X

بایگانی تیر 18, 1398

دفتر سینمایی

آثار سینمایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از سال ۹۶ تاکنون – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان لیست تعدادی از آثار سینمایی از سال ۹۶ تاکنون را منتشر کرد.

به گزارش سینماپرس، در تاریخ ۱۷ تیرماه ۹۸، گزارشی باعنوان «آخر خط بچه‌های آسمان» در صفحه ۱۳ روزنامه «فرهیختگان» منتشر شد که در آن، فعالیت‌های سینمایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بررسی شد. در بخشی از این گزارش آمده است: «حسن آقاکریمی در سال ۱۳۹۰ «آقای مدیر» را برای کانون پرورش کارگردانی کرد و این اولین و آخرین محصول این نهاد در دهه ۹۰ بود. البته در سال ۱۳۹۷ دو اثر گمنام و کم‌رمق به‌نام‌های «ضربه فنی» به کارگردانی غلامرضا رمضانی و «دوچ» به کارگردانی امیر مشهدی‌عباس با مشارکت کانون پرورش تولید شدند و فارابی هم در تولید آنها سهم داشته است.» مبتنی‌بر این بخش گزارش که دو اثرسینمایی «ضربه فنی» و «دوچ» از تولیدات مشترک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با بنیاد سینمایی فارابی است؛ روتیتر به این ترتیب انتخاب شد: «از آخرین فیلمی که کانون برای کودکان ساخته ۸ سال می‌گذرد». روابط‌عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در واکنش به این گزارش، مطلبی را با موضوع آثار سینمایی از سال ۹۶ تا ۹۸ را برایمان ارسال کرد که در ادامه خواهید خواند. لازم به ذکر است که از مجموع این آثار، فیلم سینمایی «ضربه فنی» در اسفندماه سال گذشته اکران شده و فروشی حدود ۱۲۶ میلیون تومانی داشته است.

لیست تعدادی از آثار سینمایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از سال ۹۶ تاکنون:

فیلم سینمایی «پایان رویاها»، به کارگردانی محمدعلی طالبی از تولیدات سال ۱۳۹۶ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است.

این فیلم تاکنون در جشنواره‌های زیر پذیرفته شده است:

– بخش رقابتی جشنواره جهانی فجر ۲۰۱۷
– سی‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی کودکان شیکاگو کشور آمریکا در سال ۲۰۱۷
– سی‌وششمین جشنواره کودک و نوجوان اولو کشور فنلاند در سال ۲۰۱۷
– بخش رقابتی جشنواره آسیاپاسفیک کشور استرالیا
– شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم داکا کشور بنگلادش در سال ۲۰۱۸
– هفتمین جشنواره کودک فیلم کلکته هند، بخش پاناراما در سال ۲۰۱۸
– جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان زاگرب کشور کرواسی در سال ۲۰۱۸
– سی‌وپنجمین جشنواره فیلم کودکان بوف کشور سوئد در سال ۲۰۱۸ در بخش مسابقه رسمی این جشنواره
– پنجاه‌وهشتمین جشنواره فیلم کودک زین در کشور چک در سال ۲۰۱۸
– دریافت دیپلم افتخار سیفژ و جایزه‌ عشقی بزرگ برای جهانیان (از طرف موسسه سان یت سِن. ژیبو وِن. لیانگ جونگ لین و مرضیه برومند)  در سی‌امین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان

 فیلم سینمایی «دوچ» :

به کارگردانی امیر مشهدی‌عباس، تولید سال ۱۳۹۷
–  حضور در پنجاه‌ونهمین جشنواره فیلم کودک زلین در کشور چک در سال ۲۰۱۹ در بخش مسابقه رسمی
– دریافت پنج جایزه و لوح قدردانی (جایزه اصلی یونیسف به‌دلیل اتخاذ نگاه عمیق به مسائل کودک و نوجوان و دیدگاه دغدغه‌مند کارگردان در پرداختن به مساله آموزش کودکان و سوادآموزی و جایزه بازیگری برتر این جشنواره از نگاه گروه نوجوان به محمدامین احمدی، لوح قدردانی بازیگر کودک جداگانه به محمدامین احمدی و امیرمحمد محمدی و جایزه میراث فرهنگی از سوی مجموعه هنری تاریخی نیاوران به نیابت از سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی) از سی‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان.

  «فیلم سینمایی «ضربه فنی» :

به کارگردانی غلامرضا رمضانی، تولید سال ۱۳۹۷
– حضور در پنجاه‌وهشتمین جشنواره فیلم کودک زلین در بخش پاناراما
– نامزد دریافت جایزه گرنیسن از جشنواره بین‌المللی فیلم جیفونی ایتالیا
– دریافت سه پروانه زرین، یک جایزه ویژه، یک تندیس و یک لوح قدردانی (پروانه زرین داوران کودک و نوجوان برای بهترین فیلم، پروانه زرین مسابقه سینمای ایران به‌عنوان بهترین فیلم و بهترین فیلمنامه‌ بخش نوجوان، جایزه ویژه زنده‌یاد زاون قوکاسیان و تندیس ویژه و لوح قدردانی داوران حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی) از سی‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان.

