X

بایگانی بهمن 7, 1397

دفتر سینمایی

جشنواره جام جم باعث رشد کیفیت تولیدات شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: پرویز فلاحی پور گفت: برگزاری جشنواره جام جم باعث شد فیلمسازان کیفیت آثارشان را بالا ببرند و جدی بگیرند.

به گزارش سینماپرس؛ پرویز فلاحی پور، برگزیده سومین دوره جشنواره تلویزیونی جام جم در خصوص رسالت و عملکرد جشنواره جام جم این چنین گفت: این جشنواره هم مانند سایر جشنواره ها حسن هایی دارد و نقدهایی به آن وارد است که داوران بدون ذهنیت قبلی کاری را انتخاب نکنند؛ و حسن آن برای کسانی است که کار سریال سازی می‌کنند یا در گذشته تله فیلم می ساختند، سعی می کردند کیفیت کارشان را بالا ببرند و این رقابتی ایجاد می کرد که آنها کارشان را جدی بگیرند و خوب کار کنند تا در جشنواره ها حضور پیدا کنند و از آنها تقدیر بشود.

وی درباره انگیزشی بودن این جشنواره برای فعالان رسانه ملی توضیح داد: اگر جنبه هنری جشنواره بیشتر شود حتما انگیزه‌ای را در فعالان این عرصه و جوانان علاقمند، برای ارائه کار خوب ایجاد خواهد کرد تا هنرمندان و فعالان با یکدیگر رقابت سالم داشته باشند و این جایزه برایشان اهمیت پیدا کند. زمانی که هنرمندی در این جشنواره برگزیده می شود هم برای خودش و هم آن رسانه افتخار خواهد بود. به اعتقاد من این جشنواره باید بیش از پیش جنبه هنری به خود بگیرد.

بازیگر سریال «گل های گرمسیری» درباره بین المللی شدن این جشنواره افزود: فیلم هایی را که از رتبه اول تا دهم دنیا نگاه می‌کنم و به این موضوع پی می برم که این فیلم هایی که رتبه بندی شده‌اند و اهمیت بیشتری دارند به معنای واقعی سریال‌های خوب و باکیفیتی هستند اگر چه در ژانرهای مختلف تخیلی، پلیسی، اکشن، درام و تاریخی هستند اما خود آن کار به لحاظ کارگردانی، ساخت، سوژه، بازی و فضای فیلمبرداری درجه یک است. بنابراین اگر اهمیت جشنواره حفظ شود قطعا در خارج از ایران هم مهم خواهد شد.

او در پایان اضافه کرد: زحمات مسئولان و کارکنان این جشنواره را نباید نادیده بگیریم؛ من از همه این افراد تشکر می کنم و به آنها خسته نباشید می‌گویم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«آن شرلی»، مهمان نوروزی امید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: آخرین قسمت سریال «آن شرلی» با حضور مهدی سالم مدیر شبکه امید و مجتبی نقی یی مدیر دوبلاژ سیما در استودیو ۱۰۲ ساختمان دوبلاژ برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، مدیر شبکه امید در حاشیه دوبله آخرین قسمت سریال «آن شرلی» گفت: این سریال به سفارش شبکه امید در ١۶ قسمت دوبله شده است و در نوروز ٩٨ روی آنتن می رود. با توجه به اینکه تیم دوبله این اثر، تیم فعال، خوش نشاط و خوبی هستند، احساس می‌کنم کار فاخری از آب درآمده و این سریال می‌تواند برگ برنده شبکه امید در طول عید نوروز باشد.

مدیر شبکه امید در انتها با اعلام این مطلب که میزان مخاطبان شبکه سیر صعودی دارد افزود: با توجه به تولیدات فاخر شبکه‌های سیما و مدل مصرفی که نوجوانان از تلویزیون دارند، جا باز کردن بین دیگر شبکه‌ها، مابقی رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی که نوجوانان با آنها در ارتباطند کار ساده‌ای نیست، ولی پیش بینی می شود با تدارک ساختارهای مختلف روی شیب رو به رشد میزان مخاطبان حرکت کنیم.

نقی یی مدیر دوبلاژ سیما بیان کرد: دوبله این کار که دقیقا پس از پایان ویراستاری متن آن انجام شد، تقریبا دو ماه زمان برد و امروز روز آخر این کار بود. در این مدت حدودا سی نفر در زمینه تنظیم و دوبله کار فعالیت می‌کردند که اکثر آنها از تیم جوان مرکز دوبله سازمان بودند که در کنار پیشکسوتان و بزرگان این عرصه فعالیت می‌کردند.

افشین زی نوری مدیر دوبلاژ مجموعه «آن شرلی» نیز در خصوص این اثر گفت: قصه «آن شرلی» قصه نام آشنایی برای مخاطبان عزیز تلویزیون به ویژه کودکان و نوجوانان است و برای خیلی‌ها اثری نوستالژیک از سال‌های گذشته است. این سریال نسخه‌ای جدید از «آن شرلی» است که در کشور کانادا ساخته شده است، نوع پرداختن به قصه در آن بسیار خوب بوده است و امیدوارم خروجی خوبی داشته باشد و زمانی که این سریال از تلویزیون پخش می‌شود با اقبال مخاطبان همراه باشد.

از حواشی این برنامه نشستن مدیر شبکه امید پشت میز دوبلاژ و دوبله نقش یکی از دانش آموزان مدرسه بود که برای مهدی سالم تجربه جذابی بود.

