X

بایگانی بهمن 21, 1397

دفتر سینمایی

المیادین: سینمای ایران بدون خشونت و برهنگی به سطح جهانی رسیده است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: یک شبکه لبنانی با اشاره به چهلمین سالروز انقلاب اسلامی و برگزاری جشنواره فیلم فجر اعلام کرد که سینمای ایران بعد از انقلاب بدو ن بودجه هنگفت و تکیه بر خشونت و برهنگی به سطح جهانی رسیده است.

به گزارش سینماپرس، شبکه خبری المیادین لبنان، در ادامه پوشش اتفاقات چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، در گزارشی به تمجید از سینمای ایران پرداخت.

این شبکه لبنانی با اشاره به برگزاری سی‌وهفتمین دوره جشنواره فیلم فجر، عملکرد سینمای ایران را ستود و گفت، زنان نیز در این سینما پیشرفت کرده‌اند و به طور میانگین صد فیلم در سینمای ایران تولید می‌شود.

در این گزارش آمده است، «سینمای ایران از زمان پیروزی انقلاب اسلامی، شاهد پیشرفت قابل‌ملاحظه‌ای است به طوری که ده‌ها جایزه مشهور بین‌المللی را از آن خود کرده است و این در حالی است که بر خلاف سینمای مطرح جهان نه بر (ترویج) خشونت تکیه کرده نه بر بودجه هنگفت». 

احمد البحرانی خبرنگار این شبکه در تهران با اشاره به جوایز بین‌المللی که فعالان سینمای ایران مثل «اصغر فرهادی» برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» (برنده اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان ۲۰۱۲) گرفته، گزارش کرد، «سینمای ایران موفق شده است احترام سینمای جهان را به دست آورد و این اتفاق بارها رخ داده. نوعی جدید از کارگردانی و تولید و برانگیختن بیننده. سینمای ایران تکیه بر برهنگی ندارد اما ابتکارها و ابداعاتی به خرج می‌دهد که جایگزین آن می‌شود و البته نیز گاهی برخی تناقض‌ها با عرف جامعه را نیز به نمایش می‌گذارد».

«مهرداد سلیمانی»‌ کارگردان سینما در گفت‌وگو با المیادین گفت، جایزه‌هایی که سینمای ایران تا چند سال پیش می‌گرفت، برای فیلم‌های جنجال‌برانگیزی بود که رنگ‌وبوی سیاسی داشت و از وضعیت داخلی ایران بشدت انتقاد می‌کرد. اما در چند سال اخیر جوایز به نبوغ‌های سینمای ایران تعلق گرفته که شاهد جهشی قابل‌ملاحظه‌ است. 

المیادین افزود: اصرار زن در سینمای ایران به داشتن تمایز، انعکاس زیبایی سینمای ایران و یکی از مشخصه‌های بارز این سینماست. 

«مینو طاهری» منتقد سینما در حاشیه جشنواره فیلم فجر به المیادین گفت: زن در سینمای بعد از انقلاب ایران به طور تصاعدی پررنگ شده است. به همین دلیل دهها جایزه در جشنواره‌های خارجی و جشنواره‌های سینمایی در تهران را از آن خود کرده است. 

جشنواره بین‌المللی سینمایی فجر یکی از عوامل پیشرفت سینمای ایران بوده است و این رویداد فرهنگی در جدیدترین نسخه خود که در جریان است شاهد درخشش فیلم‌هایی از جمله «رد خون» از جمله فیلم‌های جنگی است که عملیات مرصاد را روایت می‌کند؛ عملیاتی که اواخر جنگ عراق با ایران رخ داد.

سینمای ایران بعد از انقلاب اسلامی صنعت هنر پاک است آنطور که خود ایرانی‌ها می‌نامند. صنعتی بدون خشونت و اباحی‌گری و حتی بدون بودجه‌های هنگفت است و بزرگ‌ترین چالشش این است که ابتکار به خرج دهد و به عرصه‌های جهانی برسد اما «پاک». 

*فارس

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نشست فیلم «ماجرای نیمروز: رد خون» برگزار شد/ مهدویان: مطابق عقاید خودم فیلم می‌سازم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مهدویان در مورد احتمال جایزه نگرفتن فیلمش در جشنواره امسال و اینکه آیا اگر جایزه نگیرد بازهم در جشنواره حضور خواهد داشت، گفت: مهم ترین خواسته ما از جشنواره فیلم فجر بحث اکران فیلم هایمان است.

به گزارش سینماپرس، نشست خبری فیلم «ماجرای نیمروز: ردخون» با حضور محمدحسین مهدویان (کارگردان)، هادی حجازی‌فر، جواد عزتی، مهدی زمین‌پرداز، حسین مهری، محمد عسگری، بهنوش طباطبایی و هستی مهدوی(بازیگر)، محمود رضوی (تهیه‌کننده)، ابراهیم امینی (نویسنده)، هادی بهروز (مدیرفیلمبرداری)، کامران حجازی (مجری طرح)، ایمان کرمیان (طراح جلوه‌های ویژه میدانی)، سینا قویدل (طراح جلوه‌های بصری)،  حبیب خزاعی‌فر (آهنگساز)، شهرام خلج (طراح گریم) و با اجرای حمیدرضا مدقق در آخرین روز جشنواره فیلم فجر برگزار شد.

مهدویان در ابتدای این نشست گفت: ماجرای نیمروز را که ساختیم به هر حال یکسری شخصیت جذاب در این فیلم بودند که همان موقع فکر کرده بودیم که قصه دیگری را با این شخصیت‌ها تعریف کنیم. 

او درباره تحقیقات پیش از ساخت فیلم توضیح داد: این موضوعی بود که درباره آن قبلا کار کرده بودیم. حدود یک سال و نیم روی این موضوع تحقیقات صورت گرفت که در اختیار نویسندگان قرار گرفت.

رضوی ضمن خسته نباشید به اصحاب رسانه گفت: این کار به لحاظ پروداکشن بسیار سخت است. سوژه، سوژه خاصی است و قاعدتا روی لبه تیغ راه رفتن است. بعد از شروع کار همه چیز طبق روال پیش رفت. تا امروز مشکلی پیش نیامده و همکاری‌های لازم هم با ما صورت گرفته است. 

