X

بایگانی تیر 18, 1398

دفتر سینمایی

معرفی ۱۰ نمایش بخش مرور جشنواره آیینی و سنتی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: آثار منتخب بخش مرور نوزدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی معرفی شدند.

به گزارش سینماپرس، ستاد خبری نوزدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی خبر داد هیأت انتخاب بخش مرور این دوره از جشنواره شامل علی شمس، ابراهیم گله‌دارزاده و خیرالله تقیانی‌پور پس از بررسی ۶۶ اثر از استان‌های مختلف کشور ۱۰ اثر را برای شرکت در این بخش برگزیدند.

از میان آثار برگزیده شده توسط هیأت انتخاب، پنج نمایش از تهران و باقی از شهرهای دیگر هستند. اسامی این ۱۰ اثر عبارت است از:

۱) نمایش اندرحکایت یوسف و زلیخا از تهران

نویسنده: داوود فتحعلی بیگی / کارگردان: منیژه داوری

۲) برخوانی شکر شکن از تلخ کامی‌های آکل از تهران

نویسنده و کارگردان: مهدی فرهادی پور

۳) سیاه بازی عروسی ننه غلام از همدان

نویسنده: داود فتحعلی بیگی / کارگردان: کیانوش بهروزپور

۴) سیه نامه باستان از تهران

نویسنده و کارگردان: هادی حوری

۵) شب‌های آوینیون از سمنان

نویسنده: کوروش نریمانی / کارگردان: حسین نصیری

۶) طریقه حکومت گجرخان از تهران

نویسنده: مجید امرایی / کارگردان: مجید امرایی – احسان ملکی

۷) مبارک و خاتون پرده‌نشین از شهر ری

نویسنده: داوود فتحعلی بیگی / کارگردان: علی طربی

۸) مجلس شمرکشی از قزوین

نویسنده: محمد رحمانیان / کارگردان: کیوان حبیبی

۹) مجلس قربانی سنمار از تهران

نویسنده: بهرام بیضایی / کارگردان: هنگامه سنجر

۱۰) هتل ایران از شیروان

نویسنده: افشین هاشمی مرغزار / کارگردان: زهرا بهادران شیروان

بخش مرور جشنواره که به نام یادواره زنده‌یاد «سعدی افشار» برگزار می‌شود، شامل نمایش‌های آیینی و سنتی است که از تاریخ ۱۱ شهریورماه سال ۱۳۹۶ تا ۳۰ اردیبهشت سال ۱۳۹۸ اجرا شده‌اند.

نوزدهمین جشنواره نمایش‌هایی آئینی و سنتی به دبیری داود فتحعلی‌بیگی از ۱۹ تا ۲۶ مردادماه برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کارگردان ایرانی رییس هیات داوران نهمین جشنواره بین‌المللی سارک شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: حسن ناظر به عنوان رییس هیات داوران جشنواره سارک، آثار ارسال شده به این جشنواره را داوری کرد.

به گزارش سینماپرس، حسن ناظر فیلمساز ایرانی به عنوان رئیس هیأت داوران نهمین جشنواره بین المللی سارک در شهر کلمبو سری لانکا به کار خود پایان داد.

اتحادیه «سارک» متشکل از ۸ کشور در منطقه جنوب آسیا است، تفاوت این جشنواره با دیگر جشنواره‌های بین المللی در این است که فیلم‌های ارسالی به دفتر جشنواره فقط از طرف نمایندگان هر کشور به طور رسمی صورت می‌گیرد و فیلم‌های ارسالی نماینده کشور مورد نظر به شمار می‌روند.

این جشنواره از تاریخ ۲ تا ۸ جولای برگزار شد.

داوران این جشنواره از کشورهای خارج از اتحادیه سارک بودند که حسن ناظر از کشور ایران به ریاست هیات داوران و امانویل کروز از فیلیپین و همچنین میلانا مایار از کشور بوسنی و هرزگوین به عنوان داوران این دوره از جشنواره انتخاب شدند.