گفتنی است، این سریال نوروز ٩٨ روانه آنتن شبکه امید می‌شود. قصه «آن شرلی» داستان دختری است که در یک یتیم‌خانه بزرگ شده ‌است. او باهوش است، قوه تخیل بی حد و مرزی دارد و با امید و پشتکار و مهربانی‌های ساده‌اش، سعی می‌کند زندگی جدیدی را آغاز کند. او از یتیم خانه به دهکده‌ای می‌آید و در یک خانواده پذیرفته می‌شود و در آنجا اتفاقاتی برایش رقم می‌خورد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اجرای ارکستر رتوریک به رهبری نصیر حیدریان – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: ارکستر «رتوریک» در سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر با رهبری نصیر حیدریان حضور خواهد داشت.

به گزارش سینماپرس، رضا مریوند مدیر هنری و دستیار رهبر ارکستر با اعلام این خبر گفت: «باعث افتخار بنده و همکارانم در ارکستر رتوریک است که امسال در جشنواره موسیقی فجر، قرار است استاد نصیر حیدریان رهبری ارکستر را به عهده بگیرند.» وی همچنین افزود:« برنامه‌ای که برای امسال تدارک دیده‌ایم از آثار بسیار زیبا و فاخر موسیقی کلاسیک است»

 مریوند در توضیح رپرتوار اجرایی ارکستر گفت:«برنامه‌ای که برای اجرا در جشنواره‌ی بین‌المللی موسیقی فجر در نظر گرفته‌ایم شامل دیورتیمنتو اپوس ١٣۶ موتزارت، سوئیت پاول اپوس ٢٩ اثر گوستاو هولتز، واریاسیون های از تم چایکوفسکی اپوس ٣۵ اثر آرتور آرنسکی، سینفونیتا در لا مینور اپوس ۶۶ اثر استاد شاهین فرهت و قطعاتی دیگر اجرا خواهد شد.»

مریوند در ادامه افزود: «استاد نصیر حیدریان یکی از رهبران و موسیقیدانان برجسته ایرانی است که در کارنامه ایشان میتوان به رهبری ارکسترهای متعددی چون ارکستر سمفونیک بازل، ارکستر سمفونیک جوانان ونزوئلا، ارکستر سمفونیک جوانان جهان، ارکستر سمفونیک تهران و همچنین رهبری اپرا در شهرهای مختلف اروپا چون گراتس، مونیخ، بارسلون، بن، زوریخ و … اشاره کرد»

استاد نصیرحیدریان نیز در گفتگویی کوتاه درباره تم اصلی جشنواره و توجه به آهنگسازان ایرانی گفت:« به عنوان یک آهنگساز ایرانی همیشه دوست داشتم تا در جشنوارههای داخلی به آهنگسازان ایرانی و قطعاتی که ساختهاند توجه ویژهای شود. به همین دلیل خیلی خوشحالم که جشنواره فجر این قدم را برداشت و روی این موضوع تمرکز کرد.» او همچنین افزود:« فرصت دادن به گروه‌های جوان نیز میتواند جشنواره فجر را به بک جشنواره ایدهآل تبدیل کند و امیدوارم همانطور که توجه به آهنگسازان ایرانی مد نظر قرار گرفته شده، این موضوع نیز به صورت جدی مورد توجه باشد تا جشنواره پیشرفت چشمگیری نسبت به سالهای گذشته داشته باشد.»

لازم به توضیح است استاد نصیر حیدریان در حال حاضر در کنار فعالیت رهبری ارکستر، به عنوان استاد دانشگاه موسیقی گراتس اتریش مشغول تدریس است و تا ده روز آینده برای سی و چهارمین جشنواره موسیقی، به ایران سفر خواهد کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اهدای جوایز «انجمن صنفی فیلم‌برداران آمریکا» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: «انجمن صنفی فیلم برداران آمریکا» جایزه بهترین فیلم را به «تولد یک ستاره» و جایزه ویژه خود را به «جِین فوندا» و «هریسون فورد» داد.

به گزارش سینماپرس به نقل از هالیوود ریپورتر، فیلم سینمایی «تولد یک ستاره» به عنوان منتخب «انجمن صنفی فیلم برداران» اعلام شد.

«انجمن صنفی فیلم برداران آمریکا» جایزه ویژه خود را به «جِین فوندا» و «هریسون فورد» اهدا کرد.

اثر «پی اسکات ساکاموتو» با عنوان «تولد یک ستاره» به کارگردانی «بردلی کوپر» که در هشت بخش ازجمله «بهترین فیلم» و «بهترین فیلم برداری» نامزد جایزه اسکار شده، جایزه موسوم به «اوپراتور دوربین» یا «فیلم بردار» سال را از انجمن صنفی فیلم‌برداران دریافت کرد.

این فیلم بالاتر از رقبایی همچون «مایکل فوکسز» برای فیلم «اگر خیابان بیل می‌توانست حرف بزند»، «متیو موریارتی» برای فیلم «پیشتاز»، «جودی میلر» برای فیلم «پسر زیبا» و «ریکاردو سارمیِنتو» برای فیلم «بلکککلنزمن» ایستاد و جایزه را ازآن خود کرد.

دیشب همچنین جایزه فیلم بردار سال تلویزیونی مشترکا به «کریس هارهوف» و «استیون ماتزینگِر» برای فیلم «دنیای غرب» رسید. نامزدهای بخش تلویزیونی شامل «میچ دابین» برای فیلم «لژیون»، «مایکل هیت‌کاوت» برای فیلم «سرگذشت ندیمه»، «گَری جِی» برای فیلم «خانه پوشالی» و «بن سمانوف» برای فیلم «اوزارک» می‌شدند.

در خلال این مراسم «جِین فوندا» جایزه موسوم به «گاورنر»(دولت) و «هَریسون‌ فورد» نیز جایزه «پرزیدنت»(رئیس‌جمهور) را پذیرفتند.

