X

بایگانی تیر 17, 1398

دفتر سینمایی

فیلم «پنج تا پنج» به فستیوال «ساگا» راه یافت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلم «پنج تا پنج» ساخته تارا اوتادی به فستیوال بین المللی فیلم زنان در سوئد «ساگا»حضور می یابد.

به گزارش سینماپرس به نقل از سایت کمپانی امریکن برایت لایت فیلم که پخش جهانی فیلم «پنج تا پنج» را بر عهده دارد، فیلم «پنج تا پنج» به کارگردانی تارا اوتادی در چهارمین حضور بین‌المللی خود به بخش مسابقه پنجمین دوره فستیوال بین المللی فیلم زنان سوئد «ساگا» راه یافت.

«پنج تا پنج» پیش از این نیز در بخش داوری اصلیِ هشتمین دوره جشنواره فیلم «لیفت آف» انگلستان و «دادا صاحب» هند به نمایش درآمده است.  

پنجمین دوره فستیوال فیلم زنان سوئد از ۲۳ آگوست ۲۰۱٩ برابر با اول شهریور ماه ۱۳۹۸ در استکهلم سوئد برگزار خواهد شد.

رضا کیانیان، شمس لنگرودی، تورج نصر، محمدعلی دیباج و علی‌اصغر شهبازی در فیلم «پنج تا پنج» ایفای نقش کرده اند و کمپانی American Brightlight Film Productions پخش جهانی این فیلم را برعهده دارد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«در جستجوی فریده» را در شب‌های مستند «هاشور» ببینید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: «در جستجوی فریده» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی آزاده موسوی و کوروش عطایی در سایت «هاشور» نمایش داده می شود.

به گزارش سینماپرس، مستند «در جستجوی فریده» که در سینمای هنر و تجربه اکران بسیار موفقی داشته و یکی از پرمخاطب ترین مستندها بوده است، در شبهای مستند«هاشور» اکران اینترنتی می شود.
گفتنی است، «درجستجوی فریده» برنده‌ تندیس بهترین فیلم مستند از جشن خانه سینمای ایران، برنده‌ تندیس بهترین فیلم مستند از آکادمی سینماسینما، برنده‌ دیپلم افتخار بهترین کارگردانی و تندیس بهترین صداگذاری از جشن مستند سینمای ایران،برنده‌ تندیس بهترین فیلم هنر و تجربه، بهترین تدوین؛ بهترین موسیقی و جایزه ویژه دبیر جشنواره از یازدهمین جشنواره سینماحقیقت شده است.
«هاشور» یک شبکه نمایش درخواستی (VOD) است که بیش از یک سال است فعالیت خود را با تمرکز بر سینمای مستند ایران با شعار «نوع دیگر مستند دیدن» آغاز کرده است و می کوشد تا با جمع آوری مستندهای ایرانی، منبع و مرجعی از سینمای مستند ایران را با حفظ حقوق مادی و معنوی پدیدآورندگان در اختیار مخاطبان آن قرار دهد.
علاقمندان در داخل و خارج از ایران برای خرید بلیت و تماشای این فیلم می‌توانند از تاریخ ۱۹ تیرماه ساعت ۱۹ به سایت هاشور Hashure.com مراجعه کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سیدزاده: دلیل مماشات و مسامحه آقای انتظامی با کاسبکارانی که سینما را تحت اختیار خود گرفته اند چیست؟/ سیستم سینمای ایران تبعیض آمیز است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سیدامیر سیدزاده تهیه کننده سینما در پی انتقاد بخش گسترده ای از اهالی سینما مبنی بر بی عدالتی در نحوه اکران آثار سینمایی گفت: همه ما می دانیم که سیستم اکران در سینمای کشورمان بسیار غلط و مسأله دار است، سوأل بنده این است که چرا با وجود تمام اعتراضات برحقی که سینماگران به شورای صنفی نمایش می کنند، مسئولان بالادستی ارشاد توجهی به آن ها ندارند؟ همچنین می خواهم بدانم دلیل مماشات و مسامحه آقای انتظامی با کاسبکارانی که سینما را تحت اختیار خود گرفته اند چیست؟

تهیه کننده فیلم های سینمایی «پاسیو» و «شماره ۱۷ سهیلا» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: متأسفانه بی عدالتی در اکران سابقه ای طولانی دارد و تنها مختص اعضای فعلی شورای صنفی نمایش نیست!؛ ما همیشه گفتیم و باز هم عنوان می کنیم که همه فیلم ها باید از حداقل هایی برخوردار باشند اما متأسفانه برخی از فیلم ها و فیلمسازان اصلاً دیده نمی شوند و با آن ها رفتار و برخورد بسیار بدی صورت می گیرد.

وی ادامه داد: سیستم شورای صنفی نمایش آنقدر غلط و پر از ایراد است که همه فیلم ها را دچار مشکل می کند؛ به عنوان نمونه در حال حاضر که ما در اوایل تابستان به سر می بریم همه فیلم های بفروش را به بهانه اکران نوروزی، اکران دوم نوروزی، اکران عید فطر و اکران دوم عید فطر یا به نمایش درآورده اند و یا مشخص کرده اند، حال ما برای ۹ ماه آینده سال دست مان خالی است و به آن صورت فیلمی را نخواهیم داشت که مخاطب را به سالن های سینما جذب کند.

سیدزاده خاطرنشان کرد: چیدمان غلط در فصل های اکران به فیلم ها یک اشتباه فاحش از سوی مسئولان شورای صنفی نمایش و سازمان سینمایی است؛ از سوی دیگر هم متأسفانه تکلیف اکران بسیاری از فیلم ها که سال ها از زمان ساخت شان می گذرد مشخص نشده و معلوم نیست چرا مسئولان سازمان سینمایی تکلیف این فیلم ها را روشن نمی کنند؟

این سینماگر سپس با تأکید بر اینکه سیستم سینمای ایران تبعیض آمیز و ظالمانه است تصریح کرد: انتظار همه ما سینماگران از آقای انتظامی به عنوان فردی که سابقه کار و فعالیت در حوزه های فرهنگی را دارد این است که به داد دل اهالی فرهنگ و هنر برسد و این رفتار زننده و ظالمانه را پایان دهد. همه ما می دانیم که سینمای ایران امروزه توسط عده ای افراد خاص اداره می شود که همه این افراد ۳ مجوز تهیه کنندگی، پخش کنندگی و سینماداری را دارا هستند و در واقع همه امتیازهای مهم سینما به صورت یک جا به این افراد اعطا شده است.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «خانوم» و «زندگی جای دیگری است» در همین راستا افزود: شرکت هایی که امروزه مبادرت به اکران آثار سینمایی می کنند و همه فیلم های موفق در گیشه از آن شان است تنها ۲-۳ شرکت هستند و مابقی سینمای ایران با غفلت مدیران سینمایی در محجوریت مطلق به سر می برند؛ این چه وضعیتی است که همه ساله ۵۰-۶۰ فیلم سینمایی پشت در اکران می مانند و مسئولان تدبیری برای نمایش این آثار که زحمات بسیاری برایشان کشیده شده و سرمایه های بسیاری برایشان خرج شده نمی کنند؟

وی متذکر شد: واقعاً من دیگر از سیستم سینما ناامید شده ام؛ امید من امروزه تنها به ۴ صنف تهیه کنندگان سینما است و امیدوارم شاهد اقدامی عاجل و قاطع از سوی آن ها برای برون رفت از این وضعیت بحرانی باشیم. تهیه کنندگان سینما باید دست در دست هم بدهند و بساط باندهای مافیایی در سینما را برای همیشه بکنند و دست های آن ها را از سینما قطع کنند. این اتفاق نیازمند یک اتحاد از سوی تهیه کنندگان است.

سیدزاده در خاتمه این گفتگو با کنایه به بسیاری از فیلم های روی پرده گفت: من نمی دانم چطور هر کس که چند بازیگر معروف و چهره انتخاب می کند و یا بازیگر خارجی به فیلمش می آورد و یا با سرمایه های این کشور می رود و در خارج از ایران مبادرت به فیلمسازی می کند راحت می آید و اکران می گیرد و فیلم های نازل و سخیفش را به خورد مردم می دهد اما فیلم های فرهنگی و خوب اجتماعی در محجوریت مطلق هستند و اجازه نمایش ندارند! آقایان مسئول ابتذال در سینمای ایران به سرحد اعلای خود رسیده و شما موظفید تا با برخوردی قهری و قاطع این بساط مضحک را از سینما جمع آوری کنید.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تجلیل از محمدعلی دیباج در اختتامیه جشنواره تئاتر لبخند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: در اختتامیه دوازدهمین جشنواره تئاتر لبخند پاکدشت ویژه استان تهران علاوه بر قدردانی از خانواده پیشکسوتان هنر از ۶ دهه فعالیت محمدعلی دیباج در عرصه دوبله تجلیل خواهد شد.

به گزارش سینماپرس، بهزاد فراهانی دبیر دوازدهمین جشنواره تئاتر لبخند پاکدشت ویژه استان تهران، با اشاره به اینکه در آئین پایانی این جشنواره از جمعی از هنرمندان پیشکسوت قدردانی خواهد شد یکی از بخش های مهم آئین پایانی این جشنواره را تکریم هنرمندان پیشکسوت در عرصه های مختلف هنر عنوان کرد.

وی در ادامه با اشاره به قدردانی از خانواده جمشید مشایخی افزود: گروهی از اعضای دبیرخانه این جشنواره با حضور در منزل زنده یاد مشایخی از این خانواده دعوت به عمل آوردند تا در کنار هنرمندان در رخداد پایانی این آئین حضور داشته باشند.

فراهانی با تأکید بر اینکه یکی از مهم‌ترین دستاوردهای برگزاری هر جشنواره هنری، دیدار با پیشکسوتان هنر و استفاده از تجارب آنها است، ادامه داد: برگزاری آئین یادبود هنرمندان و دیدار با خانواده های آنان می تواند مسیر حرکت را برای جوانان هموار سازد و از همین رو آئین تکریم و یادبود استاد مشایخی در حضور خانواده وی برای پیمایندگان این مسیر، نوری جاودانه خواهد بود.

همچنین قرار است در اختتامیه دوازدهمین جشنواره تئاتر پاکدشت از ۶ دهه فعالیت محمدعلی دیباج در عرصه دوبلاژ تجلیل شود.

محمدعلی دیباج از بازیگران قدیمی و با سابقه تئاتر که ورود او به هنر دوبلاژ به سال ۱۳۴۱ باز می گردد، هم اکنون به عنوان یکی از پیشکسوتان عرصه دوبلاژ در انجمن گویندگان و سرپرستان گفتار فیلم فعالیت می کند.