۳۴ فیلم از ۸ کشور اتحادیه سارک در سالن اصلی شهر کلمبو به نمایش گذاشته شد و سرانجام در اختتامیه این جشنواره روز گذشته ۷ جولای با حضور سفیران و مقامات دولتی اتحادیه سارک، پس از اعلام بیانیه هیات داوران توسط حسن ناظر از ایران، کشور هند با فیلم «ناگارگیرتا» موفق به دریافت جایزه بهترین فیلم، کارگردانی و موسیقی شد و همچنین جوایز دیگر به کشورهایی چون نپال، بنگلادش، سری لانکا و افغانستان اهدا شد.

فیلم فارسی زبان «نامه ای به رئیس جمهور» از کشور افغانستان نیز برنده جایزه فیلمنامه شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مدیریت موزه سینما، فرصت تکیه غیرمتخصص‌های نورچشمی بر کاخ معیرالممالک! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیر تازه موزه سینما در حالی بر این صندلی تکیه زد که نه او و نه هیچ‌کدام از مدیران پیشین این موزه متخصص در این حوزه نبوده‌اند و معمولاً این مدیران از میان چهره‌های نزدیک به روسای سازمان سینمایی در ادوار مختلف انتخاب شده‌اند که خوش‌نشینی در گنجینه تاریخ سینمای کشورمان را با کمترین دردسر و عملکردِ جدی پشت سر گذاشته‌اند؛ رویکردی که ظاهراً در این دوره نیز در جریان خواهد بود و موزه سینما همچنان حیات خلوت باقی ماند.

به گزارش سینماپرس، کاخ باغ فردوس واقع در شمیرانات، قصری است که به دستور به دستور محمدشاه قاجار برای او در نزدیکی تجریش ساخته شد؛ اما همزمان با بیماری و مرگ او قصر نیمه‌تمام ماند. هم‌زمان با ساخت قصر محمدیه، درباریان نزدیک به او نیز در همان حوالی اقدام به احداث باغ یا عمارت ییلاقی کردند و از جمله آنها، حسینعلی‌خان معیرالممالک باغی احداث کرد که به باغ فردوس مشهور شد. این بنا در همان زمان به مرور تکمیل شد و بعدها رویدادهای تاریخی بر آن اثر گذاشت.

در سال ۱۳۵۰ ساختمان موجود در باغ به مرکز فرهنگی و هنری و نمایشگاهی تبدیل شد و پس از انقلاب نیز در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفت. در سال ۱۳۷۳ که احساس شد سینمای ایران نیاز به یک گردآوری تاریخی دارد، ابتدا ساختمان قدیمی موزه در لاله زار در سال ۱۳۷۷ راه اندازی شد اما بعدها مشخص شد این اقدام اشتباه بوده و موزه لزوماً نباید در جایی باشد که روزگاری محل تمرکز سالن‌های سینما بوده است. بدین ترتیب کاخ معیرالممالک برای موزه سینما در نظر گرفته شد و در سال ۱۳۸۱ ساختمان تازه موزه توسط رئیس جمهور وقت بازگشایی شد.

سنگ بنای مدیریت موزه سینما از همان ابتدا اشتباه گذاشته شد و در حالی که باید یک متخصص موزه که مطالعه وسیعی در سینما نیز داشته باشد، برای مدیریت این مجموعه تخصصی انتخاب شود و علاوه بر گردآوری آثار تاریخی، اقدام به پژوهش‌های تاریخی واقعی و تخصصی با استفاده از متخصصین حوزه تاریخ نماید، کار به استاد عزت الله انتظامی به عنوان نخستین رئیس موزه سینما سپرده شد. با وجود آنکه انتظامی یک سینماگر برجسته بود که نامش در تاریخ سینمای ایران ماندگار خواهد بود اما تخصصی در حوزه تاریخ نداشت و برای این منصب انتخاب اشتباهی بود.

از همین سنگ بنای غلطی که برخی مدیران گذاشتند، توسط مدیران بعدی سوءاستفاده شد و حتی سینماگران شناخته شده نیز به عنوان مدیر موزه سینما منصوب نشدند، بلکه چهره‌های نزدیک به روسای سازمان سینما پست مدیریت موزه سینما را در اختیار گرفتند.

مشاهده خبر از سایت منبع