X

بایگانی اردیبهشت 18, 1398

دفتر سینمایی

«نجوای بندگی» در سینمای ایران – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نمایشگاه «نجوای بندگی» با موضوع سینما و نماز، همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان در سازمان سینمایی در حال برگزاری‌ست.

به گزارش سینماپرس، در نمایشگاه «نجوای بندگی» که توسط روابط عمومی سازمان سینمایی برپا شده است، تک‌نگاری، عکس و پوستر ۲۰ فیلم سینمایی که حاوی صحنه‌های نماز می‌شود در معرض دید قرار می‌گیرد.

در ورودی این نمایشگاه چنین آمده است: «سفره سینمای ایران در جریان به تصویر کشیدن گونه‌های متعدد خود از اجتماعی و جنگی تا کمدی و عاشقانه، همواره همراه با فرایض دینی و اخلاقی نیز بوده است که در این میان، نماز سهم عمده‌ای به خود می‌بیند. از اقامه ایستادگی تا سجودهای عاشقانه و رکوع‌های خاشعانه. چه در دل جنگ، چه به وقت اضطراب و نگرانی، و چه هنگامه سرسپردگی به شور شیرین یار. کافی‌ست فیلم‌های اجتماعی‌ای چون «به آهستگی» یا عاشقانه‌ای چون «دلشکسته» را از دل بگذرانید، گذشته از آن و فیلم‌هایی چون «به رنگ ارغوان»، در فیلم‌های مرتبط با هشت سال جنگ تحمیلی که شاهدمثال بسیار است.

از این‌رو به مناسبت فرا رسیدن ماه مهمانی خدا که بدون تردید نماز جایگاه درخور و موثری در آن دارد و بسیار به آن سفارش شده است، برآن شدیم تا با در نظر گرفتن گونه‌های متفاوتی که در پلان یا سکانسی از خود رکنی از ارکان نماز را به تصویر کشیده‌اند، گذری هر چند موجز بر نجوای بندگی در سینمای ایران داشته باشیم.»

متن پوسترهای این نمایشگاه توسط سید محمد حسین لواسانی به نگارش درآمده و علی شکوری طراحی آن را بر عهده داشته است.

آواز گنجشک‌ها، از کرخه تا راین، آژانس شیشه‌ای، استشهادی برای خدا، به رنگ خدا، به آهستگی، بوسیدن روی ماه، خدا نزدیک است، دست‌های خالی، دلشکسته، رسوایی، سر به مهر، سنگ کاغذ قیچی، سیب و سلما، شهر زیبا، طلا و مس، مادر، مردی از جنس بلور، یک تکه نان و یه حبه قند، فیلم‌های حاضر در این نمایشگاه هستند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تذکر برجامی رهبر انقلاب منتشر می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: «گفتم اعتماد نکنید؛ بازخوانی مستند و جامع تدابیر، بیانات و نقدهای مقام معظم رهبری درباره مذاکرات هسته‌ای دولت اعتدال» به زودی منتشر می‌شود.

به گزارش سینماپرس، کتاب «گفتم اعتماد نکنید» تنها گردآوری ساده بیانات مقام معظم رهبری نیست، بلکه کوشیده شده که در آن منطق مواجهه رهبری با مسئله هسته‌ای به تصویر کشیده شود. علاوه بر این بیانات معظم له بر اساس رویدادهای تاریخی در سیر پرونده هسته‌ای، مستندسازی شده است.

با گردآوری برخی مستندات، به نوعی شرح و تبیین بیانات صورت گرفته است. این بخش‌ها با عنوان «درنگ» از نظر خوانندگان خواهد گذشت که در واقع نوعی زمینه‌شناسی و بسترهای تاریخی – سیاسی ایراد بیانات مقام معظم رهبری به شمار می‌آیند. مستندسازی بیانات رهبری در طول مذاکرات هسته‌ای، به نوعی تاریخ‌نگاری پرونده مذاکرات هسته‌ای در دولت یازدهم است.

این کتاب از شش فصل اصلی تشکیل شده است؛ در فصل اول با عنوان «تحلیل کلان از شرایط کنونی کشور» رویکرد کلان رهبری در تحلیل مسائل پیش روی نظام اسلامی و منطق مواجهه با هر مسئله روشن می‌گردد. مقام معظم رهبری با تحلیلی کلان از وضعیت تاریخی – تمدنی انقلاب، به عوامل راهبردی شکست و پیروزی در مواجهه‌های تمدنی اشاره می‌کنند و عنصر «سنت‌های الهی» را به عنوان عنصری تعیین کننده برای پیروزی جبهه حق بر باطل معرفی می‌نمایند.

فصل دوم با عنوان «دو نگاه کلان برای حل مشکلات کشور» به معرفی دو رویکرد کلان مدیریتی در کشور اشاره دارد که هر یک راهبرد خروج از مشکلات را در مسئله‌ای ویژه می‌بینند. مقام معظم رهبری به معرفی این دو رویکرد و نتایج هر یک می‌پردازند. مسئله هسته‌ای نیز یکی از مسائلی است که مبتنی بر هر رویکرد، سرنوشت متفاوتی خواهد یافت. این فصل نشان می‌دهد چرا دولت همه تخم مرغ‌های خود را در سبد مذاکرات هسته‌ای چیده است و خطای راهبردی او در اعتماد و اتکای بی حساب به غرب بوده است.

فصل سوم با عنوان «تحریم از تهدید تا فرصت» به مهمترین مسئله‌ای که موجب گرایش دولت به سمت مذاکرات هسته‌ای شد، می‌پردازد. دولت با هدف رفع تحریم برای ایجاد گشایش اقتصادی قدم در مسیر مذاکره نهاد ولی تحلیل صحیحی از ماهیت و آثار تحریم و شیوه‌های درست مقابله با آن نداشت. مقام معظم رهبری بارها کوشیدند تحلیل جامعی از ماهیت تحریم و شیوه‌های واقعی مقابله با آن ارائه دهند که اگر این بیانات با دقت فهم می‌شد، انتخاب‌های دیگری در پرونده هسته‌ای داشتیم.