«دِیو اِمِریچ»(اوپراتور دوربین فیلم برداری)، «هکتور رامیرِز»(اوپراتور دوربین فیلم برداری) «جیمی یِنسِن»(تکنسین دوربین) «جان مَن»(اوپراتور دوربین غیرثابت سکویی) و «پیتر لووینو» (عکاس فیلم) دریافت‌کنندگان جایزه «یک عمر دستاورد هنری» از «انجمن صنفی فیلم برداران» بودند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آیین پایانی سیزدهمین جشنواره شعر فجر برگزار می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: آئین اختتامیه سیزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر عصر شنبه ۱۳ بهمن ماه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود.

به گزارش سینماپرس، آیین پایانی سیزدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر، عصر شنبه ۱۳ بهمن در تالار قلم کتابخانه ملی ایران برگزار می‌شود.

در این برنامه که با حضور دکتر سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود، برگزیدگان بخش‌های «شعر بزرگسال»، «شعر کودک و نوجوان» و «درباره شعر» معرفی و تقدیر خواهند شد.

علاقمندان می‌توانند برای حضور در این رویداد ملی ادبی، ساعت ۱۵:۳۰ عصر شنبه ۱۳ بهمن به تالار قلم کتابخانه ملی واقع در اتوبان شهید حقانی، خروجی کتابخانه ملی، درب غربی کتابخانه مراجعه کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

موردی عجیب در اکران‌های سال ۹۷/ کارگردان واقعی این فیلم‌ها کیست؟ – اخبار سینمای ایران و جهان

فروش بالای گیشه تا اندازه‌ای می‌تواند نشان از رضایت مخاطبان سینما باشد، هر فیلمی که بتواند در گیشه موفق باشد، نه تنها بازگشت اقتصادی قابل توجهی بدست می‌آورد، بلکه ضمانتی برای اکران فیلم بعدی صاحب اثر می‌شود. چرا که سینمادران پیش از هرچیز تمایل به اکران فیلم‌های پرفروش دارند تا بتوانند درآمدزایی قابل توجهی داشته باشند. این‌ها یک واقعیت در حوزه اقتصاد سینما محسوب می‌شود.

از بین گونه‌های مختلف سینمایی هم پیش از هرچیز فیلم‌های کمدی با استقبال مخاطب مواجه می‌شوند و معمولاً از فروش خوبی هم نسبت به دیگر آثار سینمایی برخوردار هستند، به گونه ای که با توجه به موفقیت این فیلم‌ها در گیشه بسیاری از تهیه‌کنندگان و کارگردانان سینمای ایران به سمت تولید این آثار می‌روند و همین مساله سبب شده است تا تولید آثار کمدی در سینمای ایران افزایشی غیرطبیعی را تجربه کند و جایگاه ویژه ای را در اکران عمومی به دست آورد.

با بررسی موردی اکران ۹۷ اما با پدیده تازه‌ای مواجه می‌شویم؛ مساله این است که این روزها علاوه‌بر کمدی‌سازهایی که در سال‌های اخیر آثار متوسطی را روانه پرده سینماها کرده و می‌کنند، کارگردانان اجتماعی‌ساز نیز در چرخشی معنادار نسبت به آثار قبلی کارنامه خودشان پا به این عرصه گذاشته و دست به تولید کمدی‌های «گیشه‌پسند» زده‌اند.

هرچند میان حجم بالای تولید آثار کمدی در سینما برخی از آثاری که از سوی اجتماعی‌سازان تولید شده کیفیت بهتری داشته‌اند، اما اینکه در این فرآیند شاهد ساخت فیلم‌هایی باشیم که در بهترین حالت می‌توان آن‌ها را کمدی متوسط توصیف کرد، اتفاقی قابل تأمل است. اتفاقی که دربلند مدت نه تنها به جذب مخاطب بیشتر منتهی نمی‌شود که شرایطی را به بوجود می‌آورد تا مخاطب کاملاً ناراضی و در مواردی حتی قبل از پایان فیلم، سالن سینما را ترک کند و عطای حضور مجدد در سالن را به لقایش ببخشد.

در اکران سال ۹۷ چهار فیلم «تگزاس» مسعود اطیابی، «کلمبوس» هاتف علیمردانی، «خانم یایا» عبدالرضا کاهانی، «لس آنجلس-تهران» تینا پاکروان بهترین شاهد مثال برای تحلیل این پدیده هستند؛ آثاری که کارگردانی آن‌ها را فیلمسازانی برعهده دارند که پیش‌تر به‌واسطه آثار دغدغه‌مند و اجتماعی کارنامه‌شان شناخته می‌شدند و در مواردی هم که سراغ سینمای طنز رفته‌اند، تن به معادلات «گیشه» نداده بودند.

چهار فیلم با فرمول ساخت مشابه در اکران ۹۷ که نسبتی با کارنامه خالقانشان ندارند

برهمین اساس جای طرح این سوال وجود دارد که واقعاً در سال ۹۷ چه اتفاقی افتاده است؟ تعیین‌کننده اصلی معادلاتی که اینگونه آثار طیف متنوعی از فیلمسازان را به یک صورتی واحد و مشابه روانه پرده سینماها کرده است، کیست؟ این سیر مشابه‌سازی در سینمای ایران صرفاً یک «اتفاق» است؟

رضا درستکار منتقد سینما، علی سرتیپی پخش‌کننده، سینمادار و تهیه‌کننده و سرانجام هاتف علیمردانی کارگردان یکی از همین فیلم‌های مورد اشاره، هر یک از زاویه نگاه خود در این گزارش از دلایل جذب سینماگران اجتماعی به سمت تولید فیلم‌های گیشه‌پسند می‌گویند.