فیلم سینمایی «اقیانوس پشت پنجره»  به کارگردانی بابک نبی‌زاده در مرحله تصویربرداری است.

انیمیشن سینمایی انقراض: به تهیه‌کنندگی حامد جعفری و کارگردانی هادی محمدیان، با سرمایه‌گذاری مشترک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و گروه هنرپویا سال ۱۳۹۸

 موفقیت‌ها و حضورها:

فروردین ۱۳۹۸

نمایش تیزر یازدهمین دوسالانه بین‌المللی پویانمایی تهران در بخش تبلیغات جشنواره انیمیشن انسی، فرانسه
نمایش فیلم «دونده» در بخش فیلم‌های کلاسیک مرمت‌ شده سی‌وهفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر
نمایش آثار پویانمایی ترمیم شده علی‌اکبر صادقی در بخش کلاسیک سی‌وهفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر

اردیبهشت ۱۳۹۸

نمایش هفت انیمیشن کانون مثل یک پروانه روی یک قلب، به کارگردانی مریم خلیل‌زاده، «سیاه و سفید» به کارگردانی محمدعلی سلیمانزاده، «سایه‌ای که نور شد» اثر نازنین سبحان‌سربندی، «ماه من، ماه ما» به کارگردانی محمد ناصری، «بزغاله‌های ابری» اثر حمید کریمیان، «قلب مترسک» به کارگردانی غلامرضا کزازی و «دزد درخت‌ها» اثر راشین خیریه در جشنواره فیلم‌های ایرانی کلن، آلمان.

 خرداد ۱۳۹۸

۱- نمایش پنج فیلم کانون («دوچ» به کارگردانی امیر مشهدی (در بخش مسابقه)، «ضربه فنی» به کارگردانی غلامرضا رمضانی (در بخش چشم‌انداز)، «گرگم و گله می‌برم» به کارگردانی امیرهوشنگ معین، «شب ترسناک لومو» به کارگردانی ساره شفیعی‌پور و «ماهیگیر و بهار» به کارگردانی حسن سلطانی) در پنجاه‌ونهمین جشنواره فیلم زلین
۲- «گرگم و گله می‌برم» به کارگردانی امیرهوشنگ معین در بخش مسابقه بیست‌ونهمین جشنواره بین‌المللی انیمافست زاگرب، کرواسی
۳- «گرگم و گله می‌برم» به کارگردانی امیرهوشنگ معین برنده جایزه نیو فیس از بیست‌ودومین جشنواره مدیا آرت، ژاپن
نمایش «انتظار» به کارگردانی امیر نادری (در بخش سی سال خاموشی) در جشنواره‌ بین‌المللی فیلم پزارو (Pesaro)، ایتالیا.

*فرهیختگان

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آغاز دومین جشنواره ملی پویانمایی و برنامه‌های عروسکی تلویزیونی ایران – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مراسم افتتاحیه دومین جشنواره ملی پویانمایی و برنامه‌های عروسکی تلویزیونی ایران برگزار شد.

به گزارش سینماپرس مراسم افتتاحیه دومین جشنواره ملی پویانمایی و برنامه‌های عروسکی تلویزیونی ایران، امروز سه شنبه ۱۸ تیرماه با حضور علی دارابی معاون امور استان‌ها، هوشنگ بازوند استاندار کرمانشاه و جمعی از مدیران در سالن انتظار کرمانشاه برگزار شد.

در این مراسم امیری مدیر کل صدا و سیمای مرکز کرمانشاه گفت: کرمانشاه شاهراه ارتباطی عتبات عالیات است و این همجواری نورانی برای مردمان مهمان‌نواز این دیار، مایه افتخار خواهد بود.

وی افزود: جنگ هشت ساله در کرمانشاه شروع شد و در همین استان به پایان رسید. کرمانشاه هزاران شهید را در دوران انقلاب، دفاع مقدس و اخیراً در دفاع از حرم زینب (س) تقدیم اسلام و ایران کرد و این مسئله را برگ زرین دیگری در تاریخ پر افتخار خود می‌داند.

معرفی ۴ هزار جاذبه تاریخی و گردشگری  از دستاوردهای جشنواره ملی پویانمایی  است

مدیرکل صدا و سیمای مرکز کرمانشاه با بیان اینکه جشنواره ملی پویانمایی و برنامه‌های عروسکی موجب ایجاد شور و نشاط در استان کرمانشاه می‌شود، گفت: ایجاد فرصت برای معرفی ۴ هزار جاذبه تاریخی و گردشگری که به ثبت ملی و جهانی رسیده‌اند از دیگر دستاوردهای این جشنواره محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: این جشنواره زمینه ظهور و بروز استعدادهای هنر انیمیشن در عرصه‌های گوناگون را به وجود می‌آورد. آن هم در سالی که رهبر معظم انقلاب آن را به نام رونق تولید نامگذاری کرده‌اند و لازم است همه نهادها و دستگاه‌ها در مسیر اشتغال‌زایی و افزایش تولید ملی گام بردارند.

امیری اظهار کرد: امسال، هفته فرهنگی و هنری کرمانشاه را در طول برگزاری جشنواره خواهیم داشت. مردم کرمانشاه به ویژه در برخی شهرها رنج و آلام زیادی را تحمل کرده‌اند. بنابراین برپایی این هفته فرهنگی و حضور گروه‌های هنری و نمایشی در ۶ شهر استان، می‌تواند شادی و نشاط را برای آن‌ها به ارمغان بیاورد.

مدیر کل صدا و سیمای مرکز کرمانشاه توضیح داد: اضافه شدن بخش عروسکی به جشنواره پویانمایی، موجب رونق تولیدات ویژه گروه سنی کودک و نوجوان خواهد شد و زمینه ارتقای کمی و کیفی آثار این حوزه را به وجود می‌آورد. یکی از مهمترین سیاست‌های نظام اسلامی، تلاش مسئولان برای امیدبخشی به مردم از طریق اجرای برنامه‌های موثر در راستای توسعه پایدار در استان‌های مختلف کشور است.

امیری افزود: امیدواریم برگزاری موفق جشنواره ملی پویانمایی و برنامه‌های عروسکی تلویزیونی ایران بتواند آزمون شایسته‌ای برای برگزاری جشنواره بین‌المللی بوم‌گردی در سال ۲۰۲۰ در استان کرمانشاه باشد.

تقدیر از خانواده شهدای استان کرمانشاه

در ادامه مراسم از خانواده شهدای استان کرمانشاه همچنین خانواده مرحوم هادی شریفی مدیرکل اسبق صدا و سیمای مرکز کرمانشاه و نیز حبیب‌الله مازندرانی و رضا رحیمی مدیران کل سابق این مرکز تقدیر شد.

بازوند استاندار کرمانشاه گفت: صنعت پویانمایی دارای آثار فرهنگی و هنری و اجتماعی بسیاری در ایران و جهان است. یکی از مهمترین اهداف استانداری کرمانشاه در میزبانی جشنواره پویانمایی و برنامه‌های عروسکی که با عنایت ویژه ریاست سازمان و معاونت امور استان‌های صدا و سیما همراه بود، همین اثرگذاری است.

استاندار کرمانشاه بیان کرد: اثرگذاری بر اقتصاد و فرهنگ کرمانشاه، یکی دیگر از دستاوردهای جشنواره حاضر محسوب می‌شود، این استان طی دو سال اخیر بحران‌های طبیعی زیادی را تحمل کرد، از جمله زلزله سهمگین با چند صد پس لرزه و نیز سیل فروردین سال جاری که موجب درد و رنج مردم شد، ولی این جشنواره می‌تواند کام مردم را شیرین کند و موجب امیدآفرینی در کرمانشاه شود.

وی افزود: مردم فهیم کرمانشاه در کنار مسئولان سعی کرده‌اند فرمایش گرانقدر رهبر معظم انقلاب را در بازدیدی که از مناطق زلزله‌زده داشتند و فرمودند از زلزله و تهدید یک فرصت برای استان بسازید را جامه عمل بپوشانند.

بازوند با اشاره به ساخت هزاران واحد مسکونی و تجاری در دوران بعد از انقلاب و کمترین خسارت ناشی از سیل را از جمله این تلاش‌ها و آمادگی‌ها دانست و بیان کرد: سیل در این استان با دبی ۱۷۰۰ متر مکعب در برخی روزها، به خوبی مدیریت شد. بیشترین بهره‌مندی از حمایت‌های دولتی با عنایت ویژه هیئت دولت از دیگر مصادیق این فرصت‌سازی توسط مسئولان و مردم کرمانشاه به شمار می‌رود به طوریکه ۵ هزار میلیارد تومان صرف بازسازی استان شد.

وی ادامه داد: در کنار حمایت روسای قوا و همه اعضای هیئت دولت و نیز نیروهای مسلح، نماینده ولی فقیه در استان و نمایندگان مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان شاهد اقدامات خلاقانه صدا و سیما در سطح ملی و استانی در هنگامه بروز زلزله و سیل بودیم و برنامه‌های موثری را در راستای آمادگی بیشتر مردم و آرامش‌بخشی به جامعه تدارک دیدند.

بازوند در پایان تصریح کرد: از همه گویندگان، گزارشگران، برنامه‌سازان و مدیران رسانه استانی تشکر می‌کنم، کرمانشاه یکی از زیباترین استان‌های ایران و سینه ستبر کشور به شمار می‌رود و اگر قرار باشد به درستی این استان را معرفی کنیم، باید مصادیق آن را تبیین کنیم.

دارابی در آیین افتتاحیه دومین جشنواره ملی پویانمایی تلویزیونی و نخستین دوره برنامه‌های عروسکی تلویزیونی ایران گفت: صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر با ۱۵۰ شبکه رادیو و تلویزیونی به بیش از ۳۵ زبان فراملی، اقدام به تولید و پخش برنامه‌های مختلفی می‌کند و در این بین سهم استان‌ها ۸۰ شبکه رادیویی و تلویزیونی است.

وی افزود: این شبکه‌ها در هر استان در خدمت فرهنگ، هنر، توسعه پایدار و مردم آن سرزمین هستند. مراکز استانی وظیفه دارند اولویت‌های ۱۰ گانه‌ای را سرلوحه برنامه‌های خود قرار دهند، از جمله اولویت‌ها این است که پیوست‌های فرهنگی- هنری مبتنی بر حوزه رسانه‌ای توسعه پایدار هر استان را با کمک مسئولان امر تدوین و اجرا کنند، زبان مردم باشند و پرسشگر، ناظر و چشم و گوش مردم در برابر مسئولان باشند، حامی و همراه مسئولان در انعکاس خدمات و عملکرد آن‌ها باشند، در نقش مشاوری امین برای مسئولان در نقد مشفقانه و ناصحانه برای برطرف کردن نواقص کارها تلاش کنند. در معرفی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های استان تلاش کنند و در جذب توریسم، گردشگر، جذب سرمایه‌گذاری و مشارکت آنان در امر توسعه و پیشرفت استان کمک بایسته‌ای داشته باشند.

وی ادامه داد: اولویت دیگر این است که شبکه‌های استانی باید زبان، لهجه، گویش، نژاد، مذهب، آداب و رسوم، پاره فرهنگ های هر استان را در خدمت اتحاد و وحدت ملی به خدمت بگیرند و در پویایی و مانایی فرهنگ کهن و با سابقه این سرزمین تلاش کنند.

دارابی گفت:باید فرصتی برای شناسایی و کشف استعدادهای جوان در عرصه فرهنگی- هنری فراهم کنند ایجاد رقابت سالم و سازنده میان هنرمندان بومی برای تولیدات فاخر، پیشگامی در عدالت رسانه‌ای، همراهی با مردم در شادی‌ها، غم‌ها و بحران‌ها و اطلاع‌رسانی، آموزش، پر کردن اوقات فراغت و اهتمام برای افزایش سواد رسانه‌ای، از دیگر اولویت‌ها و سیاست‌های برنامه‌ای صدا و سیمای مراکز به شمار می‌روند.

معاون امور استان‌ها عنوان کرد: کرمانشاه در دو سال اخیر در معرض زلزله و سیل بوده و خرابی‌ها و ویرانی‌های زیادی توسط مردم این دیار تحمل کرده است؛ از مهم‌ترین اقدامات مسئولان ارشد کشور و استان این بوده و هست که چهره شاد و نشاط به استان دمیده شود، به خصوص کودکان و نوجوانان که در این بلایا دچار بحران‌های روحی و عاطفی شده‌اند در اولویت برای تبسم، خنده و نشاط هستند.

وی ادامه داد: این جشنواره به کمک مردم و مسئولان آمده تا به سهم خود بتواند بخشی از آلام و آسیب‌ها را کاهش دهد و با ظرفیت‌هایی که ایجاد می‌کند از جمله راه‌اندازی هفته فرهنگی- هنری استان، برنامه‌سازان محبوب کودک و نوجوان بتوانند در شهرها و شهرستان‌ها و مناطق زلزله‌زده با اجرای برنامه‌های شاد، ساعات و اوقات خوشی را برای کودکان این سرزمین فراهم کنند.

دارابی تصریح کرد: جشنواره پویانمایی فرصتی برای معرفی و بازنمایی استان و ظرفیت‌های آن است، این رویداد مهم، شناسنامه فرهنگی و هنری برای هر استان ایجاد می‌کند، امکان دیدار چهره به چهره هنرمندان با مردم را فراهم می‌سازد و از همه مهم‌تر آنکه شرکت‌کنندگان در جشنواره مُبلغ و معرف کرمانشاه و مردم مهربان، نوعدوست و سلحشور آن و ظرفیت‌ها و توانمندی‌های آن به وسعت ایران می‌شوند. دستاوردهای مهمی که برپایی رخدادهای فرهنگی – هنری مثل جشنواره پویانمایی و برنامه‌های عروسکی برای استان میزبان دارد، در افزایش وحدت و همبستگی مردم و مسئولان و ارتقاء دانش و آگاهی آنان در عرصه فرهنگ و هنر است همچنین به توسعه زیرساخت‌ها، عمران و توسعه استان و بالاخص رسانه استان کمک شایانی دارد.

وی در ادامه اولویت‌های صدا و سیمای مراکز در حوزه پویانمایی (انیمیشن) و برنامه‌های عروسکی را مورد توجه قرار داد و گفت: پویانمایی و برنامه‌های عروسکی دو حوزه از هنر و صنعت هستند که هم بازار گسترده‌ای برای اشتغال‌زایی و درآمدزایی دارند و هم عرصه‌ای بزرگ برای کارهای فرهنگی، تعلیم و تربیت محسوب می‌شوند.

دارابی با بیان اینکه مخاطبان و جامعه هدف برنامه‌های عروسکی و پویانمایی طیف وسیعی از اقشار سنی هستند، تصریح کرد: از بزرگسالان تا خردسالان، همگی پای اینگونه برنامه‌ها می‌نشینند اگرچه خردسالان، کودکان و نوجوانان و جوانان را باید مخاطبان اصلی آن برشمرد. بخش خصوصی و غیر دولتی کارها و خدماتی در خور تقدیر در این حوزه انجام داده است البته صدا و سیما هم گام‌های بزرگی در حوزه پویانمایی و عروسکی برداشته اما همه اینها با آن قله و هدفی که باید مدیران برسیم فاصله بس زیاد و معناداری دارد.

وی با بیان اینکه جشنواره تلاش می‌کند کارگاهی بزرگ برای آموزش و انتقال تجربه میان هنرمندان و برنامه‌سازان باشد، افزود: درصدد هستیم از طریق این جشنواره و هم‌افزایی ظرفیت‌ها، بتوانیم بازار بزرگی را در منطقه و جهان به دست آوریم.

با حضور دارابی معاون امور استان‌های صدا و سیما، استاندار کرمانشاه از هنرمندان و ورزشکاران پیشکسوت استان تجلیل شد.

افرادی که در این بخش مورد تجلیل قرار گرفتند عبارت بودند از خانواده مرحوم احمد عزیزی، استاد محمد جواد محبت و محمد حسن محبی؛ همچنین در بخشی دیگر از این مراسم، از هنرمندان به نام و شاخص استان کرمانشاه نیز تقدیر شد.

با اهدای لوح سپاس، از تلاش‌های هنری و فرهنگی محمد بحرانی، خانواده مرحوم عارف لرستانی، ملیکا زارعی، مریم هاشمی، وحید خسروی و عبدالله علیمراد تجلیل شد.

دومین جشنواره ملی پویانمایی و برنامه‌های عروسکی تلویزیونی ایران، از ۱۸ تا ۲۰ تیرماه به میزبانی استاندار کرمانشاه برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ضبط «نوستاره» به پاییز ۹۸ موکول شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: دمای هوای بالای جزیره کیش ضبط مسابقه «نوستاره» را به پاییز موکول کرد.

به گزارش سینماپرس، ضبط مسابقه «نوستاره» اولین مسابقه استعدادیابی کودکان و نوجوانان که از چهارم تیرماه در مجموعه آب‌نمای آوای خلیج‌فارس در جزیره کیش آغاز شده بود، به پاییز موکول شد.

ستاد اجرایی «نوستاره»، دلیل این جابه‌جایی فصلی را مناسب نبودن دمای هوای بالای جزیره کیش برای سلامت شرکت‌کنندگان این مسابقه یعنی کودکان و نوجوانان اعلام کرد.

زمان دقیق برگزاری مسابقه «نوستاره» متعاقبا اطلاع‌ رسانی خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پیگیری ساخت سریال موسی (ع) زیر نظر جمال شورجه/ حال جسمانی این کارگردان خوب است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تهیه‌کننده سریال «موسی (ع)» از روند تولید این سریال و نظارت جمال شورجه بر آن خبر داد.

به گزارش سینماپرس، احمد میرعلایی تهیه‌کننده سریال «موسی (ع)»، درباره آخرین وضعیت جسمانی جمال شورجه به باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: وضعیت جسمانی شورجه رو به بهبود است و به زودی سلامتی کامل خود را به دست می آورد.  

وی همچنین درباره روند تولید سریال موسی (ع) اظهار کرد: ساخت این اثر تلویزیونی زیر نظر شورجه پیش می‌رود و مشاورانش از نظرها و پیشنهادهایش در بخش کارگردانی استفاده می‌کنند. مقدمات کار به خوبی پیش رفته و در حال برنامه ریزی برای آماده سازی صحنه، کمپ و دکور هستیم.

گفتنی است جمال شورجه کارگردان سینما و تلویزیون مدتی قبل، درگیر سکته مغزی شد و نتوانست فعالیت خود در سینما و تلویزیون را ادامه دهد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جواب کنایه آمیز نبویان به حسام الدین آشنا+ عکس – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محمود نبویان در صفحه مجازی خود به حسام الدین آشنا پاسخ داد.

به گزارش سینماپرس، محمود نبویان در صفحه مجازی خوددر پاسخ به حسام الدین آشنا نوشت: 

آقای سرهنگ آشنا آیا تو هم مانند جیسون رضاییان جاسوس، از طعم آدامس روحانی با خبری؟

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اعلام آثار پذیرفته شده بخش آیین‌ها و بازی‌های جشنواره تئاتر سنتی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نمایش‌های راه‌یافته به بخش معرکه‌ها، آیین‌ها و بازی‌های نوزدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی معرفی شدند.

به گزارش سینماپرس، در بخش معرکه‌ها، آیین‌ها و بازی‌های این دوره از جشنواره آیینی سنتی که با عنوان یادواره محمود استاد محمد نامگذاری شده است. ۶۵ اثر متقاضی شرکت در جشنواره بودند که از بین آن‌ها ۲۳ اثر انتخاب شده‌اند.

آثار این بخش که توسط دکتر اردشیر صالح‌پور، علیمحمد رادمنش و حسین جمالی انتخاب شده‌اند، عبارت‌اند از:

۱) «اَرتولاما» از زنجان،  نوشته علیرضا فریدراد و به کارگردانی حمیدرضا قزلباش. ۲) «اَرسین» از مرند، به نویسندگی و کارگردانی محمدیوسفی زاده. ۳) «بازی‌ها و حرکات آیینی محلی آذربایجان» از تهران، به کارگردانی توحید حاجی بابایی. ۴)‌ «بایرام اویونی» از مرند، نوشته مهدی صالحیار و به کارگردانی نقی یحیائی 

۵) «برف چال» از بهشهر به نویسندگی وکارگردانی مهیار هزار جریبی. ۶) «تکه» از منطقه آزاد ارس نوشته محمدیوسفی‌زاده و به کارگردانی پریوش فتاح‌زاده. ۷) «حریره، چوپی، قره» از مریوان به نویسندگی و کارگردانی سوران حسینی. ۸) «خون سل» از ایلام به نویسندگی و کارگردانی حسنا قبادی. ۹) «دی زنگرو» از آبادان به نویسندگی و کارگردانی هیام احمدی 

۱۰) «رشکی و ماسی» از رباط کریم به نویسندگی و کارگردانی رضا فقیهی. ۱۱) «رشیدخان» از قوچان به نویسندگی و کارگردانی محمد بهاگیر. ۱۲) «سوگلین» از تبریز به نویسندگی و کارگردانی مهدی صالحیار. ۱۳) «شوشی» از قشم به نویسندگی و کارگردانی مصطفی دهشت. ۱۴) «فرحه و عرس» از خرمشهر به نویسندگی و کارگردانی عبداله حلیات 

۱۵) «قیش بازی» از آستانه اشرفیه به نویسندگی و کارگردانی محمدرضا جعفری لفوت. ۱۶) «گابروا» از کرمانشاه نوشته هواس پلوک و به کارگردانی سعید ذبیحی. ۱۷) «لافند بازی» از رشت به کارگردانی جمشید حسین زاده.   ۱۸) «لال بهیگ» از مسجد سلیمان به نویسندگی و کارگردانی علی قاضی.   ۱۹) «لیوا» از بندرگناوه به نویسندگی و کارگردانی محمد مظفری 

۲۰) «مشترک مورد نظر» از تهران به نویسندگی و کارگردانی سمیه مهری. ۲۱) «نوروز بل» از لاهیجان به نویسندگی و کارگردانی محمدعلی صادق حسنی.   ۲۲) «هفت خوان رستم» از مشهد بازنویسی  و کارگردانی سیدقاسم سیدی مقدم. ۲۳) «نقالی باساز» از بندر لنگه به کارگردانی صادق علی.

نوزدهمین جشنواره نمایش‌هایی آئینی و سنتی به دبیری داود فتحعلی‌بیگی از ۱۹ تا ۲۶مردادماه برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«فرفره» آماده شرکت در جشنواره های مختلف شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: شیوا ممتحن به تازگی انیمیشن کوتاه «فرفره» را ساخته و قصد دارد آن را به جشنواره های مختلف بفرستد.

به گزارش ، شیوا ممتحن درباره ساخت جدیدترین انیمیشن خود با نام «فرفره» به صبا عنوان کرد: «فرفره» کار کوتاه هفت دقیقه ای است که تمام مراحل ساخت آن زمستان سال گذشته به اتمام رسیده و آماده شرکت در جشنواره های مختلف است.

وی افزود: انیمیشن «فرفره» با همکاری مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تهیه شده است و هنوز به طور قطعی جشنواره هایی که قرار است در آنها شرکت کند، مشخص نیست.

ممتحن درباره موضوع این اثر گفت: انیمیشن «فرفره» به موضوع مرد بزرگسالی می پردازد که به خاطرات کودکی خود بازگشته است.

کارگردان انیمیشن «اجل معلق» درباره فعالیت های جدید خود نیز توضیح داد: فعلا کار دولتی انجام نمی دهم و در دفتر خود با نام اورال انیمیشن تهیه کنندگی چند کار را برعهده دارم.

این انیماتور در پایان دلیل تولید نشدن قسمت های جدید مجموعه انیمیشن «اینجوری بهتره» را که از تلویزیون پخش می شد، اینگونه بیان کرد: من می خواستم قسمت های جدید این انیمیشن را بسازم ولی بودجه ای که مرکز پویانمایی صبا از ابتدا تعیین کرد بسیار پایین بود و امکان ادامه کار وجود نداشت. کاری که ما برای تولید انیمیشن انجام می دهیم تکنیک دوبعدی دیجیتال است که به این تکنیک کم توجهی می شود. بیشتر کارهای تلویزیونی تکنیک کاتاک است و این کار زیاد تخصصی نیست، به دلیل اینکه کار تودی دیجیتال تخصصی تر و هزینه آن زیادتر است و بودجه مناسبی برای این کار تعیین نمی شود ترجیح می دهم  به صورت شخصی کار کنم.

عوامل انیمیشن «فرفره» عبارتند از کارگردان: شیوا ممتحن، تهیه کننده: سیمین ممتحن، آهنگساز: مریم چالش، صداپیشه: شینا حقیقت رضایی، بیتوین: سیما نصیری.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

چگونه الناز شاکردوست با تکرار مسیر مهناز افشار جدی گرفته شد؟ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: الناز شاکردوست در شرایطی با آثار اخیری که بازی کرده و در نهایت کسب سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن از جشنواره فیلم فجر، به عنوان یک بازیگر جدی به رسمیت شناخته شد و اکنون برای نقش‌های آثار مهم مورد توجه است که پیش از این تصور نمی‌شد، او چنین مسیری را طی کند و دورنمای متفاوتی برای این بازیگر زن سینمای ایران مطرح بود؛ اما شاکردوست چگونه توانست تغییر مسیر دهد و جدی گرفته شود؟

به گزارش سینماپرس، او را با لیسانس رشته نمایش و طراحی صحنه از دانشگاه آزاد تهران مرکز یا فوق لیسانس هنر نمی‌شناختند، بلکه با «مجردها»، «گل یخ»، «چه کسی امیر را کشت؟»، «چند می‌گیری گریه کنی»، «کیش و مات»، «دو خواهر»، «شرط اول»، «تو و من»، «آتیش بازی» و شماری دیگر از فیلم‌های سینمای بدنه می‌شناختند که با تلاش‌هایی ناموفق برای دیده شدن در سینمای جدی‌تر و هنری نظیر اتوبوس شب همراه شده بود؛ کاراکتری که الناز شاکردوست به مرور از خود خلق کرده و برای تداوم حضور در سینما، به آن تداوم بخشیده بود.

این واقعیتی تلخ در سینماست که اگر فاصله‌ای قابل توجه میان حضور یک بازیگر مقابل دوربین بیفتد، بازگشتش به سینما چندان ساده نیست؛ کما اینکه برخی بازیگران سینمای ایران که چند سال در خارج از ایران به سر می‌بردند و از سینما به کلی فاصله گرفتند، دیگر نتوانستند نقش مناسبی بگیرند. یکی از تکنیک‌های عبور از سینمای تجاری و بازگشت به سینمای هنری که اعتبار نزد منتقدین و مخاطبان جدی سینما به وجود می‌آورد و کارگردان‌های صاحب سبک را ترغیب می‌کند تا به بازیگر تجاری نقش جدی‌تر بدهند، فاصله گرفتن از کاراکتری است که او با آن مشهور است.

چگونه الناز شاکردوست با تکرار مسیر مهناز افشار به سیمرغ رسید؟

چنین تغییری نیازمند رد همه پیشنهادهای تجاری و قبول پیشنهادهای هنری با دستمزدی شاید یک پنجم تا یک دهم سینمای تجاری باشد و این با ریسک همراه است، چون ممکن است هیچ پیشنهاد جدی به بازیگر تجاری داده نشود و بازیگر چند سال از فرصت بازیگری‌اش را از دست بدهد و حتی به کلی در فضای سینما محو شود. پیش از این، مهناز افشار با موقعیت مشابهی مواجه بود؛ بازیگری که با فیلم‌های متعلق به سینمای بدنه نظیر «شور عشق»، «زهر عسل»، «کما»، «تله»، «آکواریوم» و «آتش بس»، خود را یک بازیگر صرفاً تجاری با قابلیت محدود در بازیگری معرفی کرده بود، تصمیم گرفت تغییر جهت بدهد.

مهناز افشار از سال هشتاد و هفت با «شبانه روز» به کارگردانی امید بنکدار و کیوان علیمحمدی، «دعوت» ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا و «شیرین» به کارگردانی عباس کیارستمی کوشید نشان دهد توان بازی در فیلم‌های جدی‌تر را دارد و اگرچه حضور در سینمای بدنه را نیز تداوم بخشید و در فیلم‌هایی چون «پسر آدم، دختر حوا» و «پوپک و مش ماشاالله» نیز بازی کرد اما در مقابل سینمای هنری به خصوص در دریافت دستمزد و اولویت بندی نسبت به آثار تجاری انعطاف نشان داد، چرا که به خوبی درک کرده بود، با افزایش سن تنها به عنوان یک بازیگر دارای توانایی بازی در فیلم‌های هنری می‌تواند به حضور مستمرش مقابل دوربین تداوم بخشد.

چگونه الناز شاکردوست با تکرار مسیر مهناز افشار به سیمرغ رسید؟

همکاری مهناز افشار با مازیاری میری در «سعادت آباد»، با بهرام توکلی در «بیگانه»، با بهمن فرمان آرا در «دلم می‌خواد»، با عبدالرضا کاهانی در «ارادتمند؛ نازنین بهاره تینا»، با بهروز شعیبی در «دارکوب»، با مهدی کرم پور در «پل چوبی»، با وحید امیرخانی در «شاه کش»، با محسن تنابنده در «قسم» و با صفی یزدانیان در «ناگهان درخت» بخشی از موفقیت این بازیگر زن سینمای ایران است که اکنون در میانسالی نیز پیشنهادهای فراوانی نه صرفاً برای بازی در فیلم‌های تجاری که برای نقش آفرینی در فیلم‌های جدی و نقش‌های مهم دارد و در عین حال او بارها کاندیدا و برنده جوایز متعددی نموده است.

الناز شاکردوست آگاهانه یا خودآگاه مسیر مهناز افشار را در پیش گرفت و به عنوان بازیگری که در یک سال تا پنج یا شش فیلم بازی می‌کرد، ابتدا شروع به رد تعداد بالایی از فیلمنامه‌ها کرد و در سینمای تجاری گزیده کار شد و سپس از سال ۹۳  ترجیح داد با دستمزد کمتر در فیلم‌های هنری بازی کند و به شکل جدی از سینمای بدنه و آثار تجاری فاصله بگیرد. بدین ترتیب در سال ۹۴ اساساً کار نکرد و در سال ۹۵ با فیلم «خفگی» به کارگردانی فریدون جیرانی چهره‌ای متفاوت از خود ارائه کرد و کوشید نشان دهد چیزی فراتر از زیبایی برای عرضه در سینمای ایران دارد.

چگونه الناز شاکردوست با تکرار مسیر مهناز افشار به سیمرغ رسید؟

شاکردوست در سال ۹۶ نیز تنها در فیلم «سراسر شب» به کارگردانی فرزاد موتمن بازی کرد و این گزیده کاری را با «شبی که ماه کامل شد» اثر نرگس آبیار تداوم بخشید و این زنجیره را به «مطرب» تازه ترین فیلم مصطفی کیایی و «من می‌ترسم» چهارمین فیلم بهنام بهزادی گره زد. حالا کارگردان‌های جدی‌تر به این بازیگر زن سینمای ایران اعتماد می‌کنند و این اتفاق تازه‌ای در مسیر بازیگری است که قطعاً خود او به اهمیت این تغییر فضا برای ماندگاری‌اش در سینما واقف است.

شاکردوست احتمالاً در سال‌های پرکاری‌اش در سینمای تجاری اینقدر درآمد داشته که اکنون نیازمند بازگشت به مسیر گذشته نباشد؛ بنابراین، اگر قصد دارد تا دهه سوم بازیگری‌اش را نیز تجربه کند، باید به دستمزدهای کمتر و نقش‌های ولو کوچک در فیلم‌های با سناریوهای درخشان و کارگردان‌های جدی فکر کند و هیچ لحظه‌ای از تلاش برای بهبود تکنیک بازیگری‌اش و شکستن خودش فاصله نگیرد. بازیگران به خصوص در سینمای ایران زمانی تمام می‌شوند که به تیپ شکل گرفته از آنها در سینما قانع هستند و بازی در برخی نقش‌ها را کسر شأن خود می‌دانند و یا فقط یک جنس نقش را انتخاب می‌کنند.

*تابناک 

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«چراغ خاموش» اواخر تابستان کلید می‌خورد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کارگردان «چراغ خاموش» از آغاز مراحل ساخت این فیلم سینمایی تا مدتی دیگر و اکران آن در سی و هشتمین جشنواره ملی فیلم فجر خبر داد.

به گزارش سینماپرس، شاهد احمدلو کارگردان سینما با بیان این موضوع که به تازگی پروانه ساخت پنجمین فیلمش را گرفته است، به صبا توضیح داد: «چراغ خاموش» نام موقت فیلمی است که به تازگی پروانه ساخت آن را دریافت کرده ام و اگر مشکلی پیش نیاید از نیمه شهریور ماه ساخت آن را آغاز خواهم کرد.

وی افزود: تهیه کنندگی این فیلم را کیان بابائیان برعهده دارد و نویسندگی آن هم برعهده مهیار شاهرخی است.  

کارگردان «اگر می تونی منو بگیر» درباره دیگر شاخصه های فیلم جدیدش گفت: تمام لوکیشن های این فیلم سینمایی در تهران است و سعی می کنیم از بازیگران چهره سینما در آن بهره ببریم.

احمدلو با اشاره به ژانر فیلم  «چراغ خاموش» تصریح کرد: سعی کردیم در این فیلم نگاهی طنز به موضوعی اجتماعی داشته باشیم.

کارگردان «چند می گیری گریه کنی؟» درباره زمان اولین نمایش «چراغ خاموش» گفت: اگر مشکلی به وجود نیاید، طبق برنامه ریزی هایی که انجام داده ایم این فیلم را به جشنواره ملی فیلم فجر برسانیم.

احمدلو در پایان این گفتگو اعلام کرد که عوامل فیلم قبلی وی که «مشمشه» نام داشت در حال رایزنی هستند تا قبل از اکران عمومی این فیلم آن را در جشنواره های خارجی به نمایش دربیاورند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بازیگران فیلم کوتاه «رخنه» معرفی شدند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بازیگران فیلم کوتاه «رخنه» به کارگردانی شهاب‌الدین حسین‌پور با آغاز تولید این اثر، معرفی شدند.

به گزارش سینماپرس، ساخت فیلم کوتاه «رخنه» که دومین تجربه کارگردانی شهاب‌الدین حسین‌پور است، آغاز شد.

سارا توکلی، محمد علیمحمدی، فرشید ناصری، پرستو قائد رحمت، نیلوفر راد، امیرحسین بلوری، حسن بابایی، سبحان سهراب و رزا دانازاده بازیگران فیلم کوتاه «رخنه» است.

فیلم کوتاه «رخنه» نوشته مسعود هاشمی‌نژاد در ژانر وحشت است و محسن دانایی و میثم طوسی تهیه‌کنندگی آن را برعهده دارند. میثم دانازده مجری طرح، کمال کچوییان و پرستو قائد رحمت مشاوران فیلمنامه، رضا کریمی و محمد امیر یاراحمدی مشاوران فیلم کوتاه «رخنه» هستند.

شهاب‌الدین حسین‌پور پیش از این در عرصه کارگردانی تئاتر نمایش‌های مختلفی از جمله «هفت سنگ»، «بیوه‌های غمگین سالار جنگ»، «بر پهنه دریا»، «طپانچه خانم»، «یک زندگی بهتر» و «سرآشپز پیشنهاد می‌کند» را به صحنه برده است.

مشاهده خبر از سایت منبع