فصل چهارم با عنوان «نقد رویکردهای کلان و عملکرد دولت در سیاست خارجی» آسیب شناسی های راهبردی رهبری معظم انقلاب نسبت به نگاه کلان دولت به سیاست خارجی، آمریکا و رابطه با غرب است. همچنین در برخی موارد به انتقادهای موردی معظم له نیز اشاره شده است.

فصل پنجم با عنوان «تدابیر مقام معظم رهبری در حوزه سیاست خارجی، مذاکرات هسته‌ای و برجام» مهم‌ترین فصل کتاب را تشکیل می‌دهد. به نوعی فصل‌های قبل همه مقدمات رسیدن به این فصل بودند. در این فصل تدابیر سه گانه مقام معظم رهبری نسبت به مذاکرات هسته‌ای در مراحل قبل، حین و بعد از مذاکرات و نیز آسیب شناسی جامع ایشان نسبت به برجام بیان می‌گردد.

اما فصل آخر با عنوان «پیش بینی افول آمریکا»  در حقیقت نشان دهنده تصویری از صحنه کلان مناسبات ایران و آمریکا است. اساس مذاکرات هسته‌ای مبتنی بر پیش فرض گرفتن قدرت مطلقه آمریکا در صحنه جهانی بوده است. اما مقام معظم رهبری نشان می‌دهند ما نه تنها در موضع انفعال نسبت به آمریکا قرار نداریم که در چالشی چهل ساله آمریکا را به نقطه افول نزدیک کرده‌ایم. این نتیجه گیری و تحلیل در فضایی صورت می‌گیرد که برخی برجام را کرنش و انفعال ایران در برابر آمریکا می‌دانستند و بر این باور غلط بودند که آمریکا با ابزار تحریم و تهدید می‌تواند ایران را از صحنه بین المللی به کلی محو کند، پس باید به او امتیازهای گزاف داد تا از نابودی در امان ماند. این تحلیل غلط، تصمیمات غلطی را نیز در پی دارد ولی رهبری فرزانه انقلاب نشان می‌دهند این تحلیل از اساس بی پایه است.

کتاب ” گفتم اعتماد نکنید” در ۴۰۰ صفحه و به همت دفتر مطالعات گفتمان انقلاب اسلامی تدوین شده است که به زودی از سوی انتشارات شهید کاظمی منتشر روانه بازار میگردد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مصادره عرصه ادبیات به نفع سلبریتی‌ها – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: در سال‌های اخیر شاهد افزایش تمایل اهالی قلم به برگزاری جشن‌های امضا هستیم. این امر از نظر برخی از افراد مایه رونق کار نویسندگان است و بهانه‌ای برای دیدار نویسندگان و مخاطبانشان می‌شود

به گزارش سینماپرس، در سال‌های اخیر شاهد افزایش تمایل اهالی قلم به برگزاری جشن‌های امضا هستیم. این امر از نظر برخی از افراد مایه رونق کار نویسندگان است و بهانه‌ای برای دیدار نویسندگان و مخاطبانشان می‌شود، اما به راستی چه چیزی باعث افزایش جشن‌های امضا شده است؟

در این میان بحث دیگری مطرح است که ما را به فکر کنکاش در مبحث برگزاری جشن‌های امضا انداخت و آن چیزی به جز جای خالی نام نخبگان و افراد برجسته حوزه‌های علمی و فرهنگی در میان برنامه‌هایی که با عنوان جشن امضا برگزار می‌شوند، نیست؛ امروز در پس برگزاری اکثر جشن‌های امضا نام یک به اصطلاح سلبریتی دیده می‌شود. این در صورتی است که اخیراً یک منتقد در مراسم رونمایی کتاب، جشن‌های امضا را به سیرکی تشبیه کرد که به دلیل نبود محتوای مناسب در اثر برگزار می‌شود.

ما در این گزارش تلاش کردیم با اتکا به سخنان برخی فعالان عرصه ادبیات و اهالی قلم بحث چرایی و میزان ضرورت برگزاری جشن‌های امضا را بررسی کنیم؛

سید عباس حسینی نیک، حقوقدان و مدیر مسئول انتشارات مجد در خصوص برگزاری جشن‌های امضا در حاشیه نمایشگاه کتاب به باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: به هر حال ذائقه جامعه به خصوص قشر جوان تحت تاثیر مسائل فرهنگی، مسائل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی جامعه است و جامعه کم کم به سمتی که نباید کشیده شود، می رود. عوامل مختلفی هم در این امر دخالت دارد و فقط یک بخش، یک شخص و یک سازمان مسئول آن نیست. حتی ممکن است منشأ این تأثیرات فرهنگی فقط در داخل کشور نباشد، به هر حال جهانی است و جهان نیز به این سمت کشیده شده است.

مصادره عرصه ادبیات به نفع سلبریتی‌ها/ طرح جامعی برای تحول در نمایشگاه کتاب وجود ندارد

وی افزود: کم کم سلبریتی‌ها جایگاه ویژه تری در جامعه پیدا کردند و اگرچه می‌توانند در جهت پویایی جامعه ایفای نقش کنند؛ اما امروز شاهد آن هستیم که جای نخبگان جامعه را گرفته اند و افرادی که بایستی ارج و منزلتی در جامعه داشته باشند، به فراموشی سپرده شده اند. قشر جوان ما به مرور زمان از شخصیت‌های مهم و تاثیرگذار علمی و فرهنگی جامعه دور می‌شوند و سلبریتی‌ها را جایگزین آن‌ها می‌کنند.

