X

بایگانی شهریور 11, 1398

دفتر سینمایی

فراخوان سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر منتشر شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فراخوان سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر با هدف شناسایی، ظرفیت‌سازی و حمایت از فعالیت‌های خلاقانه هنرمندان و گروه‌های موسیقی سراسر کشور منتشر شد.

به گزارش سینماپرس، فراخوان سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر با هدف شناسایی، ظرفیت‌سازی و حمایت از فعالیت‌های خلاقانه هنرمندان و گروه‌های موسیقی سراسر کشور منتشر شد.

در متن این فراخوان آمده است:

سی‌وپنجمین جشنواره موسیقی فجر هم‌زمان و در گرامیداشت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران از تاریخ ٢۴  تا ٣٠ بهمن ١٣٩۸ برگزار خواهد شد. فراخوان حاضر بر اساس آیین­نامه جشنواره و با هدف شناسایی، ظرفیت‌سازی و حمایت از فعالیت‌های خلاقانه هنرمندان و گروه‌های موسیقی سراسر کشور با اولویت معیارهای هنری هر شاخه از موسیقی تهیه و تنظیم شده است. ستاد برگزاری جشنواره با انتشار این فراخوان از کلیه گروه‌ها و هنرمندان فعال موسیقی در عرصه اجرای صحنه‌ای دعوت می‌کند تا در صورت تمایل با مطالعه دقیق فراخوان و ارسال آثار و مدارک خود در برگزاری و هر چه پربارتر شدن این رویداد هنری مشارکت نمایند.

بدیهی است پس از بررسی آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره توسط هیات انتخاب گروه‌­ها، اجراهای منتخب این امکان را خواهند داشت تا در سی ‌و پنجمین جشنواره موسیقی فجر به روی صحنه روند.

مدارک لازم:

– ارائه نمونه تصویری از اجرا
– تکمیل فرم درخواست شرکت در جشنواره
– متن تایپ شده شعر، ترانه و کلام

شرایط:

– مهلت ارسال مدارک: تا تاریخ ۱۷ آذر ماه

– نحوه ارسال مدارک:

١. از طریق بارگزاری در سایت سی و پنجمین دوره جشنواره موسیقی فجر به نشانی www.fajrmusicfestival.com
٢. ارسال توسط پست سفارشی یا تحویل حضوری به دبیرخانه جشنواره.   (در صورت ارسال با پست و یا تحویل حضوری نمونه‌های تصویری بایستی برروی لوح فشرده (در۲ نسخه) یا فلش­ ارائه شوند)
٣. نمونه تصویری باید حداقل ١٠ دقیقه با یکی از فرمت‌های WMV,MP۴,VOB و بدون هرگونه ویرایش صوتی یا تصویری به گونه‌ای ارسال شود که تمامی اعضای گروه در تصویر به طور کامل مشخص باشند.
۴. از آنجایی که فراخوان به منظور انتخاب برای اجرای زنده در جشنواره تهیه شده است، نمونه‌های ارسالی باید نشانگر قابلیت‌های اجرای صحنه‌ای هنرمند یا گروه باشد.
۵. بازبینی آثار صرفا بر اساس نمونه‌های تصویری ارسالی انجام می‌پذیرد، لذا تقاضا می‌شود متقاضیان در کنترل نمونه‌های ارسالی و بویژه کیفیت صوتی آنها کمال دقت و حساسیت را مبذول دارند.
۶. اجراهای واجد شرایط زیر در اولویت انتخاب قرار خواهند داشت:
 الف –  اجراهایی که در جشنواره برای اولین بار روی صحنه خواهند رفت.
 ب- گروه های متقاضی شرکت در سی و­پنجمین جشنواره موسیقی فجرکه از سه ماه قبل از جشنواره اجرای صحنه­ای نداشته باشند و یا در صورت اجرا، کارگان (رپرتوار) جدید و مجزا برای اجرای جشنواره آماده کنند، در اولویت انتخاب قرار می­گیرند.
ج – گروه‌هایی که فاقد عضو مشترک در اعضای اصلی (سرپرست، خواننده، تکنواز) با دیگر گروه‌های شرکت کننده باشند.
د – ارائه پارتیتور قطعات (در صورت وجود) در تسهیل و دقت ارزشیابی اجراها موثر خواهد بود.
هـ – در صورتی که شعر یا کلام آثار به زبانی غیر از فارسی است، ارسال ترجمه دقیق شعر، ترانه و کلام نیز الزامی است.
٧. در صورت توافق و صلاحدید هیأت انتخاب، گروه­‌های شرکت کننده به شهرستان­هایی که همزمان میزبان جشنواره خواهند بود، برای اجراهایی دیگر حضور می­‌یابند.
٨. ترکیب اعضای گروه هنگام اجرا در جشنواره باید مطابق با فرم ثبت نام و نمونه تصویری ارسالی باشد. در صورت بروز اتفاق پیش‌بینی نشده و موجه که منجر به تغییرات جزیی در ترکیب گروه شود، سرپرست موظف است مراتب را در اسرع وقت کتبا به دبیرخانه جشنواره اطلاع دهد تا نتیجه پس از بررسی به گروه اعلام شود.
٩. هر اجراشامل یک بخش، بدون تنفس با مدت زمان حدود حداکثر ۶٠ دقیقه خواهد بود.
١٠. تعیین مکان، تاریخ وساعت اجرا با توجه به وضعیت و شرایط فنی در اختیار ستاد جشنواره است.
١١. رعایت حقوق مادی و معنوی پدیدآورندگان آثار ارائه شده در جشنواره (موسیقی، شعر، ترانه وکلام) به عهده متقاضی است.

