X

بایگانی فینال

دفتر سینمایی

انتقاد از تندیس‌های خارجی جشنواره فیلم فجر – اخبار سینمای ایران و جهان

تسنیم: رئیس هیئت مدیره مجمع هنرمندان صنایع‌دستی با انتقاد از سفارش و ساخت تندیس‌های سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر در امارات گفت: اگر غیرت ملی پررنگ تر بود، بهانه عدم کیفیت محصولات صنایع دستی وطنی را مطرح نمی‌کردند.

در آستانه سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر – ساخت تندیس‌های این جشنواره ملی در امارات باعث انتقادات جدی شده است، درحالیکه “عزت‌الله علیزاده” مدیر اجرایی جشنواره سی و هفتم فیلم فجر درباره ساخت و تولید سیمرغ‌ها به یکی از رسانه‌ها عنوان کرده است: «متأسفانه امکان ساخت سیمرغ‌های جشنواره با کیفیت مدنظر ما در داخل کشور وجود ندارد و به همین دلیل کار ساخت سیمرغ‌ها را به یک کارگاه کریستال‌سازی در دُبی سفارش دادیم.»

در این رابطه حسین بختیاری ــ رئیس هیئت مدیره مجمع هنرمندان صنایع‌دستی با انتقاد به ساخت تندیس‌های سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر به تسنیم عنوان کرد: البته این رخدادها آنچنان نیز باعث تعجب نیست زیرا جامعه ما که مدیران نیز شامل آن هستند دچار نوعی بیماری فرهنگی در بیگانه پرستی و دگردوستی فرهنگ‌های دیگر کشورها هستند و از توانایی وطنی غافل هستند.

وی با ابراز تاسف از اینکه برای یکی از مهمترین جشنواره‌های انقلاب باید تندیس‌های ساخت غیرایران به ایرانیان موفق اهدا شود، گفت: معتقدم متولیان برنامه ساخت تندیس‌های جشنواره فجر در دُبی اصلاً مفهوم فجر و انقلاب را درک نکردند و حساسیت‌های این حوزه را آگاه نیستند.

رئیس هیئت مدیره مجمع هنرمندان صنایع‌دستی تصریح کرد: متاسفانه مسؤلان و مدیران بخش‌های مختلف کشور از جمله متولیان اجرایی جشنواره فیلم فجر – آشنایی لازم با توانمندی هنرمندان، افراد مبتکر و جوانان نخبه وطن خود را ندارند.

بختیاری در پاسخ به این مسئله که شاید این عدم آگاهی مدیران جشنواره فیلم فجر به دلیل ضعف و رصد نکردن مسؤلان صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی باشد، گفت: متاسفانه بی مسؤلیتی برخی مدیران که اجتناب ناپذیر است ولی این مسئله را نیز باید درنظر داشت که معلوم نیست متولیان جشنواره فیلم فجر اصلاً با مسؤلان صنایع دستی کشور مشورت کردند یا خیر – زیرا یک رویه‌ای در کشور رایج است که مدیران می‌خواهند کارهای خود را بدون مشورت و براساس سلیقه خود به سرانجام برسانند.

وی درباره اظهارنظر مدیر اجرایی جشنواره سی و هفتم فیلم فجر که عنوان کرده است:«امکان ساخت سیمرغ‌های جشنواره با کیفیت در کشور وجود نداشت»، عنوان کرد: این اظهار نظر ترجیحاً غیرقابل قبول است و برای این مسئله بنده – دو مصداق عینی و عملی ذکر می‌کنم.

رئیس هیئت مدیره مجمع هنرمندان صنایع‌دستی ادامه داد: مثلاً چندی قبل از آستان قدس رضوی به ما اعلام شد که نوعی لوستر در بارگاه امام رضا (ع) نصب است که شیشه‌های سبز رنگ آن ساخت فرانسه است و درخواست ساخت این لوستر را داشتند که ما توانستیم در مدت ۴۵ روز لاله‌های این لوستر شیشه ای را به مانند کیفیت سازنده اروپایی بسازیم.

بختیاری همچینین به مورد دیگری نیز گریزی زد و گفت: حتی در زمان اوایل انقلاب نیز وقتی مستشاران آمریکایی از ایران رفته بودند وزارت دفاع به نوعی وسیله نیاز داشتند که ما برای این کار حتی یک کوره طراحی کردیم تا همان یک وسیله ساخته شود.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین اگر غیرت ملی پررنگ تر بود، بهانه عدم کیفیت محصولات صنایع دستی وطنی را مطرح نمی‌کردند.

تندیس‌های صنایع دستی ایران در دنیا زبانزد است

همچنین در این رابطه حسین خواجه بیدختی – سرپرست دفتر توسعه و ترویج معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی نیز به یکی از رسانه‌ها عنوان کرده است: «قطعا با وجود هنرمندان صنایع دستی ایرانی، وضعیت کنونی کشور و تاکید بر تولید ملی – انجام چنین کاری اشتباه است زیرا ممکن است که تکنولوژی خاصی که عنوان شده در ایران وجود نداشته باشد اما کشورمان در هنر آبگینه و پس از کشورهای جمهوری چک، ایتالیا و فرانسه در رده چهارم دنیا قرار دارد. در چنین شرایطی آیا درست است که سفارش تندیس سیمرغ بلورین را به امارات بدهند و به جای حمایت از تولید ملی، ارز زیادی از کشور خارج شود؟ درحالیکه نشان‌ها و تندیس‌های صنایع دستی ما در دنیا زبانزد است، برای نمونه نشان مالکیت معنوی ایران در سازمان مالکیت معنوی در ژنو که یک سنگاب قلم‌زنی اثر استاد باباخانی است، سرآمد تمام نشان‌هاست. همچنین در مورد تندیس‌های دیگر هم باید گفت که برای مثال – فولاد در دست هنرمندان ایرانی مانند موم است و نشان‌های فولادی اساتید صنایع دستی ایران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

متاسفم که کمال تبریزی مدام در باتلاق ابتذال و کج‌اندیشی فرو می‌رود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: یک منتقد سینما در کانال تلگرامی خود نوشت: متاسفم که کمال تبریزی با وجود چند اثر قابل قبول در کارنامه‌اش، در این حد دچار پول‌شیفتگی شده است و مدام در باتلاق ابتذال و کج‌اندیشی فرو می‌رود.

به گزارش سینماپرس؛ مصطفی جلالی‌فخر منتقد سینما در کانال تلگرامی خود نوشت: یکی از مهم‌ترین ارکان سینمای طاعون زده‌ی این سال‌ها، “وقاحت” است. با بی‌شرمی بلد شده‌اند که با حداکثر سودجویی از ابتذال، فیلم بسازند و در عین حال چشم در چشم‌ها بدوزند و مدعی هم باشند که خیلی هم خوبیم. ناسزایی‌گوییِ کمال تبریزی علیه دو منتقد محترم و راست‌گوی سینمای ایران، یکی از نمونه‌های وقاحت است. فیلم پرت و ملایی در حد “مارموز” ساخته شده و بعد جوری سینه جلو داده‌اند که گویی شاهکاری بلامنازع است و ستایش، حداقل وظیفه‌ی همگانی است.

وقیحانه‌تر این که برای توصیف کار مبتذل خود، از مقدسات دینی هم سوء‌استفاده کرده است. گستاخی محض است که کسی به خودش اجازه دهد برای دفاع از چنین کار بی‌ارزشی، پای  کربلا را پیش بکشد و با معادل‌سازی وقیحانه، نقد فیلمش را “سر بریدنِ حرمله‌وار” بداند. متاسفم که کمال تبریزی با وجود چند اثر قابل قبول در کارنامه‌اش، در این حد دچار پول‌شیفتگی شده است و مدام در باتلاق ابتذال و کج‌اندیشی فرو می‌رود.