با ما در این گزارش همراه باشید:

مدیران فرهنگی هیچ نقشه‌راهی برای سینما ندارند

رضا درستکار منتقد سینما با اشاره به اینکه پیش از این نیز تجربه چنین اتفاقی را در تاریخ سینمای ایران داشته ایم، گفت: تاریخ ۲ بار تکرار می‌شود، اولین بار زمانی است که شکل اجرایی به خود می‌گیرد و حالت تراژیک دارد و دومین بار که رخداد دوباره واقعه حالت کمدی پیدا می‌کند و تبدیل به یک طنز تلخ می‌شود، شرایطی که توصیف کردم مصداق واقعی سینمای امروز ما است.

وی ادامه داد: در واقع چنین اتفاقی در سینمای ایران در سال‌های دهه ۵۰ نیز رخ داد، یعنی حضور و رقابت در سینما بسیار سخت شده بود و عده ای از کارگردانان تصمیم گرفتند تا به سمت سینمای گیشه بروند و همین امر آثاری را شکل داد که تبدیل به فیلمفارسی شد، نمونه بارز این کارگردانان می‌توان به زنده یاد رضا میرلوحی اشاره کرد که در ابتدا با ورود به سینما ۲ فیلم «شورش» از کتاب «موش‌ها و آدم ها» و «تپلی» که از داستان «اوتلو» اقتباس شده بود، را ساخت که هر ۲ اثر از فیلم‌های خیلی خوب بودند، اما این کارگردان بعد از اینکه وضعیت اکران فیلم‌ها را دید، تصمیم گرفت به سمت تولید فیلمفارسی برود که در نهایت حرفه ای ترین فیلمفارسی‌های دوران خود شامل «آقای شکست ناپذیر»، «مواظب کلات باش» را تولید کرد، آثاری که از فیلمفارسی‌های زمان خود چند قدم جلوتر بودند. چنین تولیداتی و موفقیتدر گیشه در آن زمان می‌توانست توفیق‌های موقتی باشد که یک کارگردان بدست می‌آورد، مانند همین توفیقاتی که برخی از سینماگران ما این روزها با تولید فیلم‌های کمدی به صورت موقتی در گیشه بدست می‌آورند.

وضعیت سینما، سیاست‌گذاری‌ها در حوزه سینما خراب است. حتی چنین شرایطی نشان می‌دهد که مدیران فرهنگی کشور، پلن و نقشه راه برای سینما ندارند و تنها برای این روی کار آمده‌اند که به یک کارگردان بگویند تو می‌توانی فیلم بسازی و به یک کارگردان اجازه فیلمسازی ندهنداین منتقد سینما با اشاره به اینکه چنین تولیداتی را نمی توان یک اثر سینمایی دانست، توضیح داد: چرا که معمولاً این دسته از آثار برای تجارت در سینما ساخته می‌شود. به همین دلیل است که چند سال بعد از تولید آثاری مانند فیلمفارسی، برخی از کارگردانان این دسته از فیلم‌ها از جمله زنده یاد رضا میرلوحی از تولید این آثار ابراز پشیمانی کرد و گفته بود که «اگر می‌دانستم می‌توان از از راه دیگری دست به تامین معاش زد، هرگز تن به سینمای فارسی نمی دادم.»

وی خاطر نشان کرد: چنین اتفاقی در سینمای پیش از انقلاب یک تراژدی بود، چرا که فیلمساز خوبی مانند رضا میرلوحی از دست رفت و امروز این شرایط و تولید کمدی‌های سخیف و گیشه توسط کارگردانان تبدیل به یک کمدی تلخ شده است.

درستکار در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: مساله دیگر این است که معتقدم فیلمسازی که فیلمساز باشد، دوست ندارد به سمت ساخت چنین فیلم‌هایی برود، چرا که فیلم‌های کمدی از این دست، فیلم نیستند و بیشتر آثاری هستند که از لج و لجبازی تماشاگر با خودش، در لج و لجبازی فیلمساز با خودش، در لج لجبازی شرایط پیچیده ای که در چند سال گذشته در آن نفس می‌کشیم، ساخته شده است. این آثار نه فیلم است و نه ماندگار. در این میان از همه تراژیک تر این است که فیلمساز از تولید غلط خود پشتیبانی و حمایت هم می‌کند. چنین تولیداتی در سینمای ایران نشان می‌دهد که وضعیت سینما، سیاست گذاری‌ها در حوزه سینما خراب است. حتی چنین شرایطی نشان می‌دهد که مدیران فرهنگی کشور، پلن و نقشه راه برای سینما ندارند و تنها برای این روی کار آمده اند که به یک کارگردان بگویند تو می‌توانی فیلم بسازی و به یک کارگردان اجازه فیلمسازی ندهند.

وی با بیان اینکه که بخش هنری و آرتیستی سینما ماندگار است و بخش تجاری ماندگار نیست، توضیح داد: شاید بخش تجاری سینما در گیشه برای مدتی موفق باشد اما همه سینماگر را به عنوان آرتیست و هنرمند می‌شناسند و این بسیار بد است که کسانی که ادعای هنر و فعالیت فرهنگی دارند، مانند بازاری‌ها عمل کرده و فشارسنج گیشه را دستشان بگیرند و ببینند چه چیزی در گیشه بیشتر پرفروش است و بروند همان را بسازند. البته معتقدم این موج از تولیدات عمر کوتاهی دارد چرا که تماشاگر و سینمای ایرانی، زود به زود از موضوع‌ها خسته می‌شوند چرا که سینما با یک ضرب آهنگ سریع خسته شدن از موضوع‌ها و بی حوصلگی مواجه است که این امر از فرهنگ ما نشات می‌گیرد.