مدیرمسئول انتشارات مجد اظهار کرد: هم‌اکنون اگر می‌خواهیم جامعه‌ای پویا داشته باشیم، مدیران فرهنگی و رسانه‌ها باید تلاش کنند تا بتوانیم ضمن حفظ جایگاه سلبریتی ها، جایگاه شخصیت‌های مهم و تاثیرگذار را هم حفظ کنیم.

حسینی نیک گفت: به نظر می‌رسد هیچ برنامه‌ای برای اداره جامعه فرهنگی کشور وجود ندارد. حتی طرح جامعی برای تحول در نمایشگاه کتاب وجود ندارد و این در صورتی است که از بدو برگزاری نمایشگاه کتاب تا به امروز خیلی از مسائل عوض شده است و با تغییر شرایط در حوزه‌های فرهنگی و نشر مواجه بودیم، اما تفکر مدیران تغییری نکرده است.

وی تصریح کرد: ما برنامه‌ای برای جایگزین کردن شخصیت‌های علمی و فرهنگی به جای شخصیت‌های ضعیف‌تر از نظر اطلاعات علمی، نداشتیم و نداریم. به عبارتی امکان ندارد که بتوانیم صرفاً با نشان دادن توجه ظاهری به شخصیت‌های علمی و فرهنگی، جایگاهشان را به آن‌ها برگردانیم بلکه باید این شخصیت‌های علمی و فرهنگی پایگاهی در جامعه داشته باشند. هر وقت توانستیم شخصیت‌های علمی و فرهنگی را از جهات رتبه‌های اقتصادی، اجتماعی و شهرت به جایگاه عالی برسانیم، افراد دیگر نیز علاقه مند می‌شوند که خود را به حد آن‌ها برسانند.

امیراسماعیل آذر، استاد ادبیات فارسی و مدیر گروه ادبیات فارسی سازمان فرهنگی اکو نیز در خصوص برخی از برنامه‌های جانبی نمایشگاه کتاب گفت: من پاسخی کلی به شما می‌دهم؛ پاسخی که در عین کلی بودن می‌توانید جزئیات را در آن ملاحظه کنید. یادمان باشد از مدرسه تا دانشگاه و تا نمایشگاه کتاب اگر هر اثری، هر استادی و هر معلمی محتوای علمی نداشته باشد، جامعه را در همان حد زمین خواهد زد.

مصادره عرصه ادبیات به نفع سلبریتی‌ها/ طرح جامعی برای تحول در نمایشگاه کتاب وجود ندارد

وی اظهار کرد: امروز فصل آن گذشته است که ما کاری را به عنوان نمایش برگزار کنیم، در حالی که در وجود و تار و پود این نمایش حقیقتی وجود نداشته باشد. مردم خیلی زود درمی یابند، می‌فهمند و موضوع را منعکس می‌کنند. بنابراین دو راه می‌ماند. کتاب، همایش و جلسه یا محتوا دارند یا ندارند. اگر محتوایی نداشته باشند، نبودنش اولی است و اگر محتوا داشته باشند همه از آن استقبال می‌کنند.

احمد یوسف زاده، نویسنده کتاب آن بیست و سه نفر نیز در همین خصوص گفت: تا جایی که من دیدم نفس قضیه خیلی عالی بود؛ به عنوان نمونه خوانندگان کتابم دوست داشتند از نزدیک با من دیداری داشته باشند و سوالاتی که برایشان پیش آمده بود را بپرسند. این به معنای برقرار شدن یک ارتباط دو سویه بین نویسندگان و مخاطبانش بود و به نوعی ترویج کتابخوانی است.

مصادره عرصه ادبیات به نفع سلبریتی‌ها/ طرح جامعی برای تحول در نمایشگاه کتاب وجود ندارد

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برای گام دوم انقلاب باید دقیق برنامه‌ریزی کنیم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: شهریار بحرانی، کارگردان سینما، درباره فعالیت حوزه هنری گفت: حضور جوانان مستعد و با انگیزه در حوزه هنری یکی از برکات انقلاب است. ما باید درکنار این جوانان برای گام دوم انقلاب اسلامی و دهه پنجم با دقت بسیار برنامه‌ریزی کنیم.

به گزارش سینماپرس، شهریار بحرانی کارگردان سینما و از مدرسین مرکز آموزش حوزه هنری، در گفت‌وگو با پایگاه خبری حوزه هنری، درباره عملکرد مرکز آموزش گفت: انقلاب اسلامی ایران در سال ۵۷ به پیروزی رسید و از آن تاریخ تا به امروز پدیده‌ای ایستا و ثابت نبوده است بلکه انقلاب در هر حال پویایی و حرکت خود را حفظ کرده و حرکتی رو به جلو داشته است، یکی از موضوعاتی که در پویایی و حرکت انقلاب بسیار مدنظر است آن است که انقلاب از پیچ و خم‌های بسیار عبور کرده و امروز باید برای آینده خود با جدیت برنامه‌ریزی کند. این برنامه باید در حوزه علمیه و دانشگاه‌ها طرح‌ریزی شود. علت هم آن است که علما باید بر مبنای قرآن و احادیث مسیر را طراحی کنند.

وی درباره فعالیت حوزه هنری گفت: حضور جوانان مستعد و با انگیزه در حوزه هنری یکی از برکات انقلاب است. امروز این‌ها نه برای مدرک بلکه برای شناخت و معرفت نسبت به انقلاب به حوزه هنری می‌آیند و در این سال‌ها هزاران نیرو از هنرجویی به تئوریسین بدل شده‌اند. ما باید درکنار این جوانان برای گام دوم انقلاب اسلامی و دهه پنجم با دقت بسیار برنامه‌ریزی کنیم.

وی ادامه داد: ما اعتقاد داریم که قرآن”تِبْیاناً لِکُلِّ شَیْء” است و می‌توان همه چیز را با قرآن تببین کرد، انقلاب اسلامی نیز در منظر قرآن مسئله‌ای است که موجودیت دارد. از همین رو، باید بر اساس قرآن دست به برنامه‌ریزی دقیق بزنیم. ما مسیری را طی کرده‌ایم، از یک نقطه حرکت کرده‌ایم و امروز رو به جلو در پیش هستیم. اما گاهی متوجه می‌شویم خروجی‌های حوزه علمیه و دانشگاه‌ها راهگشای ما نیست. در اینجا است که نهادی مانند حوزه هنری و مرکز آموزش دست به اقدامی بسیار مبارک می‌زند و کلاس‌هایی را برپا می‌کند که دانشجویان و هنرجویان بدون انگیزه مادی و مدرک‌گرایی و صرف دانستن و علم‌اندوزی وارد عرصه می‌شوند و امروز به برکت این انقلاب جوانان مستعد خود طی مراحل گوناگون به تئوریسین‌های مطرح بدل می‌شوند.

این کارگردان تصریح کرد: این موهبت الهی است که حوزه هنری این توفیق را یافت که بتواند میزبان چنین کلاس‌هایی باشد. حالا که چنین فرصتی برای انقلاب فراهم است و نیروهای انقلابی در بستر حوزه هنری در پی کسب علم و معرفت هستندحوزه هنری نیز باید برنامه‌ریزی دقیقی انجام دهد، تا بتواند گام دوم را حساب شده بردارد و در مسیر صحیح حرکت کند. انقلاب اسلامی پیچ و خم های فراوانی را طی کرده و در چهار دهه دستاوردهای بی‌نظیری را برای امت اسلامی ارائه داده است. ما باید بر اساس قرآن کریم، احادیث و ملزومات زمانه پیش برویم و برنامه‌ای طرح‌ریزی کنیم که بتوانیم بر اساس آن سعادت انسانی و کرامت را به وسیله هنر و فرهنگ انقلاب اسلامی در جامعه اشاعه دهیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مستند سریالی «نور» روایت زندگی آدم‌های ناشناخته – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مهدی فارسی کارگردان این مستند گفت: چیزی که در «نور» دنبالش هستیم این است که مصادیق عینی سبک زندگی قرآنی را به مردم نشان دهیم. مفهوم صبر، جهاد، هجرت و … را خواستیم برای مردم ملموس‌تر و عینی‌تر نشان دهیم.

به گزارش سینماپرس، دیشب اولین قسمت از ویژه‌ برنامه‌های رسانه ملی در هنگام افطار روی آنتن تلویزیون رفت. بعد از ۱۲ سال روایت «ماه عسل» و توقف آن در رمضان امسال، دست رسانه ملی برای نمایش زندگی آدم‌های واقعی و ناشناخته خالی بود. برخی منتظر بودند تا بنیامین بهادری خواننده جوان موسیقی پاپ همان راه احسان علیخانی را در شبکه ۳ پیش بگیرد اما ناگهان برنامه پخش تغییر کرد و اعلام شد که این خواننده حتی توانایی اجرا ندارد چه برسد به روایت زندگی آدم‌ها.

شبکه‌های دیگر نیز برنامه مهیج و تاثیرگذاری حداقل برای دیشب نداشتند. در چنین شرایطی قطعا کسی از شبکه مستند انتظار خاصی ندارد ولی جالب بود که انتخاب این شبکه و برنامه‌اش برای دقایق پیش از افطار کاملا درگیرکننده و جذاب بود. مستند سریالی «نور» با کارگردانی مهدی فارسی چیزی است که به عنوان برنامه پیش از افطار در جدول پخش شبکه مستند قرار گرفته است. «نور» روایتی واقعی و اجتماعی از زندگی آدم‌های دور و اطرافمان است، زندگی آدم‌هایی که شاخصه اصلی‌شان وابستگی به مفاهیم قرآنی است. «هجرت» اولین مفهومی بود که دیشب و در اولین قسمت از این مستند روی آنتن رفت.

قبل از افطار دنبال «نور» باشید

مستند سریالی «نور» هرشب ساعت ۱۹:۳۰ از شبکه مستند پخش می‌شود. تکرار این مستند روز بعد ساعت ۱۲:۳۰ روی آنتن می‌رود.

مهدی فارسی کارگردان این مستند به تسنیم گفت: چیزی که در «نور» دنبالش هستیم این است که مصادیق عینی سبک زندگی قرآنی را به مردم نشان دهیم. مفهوم صبر، جهاد، هجرت و … را خواستیم برای مردم ملموس‌تر و عینی‌تر نشان دهیم. هرکدام از برنامه‌های ما روایت قصه آدم‌های مختلف است.


مهدی فارسی کارگردان مستند

وی افزود: ما قرآن را با کمک پژوهشگران تبدیل به یک متن پژوهشی کردیم و سپس با جستجو در سرفصل‌های آن دنبال آدم‌های واقعی گشتیم تا مصادیقی نزدیک را به مردم نشان دهیم. ما در این برنامه خیلی جدی روی موضوع خانواده کار کردیم. دیشب قصه آقای مومنی را روایت کردیم. قصه او علاوه بر مفهوم قرآنی هجرت جنبه‌های مختلف تربیتی دارد. او در برنامه دیشب گفت که در بشاگرد مربیان قرآن متعددی را تربیت کرده است. امشب در مستند جدیدمان داستان یکی از بچه‌های بشاگردی را می‌بینیم که تحت تربیت چنین مربیانی قرار گرفته است و یک زنجیره تربیتی را شکل داده است.

فارسی ادامه داد: امشب علاوه بر قصه جدیدمان، پیرنگی از گذشته داریم و تاثیر فعالیت‌های شخصیت قسمت اولمان را می‌بینیم. شخصیت‌های ما در قسمت‌های مختلف تغییر می‌کند و دائم زندگی‌ها و اتفاق‌ها به سمت یک شخص دیگر منتقل می‌شود که داستان مستقلی دارد اما بی‌ربط به قصه‌های قبلی‌ هم نیست.

این کارگردان گفت: سبک زندگی شخصیت‌های «نور» متفاوت و حتی گاهی جمع اضداد است اما تنها وجه مشترک زندگی آنها نمود قرآن در زندگی‌شان است. ما در شخصیت‌هایمان آخوند، خطاط، پزشک، معلم و … داریم که با آنها وارد فضاهای مختلف شهری و روستایی می‌شویم. ما مفاهیم قرآنی را در زندگی آدم‌ها نمایش می‌دهیم. در موضوع تربیت و خانواده سراغ پدر و مادرهایی رفتیم که توانستند فرزندان موفقی را تربیت کنند، مثلا در یکی از قسمت‌ها زندگی حنانه خلفی دختر حافظ قرآن را روایت می‌کنیم.

فارسی تاکید کرد: پژوهش این مستند از ماه رمضان سال گذشته شروع شد و همچنان کار تدوین قسمت‌های نهایی آن باقی مانده است. مستند سریالی نور شامل ۳۰ مستند ۳۰ دقیقه‌ایست که قرار است هر شب از رسانه ملی پخش شود اما گمان می‌کنم بتوانیم در بهترین حالت ۲۴ قسمت از آن را به آنتن برسانیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

رسانه ملی باید در جنگ تصویرسازی‌ها، یک تصویرسازی درست انجام دهد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کارشناس مسائل دینی و مذهبی گفت: در جنگ تصویرسازی‌ها، رسانه ملی باید این حرکت رو به جلو را به‌خوبی تبیین کند و حداقل نشان بدهد «گام دوم» یعنی رو به جلو رفته‌ایم.

به گزارش سینماپرس، «بهار انقلاب قرآنی» عنوان برنامه‌ای است که هر شب از شبکه یک سیما پخش می‌شود و حجت‌الاسلام قاسمیان «گام دوم انقلاب» را از دریچه قرآن کریم، تبیین می‌کند. «بهار انقلاب قرآنی» در برنامه‌ «ماه خدا» که ویژه سحر شبکه یک سیما است، از ساعت ۰۲:۲۰ بامداد به‌مدت ۱۰ دقیقه پخش می‌شود. این برنامه راه‌حل عبور از مشکلات فعلی را واکاوی می‌کند.

حجت‌الاسلام قاسمیان به‌عنوان کارشناس آن با هدف قدم برداشتن در مسیر تحقق اهداف بیانیه گام دوم، تبیین قرآنی انجام می‌دهد. این کارشناس صاحب‌نام مسائل دینی و مذهبی به خبرنگار خبرگزاری تسنیم،  گفت: معنای گام دوم مشخص است یعنی یک حرکت رو به جلویی انجام شده و این را باید با تبیین درست به سمع و نظر مردم رساند.

وی افزود: خلاف تصویرسازی‌های غلطی که علیه جریان انقلاب اسلامی انجام می‌شود، انقلاب پیش‌ می‌رود. این نکته مهم است که حربه یأس‌آفرینی و رواج ناامیدی را در دستور کار خودشان قرار داده‌اند. امیدآفرینی و پیشبرد اهداف و شاخصه‌های دیگر انقلاب اسلامی همه متکی بر این است که ابتدا بدانیم و تبیین شود که یک گام به جلو رفته است.

حجت‌الاسلام قاسمیان با ابراز اینکه «گام دوم انقلاب» به همه تصویری از جلو رفتن، پیشروی و پیشرفت می‌دهد، تأکید کرد: این تصویرسازی غلط رسانه‌های غربی است که فریاد می‌زنند بدبخت شدیم و به عقب می‌رویم اما بیانیه گام دوم انقلاب این تصویر درست را در اختیار همگان قرار می‌دهد که به‌حسب ظاهر یک‌سری مشکلاتی هم داشته‌ایم ولی به جلو رفته‌ایم و همین اصل گام دوم بودن را درست تبیین کنیم همه‌چیز روشن می‌شود.

وی تصریح کرد: رسانه ملی باید در جنگ تصویرسازی‌ها، یک تصویرسازی درست انجام دهد. باید پای آرمان‌هایی که در ابتدای انقلاب گفتیم بایستیم و یادآوری آن که مردم برنگشتند از این آرمان‌ها و عده قلیلی به این ارزش‌ها پشت کرده‌اند، نمایش و تصویرسازی این ارزش‌ها هم مهم است. جامعه باید بداند در داستان طالوت و جالوت به‌جز عده قلیلی همه از آرمان‌هایشان برگشتند ولی همان مقدار قلیل پیروز شدند. این پیروزی نصیب حامیان و پیروان ارزش‌های انقلاب و اسلام است.

این کارشناس مذهبی و دینی در پایان خاطرنشان کرد: جالب است که دوره‌ای هم به این برجام امید بستند و این وعده قرآن است که نمی‌شود. این‌ها پایبند هیچ قرارداد و معاهده و پیمانی نیستند. مردم به این باور رسیدند که آمریکایی‌ها و استکبار زیاده‌خواه هستند و دیگر هیچ تبلیغاتی فریب‌شان نمی‌دهد. در حال حاضر هیچ‌کسی به مذاکره مجدد اعتقادی ندارد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

روایت زندگی احمد شاملو در مستند «قدیس» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: «قدیس»، مستند پرتره زندگی احمد شاملو منتشر شد.

به گزارش سینماپرس، مستند «قدیس» روایت زندگی احمد شاملو منتشر شد. حسین لامعی روزنامه نگار و مستندساز با نگاهی متفاوت به زندگی این شاعر، قدیس را کارگردانی کرده است.

این مستند به جنبه های مختلف زندگی شاملو از سخنرانی‌ها و شاعری تا فعالیت‌های سیاسی، فیلمنامه‌نویسی و ازدواج‌هایش می‌پردازد. در مستند «قدیس» نظرات شاعران و افرادی همچون نیما یوشیج، نجف دریابندری، رضا براهنی، فروغ فرخزاد، احسان نراقی، شفیعی کدکنی، یوسفعلی میرشکاک و محمدرضا شجریان درباره احمد شاملو مرور شده است.

مستند زندگی شاملو اکنون از سایت‌های فروش فیلم و مستند و سینما مارکت قابل دریافت است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نگاه یکسویه به شفاف سازی نباید موجب نفی حقوق شهروندی اهالی سینما شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: پژمان لشگری‌پور درباره شفاف‌سازی‌های مالی اخیر سازمان سینمایی عنوان کرد وقتی به‌صورت یکسویه تمامی اطلاعات پروانه مالکیت‌ها منتشر می‌شود جدای از تضییع احتمالی حقوق شهروندی برخی از افراد راه را برای اسم سازی و ارائه افراد جعلی در مورد مالکیت فیلم‌ها در آینده هموار می‌کنیم.

به گزارش سینماپرس، پژمان لشگری پور تهیه‌کننده و مجری طرح سینما درباره شفاف سازی بودجه سال جاری سازمان سینمایی به مهرگفت: سازمان سینمایی در ماه‌های گذاشته گام‌های درباره شفاف سازی مالی برداشته است اما تا قبل از اعلام بودجه خود و زیرمجموعه‌هایش به نظر می‌رسید تا حدی جنبه شعاری دارد ولی با اعلام ارقام هر کدام از زیرمجموعه‌های سازمان متوجه شدیم که این موضوع گویا جدی است.

وی ادامه داد: در مورد انجام چنین کارهایی باید حواسمان باشد تا تنها با ظاهرسازی هدف اصلی‌مان را زیر سوال نبریم. باید حواسمان باشد که شفاف سازی یک وسیله و شرط لازم برای بهبود ساختارها و کیفیت‌هاست و نباید اعمال شفاف‌سازی باعث جنبه‌های منفی دیگری شود مثلاً، نگاه یکسویه به مساله شفاف سازی نباید موجب نفی حقوق شهروندی اهالی سینما شود.

این کارشناس فرهنگی یادآور شد: باید در این زمینه توضیح دهم تا سوء تفاهمی ایجاد نشود. وقتی نام سرمایه‌گذارفیلمی را اعلام می‌کنیم باید به این نکته توجه کنیم که اسرار اقتصادی هر فرد در شغل و پیشه خود برای همان شخصقابل احترام و محرمانه است و بدون اجازه شخصی نمی‌شود جزئیات زندگی اقتصادی هر فرد را بدون آنکه جرمی مرتکب شده باشد، افشا کرد.

شفاف‌سازی فارغ از جاروجنجال

لشگری پور ادامه داد: درست است که سازمان سینمایی با انتشار جزییات سرمایه گذاری افراد در فیلم‌ها به دنبال جلوگیری و یا کم کردن احتمال ورود سرمایه‌های ناپاک به سینما بود اما فراموش نکنیم این رسیدگی باید فارغ از جار و جنجال‌ها و شعارزدگی و با حفظ صیانت از آبروی افراد به طور مخفیانه و اتفاقاً با جدیت توسط سازمان سینمایی و با همکاری با سایر دستگاه‌های ذی‌ربط انجام گیرد و پس از محرز شدن تخلفات اسامی و مراتب خطاها اعلام شود اما وقتی به صورت یکسویه تمامی اطلاعات پروانه مالکیت‌ها منتشر می‌شود جدای از تضییع احتمالی حقوق شهروندی برخی از افرادراه را برای اسم‌سازی و ارائه افراد جعلی در مورد مالکیت فیلم‌ها در آینده هموار می‌کنیم. همانند آنچه در مورد پدیده پروانه‌های ساخت صوری طی سال‌های گذشته به وجود آمد از همین رو از یاد نبریم که هدف اصلی شفاف سازی رسیدگی و جلوگیری از فساد و خطاهاست.

مجری طرح فیلم «بادیگارد» با بیان اینکه اعلام بودجه گام خوبی بود، بیان کرد: با اعلام رقم بودجه سازمان‌های زیرمجموعه سازمان سینمایی حداقل مشخص می‌شود که هر یک از فیلمسازان تخصصی (مستندسازها،  انیماتورها، فیلمسازان کوتاه و جامعه سینمای حرفه‌ای) تا چه میزان می‌توانند در قبال سازمان‌های مرتبطشان مطالبه و چشم‌انداز کاری داشته باشند.

وی افزود: نکته مهم دیگری که سازمان سینمایی باید به آن توجه کند این است که در شرایط اقتصادی که امروز کشور دارد جزئیات هزینه‌های پشتیبانی و جاری که در این آمار اخیر منتشر شده تا چه میزان است. به طور مثال در حال حاضر به دلیل نبود شفافیت قبلی این ذهنیت در میان اهالی سینما به ویژه کسانی که دستی نزدیک‌تر بر آتش دارند وجود دارد که دستمزد مدیران ارشد موسسات تابعه سازمان سینمایی تا چه میزان است و وقتی سازمان سینمایی طی این سال‌ها مدام از کمبود اعتبارات برای حمایت بیشتر از بدنه سینما و تولیدات گله‌مند بوده است مدیران خودش تا چه میزان به اصطلاح از حقوق و مزایای بعضاً خارج از عرف و ضوابط برخوردار بوده‌اند.

لشگری‌پور تأکید کرد: حسین انتظامی رییس جدید سازمان سینمایی با این سیاست جدید می‌تواند بر این شبه‌ها فائق آید و خدای ناکرده این‌طور نشود که پس از گذشت یک دوره و آمدن مدیران جدید تازه در فضای سینما اخباری از برداشت خارج از عرف فلان مدیر در قالب حقوق، حق ماموریت، پاداش جشنواره و بعضاً برخورداری از وام‌های خاص منتشر شود. اتفاقاً این شفاف سازی در جزئیات هزینه‌های جاری می‌تواند باعث سرافرازی مدیران پاکیزه دست و کارمندان خدوم بدنه سازمان‌های تحت مجموعه سازمان سینمایی باشد و این را هم بدانیم که جسارت و عدم ترس از افشای خطاهای احتمالی افراد لازمه و مکمل سیاست شفاف سازی است.

شرط اعتماد متقابل مدیران و سینماگران

این منتقد سینما ادامه داد: اعتماد بین سینماگران و مدیران زمانی به وجود می‌آید که به صورت مشخص آمار و ارقام را اعلام کنیم طوری که بعد از چند سال خلاف آن ثابت نشود. شفاف سازی درواقع یک قدم برای بهبود عملکردها و مقدمه‌ای برای رسیدن به نقطه مطلوب است.

لشگری پور تاکید کرد: بودجه‌ها باید با هدفی که سازمان سینمایی مشخص می‌کند، همسو باشد یعنی در آخر سالبررسی کنیم که چقدر از بودجه در نظر گرفته شده هزینه شده است و تا چه اندازه به هدفی که برای آنها تعیین کرده‌ایم، رسیدیم که اگر مثبت باشد یعنی موفق شده و گام بسیار خوبی برداشته‌ایم.

وی ادامه داد: در بندی از بودجه اعتباراتی برای فیلمسازان استانی در نظر گرفته شده است که از نظر من هر نوع رسیدگی به فیلمسازان شهرستانی کار بسیار مهم و پسندیده‌ای است منتها در این زمینه نظارت کافی برای به هدف رسیدن اینبودجه‌ها بسیار ضروری است وگرنه طی سال‌های گذشته به عناوین مختلف تحت عنوان حمایت از فیلمسازان شهرستانی منابعی از طرف روسای جمهور وقت به استان‌ها تخصیص پیدا کرد اما متاسفانه در مقام ارزیابی و اجرا به دلیل نبود نظارت این بودجه‌ها سر از جاهایی دیگر درآورد و مصارف بعضاً غیرفرهنگی و بی اثر و جاری و روزمره شد.

لشگری پور در پایان گفت: باید اهداف‌مان برای خرج هزینه‌ها به گونه‌ای باشد که در انتها بتوانیم اشکالات اجرایی را هم برطرف کنیم. یکی از بخش‌های مهم شفاف سازی این است که در آنها کار بودجه را رصد کنیم تا متوجه شویم بودجه‌ای که برای سازمان یا نهاد مربوطه اختصاص داده شده توانسته است به سینما کمک کند و عملکرد بودجه مشخص شود یا نه. 

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مجتبی کوچکی مدیر جدید انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: طی حکمی از سوی مدیرعامل بنیاد فرهنگی روایت فتح و طی مراسمی رسمی، «مجتبی کوچکی» به عنوان مدیر جدید انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس معرفی شد.

به گزارش سینماپرس، مجتبی کوچکی جایگزین سیدعباس میرهاشمی در مدیریت انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس شد.

مراسم معارفه کوچکی و تجلیل از خدمات میرهاشمی، پیش از ظهر امروز (چهارشنبه ۱۸اردیبهشت) در مجتمع فرهنگی هنری اسوه برگزار شد.

در این مراسم، سیدمحمد یاشار نادری مدیرعامل بنیاد فرهنگی روایت فتح گفت: انقلاب اسلامی ضربه مهلکی به جهان غرب بود و دشمن به اشکال مختلف در براندازی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران تمام تلاش خود را کرده است. مقام معظم رهبری از ابتدای دهه ۷۰ از تهاجم ناتو شبیخون فرهنگی و جنگ نرم به کرات یاد کرده‌اند. بحث جنگ نرم امروزه مطرح است، در جنگ سخت تصرف سرزمین و در جنگ نرم تصرف قلوب مدنظر دشمن است. مخاطبین فرمان «آتش به اختیار» که حضرت آقا مطرح کردند، فرماندهان و سربازان نیستند، خطاب آقا به افسران جنگ نرم است. در این جنگ، افسران جنگ نرم می‌توانند با رصد شرایط تصمیم گیری کنند و واکنش مقتضی نشان دهند.  

وی افزود: در شرایط فعلی اولا باید بپذیریم شرایطمان جنگی است. ثانیا میدان مبارزه را درک کنیم و اولویت‌های امروز را مشخص کنیم. همه توانمان را باید در عرصه هنر به کار بگیریم، امکانات و نیروی ما همیشه نسبت به دشمن محدود بوده ولی در مقابله با دشمن با تمام توان و با اتکا به وعده الهی پیروز خواهیم شد.

مدیرعامل بنیاد فرهنگی روایت فتح از زحمات خالصانه سیدعباس میرهاشمی در رشد انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس تشکر کرد و افزود: از ایشان به عنوان پیشکسوت هنر انقلاب استدعا می‌کنم که همچنان از تجربیاتشان در انجمن استفاده کنیم و از خداوند باری تعالی برای برادر جوان متعهد و انقلابی، آقای مجتبی کوچکی برای مسیر آینده که در پیش رو داریم، موفقیت و پیروزی مسئلت می‌کنم.

در بخش دیگر از این مراسم مجید رجبی معمار از مدیران اسبق بنیاد فرهنگی روایت فتح و مدیر کنونی خانه هنرمندان ایران گفت: در سال ۷۱ پایه‌گذاری بنیاد فرهنگی روایت فتح آغاز شد و پس از شهادت سیدمرتضی آوینی بسط پیدا کرد. در سال ۷۲ انجمن سینمایی افتتاح شد، در سال ۷۳ شهرک سینمایی و در سال ۷۵ انجمن تئاتر آغاز به کار کرد. یکی از این برنامه‌ها گردآوری عکس‌های زمان دفاع‌مقدس و انقلاب اسلامی بوده که به همت دوستان نظیر آقای میرهاشمی و حیدری به بهترین نحو انجام شد. کار این انجمن برای اهل فرهنگ، هنر و تاریخ بسیار گرانبهاست.

وی استفاده از علم و تجربه پیشکسوتان را به نسل جدید مدیران و هنرمندان ضروری دانست و گفت: گنجینه تجربیات پیشکسوتان نظیر آقای میرهاشمی بسیار ارزشمند است و ضمن تبریک به آقای مجتبی کوچکی، امیدوارم از ظرفیت‌ها و تجربه پیشکسوتان در جبهه فرهنگی هنر انقلاب و دفاع مقدس استفاده شود.

میرهاشمی هم در این مراسم ضمن توضیحی از چگونگی تشکیل انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس، عمده هدف تشکیل این انجمن را ساماندهی آثار نگاتیو در حال فرسایش انقلاب اسلامی و دفاع مقدس عنوان کردند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود از شهید سعید جان‌بزرگی از پایه‌گذاران انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس یاد کرد.

در پایان مراسم نیز مجتبی کوچکی پس از دریافت حکم خود گفت: کار من، کار سختی است و امید دارم به کمک شما و همیاری هیئت مدیره بتوانیم به اهداف بزرگی که پیش‌رو داریم، برسیم.

در این مراسم چهره‌هایی همچون سیف‌الله صمدیان مدیر انجمن عکاسان ایران، امیرعلی جوادیان استاد دانشگاه و عکاس پیشکسوت دفاع مقدس، محسن راستانی استاد دانشگاه و چهره شناخته شده عکاسی ایران، سردار اثباتی معاون سایبری ستاد کل نیروهای مسلح، کمال الدین شاهرخ مدیر انجمن عکاسان بسیج هنرمندان، سیدمسعود شجاعی طباطبایی مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری و مدیران انجمن های تخصصی بنیاد فرهنگی روایت فتح حضور داشتند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

امینی خواه: سینمای ما نیازمند مدیری است که تدبیر ویژه برای رسیدگی به وضعیت بد معیشتی اهالی سینما و کیفیت پایین آثار داشته باشد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مهدی امینی خواه بازیگر سینما و تلویزیون در پی انتصاب حسین انتظامی به ریاست سازمان سینمایی گفت: سینمای ما نیازمند مدیری است که تدبیر ویژه برای رسیدگی به وضعیت بد معیشتی اهالی سینما و کیفیت پایین آثار داشته باشد؛ سینما مدیری می خواهد که تخصص کافی در این حوزه داشته باشد و سال ها در عرصه سینما فعالیت کرده باشد این آرزوی دیرینه همه اهالی سینما است!

بازیگر فیلم های سینمایی «چپ دست» و «زن بدلی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: عوامل متعددی طی سال های اخیر دست به دست هم داده تا چرخه سینما آنطور که شایسته است نچرخد؛ تولیدات سینمایی به شدت کم شده، امکان کار و فعالیت برای همه اهالی سینما فراهم نیست و تنها عده ای معدود مرتب سرکار هستند و کار می کنند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر کیفیت فیلم ها هم به شدت پایین آمده و همه این اتفاقات باعث شده تا نام و اعتبار سینمای کشور اندکی دچار خدشه شود؛ سینمای ما روزگاری نه تنها در قاره آسیا که در سطح جهان به واسطه فیلمسازان و فیلم های خوبش مطرح بود و نگاه سینماگران دنیا به سینمای ما معطوف بود اما متأسفانه چند سالی است که شاهد این اتفاق نیستیم و از این رو نیازمند یک مدیر دغدغه مند سینمایی با تدبیر و با درایت هستیم تا فکری به حال این وضعیت کند.

این سینماگر تأکید کرد: سینما نیروهای دغدغه مند و خوش فکر می خواهد، صرف جا به جا شدن مدیران در سینما نمی تواند تأثیرات مثبتی برای سینمای کشور در پی داشته باشد؛ کسی که مدیر سینمایی می شود باید اندیشه را به سینما بازگرداند، باید با درایت ویژه کاری کند که ما مجدداً بتوانیم در سطح بین الملل مورد توجه قرار بگیریم و جشنواره های معتبر جهان برای فیلم های مان سر و دست بشکانند.

امینی خواه سپس با بیان اینکه سینمای کشور این روزها از نبود فیلم های فاخر رنج می برد اظهار داشت: سینما نیازمند تولید در تمامی ژانرها و سبک ها و مضامین است اما متأسفانه چند سالی است که تولیدات ما در چند ژانر معدود خلاصه شده اند و این برای سینما اصلاً خوب نیست.

بازیگر فیلم های سینمایی «زن زیادی» و «شغال» در خاتمه این گفتگو افزود: امیدوارم رئیس جدید سازمان سینمایی که چند ماهی سرپرست سازمان سینمایی بوده با سیاست گذاری های جدید و اصولی روند ناپسند فعلی را برای همیشه به زباله دان تاریخ بفرستند و کاری کنند تا عدالت در سینمای کشور جاری شود؛ امید است زد و بندها در سینما از بین برود و همه چیز بر اساس عدالت به پیش رانده شود.

مشاهده خبر از سایت منبع