نیما حسنی‌نسب، پاسخ قاطعانه و درستی به نادرست‌گویی‌های کمال تبریزی داده است که توصیه می‌کنم بخوانید.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

شروع اکران عمومی «پارادایس» و «ترانه» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: به گفته سخنگوی کارگروه اکران فیلم های سینمایی «پارادایس» ساخته علی عطشانی و «ترانه» ساخته مهدی صاحبی از چهارشنبه هفته جاری (۳ بهمن‌) اکران خود را آغاز می کنند.

به گزارش سینماپرس؛ غلامرضا فرجی سخنگوی شورای صنفی نمایش در گفتگو با یک خبرگزاری با اشاره به جدیدترین مصوبات شورای صنفی نمایش در تاریخ امروز دوشنبه اول بهمن ماه، گفت: فیلم سینمایی «سوء تفاهم» به کارگردانی احمدرضا معتمدی، بعد از جشنواره فیلم فجر در گروه آزادی اکران می شود.

وی بیان کرد: «ترانه» به کارگردانی مهدی صاحبی از چهارشنبه سوم بهمن در کورش اکران می شود، همچنین نمایش «کلمبوس» به کارگردانی هاتف علیمردانی ادامه دارد. «پارادایس» به کارگردانی علی عطشانی از چهارشنبه سوم بهمن در گروه زندگی بعد از فیلم «درساژ» به کارگردانی پویا بادکوبه اکران می شود و نمایش «درساژ» در زیر گروه ادامه دارد.

فرجی در پایان گفت: جعفر صانعی مقدم مدیر گروه «هنر و تجربه» در جلسه امروز حضور داشت و از همراهی و همفکری در نمایش فیلم های «هنر و تجربه» و ادامه همکاری در روند هرچه بهتر دیده شدن آثار «هنر و تجربه» گزارشی ارایه کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نگاهی به مسابقات پربیننده تلویزیون در سال ۹۷ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: یکی از بخش های پنجمین دوره جشنواره تلویزیونی جام جم که به انتخاب بهترین برنامه های سیما در سال ۹۶ و ۹۷ می پردازد، مسابقات تلویزیونی هستند. در این گزارش به مسابقات پربیننده تلویزیون در سال ۹۷ نگاهی شده است.

مسابقات تلویزیونی، همواره از محبوب ترین آثار در سیما هستند. ذات رقابتی و مهیج این برنامه ها باعث می شود تا توجه بسیاری از مردم به آن ها جلب شود. یکی از بخش های پنجمین دوره جشنواره تلویزیونی جام جم که به انتخاب بهترین برنامه های سیما در سال ۹۶ و ۹۷ می پردازد، مسابقات تلویزیونی هستند. در این گزارش، به مرور مسابقات پربیننده پخش شده از شبکه های مختلف سیما می پردازیم.

شبکه یک

«دست پخت»

یکی از برنامه های پرجاذبه، مسابقات آشپزی است. شبکه یک سیما یکی از متفاوت ترین مسابقات سال های اخیر با محوریت آشپزی را با عنوان «دست پخت» روی آنتن برده است. در این مسابقه نیز طبق روال چنین برنامه هایی، رقابت بر سر کیفیت غذای طبخ شده است. اما چند ویژگی «دست پخت» باعث شده تا این برنامه متفاوت جلوه کند. اول اینکه سطح برنامه و رقابت در آن در سطح مسابقات آشپزی روز دنیاست. رویکرد اصلی، ترویج فرهنگ صرفه جویی و اصلاح الگوی مصرف است. همچنین تأکید بر ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی و تهیه غذاهای بومی است. دوم، بین المللی بودن مسابقه است. به طوری که در بین گروه داوری گسترده برنامه، داورانی حضور دارند که تحصیل کرده دانشگاه های آشپزی در سطح جهان هستند و در مقاطعی شاهد حضور داوران خارجی بودیم. همچنین برندگان نهایی این مسابقه نیز به موسسات معتبر جهانی جهت تحصیل و آموزش معرفی می شوند.

شبکه دو

«مسابقه محله»

«مسابقه محله» نام برنامه‌ای تلویزیونی مخصوص گروه کودک و نوجوان است که با اجرای مسعود روشن‌پژوه اجرا می‌شود. پخش این برنامه که جنبه مسابقه‌ای، ورزشی و سرگرمی دارد از سال ۱۳۷۰ آغاز شد و تاکنون ادامه یافته است. در این برنامه که حالت مسابقه‌ای و سرگرمی دارد و هر بار در یک محل یا مکان اجرا می‌شود کودکان و نوجوانان حضور یافته و به اجرای انواع شیرین‌کاری‌ها، بازی‌ها و مسابقات می‌پردازند.

این برنامه با تم طنز همراه است و طراحی بازی‌ها و مسابقات را خود روشن‌پژوه برعهده دارد و تاکنون علاوه بر نقاط مختلف تهران در شهرستان‌های مختلف ایران نیز اجرا شده است.

شبکه سه

«برنده باش»

مسابقات اطلاع عمومی همواره هیجان و جذابیت خاصی دارند. به همین دلیل هم این نوع مسابقات معمولا در ردیف پرمخاطب ترین برنامه های سیما در همه دوره ها قرار داشته اند. «برنده باش» عنوان جدید ترین مسابقه سیما با محوریت سنجش اطلاعات عمومی و حضور ذهن شرکت کنندگان در این مسابقه است که از شبکه سه سیما پخش می شود. تولید کنندگان برنامه «برنده باش» تشویق و ترغیب جامعه به افزایش مطالعه و کتابخوانی را هدف اصلی تولید و پخش این برنامه می دانند.

اما یکی از برگ برنده های «برنده باش» حضور محمدرضا گلزار، به عنوان مجری است. بازیگری که برای نخستین بار در یک برنامه تلویزیونی حاضر شده است. با اینکه کار اجرا و بازیگری دو حرفه متمایز و دارای ویژگی های منحصر به فرد خود هستند، اما گلزار از عهده اجرای یک برنامه، آن هم در قالب مسابقه و رقابت بر سر اطلاعات عمومی، به خوبی بر آمده و رضایت بینندگان این برنامه را جلب کرده است.

شبکه چهار

«چهار، سه، دو، یک»

مسابقه سینمایی «چهار، سه، دو، یک» که نام خود را هم از یکی از مهمترین عبارات پشت صحنه سینما وام گرفته تلاش خوبی از یک رقابت جذاب تلویزیونی است که علاوه بر جنبه‌های سرگرمی، نکاتی آموزنده را درباره هنر‌های نمایشی به مخاطب و شرکت کنندگان یادآوری می‌کند.

سری پنجم این مسابقه در ۴۲ قسمت ۶۰ دقیقه‌ای با محوریت بازیگری، خلاقیت نمایشی، کارگردانی، تحلیل فیلم، پانتومیم، نمایشنامه خوانی و تدوین، تولید شد و همچون سری گذشته یک گروه سه نفره داوری شامل کارگردان، منتقد و بازیگر رقابت شرکت کنندگان را مورد قضاوت قرار گرفتند.

یکی از بخش‌های این مسابقه مربوط به اطلاعات سینمایی شرکت کنندگان است و طی آن شرکت کنندگان با تکیه بر دانش سینمایی خود به سوالات مطرح شده پاسخ می‌دهند. همچنین با پخش یک سکانس شرکت کنندگان باید تعداد نما‌های آن را حدس بزنند و سپس نما‌های به هم ریخته را طبق همان روایتی که دیده اند تدوین کنند. پخش قسمتی از فیلم‌های سینمایی و تحلیل مفهومی آن از سوی شرکت کنندگان از دیگر بخش‌های این مسابقه است و در واقع سطح درک آن‌ها را از بخشی که دیده اند مورد سنجش قرار می‌دهد. در بخش دیگری از این مسابقه نیز شرکت کنندگان می‌توانند توانایی اجرا، بازیگری و نمایشنامه خوانی خود را به نمایش بگذارند.

شبکه پنج

«پنج ستاره»

از دیگر مسابقات تلویزیونی که سنجش سطح مطالعه و اطلاعات عمومی شرکت کنندگان را هدف قرار داده، «پنج ستاره» است. این برنامه البته شباهت هایی هم با «برنده باش» دارد. چون مجری این برنامه نیز یک بازیگر سینما و تلویزیون است. سری جدید این برنامه که با اجرای حمید گودرزی پنجشنبه و جمعه هر هفته از شبکه پنج سیما روی آنتن می رود توانسته یکی از پربیننده ترین مسابقات تلویزیونی در سال ۹۷ باشد. چون قالب و ساختار برنامه، بسیار مهیج و ملتهب است.

شبکه آموزش

«حرفه ای شو»

یکی از متفاوت ترین مسابقات سیما در سال های اخیر، برنامه «حرفه ای شو» است. چون هدف اصلی از این مسابقه، تقویت روحیه کار و کارآفرینی است. جالب این است که محور این مسابقه نیز نوجوانان هستند، یعنی نسلی که به زودی وارد بازار کار خواهند شد و این برنامه در قالبی سرگرم کننده و جذاب، در پی بالا بردن توانایی های فنی این نسل است. به طوری که در «حرفه ای شو» شرکت کنندگان باید هم اطلاعات عمومی بالایی در حوزه فنی داشته باشند وهم اینکه در عمل نیز بتوانند کار مکانیکی کنند و مثلا موتور یک خودرو را تعمیر نمایند.

شبکه قرآن

«بشارت ۱۴۵۲»

شبکه قرآن و معارف سیما نیز طی سال های اخیر در حوزه تخصصی خود یعنی کلام الله مجید، مسابقاتی را پخش کرده است. «بشارت ۱۴۵۲» عنوان طرحی مسابقه محور است که با هدف گسترش فرهنگ حفظ قرآن کریم روی آنتن می رود. به طوری که همه مردم با شرکت در این طرح می توانند بخشی از قرآن را حفظ کنند. این طرح هر سال اجرا می شود اما امسال، جزء ۳۰ قرآن محور حفظ قرار گرفته است. در هر قسمت از این برنامه نیز رقابتی بین تعدادی از شرکت کنندگان برگزار می شود.

شبکه نسیم

«کودک شو»

یکی از مسابقات محبوب تلویزیون به ویژه برای خانواده ها، «کودک شو» است که از شبکه نسیم سیما پخش می شود. این برنامه نیز با حضور یک بازیگر به عنوان مجری، روی آنتن می رود. پژمان بازغی در «کودک شو» میزبان یک رقابت خانوادگی است. در این رقابت، هم پدر و مادرها حضور دارند و هم کودکان آن ها. البته فقط پدر و مادرها رقابت می کردند و بچه ها نیز در دنیای خاص خودشان به سر می بردند.

شبکه افق

«فرمانده»

مسابقه مستند «فرمانده» نیز یک برنامه رقابتی دیگر در قالب رئالیتی شو است که سری سوم آن امسال از شبکه افق و برخی دیگر از شبکه های سیما پخش شد. هر قسمت از این برنامه، در یکی از مناطق جغرافیایی کشورمان برگزار می شد، اما فصل اخیرش در استان سیستان و بلوچستان به اجرا و تولید رسید. در این مسابقه مستند نیز شرکت کنندگان زندگی در شرایط دشوار را تجربه می کنند و در فضایی نظامی، مراحل مختلف را پشت سر می گذارند. تحرک و هیجان بالای «فرمانده» و فضای متفاوت آن که برای بسیاری یادآور دوران خدمت مقدس سربازی است، از جذابیت های خاص آن محسوب می شود.

شبکه امید

«اقیلما»

«اقلیما» ویژه دختران نوجوان ایرانی، مستند مسابقه‌ای است که در هر قسمت ۴ گروه ۵ نفری با یکدیگر رقابت می‌کنند.

این مستند یک کار تیمی و گروهی است که در آن دختران نوجوان بعد از همفکری، تحقیق و گردآوری اطلاعات درباره سوژه مورد نظر (آشپزی، هنری، ورزشی و…)، در پایان مسابقه یک قصه و داستان مطلوب را به مخاطبان ارائه می‌دهند.

مستند تولیدی «اقلیما» با تهیه کنندگی علی منصوری و کارگردانی محمد روح الامینی در ۲۶ قسمت ۳۰ دقیقه‌ای تهیه شده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جشنواره‌ای که نگاهش ملی است نباید میلی و سلیقه‌ای نگاه کند/ انتقاد از ویز ارشاد به دلیل بی توجهی به جشنواره فیلم مقاومت – اخبار سینمای ایران و جهان

به گزارش سینماپرس، برنامه فرهنگی «سینماپاتوق» حوزه هنری به تازگی با نمایش و بررسی فیلم مستند «رادکان» ساخته حجت حیدری و احسان ملازهی برگزار شد و حجت الاسلام والمسلمین پژمانفر عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، دکتر پرویز فارسیجانی مدیرکل سابق مطالعات و توسعه دانش و مهارت‌های سینمایی سازمان سینمایی و از مدیران رسانه‌ای کشور، سیدرضا اورنگ منتقد، محمدرضا شرف‌الدین تهیه کننده سینما و مدیرعامل سابق انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس، مهدی یمینی دستیار رئیس دفتر هماهنگی و پیگیری‌های ویژه دولت در مجلس و مدیرعامل مجمع هنرمندان خراسان و محمد دیندار مستندساز از جمله حاضران در جلسه اکران و نشست نقد و بررسی پس از آن بودند.

ابتدای نشست احسان ملازهی یکی از کارگردانان این مستند ضمن قدردانی از حوزه هنری و تشکر از کسانی که در این محفل حاضر شدند، گفت: این کار مشترکاً با همراهی حجت حیدری ساخته شد و مخاطب هدف اصلی ما بینندگان خارجی بود چرا که دغدغه ما معرفی فرهنگ و تمدنی است که در کشورهای دیگر کمتر شناخته شده است. به بهانه بنای برج رادکان سعی کردیم به فرهنگ و احوال ایران بپردازیم تا خروجی کارمان هم جنبه فرهنگی داشته باشد و هم در جذب گردشگر کمک کند.

اورنگ منتقد حاضر در این جلسه نیز بیان کرد: مستندسازی کار بسیار پرزحمتی است و فرق تحقیقاتش با سایر گونه‌های سینمایی این است که صرفا با اینترنت نمی‌توان اطلاعات تحقیق را کامل کرد بلکه باید به طور میدانی تمامی جنبه‌های امور را در نظر گرفت. فرق سینمای مستند با داستانی این است که صرفا پایان قصه فیلم برای ما مهم نیست آنچه اهمیت پیدا می‌کند روندی است که در مستند طی می‌شود.

وی افزود: علی رغم این که در کار شاید زیاد از تکنولوژی استفاده شده بود و شاید این سبک کارگردان است که پرش‌های زیادی در کار شاهد بودیم اما وقتی کار درباره برج رادکان است به نظر می‌رسید نوع مستند خوب انتخاب نشده و برای همین پراکندگی دیده می‌شود. اینکه قرار است کار آموزشی باشد یا معرفی یا چه هدفی را دنبال می‌کند مشخص نیست.

محمد دیندار مستندساز نیز در سخنانی اشاره کرد: من بر خلاف نظرات آقای اورنگ معتقدم این مستند هدف خود را به درستی دنبال می‌کند وعلاقمند شدم وقتی به خراسان رفتم این محل را از نزدیک ببینم. اطلاعاتی که به شکل تصویر ارائه می‌دهد نشان می‌دهد تمدن ایران از چه جایگاهی برخوردار بوده و اطلاعاتی می‌دهد که خیلی از جوانان ما نمی‌دانند. در بحث تکنیکی نیز بسیار پیشرفته عمل کردند و تکنیک در خدمت کار است.

وی ادامه داد: سینمای مستند ما به سمت سیاه نمایی رفته و اکثر آثار تولید شده امروز؛ چهره واقعی ایران نیستند و خوشحالم که این مستند معرف درستی برای نمایش جایگاه ایران است. نمی‌دانم چرا چنین اثری به سینمای تجربی می‌رود اما حمایت نمی‌شود. یکی باید توضیح دهد دلیل این اتفاق چیست. در جشنواره فیلم فجر و مستند، دوستان انتقاد می‌کنند چرا در برخی دوره‌ها فیلم‌ها خوب نیست بعد بهانه می‌آورند که سلیقه هیات انتخاب بوده. این حرف وقتی درست است که جشنواره خصوصی باشد اما جشنواره‌ای که نگاهش ملی است نباید میلی و سلیقه‌ای نگاه کند.

وی عنوان کرد: اینکه گروهی بیایند جشنواره فجری که بر اساس استراتژی فرهنگی طراحی شده تا در خدمت فرهنگ ما باشد را به میل خود تغییر دهند و آثار قابل اعتنا را نادیده گرفته و از بین ببرند کار درستی نیست. از آقای پژمانفر می‌خواهم که پیگیری کند سینمای تجربی بر اساس قانون فیلم‌هایی را که حمایت کرده به طور شفاف بیان کند اما زیر بار نمی‌رود. فارابی هم همینطور. آقای انتظامی هم مدام توییت می‌زند که من موافق شفاف سازی هستم در حالی که زیر مجموعه خودش چنین کاری نمی‌کند.

حیدری تهیه کننده این مستند نیز گفت: ما کار «رادکان» را به مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی نزد آقای رزاق کریمی و دوستان شان ارائه کردیم. آنها کار را دیدند و علی رغم تعریف و تمجیدهایی که داشتند گفتند ساختار و قابش تلویزیونی است و به همین خاطر نمی‌توانیم این مستند را در گروه هنر و تجربه ارائه کنیم. ما نمیدانیم واقعا مستند قابش چیست؟ تعجب می‌کنم که چه حرفی بود به ما زدند.

مهدی یمینی مدیرعامل مجمع هنرمندان خراسان و از دست اندرکاران نهاد ریاست جمهوری نیز اظهار کرد: امروز باید در نقد اثر هنری به جمیع جهاتی که می‌تواند در خلق اثر دخیل باشد، توجه کنیم. دوستان از ابتدا همین که سراغ چنین سوژه‌ایرفتند در واقع فداکاری کردند. ذائقه سازی در ارتباط با سینما کمتر اتفاق می‌افتد و کمتر هنرمندی رغبت می‌کند سراغ سوژه‌های ملی برود. معمولا سراغ موضوعات سیاه و انتقادات خاص می‌روند که جلب توجه کند. موضوعاتی از این دست باید مورد حمایت حاکمیت قرار بگیرد یعنی با امکاناتی ده برابر آنچه این عزیزان داشتند باید ساخته می‌شد تا مواردی که دوستان می‌فرمایند لحاظ می‌شد. این اثر با کمترین امکانات توسط دو جوان بی ادعا ساخته شد و اگر منصفانه نگاه کنیم جز حمایت و تشویق حرف دیگری نمی‌توان گفت.

دکتر خسروی نماینده مجلس هم در جملاتی اشاره کرد: از زبان یک معلم اگر بخواهم همین اثر را به مخاطبان دانش آموز و نسل جوان معرفی کنم باید بگویم موضوع برج رادکان برای طیف نوجوانان بسیار جذاب است. از قوای ذهن کسی که می‌خواهد اثر تاریخی،هویت ملی و دانشمند بزرگ اسلامی‌ کشور خود را در زمان دور بشناسد؛ مستند بهترین راه برای این معرفی است.

ما متاسفانه از ظرفیت‌های خودمان غافل ماندیم

محمدرضا شرف‌الدین تهیه کننده سینما و مدیرعامل سابق انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس نیز عنوان کرد: اتفاقا امکانات این جوانان محدود نبود. اگر مدام به محدودیت اشاره کنیم زحمات تهیه کننده را نادیده گرفته ایم. به نظر من در روایت فقط کمی پراکندگی وجود دارد. گاهی نریشن است گاهی دانای کل و گاهی از زبان فرد گفته می‌شود که اینها باید در مستند یکدست شود. در مجموع کار خیلی حرفه‌ایو قابل قبول است و من در مقاطعی از کار به یاد مستندهای بی بی سی افتادم و معتقدم «رادکان» با آنها برابری می‌کرد. البته برخی اشکالات آن قابل جبران است و قابل اصلاح و به نظر می‌رسد باید برای نمایش خارجی کمی کوتاه شود.

وی افزود: ما پتانسیل‌های بسیاری در تمدن و علم و فرهنگ داریم که نسبت به آن بی تفاوت هستیم ولی همین منبع غنی را هم غربی‌ها و هم به تازگی فیلمسازان کره جنوبی از ما برمیدارند و به نام خود و برای خود فرهنگ جعلی می‌سازند. آنها با سرمایه گذاری‌های اندک بهره‌های فراوان می‌برند ولی ما متاسفانه از ظرفیت‌های خودمان غافل ماندیم. ما نیاز به جعل نداریم فقط درست بلد نیستیم به داشته‌های مان بپردازیم.

دکتر پرویز فارسیجانی نیز در واکنش به تماشای مستند «رادکان» بیان کرد: به عقیده من کار ارزشمندی بود و جای چنین آثاری خالی است. ما نیاز داریم برای ترویج فرهنگ ایرانی و اسلامی مان بیشتر از اینها تلاش کنیم. ریتم و تکنیک کار خیلی خوب توانست بیننده را همراه کند البته دو نکته می توانست به کار کمک کند اول اینکه مصمم باشید این تیپ کارها را ادامه دهید و در آینده باز تکرار شود و نکته دوم اینکه اگر پیوند بین آیتم‌ها را بیشتر و منسجم‌تر می‌کردید و قصه خودمانی‌تر روایت می‌شد کار روان‌تر و حرفه‌ای‌تر می‌توانست باشد. ما استادان برجسته‌ای در حوزه مفاخر داریم که خوب بود از آنها نیز استفاده می‌شد. یا حتی منابع خارجی معتبری در این زمینه ارائه می‌کردید تا به قوای هرچه بیشتر مستند کمک کند.

برنامه «سینماپاتوق» حوزه هنری ارزشمند است/ انتقاد از ویز فرهنگ و ارشاد اسلامی به دلیل بی توجهی به جشنواره فیلم مقاومت

حجت الاسلام والمسلمین نصرالله پژمانفر نیز در این باره بیان کرد: سینمای مستند با هر رویکردی که دارد در جامعه ما نتوانسته جای خود را باز کند. سینمای قصه گو همیشه مورد استقبال است و مسیر خود را پیدا کرده اما مستند می‌خواهد حرف‌هایی بزند که آدم‌ها گاهی از کنارش رد شدند اما ندیده اند. گاهی مستند تلاش بر نمایش واقعیت‌ها دارد و گاهی متاسفانه در مسیری می‌رود که غیر واقعی‌ها را واقعی کند.

وی افزود: ما در این حوزه حرف‌های زیادی داریم و جای کار بالایی دارد تا این حرف‌ها را برای گروه‌های سنی متفاوت با ذائقه‌های مختلف بتوانیم بیان کنیم. برخی اوقات به نسل خودمان نتوانستیم این مساله را بفهمانیم که نمی‌دانیم چه ظرفیت و سرمایه‌هایی در تاریخ داریم. با همه این احوال دوستان جسارت کردند در زمین بازی خودمان بازی کردند و این را تحسین می‌کنم.

وی ادامه داد: امروز در سینما خیلی‌ها برای دیگران کار می‌کنند. اما این دو جوان علی رغم اینکه می‌توانستند کارهای دیگری کنند برای هویت و داشته‌های کشور خودشان وقت گذاشتند و باید به این حرکت آفرین گفت. من به عنوان مسئول فرهنگی احساس شرمندگی می‌کنم که این نگاه مورد حمایت قرار نمی‌گیرد. البته که کار بدون اشکال نداریم ولی تا از ایده‌ای حمایت نشود اشکالات هم برطرف نمی‌شود. طبیعتا این کار حوزه هنری ارزشمند است که به اکران و نشست در این باره می‌پردازد تا مستند دیدن را رواج دهد و از طرفی مورد حمایت قرار می‌دهد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: باید وزیر ارشاد وقت بگذارد و حاصل زحمت کسانی که در این عرصه فعالیت می‌کند را ببیند. من گلایه کردم به آقای صالحی که جشنواره فیلم دفاع مقدس شما نیامدید و معاونتان آمد در جشنواره عمار حتی ایشان هم نیامد و این خیلی بد است که وزیر ارشاد کشور به بچه‌های جسوری که وارد میدان شدند و بازی غلط برخی را به هم زدند بی توجه باشد و ایشان هم قبول کرد.

وی عنوان کرد: من هم به ذوق دوستان و ارادتی که به تلاش خالصانه شان داشتم آمدم چون کار ارزشمندی انجام دادند قطعا کار بدون اشکال نیست اما زمینه برای کارهای باکیفیت بعدی وجود دارد. در کشورهای اروپایی مستندهای بسیاری تولید می‌شود و به نظر می‌رسد که چقدر از ما جلوتر هستند. چرا باید اینگونه فکر کنیم؟ چون در هر موضوعی چند مستند تولید کردند و در مدارس و تلویزیون به ما نشان می‌دهند. به همین دلیل فاصله عمیقی حس می‌شود که آنها از ما جلوتر هستند و این ناشی از سیاست‌های غلط ماست. در پایان تشکر می‌کنم از همه کسانی که در این عرصه زحمت می‌کشند.

ملازهی نیز در پاسخ به این سخنان یادآور شد: انتقادها هم دلسوزانه بود و این انرژی مثبتی به ما می‌دهد و هم به بهتر شدن کار ما کمک می‌کند. نکته دیگر اینکه خارج از این فضا بحث آرشیوی بودن پلان‌ها را زیاد شنیدیم چون می‌خواستیم زمان را به خواجه نصیر ربط بدهیم مجبور شدیم از برخی پلان‌های ناسا استفاده کنیم که شاید ۲ یا ۳ پلان باشد و اینکه فکر می‌کنند تمام صحنه‌ها آرشیوی است نیست و به جز چند عدد محدود همه تصویربرداری شده بود.

وی در پایان گفت: بابت ژانر چند گونه هم باید بگویم کاری که تایمش ۳۰ دقیقه باشد ممکن است این اتفاق‌ها بیفتد رویکرد ما باستان شناسی گزارشی بود و در لایه‌ها سعی کردیم به فرهنگ و هنر نیز بپردازیم و اگر نشده ایراد کار ماست و می‌پذیریم. ما دو کارگردان حرف‌های مان را در زمان فیلمنامه زدیم و هنگام تدوین اتفاق نظر داشتیم. در هر حال ایرادات وارد است و می‌گذارم به پای اولین تجربه حرفه‌ایمان در این گونه مستند که تا کنون کار نکرده بودیم. امیدوارم در تدوین و کارهای بعدی بتوانیم بهتر عمل کنیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جشنواره موسیقی فجر جای ما نیست / امید چندانی به بهبود اوضاع ندارم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محسن توسلی درباره نحوه حضور خوانندگان آثار انقلابی در جشنواره موسیقی فجر اظهار کرد: متاسفانه سال‌های زیادی است که ستاد برگزاری جشنواره توجه چندانی به خوانندگان ارزشی ندارد، گویی جشنواره موسیقی فجر جای ما خوانندگان انقلابی نیست.

به گزارش سینماپرس؛ محسن توسلی خواننده موسیقی انقلاب در گفتگو با یک خبرگزاری ضمن اشاره به تازه‌ترین فعالیت‌های خود بیان کرد: به تازگی کار ساخت یک اثر جدید به مناسبت چهل سالگی انقلاب اسلامی را به اتمام رسانده‌ایم. در این قطعه قاسم صرافان شاعر و امید رهبران به‌عنوان آهنگساز و تنظیم کننده حضور دارند. این اثر تا ۱۰ روز دیگر برای انتشار آماده می‌شود و تصور می‌کنم با توجه به محتوایی که برای این کار در نظر گرفته شده می‌تواند با استقبال مخاطبان نیز مواجه شود. تم کلی این اثر مشتمل بر یک  قطعه حماسی و غرور آفرین است که ما از یک قطعه موسیقایی نوستالژیک دیگر استفاده کردیم که بتواند به جذاب‌تر شدن فضای اثر کمک کند.

وی درباره نحوه حضور خوانندگان آثار انقلابی در رویدادهایی مناسبتی چون جشنواره موسیقی فجر اظهار کرد: متاسفانه سال‌های زیادی است که ستاد برگزاری جشنواره موسیقی فجر توجه چندانی به خوانندگان ارزشی ندارد، گویی جشنواره موسیقی فجر جای ما خوانندگان انقلابی نیست.

توسلی افزود: بهتر این بود دوستان با اضافه کردن بخشی ویژه پیرامون موسیقی انقلاب تلاش می‌کردند از خوانندگان فعال این حوزه که فکر می‌کنم بیش از چندین اثر را برای مناسبت‌های مختلف از جمله دهه فجر تولید کرده‌اند، برای حضور در جشنواره دعوت کنند. موضوعی که تا به امروز اتفاق نیفتاده و من هم امید چندانی به بهبود اوضاع ندارم.

این خواننده در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: هم اکنون تعداد اندکی از خوانندگان آثار انقلابی هستند که به سهم خود تلاش‌های زیادی هم برای تولید آثار با کیفیت در حوزه تخصصی شان انجام داده‌اند. اما من نمی‌دانم چرا ماجرا به گونه‌ای است که دوستان در رویدادی چون جشنواره موسیقی فجر که جای حضور این خوانندگان نیست، کم لطفی کرده و دعوتی از هنرمندان فعال این عرصه انجام نمی‌دهند.

وی در پایان تأکید کرد: قطعا چنین بی‌مهری‌هایی موجب می‌شود که هنرمندان فعال این عرصه انگیزه کمتری برای تولید کارهای انقلابی داشته باشند گواه این مدعا هم تغییر ژانر برخی از خواننده‌های موسیقی انقلابی است که طی ماه‌های اخیر به سمت تولید آثار عاشقانه رفته اند.  

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

هوشمندسازی انتخاب نیست، ضرورت است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: جلسه شورای مدیران بنیاد رودکی با حضور مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، هوشمندسازی، موضوع جلسه خسرو طالب‌زاده مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی اکبر صفی‌پور مدیرعامل و مدیران بخش‌های مختلف بنیاد رودکی  بود.

طالب‌زاده در این نشست با اشاره به جایگاه هوشمندسازی در برنامه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: دو تلقی از هوشمندسازی می‌توان داشت؛ اول اینکه هر آنچه که هست را می‌خواهیم الکترونیکی و دیجیتال و هوشمند کنیم؛ یعنی آنچه در روابط و مناسباتی که با ارباب رجوع داریم یا با افراد ذینفعان خودمان داریم را می‌خواهیم به اصطلاح بدون حضور و بدون کاغذ انجام بدهیم که این تلقی حداقلی است و تنها وضع گذشته را سامان می‌دهد.

تبدیل میز کار به موبایل

وی ادامه داد: مدیریت هوشمند یا هوشمندسازی فرآیندها امکانی را فراهم می‌کند که تا به حال شناخته شده برای خیلی از افراد نبوده است؛ آینده تحولات به سمتی می‌رود که همه با تلفن همراه کار می‌کنیم‌. احتمالا کامپیوترهای شخصی تا چند سال دیگر از دور خارج خواهند شد و دیگر اتکای ما و میز کار ما تلفن همراهمان خواهد بود. یعنی میز کار و کتابخانه و کار شخصیمان را با تلفن همراه انجام می دهیم . هر آن چیزی که در زندگی به آن احتیاج داریم بایستی به این ابزار سرکار داشته باشیم؛ سئوال و پرسش اصلی این است که آیا می توانیم کاری انجام بدهیم که خودمان را با این آخرین نسل از ابزارهای ارتباطی هماهنگ کنیم؟ باید به سمت فرآیندی برویم که کارهایمان با تلفن همراه انجام شود؛ یعنی آنچه خودمان و مخصوصا طرف مقابل انجام می‌دهد.

وی ادامه داد: در موضوع هوشمندسازی فرآیند دیگر، نظم دادن به نظام اطلاعاتی خودمان است؛ یعنی ما بتوانیم اطلاعات را به شیوه‌ای مدیریت کنیم که گرد آوری و پردازش شده و به سیستم برگردانده شود؛ در این صورت یک سرمایه ارزشمند خواهیم داشت که می‌توانیم از آن بیش از کارهایی که تا امروزه انجام می دادیم، استفاده کنیم. در این صورت یک بازار بزرگتر به وجود می آید که یکی از برنامه‌های وزیر هم هست؛ بازاری که اصلا قابل اندازه گیری نیست چون به اندازه تک تک همه افراد می‌تواند بازاری برای کسب و کار بین‌المللی باشد. در این بازار می‌توان به اندازه همه افراد کشور کسب و کار فرهنگی هنری داشته باشیم‌.

بسترسازی نکنیم، عقب می‌مانیم

طالب زاده افزود: ما برای کوچ کردن از فضای فیزیکی و فضای سنتی به یک فضای دیگر باید خودمان را آماده کنیم؛ شعار ما در بحث هوشمندسازی این بود که هوشمند سازی یا دولت الکترونیک یا مدیریت هوشمند انتخاب نیست؛ این چنین نیست که در این فرآیند حق انتخاب داشته باشیم بلکه قراین و شواهد نشان می‌دهد که این امر دارد تحمیل می‌شود و ما چاره‌ای نداریم جز اینکه به این سمت برویم؛ اگر زمینه ها را برای خودمان فراهم نکرده و آمادگی را در خودمان ایجاد نکنیم عقب می‌مانیم.

وی ادامه داد: تلاش‌ها در سال گذشته این بوده که تمام فرآیندهای ممکن را در وزارتخانه الکترونیکی و هوشمند بکنیم؛ در فاز اول به بحث مجوزها پرداختیم. در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حدود ۱۱۴ مجوز صادر می‌شود که در یک بازخوانی به ۳۷ مورد دسته‌بندی شده است. تا به امروز، بجز بحث کنسرت‌ها تمامی مجوزهایی که وزارتخانه می دهد از طریق سایت ممکن شده است.

پنجره واحد وزارتخانه از دهه فجر

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: همزمان با دهه فجر موضوع پنجره واحد در وزارتخانه آغاز می‌شود که هر کس از هر درگاهی وارد شود می‌تواند همه اطلاعات لازم را ببیند؛  یک پروژه دیگر این است که ما در کل وزارتخانه یکپارچگی ایجاد کنیم. هر اتفاقی در هر بخش وزارتخانه می‌افتد در لحظه منعکس می‌شود و برای همه در دسترس هست و همه بتوانند از آن استفاده کنند. پروژه بعدی پروژه پایش رخداد هنری و فرهنگی در شبکه‌های اجتماعی است.

طالب‌زاده در مورد داده کاوی هم گفت: در داده کاوی، همه دیتاها ذخیره شده و امکان پردازش و تحلیل فراهم می‌شود و در نهایت روندها نشان داده می‌شود؛ مثلا با توجه به اطلاعاتی که وجود دارد می توانیم ببینیم که در چند سال آینده موسیقی ما به کجا می‌رسد. همچنین متناسب با هر منطقه برنامه‌ریزی لازم را انجام داد.

وی در مورد بنیاد رودکی و بحث هوشمندسازی گفت‌: بنیاد رودکی به عنوان قطب فرهنگی هنری در سطح جهانی باید عمل کند؛ این بنیاد برای اینکه پیشتاز بودن خود را حفظ کند باید به «ای بنیاد رودکی» تبدیل شود و کارها، فرآیندها و فعالیت‌ها از فضای فیزیکی خارج شده و به فضای مجازی برود.

حرکت بنیاد رودکی به سمت برنامه  محوری

در این رویداد، صفی‌پور با تشریح ماموریت‌های بنیاد رودکی به مهمترین برنامه‌های اخیر این بنیاد پرداخت و افزود: تلاش کردیم با تفکیک جایگاه بنیاد در کنار سازمان‌های مشابه به ترسیم جایگاه آن در آینده بپردازیم؛ بر این اساس با همکاری بخش خصوصی یک مطالعه خوب اتفاق افتاد و نتیجه آن منجر به تدوین سند برنامه استراتژیک بنیاد رودکی شد.

وی افزود: محور دوم کار ما این بود که بتوانیم در یک برنامه ریزی مشخص، شان و جایگاه و موقعیتی که بنیاد باید در کنار سایر سازمانهای فرهنگی به ویژه در نزد هنرمندان داشته باشد را به آن برگردانیم  و این کار رخ نمی‌داد مگر با یک کار شبانه روزی و تغییر نگاه از سالن محوری به برنامه محوری.

صفی پور ادامه داد: در فرآیند کاریمان سعی کردیم از توان بخش خصوصی و حمایت این بخش استفاده کنیم و در این راه زیر ساخت‌های مجموعه را توسعه بدهیم.

وی همچنین به جایگاه فعلی ارکسترهای تحت مدیریت بنیاد رودکی، اشاره کرد و گفت: در اجرای برنامه ها، سیاست‌های ابلاغی ۹ گانه وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی مد نظر ما بوده است.

در این جلسه گزارشی از اقدامات عملی بنیاد رودکی در فرآیند هوشمند سازی ارایه شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جشنواره «جام جم» پتانسیل اعتبار بین المللی دارد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محمدرضا شفیعی با تاکید بر اینکه جشنواره «جام جم» پتانسیل اعتبار بین المللی دارد، گفت: برگزاری جشنواره باعث ایجاد انگیزه برای برنامه‌سازان و سریال‌سازان می‌شود.

به گزارش سینماپرس؛ محمدرضا شفیعی تهیه‌کننده تلویزیون در خصوص لزوم برگزاری هرساله این جشنواره گفت: اساسا لزوم برگزاری جشنواره، ارزیابی برای مدیران، امتیاز دهی برای مخاطب و ایجاد انگیزه برای برنامه‌سازان و سریال‌سازان است؛ همین که مدیران یک ارزیابی نسبت به مخاطب و کیفیت پیدا می‌کنند و از طرفی مردم و برنامه‌سازان نیز این ارزیابی را دارند، نشان از اهداف کلی جشنواره‌ها است.

وی در ادامه با اشاره به برگزاری جشنواره‌ها در معاونت‌های مختلف صداوسیما بیان کرد: اگر تلویزیون بتواند تجمیعی بین این جشنواره‌ها برقرار کند به طوری که یک جشنواره تلویزیونی ویژه با زیرمجموعه قرار دادن تمام مشتقات در سایر جشنواره‌ها را شاهد باشیم حتی تبدیل به یک جشنواره مهم و بزرگ در خاورمیانه خواهد شد. در واقع باید جشنواره «جام‌جم» را برای مخاطب داخلی و بیرونی بسط داد. ایران در فیلمسازی و سریال‌سازی اگر اصلی‌ترین نباشد به طور حتم دوم یا سوم است؛ لذا این جشنواره پتانسیل اعتبار بین‌المللی را درون خود جای داده است.

تهیه‌کننده سریال «کیمیا» ضمن ارائه پیشنهاد در راستای تجمیع جشنواره‌ها افزود: رقابت تمام شبکه‌ها همیشه برای مخاطبان جذاب است. در این صورت می‌توان اعتبار جهانی هم برای این جشنواره قائل شد. به هرحال بخشی از خاصیت تمامی جشنواره‌ها بحث انگیزه‌بخشی به برنامه‌سازان و تشویق برنامه‌های خوب و ندیدن برنامه‌های کم کیفیت است.

شفیعی خاطر نشان کرد: تلویزیون با این پتانسیل، استعداد، نیرو و امکانات اگر بخواهد با چند نفر، دبیرخانه دائمی به «جام‌جم» اختصاص دهد به هیچ  وجه کار سختی نیست؛ این امر باعث رصد کلی خواهد شد به طوری که منِ برنامه‌ساز و تهیه‌کننده احساس می‌کنم که فعالیت‌های برنامه‌سازی و سریال‌سازی من دیده و مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

وی افزود: به نظر می‌رسد جشنواره «جام جم» بایستی ژانرگذاری شود؛ سریال‌های بیگ پروداکشن، ملودرام، طنز و … در همه دنیا از یکدیگر جدا می‌شوند و با هم مورد مقایسه قرار نمی‌گیرند؛ چراکه به لحاظ مالی، زمانی و کاری از یکدیگر متفاوتند و آنچه باعث قوت و ضعف سریال می‌شود بودجه است و اگر در هر کاری این موارد رعایت شوند میزان کیفیت تغییر پیدا خواهد کرد. البته شنیده‌ام که در دوره‌های اخیر جشنواره «جام جم» این مهم رعایت می‌شود؛ در مورد برنامه‌ها هم همین‌طور است، به این معنا که به عنوان مثال نمی‌شود تاک‌شوهای بزرگ مثل «خندوانه» و «دورهمی» را در کنار برنامه‌هایی که بودجه و زمان کمتری صرف تولید آنها شده است قرار داد. لذا ساختارهای گونه‌های برنامه‌سازی (الف، ب، ج و د) را باید به تفکیک مورد بررسی قرار داد.

تهیه‌کننده سریال «وضعیت سفید» در پایان تاکید کرد: جشنواره «جام جم» می‌تواند محملی برای شکل‌گیری صنوف در زیرمجموعه جشنواره باشد. با این اتفاق بسیاری از هنرمندان که بعضا از یکدیگر بی اطلاع هم هستیم، اعم از هنرمندان تهرانی و شهرستانی کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و کارکردهای جدیدی خواهند داشت و این روند در پیشبرد تلویزیون نیز به طور قطع تاثیرگذار خواهند بود. اگر صنف با ساختار و مشخصات درست ایجاد شود، به نوعی حامی و مدیران، به لحاظ ساختاری و محتوایی است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مروری بر دیگر سریال‌های پر مخاطب سال ۹۷ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سریال‌های پر مخاطب تلویزیون در سال ۹۷ را با نگاهی گذرا به این گزارش بیشتر بشناسید.

به گزارش سینماپرس، برگزاری پنجمین دوره جشنواره تلویزیونی جام جم بهانه‌ای شد تا نگاهی به مجموعه‌های تلویزیونی پخش شده در سال ٩۶ و ۹۷ داشته باشیم و در بخش اول این گزارش که روز گذشته ۲۹ دی منتشر شد به سریال‌هایی چون «پایتخت ۵»، «آرماندو»، «تعطیلات رویایی»، «بچه مهندس»، «دیوار به دیوار ۲»، «آنام» و «هیئت مدیره» اشاره کردیم. در بخش دوم این مجموعه به معرفی «سر دلبران»، «نجوا»، «پدر»، «سایه بان»، «نوار زرد»، «رهایم نکن»، «دلدادگان» و «سارق روح» می‌پردازیم.

این گزارش براساس اقبال مخاطبان به سریال‌ها نوشته شده که از شهریور پارسال تا دی ماه امسال روی آنتن رفته و قرار است در نهایت منجر به معرفی پرمخاطب ترین سریال های پخش شده و رونمایی از کاندیداهای بخش نمایشی پنجمین دوره جشنواره تلویزیونی جام جم شود.

 
شبکه یک

«سر دلبران»
«سِرِّ دلبران» سریال تلویزیونی ایرانی است که به مناسبت ماه رمضان از شبکه یک تلویزیون پخش شد. کارگردان این مجموعه محمدحسین لطیفی است و بازیگرانی همچون برزو ارجمند، محمد کاسبی و فرهاد قائمیان در آن بازی کرده‌اند. این سریال قرار بود در ماه رمضان سال ۱۳۹۶ روی آنتن برود اما سرانجام در رمضان ۱۳۹۷ پخش شد. داستان این سریال درباره روحانی مسجدی است با بازی برزو ارجمند که سعی در حل مشکلات مردم دارد و توانست نظر بسیاری را به خود جلب کند.

 

«نجوا»
مجموعه تلویزیونی «نجوا» به کارگردانی ابراهیم شیبانی، ژانری اجتماعی داشت و در خلاصه داستان آن آمده است: جلال شایان بعد از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه، در کتاب فروشی استادش هرمزی کار می‌کند. تنها فرزند هرمزی دختری است به نام فروغ که مترجم آثار ادبی ا‌ست. دیدار‌هایی که به واسطه‌ی کار جلال در کتاب فروشی میان او و فروغ اتفاق می‌افتد، منجر به علاقه و تصمیم آن‌ها به ازدواج می‌شود. فروغ به یک زندگی ساده و توأم با عشق راضی است، اما جلال سرِ پُر سودایی دارد و…

رزق حلال، یتیم نوازی، نقش محوری مادر، امید به نسل نو، آسیب های اجتماعی و طلاق و تشویق به تولید از محور‌های محتوایی مجموعه تلویزیونی نجوا است.

سجاد افشاریان، پوریا رحیمی سام، نغمه ارجمند، الهام نامی، مسعود کرامتی، محمد علی نجفی، احمد حامد، ایوب آقاخانی، مسعود دلخواه، وحید نفر، سوگل خلیق، مجید نوروزی، محسن بهرامی، محمد مختاری، پریسا صبوری نژاد، محمد ساربان، مهدی بجستانی، محمود نظرعلیان، کتانه افشاری نژاد، علی میلانی، پوریا رستمی، محسن سلیمانی، شهین نجف زاده و مهدی احمدی از بازیگران این سریال بودند.

شبکه دو

«پدر»
سریالی که تابستان امسال پخش و نقش اول آن دو چهره اولی بودند. این سریال درباره حامد پسر جوانی است که طی یک اتفاق درگیر ماجرایی عاطفی می‌شود. او به خاطر اعتقاداتش و پدری که برایش الگویی تمام عیار است ناچار سر یک دو راهی قرار می‌گیرد که باید دست به انتخابی سرنوشت‌ساز بزند.

بازیگران اصلی «پدر» را مهدی سلطانی، لعیا زنگنه، سینا مهراد، مسعود فروتن، نیما رییسی، مجید مشیری، کاوه خداشناس، اکبر رحمتی، مژگان ترانه، الهام طهموری، ساناز طاری، شهاب مهربان، مهتاب شیروانی، پوریا سلطانزاده، سید حسام میثاق، بیژن امکانیان و ریحانه پارسا در نقش لیلا تشکیل دادند.

گفتنی است که بهرنگ توفیقی این سریال را براساس فیلمانه حامد عنقا نوشته است. سریال «پدر» با مضمونی که ارائه کرد توانست موفقیت چشمگیری را بین مخاطبان به دست آورد و تبدیل به یکی از پر بیننده‌ترین سریال‌های چند سال اخیر تلویزیون شد.

 

«سایه بان»
سریال «سایه بان» ساخته برادران محمودی، سریالی اجتماعی شبکه دو سیما بود که آذرماه ۹۶ روی آنتن شبکه دو سیما رفت.

سریال «سایه بان» قصه ای با تکیه بر زندگی قشر کارگر، روابط، بیم ها و امیدهای آنها در این سریال طراحی شده است.

امین تارخ، هستی مهدوی، محمدرضا غفاری، مجتبی پیرزاده، محمد ولی زادگان، رویا جاویدنیا، کاوه خداشناس، افسانه کمالی، حسام محمودی، خاطره حاتمی، سینا مهراد، افشین اخلاقی، زهرا بهروز منش، پریوش نظریه، رویا تیموریان، بهزاد فراهانی، علی اوسیوند و کامران تفتی بازیگران این سریال بودند.

«سایه بان» قصه زندگی امروز ما و شماست. دو رفیق که در منطقه ای کارگر نشین بزرگ شده اند، تا پای جان تلاش می کنند تا با امید چراغ خانه های شان را روشن نگه دارند. ایستاده اند در برابر سرنوشت سرکش. عشق و ایمان، خون می شود در رگ هایشان تا از پا نیفتند و دل خوش بمانند به رحمت خدا و فرداهای بهتر. اما زخمی در راه است. زخمی که سنگ محکی ست برای رفاقت دیرینه شان.

 

«نوار زرد»
سریال «نوار زرد» به کارگردانی پوریا آذربایجانی و تهیه کنندگی محمدرضا شفیعی به مناسبت هفته نیروی انتظامی روی آنتن شبکه دو سیما رفت.

ژانر سریال «نوار زرد» جنایی ـ پلیسی بود و کریم لک زاده آن را در ۲۰ قسمت به نگارش در آورد.

در خلاصه داستان سریال «نوار زرد» آمده است: سرگرد کیهان گره پرونده های جنایی را باز می کند در این میان به پرونده ای برمی خورد که کشف واقعیت پای زندگی شخصی اش را به میان می کشد …

امیر آقایی در این مجموعه تلویزیونی ایفای نقش یک سرگرد پلیس را بر عهده داشت. همچنین بهاره کیان افشار، سیروس گرجستانی، قاسم زارع، کمند امیر سلیمانی، محسن بهرامی، سمیرا حسینی، نادر مشایخی، امید روحانی، شهین تسلیمی، امیر غفارمنش و … از بازیگران سریال «نوار زرد» بودند.

شبکه سه

«رهایم نکن»
«رهایم نکن» سریالی اجتماعی است که ماه رمضان امسال از شبکه سه سیما پخش شد. محمد مهدی عسگری پور فیلمنامه این سریال را نوشته است که در خلاصه آن آمده: رسول تولایی به عنوان بزرگتر، محبوب و مورد اعتماد چند خانواده است. وضع مالی او خیلی خوب است. او صاحب یک گاراژ بزرگ است که ارثیه پدری است و به واسطه آن صاحب یک شرکت حمل و نقل هم شده‌است. حاج رسول دست به خیر است و در طول این سال‌ها همیشه دست اعضای خانواده را گرفته و مثل سایه‌ای روی سر خانواده بوده‌است. با ورود یک زن به نام شهره، به داستان، همه چیز به هم می‌خورد. این زن که گویا از رازی بزرگ خبر دارد می‌خواهد به عنوان حق‌السکوت، اجازه شراکت در یک سرمایه‌گذاری بزرگ را از حاج رسول بگیرد. این سرمایه‌گذاری مربوط به کوبیدن گاراژ قدیمی و بازسازی مدرن آن است. از طرفی گاراژ محل کار و درآمد عده زیادی استادکار و کارگر است. حاج رسول با تعقیب شهره متوجه می‌شود که او با اسم و اطلاعات نادرست از وضعیت خانوادگیش قصد کلاهبرداری از او دارد. کشمکش های بعدی حول تلاش حاج رسول برای پنهان نگهداشتن این راز است که او را بیشتر و بیشتر وارد منجلاب می‌کند. تا اینکه آذر، عشق قدیمی او پیدا می‌شود و زندگی او را وارد مرحله جدیدی می‌کند. این اعتماد به واسطه بازخوانی گذشته خدشه دار می‌شود. خانواده‌هایی که هر کدام با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند و در پی یافتن مقصر اصلی هستند. این سریال در ایام ماه مبارک رمضان پخش شد و توانست نمره خوبی را از جانب مخاطبان دریافت کند.

 

«دلدادگان»
شبکه سه سیما نیمه دوم تابستان را با سریالی پربازیگر آغاز کرد. سریال «دلدادگان» که منوچهر هادی آن را کارگردانی کرده است.

سریال «دلدادگان» در سه فصل، دو فصل گذشته و یک فصل زمان حال، ماجراهای دو خانواده را از زمان قبل از انقلاب تا عصر حاضر به تصویر می کشد.

حمید گودرزی، لیندا کیانی، آرش مجیدی، مهدی صبایی، افسانه ناصری، سمیرا حسن پور، سیروس همتی در فازهای مربوط به زمان گذشته سریال بازی کرده اند و پانته آ بهرام، مسعود رایگان، مهرانه مهین ترابی، شاهرخ استخری، سیامک صفاریان، ملیکا شریفی نیا و مسعود دلخواه بازیگران زمان حال سریال بودند.

«دلدادگان» با حضور بازیگران خبره و قصه پر کشش خود باب سلیقه مخاطبان بود و در مجموع میزان رضایت از این سریال نیز قابل اعتناست.

 

 شبکه پنج

«سارقان روح»
این سریال کاری از گروه فیلم و سریال شبکه پنج سیما به کارگردانی احمد معظمی و تهیه‌کنندگی ابوالفضل صفری است که در باکس ویژه هفتگی شبکه پنج از بهمن ماه سال گذشته برای مخاطبان روی آنتن رفت.

سریال «سارق روح» به قلم هومان فاضل در ژانر مهیج و معمایی برگرفته از یک ایده پژوهش محور است که به موضوع امنیت نرم و آسیب‌های اجتماعی می‌پرداخت.

دانیال حکیمی، محمود پاک‌نیت، نگین معتضدی، علیرام نورایی، کمند امیرسلیمانی و … از جمله بازیگران این سریال هستند که به ایفای نقش پرداخته‌اند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سفر تئاتر کوچک «گل اومد، بهار اومد» به مازندران – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تئاتر کوچک «گل اومد بهار اومد» به کارگردانی مژده ذکریاپور در مدرسه روستاهای شیرگاه و ساری استان مازندران اجرا می‌شود.

به‌گزارش سینماپرس، این نمایش با شیوه‌ی دستکشی و مدت زمان ۲۰ دقیقه برگرفته از کتابی با همین نام نوشته‌ی منوچهر نیستانی است که از سوی اداره‌کل سینمایی و تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سال ۱۳۹۶ تولید شده است.

بر اساس این خبر این نمایش در روزهای دوم و سوم بهمن ۱۳۹۷ میهمان کودکان و نوجوانان روستاهای ایوک، بورخیل، کلیج‌خیل، آهنگرکلا، فرامرزکلا، عالم‌کلا، مهدی‌آباد، سرخ‌کلا و کردآباد از توابع شیرگاه خواهد بود و روز چهارم بهمن در شهر ساری مازندران اجرا می‌شود.

خلاصه داستان این نمایش چنین است که: نخودی توی یک صحرا زندگی می‌کرد، روزها بعد از رفتن برف و سرما منتظر بهار بود اما خبری  از آمدن بهار نبود تا این‌که فال‌گیر خبر بسته شدن راه بهار را توسط دیو داد.

نخودی به جنگ دیو می‌رود و شکستش می‌دهد و پس از آن عمو نوروز نوید آمدن بهار را به دشت و صحرا می‌دهد.

بر این اساس امیرحسین انصافی آهنگ‌سازی تئاتر «گل اومد بهار اومد» را  انجام داده و در نقش‌های دیو و عمونوروز نیز بازی کرده است.

هم‌چنین مریم خاکسار تهرانی به عنوان راوی و مژده ذکریاپور در نقش نخودی، فال‌گیر و طراح و بازی دهنده عروسک‌ها در این نمایش بازی می‌کنند.

برهمین اساس دستیاران ساخت این نمایش نیز مهدیه علیزاده‌تهرانی، فاطمه مشهدی، زهرا مشهدی، ساجده زین‌العابدینی، فاطمه عطارد، زهرا طالش‌پور، یاسمن فودژ و فائزه دولت‌مند هستند و مجری طرح آتسا شاملو است.

مشاهده خبر از سایت منبع