درستکار تاکید کرد: این را می‌دانم که برخی از کارگردانان ممکن است پول هنگفتی از یک سرمایه گذار دریافت کند و فیلمی کمدی بسازد که هیچ فکری برای آن نداشته باشد و این اثر تبدیل به یک اثر نفرت انگیز می‌شود. در واقع می‌توان گفت یک سری پول وارد سینما می‌شود که این پول‌ها به سمت‌های نازل سینما هدایت می‌شود، تا برخی فیلمسازانی که احترامی در سینما برمبنای آثار گذشته شان بدست آورده اند، این نوع از کمدی‌ها را بسازند. مساله دیگر این است که همیشه یک مقابله و کشمکشی بین سینمادار یا سالن دار با سازنده و یا تولید کننده این فکر اندیشه بوده است و نزدیک کردن این ۲ طیف همیشه مشکل ساز بوده است.

وی بیان کرد: در حال حاضر مساله سالن داری و روشن نگه داشتن چراغ سینما پررنگ و پرزور شده است که روی تولیدات سینمایی نیز اثر گذاشته است. البته برخی از سینماگران نیز به دنبال ارتزاق هستند و چنین آثاری را می‌سازند. در این میان نقش مدیری که باید سینما را رهبری کند وجود ندارد، من نمی گویم که ما نیاز داریم یک نفر بالای سر سینمای ایران باشد، بلکه معتقدم همین دستگاه‌های دولتی که وجود دارد باید نگاه کارشناسی نسبت به سینما داشته باشند. البته این به آن معنا نیست که هم عقیده با دوستان ارزشی باشم و معتقد باشم که یک نفر باید با چماق در سینما وجود داشته باشد.

درستکار تاکید کرد: درست است که چراغ سینما باید روشن بماند، اما این روشن بودن نباید به هر قیمتی باشد. فیلم‌های مناسب گیشه باید ساخته شود اما نه به هرقیمتی. تاکید می‌کنم در چنین شرایطی غیبت مدیر فرهنگی را در کلان نظام فرهنگی می‌بینم، یعنی نظام فرهنگی ما مدیر بلدراه ندارد، به خصوص و باز تاکید می‌کنم به خصوص نظام سینمایی ما فاقد مدیران جامع الطراف است که بتوانند از چند جنبه‌های سینما یک مخرج مشترک خوب بگیرند تا فرهنگ، هنر، سینما و سینماگران ما ضرر نکنند و به خاطر پول و معاش خود تن به هرکاری ندهند.

این منتقد در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به این پرسش که تهیه کننده ای مانند سعید ملکان که تولیدات اجتماعی پرفروشی در کارنامه کاری خود دارد، چرا باید تن به تولید چنین کمدی‌هایی بدهد، توضیح داد: سعید ملکان شخصیت قابل احترامی دارد، البته من خیلی کم با وی صحبت کرده ام اما این تهیه کننده از جمله افرادی است که از سینما پول در می‌آورد و وارد سینما می‌کند، این کاری است که بسیاری از سینماگران نمی کنند، یعنی از سینما پول در می‌آورند و آپارتمان می‌سازند. در واقع می‌توان گفت می‌توان در سینما به سعید ملکان به عنوان یک تهیه کننده اعتماد کرد. این را می‌دانم که ملکان در سینما مراجعه کنندگان بسیاری دارد و فیلمسازان جوان و کهنه کار درخواست تهیه کنندگی اثرشان را به وی می‌دهند. ممکن است این تهیه کننده در بزنگاه‌هایی رودربایستی پیدا کند و دست به تولید برخی آثار بزند. ملکان هم می‌تواند «ابد و یک روز» را بسازد هم می‌تواند «میلیونر میامی» را بسازد، معتقدم نظام یا مدیر فرهنگی می‌تواند به تهیه کننده ایی مانند سعید ملکان بگوید بهتر است که تو فیلم‌هایی مانند «ابد و یک روز» را بسازد، البته که هر تهیه کننده ایی می‌تواند فیلم‌های مختلفی تولید کند.

وی بیان کرد: تاکید می‌کنم که کمدی ساختن در سینما اصلاً بد نیست و جزو سخت ترین ژانرهای سینما است، اما کمدی در تمام دنیا دچار ضعف‌هایی شده است و بیشتر به سمت موضوع‌های جنسی رفته است که البته در ایران شور این ماجرا درآمده است.

دلیل استقبال از فیلم‌های کمدی را از روانپزشک‌ها بپرسید

علی سرتیپی تهیه‌کننده، پخش کننده و سینمادار نیز نیز با اشاره به اینکه نباید فراموش کرد که سینما یک سرگرمی است و کارگردانان این حق را دارند که در هرگونه اجتماعی اثری را تولید کنند، گفت: اینکه چرا مخاطب امروز ما بیشتر از فیلم‌های کمدی در گیشه استقبال می‌کند باید توسط روانپزشک‌ها جامعه شناس‌ها پاسخ داده شود. اما کارگردانان اجتماعی نیز می‌توانند به سمت تولید فیلم کمدی بروند، به عنوان مثال یک کارگردانی مانند هاتف علیمردانی معمولاً فیلم‌های شریف و قابل قبولی در سینما می‌سازد، کمدی «کلمبوس» وی را هم می‌توان یک طنز معقول و خوب دانست. معتقدم فیلم‌های کمدی خواسته و نیاز جامعه امروز ما است و جامعه از سینما می‌خواهد که فیلم کمدی بسازد.

وی ادامه داد: سینمای ایران هجوه بالایی پیدا کرده است و با توجه به قیمت پایین بلیت، تهیه کنندگان و کارگردانان به دنبال اطمینان برای فروش خوب در گیشه هستند، به همین دلیل به سمت ساخت فیلم‌هایی می‌روند که ضمانت فروش داشته باشد، زمانی نیز که مخاطب با فیلم کمدی ارتباط بیشتری برقرار می‌کند، نشان می‌دهد که ساخت این آثار می‌تواند ضمانت فروش خوبی به همراه داشته باشد. البته این را هم باید بگویم که آثار اجتماعی نیز در سینمای ایران با استقبال خوبی قرار می‌گیرد.

این تهیه کننده سینما توضیح داد: تاکید می‌کنم باید بررسی شود که چرا مردم از فیلم‌های کمدی استقبال می‌کنند، تا زمانی استقبال از این آثار در گیشه نباشد که تهیه کننده به سمت تولید این فیلم‌ها نمی رود. البته این را هم باید بگویم که مخاطب سینما، فیلم‌های اجتماعی را هم دنبال می‌کند، به عنوان مثال «لاتاری» به کارگردانی محمدحسین مهدویان یا «به وقت شام» به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا، جزو فیلم‌های پرفروش سال بودند.

وی بیان کرد: سینماداران به دنبال فیلمی هستند که فروش داشته باشد، به دنبال گونه خاصی از آثار نیستند، حتی ممکن است یک اثر اجتماعی از یک اثر کمدی فروش بیشتری داشته باشد، پس از نظر سینمادار اولویت اکران با آن فیلم است، همه چیز بستگی به جذابیت و کیفیت یک اثر سینمایی دارد، اینکه یک فیلم تا چه اندازه می‌تواند در جذب مخاطب موفق باشد. هرچند مخاطب امروز فیلم‌های کمدی را بیشتر می‌پسندد، اما آثاری هم در این گونه سینمایی داریم که فروش چندان خوبی نداشته است که از آن جمله می‌توان به «تخته گاز» به کارگردانی محمد آهنگرانی اشاره کرد. تاکید می‌کنم که سینماداران به دنبال فروش بیشتر هستند حال این فیلم پرفروش می‌تواند کمدی باشد یا اجتماعی.

سینماداران به دنبال فیلمی هستند که فروش داشته باشد، به دنبال گونه خاصی از آثار نیستند، حتی ممکن است یک اثر اجتماعی از یک اثر کمدی فروش بیشتری داشته باشد، پس از نظر سینمادار اولویت اکران با آن فیلم است، همه چیز بستگی به جذابیت و کیفیت یک اثر سینمایی داردمدیرعامل شرکت فیلمیران توضیح داد: این مخاطب است که تعیین می‌کند که چه فیلم‌هایی ساخته شود و این رای نهایی از فروش گیشه کاملاً مشخص است. شاید اگر ابزار و تبلیغات مناسب برای فیلم‌های مختلف داشتیم، شاید آثار اجتماعی می‌توانستند ارتباط بیشتری با مخاطب برقرار کند، اما متاسفانه چنین شرایط و امکاناتی برای سینما وجود ندارد.

وی تاکید کرد: در سینمای ایران، فیلمسازان بزرگ اجتماعی نیز بارها دست به ساخت فیلم‌های کمدی زده اند که از جمله این کارگردانان می‌توان به داریوش مهرجویی اشاره کرد که در کارنامه کاری خود «اجاره نشین ها» را دارد.

رییس کانون پخش کنندگان سینمای ایران ادامه داد: این یک اتفاق است که این روزها فیلم‌های کمدی نقاط مشترکی از جمله تولید بخشی از آنها در کشورهای دیگر دارند. به عنوان مثال «خانم یایا» به کارگردانی عبدالرضا کاهانی، ۳ سال پیش ساخته شده است، در کل باید گفت که تهیه کنندگان ما به دنبال این هستند که کار نو و جدیدی را ارائه دهند تا فروش بیشتر و بهتری داشته باشند. تهیه کنندگان به این نتیجه رسیده اند که اگر بخش‌های از فیلم خود را در خارج از کشور تولید کنند، با استقبال بیشتری در گیشه مواجه می‌شوند. خوشبختانه سینما از لحاظ مالی رشد خوبی داشته است و مخاطبان بیشتری به سینما جذب شده است.

وی ادامه داد: البته در این میان آثار کمدی نیز وجود دارد که در خارج از ایران ساخته نمی شود، به عنوان مثال «تگزاس ۱» کاملاً در خارج از ایران ساخته شد و «تگزاس ۲» کاملاً در ایران ساخته شد. البته این را هم باید بگویم بعید می‌دانم با شرایط دلار دیگر کسی بتواند خارج از ایران فیلم بسازد.

سرتیپی تاکید کرد: تا ۳ سال پیش اگر یک کارگردان قرار بود یک فیلم را در شمال و یا حتی کیش جلوی دوربین ببرد، هزینه آن بیشتر از ساخت همان فیلم در ترکیه یا تایلند می‌شد.

جامعه به سینمای تلخ واکنش نشان می‌دهد

هاتف علیمردانی با اشاره به جدیدترین اثر سینمایی خود که در سینماها در حال اکران است، گفت: «کلمبوس» یک اثر اجتماعی مانند دیگر آثار سینمایی من است که رگه‌های طنز دارد، این اثر در گیشه همانند دیگر آثار من است که دارای یک کانسبت بروز است، این فیلم درست زمانی که هنوز دلار گران نشده بود، از گرانی دلار، فرار آدم‌ها و مهاجرت گفت. برای «کلمبوس» از یک زبان شیرین استفاده کردم چرا که کام مردم این روزها تلخ است. می‌توانم بگویم من یک سینماگری هستم که بسیار به طبقه متوسط جامعه وابسته هستم و حرفم را از کف خیابان می‌گیرم و نمی توانم در آثارم حرفی جدا از مردم بزنم. کافی است به گیشه سینماها مراجعه کنید و با مردم صحبت کنید تا متوجه شوید که مردم این روزها حوصله فیلم تلخ ندارند و حالشان خوب نیست. زمانی که جامعه به سینمای تلخ واکنش نشان می‌دهد، کارگردان مجبور است زبان خود را با مردم تغییر دهد.

وی تاکید کرد: اینکه کارگردان از چنین شرایطی استفاده کند و یک فیلم لمپن و سطح پایین بسازد، بسیار تاسف آور است، نباید برای فروش بالا دست به تولید هر فیلمی زد، بلکه باید سعی کرد تا یک اثر ماندگار تولید کرد، آثار زیادی می‌شناسیم که شاید ۲۰ میلیارد تومان فروش نداشته است اما همچنان در بین مردم ماندگار است چرا که کانسپت‌های این آثار از دل جامعه درآمده است.

کارگردان فیلم سینمایی «کوچه بی نام» تاکید کرد: یک فیلمساز اگر حرف خود را به موقع بزند و شاخک‌های حساس تری نسبت به جامعه داشته باشد، برگشت حرف خود را از جامعه دریافت می‌کند. «کلمبوس» مانند دیگر آثار من توانسته است آرام آرام مخاطب خود را جذب کند و در هفته ششم اکران فروشی بیشتر از هفته اول داشته باشد، چرا که مردم سینه به سینه این فیلم را تبلیغ می‌کنند.

علیمردانی گفت: نباید فراموش کرد که سینمای کمدی روی روابط جنسی و سیاست می‌چرخد اما من معتقدم باید تفاوتی میان تئاتر لاله زاری و سینمای من وجود داشته باشد. طی سال‌های گذشته آستانه تحمل روابط اجتماعی و سیاست در سینما پایین بوده است و مخاطبان تنها از رد کردن خط قرمزها لذت می‌برند و به آن می‌خندند. اما در این میان تعهدی برای فیلمساز وجود دارد که از تمام این خندیدن‌ها چه هدفی را دنبال می‌کند و چه می‌خواهد بگوید.

کارگردان فیلم «آباجان» توضیح داد: معمولاً در ایران از تولیدات سینمای آمریکا تنها ۵ درصد که آن هم آثار خوب و شاخص آن است دیده می‌شود، اما می‌توانم بگویم که ۹۰ درصد از تولیدات باکس آفیس آمریکا مزخرف است و تنها ۱۰ درصد از این تولیدات است که تبدیل به آثار شاخص جهان می‌شود، می‌خواهم این را بگویم که قرار نیست همه فیلم خوب بسازند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پوستر «غلامرضا تختی» رونمایی شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: پوستر فیلم «غلامرضا تختی» به کارگردانی بهرام توکلی و تهیه کنندگی سعید ملکان رونمایی شد.

به گزارش سینماپرس، این فیلم برای نخستین بار در بخش سودای سیمرغ سی وهفتمین جشنواره فیلم فجر نمایش داده می شود

ماهور الوند، آتیلا پسیانی، بهنوش طباطبایی، فرهاد آئیش، حمیدرضا آذرنگ، سیاوش تهمورث، معصومه قاسمی پور، ستاره پسیانی، شیرین یزدان بخش، پریوش نظریه، مجتبی پیرزاد، مسعود میر طاهری، بانیپال شومون، محمد ولیزادگان، آرش فلاحت پیشه، مهدی قربانی، میلاد یزدانی، سینا شفیعی، فریدون امیر عبدالهیان، یدالله شادمانی، محمدرضا مالکی، امیررضا فرامرزی، محسن تختی، علیرضا گودرزی، شاهرخ شهبازی از جمله بازیگران این پروژه هستند..

https://cinemaoffice.ir/wp-content/uploads/2019/01/183647.jpg

 عوامل فیلم «غلامرضا تختی» عبارتند از کارگردان: بهرام توکلی، نویسندگان: سعید ملکان، بهرام توکلی، مدیر فیلمبرداری: حمید خضوعی ابیانه، تدوین: میثم مولایی، طراح چهره پردازی: سعید ملکان، طراح صحنه: کیوان مقدم، طراح لباس: امیر ملک پور، طراحی و ترکیب صدا: امیرحسین قاسمی، صدابردار: رشید دانشمند، مدیر تولید: کیومرث عباسی نوده، آهنگساز: افشین عزیزی، جلوه های بصری: محسن خیرآبادی، رضا میثاقی، شهاب نجفی، سید هادی اسلامی، جلوه های ویژه میدانی: محسن روزبهانی، دستیار اول کارگردان: علی مردانه، برنامه ریز: نوید کریم زاده، فیلمبردار: بهروز بادروج، عکاس: مریم تخت کشیان، مشاور رسانه ای: بهناز شیربانی، تهیه کننده: سعید ملکان، سرمایه گذارن: سعید ملکان با  مشارکت بنیاد سینمایی فارابی.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

انتشار پوستر «قصرشیرین» با تصویری از حامد بهداد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: پوستر فیلم سینمایی «قصر شیرین» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی رضا میرکریمی رونمایی شد.