در ادامه نشست، جواد عزتی درباره حضور در این فیلم گفت: حدود ۷ سال گذشته بود و ما به این فکر می‌کردیم که در این ۷ سال به آن‌ها چه گذشته و آن‌ها چطور آدم‌هایی شده‌اند. می‌خواستیم که این تغییر را نشان دهیم. 

مهدویان درباره ساخت قسمت‌های بعدی این فیلم گفت: واقعیتش این است که هنوز چنین برنامه‌ای نداریم.

او در پاسخ به این سوال که چقدر مانند ابراهیم حاتمی کیا خودش را سرباز نظام می‌داند بیان کرد: من مطابق عقاید خودم فیلم می‌سازم. فیلمساز وابسته نمی‌شود. حالا بقیه می‌توانند تعابیر خودشان را داشته باشند.

هادی حجازی فر، در پاسخ به سوالی در مورد تغییر شخصیت کمال در دو فیلم ماجرای نیمروز گفت: یکی از سختی های کار بچه هایی که در قسمت اول فیلم هم بازی کرده بودند، این بود که شخصیت آن ها جا افتاده بود و طرفدارانی داشت. نکته مهم این بود که ما بتوانیم شخصیت هایی که از ما خواسته شده بود را بتوانیم بازی کنیم. با توجه به وجود تناقضاتی که در شخصیت های فیلم در دو قسمت ماجرای نیمروز وجود داشت، این کار ما را سخت می کرد.

مهدویان در پاسخ به سوالی در مورد حجم انفجار بالای سر صحنه فیلم گفت: این حجم از انفجار می توانست برای بچه ها حادثه ساز باشد کما اینکه حوادث کوچکی هم اتفاق افتاد اما خدا را شکر که همه زنده ایم.

در ادامه این نشست، بهنوش طباطبایی در پاسخ به سوالی در مورد نقشی که در این فیلم بازی کرد گفت: من پیشنهادات مختلف را طی این مدت نپذیرفتم و صبر کردم تا نقشی به من پیشنهاد شود که اولویتش فیزیک و ظاهر نباشد. وقتی آقای رضوی به من پیشنهاد این کار را دادند، بسیار خوشحال شدم چون می خواستم بازهم تجربه کار با ایشان را داشته باشم. وقتی فیلمنامه را هم خواندم، خیلی بیشتر مشعوف شدم و از نقشم لذت بردم. ضمن اینکه این فیلم را قرار بود آقای مهدویان بسازند. کارگردانی که کارهایشان به دل همه مردم نشسته و برای هر بازیگری افتخار است که با ایشان کار کند. آقای مهدویان فیلمساز سفارشی از طرف مردم هستند. این نقش البته چالش های زیادی هم برای من داشت چون من آورده هایی هم از فیلم سیانور با خودم داشتم. جنس زن سازمانی ای که من در دهه ۵۰ قبل از انقلاب بازی کردم با زن سازمانی ای که در سال ۶۷ بازی کردم متفاوت است.

هستی مهدوی هم درباره حضورش در فیلم «ماجرای نیمروز: رد خون» گفت: نزدیک شدن به این نقش سخت بود. چون مابه‌ازا نداریم اگر هم داریم در دسترس نیستیم. زمانی که آقای مهدویان به من پیشنهاد بازی در این نقش را دادند. می‌دانستم که قرار است که فیلمنامه خوب بخوانم. در ابتدا جذابیت‌های فیلمنامه مرا درگیر کرد. خشونت درون فیلم را بسیار درگیر کرد.

او تاکید کرد: همان سکانسی که در اواسط جنگ اتفاق می‌افتد بسیار مرا درگیر خودش کرد. ما حدود یک ماه در شهرک دفاع مقدس تمرین می‌کردیم و برای نزدیک شدن به نقش هیچ‌کدام از این‌ها بی‌تاثیر نبوده است.

در ادامه نشست بهنوش طباطبایی از شهرام خلج به خاطر اجرای گریمش تشکر کرد.

امینی نویسنده فیلم هم در پاسخ به این سوال آیا فکر نمی‌کنید داستان خانوادگی بچه‌های اطلاعات زیادی فیلم را تحت تاثیر قرار داده است؟، گفت: طبیعی است که به نظرمان می‌آمد که اینطور نیست. باید بازتاب‌ها را ببینم و بفهمیم تصورمان درست بوده است یا نه. این فیلم‌نامه هم مثل کارهای قبلی که با حسین انجام دادیم. به لحاظ داستانی متکثر و در کنار هم جلو می‌روند. هر چه به پایان می‌رسیم، این داستان‌ها بهم نزدیک می‌شوند. 

او درباره سرنوشت عباس زری‌باف گفت: او در عملیات مرصاد کشته می‌شود. آن بخش که چگونه و توسط چه کسی کشته می‌شود را خودمان تخیل کردیم. بخش‌هایی که تاریخ درباره‌اش نظری نداده از خودمان تخیل کردیم. افشین را خودمان ساختیم. کمال ما به ازای واقعی دارد. 

امینی تاکید کرد: این چیزی که در فیلم می‌بینید، سرنوشت واقعی کمال نیست.

محمود رضوی تهیه کننده فیلم، در مورد اکران نسخه اصلی فیلم گفت: اگر در مورد خشونت موجود در فیلم بخواهیم صحبت کنیم، باید بگوییم که خشونت موجود در عملیات مرصاد جدی است. حمله ای که سازمان منافقین به کمک دشمن ترتیب داده اند، با خشونت بسیاری همراه بوده و دفاع در مقابل آن ها هم قطعا با سلام و صلوات نبوده است. بنظرم خشونتی که در فیلم به کار رفته چندان غیرطبیعی نیست.

مهدویان در مورد شباهت بین شخصیت کمال و موسی و در فیلم ماجرای نیمروز و لاتاری گفت: برنامه ای برای این شباهت نداشته ام اما اگر چنین شباهتی ایجاد شده چندان از آن بدم نمی آید.

