X

بایگانی اردیبهشت 24, 1398

دفتر سینمایی

ویژه برنامه «صراط» به مناسبت وفات حضرت خدیجه(س) – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: شبکه چهار سیما در آستانه فرارسیدن وفات حضرت خدیجه(س) ویژه برنامه مناسبتی «صراط» را به روی آنتن می برد.

به گزارش سینماپرس، «صراط» که در قالب مستند گونه ویژه تمام مناسبت های مذهبی و فرهنگی سال تهیه و تولید می شود، قسمت جدید این برنامه ویژه وفات حضرت خدیجه(س) روز چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت ماه ساعت ۲۲ به روی آنتن می رود.
در قسمت مستند این برنامه، با سفر به بنیاد فرهنگی «امامت» در قم که موسس آن آیت الله سید علی میلانی هستند، با حجت الاسلام والمسلمین محمد مهدی معماریان درخصوص زندگی حضرت خدیجه (س) گفتگو شده است.
در آیتم نمایشی این قسمت از «صراط»، نمایش کوتاهی با عنوان «ازدواج» پخش می شود. داستان این نمایش در خصوص خانواده ثروتمندی است که با ازدواج دختر خود با یک فرد از طبقه متوسط مخالفت می کنند …
در این آیتم نمایشی، محمدستوده، اکبردباغیان، مژگان ناصری، اشکان حاج حسنی، اکبر دسترنج، حمید تربتیان و بهرنگ محتشمیان ایفای نقش کرده اند.
بخش شعرخوانی، آیتم جدیدی است که به مجموعه «صراط» اضافه شده است و در ویژه برنامه این هفته، محمدصادق میرصالحیان و فضل الله شیرانی ملقب به سخا درخصوص حضرت خدیجه(س) به شعرخوانی می پردازند.
لازم به ذکر است تصویربرداری بخش شعرخوانی در خانه تاریخی مشروطه در اصفهان صورت گرفته است.
«صراط» به تهیه کنندگی امیرحسین عنایتی در گروه فرهنگ و اندیشه شبکه چهار سیما تهیه و تولید می شود و محمد ستوده به عنوان مدیر تولید با این مجموعه همکاری می کند و موسسه سینمایی فدک فیلم نقش جهان مجری طرح این برنامه است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

انتقاد تهیه کننده معلوم الحال از وضعیت اکران سینماها – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: جواد نوروزبیگی تهیه کننده سینما درباره وضعیت و چیدمان اکران فیلم ها گفت: اکران فیلم‌ها باید کارشناسی شود؛ برخی فیلم‌هایی که الان اکران شده‌اند فروششان حتی به اندازه قبض برق سینماها هم نیست.

به گزارش سینماپرس، جواد نوروزبیگی تهیه کننده سینما درباره وضعیت و چیدمان اکران فیلم ها به ایسنا گفت: به نظر می‌رسد که برای چیدمان ماه رمضان عجله شد. در واقع برای ایام نوروز چیدمان اصلی انجام شده بود اما برای نمایش فیلم‌ها برای دور دوم اکران‌های نوروزی عجله شد تا فیلم‌ها را به هر دلیلی اکران کنند.

اکران فیلم‌ها باید کارشناسی شود؛ برخی فیلم‌هایی که الان اکران شده‌اند فروششان حتی به اندازه قبض برق سینماها هم نیست. بنابراین نمی‌دانم چه اجبار و دلیلی است که این فیلم‌ها روی پرده بروند. بنابراین شاید بهتر بود فیلم‌هایی که برای اکران دوم نوروز در نظر گرفته شده‌اند در این زمان روی پرده می‌رفتند.

برخی فیلم‌هایی مجوز گرفتند که دلیلی برای اکران ندارند و مشخص است فروش نخواهند داشت؛ این یک چیدمان غلط است. از طرف دیگر برای اکران عید فطر حجمی از فیلم‌هایی در جدول نمایش قرار خواهند گرفت که پرمخاطب خواهند بود و احتمالاً باز هم بعد از آن گیشه سینما از فیلم‌های خوب خالی خواهد شد. در نهایت می‌توان گفت این ترکیبی که ایجاد شده برای ماه رمضان یک ضربه به گیشه سینما است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مهدی فخیم زاده از وضعیت کمدی های امروز انتقاد کرد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مهدی فخیم زاده گفت: فیلمها مدام در حال لودگی، استفاده از الفاظ زشت و شوخی های جنسی و شلنگ تخته انداختن های بی هدف هستند.

به گزارش سینماپرس، نزول کیفی کمدی های سالهای اخیر سینمای ایران یکی از بحث های جدی در حوزه مخاطب شناسی و فروش و اکران آثار است که لزوم تجدید نظری جدی را از سوی سیاستگذاران فرهنگی و سینماگران مطرح می کند. کمدی های لوده ای که ماندگار نیستند و به ضرب و زور انواع ابزارهای مطرود اعم از شوخی های جنسی و کلمات و اصطلاحات رکیک در صدد خنداندن سینماروها بر می آیند. متاسفانه شمار این دست کمدی ها نیز روز به روز در حال افزایش است.

مهدی فخیم زاده در این باره به بانی فیلم گفت: اتفاقاً من چند تا از کمدی های اخیر روی پرده را تماشا کردم و به نظرم آمد اغلب دچار بحران فیلمنامه هستند و یا شاید اصلاً فیلمنامه خاصی ندارند. این فیلمها ناگزیر برای خنداندن تماشاگر، متوسل به کمدی لوده و هنرپیشه های لوده شده اند. لودگی هم که چارچوب و اصولی ندارد. بر همین اساس چون پایه فیلم بر ادا و اصول کاراکتر بنا شده و فکر می کنند مجاز به انجام هر کاری هستند تا تماشاگر را بخندانند، نتیجه ساخت چنین تولیداتی می شود.

او افزود: این در حالی است که ساخت کمدی کار آسانی نیست، چون همزمان با پیشبرد روایت باید تماشاگر را هم بخندانی و موقعیت کمدی ایجاد کنی. ضمن اینکه تماشاگر هم نباید با زور قلقلک بخندد، بلکه باید به این دیدگاه برسد که موقعیت کمدی به صورت کامل شکل گرفته و خنده را درک کند و خودخواسته بخندد. این هم کار دشواری است. در دو کمدی «خواستگاری» و «همسر» که شما مثال زدید، من برای نگارش فیلمنامه و پردازش موقعیت های کمدی، چند ماه وقت گذاشتم، چون می دانستم در غیر این صورت به بن بست می خوریم.

مهدی فخیم زاده در بخشی دیگر از گفته هایش عنوان کرد: در حوزه کمدی نمی شود هردمبیلی و بدون برنامه کار کرد. نگارش فیلمنامه و کارگردانی کمدی تسلط و ظرافت بیشتری را می طلبد. یک بار در تلویزیون مصاحبه ای از مهران غفوریان دیدم که می گفت «گاهی سر صحنه می رویم، ولی فیلمنامه کاملی نداریم و می گویند خودتان کاری بکنید! ما هم ناچار می شویم بداهه برویم و همزمان با بازی کردن فیلمنامه هم بنویسیم!» نتیجه چنین وضعی می شود یک سری کارهای شبه کمدی که ساختار نازلی دارند. مردم هم با ذهنیت کمدی وارد سینما و با بازیگرانی مواجه می شوند که در نبود فیلمنامه، مدام در حال لودگی، استفاده از الفاظ زشت و شوخی های جنسی و شلنگ تخته انداختن های بی هدف هستند و احساس می کنند به زور هم که شده باید بخندند! در حالی که در یک فیلمنامه اصولی و فکر شده، همه اجزا بر اساس هدف مشخصی چیده شده اند و هنرپیشه نمی تواند و به عبارت بهتر، از او خواسته نمی شود تا برای خنداندن تماشاگر، هر حرف نامربوطی را به زبان بیاورد و یا متوسل به انجام هر حرکت زشتی شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«رعد و برق» روایتی کمدی از مصائب سیل – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بهروز افخمی کارگردان سینما و تلویزیون از ساخت سریالی با نام «رعد و برق» درباره حادثه سیل سال ۹۸ خبر داد.

به گزارش سینماپرس، بهروز افخمی درباره سریال خود که با محور سیل قرار است آن را بسازد به مهر گفت: این روزها درگیر تحقیق و نگارش سریالی درباره سیل‌های اخیر هستم که قرار است برای نوروز ۹۹ آن را آماده کنم.

وی با اشاره به دیگر جزئیات این سریال که نام «رعد و برق» را برای آن انتخاب کرده است، اضافه کرد: سفرهایی به اهواز و دیگر مناطق سیل‌زده داشته‌ام و در این سریال قصد دارم به سیل سراسر کشور بپردازم. این مجموعه قرار است پس از تولید از شبکه پنج سیما روی آنتن برود.

این کارگردان درباره فضای این سریال با توجه به حوادث تلخ سیلاب اخیر نیز اظهار کرد: این سریال فضایی کمدی – حادثه‌ای دارد کمااینکه خود سیلاب‌های اخیر هم برای خیلی‌ها بیشتر نوعی ماجراجویی بود.

افخمی درباره ترکیب بازیگران این مجموعه نیز یادآور شد: به نظرم این سریال حدود ۱۰ تا ۱۵ شخصیت اصلی و بیش از صد شخصیت فرعی با داستان‌های فرعی دارد.

وی افزود: داستان‌های این سریال رگه‌هایی درهم پیچیده دارد، همانطور که سیل هم به صورت سراسری در تمام کشور از شمال تا جنوب را درگیر کرده بود.

این کارگردان توضیح داد: شاید بتوان گفت ساختار داستانی این سریال به برخی از فیلم‌های فلینی و یا رابرت آلتمن شبیه است از این حیث که شخصیت‌های زیاد با نقش‌های کوتاه دارد.

وی در پایان بیان کرد که این سریال را به تهیه‌کنندگی داوود هاشمی خواهد ساخت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تاخیر در اکران «هایلات» به دلیل تداخل با ماه رمضان – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تهیه‌کننده فیلم سینمایی «هایلایت» از تعویق اکران این فیلم سینمایی تا فصل پاییز خبر داد.

به گزارش سینماپرس، ساسان سالور تهیه کننده «هایلایت» درباره آخرین وضعیت اکران این فیلم سینمایی که  یکی از فیلم های راه یافته به سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر بود به خبرنگار صباگفت: قرار بود اکران دوم نوروز باشیم ولی به دلیل رسیدن به فصل اکران رمضان از اکران در این زمان منصرف شدیم.

وی در پایان عنوان کرد: تصمیم گرفتیم در زمان دیگری فیلم را اکران کنیم که به احتمال زیاد مهر یا آبان سال جاری خواهد بود.

فیلم سینمایی «هایلایت» درامی عاشقانه با رگه های اجتماعی است.

در این فیلم سینمایی به نویسندگی و کارگردانی اصغر نعیمی و تهیه‌ کنندگی ساسان سالور بازیگرانی چون پژمان بازغی، آزاده زارعی، سام قریبیان، الهه حصاری، مینا وحید و جمشید هاشم پور حضور دارند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فیلم «سمفونی نهم» اعتراض به جریان سینمای امروز ایران است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محمدرضا هنرمند داور جشنواره فیلم فجر در سال ۹۵ از سینمای مبتذل کمدی در سالهای اخیر صحبت می کند و از شرایط اکران فیلم «سمفونی نهم» می گوید.

محمدرضا هنرمند با ساخت فیلمهای «دزد عرسک ها» و «زنگها» در دهه ۶۰ در یاد دوستداران سینما مانده است. او بعدها کمدی های متفاوتی مثل «مرد عوضی» را ساخت. مخاطبان تلویزیونی هم با سریالهای خاطره انگیزی مثل «زیر تیغ» و «آشپزباشی» او را میشناسند. داور جشنواره فیلم فجر در سال ۹۵ که چندان اهل گفتگوی رسانه ای نیست، پذیرفت تا با آوینی فیلم درباره سینمای مبتذل کمدی در سالهای اخیر صحبت کند و از شرایط اکران فیلم «سمفونی نهم» بگوید.

وضعیت اکران فیلم سینمایی «سمفونی نهم» در چه مرحله ای است؟

هنوز بعد از اینکه فیلم را در جشنواره فجر پارسال نمایش دادیم، چندان وارد مرحله نوشتن قرارداد با پخش نشدیم. فعلا در حال تصمیم گیری هستم تا ببینم کدام پخش میتواند متوجه فضای فیلم باشد. فعلا که سیطره فیلمهای کمدی در سینمای ایران حاکم است و تقریبا همه دوستان عزیز ما تمایل به ادامه همین راه را دارند و باید منتظر تولید فیلمهای مشابه ای در ادامه باشیم. برای همین ما باید وارد مذاکره با پخش کننده ای بشویم که متوجه تفاوت و ویژگی های فیلم «سمفونی نهم» باشد تا بتوانیم با همکاری هم اکران خوبی داشته باشیم.

فکر می کنید در این سالهای اخیر بیشتر قدرت پخش کننده ها در اکران تاثیرگذار است یا سینمادار و شاید تهیه کننده؟

واقعیتش این است که در این سالها طوری شده که دیگر خیلی بین پخش کننده و سینمادارها فاصله ای وجود دارد، چون یکی شده اند یا حداقل سیاست ها و تمایل و سلیقه اینها متاسفانه خیلی شبیه هم شده است که نتیجه اش را در اکران می بینیم. در نتیجه میدان برای کارهای متفاوت تنگ تر شده و به نظر من این ماجرا پایان خوشی ندارد.

فیلم سمفونی نهم

با این شرایط فکر می کنید فیلم «سمفونی نهم» بتواند اکران مناسبی پیدا کند؟

اگر غیر از این بود اصلا فیلم را نمی ساختم. من شرایط تولید فیلم کمدی را هم داشتم و چند فیلمنامه کمدی خوب هم نوشتم ولی میخواستم حرف تازه ای بزنم. به عنوان یک سینماگر تجربه گرا علاقمندم که در همه زمینه ها کار کنم و برای همین در کارنامه ام فیلمهای مختلف کمدی و فانتزی و کودک و ملودرام وجود دارد. از طرفی به نظرم خیلی از این هیاهوی اکران و اظهارنظرها واقعی نیست و سلیقه مخاطب همین فیلمهای کمدی نازل نیست. من ثابت میکنم که سمفونی نهم میتواند یکی از پرفروش ها باشد.

شما آغازگر فیلمهای متفاوت کمدی در ایران بودید. با توجه به سابقه ساخت فیلمهای «مرد عوضی» و «مومیایی ۳»، شرایط این سالهای اخیر کمدی را چطور می بینید. اصلا میشود این فیلمها را کمدی دانست؟ فیلمهایی که هیچ حد و مرزی برای خانواده ایرانی در نظر نمیگیرند و شوخی های سخیفی دارند.

برای این فیلمها ارزش چندانی نمیشود پیدا کرد. ولی چیزی که امروز در حوزه سینما اتفاق افتاده است، حاصل استراتژی غلط است. با کمال تاسف عرض میکنم که من نه تنها در حوزه فرهنگ و هنر بلکه در هیچ حوزه ای مثل اقتصاد و صنعت نمیتوانم یک استراتژی مشخص را ببینم. وقتی استراتژی نباشد، جریان به دست آدمهای نامناسبی می افتد و تمایل آنها به سمت ابتذال است. افرادی که به دنبال منافع شخصی هستند تا ارتقای فرهنگ و هنر در کشور. نبود یک استراتژی کلان به نظرم در همه حوزه ها باعث هرج و مرج شده است و در فرهنگ هم به شرایطی که اشاره فرمودید، رسیده ایم.

یعنی این ولنگاری فرهنگی نتیجه بی کفایتی مدیران است؟

من مدیران فرهنگی را آدمهای بی تفاوتی نمی بینم. چون آنها هم در نبود استراتژی گیج میزنند. وقتی هیچ سیاست راهبردی وجود نداشته باشد، از مسئول تا همه عوامل تولید گیج میزنند. همه اینها حاصل بی برنامگی است. من بعضی از این دوستان را از نزدیک میشناسم و فکر نمیکنم مسئول فرهنگی ما آدم بی خیالی باشد و دغدغه فرهنگی نداشته باشد. اما مسئولی که نمیداند تا چه مدتی سر کار است، مشکل کلان نگری پیدا میکند. در نهایت این شرایط به نفع عده ای خاص و غیرفرهنگی میشود.

کمدی های سالهای اخیر را دیده اید؟

تعدادی را دیدم اما نه همه فیلمها را. احساس میکنم بعضی ها را نبینم، بهتر است! چون اینها را کاملا مغایر با سلیقه خودم میدانم. در واقع فیلم «سمفونی نهم» را به عنوان اعتراض به جریان غالب و مسلط سینمای ایران که کمدی است، ساختم. کمدی امروز به نظرم سخیف است و در شان جمهوری اسلامی و فرهنگ ما اصلا نیست. فیلم «سمفونی نهم» اعتراض به جریان سینمای امروز ایران است. من از نوجوانی تا امروز عشقم سینما بوده است ولی نه این سینمایی که امروز داریم. اگر این سینما باشد، من هیچ وقت تمایلی برای حضور در آن نداشتم. ما یک ایده آل های دیگری داشتیم که متاسفانه تحقق پیدا نکرد. امروز متاسفانه سینمای ما فقط به دنبال منافع است. من دغدغه دارم و از ابتدای انقلاب که در حوزه هنری شروع کردم، سوابقم ثبت است و آقایان میتوانند ببینند. اصلا هم انگیزه مالی بابت اینکه جوانی ام را در حوزه هنری بگذارم، نداشتم و تا مدتها در آنجا پولی هم نگرفتم، چون دغدغه ما هنر و اعتلای فرهنگی بود. اما الان مطلقا سیاست فرهنگی وجود ندارد و همه در مسابقه کسب درآمد حرکت میکنند که از نظر من جذاب نیست.

پیشنهاد شما برای عبور از بحران سینمای سخیف کمدی چیست؟ به نظر شما چه باید کرد تا دوباره فیلمهای سالم خانوادگی و جذاب تولید شود؟

به نظرم در سالهای اخیر هم که شرایط خراب شده و فیلمهای بدی تولید شدند، اتفاقات خوبی هم افتاده است و چند فیلم خوب و آبرومند ساخته شدند که البته فقط حاصل اتفاق است و یک جریان هدایت شده نیست. سلیقه آدمهای هنرمند و اعتراضی که به جریان غالب دارند، باعث تولید فیلمهای خوبی شد و امیدوارم همه از این نوع فیلمهای شریف حمایت کنند. چون این سینماگران در شرایط ناسالم دارند ریسک میکنند. گاهی فکر میکنم که همه چیز بی فایده است. به همین خاطر اصلا گفتگو نمیکنم. چون کسی اهمیتی به این حرفها نمیدهد و شرایط هر روز بدتر میشود.

شما چند سریال تلویزیونی ماندگار به نامهای «زیر تیغ» و «آشپزباشی» ساختید. چرا مدتی است سریال نمی سازید؟

پیشنهادات زیادی شد ولی به توافق نرسیدیم. متاسفانه در این سالها فاصله ما با تلویزیون خیلی زیاد شد. این را باید تلویزیون جواب بدهد چون با کمال معذرت باید بگویم که حتی دستمزد من از ساخت سریال «آشپزباشی» را ندادند و من هنوز بابت آن کار طلبکارم. این به نظرم رفتار ناخوشایندی است و به یک معنا بایکوت محترمانه هنرمند است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نباید برای خنداندن مردم به بی غیرتی برسیم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محسن علی‌اکبری تهیه‌کننده فیلم سینمایی «وکیل مدافع» با اعلام اینکه از فروش فیلمش راضی است، عنوان کرد که ماه رمضان زمان مناسبی برای اکران این اثر بوده است.

به گزارش سینماپرس، محسن علی‌اکبری تهیه‌کننده فیلم سینمایی «وکیل مدافع» به کارگردانی مشترک سلمی بابائی و ونداد دوشن درباره نحوه اکران این فیلم به مهر گفت: یکی از بهترین زمان‌های اکران مربوط به ماه رمضان می‌شود چون مردم به دلیل گرمای هوا بیشتر شب‌ها خارج از منزل هستند و به تماشای فیلم‌ها می‌نشینند. از سوی دیگر ما فکر کردیم «وکیل مدافع» با حال و هوای ماه رمضان همسو است و آن سلامتی که مردم در آثار سینمایی به دنبالش هستند در این فیلم جاری است و با آسایش خیال می‌توانند در کنار اعضای خانواده به تماشای این فیلم بنشینند.

وی افزود: هرچند برخی عنوان می‌کنند این بازه زمانی، فصل مناسبی برای نمایش آثار نیست و ممکن است به چنین فیلم‌هایی لطمه بخورد ولی من تجربه فروش خوب یکی از فیلم‌هایم را در ماه رمضان داشته‌ام اتفاقاً به نظرم ماه مبارک رمضان زمان مناسب برای اکران فیلم‌هایی مثل «وکیل مدافع» است چون در این زمان انسان به خدا نزدیک می‌شود و این موضوع با فضای فیلم ما تطابق دارد.

علی‌اکبری با اشاره به فروش «وکیل مدافع» اظهار کرد: با توجه به اینکه فیلم ما در هفته اول اکران است فروش «وکیل مدافع» طبق پیش‌بینی‌های ما بوده و ما از این فروش راضی هستیم و امیدواریم در هفته دوم بتوانیم به فروش خوبی برسیم.

این تهیه‌کننده اظهار کرد: «وکیل مدافع» فیلم گیشه نیست ضمن اینکه ما فیلم مبتذل نساختیم و دوست نداشتیم به هر قیمتی پول درآوریم و این پول را به داخل خانواده‌هایمان ببریم. قرار نیست به هر قیمتی مردم را بخندانیم و نباید برای این منظور به بی غیرتی برسیم و مسیر را اشتباه برویم.

وی تأکید کرد: من عاشق سینمای طنز هستم اما سینمای طنز من «کتاب قانون» یا «همیشه پای یک زن در میان است» است. بنابراین نباید به هر قیمتی هر جمله سخیفی را در سینما ترویج کنیم همین امر باعث می‌شود در آینده مطالب دیگری از ما طلب شود، آیا ما می‌توانیم ادامه این جمله‌های سخیف و خنده‌های ناشی از آن را هم تأمین کنیم؟

علی‌اکبری در پایان تصریح کرد: فکر می‌کنم من تنها تهیه‌کننده‌ای هستم که از اکران فیلمم در این بازه زمانی راضی هستم. با آغاز پخش تیزرهای تلویزیونی امیدوارم بتوانیم به فروش بهتری هم برسیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مدل ماه عسل پس از چند سال از فرط کهنگی به پایان رسید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: هر ساله رسانه ملی اقدام به تولید برنامه هایی در قالب های مختلف برای پخش در ایام مبارک رمضان می کند به برنامه سازان و تهیه کنندگان و مدیران پیشنهاد می شود به سراغ برنامه هایی با طرح های جدید و حرف های غیر تکراری بروند. برنامه هایی که هم جذاب و هم سرگرم کننده برای لحظات نورانی روزه داران باشد.

به گزارش سینماپرس، ماه مبارک رمضان، ماه خودسازی و رسیدن به کمال است. ماه پُربرکتی که نشانه های بسیاری مبنی بر ارزش و اعتبارش به گواه سخنان بزرگان دین وجود دارد. ارزش ماه مبارک رمضان همین بس که ماه خدا است و پیامبر گرانقدر اسلام(ص) آرزو می کرد که تمام سال، ماه مهمانی خدا باشد. در چنین ماه عزیزی که برای ما مسلمانان ارزش والایی دارد، لحظات پرباری را باید در نظر گرفت و نقش رسانه ها و به خصوص تلویزیون به عنوان فراگیرترین رسانه حائز اهمیت بسیاری است.

هر ساله رسانه ملی اقدام به تولید برنامه هایی در قالب های مختلف برای پخش در ایام مبارک رمضان میکند و در این میان برنامه هایی با محوریت سخنرانی و با زمینه احکام اسلامی و سریالهای تلویزیونی از همه بیشتر مورد توجه قرار می گیرد. امسال نیز به روال سالهای گذشته سریالهای تولیدی از شبکه های یک، دو و سه در حال پخش است و برخی از سریالهای پرمخاطب قدیمی که در قالب دینی و تاریخی هستند همانند سریالهای امام علی (ع) و یوسف پیامبر به بازپخش رسیده اند. درباره سریالهای تولیدی تلویزیون که در شروع پخش خود قرار دارند، میتوان در زمان مناسب بیشتر صحبت کرد.

از یادها رفته

یکی از مهمترین اتفاقات رسانه ملی در آستانه ماه مبارک رمضان، حاشیه ایجاد شده درباره چند برنامه گفت و گو محور بوده است. انتخاب «بنیامین بهادری» برای اجرای برنامه ای جایگزین ماه عسل و ورود معاونت سیما برای جلوگیری از اجرای این خواننده و بازیگر که از او به عنوان سلبریتی یاد میشود، اولین اتفاق پرحاشیه تلویزیون در رمضان امسال بود. رویه حضور سلبریتی ها در قالب مجری که جزو سیاست جدید شبکه سه می باشد و پیش از این از طریق محمدرضا گلزار تجربه شده بود، در شرایطی به بنیامین رسید که مهمترین ساعت ملکوتی این ماه را در برمی گرفت و خوشبختانه با ورود یک مقام مسئول از انجام آن جلوگیری شد. همانگونه که خبر حضور بنیامین در ویژه برنامه افطار این شبکه نقدهای بسیاری را به دنبال داشت، بحث مخاطب سنجی و رسیدن به خواسته مخاطبان را هم دربرمی گرفت. رویه ای که چندی است بطور کل نادیده گرفته است. همانگونه که هیچ عقل سلیمی با شنیدن آهنگ لکنت بنیامین و ترانه دنیا دیگه مثل تو نداره! به وصال نمیرسد و هیچ کسی انتظار ندارد که یکی از افراد زحمتکش در حرفه های مختلف کاری سر از خوانندگی یا بازیگری دربیاورد، این انتظار هم وجود ندارد که هر کسی تحت عنوان سلبریتی در قالبهای مختلفی جهت جذب مخاطب و البته جذب اسپانسر مشغول به کار شود.

1048504.jpg

اگر برنامه زنده «جشن رمضان» در شبکه پنج سیما را در این چند شب دیده باشید، حضور جواد رضویان و شهره سلطانی به عنوان مجریان برنامه اثبات کننده این حرف است که هر کسی را برای کاری ساخته اند و هر چهره ای نمیتواند در مقابل دوربین نقش مجری را بازی کند. عدم تسلط شهره سلطانی در لحن و عدم تسلطش در اجرا و شوخی های خارج از محدوده ی برنامه ای در فضای ماه رمضان در کنار عدم وجود هرگونه متن برای پیشبرد برنامه، این برنامه را تبدیل به یک برنامه سردرگم به جای سرگرم کننده کرده است. برنامه ای که در ابتدا قرار بود از وجود رضویان و سلطانی در قالبهایی خارج از شخصیت واقعی خودشان و به عنوان بازیگر استفاده کند و به همین دلیل نامهای دیگری غیر از نام اصلی در ابتدای برنامه برایشان انتخاب شد تا آنها به عنوان زن و شوهر در آیتم های مختلف جلوی دوربین حرف بزنند اما ناگهان در روزی دیگر و لحظه ای دیگر رضویان باز هم تبدیل به «جواد» میشود. جدا از این گروه تولید این برنامه همانند خیلی از برنامه های دیگر گمان کرده است که حضور چند چهره که اقبال مردمی هم دارند، تنها راه موفقیت میتواند باشد و نیاز به هیچ طرح و نوشته ای جهت اجرای آنها نیست. برای نمونه شب گذشته که موضوع لباس برای برنامه جشن رمضان انتخاب شد، تنها حرفی که اصلا زده نشد درباره همین موضوع بود و یکسری حرفهای تکراری و پیش پاافتاده که هر کودکی میداند، بین دو مجری تازه وارد رد و بدل شد و جالب اینکه میهمان برنامه هم علی مشهدی معروف برنامه های کمدی بود تا باز هم خاطره پیژامه را مطرح کند و در آنسو هم شهره سلطانی از مهمان برنامه بخواهد به او هم توجه کند! از طرفی در نبود هرگونه طرح در این برنامه، آیتم ثابتی از گفتگوی نمایشی رضویان با یک فرد معتاد هم جدا از بدآموزی اش هیچ نکته ای ندارد. این برنامه همانند بسیاری از برنامه های دیگری که در حال اجرا است، نمونه ای از نبود استراتژیک مشخص می باشد.

اختیاریه

از سویی مدل ماه عسل که پس از چند سال از فرط کهنگی به پایان رسید، در سالهای اخیر به عنوان تنها طرح پیشنهادی تهیه کنندگان برای در اختیار گرفتن آنتن به کار میرود. کافی است این شبها شبکه های مختلف تلویزیون را مرور کنید تا یک مجری را در مقابل چند فرد مصیبت زده ببینید و این برنامه های تکراری نه تنها باری از دوش آن عزیزان کم نمیکند، بلکه تنها جنبه شعاری با یکسری حرفهای تکراری و حتی سوء استفاده از افراد حادثه دیده دارد. نمونه ای از اینگونه برنامه ها، «اختیاریه» ویژه ماه مبارک رمضان در شبکه پنج سیما است که با تهیه و اجرای سیدمرتضی فاطمی از همان الگوی ماه عسل استفاده میکند، غافل از اینکه احسان علیخانی خود فهمید که دیگر آن مدل برنامه سازی در عصر جدید جواب نمیدهد، همانگونه که دیگر جیغ و سوت و هورای برنامه خندوانه هم تاثیری نخواهد گذاشت.

هزار راه نرفته

از اتفاق رخ داده برای برنامه قدیمی «هزار راه نرفته» که در روزهای اخیر فضای صفحات مجازی را اشغال کرده هم که دیگر جایی برای گفتن باقی نمی ماند، وقتی یک تهیه کننده به دور از کوچکترین تحقیقی از زوج جوانی تحت عنوان توبه کنندگان استفاده میکند و لحظاتی بعد از پخش برنامه، بدترین تصویر ممکن از آنها در فضای مجازی می چرخد. حالا آن فیلم مربوط به چند ماه گذشته بوده یا نه و دقیقا در چه زمانی آنها توبه کردند، مهم نیست و فقط توجیه مشترک آن زوج و تهیه کننده برنامه می باشد. مساله اصلی رویکرد نامناسب برنامه ای است که مهمترین نیاز یک رسانه یعنی اعتماد را از بین می برد، فارغ از اینکه در این دوره و زمانه که جولان شبکه های اجتماعی است، طرح های کهنه شده ای مثل «هزار راه نرفته» و دیدن پشیمانی افراد خیلی دور از باورپذیری است. از این رو عدم تحقیق در خلق طراحی و انتخاب مهمانان موجب اتفاقات نامناسبی مثل «هزار راه نرفته» میشود و سابقه عدم دانش و تبحر گروه نویسندگان همان اتفاق مشابه با مسابقه «برنده باش» را رقم میزند که یا سوالات پیش پاافتاده مطرح میشد و یا گزینه های اشتباه پیش روی شرکت کنندگان قرار می گرفت!

مساله مهمی که به برنامه سازان و تهیه کنندگان و به خصوص مدیران تلویزیون توصیه میشود، توجه به طرح های جدید و حمایت از برنامه هایی است که از مسیری دور از تکراری بودن و کپی کاری از برنامه های داخلی و خارجی و دورماندن از تقلید، میخواهند حرف تازه ای برای مردم بزنند. حرفی که هم جذاب و هم همراه با شرم و حیا برای مخاطب ایرانی باشد. به خصوص در ایام ماه مبارک رمضان که باید فضای معنوی در کنار سرگرمی همراه با لحظات نورانی روزه داران باشد.

* آوینی فیلم

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

واکنش بهروز افخمی نسبت به صحبت های اخیر عراقچی+ فیلم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بهروز افخمی، کارگردان سینما صحبت های اخیر عراقچی درمورد خروج اتباع افغانی از ایران را خجالت آور دانست.

به گزارش سینماپرس، بهروز افخمی، کارگردان سینما در برنامه نقدسینما درخصوص صحبت های اخیر عراقچی درمورد خروج اتباع افغانی از ایران گفت: این گونه حرف ها از جنس حرف‌های ترامپ درباره مهاجران مکزیکی است. حرف اونقدر خجالت آوره که ارزش مسخره کردن هم نداره.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آخرین مهلت ثبت نام ۲ بخش جشنواره فیلم شهر – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: دبیرخانه هفتمین جشنواره بین المللی فیلم شهر آخرین مهلت ثبت نام و ارسال آثار به بخش مسابقه اقلام تبلیغاتی سینمای ایران و بخش فیلم محله را ۳۱ اردیبهشت ماه اعلام کرد.

به گزارش سینماپرس، صاحبان آثار در بخش اقلام تبلیغاتی سینمای ایران اعم از عکس، پوستر، لوگو، آنونس و عنوان بندی و همچنین مسابقه فیلم محله تا پایان اردیبهشت ماه فرصت دارند که آثار خود را برای شرکت در بخش مسابقه هفتمین جشنواره فیلم شهر ثبت نام کرده و به دبیرخانه تحویل دهند.

در این دوره از جشنواره آثار کوتاه و نیمه بلند نیز می‌توانند پوستر فیلم خود را در بخش مسابقه شرکت دهند.

آثار در این بخش به طور مجزا داوری می‌شود.

هفتمین جشنواره بین المللی فیلم شهر توسط موسسه تصویر شهر و به دبیری هاشم میرزاخانی تابستان سال جاری در شهر تهران برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع