X

بایگانی خرداد 19, 1398

دفتر سینمایی

پایان «آسانسور»؛ ماجرای مدیری که همسر خود را به قتل رساند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تدوین فیلم کوتاه داستانی «آسانسور» به نویسندگی و کارگردانی ابوالفضل همراه به پایان رسید و این فیلم آماده پخش گردید.

به گزارش سینماپرس، «آسانسور» سومین تجربه کارگردانی ابوالفضل همراه، بازیگر سینما و تلویزیون است که پیش از این با فیلم‌هایی همچون سه گانه «اخراجی ها»، «رسوایی»، سریال «سارق روح»، «شاید برای شما اتفاق بیافتد» در سینما و تلویزیون حضور داشته است.

در خلاصه این فیلم آمده است: سعید مدیر ارشد یکی از نهادهای اجرایی محلی بوده که مدتی است با همسر دومش دچار مشکلات جدی خانوادگی شده است. در یکی از این مشاجرات، سعید همسرش را به قتل می‌رساند و این تازه شروع ماجرا است.

از نکات جالب در مورد این فیلم، شباهت قصه و همزمانی پخش آن با ماجرای پیش آمده برای شهردار اسبق تهران است.

در «آسانسور» بازیگرانی همچون معصومه بافنده، حمیدرضا علیزاده و اصغر نقی زاده ایفای نقش کرده اند.

دیگر عوامل این فیلم کوتاه عبارتند از تهیه کننده: ابوالفضل همراه و حمیدرضا علیزاده، مدیر تصویربرداری: مجید طرقی، تدوین: محمد توکلی، صداگذار: احسان افشاریان، مدیر تولید: حسین محروقی، تصویربردار: رضا گوگانی، دستیار اول کارگردان و برنامه ریز: مهدی مقدم، صدابردار: محمدجواد یمغی، اصلاح رنگ و نور: بابک کاظم زاده، طراح گریم: هادی قالیخانی، طراح لباس: مریم حضرتی، طراح صحنه: مهدیه بیابانیان، دستیار دوم کارگردان: حمید احمدی، منشی صحنه: زهرا غلامی، گروه تصویربرداری: حامد حسنودی، امیر سروش، جواد کسایی، جانشین تولید: محسن فرامرزی، عکاس و روابط عمومی: محسن بیده، سرمایه گذار: حمیدرضا علیزاده.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«خداحافظ المپیک» کلید خورد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مجتبی پوربخش مجری و تهیه کننده شبکه ورزش، ساخت فیلم کوتاه «خداحافظ المپیک» را در یکی از شهرهای شمالی ایران آغاز کرد.

به گزارش سینماپرس، اولین ساخته مجتبی پوربخش با موضوع ورزش را با نام «خداحافظ المپیک» به تهیه کنندگی و کارگردانی وی در مرداب انزلی کلید خورد.

این فیلم داستان یک دختر قایقران است که در مسیر رسیدن به المپیک با چالش‌های فراوانی مواجه می‌شود.

رامین راستاد، فرج اله گلسفیدی، هومن جوادی، مهری آل اقا، طاهره عموزاده، اصغر سندوسی، مرتضی قدیری، جابر وثوق، علیرضا شهرستانی، مریم جهانی بازیگران این فیلم کوتاه هستند.

دیگر عوامل «خداحافظ المپیک» عبارتند از نویسنده: بهنام بروجردی، مدیر تصویربرداری: مجید گلسفیدی، صدابردار: میثم معتمدی، طراح گریم: مهدی صیاد، آهنگساز: بابک زرین، مدیرتولید: علی حیدریان، منشی صحنه: مسعود صحبتی، عکاس: حمید خیراندیش، روابط عمومی: مینا آتشی.

این فیلم برای شرکت در جشنواره فیلم‌های ورزشی آماده می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

انتصاب اعضای جدید هیأت مدیره انجمن فیلم کوتاه ایران – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: انتخابات هیأت مدیره انجمن فیلم کوتاه ایران «ایسفا» در تاریخ ۷ خرداد ۹۸ برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، انتخابات هیات مدیره انجمن فیلم کوتاه ایران «ایسفا» برگزار شد و طی آن سعید پوراسماعیلی، الهام حسین زاده، کاوه سجادی حسینی، امید عبداللهی، محمدرضا جهان‌پناه، میرعباس خسروی نژاد، مصطفا آل‌احمد اعضای اصلی و رضا اسدی و مهدی بوستانی اعضای علی البدل هیات مدیره شدند.

نخستین جلسه رسمی هیات مدیره جدید با حضور تمام اعضای منتخب در تاریخ شنبه ۱۸ خرداد ۹۸ در خانه سینما برگزار و در این جلسه، سعید پوراسماعیلی به عنوان رییس، کاوه سجادی حسینی به عنوان نایب رییس، امید عبداللهی به عنوان خزانه دار و میرعباس خسروی نژاد به عنوان دبیر انتخاب شدند.

در حال حاضر بازرس انجمن فیلم کوتاه طوفان نهان قدرتی و بازرس علی البدل ایرج سالاروند هستند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اکران «کارت پرواز» در گروه «هنر و تجربه» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بهمن کامیار تهیه‌کننده فیلم سینمایی «کارت پرواز» از برطرف شدن مشکلات فیلم برای نمایش خبر داد و اعلام کرد «کارت پرواز» به زودی در گروه سینمایی «هنر و تجربه» اکران می شود.

به گزارش سینماپرس، بهمن کامیار تهیه‌کننده فیلم سینمایی «کارت پرواز» ساخته مهدی رحمانی با اعلام اینکه این فیلم به زودی در گروه «هنر و تجربه» اکران می‌شود، گفت: پس از مصائبی که بر این فیلم از یکی دو سال گذشته تاکنون بر ما گذشته است، اکنون در حال آماده‌سازی فیلم برای اکران در گروه «هنر و تجربه» هستیم تا هرچه زودتر «کارت پرواز» آماده شود.

کامیار اضافه کرد: علاقه‌مندیم که تماشاگر فیلم را با آگاهی و بدون هیجان‌های کاذب که متاسفانه در فضای تبلیغات سینمایی رواج یافته است، برای دیدن انتخاب کند و به نتیجه بازخورد آن هم خوشبین هستیم.

در خلاصه داستان فیلم سینمایی «کارت پرواز» آمده است: «ندا برای حل بحران مالی‌اش، تصمیم گرفته که با بلعیدن مواد مخدر به ترانزیت آن روی بیاورد، اما این کار برایش خطراتی در پی دارد.»

منصور شهبازی، ندا جبرائیلی، محمدعلی نجفی، اصغر رفیعی جم، شیرین یزدانبخش، طلا معتضدی، علی کلانتری و امین قوامی بازیگران «کارت پرواز» هستند.

عوامل این فیلم عبارتند از کارگردان: مهدی رحمانی، نویسنده: امیر عربی، مهدی رحمانی و بابک میرزاخانی، مدیر فیلمبرداری: محمد رسولی، تدوین: محمدرضا موئینی، آهنگساز: بابک میرزاخانی، طراح صحنه و لباس: ویدا روشنی، طراح گریم: محسن دارسنج، صدابردار: امیر نوبخت حقیقی، صداگذار: امیرحسین قاسمی، طراح جلوه‌های بصری: امیر سحرخیز، مدیر تولید: سعید شرفی‌کیا، مشاور رسانه‌ای: مریم قربانی‌نیا، تهیه‌کننده: مهدی رحمانی و بهمن کامیار.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

رفع چند تناقض و ابهام درباره «هنرانقلابی» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مرتضی گودرزی دیباج هنرمند نقاش پیشکسوت معتقد است «هنر انقلاب» یک سبک نیست و سبک خاصی هم ندارد، بلکه نوعی گرایش مفهومی و موضوعی، معطوف به منشأ و غایت هنر است.

به گزارش سینماپرس، هنر یکی از مفاهیمی است که ارائه تعریف دقیق و گویا از آن کاری دشوار است اما یکی از این تعاریف، هنر را به مثابه وسیله‌ای برای ثبت و ضبط احساس انسانی در قالبی مشخص و انتقال و تفهیم آن احساس به دیگران می‌داند. در واقع، هنر، به نمایش گذاشتن اندیشه‌ها، عواطف و احساسات هنرمند است. اما هنر انقلابی با توجه به این تعریف، هنری است که مدافع ارزش‌هایی است که در جریان انقلاب شکل گرفته‌اند و این ارزش‌ها را مطالبه می‌کند. در واقع «هنر انقلابی» هنری است که بر زندگی فردی و اجتماعی انسان‌ها مؤثر باشد.

در این میان، هنرمندان در مقام کارشناسان هنری ممکن است نظرات متفاوتی از تعریف هنر انقلاب و ویژگی‌های هنرمند انقلابی داشته باشند که هر کدام در جای خود قابل احترام هستند.

بهمن‌ماه سال گذشته و همزمان با چهل سالگی انقلاب اسلامی گفتگویی مشروح با غلامعلی طاهری نقاش پیشکسوت و انقلابی داشتیم که با تیتر  «هنر انقلابی بیان صرف مشکلات نیست / لزوم عبور از مرزبندی»  منتشر شد و بازتاب‌هایی هم داشت.

در این میان برخی از نظرات طاهری برای مرتضی گودرزی دیباج ابهام‌برانگیز شده و این نقاش درباره ارائه تعریف خود از «هنر و هنرمند انقلابی» مباحثی را به رشته تحریر درآورده و در اختیار خبرگزاری مهر قرار داده است.

متن توضیحات گودرزی دیباج هرچند با فاصله نزدیک به ۴ ماه از زمان انتشار گفتگوی طاهری در اختیار ما قرار گرفت اما به جهت اهمیت مباحث طرح شده و نیز مفتوح ماندن باب گفتگو میان هنرمندان دغدغه‌مند و معتبر در عرصه «هنر انقلابی» آن هم در چهلمین سال انقلاب، انتشار آن را خالی از لطف ندیدیم.

متن کامل توضیحات مرتضی گودرزی دیباج درباره تعریف هنر و هنرمند انقلابی را بدون دخل و تصرف در ادامه می‌خوانید؛

بسمه تعالی

مصاحبه آقای غلامعلی طاهری در خصوص هنر و هنرمند انقلابی را خواندم. مواردی که به نظر شخصی ایشان باز می‌گردد قابل احترام است، اما گاه طرح این اظهارنظرها آن هم در یک خبرگزاری رسمی، کلیات و مباحثی را در بر می‌گیرد که ممکن است خواننده و به ویژه جوانان عزیز را به اشتباه دچار کند. بر این اساس لازم است برای پاسخ به برخی از شبهات در سخنان جناب طاهری مواردی بیان شود:

جناب طاهری، در ابتدای مصاحبه ذکر کرده است که تعریف «هنر انقلاب» در ایران آن چیزی نیست که فی‌الواقع حقیقی و واقعی باشد چون به نظر می‌آید اختصاص به مقطع زمانی خاصی و آن هم سال‌های منتهی به ۱۳۵۷ تا نهایتاً ۶۰ دارد.

این واژه‌ها هر کدام بار معنایی خود را دارند؛ کدام تعریف و در کجای ایران؟ چه کسی هنر انقلاب را معطوف به همان سال‌های آغازین انقلاب دانسته است؟ اگر دیگران یا افرادی که در این باره مطالعه ندارند و چنین اظهارنظری می‌کنند حرجی بر آن‌ها نیست. اما بنده چنین نظری ندارم و نظرم معطوف به کتاب «هنر انقلاب» است که در آن به صورت مفصل توضیح داده شده است.

معتقدم هنر انقلاب پاسخ به آرمان‌هایی است که اتفاقاً بخشی از آن‌ها- تأکید می‌کنم بخشی از آن‌ها- طرح مباحث مبارزاتی علیه ظلم و ستم و عدالت خواهی و … است و محدود به سال‌های ابتدایی انقلاب نیست. این تعریف در کتاب «هنر انقلاب» و با یک نگاه تبارشناسانه آمده است که هنر انقلاب هنری متذکر، امیدبخش، عدالت‌جو، روشنگر و مستقل است و هرگز محدود به مجموعه‌ای از پوسترهای ضعیف با مشت‌های گره کرده نیست.

آقای طاهری اشاره کرده است که کمال‌الملک نیز نقاشی انقلابی بوده است. اگر اینچنین است که هر رئالیسمی تجلی انقلاب در اثر باشد که اساساً اصل «هنر انقلاب» زیر سوال می‌رود، زیرا کمال‌الملک و هنرمندانی شبیه به وی نگاه مبارزاتی و عدالت‌جویانه در آثار خود نداشته‌اند و مبنای مضامینی که از کوچه و بازار گزینش می‌کرده‌اند، اساساً انتخاب سوژه برای تنوع مضمونی بوده است نه الزاماً همراهی با پابرهنگان و دردمندان جامعه.

در هیچ جایی از خاطرات و زندگی و احوالات کمال‌الملک این نگرش قابل مشاهده نیست. برای کمال‌الملک میان تصویر کردن «کهنه فروش‌های یهودی»، «فالگیر بغدادی» و «تالار آئینه» چندان تفاوتی وجود ندارد زیرا همگی سوژه‌های متنوعی هستند برای بیان زیبایی و نقاشی به ما هو نقاشی.

همچنین آقای طاهری با مقدمه‌ای اشاره کرده است که پژوهشگران از هنر انقلاب غفلت تاریخی کرده‌اند. و بعد به کتاب «هنر انقلاب» می‌پردازد که «مؤلف آن اشتباهات گذشته را تکرار کرده است»!! در این انتقاد سه اشکال به کتاب وارد دانسته شده که بنده متوجه شدم اساساً ایشان این کتاب را مطالعه که هیچ، حتی به طور کامل ورق هم نزده است!

۱. ایشان مدعی شده است که مؤلف کتاب «هنر انقلاب»، هنرمندان انقلابی را محدود به کسانی دانسته است که در سال‌های کوتاه ابتدایی یا سال‌های پس از آن کار کرده و دیگر ادامه نداده‌اند. در حالی که این استنباط آقای طاهری کاملاً اشتباه است. زیرا اگر ایشان نگاهی حتی سطحی به کتاب مذکور داشته بود می‌دید که دسته‌بندی مختلف و حتی تاریخی انجام گرفته است که از سال‌های ۴۲ تا قبل از انقلاب دو دوره و سپس انقلاب تا شروع جنگ، طی جنگ و سال‌های پس از جنگ، ادوار مختلفی هستند که در کتاب هنر انقلاب به آن‌ها پرداخته شده است و این مورد تا سال ۱۳۹۲ ادامه می‌یابد و محتوای آثار آنها هم تا سال‌های اخیر در کتاب مذکور آمده است.

۲- ایشان اشاره کرده است که آثار هنرمندان مندرج در این کتاب آثاری بسیار ضعیف هستند و درخور هنر انقلاب نیست! پیداست که باز هم کم اطلاعی یا اساساً بی اطلاعی از ملاحظات فرهنگی- اجتماعی هنر انقلاب و دوری از متن آن و قضاوت‌های غیرعلمی چنین نظری را منعکس می‌کند. زیرا ما در بررسی هنر انقلاب به دلیل نقش پررنگ و مؤثر آثار هنری متعهدانه ایام انقلاب- چه قبل و چه بعد از آن- نمی‌توانیم روی فقط کیفیت در آنها از نظر ساختار تأکید کنیم.

هنر انقلاب زبان گویای توده‌های مردم بوده است نه تعدادی هنرمند خاص. در واقع فصل مشترکی از بیانگری هنری به همراه داشتن «ساختارهای قابل قبول» هنری برای ارزیابی هنر انقلاب لازم است ضمن اینکه اساساً بیان و ادبیات تصویری ایام انقلاب چه در دوران سیاه، چه دوره اعتراض و چه ایام ابتدایی انقلاب، مربوط به حال و هوای همان روزگار است و نمی‌توان و نباید با نگاه امروزی و با وجود این همه تنوع رسانه‌ای، آموزش‌های متنوع، دوری از چهار دهۀ خلق آثار در فضای شتابناک و ملتهب انقلاب به آثار آن دوره نمرۀ «ساختارشناسانه» داد.

ضمن اینکه آقای طاهری اشاره نکرده است که اساساً ملاک وی از آثار قوی و ضعیف چیست؟ آثاری که در این کتاب آمده است آثاری صادقانه و بی تکلف از هنرمندانی است که در ایام انقلاب و در عنفوان جوانی بوده‌اند که بخش زیادی از آنها هوشمندانه کار شده‌اند. چگونه می‌توان قضاوت کرد که آثار این هنرمندان ضعیف بوده‌اند؟

این‌ها همگی تبلور همراهی و همدلی مبارزاتی- عقیدتی هنرمندان همراه انقلابند که هر کدام از آن‌ها در دوران مبارزه با جان و احساس مردم از خود گذشته و فداکار منطبق بوده‌اند. آقای طاهری با چه ملاکی معتقد است که برخی از آنها نباید باشند؟

ضمن اینکه چهره‌هایی چون محمدعلی ترقی جاه، محمدحسین حلیمی، رضا بخشی، کورش شیشه گران، بابک خدابنده، بهمن محمدی، اسماعیل شیشه گران، حسین صدری، کامبیز صفری، ایرج ایزدپناه، حسین خسروجردی، ایرج اسکندری، مسعود قندی، نیلوفر قادری نژاد، غلامعلی طاهری، شهاب موسوی زاده، کاظم چلیپا، حجت‌الله شکیبا، اکبر اهری پور (بهرام)، پدرام عالیوند، نادیا مفتونی، حبیب‌الله صادقی، علیرضا عمومی، پرویز حبیب پور، ابراهیم صاحب اختیاری، مصطفی ندرلو، مرتضی افشاری فرکی، عبدالحمید قدیریان، حسن کیوان، محمدحسین شیدل، رامین سنجری، علی وزیریان، ناهید حقیقت، مصطفی گودرزی، مرتضی اسدی، حسن یاقوتی، ابولفضل عالی، کیخسرو خروش، نصرت الله مسلمیان، مسعود سعدالدین، مینا نوری، صدیقه سلمان، پرویز کلانتری، جمال الدین خرمی نژاد، فرح نوتاش، ابراهیم مقبلی، احمد اسفندیاری، محمود فرشچیان، جلیل رسولی، نصرالله افجه‌ای، پرویز اقبالی، خشایار قاضی زاده، جواد علیزاده، اردشیر محصص، کامبیز درم بخش، کیومرث کیاست، رضا بیژن، بهمن عبدی، بهمن رضایی، فرهاد فروتنیان، اسدالله بیناخواهی، مسعود شجاعی طباطبایی، قدرت‌الله معماریان، نادر قشقایی، ملک دادیار گروسیان، طاهر شیخ الحکمایی، سعید شهلاپور، حسین شناور، محمدحسین عماد، ایرج محمدی، امین بلاغی، محمدرضا خلجی، فریدون صدیقی، سعید نجفی، عباس قانع، حسن رزمخواه، علیرضا خالقدادی، مرتضی کاتوزیان، بهمن صحت لو، محمد حسین نیرومند، جواد حمیدی، علی محمد شیخی، حسین متوکل، احمد خلیلی فرد، سید حسن موسی زاده، امیر ادهم ضرغام، احمد وکیلی احسن خانی، حمیدرضا طالبی و آرمان یعقوب‌پور، از جمله هنرمندانی هستند که آثارشان در این کتاب آمده است.

شما قضاوت کنید که کدام را باید حذف می‌کردیم!؟

۳- آقای طاهری در تناقضی آشکار در سخنان خود در جایی از اینکه به اصطلاح خط کشی میان هنرمندان ایجاد شده انتقاد می‌کند و از طرفی، هنرمندانی را که در ابتدای انقلاب برای نهضت اثر آفریده‌اند و بعدها در ارائه اثر با انقلاب همراهی نکرده‌اند، هنرمند انقلاب نمی‌داند. با این اوصاف ایشان معتقد است که این آثار باید از کتاب حذف می‌شد! این چگونه قضاوتی است!؟

در زمان انقلاب هنرمندان صادقی بوده‌اند که در قالب نقاشی، پوستر یا کاریکاتور آثاری محدود آفریده‌اند و در جریان پیشبرد نهضت مؤثر بوده‌اند و بعدها به دلایل زیادی که جای بحث دارد نخواسته یا نتوانسته‌اند به کار خلق آثار انقلابی ادامه دهند. آیا صحیح است که آثارشان حذف شود!؟

از نظر اینجانب، هر کسی که در مقطعی از تاریخ بر اساس تعهد دینی، ملی و انسانی خود اثری آفریده است و در آن نگاه مبارزاتی، روشنگرانه، افشاگرانه، تذکر دهنده، امیدبخش و نظایر آن در همراهی با مردم خویش و بر اساس منافع جامعه وجود دارد هنرمند انقلاب است، ولو به خلق یک اثر. البته افراد بسیار محدودی که در راه مانده‌اند و هنوز هم تک آثاری در این رابطه خلق می‌کنند جایگاه ویژه‌ای دارند، اما نباید بقیه به صرف تعداد اثر کم و یا رها کردن خلق آثار انقلابی حذف شوند.

در جایی نیز ایشان به پایبندی هنرمندان به آرمان‌های نظام اشاره می‌کنند که باید جز مؤلفه‌های هنر انقلاب در نظر گرفته شود که باز هم عجیب است. اولاً آرمان‌های نظام انقلابی ایران روی کاغذ آنقدر متعالی و پیشرفته است که بعید می‌دانم کسی با هر مرام و عقیده‌ای با آن مخالف باشد. قطعاً مانیفست انقلابی بسیار پیشرو و انسانی است که منافع همۀ اقشار جامعه را با نگاهی عدالت‌جویانه در نظر گرفته است. اما اینکه محقق شده یا نه، قصه دیگری است که هر عقل متوسطی هم می‌داند که نشده است. اینکه با این شعار عده‌ای سپر و هاله نور برای خود درست کردند، ماجرای دیگری است.

اساساً یکی از دلایل متعددی که بخش زیادی از هنرمندان انقلاب بعدها از همراهی با انقلاب باز ماندند و در صف «معترضان خاموش» قرار گرفتند، همین بود که نه در شعار بلکه در عمل، خط کشی‌هایی ایجاد شد و برخی خودی و برخی غیرخودی و عده‌ای خودی‌تر و محرم تر و عده‌ای نامحرم تعریف شدند. چنانچه به قول جورج ارول برخی برابر و بعضی برابرتر شدند!

آقای طاهری در جایی هم به استاد غلامحسین نامی و استاد آغداشلو اشاره می‌کند که ایشان آثاری انقلابی داشته‌اند! بنده این اظهارنظر را با هیچ پیشینۀ پژوهشی و مطالعاتی منطبق نمی‌دانم و اصلاً متعجم از این اظهار نظر!!

در انتها هم آقای طاهری اشاره کرده است که از هنر انقلاب به عنوان «یک سبک» نباید غفلت کنیم. به جهت استحضار آقای طاهری، اساساً هنر انقلاب یک سبک نیست و سبک خاصی هم ندارد، بلکه نوعی گرایش مفهومی- موضوعی است معطوف به منشأ و غایت هنر. ایشان می‌تواند به کتاب دایره‌المعارف هنر استاد پاکباز در تعریف سبک و مکتب و … مراجعه بفرماید.

در پایان توصیه می‌شود اظهارنظرهایی از این دست با مطالعه و دقت نظر بیشتر انجام گیرد. زیرا عدم مطالعه در هر مقوله‌ای آفت‌هایی را در بردارد که نه تنها با یک زاویه انحراف باعث تشویش اذهان جوانان هنرمند می‌شود، بلکه حقیقت و حتی واقعیت پدیده‌ها را نیز در هاله‌ای از غبار می‌پوشاند.

لازم به توضیح است که کتاب «هنر انقلاب» در ۶۰۰ صفحه به صورت میدانی و ماحصل بیش از ۱۵ سال کار پژوهشی است که با تحلیل و بررسی اجتماعی – فرهنگی آغاز و به برسی آثار هنرمندان با نگاهی تاریخی، ساختار شناسنامه و نشانه شناسی می‌پردازد. این اثر هنرمندانی که در انقلاب حضور داشتند با هر نگاهی و هر طیفی و بدون هیچ‌گونه تسویه نگری در بر می‌گیرد و اولین مرجع هنر انقلاب در این کشور است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

زن مرتبط با سلطنت‌طلبان در جلسه وزیر چه می کند؟ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: یک زن مرتبط با سلطنت‌طلبان در جلسه وزیر کار با جمعی از نمایندگان مجلس حاضر شد.

به گزارش سینماپرس، «ف. غ» که قبلاً به تعدادی از سیاسیون و برنامه‌سازان رسانه ملی نزدیک شده بود، حالا در فضای مجازی، تصویر دیدار و گفت‌وگوی خود با وزیر کار را منتشر کرده است.

«ف. غ» در خارج از کشور بدون حجاب ظاهر شده بود و تصویر او در کنار «ع. ا.ق» مدیر یکی از تلویزیون‌های سلطنت‌طلب و پسر رئیس تشریفات ساواک موجود است.

جای این پرسش است که چه کسی زمینه دیدار «ف. غ» را با وزیر کار فراهم ساخته و هدف این زن از حضور در جلسه یاد شده در کنار جمعی از نمایندگان مجلس چه بوده است؟

«ف. غ» در سال ۹۷ تهیه‌کننده مجموعه ماه مهربانی شبکه دوم سیما بوده است.

وی با حمایت مرتضی حاجی وزیر سابق دولت اصلاحات به‌عنوان مسئول روابط عمومی ستاد انتخاباتی مرکزی تهران «حسن روحانی» منصوب شد و به فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی مشغول است.

کیهان؛ سوم اسفند ۹۷ نسبت به حضور این زن در فعالیت‌های صدا و سیما و …هشدار داده بود.

*کیهان

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

حل معضلات امروز در داستان‌های قرآنی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کارگردان مستند «حجاب، راه رستگاری» درباره مفاهیم شجره‌ای نسخه سینمایی مستند خود صحبت کرد.

به گزارش سینماپرس، «شهریار بحرانی» نویسنده و کارگردان سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس، با اشاره به پخش نسخه سینمایی مستند «حجاب، راه رستگاری» گفت: سریال مفهومی «حجاب راه رستگاری» سریالی بیست قسمتی است، اما با کمی تغییرات در مفاهیم که در سریال جایی نداشت به این نتیجه رسیدیم که باید نسخه سینمایی از آن سریال بدست آید که بتواند برای نیازمندان به معارف قرآنی بحث حجاب و بیان شجره این بحث قرآنی که زیر شاخه‌های خاص خود را در این بحث دارد، یعنی مفاهیم اصلی و مفاهیمی که بدنه حساب می‌شوند و همچنین مفاهیم در شاخه‌های فرعی‌تر را در بر بگیرد.

وی ادامه داد: به همین دلیل ما از همان ابتدا و در کنار ساخت این سریال، به تولید مستندی مفهومی سینمایی اقدام کردیم.

این کارگردان درباره اینکه آنچه در مستند سینمایی «حجاب، راه رستگاری» پخش می‌شود، خلاصه بیست قسمت پخش شده نیست، افزود: آنچه در نسخه سینمایی این اثر تولید شده همان مفاهیم قرآنی را در بر دارد، اما به نوعی چیده و طراحی شده است که مفاهیم شجره‌ای را بیان کند. شجره در قرآن ارتباطات مفاهیم را نشان می‌دهد.

بحرانی درباره ضرورت ساخت چنین مستندی در شرایط کنونی جامعه و اینکه تا چه میزان موفق بوده‌اند نیز گفت: ما سعی کردیم از همان منظر که خداوند در قرآن مردم را به حجاب تشویق کرده است، وارد ماجرا شدیم و اصلا در هر دو نسخه به بخش آسیب‌های اجتماعی ورود پیدا نکردیم.

وی بیان داشت: استقبالی که هم از مردم تهران و هم شهرستان داشتیم واقعا بی‌سابقه و از تصوراتمان خارج بود. معتقدم اسنان باید با مفاهیم قرآنی به خوبی آشنا شود تا با نظام الهی هماهنگ‌تر شود.

این کارگردان در پایان نیز گفت: بحث محتوایی یک بحث فطری و مورد نیاز جامعه بشر امروزی است و معضلات مردم امروز ما در این داستان قرآنی پیاده شده و ما نیاز داریم تا این راه حل‌ها را از قرآن استخراج کرده و به صورت داستان ارائه کنیم.

قابل توجه آنکه نسخه سینمایی مجموعه مستند «حجاب راه رستگاری» به کارگردانی شهریار بحرانی امشب ساعت ۲۳:۲۰ دقیقه از شبکه یک پخش می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

هیات انتخاب بخش ویدیویی جشنواره فیلم شهر معرفی شدند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مسعود اطیابی، مهدی جعفری و بهمن حبشی به عنوان اعضای هیات انتخاب فیلم های ویدیویی هفتمین جشنواره بین المللی فیلم شهر معرفی شدند.

به گزارش سینماپرس، هیاتی متشکل از مسعود اطیابی، مهدی جعفری و بهمن حبشی با حکم هاشم میرزاخانی دبیر هفتمین جشنواره بین المللی فیلم شهر، کار ارزیابی و انتخاب آثار ویدیویی رسیده به دبیرخانه این رویداد هنری را برعهده دارند.

هفتمین جشنواره بین المللی فیلم شهر توسط موسسه تصویر شهر و به دبیری هاشم میرزاخانی از ۲۶ الی ۳۱ تیرماه سال جاری در شهر تهران و در پردیس سینما گالری ملت برگزار می شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب «دلتنگ نباش!» +عکس – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نویسنده‌ کتاب شرح زندگی روح الله قربانی شهید مدافع حرم، به همراه همسر این شهید با رهبر معظّم انقلاب دیدار کردند.

به گزارش سینماپرس، روز شنبه ۱۱ خردادماه، خانم زینب مولایی نویسنده کتاب «دلتنگ نباش!» – کتاب شرح زندگی شهید مدافع حرم روح الله قربانی – به همراه سرکار خانم زینب عبد فروتن، همسر شهید قربانی، با رهبر معظّم انقلاب دیداری کوتاه داشتند.

رهبر انقلاب در جریان این دیدار، از کتاب «دلتنگ نباش!» و قلم نگارنده، تقدیر و در ضمن گفتگو با همسر شهید از وی تجلیل کردند. سال گذشته که «دلتنگ نباش!» چاپ شد، این کتاب به دست رهبر انقلاب رسید و ایشان پس از مطالعه در ابتدای کتاب نوشتند:

«بسمه تعالی

سلام و رضوان خدا بر شهید عزیز روح‌الله قربانی. از همسر شهید باید تشکر شود بخاطر فرستادن این کتاب و از ایشان و خانم مولائی بخاطر تدوین این اثر.

۹۷/۹/۲۸»

شهید روح‌الله قربانی از شهدای مدافع حرم اهل بیت (ع) است که ۱۳ آبان ماه ۹۴ در حلب سوریه به شهادت رسید.

کتاب «دلتنگ نباش!» که سال گذشته توسط انتشارات «روایت فتح» به چاپ رسیده، فرازهایی از زندگانی شهید روح‌الله قربانی است و حاصل مصاحبه‌های مؤلف با همسر شهید و نزدیکان ایشان.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

داوری جشن بازیگر تا پایان سال ۹۸ برگزار نمی‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: جایزه جشن بازیگر سال ۹۷ با حواشی مختلفی مواجه شد؛ امری که فقط برای امسال نبود.

به گزارش سینماپرس، جایزه جشن بازیگر سال ۹۷ با حواشی مختلفی مواجه شد؛ این حاشیه‌ها با حذف نام سروش طاهری از لیست فهرست نهایی آغاز شد. طاهری داوران و هیئت مدیره انجمن بازیگران را به تخلف متهم و طی بیانیه‌ای اعلام کرد ” جایزه جشن بازیگر حق من بود”.

اما این اعتراضات مربوط به امسال نیست و سال گذشته نیز شاهد حذف نام شهره سلطانی و اعتراض او به این موضوع بودیم. داوری‌های نادرست و حاشیه‌های بعد از آن سبب نارضایتی و ناراحتی اهالی تئاتر شده است و بسیاری نیز نگران ورود داوری‌های نابجا و حق کشی در این عرصه هستند.

البته پیش از برگزاری مراسم جشن بازیگر هیئت داوران اولیه بیانیه‌ای صادر کردند که به شرح زیر است:

“اینجانبان هیئت داوران شانزدهمین جشن بازیگر ضمن قدردانی از زحمات تمام بازیگرانی که طی یک سال شاهد تلاش آن‌ها بر صحنه تئاتر بودیم و نیز عوامل برگزار کننده جشن بازیگر از ابتدا تا کنون که قصد داشتند نگاهی حرفه‌ای به بازیگری تئاتر ایجاد نمایند، لازم دانستیم نکاتی را بیان و به استحضار همگان به خصوص اهالی تئاتر برسانیم. یک سال حضور ما در بخش داوری نخستین در شانزدهمین جشن بازیگر درس و آزمون خوبی بود تا متوجه مسائل و نیز نواقصی شویم که اگر در نظر گرفته شوند، مسلما در حصول رضایت بیشتر اهالی تئاتر از نتایج و نگاه عادلانه‌تر در بحث داوری مثمر ثمر خواهد بود.

در ابتدا باید عرض کنیم که بنابر آیین‌نامه داوری در بخش نخستین ما تنها اجازه معرفی آثار و نه بازی‌ها را داشتیم و اعلام نظر نهایی در این حیطه و داوری در بازی‌ها در بخش داوری نهایی انجام می‌پذیرد.

دوم اینکه در آیین‌نامه گفته شده که داوری فقط مختصِ اعضای انجمن بازیگران است، ولی همین مسئله در تبصره بعدی نقض شده که باعث شد، در بخش داوری نخستین احساس بلاتکلیفی به وجود آمده و سرانجام مجبور به حذف آثاری شدیم که بازیگر عضو نداشتند.

سوم اینکه بعضی کارها در بخش داوری نهایی مدنظر قرار گرفتند که در داوری اولیه نبودند؛ لذا با بیان این چند مثال ضمن اینکه امید داریم حاصل تلاش و نیز نظرات ما موجب رنجش هیچ عزیزی نشود، درخواست می‌کنیم آیین‌نامه داوری بازنگری شود و نواقص و ایرادات موجود رفع گردند. لازم به ذکر است اینجانبان پیشتر بخشی از نظرات مان را به سمع و نظر بازرس محترم انجمن بازیگران خانه تئاتر رساندیم که قول بررسی به ما دادند. در ضمن خواستاریم تا آیین نامه داوری بازنویسی و با نظر اکثریت اعضای محترم انجمن تنظیم و تصویب گردد.»

ناراحتی‌ها و نارضایتی‌ها نتیجه داوری نادرست بوده و قول‌هایی نیز برای تغییرات در آیین نامه انتخاب بازیگر سال تئاتر داده شده بود، اما امروز فرزین محدث مسئول کمیته داوری سال ۹۸ در صفحه اینستاگرام خود نوشت:

حاشیه‌های دنباله دار یک جش تئاتری/ داوری جشن بازیگر تا پایان سال ۹۸ برگزار نمی‌شود

با سلام
داوری جشن بازیگر تا پایان سال ۹۸ برگزار نمی‌شود؛ باشد تا با اصلاح آیین نامه داوری منسجم‌تر و بی نقص تری را شاهد باشیم… امیدوارم اتفاق‌های خوبی در پیش باشد و شاهد شکوفایی هرچه بیشتر و بهتر جشن بازیگر و داوری آن باشیم.
فرزین محدث مسئول کمیته داوری سال ۹۸

مشاهده خبر از سایت منبع