تماس با ما:

نشانی دبیرخانه جشنواره: تهران، خیابان حافظ، پایین‌تر از خیابان انقلاب، خیابان شهریار، جنب تالار وحدت، طبقه پنجم ساختمان بنیاد رودکی.
کد پستی: ۱۱۳۳۹۱۴۹۳۴
تلفن: ۶۶۷۲۱۱۷۰-۰۲۱
نشانی تار نمای اینترنتی:www.fajrmusicfestival.com
ایمیل: [email protected]

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تحریف حرف‌های براندو درباره مایکل جکسون – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: پسر مارلون براندو در بیانیه ای در روزنامه لس آنجلس تایمز گفته های پدرش در مورد مایکل جکسون را تحریف شده خواند.

به گزارش سینماپرس، میکو براندو پسرمارلون براندو ستاره افسانه ای سینمای جهان به گزارش چند روز پیش درباره گفته های پدرش در مورد مایکل جکسون واکنش نشان داد.

میکو در این باره در روزنامه لس آنجلس تایمز نوشت: من به مدت ۲۷ سال با مایکل جکسون رفیق بودم، پدرم هم همیشه او را ستایش می کرد، گفته های او درباره اینکه مایکل به کسی آسیب رسانده تحریف شده است.

در هفته ای که گذشت گفتگویی از براندو تحت عنوان «داستان های تلفنی: دادگاه های مایکل جکسون» در پاکست براندون اوگبورن منتشر شد که ادعا می کرد براندو در سال ۱۹۹۴ با مایکل جکسون درباره اتهامات جنسی اش صحبت کرده و به این نتیجه رسیده که مشکلات کودکی مایکل منتج به رفتارهای او با کودکان شده است.

میکو که زمانی به عنوان راننده مایکل جکسون فعالیت می کرد در واکنش به این پادکست نوشت: این مطلب فقط یک کار تبلیغاتی بی ارزش بوده که آنها برای ترویج پادکست شان استفاده کرده اند. پدرم اگر فکر می کرد مایکل به بچه ها آسیب رسانده با او رفاقت و دوستی نمی کرد. او هرگز چیز منفی از مایکل ندیده بود. لطفا داستانتان را اصلاح کنید.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سینما باید جریان‌ساز باشد نه این‌که پیرو اتفاقات جامعه – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: یک کارگردان گفت: آنچه در فیلم‌های و سریال‌ها شاهدش هستیم، نشان می‌دهد، الگوهای ایرانی – اسلامی در سیاست‌هاگذاری تولید جایی ندارد، والا با وضعیت بهتری را در آثار نمایشی شاهد بودیم.

به گزارش سینماپرس، ناصر باکیده، کارگردان سینما با بیان این‌که سینما نتوانسته تصویرگر خانواده ایرانی – اسلامی باشد، به حوزه اظهار کرد: اگر نگاهی به آثار موجود سینمایی بیندازیم متوجه خواهیم شد اکثر تولیدات هنر هفتم همسو و هم‌مسیر فرهنگ اسلامی – ایرانی نیست، زیرا آن چیزی که دیده می‌شود، خانواده‌ای متلاشی است که دیگر امیدی به انسجام آن نیست.

وی افزود: اگر فیلم‌های دهه‌های اخیر سینما را با آثار دهه ۶۰ مقایسه کنید بیشتر متوجه خواهید شد، چون در آن دوران فیلم‌های سینمایی به شکلی کاملاً بومی خانواده را مد نظر داشتند، حتی اگر مشکلاتی هم وجود داشتند در نهایت خانواده بوده که آنها را برطرف می‌کرده است، ولی امروز کاملاً فضا متفاوت است و معمولاً مشکلات به طلاق ختم می‌شوند!

وی با بیان این‌که سینما باید جریان‌ساز باشد نه این‌که پیرو اتفاقات جامعه، بیان کرد: ممکن است برخی در توجیه تصویرسازی نامناسب از خانواده در سینما بگویند سینما آینه تمام‌نمای جامعه است، برای همین وقتی آمار طلاق تا به این اندازه بالا رفته، ضروریست سینما نیز این مسئله را نشان دهد. این گفته از اساس با فرهنگ دینی و انقلابی ما تضاد دارد، چون باور ما این است که هنر و فرهنگ وسیله‌ای برای ارتقای فرهنگ عمومی جامعه است نه این‌که خود دنباله‌رو اتفاقات باشد. با این توضیح اگر در جامعه برخی رفتارهای ناپسند افزایش پیدا کرده، سینما باید در رفع آن بکوشد، نه این‌که خود دنباله‌رو آن باشد.

مدیر عامل اسبق انجمن سینمای جوانان ایران تصریح کرد: بگذارید مثالی بزنم. مرحوم علی حاتمی در فیلم‌هایش، خانواده را کاملاً مبتنی بر فرهنگ ملی و ایرانی ترسیم می‌کرد. فیلم سینمایی «مادر» بهترین مثال در این رابطه است. در این فیلم سینمایی، مادر به عنوان کانون اصلی خانواده، عاملی برای جمع شدن فرزندان است. نکته جالب‌تر اینجاست وقتی بچه‌ها به آغوش مادر باز می‌گردنند مشکلاتشان حل می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که زندگی ایرانی – اسلامی در قالب خانواده سنتی قابل تصویر است یا این‌که می‌توان یه شکل مدرن نیز به این امر پرداخت، چنین توضیح داد: موضوع مدرنتیه و سنت بحثی بوده که سالهاست پیرامون آن حرف است، اما به نظرم بسیاری از این جدلها درست نیست، چون این‌که فکر کنیم، حتماً برای رسیدن به یک سبک زندگی نیاز است دیگری قربانی شود، اشتباه محض است، پس می ‌شود با کنار هم قرار دادن سنت و مدرنیه به سبک زندگی ایرانی – اسلامی رسید.

این مدیر سینمایی تصریح کرد: معمولاً دو روش بسیار کلیشه‌ای برای پرداختن به سنت و مدرنیته در آثار نمایشی داریم که به نظرم باعث شده مردم کارهای تولیدی را باور نکنند. ابتدا این‌که زندگی سنتی را تنها در قالبی تکراری روایت می‌کنیم. به این صورت که خانه‌ای را نشان می‌دهیم که شکل قدیمی دارد و حتماً کنار حیاط این خانه تخت و سماور هم است. این شکل نگاه دیگر برای مخاطب عادی شده و حاضر به پذیرش آن نیست، برای همین درک نمی‌کنم چه اصراری داریم همین روش را ادامه دهیم.

وی اضافه کرد: در کنار این روش در نظر بگیرد فیلم‌هایی را که شکلی مدرن زندگی را عاری از احساس و انسانیت نشان می‌دهند، درحالیکه اکثر مردم امروز در آپارتمان‌ها زندگی می‌کنند و دیگر شکل زندگی قبل را ندارند، پس وقتی در آثار نمایشی نشان داده می‌شود که سبک زندگی توده مردم بد است، مطمئناً عموم مخاطبان هم با اثر ارتباط برقرار نخواهند کرد.

باکیده با تاکید بر این‌که داشتن مشاوران خبره برای برنامه‌سازان تلویزیون جز ضروریات است، گفت: اگر برای تولید یک فیلم یا سریال خانوادگی تنها به داشته‌های فیلمنامه‌نویس اتکا کنیم نتیجه همانی خواهد بود که هم اکنون شاهدش هستیم، اما اگر در زمان طرح قصه و نگارش کارشناسان خبره‌ای به نویسنده مشاوره دهند به نظرم بسیاری از نقصان ها از بین خواهد رفت. برای رسیدن به این خواسته هم نیاز است تا اهمیت فیلمنامه درک شود نه اینکه در ساخت یک فیلم یا سریال، کمترین دستمزد به فیلمنامه اختصاص پیدا کند.

باکیده در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: خیلی دوست دارم به یک امر اشاره داشته باشم که عموماً در بسیاری از آثار نمایشی می‌بینم. وقتی ما می‌خواهیم خانواده‌ای مذهبی را ترسیم کنیم، الگوهایمان عموماً یک شکل است. این رویکرد باعث می‌شود ما دین‌مداری را تنها برای یک شکل از آدم‌ها تصور کنیم، همین عامل هم انگیزه‌ای می‌شود تا مخاطبی که آن شکل زندگی را ندارد دیگر علاقه‌ای برای رجوع به آنموزه‌های دینی از خود نشان ندهد، در صورتی‌که باید دین را برای همه اقشار نشان دهیم تا شاهد فراگیری آن در جامعه باشیم.

وی در بحش پایانی سخنان خود درباره جنگ نرم اظهار کرد: در دهه شصت دشمنان این سرزمین سعی کردن ملت ما را به وسیله حمله نظامی از پا درآورند که با همت مردم و امام (ره) تیرشان به سنگ خورد، اما امروز آنها علاوه بر مسائل اقتصادی روی مسائل فرهنگی هم‌توجهی ویژه دارند. برای مثال سریال‌های فارسی زبان ماهواره گواه بارز این ادعاست، پس بیایم هر آنچه از دستمان بر می‌آید برای ترویح فرهنگی ایرانی – اسلامی در هنرمان هزینه کنیم.

مشاهده خبر از سایت منبع