X

بایگانی اردیبهشت 7, 1398

دفتر سینمایی

مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب: مشکل بن کارت اهالی قلم در نمایشگاه کتاب برطرف شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نیکنام حسینی‌پور مدیر عامل موسسه خانه کتاب، از رفع مشکل صدور بن کارت نمایشگاه کتاب برای اهالی قلم خبر داد.

به گزارش سینماپرس، نیکنام حسینی پور مدیر عامل موسسه خانه کتاب و رئیس هیأت تجدید نظر رسیدگی به تخلفات ناشران و کارکنان سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص مشکل بن کارت اهالی قلم گفت: امسال در موسسه خانه کتاب آیین نامه اهل قلم را تغییر دادیم. این کار را از ۲۵ فروردین آغاز کردیم و قرار بود ۲۸ فروردین کار تمام شود. منتهی یک روز دیرتر تدوین آیین نامه اهل قلم تمام شد و ما یک روز دیرتر اسامی را به بانک شهر برای صدور بن کارت اهل قلم اعلام کردیم. بانک شهر هم به دلیل حجم کاری که داشت و باید بن کارت‌های دیگر را از قبیل بن کارت دانشجویی صادر می‌کرد، بن کارت برخی از اهل قلم را نتوانست صادر کند.

وی افزود: برخی از اهالی قلم هم در حساب‌های بانکی شان مشکلاتی وجود داشت؛ برای همین بانک مرکزی اجازه صدور بن کارت به آن‌ها نمی‌داد. طی نامه نگاری‌هایی که انجام دادیم، مشکل این تعداد از اهالی قلم برطرف شد. الان مشکلی در زمینه بن کارت اهل قلم وجود ندارد و در مرحله دوم اسامی ۵۳۲۰ اهل قلم را برای صدور بن کارت به بانک شهر فرستادیم. بن کارت آن‌ها هم طی یکی دو روز آینده صادر می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اسکندری: سیاست گذاران فرهنگی مردم را به سمت عاری شدن از تفکر سوق داده اند/ فیلم های سینمایی بسیار سخیف و بی هویت شده اند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: ستاره اسکندری بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر همزمان با برگزاری سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در رابطه با ضرورت مطالعه و کتاب خوانی در حوزه تولید آثار تصویری گفت: سیاست گذاران فرهنگی مردم را به سمت عاری شدن از تفکر سوق داده اند، این اتفاق از زمانی رخ داد که سیاست گذاران تصمیم گرفتند بازار و اقتصاد را بر اندیشه مسلط کنند که در کار خود موفق شدند و از عرصه فرهنگ جز ویران سرایی جا نگذاشتند.

بازیگر فیلم سینمایی «نیمه شب اتفاق افتاد» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: مطالعه و کتاب خوانی باید جزئی از زندگی افراد به ویژه هنرمندان باشد. تأثیرگذاری مطالعه بر روی رفتار و گفتار و اندیشه افراد قطعاً بسیار زیاد است اما متأسفانه امروزه ما با فضایی روبرو هستیم که فضای مجازی تأثیرش بر آحاد افراد جامعه و هنرمندان بسیار بیشتر از مطالعه کتاب های عمیق شده و این باعث تأسف است.

وی ادامه داد: هنرمندان هم متأسفانه این روزها به شدت درگیر فضای مجازی شده اند و سعی دارند با حضور پررنگ در فضای مجازی خود را متخصص در همه امور نشان دهند اما این دسته افراد باید بدانند که نمی توانند تصویری خاص و جدید از خود به مردم القا کنند چرا که مردم بسیار هوشمند هستند و قطعاً هنرمندانی که به صورت ظاهری خود را در همه زمینه ها اندیشمند نشان می دهند را با هنرمندانی که به صورت واقعی اهل کتاب و اندیشه و مطالعه هستند تشخیص می دهند.

اسکندری با بیان اینکه همانطور که اشاره کردم سیاست گذاران فرهنگی از زمانی که به صورت ضرب الاجل تصمیم گرفتند سینما و تئاتر، هنرمندان و مردم را عاری از تفکر کنند ما شاهد اتفاقات دردآور زیادی بودیم اظهار داشت: متأسفانه این سیاست گذاران باعث شدند تا فرهنگ کشور به بازی گرفته شود. در حالی که در همه جای دنیا سیاست گذاران سعی می کنند باعث رشد و تقویت فرهنگ شوند در کشور ما روز به روز سطح فرهنگ بیشتر تنزل می کند.

بازیگر فیلم سینمایی «دریاچه ماهی» تصریح کرد:  برنامه های رسانه ملی باعث شرمساری و فیلم های سینمایی نیز بسیار سخیف و بی هویت شده اند؛ در تئاتر و سینما ما با آثاری مواجه هستیم که بسیار سخیف و کم مایه هستند. این اتفاق در کشوری که سبقه طولانی در ادبیات و فرهنگ دارد مایه شرمساری است. بنده تأکید می کنم تا زمانی که مبنای همه چیز در کشور ما مبتنی بر اقتصاد مطلق باشد وضعیت به همین صورت خواهد بود.

وی در همین راستا افزود: تلویزیون ما سرشار از تبلیغ کالاهای مصرفی شده و مردم را به سمت مصرف گرایی و زندگی تجملاتی سوق می دهد، ما مرتب شاهد تولید مسابقه ها و برنامه های بی کیفیت، تقلیدی و بی ربط همراه با ارزش گذاری های غلط در رسانه ملی هستیم. سینمای ما محل ورود پول های کثیف شده و پول کثیف با خود اندیشه کثیف به همراه دارد. ما باید بدانیم اوضاع بسیار خطرناک تر از چیزی است که ما راجع به آن حرف می زنیم.

این بازیگر خاطرنشان کرد: من شخصاً به اهالی رسانه نقد دارم؛ کارشناسان و منتقدان ما کجا هستند؟ جامعه شناسان ما کجا هستند؟ چرا ما این خطر جدی را احساس نمی کنیم؟ چرا در رسانه ها به این مسائل توجه نمی کنند؟ چرا مسأله فرهنگ و ارتقای سطح کیفی آثار فرهنگی و هنری در کشور ما دغدغه هیچ کس نیست؟ چرا برای بالاتر رفتن سرانه مطالعه مردم کاری صورت نمی گیرد؟

اسکندری در خاتمه این گفتگو اظهار داشت: همانطور که بارها تأکید کردم مطالعه می تواند تأثیر بسزایی بر زندگی همه مردم بگذارد، مطالعه می تواند یک جامعه را از پلشتی ها نجات دهد اما این سیاست گذاران فرهنگی ما هستند که باعث شده اند امروز به اینجا برسیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جنگ ویتنام سوژه فیلم جدید کارگردان «کتاب سبز» می شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: پروژه جدید سینمایی پیتر فارلی کارگردان برنده اسکار، فیلمی درباره جنگ ویتنام خواهد بود.

به گزارش سینماپرس به نقل از هالیوود ریپورتر، پیتر فارلی که آخرین فیلم او به نام «کتاب سبز» چندین جایزه اسکار را از آن خود کرد، پروژه بعدی خود را برای کمپانی اسکایدنس کارگردانی خواهد کرد؛ فیلمی که روایتی درام از جنگ ویتنام است.

این فیلم بر اساس کتابی نوشته جوانا مولی و جان دونوهو با عنوان «داستان یک دوستی واقعی از جنگ قوی‌تر است» خواهد بود. فیلم داستان واقعی دونوهو را روایت می‌کند که در سال ۱۹۶۷ نیویورک را به مقصد ویتنام ترک می‌کند تا همراه دوستانش در این جنگ شرکت کنند.

برایان کوری کمک نویسنده فیلم «کتاب سبز» و پیت جونز نویسنده فیلم گذرگاه به همراه پیتر فارلی فیلمنامه این پروژه را خواهند نوشت. دیوید الیسون، دانا گلدبرگ، دان گرنگر و اندرو ماسکاتو به عنوان تهیه کننده در این فیلم سینمایی حضور خواهند داشت.

اثر قبلی پیتر فارلی که نظر مثبت منتقدان را به همراه داشت، در پنج بخش نامزد اسکار شد و در سه بخش نیز جایزه بهترین فیلم، بهترین فیلمنامه و بهترین بازیگر نقش مکمل (برای ماهرشالا علی) را از آن خود کرد.

کتاب سبز با فروش ۳۱۵ میلیون دلاری در سینماهای جهان که شامل ۸۵ میلیون در داخل آمریکا بود، در گیشه نیز موفق ظاهر شد. این در حالی است که بودجه این فیلم تنها ۲۳ میلیون دلار گزارش شده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تهیه‌کننده، شبکه و میزان جذابیت طرح عوامل موثر در کلید خوردن یک برنامه – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیر سابق مرکز طرح، برنامه و ارزیابی سیما گفت: کلید خوردن یک برنامه به تهیه‌کننده، شبکه و میزان جذابیت طرح بستگی دارد. سرمایه‌گذار مورد بعد است و ابتدا باید طرح تصویب شود.

به گزارش سینماپرس، عبدالکریم خیامی که نزدیک به ۳ سال ریاست مرکز طرح، برنامه و ارزیابی سیما را برعهده داشت و به تازگی این سمت را به سرپرست این مرکز واگذار کرده است، درباره سازوکار سیما در حوزه مسابقات استعدادیابی به مهر گفت: معاونت سیما احساس کرد بعد از آن موج بازنشستگی‌ها به نیروهای جدید نیاز دارد و فکر کردیم در برخی از زمینه‌ها، هم ما به استعدادیابی نیازمندیم و هم استعدادهایی در کشور وجود دارد که به صورت متراکم ایجاد شده است که دیده نشده‌اند.

وی درباره کیفیت برخی از برنامه‌های استعدادیابی اظهار کرد: این دو دلیل در کنار هم باعث شد به حوزه استعدادیابی توجه بیشتری شود با این حال قبول دارم که برخی از این برنامه‌های استعدادیابی که در شکل مسابقه انجام می‌شود هنوز به پختگی لازم نرسیده است.

خیامی اضافه کرد: ایرادهایی به برخی از این برنامه‌ها وارد است اما این ایرادها به تهیه‌کننده منعکس شده و می‌شود و اگر دقت کرده باشید در هر برنامه با یک شیب آرام تغییراتی را شاهد هستیم و اشکالات به مرور کمتر می‌شود.

وی همچنین درباره تبعیض بین برنامه‌سازان برای تولید برنامه‌های استعدادیابی و معیارهای موجود عنوان کرد: تساوی به معنای عدالت نیست و توانمندی تهیه‌کنندگان یکسان نیست و تفاوت دارد. از طرف دیگر سرمایه‌گذاران بیرونی هم علایق یکسانی ندارند و حق دارند از میان انواع برنامه‌هایی که ما قصد داریم بسازیم اثری را انتخاب کنند. اگرچه معمولاً همه برنامه‌ها مورد رجوع سرمایه‌گذار بیرونی است ولی چون توانایی‌ها مختلف است سرمایه گذاران هم به اشکال مختلف سرمایه‌گذاری می‌کنند.

خیامی درباره اینکه چقدر اسپانسر و سرمایه‌گذار در تولید یک برنامه نقش دارد، اظهار کرد: کلید خوردن یک برنامه به تهیه‌کننده، شبکه و میزان جذابیت طرح بستگی دارد. سرمایه‌گذار مورد بعد است و ابتدا باید طرح تصویب شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فراخوان «دهمین جشن مستقل فیلم کوتاه» منتشر شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: «دهمین جشن مستقل فیلم کوتاه برای داوری فیلم‌های کوتاه توسط انجمن فیلم کوتاه ایران (ایسفا) برگزار می‌شود.

به گزارش سینماپرس، فراخوان «دهمین جشن مستقل فیلم کوتاه» منتشر شد. در این فراخوان چنین آمده است:

«دهمین جشن مستقل فیلم کوتاه برای داوری فیلم‌های کوتاه توسط انجمن فیلم کوتاه ایران (ایسفا) برگزار می‌شود.

– تمامی فیلم‌های کوتاه داستانی و تجربی با مدت زمان حداقل ۳ دقیقه و حداکثر ۳۰ دقیقه که از ابتدای تیرماه ۹۶ تا پایان خرداد ۹۸ تولید شده و برای دوره‌های قبلی جشن ارسال نشده اند می‌توانند فرم تقاضای شرکت در جشن را تکمیل کنند.

– تاریخ تولید فیلم‌ها باید در تیتراژ نهایی قید شده باشد.

– دریافت آثار از ۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ آغاز شده و تا ۱۵ خرداد ۱۳۹۸ ادامه خواهد یافت.

– فرم تقاضای شرکت در جشن باید از طریق سایت انجمن فیلم کوتاه ایران  تکمیل شود.

– پس از تکمیل فرم تقاضا، فیلمسازان متقاضی شرکت باید یک نسخه از فیلم خود را با مشخصات فنی خواسته شده حداکثر تا یک هفته پس از ثبت نام اینترنتی در روزهای اداری از ساعت ۱۰ الی ۱۶ به دفتر انجمن فیلم کوتاه ایران  تحویل دهند.

– در صورتی که تا ۷ روز پس از ثبت نام، فیلم به دفتر انجمن فیلم کوتاه تحویل نگردد، ثبت نام باطل شده و باید ثبت نام مجدد از طریق سایت انجمن فیلم کوتاه صورت گیرد.

– فیلمسازانی که در دوره‌ اول فراخوان (از ۸ اردیبهشت ۹۸ تا ۳۱ اردیبهشت ۹۸) مراحل ثبت نام و تحویل فیلم خود را به انجام رسانند باید مبلغ ۴۰ هزار تومان و فیلمسازانی که در دوره‌ دوم فراخوان (از اول خرداد ماه ۹۸ تا ۱۵ خرداد ۹۸) نسبت به ثبت نام و تحویل فیلم خود اقدام کنند مبلغ ۸۰ هزار تومان به عنوان حق ثبت نام به حسابِ انجمن فیلم کوتاه ایران واریز کنند.

– اعضای انجمن فیلم کوتاه ایران از پرداخت حق ثبت نام در دوره‌ اول معاف بوده و در صورت ثبت نام در دوره‌ دوم باید ۵۰ درصد حق ثبت نام را پرداخت کنند.

– انتخاب و داوری فیلم‌های جشن مستقل فیلم کوتاه ایران توسط آکادمی ایسفا انجام می‌پذیرد.

– پس از مرحله‌ انتخاب، در مرحله‌ اول داوری اعضاء آکادمی از بین فیلم‌های انتخاب شده در هر رشته پنج نامزد را برای داوری مرحله‌ دوم معرفی می‌کنند. در مرحله‌ دوم با اضافه شدن داوران مهمان به اعضای آکادمی، طی داوری مجدد بین نامزدها، بهترین‌های هر رشته به این شرح معرفی خواهند شد:

– بهترین فیلم

– بهترین کارگردانی فیلم داستانی

– بهترین کارگردانی فیلم تجربی

– بهترین فیلمنامه

– بهترین فیلمبرداری

– بهترین تدوین

– بهترین صدا (صداگذاری یا صدابرداری)

– بهترین بازیگری (زن یا مرد)

داوری فیلم‌های تجربی در صورتی انجام خواهد گرفت که تعداد آن‌ها حداقل ده درصد تعداد فیلم‌های نهایی انتخاب شده برای مرحله‌ اول داوری باشد.

– نشان شایستگی بهترین فیلم به مالک معنوی فیلم یعنی کارگردان اهدا شده و تهیه کننده‌ آن فیلم، دیپلم افتخار دریافت خواهد کرد.

– پنج نامزد دریافت نشان شایستگی بهترین فیلم کوتاه از سوی انجمن فیلم کوتاه به جشن بزرگ خانه سینما معرفی خواهند شد تا توسط آکادمی بزرگ داوران در جشن خانه سینما مورد داوری قرار گیرند.

– نحوه‌ امتیاز دهی و انتخاب برگزیدگان بر اساس آیین نامه‌ آکادمی ایسفا است.

– به کلیه‌ نامزدها در بخش‌های مختلف گواهی نامزدی داده خواهد شد.

– زیرنویس فارسی برای فیلم‌هایی که زبان آن‌ها فارسی نیست الزامی است.

– فیلم‌های منتخب در دوسانس برای اعضا ایسفا و علاقمندان فیلم کوتاه به نمایش در خواهد آمد.

– در صورت انتخاب فیلم برای مرحله‌ اول داوری نمی‌توان آن را از مرحله‌ داوری خارج کرد.

– تقاضای شرکت در جشن فیلم کوتاه به مفهوم پذیرش کلیه‌ مقررات آن است.

– تصمیم گیری در موارد پیش بینی نشده به عهده‌ هیات مدیره‌ ایسفا است.

شرایط فنی آثار:

– تمامی آثار ارسالی باید به صورت فایل دیتا به دبیرخانه جشن ارائه گردند. فیلم‌هایی که به صورت DVD Video یا همان فایل VOB ارسال شوند پذیرفته نخواهند شد.

فرمت‌های قابل پذیرش:

MXF

MOV -h.۲۶۴

MPEG ۴ h.۲۶۴

تذکر مهم:

با توجه به تک مرحله‌ای بودن دریافت آثار، در صورت راه‌یابی هر فیلم به فهرست اولیه، فایل ارائه شده توسط فیلم‌ساز مستقیماً به نمایش درخواهد آمد، از این‌رو ضروری‌است فیلم‌سازان از ابتدا نسخه نهایی اثر را با کیفیت مناسب به دفتر ایسفا ارائه دهند.»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«هفت» روی آنتن شبکه سه می‌رود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: برنامه سینمایی «هفت» به تهیه کنندگی مجتبی امینی بعد از وقفه‌ای کوتاه از فردا شب به روی آنتن شبکه سوم سیما می رود.

به گزارش سینماپرس،  فصل جدید برنامه سینمایی «هفت» که همزمان با آغاز سی و هفتمین جشنواره ملی فیلم فجر به تهیه کنندگی مجتبی امینی و اجرای محمد حسین لطیفی کار خود را آغاز کرده بود، بعد از وقفه‌ای کوتاه، جمعه شب ۶ اردیبهشت ماه ساعت ۲۳:۳۰ روی آنتن شبکه سوم سیما می‌رود.

گفتنی است برنامه سینمایی «هفت»  با حضور کارشناسان و میهمانان سینمایی و فرهنگی به بررسی سینمای ایران و فیلم‌های در حال اکران خواهد پرداخت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

رابرت دنیرو همچنان بر موضع ضد ترامپی خود باقی‌ست – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رابرت دنیرو بازیگر و همچنین موسس جشنواره فیلم ترایبکا، در این مراسم باز هم به انتقاد از ترامپ پرداخت.

به گزارش سینماپرس به نقل از ایندی وایر، می توان گفت دنیرو جزو معدود کسانی است که از صحبت علیه دولت ترامپ و عقایدش نسبت به وی ابایی ندارد و از هر تریبونی برای انتقاد از ترامپ و دولتش استفاده می‌کند.

رابرت دنیرو که خود یکی از موسسان جشنواره فیلم ترایبکا است، در روز افتتاحیه این مراسم که در شهر نیویورک و در سینمای مشهور آپولو برگزار شد، به موضع ضد ترامپی خود بازگشت.

در این مراسم برای اولین بار مستند «آپولو» ساخته راجر راس ویلیامز، کارگردان سیاه پوست و برنده یک دوره اسکار، به نمایش گذاشته شد و دنیرو درباره این مستند و هدفی که دارد، توضیح داد و معتقد بود که این اثر نسبت به دولت ترامپ انتقاد شدیدی دارد.

او در این باره گفت: این دولت به ریاست ترامپ، در طول این زمان منزجر کننده به ترویج نژادپرستی پرداخته است، اما ما امشب نژاد پرستی را رد می کنیم و میگوییم جایی در این جا و در این صحنه ندارد. ویلیامز این نگاه ضد نژاد پرستی را به خوبی به تصویر کشیده است.

او همچنین در ادامه گفت: بسیاری از مردمی که به ترامپ خدمت می‌کنند، زندگی خود را بری همیشه لکه دار می‌کنند. آن‌ها فکر می‌کنند که اگر با ترامپ باشند، چیزی عایدشان می شود، اما در حقیقت هزینه گزافی را برای مبادله با این شیطان خواهند پرداخت.

دنیرو پیش از این نیز چندین بار به انتقاد از ترامپ پرداخته بود که از نمونه آن می توان به  جشنواره تونی در سال به ۲۰۱۸  اشاره کرد.

گفتنی است؛ مستند راس ویلیامز اقتباسی از کتاب «میان من و جهان» نوشته نهیسی کواتس است که نامه‌های یک پدر سیاه پوست به پسرش را روایت کرده و به او یاد می‌دهد که چگونه به عنوان یک سیاه پوست در دنیای ظلم و تبعیض زندگی کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برندگان جشنواره فیلم مسکو اعلام شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: در حالی که جشنواره فیلم مسکو برندگانش را معرفی کرد، سها نیاستی بازیگر فیلم رسول صدرعاملی نیز موفق به کسب جایزه بهترین بازیگر زن شد.

به گزارش سینماپرس به نقل از هالیوود ریپورتر، در مراسم اهدای جوایز چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مسکو، در حالی که والریو ماستاندریا به عنوان بهترین کارگردان انتخاب شد، سها نیاستی از ایران نیز جایزه بهترین بازیگر زن را از آن خود کرد.

سها نیاستی بازیگر جوان فیلم «سال دوم دانشکده من» توانست در اولین تجربه بازیگری خود موفق به دریافت جایزه بهترین بازیگر زن از جشنواره بین‌المللی فیلم مسکو شود.

تامی کورپلا لازیگر فنلاندی نیز برای بازی در فیلم «پوچ» ساخته آلکسی سالمنپرا به عنوان بهترین بازیگر مرد انتخاب شد.

«اسرار رهبر» ساخته فرهت شاریپوف کارگردان قزاق به عنوان بهترین فیلم انتخاب شد.

در این مراسم که دیشب پنجشنبه در مسکو برگزار شد «سیلور سن جورج» جایزه منتخب داوری به فیلم چینی «در جستجوی اکو» به کارگردانی ژانگ چی تعلق گرفت.

سیلور سن جورج بهترین کارگردانی نیز به والریو ماستاندریا کارگردان ایتالیایی برای «سواری» تعلق گرفت.

چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم مسکو که مهم‌ترین رویداد بین‌المللی سینمایی روسیه است، از ۱۸ تا ۲۵ آوریل برگزار شد و ریاست هیأت داوران بخش اصلی این جشنواره را کیم کی‌دوک کارگردان سرشناس کره‌ای برعهده داشت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

وقتی تمام مشکلات کشور در حل و فصل یک برنامه تلویزیونی خلاصه می شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: جلسه شورای نظارت بر صداوسیما می‌تواند خیلی از سیاست‌های علی فروغی در شبکه سه را دستخوش تغییرات کند.

به گزارش سینماپرس، جلسه هفته آینده شورای نظارت بر صدا و سیما، احتمالا شبکه سه را تحت تاثیر قرار خواهد داد. غلامرضا کاتب گفته بود در جلسه‌ای که برگزار خواهد شد، درباره برنامه نود هم تصمیم گرفته می‌شود. قاضی‌زاده هاشمی به خبرآنلاین گفت: «در جلسه هفته گذشته درباره برنامه نود صحبت‌هایی شده بود اما تصمیم‌گیری دقیق‌تر به جلسه بعدی منتقل شده است. مرتضی میرباقری و علی فروغی نیز باید در جلسه بعدی حاضر باشند تا توضیحاتی ارائه دهند.»

علی فروغی این روزها شرایط سختی را در شبکه سه تحمل می‌کند. برنامه «برنده باش» شبکه او احتمالا دیگر پخش نخواهد شد و بسیاری از مسابقات پیش‌بینی و بخت‌آزمایی شبکه سه نیز برچیده خواهد شد. بنابراین بازگشت برنامه نود ممکن است در راس امور شبکه سه قرار بگیرد. البته اگر تصمیم‌های تند فروغی اجازه بدهد تا پس از ترک جلسه شورای نظارت بر صدا و سیما، او هم‌چنان در شبکه سه مدیر باشد.  

به نظر می‌رسد علی فروغی در یک دوراهی غیرقابل انکار قرار گرفته است؛ اگر برنامه‌هایش را از دست داده باشد، برای نگه داشتن مخاطبان مجبور است به سراغ عادل فردوسی‌پور برود و اگر هم از شبکه سه سیما کنار گذاشته شود، بازگشت عادل محتمل‌تر از همیشه خواهد بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

وقتی نویسنده سریال خانگی «قلب یخی» ادعاهای عجیبی می کند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سریال «قلب یخی» از نخستین سریالهای عرضه شده در شبکه خانگی است که هرچند در سه فصل مختلف تولید شد و به شبکه خانگی آمد اما بدقولی‌هایی که در انتشار مداوم و منطبق با برنامه زمان بندی مشخص صورت گرفت اسباب ذهنیت منفی مخاطبان نسبت به سریال را رقم زد.

به گزارش سینماپرس در زمان عرضه «قلب یخی» حرف و حدیث درباره ممیزی سریال بخاطر افشای وابستگی برخی نیروهای ظاهرالصلاح به جریان فراماسونری مطرح شد و حالا حامد عنقا نویسنده اول سریال در خلال گفتگویی تفصیلی با «مشرق» درباره برخی از مشکلات حرف زده است.

حامد عنقا با اشاره به دردسرهای «قلب یخی» بیان داشت: قصه «قلب یخی» قصه پرغصه ای است. «قلب یخی» در آن زمان سریال آوانگاردی بود که تماشاگر تا به حال چنین فرمی را تجربه نکرده بود، اصلاً در شبکه نمایش خانگی برای اولین بار چنین سریالی ساخته شد. در آن زمان فشارهای عجیب و غریبی از سوی آقای ضرغامی، رئیس وقت سازمان صدا و سیما بود و ایشان می‌خواستند جلوی سریال را بگیرند، چون فکر می‌کردند با ساخت چنین سریالی قصد داریم از سازمان بیرون برویم. به همین دلیل تا مدتها ما دیگر در تلویزیون امکان کار نداشتیم تا زمانی که مهدی فرجی مدیر شبکه یک شد و سریال «انقلاب زیبا» را کار کردیم. اگر در این حد فاصل زمانی کنکاش کرده باشید، فاصله بین سریال «قلب‌یخی» تا اولین سریالی که با تلویزیون کار کردم، یعنی انقلاب‌زیبا، حدوداً یکسال فاصله افتاد. با اینکه قلب یخی مورد توجه قرار گرفته بود، پیشنهادات خیلی زیادی شکل گرفت، اما حدوداً یکسال تا یکسال و نیم کار نکردیم. حتماً دلایلی وجود دارد، البته نه اینکه ممنوعیتی وجود داشته باشد، ولی دلخوری بابت ساخت سریالی خارج از سازمان وجود داشت. این لایه بیرونی ماجرا بود. اما از قسمت دوم و سوم سریال برخی فهمیدند که ما داریم در لایه های پایینی سریال گزاره‌هایی را مطرح می‌کنیم و حرفهایی می زنیم که خوشایند یک جریان خاص نبود.

عنقا با اشاره به نقد فراماسونری در پوشش سالنهای زیبایی و مزونها در «قلب یخی» ادامه داد: همان زمان در گفت‌وگویی، گفتم شاید قلب یخی ۸-۷ سال زودتر ساخته شد. آن موقع ما بحث جدی داشتیم در مورد همین فراماسونری، در مورد حلقه‌های خاص اقتصادی و در مورد نفوذ. آن زمان اینستاگرام و فضای مجازی وجود نداشت. الان آقازاده فاسدی، در خارج از کشور چالشی براه می‌اندازد و ناگهان تو می‌بینی هزار ویدئوی مبتذل سکسی و پورنوگرافی از دختران ایرانی در مورد او منتشر می شود. ما همان زمان شروع کرده بودیم به گفتن این حرفها. این جریانی که چند سال قبل در مورد این مانکن‌ها و مدل‌های مجازی شروع شد من در «قلب یخی» این مصادیق را بازتاب دادم. اتفاقاً رفته بودم در همین مزون ها و … که چه اتفاقی در حال رخ دادن است و چه کار باید کرد از قسمت پنجم به بعد دیگر سلام و علیک وزارت ارشاد با ما عوض شد.

عنقا با اشاره به سرقت لپ تاپش در همان روزگار بیان داشت: آن زمان  دستیاری داشتم به نام آقای فرحزادی، یک لپ تاپ هم داشتم که تمامی متون، تحقیقات و فیلم‌های مستندی را که درباره این موضوع جمع‌آوری کرده بودم، همه در آن لپ تاپ بود. ما از دفتری که در خیابان وزراء بود بیرون آمدیم، سر چهارراه و پشت چراغ قرمز که رسیدیم یک ماشین از پشت به ما زد. تا به حال اینقدر واضح این داستان را جایی نگفته‌ام. آن موقع البته موضوع خبری شد، اما با این وضوح آنرا جایی بیان نکرده‌ام. ما پیاده شدیم و دیدیم که اتفاق خاصی نیفتاده عذرخواهی کردیم و رفتیم. من به دستیارم آقای فرحزادی گفتم برویم شهر کتاب نیاوران من می‌خواهم چندتا کتاب بخرم. رفتیم سمت خیابان شریعتی، قبل از چراغ قرمز میدان محسنی، ناگهان آقای فرحزادی اشاره کرد: ” همان ماشینی که چند لحظه قبل با آنها تصادف کردیم، پشت سرماست. به هرحال برای ما بامزه بود افرادی که جای دیگر شهر با آن‌ها تصادف کردیم، ناگهان در مسیر کناری آنها قرار گرفتیم. شاید هم بخشی از این حرفهایی که می گویم اصلاً قابل اثبات نباشد. آمدیم میرداماد، روبروی پاساژ آرین که به شهر کتاب برویم. چون در لاین روبرو بودیم، همانجا پارک کردیم، ماشینی که با آنها تصادف کردیم جلوتر از ما پارک کرد. فرحزادی به شوخی گفت اینها تا امشب از ما خسارت نگیرند رهایمان نمی‌کنند. ما رفتیم کتابفروشی و برگشتیم. کیف لپ تابم را زیر صندلی عقب و دور از چشم گذاشته بودم. شاید چهل دقیقه یا نیمساعت کار ما در کتابفروشی طول کشیده بود. به ماشین که برگشتیم همه چیز به ظاهر طبیعی بود. نزدیک منزل که رسیدیم، چون کیسه کتابها دست من بود، به فرحزادی گفتم کیف لپ تاپم را از عقب بده، گفت کیفت نیست. گفتم یعنی چه؟ گفت شاید در صندوق عقب گذاشته‌ای!؟ صندوق را باز کردیم دیدیم صندوق بهم ریخته است. ماشینی که با ما زد یک پراید سفید بود، ماشین ما هم پراید بود. همه زندگی و دست نوشته‌ها و تحقیقات من از دست رفت. یک لپ تاپ را زدند و یک دفترچه مانندی که در ماشین بود.

عنقا ادامه داد: در صندوق عقب زاپاس و کلی چیزهای دیگری بود که شاید قیمتش از لپ تاپ بیشتر بود، با اینکه صندوق عقب را باز کرده بودند، اما فقط لپ تاپ و دفترچه را بردند. خلاصه خیلی از این بابت لطمه خوردیم تا دوباره همه تحقیقات را جمع آوری کنیم، خیلی طول کشید. یک اتفاق دیگر هم افتاد که شاید نتوانم آن را واضح بگویم. در متنی که من نوشته بودم و دزدیده شد، نکته ای بود که در سریال دیگر وجود نداشت، چون مجبور شدیم همه چیز را دوباره بنویسیم. در ورژن دوباره نویسی شده، دیگر آن نکته نبود. یک روز در مصاحبه خاصی که به واسطه همین فشارهای ارشاد انجام شد، دوستی که داشت سؤالات را از من می پرسید، سؤالی پرسید در مورد موضوعی که دیگر در سریال نبود و در لپ تاپ من در متن اولیه نوشته شده بود! بعد از این گفتگو یادم افتاد در ورژن اولیه من این مسئله وجود داشت. ماجرا مربوط به شخصیت جواد یحیوی در فصل دوم بود که علی الظاهر یک آدم خیلی سالم و مسلمانی بود که بعداً می فهمیم در اصل وصل به ماجرای ماسون‌هاست، این آدم در ورژن اولیه ما کتابی می خواند، کتابی که در مورد برخی از جریان های مذهبی خاص بود، ولی زمانی که بازنویسی کرده بودیم این موضوع کاملاً حذف شده بود. یعنی الان هم سریال را ببینید، این اتفاق در سریال وجود ندارد ولی آن گفتگوی فرمایشی با تأکید بر این حذفیات انجام شد!

مشاهده خبر از سایت منبع