X

بایگانی تیر 19, 1398

دفتر سینمایی

۱۰۰ مستند خارجی در نقد غرب روی آنتن شبکه افق – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: حسین نصیری معاون فضای مجازی شبکه افق عنوان کرد: به تازگی ۱۰۰ مستند خارجی در نقد غرب خریداری شده و هفته‌ای یک قسمت از آن به روی آنتن خواهد رفت.

به گزارش سینماپرس، «حسین نصیری» معاون فضای مجازی شبکه افق درباره برنامه‌های جدید شبکه افق سیما، به فارس گفت: در فصل جدید مدیریتی این شبکه که از اردیبهشت ماه شروع به کار کرده، برنامه‌های زیادی تدارک دیده شده است.

وی در ادامه افزود:‌۱۲۰ قرارداد از گذشته برای ما باقی مانده بود که خوشبختانه همه آنها را در این مدت به روز کرده و تولیدشان ادامه خواهد داشت.

نصیری با اشاره به اینکه در طول این یک سال برنامه‌های شاخص شبکه تعطیل شده بود، افزود:‌تلاش کردیم این برنامه‌ها را دوباره فعال کنیم. یکی از این کارهای مهم برنامه «جهان آرا» بود که دو هفته است مجدد شروع شده و بازتاب خوبی هم داشته است و خوشبختانه رویکرد جدید مطالبات معیشتی مردم و بحث اجاره بها است.

وی درباره برنامه «عصرانه» نیز گفت: این هم یک تولید طنز است که به مسائل مبتلا به مردم می‌پردازد و از چهارشنبه هر روز ساعت ۱۷:۳۰ پخش می‌شود و بازخورد خوبی هم خواهد داشت. برنامه دیگر نیز «افق ایران» است که کانال تعاملی ما با مخاطب خواهد بود، مردم از این طریق ویدئوهای خود را می‌فرستند و این ویدئوها تبدیل به برنامه‌ای خواهد شد. این ویژه برنامه نیز شنبه تا سه‌شنبه پخش می‌شود.

نصیری با بیان اینکه برنامه سری جدید برنامه «خانه ما» از امسال شروع شده، گفت:‌ فصل جدید شیراز است که پنج‌شنبه‌ها ساعت ۲۲ پخش می‌شود. در حال حاضر سریال «وضعیت سفید» نیز از شبکه در حال پخش است و تا محرم ادامه خواهد داشت.

وی با اشاره به برنامه «گوهرشاد» به مناسبت دهه کرامت گفت: این ویژه برنامه درباره زنان شاخص شهر مشهد است که در چهار قسمت هر عصر ساعت ۱۶/۳۰ پخش می‌شود.

نصیری درباره مستندهای شبکه افق گفت: اکنون ۱۲۰ مستند برای تولید و پخش مهیا شده است. همچنین ۱۰۰ مستند خارجی در نقد غرب خریداری شده و هفته‌ای یک قسمت آن روی آنتن خواهد رفت. یک مستند هم «توقف ممنوع» است که به موضوعات توافق هسته‌ای خواهد پرداخت. این مستند سیزده قسمت است و از ماه آینده پخش آن شروع می‌شود.

وی درباره دیگر برنامه‌های شبکه گفت:‌مستند فانوس کبیر ویژه زندگی آیت‌الله طالقانی در سه قسمت بازسازی شده است. مستند «گلستان»، فیلم سینمایی «قاعده گنبد»، پخش سری جدید «ملازمان حرم» و برنامه «دیده شو» در حوزه شرکت‌های دانش بنیان از دیگر برنامه‌های شبکه خواهد بود.

نصیری درباره سری جدید برنامه «چوب خط» نیز توضیح داد:‌ تیم جدید با رویکرد نو این برنامه را احیا می‌کند. شبکه افق با توجه به اینکه مسئول بسیج سازندگی و خدمت رسانی در صدا و سیما است با سایر شبکه‌ها نیز در زمینه بسیج سازندگی برنامه‌هایی را تولید و پخش می‌کند. در نهایت به زودی قرار است در بحث اردوهای جهادی نیز برنامه‌هایی از شبکه پخش شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«گاندو» محصول «موسسه اندیشه شهید آوینی» است/ رفع یک ابهام – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: روابط عمومی «موسسه اندیشه شهید آوینی» توضیحاتی درباره تغییر نام این موسسه و فعالیت‌های آن ارائه کرد.

به گزارش سینماپرس، روابط عمومی «موسسه اندیشه شهید آوینی» پیرو طرح برخی شبهات درباره انتصاب این مجموعه به شهید آوینی، توضیحاتی ارائه کرد.

در متن این توضیحات آمده است: استفاده از نام شهدا برای عنوان مؤسسات فرهنگی و مراکز و نهادهای مرتبط، روش پسندیده‌ای است که حمایت قانون و عرف را به همراه داشته است.

از جمله این مراکز، «مؤسسه فرهنگی شهید آوینی» است که قریب به ٢٠ سال سابقه دارد.

از آنجایی که خانواده معزز شهید آوینی قصد ثبت مؤسسه فرهنگی به نام شهید آوینی را داشت و متعاقب پیگیری‌های به عمل آمده، این امکان فراهم شد و «مؤسسه فرهنگی شهید آوینی» به «مؤسسه اندیشه شهید آوینی» تغییر نام یافت.

پس از تغییر نام رسمی مؤسسه، که تاحدودی با تغییر مدیرعامل و مدیریت مؤسسه نیز همراه شد، همه اقدامات با استفاده از عنوان جدید صورت گرفته است.