به گزارش سینماپرس، جدیدترین اثر سیدرضا میرکریمی با نام «قصرشیرین» جزو آثار حاضر در بخش سودای سیمرغ جشنواره فجر است که با بازی حامد بهداد به عنوان اصلی‌ترین بازیگر این فیلم اجتماعی روی پرده می‌رود.

پوستر «قصرِ شیرین» توسط علی باقری طراحی شده است و حامد بهداد، ژیلا شاهی، اکبر آئین، آزاده نوبهار، محمد اشکان‌فر، محمد عسگری، یونا تدین، نیوشا علیپور، بابک لطفی خواجه‌پاشا و زهیر یاری بازیگران این فیلم هستند.

«قصر شیرین» نهمین فیلم سینمایی میرکریمی در مقام کارگردان و اولین تجربه همکاری او با حامد بهداد است.

رونمایی از پوستر «قصرشیرین» با تصویری از حامد بهداد

عوامل تولید «قصر شیرین» عبارتند از تهیه‌کننده و کارگردان: سیدرضا میرکریمی، نویسندگان: محسن قرایی و محمد داوودی بر اساس طرحی از سیدرضا میرکریمی، مدیر فیلمبرداری: مرتضی هدایی، طراح صحنه و لباس: آتوسا قلمفرسایی، برنامه‌ریز و دستیار اول کارگردان: محمد عسگری، صدابردار: سعید بجنوردی، طراح چهره‌پردازی: محمود دهقانی، صداگذار: آرش قاسمی، منشی صحنه: ماریا میرنژاد، دستیار اول فیلمبردار: همایون قربانی، عکاس: حافظ احمدی، مدیر روابط عمومی: مریم قربانی‌نیا، مجری طرح و مدیر تولید: محمدصادق میرکریمی.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اولین پوستر فیلم سینمایی «بنفشه آفریقایی» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: اولین پوستر فیلم سینمایی «بنفشه آفریقایی» به کارگردانی مونا زندی حقیقی رونمایی شد.

به گزارش سینماپرس، اولین پوستر «بنفشه آفریقایی» که  توسط محمدحسین هوشمندی طراحی شده است، به بهانه حضور در بخش مسابقه سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر رونمایی شد.

طراحی لوگو فیلم نیز برعهده محمد روح­الامین بوده است.

فاطمه معتمدآریا، رضا بابک و سعیدآقاخانی بازیگران اصلی این فیلم هستند. مهدی حسینی‌نیا، رویا جاویدنیا، ندا جبرائیلی و مریم شیرازی ایفای دیگر نقش‌ها را برعهده دارند.

در خلاصه داستان «بنفشه آفریقایی» آمده است: « شکو زنی میانسال که متوجه می­شود همسر اولش فریدون توسط فرزندانشان به خانه سالمندان منتقل شده است. او به همراهی همسر دومش رضا تصمیم می­گیرند تا مرد را به خانه خود بیاورند. با حضور فریدون در خانه، رابطه شکو و فریدون تغییراتی می­کند که در زندگی با رضا هم تاثیر می گذارد و اتفاقات تازه­ای در زندگی هر سه رخ می­دهد.»

رونمایی از پوستر فیلم "بنفشه آفریقایی"

عوامل فیلم «بنفشه آفریقایی» عبارتند از: کارگردان: مونا زندی حقیقی، نویسنده: حمیدرضا بابابیگی (براساس طرحی از مونا زندی حقیقی)، مدیر فیلمبرداری: فرهاد صبا، تدوین: بهرام دهقانی، طراح صحنه و لباس: علی عابدینی، موسیقی: پیمان یزدانیان، فیلمبردار: رضا تیموری، صدابردار: مهدی صالح کرمانی، طراح گریم: مهرداد میرکیانی، مجری طرح: سینا سعیدیان، مدیر تولید: امیر اسکندری، برنامه‌ریز و دستیار اول کارگردان: پریسا گرگین، دستیار اول فیلمبردار و نورپرداز: همایون قربانی، عکاس: حبیب مجیدی، مدیر تدارکات: علی‌حسین قاسمی، دستیاران کارگردان: سمیه میرشمسی، رحمانه ربانی، علی بردیده، منشی صحنه: سیما مبارک‌شاهی، مجریان گریم: میترا آقامیری، حسام دیندار، دستیار نور: حسن رحیمی، گروه فیلمبرداری: سهیل سیم صباحی، مهدی معظمی، فریدون طالبی، محسن خانی، رضا گودرزی، دستیار تدوین: محمد نجاریان، دستیاران صدا: میثم کیامرثی، محمدحسین بخشعلی، دستیاران صحنه: علیرضا صیفی، گیتی سهامی، مهدی صیفی، فرامرز نوایی، دستیاران لباس: الهه عبادی، نفیسه میرشمسی ، فیلمبردار پشت‌صحنه: روشن افطسی، تدارکات: امیرحسین معتمدی، مجید فلاح، حامد خاکسار، موسی افرا، حمل ونقل: رقیه بهترک، قربان کاوه،زهرا اکبزاده، محمد شوندی، مشاور رسانه ای:سعیده الله‌دادی و تهیه‌کننده: علیرضا شجاع‌نوری.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فیلم/ اولین تیزر فیلم سینمایی «جمشیدیه» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس : اولین تیزر فیلم سینمایی «جمشیدیه» به کارگردانی یلدا جبلی و تهیه کنندگی فردین خلعتبری و محمدصادق آذین و با بازی سارا بهرامی، حامد کمیلی، پانته آپناهی ها، سعید چنگیزیان، ستاره پسیانی، ندا جبرائیلی ، شادی کرم رودی و با حضور کیومرث پوراحمد و بهرام عظیمی رونمایی شد.

مشاهده خبر از سایت منبع