مهدویان در مورد احتمال جایزه نگرفتن فیلمش در جشنواره امسال و اینکه آیا اگر جایزه نگیرد بازهم در جشنواره حضور خواهد داشت، گفت: مهم ترین خواسته ما از جشنواره فیلم فجر بحث اکران فیلم هایمان است. جشنواره فجر یک اکران کوچک برای حدود ۲۰ هزار تماشاگر است و ما با این تماشاگران در ارتباطیم و تعامل داریم و زمینه خوبی برای اکران فیلم فراهم می شود. هر ۴ فیلمی که ما طی ۴ سال اخیر ساخته ایم در جمع ۵ فیلم برتر آرای مردمی قرار گرفت. اگر داوران به ما جایزه بدهند خوشحال می شویم اما اگر جایزه هم ندهند ما به اهداف مان در جشنواره رسیده ایم.

عزتی در پاسخ به این سوال که اگر سیمرغ نگیرد چه واکنشی نشان می‌دهد گفت: من فکر می‌کنم اگر واکنش بلد بودم، الان جایگاه محکم‌تری در سینما داشتم.

حجازی‌فر در پاسخ به همین سوال گفت: فکر می‌کنم کار هیئت داوران به خاطر فیلم‌های مهمی که در جشنواره فیلم فجر هست، بسیار سخت است. امسال از طریق برخی از رسانه‌ها به هیئت داوران فشار می‌آید. امیدوارم اتفاق خوبی برای گروه ما بیافتد. هر نتیجه‌ای که بیرون بیاید، من به شخصه از هیئت داوران پشتیبانی می‌کنم.

رضوی در ادامه گفت: ما روزهای سختی را در پیش داشتیم. ما کاری را انجام دادیم و آنقدر نتایج دیدن فیلم با مردم برای ما خوب بوده است. اگر جشنواره از فیلم استقبال کند، خوشحال می‌شویم. اگر استقبال نکند برای همکاران دست خواهیم زد. فیلم‌های بعدی را هم با دلخوشی مردم خواهیم ساخت.

مهدویان در مورد حذفیات فیلم و میزان آن گفت: در مرحله مونتاژ برخی سکانس های فیلم بنا به دلایلی حذف شده است اما من میزان دقیق آن را یادم نیست.

مهدویان در پاسخ به سوالی در مورد طراحی صحنه شهر بغداد گفت: بغداد یکی از چالش های اصلی ما بود. ما به بغداد دهه ۸۰ میلادی نیاز داشتیم. در نهایت با همکاری دکتر شجاعی و سینا قویدل با تلفیقاتی توانستیم این صحنه ها را بسازیم.

او در مورد عدم نمایش محسن رضایی در عملیات مرصاد و همچنین کوتاه تر شدن فیلم گفت: خیلی افراد در این عملیات حضور داشته اند مثل آقای هاشمی،شمخانی،محسن رضایی و… اما نکته اینجاست که فیلم ما در مورد عملیات نیست بلکه داستانی دیگر را در دل عملیات پیش برده ایم. ضمن اینکه فیلم به نسبت نسخه هیئت انتخاب چندان هم کوتاه نشده است.

مهدویان در پاسخ به سوالی در مورد اینکه آیا کسی جز او و محمود رضوی می توانستند به سمت ساختن چنین فیلمی بروند گفت: دوستان از عقبه کار ما خبر ندارند. ما سختی هایی داشته ایم که این فیلم را بسازیم.

رضوی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد اکران عید فیلم گفت: فیلم ویژگی هایی دارد که حتما در لیست نامزدهای اکران نوروز قرار می گیرد اما این که به ما اکران بدهند یا نه دست ما نیست.  اگر بتوانیم اکران عید را بگیریم حتما این کار را می کنیم.

حجازی فر درباره انتقاد از شخصیت کمال در این فیلم گفت: خیلی برداشت دم دستی و سطحی نسبت به کمال در این یادداشت گفته شد. من درک می‌کنم بسیاری از دوستان طرفدار دو آتیشه کمال بودند. همه از کمال قطع امید کردند و به سمت صادق رفتند. 

او درباره حضور نیافتن در فیلم قصر شیرین بیان کرد: من از پارسال درگیر فیلم قصر شیرین بودم. بخشی از فیلمنامه برای من نوشته شد. قرار بود ماجرای نیمروز در تیر ماه کلید بخورد. به دلایلی به شهریور ماه افتاد. من از آقای میرکریمی عذرخواهی کردم. می‌دانم او از دستم ناراحت شد. چون فیلم ماجرای نیمروز۲ بدون شخصیت کمال نمی‌توانست ساخته شود. تئاتر که همیشه بوده است. 

مهری نیز درباره نقش‌اش در این فیلم گفت: راجع به نقش عباس زری باف، این نقش در ماجرای نیمروز یک کمتر بود. اما در قسمت دوم از نقش های محوری بود.

او درباره اینکه چرا کمتر در سینما حضور دارد بیان کرد: مقداری از تلویزیون دور شده بودم که کمتر کار کنم. می‌خواستم خودم را آماده کنم که در سینما بیشتر کار کنم. مقداری هم نگران بودم.

او تاکید کرد: این شخصیت چون منفی است، نگران بودم که بازخوردها بد باشد. اما هنوز یک بازخورد منفی نسبت به این شخصیت نداشتم.

محمود رضوی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد بازخورد احتمالی سازمان منافقین و تهدید شدن توسط آن ها گفت: ما خبری از این اتفاق نداریم اگر کسی خبری دارد به ما هم بگوید.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تلویزیون درگیر “جنگ ستارگان” شده است – اخبار سینمای ایران و جهان

تسنیم: تهیه‌کننده برنامه‌های کودک و نوجوان تلویزیون،‌ گفت: امیدوارم جنگ ستارگانی که تلویزیون به راه‌انداخته‌ است به نفع مخاطب تمام شود که هرکسی به واسطه پول و اسپانسر نتواند آنتن را بگیرد.

مسلم آقاجانزاده را به عنوان تهیه‌کننده کودک و نوجوان می‌شناسند؛ تهیه‌کننده‌ای که «محله گل و بلبل» را برای شبکه دو سیما تولید کرده و «بالشت‌ها» را برای شبکه نمایش خانگی روانه بازار کرد. او در حاشیه حضور در «چارسو» ابتدا ترجیح داد درباره جشنواره فیلم فجر به این نکته اشاره کند که امسال کار داوران جشنواره بسیار سخت است. زیرا فیلم‌های خوب رقابت تنگاتنگی را با هم دارند.

آقاجانزاده درباره سریال «محله گل و بلبل» که چندی است قسمت‌های جدید‌آن را روی آنتن نمی‌رود و پیش از این داریوش فرضیایی(عمو پورنگ) در صفحه مجازی خودش به مشکل اسپانسر اشاره کرده بود، گفت:  سریال «محله گل و بلبل» در اواسط تصویربرداری قرار دارد و ان شاالله به پخش می‌رسد. باید مشکل اسپانسر حل بشود و قول‌ داده‌اند به زودی این اتفاق می‌افتد و «محله گل و بلبل» روی آنتن خواهد رفت. مشکل اصلی تلویزیون امروز، جنگ ستارگان است. این اعداد ستاره‌های یو.اس.اس.دی در رسانه‌ملی جنگ ستارگان به راه انداخته‌اند؛ امیدوارم این جنگ ستاره‌ها در تلویزیون به نفع مخاطبین چه کودکان، نوجوانان و چه بزرگسالان تمام شود.

وی با اشاره به اینکه «بالشت‌ها» نوروز روی آنتن شبکه دو سیما می‌رود، گفت: فصل اول «بالشت‌ها» ۱۵ قسمتی بود و بعید است این سریال ادامه پیدا کند؛ باید ببینیم فصل‌های آینده قابلیت تولید دارند یا خیر. ان‌شاالله عید نوروز، فصل اول «بالشت‌ها» روی آنتن شبکه دو سیما خواهد رفت.  چون فضای کودکانه‌اش را رسانه‌ملی تأیید کرد که می‌تواند مناسب عموم مردم باشد. از طرفی دیگر مخاطبین مناطق محروم و شهرستان‌ها شاید به لحاظ دسترسی مالی و بودجه‌ای نتوانسته‌اند بیننده این سریال کودکانه باشند روی آنتن تلویزیون بتوانند مشاهده‌اش کنند. این کار یک تجربه موفقی بود که با سرمایه شخصی در شبکه نمایش خانگی تولید شد و تلویزیون هم با خریدن این اثر برای پخش از رسانه‌ملی، از این مسیر حمایت کرد.

تهیه‌کننده سریال «محله گل و بلبل» با بیان اینکه تلویزیون هیچ صنفی ندارد و به راحتی اجازه می‌دهد هر تهیه‌کننده و مجری به تلویزیون بیایند، تأکید کرد:  تلویزیون واقعاً به یک صنف نیازمند است. چرا که خود من از فقدان همین رفتار صنفی در تلویزیون ضربه خورده‌ام. جزو کسانی بودم که به رئیس سازمان صداوسیما گلایه کردم مدیر مالی یکی از شرکت‌های اسپانسرینگ، تهیه‌کننده سری دوم برنامه‌ای در تلویزیون می‌شود. همان تهیه‌کننده، همان آدم‌ها و عناصر برنامه را به شبکه نمایش خانگی می‌برد و سری سوم را تولید می‌کنند. این کار حتماً ضربه‌ای به سازمان صداوسیماست.

وی افزود:  همین الان برخی به سینما وارد می‌شوند باید سوابق و کارنامه‌ای داشته باشند ولی متأسفانه در تلویزیون این‌طور نیست. انگار اسپانسر و سرمایه‌ جزو ابزارهای اصلی تهیه‌کنندگی در تلویزیون است. متأسفانه چون فضای صنفی وجود ندارد و قوانینی برای حضور آدم‌ها وجود ندارد. یک مدیر گروه در شبکه‌ای آنقدر قدرت دارد که پسر عمو و پسر خاله‌هایشان را به راحتی می‌آورند. به راحتی می‌توانید یکی را از خیابان بیاوریم و به او برنامه‌ای برای اجرا بدهیم. متأسفانه مقررات خاصی ندارند؛ در صورتیکه در تلویزیون‌های کلاسیک دنیا طرف بعد از اینکه دوره‌ای می‌گذراند برای اینکه اجازه رو درویی با مخاطب داشته باشد بعد از دوره آکادمی، دو سال باید تجربه تماشای اجرای دیگران را داشته باشد. آن‌ها اجازه نمی‌دهند یک شبه یک مجری رو در روی مخاطب بنشیند.

تهیه‌کننده سریال «محله گل و بلبل» در پایان خاطرنشان کرد: سینما از قدیم الایام فعالیت صنفی قاعده‌مندی را داشته است. از این جهت تلویزیون جلوتر است؛ البته یک نکته هم وجود دارد سینما بر مبنای اقتصاد شخصی و خصوصی چیده شده بود. فضای صنفی‌اش هم به همین شکل و تلویزیون فضای متفاوتی دارد. چرا که برای آن ردیف بودجه‌ای اختصاص می‌دهند. ولی به هر حال امیدوارم تلویزیون به فضایی برسد که هرکسی به واسطه پول و اسپانسر نتواند آنتن را بگیرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تولد دوباره «خیال باف‌» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: «خیال‌باف» نوشته‌ی حمید نوایی‌لواسانی با تصویرگری سمینه خوبی برای دومین بار وارد بازار کتاب کودک شد.

به گزارش سینماپرس، این کتاب که پیش‌تر در قالب طرح «کتاب‌های خودمان» منتشر شده است داستان دختری به نام بهاره است که در هشت فصل «خیال‌بافی»، «ناامیدی»، «ترس»، «خشم»، «تنهایی»، «آگاهی» و «آرامش» و… نقل شده است.

بهاره دختری رویاپرداز است که دلش می‌خواهد نامرئی شود تا بلکه فشارهای کار از روی دوشش برداشته شود. این تخیل پس از حادثه‌ای که برای پدر بهاره رخ می‌دهد شدت می‌گیرد. مخصوصا این‌که او مجبور به کار کردن در آرایشگاه خانگی مادرش است.

در بخشی از این کتاب آمده است: «صدای مادر بهاره تصاویر خیالش را به هم می‌ریزد، ترانه را به کنار پرت می‌کند و مثل برق گرفته‌ها از جا می‌پرد، از روی عادت می‌داند که وقتی مادرش مشتری دارد، چه کارهایی باید انجام بدهد. به آشپزخانه می‌رود، داخل استکانی پر نقش و نگار و کمر باریک که برای پذیرایی از مشتری کنار گذاشته‌اند، چای می‌ریزد، بعد با احتیاط به سالن می‌رود.

با خجالت سلام می‌کند، سینی را روی میز آرایش می‌گذارد و به اتاق انتهای سالن برمی‌گردد. مادر کارش تمام می‌شود و قیچی و شانه را داخل جیب‌های روپوش سفیدش می‌اندازد، بعد آینه کوچک و گرد روی میز را برمی‌دارد و پشت سر مشتری می‌چرخاند.»

این کتاب به تازگی برای دومین بار از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با شمارگان ۴ هزار نسخه منتشر شده است. پیش‌تر نیز ۵ هزار نسخه از کتاب «خیال‌باف» به چاپ رسیده است.

گفتنی است «خیال باف» ۱۲۶ صفحه دارد و با قیمت ۸‌هزار تومان در دسترس مخاطبان بالای ۱۰ سال قرار گرفته است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پخش اختتامیه جشنواره فیلم فجر از شبکه نمایش – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: شبکه نمایش سیما همزمان با برگزاری اختتامیه سی‌ و هفتمین جشنواره فیلم فجر به طور زنده این مراسم را پوشش می‌دهد.

به گزارش سینماپرس، شبکه نمایش سیما فردا دوشنبه ۲۲ بهمن همزمان با برگزاری اختتامیه سی‌ و هفتمین جشنواره فیلم فجر به طور زنده این مراسم را پوشش می‌دهد.

این مراسم پس از اذان مغرب آغاز می‌شود و شبکه نمایش سیما مطابق روال هر سال پخش زنده این مراسم را برعهده گرفته است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جیرانی: این فیلم ادامه «خفگی» است / فضای اجتماعی و التهابات سیاسی سینمای ایران را تحت‌تاثیر قرار داده – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نشست پرسش و پاسخ فیلم سینمایی «آشفته‌گی» با حضور فریدون جیرانی و عوامل این اثر در سینمای اهالی رسانه ها برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، نشست خبری فیلم «آشفته‌گی» با حضور فریدون جیرانی (نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده)، بهرام رادان، مهناز افشار و نسیم ادبی (بازیگر)، مسعود سلامی (مدیرفیلم‌برداری)، امین میرشکاری(صدابردار)، کارن همایون‌فر (آهنگساز)، مارال جیرانی (طراح لباس)، کامیاب امین عشایری (طراح صحنه) و با اجرای حمیدرضا مدقق در دهمین روز جشنواره فیلم فجر برگزار شد.

 جیرانی درباره شباهت این فیلم به «خفه‌گی» گفت: فیلم جدید من ضمن اینکه در ادامه فیلم «خفگی» هست، ‌ داستان بیشتری دارد. سعی کردم داستان فیلم مانند «خفه‌گی» داستان جاندارتری باشد. تجربه دیگری مانند خفگی در فرم بود. ساختن چنین فیلم‌هایی در ایران سخت است. چون سعی می‌کنی فضایی که دوست داری را خلق کنی اما  فضای اجتماعی و التهابات سیاسی سینمای ایران را تحت‌تاثیر قرار داده است. اینکه از این فضا دوری کنی، با خوب بودن یا بد بودنش کار ندارم اما به نوعی ریسک است و من می‌دانم به هر حال هر تجربه‌ای برای خودش نکات مثبت یا منفی دارد.  

او ادامه داد: من این تجربه را به دلیل دیگری دوست دارم. به دلیل فضای عاشقانه‌ای که همیشه دوست داشتم در فیلم‌هایم داشته باشم. من هیچ‌وقت از فضایی که همیشه در فیلم‌هایم داشتم عبور نکردم. به ویژه که سه تا بازیگرم خیلی خوب این نقش‌ها را درآوردند.  

جیرانی با اشاره به تاثیر طراحی صحنه، لباس و فیلم‌برداری گفت: من از همه گروه بسیار متشکرم که کمک کردند تا فضای فیلم در بیاید.   

او ادامه داد: ارژنگ از فضای رئالیستی می‌آید. فضایی که در فیلم «سالاد فصل» از خسرو شکیبایی بازی کرد. ارژنگ بوی عادل مشرقی را می‌دهد. آن‌موقع این مساله را می‌دانستم. اما چون این تیپ و عشق را دوست داشتم، سعی کردم آن را با فضای فیلم هماهنگ کنم. می‌خواستم این نوع عشق مریض در فیلم باشد. اگر بیرون زده، باید تصحیح شود.  

جیرانی درباره لحن سرد فیلم گفت: نمی‌خواستم شبیه نوآر آمریکایی شود. ما بیشتر به سمت فیلم‌های نوآر فرانسوی رفتیم. در ایران شوخی است. آمریکایی‌ها ریتم تندی دارند و تنش‌هایشان متفاوت است. بنابراین آن سردی را من می‌خواستم.

در ادامه نشست، سلامی درباره قاب‌بندی فیلم توضیح داد: همانطور که آقای جیرانی گفت، این فیلم یک فیلم تجربی است. برایم بسیار جالب است که آقای جیرانی در این سن و سال هنوز به دنبال تجربه است. همانطور که فکر می‌کردم خفه‌گی باید سیاه و سفید گرفته شود. فکر می‌کردم در آشفته‌گی هم باید اتفاق جدیدی بیافتد. ما سعی کردیم فیلم‌نامه را ابتدا عکاسی کنیم. این تجربه بسیار تازه‌ای برای خودم بود.  

او تاکید کرد: برخی مواقع به خاطر شخصیت‌ها مجبور بودم که قاب‌هایم را کج‌تر کنم. سعی کردم همه‌جا این یک دست باشد.  

رادان درباره حضورش در فیلم «آشفته‌گی» گفت: آقای جیرانی به نظر من خیلی جوان هست. منظور مسعود سلامی عزیز هم تجربه آقای جیرانی بود. آقای فریدون جیرانی خودشان برند هستند. فردی هستند که بدون نیاز به اینکه چهره سرشناس در فیلمشان باشند راه آسان‌تری را برای جلب‌نظر عموم مردم بروند. اما اینکه اینقدر ایده‌های نو و بدیع برای پردازش قصه دارند، خودش جای تحسین دارد.

او تاکید کرد: همه ما بسیار کیف کردیم. نزدیک به بیست سال است که نشده بود با آقای جیرانی کار کنم. احساس می‌کنم این تجربه ایست که شاید هر کسی شجاعت تجربه کردنش را نداشته باشد.

مهناز افشار در پاسخ به این سوال که بازی شما در این فیلم  بیشتر با سکوت است و با نگاه بازی می کنید؟ بیان کرد: من همه جا عنوان کردم که آقای جیرانی کارگردان مورد علاقه من است. زمانی که هدیه تهرانی برای فیلم «قرمز» کاندید شده بود، آرزو کردم زمانی جلوی دوربین این کارگردان قرار بگیرم. آقای جیرانی در سینما به روز است. من و بهرام رادان سعی می کردیم نگاه درستی در این فیلم داشته باشیم. اگر نتوانستم شخصیت دریا  در فیلم «آشفته‌گی» را خوب دربیاورم کم هوشی منِ بازیگر است. اما از دید من نگاه بازیگر حرف اول را در سینمای جیرانی می زند. من اعلام می کنم بسیار خوشحالم که در آشفته‌گی بازی کردم.  

نسیم ادبی نیز درباره اینکه در سینما به نقش های کوتاه قائل است و این نقش چه ویژگی داشته است، گفت: دیر با من تماس گرفتند که در سکانس های این فیلم بازی کنم اما دوست داشتم و برایم مهم است که در یک فیلم چه بازیگرانی بازی می کنند و برای چه کارگردانی کار می کنم و حتی اگر یک پلان هم در این فیلم بازی می کردم برایم موجب افتخار بود.  فیلمبرداری عالی داشت و فیلم بسیار خوبی دیدم.

عشایری، طراح صحنه نیز در پاسخ به درباره اینکه چگونه به جای بی مکان و تقریبا بی زمان در این فیلم رسیده است و برای این کار چه کرده است؟ توضیح داد: سینمای آقای جیرانی را همیشه دوست داشتم و در ادامه فیلم خفگی فکر کردم اینجا هم می شود شاید با همان شیوه و روش و نه با همان طراحی، فضایی که آقای جیرانی از من خواسته بود را طراحی کنم.  شاید این مدل در سینمای ما چندان وجود ندارد. مواردی هم در سینمای کلاسیک داریم و باید به دنبال آن طراحی برویم؛ شاید بیشتر معماری در این مدل به کمک ما آمد و سعی کردم بی مکانی و بی زمانی در این فیلم به خوبی اتفاق بیفتد و قاب های کج آقای سلامی به این فضا کمک بسیاری کرد.  

جیرانی درباره اینکه آیا این فیلم برداشت آزادی از یک فیلم خارجی است؟ گفت: طرح این فیلم را حسن حسینی به من داد و فکر می کنم ۱۵ سال پیش فیلمی به نام دوقلوها دیده بود و قصه ی آن را شبیه آن نوشته بود. سال ۱۳۸۵ فیلم دوقلوها را دیدم و قرار بود خانم افشار نقش دوقلوها را بازی کند و فکر کردم شاید نتوانم پروانه نمایش آن  را بگیرم و وقتی «خفگی» را ساختم ترجیح دادم آن فیلم نامه را ببینم و با بازیگر مرد جلو بروم.

در ادامه نشست پرسش و پاسخ فیلم «آشفته‌گی»، بهرام رادان درباره تجربه‌های بازی در جشنواره امسال گفت: امسال شانس داشتم در سه کاری حضور داشته باشک که در جریان اصلی سینما بود. در این فیلم یک جنونی در بستر فیلم وجود دارد. من هم سعی کردم همراه آن بدون مکانی و زمانی فیلم را در بازی خودم داشته باشم. از طرف دیگر، به آن دیوانگی باربدی که باید نقش بردیا را بازی کند. یکی از برادران ضعیف‌النفس است، یکی قدرتمند است.  

او تاکید کرد: در جریان فیلم هم به نظر من، همه ما سعی کردیم خواسته‌های آقای جیرانی را دنبال کنیم. من در اکران‌هایی که دیدم حتی در سینمای آزادی که جمعیت بسیاری آمده بودند، بعد از فیلم سکوت عجیبی دیده می‌شود.

جیرانی درباره مخاطب «آشفته‌گی» گفت: من بازهم از این ریسک‌ها انجام می‌دهم. چون دوستش دارم. با توجه به نسلی که بغل‌دستم هستند. بدون نسل جوان، ‌ به هر حال ما نسلی هستیم که باید از آن‌ها کمک بگیریم. من فکر نمی‌کنم این فیلم مخاطب نداشته باشد. اما اگر فکر می‌کنید خیلی مخاطب دارد، اینطور نیست.

او در پاسخ به این سوال که نظرش درباره برنامه‌های تلویزیونی درباره سینما چیست گفت: جواب نمی‌دهم چون این سوال ریسک زیادی دارد. اما ممکن است به زودی خودم برنامه سینمایی داشته باشم.

جیرانی درباره اینکه چرا در پایان فیلم پوکه‌ای از تفنگ خارج نمی‌شود گفت: ما پرسیدیم گفتند این اسلحه‌ها پوکه ندارند.

جیرانی تاکید کرد: فیلم را از نظر طبقه متوسط نبینید. قهرمان از داخل ژانر بیرون می‌آید نه از داخل جامعه.  

او ضمن تشکر از دو سرمایه‌گذار این فیلم گفت: سرمایه این فیلم تمیز است.

فریدون جیرانی درباره اینکه چرا در همه فیلم های شما شخصیت هایی که دچار نوعی سرگشتگی هستند، وجود دارند؟ بیان کرد: تقریبا در بسیاری از فیلم های من و فیلم های قدیمی هم شخصیت های فیلم هایم نوعی سرگشستگی داشته‌اند. یعنی به نوعی آدم های بیمار در همه فیلم هایی که من ساختم حضور دارند و ممکن است در جاهایی با مباحث روانشناسی نخواند.  