صداپیشگی در آثاری چون «دوازده مرد خشمگین» اثر سیدنی لومت و گویندگی در نقش «نجاشی» پادشاه حبشه در فیلم «محمد رسول الله (ص)» از آثار این گوینده با سابقه است.

آیین پایانی دوازدهمین جشنواره تئاتر پاکدشت ویژه استان تهران با عنوان لبخند از ساعت ۱۶:۳۰ جمعه بیست و یکم تیر ماه در سالن اجتماعات شهید موسوی پردیس ابوریحان دانشگاه تهران واقع در شهرستان پاکدشت، بزرگراه امام رضا، روبروی شهرداری مرکزی این شهر برگزار می شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فیلمبرداری «سرزمین آبی» به نیمه رسید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلمبرداری «سرزمین آبی» به کارگردانی علی فخرموسوی و تهیه‌کنندگی رضا محقق که چندی پیش آغاز شده بود، به نیمه راه رسید و قرار است مراحل پس از تولید آن در کشورهای اروپایی انجام شود.

به گزارش سینماپرس، فیلمبرداری فیلم سینمایی «سرزمین آبی» به کارگردانی علی فخر موسوی و تهیه‌کنندگی سید رضا محقق به نیمه راه رسیده است و روند تولید این محصول مشترک ایران و اروپا در شهر سوادکوه استان مازندران ادامه دارد.  

فیلمبرداری «سرزمین آبی» به طور کامل داخل ایران انجام می‌شود و مراحل پس از تولید آن از جمله صداگذاری، اصلاح رنگ، ساخت موسیقی و… در کشورهای مختلف اروپایی از جمله ایتالیا، جمهوری چک، اوکراین و… خواهد بود.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: دکتر آرش پیرو، پس از مشکلاتی تهران را به مقصد روستایی مرزی ترک می‌کند. دکتر در روستا به کشف پازل‌هایی از گذشته می‌پردازد.

محمدرضا رهبری، منوچهر آذر، بهزاد دورانی، سحر عبدالهی، محمد جهان‌شاهی، فریبرز علی‌اکبرپور، آرزو ابی‌زاده، مریم جنگروی و محمد اعلایی بازیگران «سرزمین آبی» هستند.

عوامل این فیلم سینمایی نیز عبارتند از نویسنده و کارگردان: علی فخرموسوی، مدیر برنامه‌ریزی و دستیار اول کارگردان: محمد بدرلو، دستیار دوم کارگردان: فریبرز علی‌اکبرپور، منشی صحنه: لیلا مربی، عکاس: حسام خلوصی، فیلمبردار: امیر معقولی، دستیاران فیلمبردار: حسین قلی‌پور، میلاد ملکوتی، احسان کاظم‌خانی و ارسلان حسین‌آبادی، صدابردار: علیرضا کریم‌نژاد، دستیار صدا: اسفندیار سلطانزاده، طراح گریم: پدرام زرگر، مجری گریم: عماد صمدی و مهران حمزه‌لو، طراح صحنه و لباس: رامین غفوری، مجری صحنه و لباس: صادق صدری و حسین نجفی، دستیار لباس: بهنوش نادری، مدیر تولید: محمدرضا عزت‌خانی، مشاور رسانه‌ای: مریم قربانی‌نیا، مدیر تدارکات: روح‌ا… خلجی، دستیار تدارکات: مسعود ریحانی، همیار تدارکات: امیرحسین قاضی، مجری طرح: هادی دیباجی، سرمایه‌گذاران: سید صابر تقی‌زاده و کمپانی الکسیدا (oleksida) و تهیه‌کننده: سیدرضا محقق.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

۴فیلمنامه دیگر مجوز ساخت گرفتند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: شورای صدور پروانه ساخت آثار غیر سینمایی با ساخت ۴ عنوان فیلمنامه موافقت کرد.

به گزارش سینماپرس، در جلسات اخیر شورای پروانه ساخت آثار غیر سینمایی برای فیلمنامه‌های بلند داستانی «گلنار» به تهیه کنندگی و کارگردانی امین بخشیان، «من اینجا هستم» به تهیه کنندگی و کارگردانی عباس امینی، سریال «آقازاده» به تهیه کنندگی حامد عنقا و کارگردانی بهرنگ توفیقی و سریال «جیران» به تهیه کنندگی اسماعیل عفیفه و کارگردانی حسن فتحی پروانه ساخت صادر شد.

در جلسه شورای پروانه نمایش خانگی با نمایش قسمت جدید سریال «نهنگ آبی» و مجموعه «رالی ایرانی» موافقت و همچنین برای فیلم سینمایی ایرانی «تخته گاز» به تهیه کنندگی محسن جاهد و کارگردانی محمد آهنگرانی فراهانی پروانه نمایش خانگی صادر شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«ایل دا» یک سریال پُربازیگر دفاع مقدسی ساخته می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: «ایل دا» روایتگر دفاع از مام میهن جزو پر بازیگرترین سریال های دفاع مقدس بوده که ۷۵ درصد از مرحله پیش تولید آن پیش رفته است.

به گزارش سینماپرس، سیدعلیرضا سبط احمدی تهیه‌کننده سریال تلویزیونی «ایل دا» (مادر ایل) در خصوص روند تولید این مجموعه گفت: این مجموعه با موضوع اتحاد و حماسه مردان و زنان عشایر مرزنشین در برابر متجاوزان به خاک این مرز  و بوم و قصه ایستادگی و ایثار آنها را بین سال‌های ۱۳۵۸ تا ۱۳۵۹ را روایت می‌کند.

وی تأکید کرد: این مجموعه به کارگردانی راما قویدل در ۳۰ قسمت و ۸۰ لوکیشن در مناطق مرزی استان لرستان و شهر خرم آباد و در فضایی کاملا بومی و با حضور بازیگران تئاتر، تلویزیون و محلی تصویربرداری خواهد شد. ۱۳۵ بازیگر در این مجموعه به ایفای نقش می پردازند که به عبارتی پر بازیگرترین مجموعه های در ژانر دفاع مقدس است.

تهیه کننده «ایل‌دا» اظهار داشت: در این مجموعه یکی از شاخص ترین و پرکارترین جلوه های بصری به اجرا در می‌آید و شاهد خواهیم بود که به ابتکار عظیم محمدی و سینا قویدل انجام می‌شود.

سبط احمدی با اشاره به اینکه پیش از ۷۵ درصد از پیش تولید این کار انجام شده ادامه داد: ساخت دکورهای این مجموعه توسط مهدی احمدی رو به اتمام است و کار طراحی صحنه را رضا حاج درویش و طراحی گریم را هم جلال امیر مرندی و طراح لباس را دلیله سوفیانی به عهده دارند، مدیر تولید این مجموعه محمدرضا نجفی و مدیر تدارکات آن هم محسن اسکندری است.

تهیه کننده این سریال گفت: موسیقی فولکلور که با فرهنگ غنی قوم لر توسط رضا خسروی ساخته می شود، جذابیتی است که باید شنیده شود.

وی افزود: صحنه های جنگ با دو دوربین و گاهی هم سه دوربین توسط مدیر تصویربرداری مصطفی احمدیان و صدابرداری حسین غفاری ثبت خواهد شد، این مجموعه با بازی فاطمه گودرزی، رحیم نوروزی، امیرمحمد زند، علی دهکردی، کاظم هژیر آزاد، جعفر دهقان، سیروس همتی، نیما رازانی، معصومه بافنده، بهروز چاهل (دو رگه ایرانی ـ هندی) حضورشان قطعی است و بازیگران مطرح دیگری که در مرحله عقد قرار داد هستند.

این تهیه کننده تصریح کرد: در این سریال زن و مرد ایرانی تفنگ به دست و کنار هم، از مام میهن تا پای جان دفاع می‌کنند و لحظاتی ناب را شاهد خواهیم بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«گاندو» به هدف زده است اما نمایش بازیگران زن ایرانی بدون حجاب نقض قوانین است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: هنوز مدت زیادی از پخش سریال تلویزیونی «گاندو» سپری نشده که داد و هوار و فغان برخی از شبکه‌های رسانه‌ای زنجیره‌ای در خارج کشور به هوا رفته و فریاد تحریف تاریخ و شخصیت‌های تاریخی، فضاهای اینترنتی را پر کرده است.

به گزارش سینماپرس، سریال تلویزیونی «گاندو» علیرغم زمان طولانی انفعال رسانه ملی در قبال وقایع مهم تاریخی و به خصوص اتفاقات اخیر کشور، اگرچه دیر اما به روی آنتن رفته تا بلکه همه آن کاستی را جبران نماید. سریالی که به بخشی از مهم‌ترین ماجراهای جاسوسی چند دهه اخیر در ایران و بلکه در خاورمیانه می‌پردازد. ماجرایی که بابت تمام شدنش، دولت اوباما اعلام کرد ۱/۷ میلیارد دلار پول نقد به ایران پرداخت کرده است!

سریال «گاندو» به ماجرای جاسوسی جیسون رضاییان می‌پردازد، یکی از سرجاسوسانی که تا بیخ گوش بالاترین مقام اجرایی کشور نفوذ کرده بود به طوری که ادعا کرد، حتی طعم آدامس او را می‌داند! و در این سریال بسیاری از ناگفته‌های پرونده او برای اولین بار افشاء می‌شود، از حکم صریح اوباما برای انتصابش به سفارت آمریکا در ایران (پس از سقوط نظام جمهوری اسلامی)! تا ارتباطات بین‌المللی‌اش در گستره‌ای به وسعت چین تا اروپا و آمریکا تا روابطش با جاسوسان محیط زیست و… و تا فداکاری‌های سربازان گمنام امام زمان(عج) و ‌اشراف‌شان بر فعالیت‌های جاسوسان بین‌المللی که تا نزدیک رئیس‌موساد نفوذ کرده و تصاویر آنها را بدست آورده بودند.
در مطلبی که وب سایت رادیو زمانه (وابسته به سرویس اطلاعاتی هلند و سازمان CIA)درباره این سریال نوشته، آمده است:
«… تلاش برای تخریب جیسون رضائیان اما کاملاً آشکار است. رضائیان (خبرنگار واشنگتن‌پست در تهران) پنج سال قبل در ایران به اتهام نفوذ در اماکن مهم دولتی و افشای برنامه‌های «ضد تحریمی ایران» از جمله هویت واسطه‌های تجاری و ماهیت شرکت‌های همکار ایران در پروسه دور زدن تحریم‌ها و جاسوسی از برنامه هسته‌ای ایران بازداشت شد و بر اساس توافق هسته‌ای در چارچوب مبادله زندانیان ۲۶ دی ۱۳۹۴ آزاد شد. در مجموعه تلویزیونی «گاندو»، رضائیان (با نام مایکل هاشمیان) به عنوان یک جاسوس بسیار خبره و کارکشته سازمان سیا با خویی پرخاشگر و زن‌باره که از هیچ جنایتی هم رویگردان نیست معرفی می‌شود…»
از امثال این خبرها و تحلیل‌ها معلوم می‌شود که سریال «گاندو» به هدف زده است! اما ذکر این نکته خالی از لطف نیست که علی‌رغم همه محاسن سریال «گاندو»؛ نمایش تصاویر بازیگران زن ایرانی به کلاه‌گیس و یا بدون حجاب به نوعی نقض قوانین به حساب می‌آید.

*کیهان

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

شبکه نمایش خانگی در احتضار با احضار – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: «احضار» به گفته سازندگانش اولین سریال ترسناک تاریخ ایران بود و با چهره‌های غیرمشهور، ساخته شد.

به گزارش سینماپرس، هفته گذشته مصطفی سماوات، سرپرست شبکه نمایش خانگی در گفت‌وگو با «فارس» از ممنوعیت فعالیت کارگردان و تهیه‌کننده سریال «احضار» خبر داده بود. او گفته بود ما از این به بعد در شبکه نمایش خانگی به هیچ عنوان به رامین عباسی‌زاده (تهیه‌کننده سریال احضار) اجازه ساختن کاری در این شبکه نمی‌دهیم. البته این بار اول نبود که سریال‌های شبکه نمایش خانگی دچار مشکل می‌شوند یا تعهد به مخاطبان خود را ناتمام رها می‌کنند. مسائل فرامتن این سریال‌ها همیشه گریبانگیر فرآیند تولید و توزیع این آثار بوده است. «قلب یخی» اولین سریالی بود که در حوزه نمایش خانگی با مشکل مواجه شد. «قلب یخی» به کارگردانی محمدحسین لطیفی و نویسندگی حامد عنقا ساخته شد اما در ادامه، کارگردان و نویسنده آن در فصل سوم تغییر کردند و سامان مقدم و علیرضا بذرافشان جایگزین آنها شدند. این سریال با وجود تبلیغات محیطی فراوان سرانجام نامشخصی داشت و بعد از پایان فصل اول و توبیخ عواملش، با گروهی دیگر ساخته شد و قصه نیز به همان نسبت وارد فضای خانوادگی و مبهمی با تعدد کاراکترها شد.
 

مساله احضار

«احضار» به گفته سازندگانش اولین سریال ترسناک تاریخ ایران بود و با چهره‌های غیرمشهور، ساخته شد. قسمت‌های ابتدایی این سریال مورد توجه بخشی از مخاطبانی که به این ژانر علاقه دارند قرار گرفت و پس از آن به دلیل کاهش جذابیت قصه و سریال، اقبال مخاطبان کمتر هم شد. سماوات که به تازگی جانشین حسین پارسایی در شبکه نمایش خانگی شده است از عدم‌تعهد سازندگان این سریال برای اتمام پروژه خبر داد و دلیل محرومیت کارگردان و تهیه‌کننده را این‌گونه توضیح داد: «تاکنون هشت قسمت از این سریال ۱۱ قسمتی به بازار آمده است و ما تا قسمت ۱۱ به آن مجوز دادیم. به مسئولان پخش تذکرهای لازم را دادیم، اما گفتند تهیه‌کننده راش‌های فینال و پایانی سریال را در اختیار پخش‌کننده قرار نداده و در حال پیگیری هستند که بتوانیم سریال را تا قسمت ۱۱ پخش و به سرانجام برسانیم.»

سماوات دلیل اختلاف به وجود آمده بین تهیه‌کننده و پخش‌کننده را مسائل مالی عنوان کرده و گفته است: «سریال احضار در بازار و بخش فروش و از لحاظ اقتصادی نتیجه مطلوبی دریافت نکرده و این دوستان بخشی از هزینه‌ها و طلب‌های‌شان را از پخش‌کننده نگرفته‌اند و کشمکش‌هایی بین این دو نفر وجود دارد. البته ما به هر دو طرف گوشزد کرده و گفتیم اگر از فرصتی که به شما دادیم، استفاده نکنید و سریال پخش نشود، جزء لیست سیاه ما قرار می‌گیرید و دیگر مجوزی برای کار در شبکه خانگی به شما نمی‌دهیم.»

سماوات به تضمین‌های لازم و ارائه محتوای قابل قبول اشاره کرده و گفته است: «ما حتی به مرکز پخش گفتیم وقتی شما کاری را خریداری کردید چرا تضمین‌های لازم را از نظر محتوا رعایت نکردید؟ تهیه‌کننده و پخش‌کننده اولین خسارت را می‌بینند.»
 

حرف عوامل «احضار»

پس از انتشار حاشیه‌های «احضار» با عوامل این مجموعه تماس گرفتیم تا اصل اتفاق و دلایل آن را جویا شویم. بنابراین با رامین عباسی‌زاده، تهیه‌کننده و کارگردان این سریال تماس گرفتیم. وی اصرار داشت که گفت‌وگو به صورت مکتوب انجام شود. سوالات برای عباسی‌زاده فرستاده شد و با وجود تماس‌های فراوان اما تا لحظه تهیه گزارش، پاسخی از طرف وی به سوالات داده نشده است. با بهروز کریمی، مدیر تولید و مشاور عباسی‌زاده هم‌صحبت شدیم.

یکی از مواردی که درباره حاشیه‌های سریال‌های مختلف وجود دارد این است که ایجاد این حاشیه‌ها به‌منظور دیده شدن بیشتر و جذب مخاطب است. کریمی درباره این اتهام گفت: «این اتفاق باعث شد خودمان هم هفته گذشته سورپرایز شویم. این اتفاق کاملاً مضحکی بود که می‌توانست بیفتد. ما چنین قصد و نظری نداشتیم که بخواهیم شرایطی ایجاد کنیم که مخاطبان بیشتر شوند یا حاشیه‌سازی درست کنیم. برای خودمان هم کاملاً جای تعجب داشت. منتها آقای سماوات که سرپرست نمایش خانگی است به نظرم تحت‌تاثیر روابط‌شان با پخش‌کننده‌ها و… قرار گرفت و گفت‌وگویی را با «فارس» در مورد ممنوعیت کاری آقای عباسی‌زاده انجام دادند.»

کریمی در ادامه به سابقه عباسی‌زاده اشاره کرد و گفت: «در عین حال برای خود من هم سوال و ابهام درباره رامین عباسی‌زاده وجود دارد که شغل و حرفه‌اش تهیه‌کنندگی است و تولیداتی هم که داشته همواره پرمخاطب بوده است. کارهایی مثل «پریدخت»، «شمس‌العماره»، «کت جادویی»، «پلیس جوان» و «او یک فرشته بود» را ساخته است که خود آقای سماوات هم به یاد دارد. حالا چطور ممکن است آدمی که حرفه‌اش تهیه‌کنندگی است براساس اظهارنظری گذرا و هیجانی در یک خبرگزاری، ممنوع‌الکار شود. این رفتار هیجانی از سمت سرپرست نمایش خانگی اتفاق افتاد و اگر بنا باشد چنین آدمی که حرفه‌اش این است، ممنوع‌الکار شود پس چه کسی باید به فعالیت در این حیطه بپردازد.»

از کریمی دلیل واقعی این موضوع را پرسیدیم و جواب داد: «هر دو هفته یکبار شاهد یک تیتر تکراری در رسانه‌ها هستیم که در نمایش خانگی چه می‌گذرد و مرتبط با حاشیه سریال‌هاست. نمی‌خواهم اشاره به سریال خاصی بکنم اما «احضار» با نریشن یا با وضع فضاحت‌بار جمع نشده است. همه قسمت‌ها موجود و قابل پخش است و آقای عباسی‌زاده دنبال حق و حقوقش است. او با پول حلال و شخصی خودش کار را ساخت و وابسته به جایی هم نیست، نه دنبال تامین پول از جایی و نه دنبال اسپانسر بود. به دنبال کار فرهنگی بود. حالا اگر با استقبال مخاطب روبه‌رو شود و منافعی داشته باشد که خوب است و اگر هم نداشته باز منافع ایشان هم از بین نمی‌رود. اما سوال اینجاست که اگر تهیه‌کننده‌ای به نام عباسی‌زاده کار نکند، پس واردکننده‌های گوشت یخی و… بایدکار کنند یا کسی کار کند که فروختن و نفروختن یک اثر یا منتفع شدن و نشدنش اهمیتی نداشته باشد. کسی که هزینه‌ها را از حساب شخصی خودش پرداخت کرده و آن هم با هدف استعدادیابی که بیاید مثلاً از جوان‌ها استفاده کند یا کسانی که استعداد آنها نهفته است.»

درباره همین جوان‌ها ابهاماتی وجود دارد مثل این است که پول دادند و آمدند در سریال «احضار» بازی کردند. همین را از کریمی پرسیدیم و گفت: «خیر اصلاً این‌طور نیست، اگر کسی ریالی به این پروژه پرداختی داشته، بیاید اعلام کند و چندین برابرش را مطالبه کند. وقتی سندیتی وجود ندارد شایعات را که نباید مدام قبول کنیم. اما برای حاشیه‌هایی که ایجاد شده سند وجود دارد و آن هم گفت‌وگوی آقای سماوات، سرپرست پخش شبکه خانگی است که راجع به آن حرف می‌زنم. فکر می‌کنم آقای سماوات اولین سرپرستی است که به صراحت راجع به ممنوع بودن یا محدود کردن فعالیت‌های یک شخص صحبت می‌کند. در سال‌های اخیر، من اصلاً خاطرم نیست چنین اتفاقی افتاده باشد. بعضاً پیش می‌آید که با فلان بازیگران در شبکه جم کار می‌کردند اما هیچ‌وقت از طرف ارشاد اعلام نشد که فلان شخص یا بازیگر یا فلان کارگردان و… به صورت رسمی محدودیت فعالیتش اعلام شود که به نظرم کار درستی هم بود چون اخلاق اسلامی و جامعه اسلامی حکم می‌کند که حتی اگر از نظر مدیران ارشد کسی محدودیت هم دارد کرامتش باقی بماند. یعنی آن شخصیت طرف را با گفتارمان زیر سوال نبریم و این را هم اخلاقیات و هم شرعیات حکم می‌کند که این‌گونه نباشیم که متاسفانه درباره ایشان این مهم اتفاق نیفتاده است.»

از کریمی سوال کردیم تا قبل از اینکه آقای سماواتی این حرف را بزند قبول دارید فروش سریال کمتر شده بود و مخاطبان کمتر از این اثر استقبال می‌کردند و او پاسخ داد: «دوست عزیز شاید استقبال کم شده باشد ولی الزاماً مختص کار ما نیست. وقتی وارد شبکه توزیع شدیم حواشی و مشکلات اقتصادی که اتفاق افتاده بود حتی بحث روانی اقتصادی حاکم بر جامعه، دانلود غیرقانونی، افزایش قیمت دی‌وی‌دی و… مشکلات پخش‌کنندگان برای منتفع شدن از کار که به ناحق قیمت‌هایشان را بالا و پایین می‌کنند موجب شد مخاطبان کمتر شوند.»

مخاطب اکثر حرف‌های کریمی، مصطفی سماوات بود. کریمی در حرف‌هایش اشاره نکرد که چرا به تعهدشان با مخاطبان سریال «احضار» عمل نکرده و قسمت‌های تازه سریال را پخش نکرده‌اند.

سرپرست شبکه نمایش خانگی چه می‌گوید؟

پس از شنیدن صحبت‌های کریمی سراغ مصطفی سماوات، سرپرست شبکه نمایش خانگی رفتیم. او سعی کرد به ابهامات موجود پاسخ دهد. او در پاسخ به این سوال که اصل داستان محرومیت رامین عباسی‌زاده چه بود و چقدر این موضوع جدی است، گفت: «اولا عوامل بسیار مختلفی در این سه سال موجب صدور چنین تصمیمی شد. مثلاً عوض کردن بازیگران که خیلی از آنها شکایت‌هایی را مطرح کردند که هم به ما و هم به شورای داوری و خانه سینما شکایت کردند و بیشتر شکایت‌ها، مساله پرداخت مالی بوده است. آن چیزی که باعث شد این خبر پخش شود این بود که ۱۱ قسمت سریال را مجوز دادیم و انتظار داشتیم تهیه‌کننده و پخش‌کننده تا آخر فیلم را ادامه دهند و به‌خاطر دعواهایی که بین خودشان دارند، نباید همان تعداد مخاطبانی هم که حتی ممکن است کم باشند و سریال را خریداری کردند نتوانند تا آخر به سریال دسترسی پیدا کنند. به اینها مهلت و تذکر دادیم که زودتر ساخت سریال را ادامه دهند. با این حال در صورت عدم پخش از راهکارهای قانونی‌مان استفاده می‌کنیم و اجازه نخواهیم داد اینها بتوانند دوباره فعالیتی در این عرصه داشته باشند.»

سماوات درباره اینکه آیا این محرومیت یا محدودیت موقتی است یا خیر، گفت: «پخش سریال که تقریباً سه چهار ماه است به تعویق افتاده و به‌رغم تذکرات هم عقب افتاده است، از ما مهلت گرفتند و گفتند در ارتباط هستیم و گله‌ای که از ایشان دارم این است که اصلاً جوابگوی ما نیستند. البته همچنان موضوع در حال بررسی است که بالاخره این آقایان پخش‌کننده می‌توانند به کارشان ادامه دهند یا خیر.»

ممنوعه

این سریال ازجمله سریال‌های شبکه نمایش خانگی بود که داستانی عاشقانه و در عین حال درام داشت. «ممنوعه» پس از انتشار سه قسمت به‌دلیل پخش برخی سکانس‌هایش با انتقادهای زیادی مواجه شد و درنهایت نیز از ادامه انتشار و پخش معلق شد تا اینکه بعد از حدود دو ماه تلاش عوامل این سریال، مشکلات و بازبینی‌های وزارت فرهنگ و ارشاد به اتمام رسید و توانستند مجوز ادامه انتشار را بگیرند. البته این عدم انتشار با وجود بدی‌هایش، برای سرمایه‌گذاران این سریال فواید بسیاری داشت چراکه رسانه‌ای شدن این تعلیق در پخش و خبرهای ضدونقیض در اجازه برای پخش مجدد، باعث شد بسیاری از کاربران اینترنتی در این باره کنجکاو شده و به جمع مخاطبان این سریال بپیوندند و به عبارتی تبلیغاتی رایگان را برای سریال «ممنوعه» در پی داشت.

پس از پخش مجدد این سریال حواشی‌اش ادامه داشت و در سکانسی از قسمت هفتم سریال «ممنوعه»، کارگری افغانی به خانه برکه می‌رود تا یک‌سری کارها را انجام دهد؛ که برکه حین حرف زدن با مادرش، با اشاره به این کارگر افغانی، می‌گوید چقدر بو می‌دهد، این کارگر هر چند سال حمام می‌رود؟ و….این سکانس نژادپرستانه در شبکه‌های اجتماعی ازجمله اینستاگرام حاشیه‌ساز شد و واکنش عوامل این سریال را هم در پی داشت.
 

رقص روی شیشه

فصل اول سریال «رقص روی شیشه» به کارگردانی مهدی گلستانه و با بازی بهرام رادان، مهتاب کرامتی، امیر آقایی، میترا حجار، بیتا فرهی، سحر قریشی و ستاره اسکندری در قسمت دوازدهم به طرز عجیبی به پایان رسید. وقتی پس از اتمام صحنه‌های فیلمبرداری شده، ادامه داستان که تصویری از آن وجود نداشت، به صورت نریشن و خوانش رادیویی برای مخاطب سریال خوانده شد! اتفاقی عجیب و توهین‌آمیز برای تماشاگر که اگر پخش سریال در نیمه متوقف می‌شد کمتر احساس خسران می‌کرد.

گفتنی است پس از اعلام شکایت بهرام رادان و دیگر بازیگران سریال «رقص روی شیشه» از شرکت پخش‌کننده این سریال و توضیح شرکت پخش‌کننده درباره اتفاقاتی که برای این سریال رخ داده، این بهرام رادان بود که با انتشار پستی به حواشی پاسخ داد و از این گفت که پس از چند هفته از شروع فیلمبرداری و پرداخت نشدن مطالبات بازیگران، کم‌کم بازیگران دیگر سر صحنه فیلمبرداری نرفتند و کارگردان این سریال، قسمت‌های بعدی آن را با به‌هم چسباندن سکانس‌هایی که پیشتر فیلمبرداری کرده بود منتشر کرد؛ اتفاقی که باعث شد سریال در قسمت دوازدهم با اعلام پایان فصل اول تمام شود.
 

نهنگ آبی

مجموعه تازه‌ای که به کارگردانی فریدون جیرانی و نویسندگی بهرام توکلی و تهیه‌کنندگی سعید ملکان در سال گذشته ساخته شد. مثلثی که به صورت فردی کارهای موفقی ساخته بودند. این مجموعه به سبک اجتماعی-معمایی و در فضایی ماجراجویانه در ۳۰ قسمت آماده شده است و بازیگرانی چون ساعد سهیلی، لیلا حاتمی، مصطفی زمانی، حسین یاری، ویشکا آسایش، مجید مظفری و ماهور الوند در آن به ایفای نقش می‌پردازند. یکی از حواشی‌ای که برای این سریال پیش آمد مربوط به عدم ارائه مجوز پخش این سریال بود. قرار بود ۲۵ دی ۱۳۹۷ این سریال پخش شود که به علت بعضی مشکلات گرفتن مجوز و ممیزی‌ها از سوی وزارت ارشاد چند هفته به تعویق افتاد و درنهایت قسمت اول این سریال ۹ بهمن ۱۳۹۷ عرضه شد. اما سریالی که با همین مسائل این‌چنینی کارش را شروع کرده بود، حواشی دیگری هم در ادامه پخش داشت. اما آنچه که بیشتر این سریال را بر سر زبان‌ها انداخت، جدایی لیلا حاتمی از این پروژه بود. لیلا حاتمی در روز ۵ خرداد ماه ۱۳۹۸ در مصاحبه با «ایسنا» و انتشار متنی جداشدن خود را از سریال «نهنگ آبی» خبر داد. خواندن اظهارات و البته توقعات عجیب لیلا حاتمی، وضعیت فشلی که در شبکه نمایش خانگی به وجود آمده است را بهتر نشان می‌دهد: «حضور من در این سریال با این قول و قرار صورت گرفت که این نقش در بازنویسی فیلمنامه رشد و عمق پیدا کند. وعده دادند نویسنده‌ای در راه است اما هرگز نویسنده‌ای در راه، به این پروژه نرسید و نویسنده اصلی سریال و تهیه‌کننده نیز نیازی در جدی گرفتن درخواست‌های من حس نکردند، یا مشغله‌های مربوط به فیلم دیگرشان، این امکان را به آنها نمی‌داد. پافشاری من از یک سو و حوصله کم طرف‌های مقابل برای چنین اموری تا آنجا پیش رفت که توان ادامه‌ همکاری از من سلب شد.»

* روزنامه فرهیختگان

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فیلم کوتاه «لالایی» آماده نمایش شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلم کوتاه «لالایی» (Lullaby) به کارگردانی جاوید سبحانی آماده نمایش شد.

به گزارش سینماپرس، فیلم کوتاه «لالایی» با الهام از قطعه lullaby اثر یوهانس برامس آهنگساز برجسته آلمانی در ژانر داستانی ساخته شده است و زهرا برومند تنها بازیگر این فیلم کوتاه است.

جاوید سبحانی که پیش از این وظایف مختلفی را در آثار سینمایی رضا سبحانی بر عهده داشته است، نویسندگی فیلمنامه سینمایی «اژدر» را در کارنامه خود دارد که قرار است به زودی به نمایش درآید.

عوامل «لالایی» عبارتند از نویسنده و کارگردان: جاوید سبحانی، تصویر بردار: جهان آذری، تدوین: بنیامین قچاق و پرهام سلیمی، طراحی وترکیب صدا: علی علیدوستی، مدیرتولید: شهرام مقصودی، طراح صحنه ولباس: همایون کاشانی، گریم: مونا سادات طباطبایی، دستیارکارگردان: علیرضا قدیری، دستیاران تصویربردار: ایمان غفاری و  محمدرضا سرمست، طراح پوستر: نهال سبحانی، عکس: مهبد خلج، اصلاح رنگ ونور: بنیامین قچاق، امور تصویر و صدا: استودیو نقش، پشتیبانی فنی: دفتر فیلم رضا (محمدرضانجفی)، سرمایه گذار: نسرین بهرامی، تهیه کننده: رضا سبحانی.

مشاهده خبر از سایت منبع