لازم به ذکر است در تیتراژ سریال گاندو (از آخرین فعالیت‌های رسانه‌ای این مؤسسه) که از شبکه سوم سیما پخش شده، عنوان «مؤسسه اندیشه شهید آوینی» در ابتدا و انتهای تیتراژ سریال به کار رفته است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

خالق «نیمه شب در پاریس» به بازنشسته شدن فکر نمی کند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: وودی آلن کارگردان برنده جایزه اسکار گفت: هیچ وقت به بازنشسته شدن فکر نمی‌کنم.

به گزارش سینماپرس به نقل از گاردین، با وجود اینکه جنجال‌های زیادی در طول فعالیت کارگردانی وودی آلن اتفاق افتاده است، اما او هیچ برنامه‌ای برای بازنشسته شدن ندارد.

این کارگردان ۸۳ ساله در کنفرانس خبری در سن سباستین که به علت آغاز ساخت فیلم جدیدش در کشور اسپانیا برگزار شده شده بود، اعلام کرد: هیچوقت به بازنشسته شدن فکر نکرده ام. این چیزی نیست که قرار است برای من اتفاق بیفتد.

آلن گفت: فلسفه من این است، از زمانی که کارم را در زمینه اجرا و سینما آغاز کرده ام، اهمیتی ندارد که چه اتفاقی می‌افتد تنها تمرکز من روی کار مهم است. هیچ اهمیتی ندارد که چه اتفاقی در زندگی من با همسرم، فرزندانم، اتفاقات روزانه، سیاست و موارد دیگر بیفتد. من تنها روی کار تمرکز می‌کنم و کاری که وقت من را در هفت روز هفته پر می‌کند.

او همچنین اضافه کرد: من شاید یک روز در میان صحنه یک فیلم و در حال فیلمسازی بمیرم.

گفتنی است فیلم جدید وی توسط رسانه اسپانیایی به نام مدیاپرو سرمایه گذاری شده است. این فیلم هنوز نام مشخصی ندارد و به پروژه تابستان وودی آلن شناخته می‌شود. بازیگرانی مثل کریستوف والتز، جینا جرسون و النا آنیا در آن ایفای نقش می‌کنند.

وودی آلن چندی پیش درگیر ماجراهای قانونی با کمپانی آمازون شده بود؛ چرا که فیلم جدیدش به نام «یک روز بارانی در نیویورک» را بایگانی کرده بود و اجازه پخش به آن را نمی‌داد که با شکایت آلن و درخواست غرامت ۶۸ میلیون دلاری از این کمپانی مواجه شد. در نهایت آمازون کوتاه آمد و این فیلم را به خود وودی آلن واگذار کرد تا خودش دنبال یک سرمایه گذار دیگر باشد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«شبی که ماه کامل شد» همچنان در صدر جدول فروش – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: اکران فیلم کمدی «ایکس‌لارج» هم نتوانست در دومین هفته نمایش خود به فیلم تازه نرگس آبیار برسد و «شبی که ماه کامل شد» همچنان با اختلاف در صدر پُرفروش‌ها ماند.

به گزارش سینماپرس، بررسی فروش هفتگی سینما در روزهای پایانی نخستین ماه تابستان هرچند در صدر جدول تغییری اینجا نکرده اما میانه جدول حالا حسابی تغییر کرده است.

فیلم سینمایی «ما همه با هم هستیم» که شروع طوفانی داشت و در نخستین هفته نمایش در صدر جدول قرار گرفت حالا هر چه از زمان اکران آن می‌گذرد کمتر می‌فروشد و این هفته باز هم با یک پله سقوط در رده چهارم جدول پرفروش‌ها قرار گرفت.

«تگزاس ۲» هم که حالا ۱۲ هفته از نمایش آن می‌گذرد بار دیگر در فروش هفتگی اوج گرفته و این هفته به رده سوم پرفروش‌های هفته رسیده است.

نخستین تجربه سینمایی سیدجواد رضویان نیز این هفته با یک پله صعود به رده پنجم رسیده است و دختر شیطان هم با شیب بالا درحال کاهش میزان فروش است و این هفته به رده دهم فروش هفتگی رسیده است.

اما فیلم سینمایی شبی که ماه کامل شد این هفته با اکران در ۱۴۰ سالن سینما ۲ میلیارد و ۷ میلیون تومان فروخت و در صدر پرفروش‌های هفته قرار گرفت. این فیلم در مجموع پنج هفته نمایش به فروش ۱۱ میلیارد و ۴۹۷ میلیون تومانی رسیده است.

شبی که ماه کامل شد روایت دختر جوانی از مناطق جنوب شهر تهران است که درگیر عشق جوانی شهرستانی می‌شود، دختر به دلایلی مجبور به مهاجرت از ایران است که در این مسیر برادرش با او همراه می‌شود، اما در میانه راه اتفاقاتی برای آنها رقم می‌خورد…

در این فیلم هنرمندانی چون الناز شاکردوست، هوتن شکیبا، فرشته صدرعرفایی، پدرام شریفی، امین میری، بانیپال شومون، شبنم مقدمی، فرید سجادی حسینی و آرمین رحیمیان ایفای نقش کرده‌اند.

فیلم سینمایی سرخپوست نیز این هفته با فروش یک میلیارد و ۴۹۱ میلیون تومان در رده دوم پرفروش‌های هفته قرار گرفته است. سرخپوست در مجموع ۵ هفته نمایش در ۱۴۴ سالن سینما نیز فروشی معادل ۹ میلیارد و ۱۵۲ میلیون تومان داشته است.

در این فیلم نوید محمدزاده، پریناز ایزدیار، مانی حقیقی، ستاره پسیانی، حبیب رضایی، آتیلا پسیانی ایفای نقش می‌کنند.

در خلاصه داستان فیلم سینمایی سرخپوست آمده است: سال ۱۳۴۷، یک زندان قدیمی در جنوب ایران به دلیل مجاورت با فرودگاهِ در حال توسعه شهر در حال تخلیه است. سرگرد نعمت جاهد، رئیس زندان به همراه مامورانش در حال انتقال زندانیان به زندان جدیدند…

اما فیلم سینمایی تگزاس۲ نیز این هفته با فروش یک میلیارد و ۶۹ میلیون تومانی در رده سوم پرفروش‌های هفته قرار گرفته است تا در مجموع ۱۲ هفته نمایش در ۸۲ سالن سینما به فروش ۱۹ میلیارد و ۶۲۳ میلون تومانی دست یابد.

در خلاصه داستان این فیلم با بازی مهدی هاشمی، سام درخشانی، پژمان جمشیدی، ژاله صامتی، گابریلا پتری، بهرنگ علوی، رضا ناجی، امید روحانی، آدریانو تولوزا، سهیل قنادان، تی آگو متوس و نادر سلیمانی آمده است: هیچ وقت یه ایرانی رو تهدید نکن، علی الخصوص تو تهران.

‌فیلم سینمایی ما همه با هم هستیم نیز در ادامه افت فروش خود این هفته ۸۴۲ میلیون تومان فروخت تا با یک پله سقوط در رده چهارم جدول قرار گیرد.

این فیلم حالا در مجموع پنج هفته اکران در ۱۳۲ سالن سینما ۸ میلیارد و ۸۷۳ میلیون تومان فروخته است.

داستان ما همه با هم هستیم در قالبی کمدی روایت می‌شود و ماجرای سقوط یک هواپیما همراه با مسافرانی است که رازهای مختلفی دارند؛ رازهایی که قرار نیست تا ابد پنهان بمانند.

در این فیلم هنرمندانی چون محمدرضا گلزار، مهران مدیری، لیلا حاتمی، ویشکا آسایش، جواد عزتی، هانیه توسلی، پژمان جمشیدی، مانی حقیقی، سروش صحت، حسن معجونی، مهران غفوریان، نادر فلاح، سیروس گرجستانی، علی شادمان، رضا ناجی، سیاوش چراغی پور و سام نوری ایفای نقش می‌کند.

فیلم سینمایی زهر مار نیز در سومین هفته اکران، فروش ۸۳۲ میلیون تومانی را تجربه کرده است تا در مجموع فروش آن به ۲ میلیارد و ۳۶۶ میلیون تومان برسد. این فیلم که نخستین تجربه کارگردانی سیدجواد رضویان است این هفته با نمایش در ۱۴۹ سالن سینما در رده پنجم پرفروش‌های هفته قرار گرفته است.

زهر مار روایت مردی به نام رضاست که امروز به عنوان یک فرد ارزشی شناخته می‌شود گذشته‌ای دارد که او را رها نمی‌کند و همین گذشته برای او ایجاد دردسر می‌کند…

سیامک انصاری، شبنم مقدمی، شقایق فراهانی، سیامک صفری، نسیم ادبی، برزو ارجمند، علی استادی، رضا رویگری، حسین محب اهری و سیامک ادیب در این فیلم ایفای نقش می‌کنند.

فیلم سینمایی ایکس لارنج نیز در دومین هفته نمایش خود با فروش ۶۶۸ میلیون تومان در رده ششم پرفروش های هفته قرار گرفته است.

این فیلم کمدی در مجموع ۲ هفته نمایش در ۱۳۳ سالن سینما ۹۷۹ میلیون تومان فروخته است.

«ایکس لارج» داستان سه جوان امروزی را روایت می کند که بعد از رهایی از زندان و در مسیر تحقق رویاهایشان، با اتفاقاتی غیرمنتظره روبرو می شوند.

اکبر عبدی، محمدرضا شریفی‌نیا، سحر قریشی، میرطاهر مظلومی، یوسف تیموری، علی صادقی، رضا ناجی و بهاره رهنما بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

فیلم سینمایی دختر شیطان که از همان ابتدا انتظارات را در گیشه برآورده نکرد همچنان خوب نمی‌فروشد و حالا بعد از ۵ هفته نمایش تنها ۸۱۰ میلیون تومان فروخته است.

دختر شیطان این هفته با نمایش در ۴۴ سالن سینما فروشی بهتر از ۵۱ میلیون تومان نداشته است تا در رده دهم پرفروش‌های هفته قرار گیرد.

در این فیلم هنرمندان ایرانی و خارجی چون حمید فرخ نژاد، ایشا گوپتا، جکی شروف، گلشن گروور، سیمران میشکروتی، محمدرضا شریفی نیا و فردین حفیظی ایفای نقش می‌کنند.

دختر شیطان داستان یکی از بچه‌های ابلیس است که نمی‌خواهد راه پدرش را ادامه دهد. خداوند برای پذیرش توبه اش شرط می‌گذارد تا او به پاک‌ترین آدم زمین سجده کند. دختر شیطان وارد زمین می‌شود و دنبال یک آدم بی گناه می‌گردد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بررسی ششمین دوره رقابت‌های جهانی ورزش کارگری در «ورزش و مردم» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: با توجه به آغاز مرحله نهایی لیگ والیبال ملت‌های جهان در آمریکا، برنامه ورزش و مردم این هفته تحلیلی کامل از این مسابقات خواهد داشت.

به گزارش سینماپرس، به نقل از روابط عمومی شبکه یک، اولین مسابقه تیم ملی والیبال ایران جمعه ۲۱ تیر با تیم لهستان ساعت ۲:۳۰ بامداد انجام می‌شود.

همچنین با توجه به موفقیت چشمگیر ورزشکاران ایرانی در ششمین دوره رقابت‌های جهانی ورزش کارگری در اسپانیا، درخصوص بازگشت کاروان ۱۴۰ نفری تیم ورزش کارگری ایران و این موفقیت گفت‌وگو خواهد شد.

در آستانه اعزام تیم ملی هاکی به مسابقات قهرمانی آسیا، با مسئولان فدراسیون هاکی و ورزشکاران آیتم‌هایی پخش می‌شود. آخرین وضعیت تیم فولاد خوزستان با هدایت جواد نکونام نیز بخش دیگر برنامه ورزش و مردم را تشکیل می‌دهد.

گفتنی است  «ورزش و مردم»  به تهیه کنندگی و اجرای پیمان یوسفی کاری از تامین برنامه شبکه یک سیما است که جمعه‌ها حوالی ساعت ۱۱:۴۵ روی آنتن می‌رود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جو تسلیم بازیگر «مورتال کمبت» شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: جو تسلیم بازیگر فیلم سنیمایی «سریع و خشن» به عنوان بازیگر به عوامل فیلم مورتال کمبت اضافه شد.

به گزارش سینماپرس به نقل از ورایتی، جو تسلیم برای ایفای نقش شخصیت «ساب زیرو» در فیلم سینمایی «مورتال کمبت» با کمپانی نیولاین به توافق رسید.

تسلیم در محصول ۲۰۱۱ سینمای اندونزی به نام «یورش:رستگاری» ایفای نقش کرده است. او همچنین در فیلم سینمایی «سریع و خشن ۶»، «شب به سوی ما می‌آید» و علاوه بر این در فیلم «جنگجویان» که هم اکنون در حال اکران است، بازی کرده است.

نیو لاین نوشته است که قسمت بازی ویدیویی مورتال کامبت (نبرد فنا ناپذیران) در ماه آوریل (فروردین) منتشر شد و به موفق‌ترین مجموعه بازی‌های ویدیویی در طول تاریخ تبدیل شد. در حالی فیلم‌های که از این مجموعه منتشر شده به شدت توسط منتقدان مورد انتقاد قرار گرفته، اما «نبرد فنا ناپذیران» که در سال ۱۹۹۵ بیش از ۱۲۰ میلیون دلار فروش داشت و دنباله آن نیز که دو سال بعد با عنوان «نبرد فنا ناپذیران: نابودی» منتشر شد پنجاه میلیون دلار فروش کرد.

ساب زیرو یکی از اصلی‌ترین شخصیت‌های این بازی است که قصد دارد زمین را از اقدامات شرورانه یک شخصیت منفی حفظ کند. سیمون مک کوئید این فیلم را کارگردانی می‌کند که اولین تجربه کارگردانی فیلم بلند وی محسوب می‌شود. جیمز گان کارگردان «نگهبانان کهشکان» نیز به عنوان تهیه کننده در این پروژه حضور دارد.

این فیلم که به نویسندگی گِرِگ روسو ساخته می‌شود با اعلام کمپانی برادران وارنر در ۵ مارس ۲۰۲۱ (۱۵ اسفند ۹۹) اکران می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

شورای پروانه ساخت سه مجوز صادر کرد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مجموعه بالش ها به کارگردانی احمددرویشعلی پور، پسر به کارگردانی نوشین معراجی، قصه های باد به کارگردانی علی صفائیان مجوز ساخت گرفتند.

به گزارش سینماپرس، شورای پروانه ساخت آثار غیرسینمایی برای فصل دوم مجموعه «بالش‌ها» به تهیه‌کنندگی مجید حسنی و کارگردانی احمد درویشعلی پور، «پسر» به تهیه‌کنندگی مهدی فرد قادری و کارگردانی نوشین معراجی و «قصه‌های باد» به تهیه‌کنندگی حمید جمدر و کارگردانی علی صفائیان پروانه ساخت صادر کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«پس از آزادی» به ۶۰ درصد رسید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تصویربرداری سریال «پس از آزادی» به کارگردانی محمد علی باشه آهنگر به ۶۰ درصد رسید.

به گزارش سینماپرس، تصویربرداری سریال پس از آزادی به کارگردانی محمدعلی باشه آهنگر به تهیه‌کنندگی سعید سعدی ۶۰ درصد رسید.

بنا بر این گزارش، گروه تولید این روزها در لوکیشن‌های خارجی مشغول تصویربرداری تعدادی از سکانس‌های این سریال هستند.

خسرو شهراز، رضا داوود نژاد، اندیشه فولادوند، اصغر همت، قاسم زارع، مرتضی اسماعیل کاشی، سام کبودوند، آزاده سیفی، سارا شاهرودیان، حسین باشه آهنگر، ‌ رامین سیار دشتی،   و … از بازیگران اصلی این سریال هستند که تا به حال مقابل دوربین رفته‌اند.

برای تولید این سریال در منطقه بوستان ولایت دکورسازی شده است و برای اولین بار از این دکورها در تصویربرداری این سریال استفاده می‌شود.

در یک خطی این داستان آمده است: هر روز با عطر گل‌های باغ‌های شهریار از خواب بلند می‌شدم، مادرم خدابیامرز یه باغچه خوشگل داشت که همیشه سرش گرم بود. بنده خدا اکثر مواقع تنها بود. بابام که راننده بیابون بود صبح تا شب پشت نفتکش اش دنده عوض می‌کرد و بنزین جا به جا می کرد. راه نزدیکش چهار پنج ساعت ترافیک انبار ری تا پمپ بنزینای جنوب و مرکز تهران بود.

صبح ها زودتر می‌رفت تا بار بهتر بهش بخوره. اگه هوا سرد بود و مشکلی برای مناطق سردسیر پیش نمی‌اومد، بارش و عوض می‌کردن و می‌فرستادنش سمت همدان آذربایجان کردستان چه می‌دونم استان های سردسیر و برف گیر. این آخریا زیاد حالش میزون نبود خودش چیزی نمی‌گفت ولی ماها که می فهمیدیم. توی خونه‌ای که پدر مادر توش نباشه هیچی نمی تونه جاشونو پر کنه…

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

انیمیشن‌های ایرانی«بحران قصه» دارند/«نیکی به پدر»سوژه است نه قصه! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محمدعلی صفورا در کارگاه «تحلیل محتوای انیمیشن‌های تلویزیونی» با تأکید بر اینکه آثار ایرانی بیشتر سوژه و موضوع دارند تا قصه، این مسئله را موجب ضعف فیلمنامه‌ها دانست.

به گزارش سینماپرس، کارگاه «تحلیل محتوای انیمیشن تلویزیونی» با حضور مسئولان انیمیشن مراکز استانی سازمان صداوسیما پیش از ظهر امروز چهارشنبه ۱۹ تیرماه در مجموعه «انتظار» کرمانشاه برگزار شد.

محمدعلی صفورا مدرس انیمیشن در ابتدای این جلسه با اشاره به آثار انیمیشن دنیا عنوان کرد: پیش فرض ما این است که در این مسیر رشد خوبی داشته‌ایم اما لازم است که با توجه به استانداردهای دنیا حرکت کنیم و همچنان رشد کنیم.

وی ادامه داد: تولیدات انیمیشن به سه دسته عمده انیمیشن تجربی، سینمایی و تلویزیونی تقسیم می‌شود.

صفورا با اشاره به عناصر ساختاری ویژه انیمیشن اظهار کرد: عناصر ساختاری_بیانی ویژه انیمیشن، فیلمنامه، طراحی بصری، طراحی صوتی و تدوین عناصر این الگو را تشکیل می‌دهند.

وی در بخش عناصر ساختاری بیانی توضیح داد: یکی از بخش‌های این ساختار جاندارپنداری است اینکه به قلم، ماشین و… جان داده شود این مورد در انیمیشن‌های ما وجود دارد ولی هموز خیلی سطحی است.

صفورا با اشاره به بخش فیلمنامه نیز گفت: مهمترین صعف ما قصه‌گویی است و اینکه قصه‌ها شروع، میانه و پایان‌بندی ندارند. طرح‌هایی که می‌رسند بیشتر موضوع دارند مثل نیکی به پدر و مادر و یا ترس از تاریکی اما قصه این موضوعات چیست؟ ما بحران قصه داریم و داستان‌های جذاب بوجود نمی‌آید. برای هر داستانی هم باید ساختار درستی را تعریف کنیم.

این مدرس انیمیشن با اشاره به حرکات خاص در انیمیشن‌ها عنوان کرد: حرکات خاص در انیمیشن و کاراکترها می‌تواند با توجه به فرهنگ‌ها و استان‌های مختلف با هم متفاوت باشد. مثلاً وقتی کسی عاشق می‌شود ابروی او تغییر می‌کند و شبیه قلب می‌شود و یا وقتی ناراحت نمی‌شود ابروهای او گره می‌خورد و این‌ها همان حرکات خاصی است که غرب دوست دارد در آثار ما ببیند.

وی با اشاره به اهمیت در نظر گرفتن «کارکرد» در آثار عنوان کرد: اینکه بدانیم انیمیشن قرار است تجربی یا سینمایی یا تلویزیونی باشد، یا مخاطبش چه کسی است برای کارکرد انیمیشن اهمیت زیادی دارد.

صفورا با اشاره به بازنمایی شخصیت‌ها در آثار پویانمایی گفت: نحوه بازنمایی این شخصیت‌ها در قالب گروه خانواده، همسالان و دوستان، چهره‌های سیاسی و مذهبی و… در انیمیشن مهم است و نحوه تعامل میان این افراد است که کار را قدرتمند می‌کند. مثلاً ما در ایران اقلیت‌ها را داریم اما چقدر اقلیت‌ها در آثار راه پیدا می‌کنند اما شما در انیمیشن خارجی می‌بینید که در کنار دو سفیدپوست، حتماً سه شخصیت سیاه پوست هم می‌گذارد و دیالوگ‌های بین این شخصیت‌ها نشان دهنده نحوه روابطشان است. دنیا در حال فکر کردن به این مسائل و از بین بردن تبعیض هاست و نشان می‌دهد که می‌خواهد به شهروندانش فکر کند.

وی در بخش دیگر درباره بازنمایی مکان‌ها در آثار نیز تصریح کرد: خانه، مدرسه، محله و… نمایش دهنده پیشرفت شهر و کشور شما در انیمیشن است.

صفورا تصریح کرد: رویکرد انگلیس هم مثل ما در انیمیشن آموزشی است و بنا دارند محتوا ارایه کنند اما ما فکر می‌کنیم انیمیشن‌های ما آموزشی‌تر است درحالیکه برعکس آثار آنها بیشتر تأثیر آموزشی دارد.

صفورا با اشاره به «مفاهیم کلیدی بازنمایی» یادآور شد: دیگری، کلیشه‌سازی و طبیعی سازی از جمله این مفاهیم است. آمریکا آن‌قدر سوپرمن و قهرمان نشان می‌دهد در آثارش که شما آن را باور می‌کنید و از این طریق طبیعی‌سازی می‌کند. مفهوم کلیدی نیز در یک انیمیشن به این نکته اشاره دارد که نحوه بازنمایی هرکسی غیر از «ما» در آثارمان چگونه خواهد بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فیلم‌شویی در حیات خلوت جریان شبه روشنفکری – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مجموعه هنر و تجربه را شاید بتوان به عنوان مصداقی آشکار از کارنامه دولت تدبیر و امید در تسهیل فضای فیلم شویی در صنعت سینمای ایران قلمداد نمود؛ کارنامه ای که به خوبی چگونگی برخورداری تولیدات سینمایی معلوم الحال را از امکانات دولتی مشخص ساخته و نحوه حمایت های مالی دولت در ترویج ولنگاری فرهنگی را معین می نماید.

سیدعلی فاطمی / بررسی محتوی و آنالیز دقیق گزارش عملکرد ۱۲ ماهه سال ۱۳۹۷ هجری شمسی، موسسه هنر و تجربه سینمای ایرانیان به وضوح نشان می دهد که این زیرمجموعه سازمان سینمایی کشور به نحوی ویژه به محفلی از برای حضور رسمی آثار معلوم الحال سینمای ایران در فضای فرهنگی کشور مبدل گردیده است؛ آثار و تولیدات توقیفی و یا فیلم های ضد ارزش ویژه ای که قطعا در موعد اکران عمومی با مخالفت و با ممانعت روبرو خواهند شد و از این جهت فضای خودمانی و نسبتا بسته گروه سینمایی هنر و تجربه فرصت ویژه ای از برای عرضه این آثار محسوب می شود. فرصت خوبی که در اختیار این گونه از آثار قرار گرفته و موجب می شود تا این آثار به راحتی در فضای فرهنگی کشور منتشر و ضمن برخورداری عوامل تولید از اعتبار عرضه آثار خود، به نحو ویژه ای از حمایت های مالی دولتی، به سبب اکران در هنر و تجربه نیز بهره مند شوند.



بر این اساس گزارش عملکرد گروه سینمایی هنر و تجربه را شاید بتوان به عنوان مصداقی آشکار از کارنامه دولت تدبیر و امید در تسهیل فضای فیلم شویی در صنعت سینمای ایران قلمداد نمود؛ کارنامه ای که به خوبی چگونگی برخورداری تولیدات سینمایی معلوم الحال را از امکانات دولتی مشخص ساخته و نحوه حمایت های مالی دولت در ترویج ولنگاری فرهنگی را معین می نماید.



قطعا با مرور گزارش عملکرد گروه سینمایی هنر و تجربه نمی توان نمونه ای از فیلمسازان و یا فیلمسازی با دغدغه انقلاب اسلامی و فرهنگ ایرانی اسلامی و یا حتی معرفی درست و صحیح از تاریخ و چهره ایران و ایرانی را در ذیل این گروه نام برد که آثارشان همانند سایر فیلم های این گروه مورد حمایت قرار گرفته باشد و این مجموعه ضمن تشویق و نقد منصفانه برای پیشرفت و بها دادن به این نوع موضوعات، عرصه ی سینمایی کشور را برای دیگر علاقمندان بگشاید، تا در پی آن و پس از چهل سال مردم ایران شاهد ظهور آثار و تولیدات سینمایی هنری و تجربی ویژ ای با دغدغه های ملی و اسلامی خود باشند!؟



با کمال تاسف باید اعلام نمود که گروه سینمایی هنر و تجربه در شرایط کنونی به عنوان کاتالیزوری از برای مشروعیت بخشیدن به حمایت های دولتی از جریان شبه روشنفکری و بعضا اپوزیسیون نظام در عرصه فرهنگ و سینمای کشور مبدل گردیده است؛ جریانی که با وجود عدم پایبندی خود به مبانی اعتقادی نظام جمهوری اسلامی ایران، همچنان می خواهند از امکانات حاکمیتی برای حضور خود در عرصه سینمایی کشور بهره مند شوند و در این میان گروه سینمایی هنر و تجربه به خوبی توانسته تا ایشان را از اکثر پتانسیل های مادی و معنوی حاکمیت بهره مند سازد.



البته باید توجه داشت که به تبع اتخاذ چنین سیاست هایی هم در زمینه حمایت از محتواهای معلوم الحال و هم در اعمال سلیقه و یا به عبارت بهتر اعمال نفوذ جهت برخورداری از حمایت های دولتی فیلم های سینمایی فهرست شده که در یکسال گذشته در گروه سینمایی هنر و تجربه به اکران درآمده اند و … می توان این چنین تصور نمود که این گروه سینمایی به جولانگاه افکار شبه روشنفکری و بعضا اپوزیسیون نظام مبدل گردیده است. همچنین می توان این تلقی را داشت که گذشت زمان و حضور حاکمتی افرادی که در حال حاضر آنان را می توان در قامت سیاست گذاران سینمای هنر و تجربه به حساب آورد، در مجموع باعث به وجود آمدن طیف جدیدی از مافیای قدرت در عرصه فیلمسازی کشور خواهد شد و به تولید طیفی از مدیران فرهنگی و سینمایی خواهد انجامید که با رویکردی بعضا مغایر با ارزش های فرهنگی نظام جمهوری اسلامی به ترک تازی در آینده صنعت سینمای ایران خواهند پرداخت.







گروه سینمایی هنر و تجربه به نوعی اسباب کاهش نقش نهادهای نظارتی در سیاست گذاری و کانالیزه شدن فیلم ها شده و این امر به صورتی است که فرمول مشترکی از جمع موجود سیاست گذاران سینمای هنر و تجربه به چشم می خورد و این موضوع به روشنی از بروز و ظهور دیدگاه های این افراد در مورد آثار مختلف سینمایی قابل دریافت است.





آسیب دیگری که از این نوع کانالیزه کردن قابل مشاهده است تربیت یافتن شاگردان این دست از افراد تاثیر گذار و افزایش سبک و تفکر آن ها در عرصه سینمای کشور و تکرار دور باطل اصلاح وضع موجود است و نتیجه آن عدم بروز استعدادهای فیلمسازی متفاوت با سبک و سیاق جریان شبه روشنفکری حاکم بر عرصه سینمایی کشور و به تبع آن باعث به حاشیه رفتن افراد دغدغه مند و با تفکرات متضاد و بعضا معارض این جریان می شود.






با نگاهی موضوعی به جدول گزارش عملکرد گروه سینمایی هنر و تجربه و توجه به تعداد فیلم ها و مضامین در برگیرنده آن ها می توان چنین انگاشت که از لحاظ آماری تعداد شصت فیلم سینمایی در سال گذشته در گروه سینمایی هنر و تجربه اکران شده که تنها هفت فیلم در ژانری متفاوت از سینمای اجتماعی (Social Cinema) قرار داشته و با کارکرد اصلی این گروه و تحت عنوان فیلم های تجربی اکران شده اند. از این جهت عدم تحقق تعدد ژانرهای مختلف سینمایی یکی دیگر از ناکامی های ویژه گروه سینمایی هنر و تجربه محسوب می شود که به سبب حاکمیت جریان شبه روشنفکری به وقوع پیوسته و موجب شده تا به استثنای چند فیلم مشخص، سایر آثار در ژانر اجتماعی و به رنگ فضای غالب در عرصه سینمای کشور درآمده و کارکرد فیلم شویی را از برای تاسیس گروه سینمایی هنر و تجربه، در اذهان تقویت نماید.







شاید به این علت است که پرده سینماهای جمهوری اسلامی سال هاست پر شده از آثاری که صرفا یا حدیث نفس فیلمسازان است و یا نسخه تجویز شده ی طبیبان سینمایی بی مدرک و بدون صلاحیت، که البته تمام این موارد مورد حمایت جریان شبه روشنفکری حاکم بر عرصه فرهنگ و هنر بوده و مانع از این می شود که حقوق فرهنگی ملت مورد توجه قرار گرفته و از پدیدآورندگان این گونه محصولات مطالبه شود و به به سبب تدبیر مدبران بنفش، تولیدکنندگان اینگونه آثار با فراغت خاطر بیشتری در حال تولید می باشند و مطمئن هستند که در صورت عدم اقبال و یا مغایرت آثارشان در فضای اکران عمومی؛ موقعیتی به نام گروه سینمایی هنر و تجربه وجود دارد که با روی باز و دستی گشاده پذیرای ایشان بوده و از بیت المال مردم مسلمان ایران به تضمین آینده حرفه ای ایشان مبادرت می ورزد.






همچنین در گزارش عملکرد گروه سینمایی هنر و تجربه، تعداد زیادی از آثار و تولیدات سینمایی با  موضوعات زنان و دختران مانند فیلم سینمایی درساژ، دژاوو، زمانی دیگر، هندی و هرمز و … قابل مشاهده می باشد که صرف نظر از توسعه تفکرات فمنیستی غلیظ بر بستر فرهنگی جامعه اسلامی ایران؛ به نوعی بر تمرکز سامان یافته ای از برای ترویج و گسترش مبانی سند ۲۰۳۰ یونسکو توسط گروه سینمایی هنر و تجربه و با حمایت های مادی و معنوی ویژ ه حکایت می نماید.







قطعا این مهم در بازبینی دقیق فیلم‌های عنوان شده در گزارش عملکرد گروه سینمایی هنر و تجربه و سنجش آن با دستورالعمل های ابلاغی نظام لیبرالیسم در قالب سندهایی همچون سند ۲۰۳۰ یونسکو قابل مشاهده است. سندی که با عنوان رسمی دگرگون ساختن جهان ما: دستور کارش ۲۰۳۰ برای توسعه پایا (Transforming our world: the ۲۰۳۰ Agenda for Sustainable Development) در حال پیاده سازی و تاثیرگذاری بر ساختارهای فرهنگی و اجتماعی بسیاری از کشورها و به ویژه ایران اسلامی بوده و این امر با همراهی ویژه برخی از مسئولان و دست اندرکاران عرصه فرهنگی و بعضی از مدیران سینمایی در حال گسترش و عمومیت یافتن در پیکره تولیدات رسانه ای و بالاخص تحت لوای موجودیتی مجعول با عنوان هنر و تجربه است. موجودیتی که به صورتی محسوس در کلیت فضای سینمای روشنفکری از حضوری ویژه و قابل ملاحظه ای برخوردار بوده است و امروزه بخش قابل توجهی از تولیدات سینمایی کشور را از لحاظ محتوا به سمت و سوی مد نظر و در راستای اهداف تبیین شده در سند ۲۰۳۰ هدایت می نماید.






همچنین دیگر الگو واره های مطرح در سند ۲۰۳۰ یونسکو در قالب موضوعاتی همچون مهاجرت به نحو ویژ ه ای در رویکرد حمایتی گروه سینمایی هنر و تجربه جای داشته و به وضوح در مدل حمایت این گروه از تولیداتی همچون فیلم سینمایی رفتن به کارگردانی برادران محمودی و یا دو فیلم با عنوان دانشجویی و دو فیلم نیز در حوزه کودک دسته بندی شده و قابل پیگیری می باشد.



همچنین در گزارش عملکرد گروه سینمایی هنر و تجربه، تعداد بیست و سه فیلم در حوزه مستند به نمایش درآمده و مورد حمایت قرار گرفته که در این میان ژانر پرتره بیشتر از سایر گونه های مورد توجه بوده و البته در این بین مستندهایی نظیر ترور سرچشمه نیز به چشم می خورد که بر خلاف عناوین قابل قبول و بعضا دغدغه مند خود، از محتوای مجهول و ضعف  مبانی بسیاری برخوردار بوده و به نوعی تکمیل کننده پازل حاکمیت جریان شبه روشنفکری بر صنعت سینمای کشور و در حوزه فیلم مستند محسوب می شوند.



البته مبتنی بر گزارش عملکرد گروه سینمایی هنر و تجربه سهم فیلم های کوتاه نیز در سال گذشته نسبت به سال های قبل افزایش داشته که به طور میانگین در هر فصل شش فیلم کوتاه در سینماهای هنر و تجربه به نمایش درآمده که به نوبه خود ضمن ایجاد امیدواری از برای توسعه فیلمسازی در کشور، بار دیگر دغدغه ی گسترش حاکمیت جریان شبه روشنفکری را به واسطه بودجه حاکمیت یادآور شده و این همه در حالی است که تمرکز گروه سینمایی هنر و تجربه بر حمایت از تولیدات سینمایی دو تابعتی و آثاری همچون فیلم سینمایی یه وا (به کارگردانی آناهید آباد) و پولاریس یا ستاره شمال (به کارگردانی سودابه مرادیان) را می بایست در راستای همان کارکرد فیلم شویی از برای تاسیس گروه سینمایی هنر و تجربه، توسط دولت تدبیر و امید ارزیابی نمود.






بذرافشانی تولیدات دو تابعیتی را می بایست در دولت یازدهم و در دوره ی مدیریت جناب آقای ایوبی جستجو نمود؛ آن هنگام که سازمان سینمایی دستورالعملی برای افزایش تولیدات مشترک بین المللی ابلاغ نمودند و صرفا در آن مسائل اقتصادی در نظر گرفته شده بود  و هدف متعالی سینمایی و پیوست مشخص فرهنگی در آن لحاظ نشده بود.





امروزه پدیده سینمای دوتابعیتی با سرعت و شدت فزاینده ای در حال توسعه در میان سینماگران ایرانی است و یکی از عوامل پیشرفت این اتفاق رویکرد متولیان بنفش پوش سال های اخیر سینمای ایران است؛ متولیانی متوهمی که در دوران پس و پیش برجام عرصه ی فرهنگی کشور را درگیر و دار ولنگاری فرهنگی ساخته و با افزایش رویکرد حمایتی خود از این دست فیلم ها، مُهر تاییدی بر اقدامات فرهنگی ویژه در عصر نفوذ فرهنگی زده و گروه سینمایی هنر و تجربه را به عنوان نقطه اطمینان بخش از برای تولید کنندگان این چنین آثاری از برای تداوم حرفه ای خود و موفقیت اکران در ایران محیا نموده اند.





البته باید توجه داشت که به واسطه ضعف نظارت و ارزشیابی و برخی موضوعات مدیریتی دیگر در فضای فرهنگی و سینمایی کشور، بسیاری از آثار دوتابعیتی موجود در سینمای ایران به راحتی در موعد اکران عمومی حاضر شده و با حمایت وقیحانه برخی از متولیان سینمایی، بسیاری از آثار دوتابعتی این روزهای سینمای ایران به سراغ سکسی ترین سرزمین ها رفته و مناطق مشهور گردشگری جنسی (Sex tourism) در جهان را به عنوان لوکیشن خود بر می گزینند و در این راستا به عنوان مثال عبدالرضا کاهانی برای فیلم ما شما را دوست داریم خانم یایا به سراغ تایلند می رود و مسعود اطیابی فیلم سینمایی تگزاسِ را در مناطق معلوم الحال برزیل می سازد و یا آنکه خانم تینا پاکروان برای فیلم سینمایی لس آنجلس تهران به سراغ لُس آنجلس می رود و در ارکان عمومی نیز با حمایت مواجه می شود. اما همانگونه که بیان شد، گروه سینمایی هنر و تجربه به عنوان نقطه اطمینان بخش از برای این دسته از تولید کنندگان بوده و موجب می شود تا در صورت جریان سازی آثار دوتابعیتی و ممانعت ویژه از اکران عمومی این آثار، همواره موقعیتی با عنوان هنر و تجربه برای ایشان متصور باشد که بتواند از جیب بیت المال به جبران مادی و تداوم مسیر حضور دوتابعیتی ها در عرصه سینمای کشور بپردازد.






ادامه دارد…

مشاهده خبر از سایت منبع