این کارگردان درباره این پرسش که آیا  فیلم «آشفته‌گی» ادای دینی به ساموئل خاچیکیان است؟ گفت:  به احتمال زیاد فیلم «دلهره» خاچیکیان را بازسازی می کنم. یک بار هم سعی کردم که این کار را انجام دهم و بخشی از درآمد آن را به خانواده او بدهم. من خاچیکیان را بسیار دوست داشتم و اینکه در آن زمان یک نفر مثل ما ریسک می کرد و فحش می خورد قابل تقدیر است. می توان صفحه های بیشتری درباره آن فیلم ها نوشت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اجراهای شادیانه‌های موسیقی اقوام در جشنواره فجر – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: ؛ به گفته دبیر بخش نواحی سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر، گروه‌های موسیقی بخش نواحی این رویداد طی ۶ شب به اجرای موسیقی شاد و شادیانه‌های فرهنگ‌های مختلف سرزمین ایران می پردازند.

به گزارش سینماپرس، علی مغازه‌ای؛ دبیر بخش نواحی جشنواره موسیقی فجر با بیان اینکه نگرش جشنواره امسال اجرای موسیقی شاد و شادیانه اقوام ایرانی است، گفت: طبق فراخوان سالیانه وزات ارشاد، گروه‌هایی از نواحی مختلف ایران برای شرکت در جشنواره موسیقی اعلام آمادگی کرده بودند. در همین راستا ما در کنار شورای انتخاب، گروه‌هایی را که از نظر کیفیت، می‌توانستند موسیقی و رپرتوار مناسبی را اجرا کنند را انتخاب کردیم تا در جشنواره حضور داشته باشند.

وی ادامه داد: از طرف دیگر با گروه‌های موسیقی از نواحی مختلف ایران که با رویکرد جشنواره همراه بودند نیز مذاکره و از آنها دعوت کردیم تا در جشنواره امسال اجرا داشته باشند. ما با این کار سعی کردیم یک تنوع کیفی و محتوایی موسیقی ایجاد کنیم و برای مخاطبان از همه نواحی ایران اجراهایی داشته باشیم.

دبیر بخش نواحی جشنواره موسیقی فجر هم چنین درباره اجرای گروه‌های موسیقی مختلف این بخش در شهرهای دیگر گفت: غیر از تهران بعضی از شهرها، همزمان با جشنواره موسیقی فجر اقداماتی برای اجرای موسیقی اقوام کرده‌اند. مثلاً شهر رشت برنامه‌هایی تدارک دیده که شامل بخشهای کلاسیک و پژوهشی موسیقی اقوام و نواحی ایران میشود.

او ادامه داد: این شهر از برخی گروه‌ها دعوت کرده تا در بازه زمانی جشنواره به رشت بیایند و اجرایی داشته باشند. اما در بخش نواحی از سمت ما به شهرهای مختلف چیزی ارائه نشده است. در واقع شهرهای مختلف ممکن است درخواست مستقیمی به گروه‌ها داده باشند تا اجرایی داشته باشند اما ما برنامه مشخصی به هیچ استان و شهری ارائه نکرده‌ایم.

مغازه‌ای با توجه به تجربیات خود در برگزاری پنج دوره جشنواره آینه‌دار درباره تطبیق این جشنواره با بخش نواحی جشنواره موسیقی فجر گفت: رویکرد آینه‌دار پیدا کردن راویان کهنسال موسیقی نواحی مختلف ایران است که برای هر کدام از آن‌ها مدت‌ها تحقیق می‌کنیم. اما در جشنواره فجر با توجه به رویکرد شادیانه‌ای که امسال برای آن در نظر گرفته شده است، تلاش شد که با ظرفیت‌های موجود گروه‌های مختلف و متنوعی از سرتاسر ایران در آن حضور داشته باشند.

او بیان کرد: برای توضیح تفاوت این دو رویداد باید بگویم که در واقع آینه‌دار بیشتر تک نوازی و روایت کهن و تا حد ممکن اصیل موسیقی اقوام است اما اینجا گروه‌ها شرکت می‌کنند و مسئله اجرای گروهی موضوع متفاوتی است که بحث دیگری می‌طلبد. در نتیجه رویکرد هر دوی این جشنواره‌ها کاملاً از هم متفاوت است و کسانی که در آنها حضور دارند چه از نظر هنرمندان و چه مخاطبان آن از هم مجزا هستند.

گروه‌های راست موغام تبریز، زندگی مازندران، دوتار و آواز تربت جام، هامون سیستان، تکنوازی دوتار قوچان، کادوس تالش، نوای سیمره کوهدشت، ترنگ و ناسو، حاوا، نجوای کتول گلستان، میسان اهواز و شالو بوشهر هر شب ساعت ۱۹ در سالن سوره حوزه هنری و در بخش موسیقی اقوام سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر اجرا خواهند داشت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«ترس و لرز» به تماشاخانه شهرزاد رسید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نمایش «ترس و لرز» به کارگردانی فرزاد امینی از ۲۱ بهمن در تئاتر شهرزاد روی صحنه می رود.

به گزارش سینماپرس، نمایش «ترس و لرز» به نویسندگی و کارگردانی فرزاد امینی از ۲۱ بهمن هر شب ساعت ۱۸ در تئاتر شهرزاد روی صحنه می رود. در این اثر نمایشی زهرا سوری و بهرام عباسی فرد ایفای نقش می کنند.

علاقمندان برای تماشای این نمایش می توانند به گیشه سالن تئاتر شهرزاد به آدرس چهارراه کالج، خیابان حافظ، خیابان نوفل لوشاتو مراجعه کنند.

«ترس و لرز» یکی از آثار مطرح سورن کی یرکگور است که وی آن را یکی از بهترین کتاب های خود توصیف کرده و گفته که این کتاب برای جاودانه کردن نام او کافی است.

در خلاصه داستان این اثر آمده است: ترس و لرز با تفکری اگزیستانسیال با محور تنهایی و اضطراب به سفر سه روزه حضرت ابراهیم به مقصد کوه مرایه می پردازد.

سایر عوامل این نمایش که تا ۱۸ اسفند در پردیس تاتر شهرزاد روی صحنه می رود عبارتند از دستیاران کارگردان: علی تاریمی، نازنین زهرا برومند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

از ۳ طرح برتر تماشاخانه‌های خصوصی در جشنواره تئاتر فجر تقدیر می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیر بخش به علاوه فجر اعلام کرد از سه طرح برتر تماشاخانه های خصوصی در جشنواره تئاتر فجر امسال قدردانی خواهد شد.

به گزارش سینماپرس؛ ندا هنگامی به حضور ۱۰ سالن خصوصی در بخش به علاوه ی فجر این جشنواره اشاره کرده و گفت: بخش به علاوه‌ی فجر امکانی برای حضور سالن های خصوصی در ویترین تئاتر کشور است، این امکان سبب می شود تا بخش دولتی و خصوصی طی تعاملی دو جانبه فرایند رشد تئاتر را در جشنواره ی فجر تعیین کنند. 

مدیر بخش به علاوه ی فجر در خصوص فراخوان این بخش اضافه کرد: جشنواره ی امسال با همراهی ده سالن خصوصی همراه خواهد بود ؛ سالنهای «مان»، «استاد مشایخی»، « مستقل»، «نوفل لوشاتو»، «دا»، «ایران تماشا»، «مکتب تهران»، « سه نقطه»، «همای سعادت»، « دیوار چهارم» و «شانو» با ۷۷ اجرا در بخش صحنه ای حضور داشته که بخشی از این نمایش ها تولیدات تازه اند و بخشی از آنها برآیند بهترین اجراهای سال گذشته ی این تماشاخانه ها هستند.

   هنگامی همچنین افزود: برخی از این  تماشاخانه ها در بخش مسابقه کنار ما خواهند بود. برنامه ی دیگر سالن ها نیز اعم از کنفرانس های خبری،جلسات نقد و بررسی، جلسات گریم و لباس، نشست های تخصصی، نشست های آموزشی و اجراهای محیطی جداگانه اطلاع رسانی خواهند شد. با توجه به برنامه ریزی همکاران ما برای برنامه هایی که جدا از اجرای نمایش ها تدارک دیده شده، لازم است برای هرکدام از آنها اطلاع رسانی های  جداگانه صورت بگیرد. به طور مثال اجرایی با بیماران اعصاب و روان در میان اجراهای عمارت نوفل لوشاتو وجود دارد  که از منظر تئاتر درمانی بسیار حائز اهمیت است.  تماشاخانه ی دا دو پژوهش با عنوان بدن در تئاتر و کاربرد بدن در هنرهای نمایشی ارائه خواهد کرد و مکتب تهران با برآیند یکسال آموزش در کنار ماست.

ندا هنگامی در خصوص نحوه ی همیاری جشنواره ی تئاتر فجر با سالن ها اینگونه توضیح داد: حتی الامکان جشنواره ی تئاتر فجر از تماشاخانه ها حمایت خواهد کرد و نادر برهانی مرند در تعاملی گروهی برای تخصیص کمک هزینه به سالن ها تلاش کرده است. 


وی در پایان صحبت های خود گفت: مسئولیت بزرگی بر عهده تماشاخانه ها برای اجرای مدون برنامه ها خواهد بود و به همین علت بنا داریم تا از سه طرح برتر تماشاخانه های خصوصی در جشنواره ی تئاتر فجر تقدیر کنیم تا با این تقدیر رقابتی درون گروهی و جدی را شکل دهیم. تلاش شده تا علاوه بر بار هنری سالنهای خصوصی، بار علمی، آموزشی و رقابتی نیز به حضور این سالن ها افزوده شود در نهایت نیز جا دارد تا از تمامی مدیران سالن ها تشکر کنم که با وجود زمان کم، با همکاری و تعامل شبانه روزیشان سبب شدند تا این بخش را به سرانجام برسانیم. 

سی و هفتمین جشنواره ی بین المللی تئاتر فجر به دبیری نادر برهانی مرند از ۲۲ بهمن تا ۴ اسفند برگزار خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

افتتاح نمایشگاه عکس و پوسترِ تئاتر فجر در مجموعه‌ی صبا – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نمایشگاه عکس و پوسترِ سی و هفتمین جشنواره‌ی بین‌المللی تئاتر فجر ۲۳ بهمن در مجموعه‌ی فرهنگی هنری صبا افتتاح می‌شود.

به گزارش سینماپرس، نمایشگاه مسابقه‌ی عکس و پوستر تئاتر جشنواره‌ی سی و هفتم روز سه‌شنبه ۲۳ بهمن ساعت ۱۶ در مجموعه‌ی فرهنگی هنری صبا افتتاح می‌شود. 

نمایشگاه مسابقه‌ی عکس در گالری لرزاده این مجموعه ی فرهنگی هنری و نمایشگاه مسابقه‌ی پوستر در گالری فرشچیان این مجموعه برپا می‌شود. 

مسابقه‌ی عکس سی و هفتمین جشنواره‌ی بین‌المللی تئاتر فجر به مدیریت سیامک زمردی‌مطلق و داوری رضا معطریان، عباس کوثری و هادی نوید و همچنین مسابقه‌ی پوستر به مدیریت ابراهیم حسینی و داوری فرزاد ادیبی، ساعد مشکی و صالح تسبیحی در جریان است. 

۶۱ اثر و پنج مجموعه از ۳۴ هنرمند طراح، به بخش مسابقه‌ی پوستر راه یافته‌اند و مجموعه‌ی ۶۴ عکس از ۴۵ عکاس به بخش مسابقه‌ی عکس که به ترتیب تحت عنوان کتاب «اعلان» و کتاب «لحظه‌ی جادویی» توسط سی و هفتمین جشنواره‌ی بین‌المللی تئاتر فجر به چاپ رسیده‌اند.  

اعلام اسامی برگزیدگان و اهدای جوایز مسابقه‌ی عکس و پوستر تئاتر جشنواره‌ی سی و هفتم در مراسم اختتامیه سی و هفتمین جشنواره‌ی بین‌المللی تئاتر فجر انجام می‌شود.

سی و هفتمین جشنواره‌ی بین‌المللی تئاتر فجر به دبیری نادر برهانی‌مرند از ۲۲ بهمن تا چهار اسفند ۱۳۹۷ برگزار خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع