X

بایگانی شهریور 11, 1398

دفتر سینمایی

ابوالحسنی: اقتصاد در سینمای کودک مرده و بازار این گونه مهم سینمایی راکد است/ ابتدا باید بازار ملی را تقویت کنیم، سپس در پی حضور در بازارهای جهانی باشیم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محمد ابوالحسنی مدیر مرکز نوآوری صنایع فرهنگ محور کودک و نوجوان و تهیه کننده آثار انیمیشن همزمان با برگزاری سی و دومین جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان با انتقاد از شرایط بحرانی سینمای کودک در کشور گفت: بنده معتقدم یکی از بزرگترین ضعف های ما در سینمای ایران این است که به اقتصاد این گونه مهم سینمایی بی توجه بوده ایم؛ اقتصاد در سینمای کودک مرده و بازار این گونه مهم سینمایی راکد است، پول در سینمای کودک جریان ندارد و وقتی که اقتصاد در هر حوزه ای ضعیف باشد ما نمی توانیم انتظار شکوفایی و رشد را در آن حوزه داشته باشیم.

تهیه کننده مجموعه محبوب «دیرین دیرین» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: مدیران سینمایی باید در ابتدا بازار سینمای کودک و نوجوان را توسعه دهند. ما باید به فکر پول سازی در این حوزه باشیم. علاوه بر این ها توان تولیدی مان را باید افزایش دهیم. در حال حاضر تعداد فیلم های تولید شده در این گونه مهم سینمایی به شدت کاهش پیدا کرده است و اغلب فیلمسازان دغدغه مند حوزه سینمای کودک بیکار و خانه نشین هستند.

وی ادامه داد: بنده معتقدم دید جدی نسبت به سینمای کودک در کشور ما وجود ندارد و این گونه سینمایی هیچ گاه در تاریخ سینمای کشورمان بازیگر اصلی سینما نبوده، این اتفاق در حالی است که در دنیا قضیه کاملاً برعکس است. امروزه در اغلب کشورها شاهد این هستیم که برای دستیابی به منافع کلان فرهنگی، اقتصادی و… آثار کودک زیادی آن هم با صرف هزینه های هنگفت تولید می کنند اما ما از این غافله عقب مانده ایم.

ابوالحسنی تأکید کرد: مدیران سینمایی باید در پی تغییر مواضع خود نسبت به سینمای کودک باشند. سینمای کودک نیازمند یک فرآیند درست است. ما باید برای رشد این گونه سینمایی از بیزینس من هایی که در سینما فعالیت می کنند دعوت کنیم تا بیایند و روی بازار سینمای کودک کار کنند.

این تهیه کننده در بخش دیگری از این گفتگو در پاسخ به این سوأل که مدیران سینمایی امروزه در پی تقویت بازار جهانی سینمای کودک هستند اما از توجه به بخش ملی غافل شده اند، نظر شما در این خصوص چیست اظهار داشت: ما ابتدا باید بازار ملی را تقویت کنیم، سپس در پی حضور در بازارهای جهانی باشیم؛ درست است که بازار داخل سودآور و بزرگ نیست اما آنچه باید مد نظر مدیران باشد این است که در ابتدا بازار ملی را تقویت کنند و سپس در پی پیوند خوردن با حوزه بین الملل باشند.

وی در خاتمه اظهاراتش افزود: ما در حوزه بین الملل می توانیم از متخصصان بزرگ سینمای کودک دعوت کنیم تا با ما در خصوص تولید انیمیشن های جذاب برای کودکان مان، مبتنی با فرهنگ و هویت ملی مان همکاری داشته باشند تا در ابتدا کمی بازار داخل را تقویت کنیم، کودکان را با فیلم های جذاب ایرانی کودک آشنا کنیم و سپس در پی آن باشیم تا در حوزه بین الملل عرض اندام کنیم. سوأل بنده اینجا است که ما اینک با کدامیک از تولیدات مان می خواهیم در بازار جهانی سر بلند کنیم؟ تا تولید خوبی در سینمای کودک وجود نداشته باشد نمی توان انتظار داشت که دنیا به فیلم های مان توجه کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نخستین پوستر «شاه‌کش» رونمایی شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: در آستانه اکران فیلم «شاه‌کش» نخستین پوستر این فیلم رونمایی شد.

به گزارش سینماپرس، نخستین پوستر فیلم سینمایی «شاه کش» به نویسندگی و کارگردانی وحید امیرخانی و تهیه‌کنندگی عباس نادران رونمایی و منتشر شد. این پوستر توسط محمد روح‌الامین طراحی شده است.

نخستین پوستر «شاه‌کش» منتشر شد/ اکران از ۲۷ شهریورماه

فیلم سینمایی «شاه کش» از ۲۷ شهریورماه در سینماها اکران می‌شود.

مهناز افشار، هادی حجازی‌فر، فرید سجادی‌حسینی، مهدی کوشکی، علیرضا کمالی، پیمان مقدمی و مجید صالحی بازیگران «شاه کش» هستند.

پخش این فیلم بر عهده شرکت سینمایی نمایش گستران است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«شکست زمان» در انتظار دریافت پروانه ساخت از سازمان سینمایی است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: عباس رافعی می گوید مدتی است منتظر دریافت پروانه ساخت فیلمنامه «شکست زمان» است که موضوعی اجتماعی دارد.

به گزارش سینماپرس، عباس رافعی نویسنده، کارگردان و تهیه کننده سینما درباره سرنوشت ساخت فیلمنامه «شکست زمان» که در انتظار دریافت پروانه ساخت از سازمان سینمایی است، به صبا گفت: بیش از یک ماه است که این فیلمنامه را برای دریافت مجوز ساخت به سازمان سینمایی داده و در انتظار هستیم تا نوبت به بررسی آن برسد.

وی با اشاره این پروژه قرارست در خارج از ایران فیلمبرداری شود تاخیر در دریافت مجوز را باعث دلسرد شدن سرمایه گذارانی دانست که با آنها به توافق ضمنی رسیده است.

کارگردان «فصل فراموشی فریبا» افزود: گرچه ما به انتظار عادت کرده ایم ولی امیدواریم هرچه زودتر پروانه ساخت «شکست زمان» صادر شود.

رافعی درباره موضوع فیلم جدیدش توضیح داد: شخصیت اصلی داستان کاری در گذشته کرده و حالا تقاص آن را پس می دهد.

وی در پاسخ به اینکه آیا این فیلم مانند «فصل فراموشی فریبا» قصه ای زنانه دارد، گفت: خیر قصه این کار زنانه نیست و ویژگی آن این است که زمان روانی فیلم با زمان فیزیکی اش فرق دارد یعنی شکست زمان داریم و زمان گویی سال ها بر شخصیت ها می گذرد.

کارگردان «آوازهای سرزمین من» اضافه کرد: ما نام های دیگری چون «کارما» و «بومرنگ» هم برای این فیلمنامه در نظر گرفته ایم.

این نویسنده و کارگردان در پایان صحبت هایش درباره سرنوشت اکران فیلم «بهت» که ۲ سالی است اکران نشده است، گفت: پخش کننده «بهت» دفتر هدایت فیلم است که گویا دیگر فیلم چندانی برای پخش ندارد و همین مساله مناسبات سینماداران را با این دفتر تغییر داده و به دنبال آن فیلم ما هم اکران نشده است، البته به ما گفتند ۲ هفته قبل از محرم فیلم را اکران کنیم که نپذیرفتم و فعلا قرارست بعد از ماه صفر برای اکران اقدام شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«تولد در تاریکی» انیمیشنی درباره کودک به تولید می‌رسد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: عباس جلالی یکتا به زودی ساخت انیمیشن «تولد در تاریکی» را آغاز می کند.

به گزارش سینماپرس، عباس جلالی یکتا کارگردان انیمیشنبا اشاره به جدیدترین فعالیت های خود به مهر گفت: در حال حاضر برای ساخت یک انیمیشن کوتاه با مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به توافق رسیده ام که امیدوارم بتوانم هرچه سریع‌تر آن را جلوی دوربین ببرم.

وی ادامه داد: نام این انیمیشن «تولد در تاریکی» است و برخلاف اثر قبلی ام «پسر دریا» که یک اثر رئال-انیمیشن بود، این اثر کاملا انیمیشن است.

این کارگردان انیمیشن تاکید کرد: با توجه به فیلمنامه پیش بینی می شود که «تولد در تاریکی» در ۷ دقیقه ساخته شود. این اثر کاملا برای کودکان ساخته می شود البته شاید بعد از تولید برخی این نظر را داشته باشند که این اثر درباره کودک است.

وی توضیح داد: با تایید اولیه از سوی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، بیش از یک سال برای تولید این اثر انیمیشن و طراحی شخصیت ها زمان لازم است.

کارگردان انیمیشن «پسر دریا» با اشاره به وضعیت تولید انیمیشن و چرخه اقتصادی آن بیان کرد: به تازگی بخشی به نام «وب سری» در انیمیشن فعال شده است که نگاه اقتصادی به انیمیشن دارد به این معنا که اگر بتوان یک پلن اقتصادی خوب برای پروژه انیمیشن تعریف کرد، می توان یک سرمایه گذار و یا یک تهیه کننده خوب برای پروژه جذب کرد که این رویکرد می تواند روش مناسب و تاثیرگذاری در حوزه تولید انیمیشن باشد.

وی یادآور شد: با چنین روشی، بازگشت اقتصادی یک پروژه انیمیشن کاملا بررسی می شود و براساس آن تولید انیمیشن تعریف می شود. در واقع می توان گفت با اجرای این طرح، انیمیشن از حالت سنتی خود خارج می شود و شکل و شمایل جدیدی پیدا می کند.

جلالی یکتا در پایان درباره تولید سریال های انیمیشن در کشور گفت: متاسفانه تولید سریال های انیمیشن نسبت به گذشته محدودتر شده است و بیشتر سریال های قدیمی که بازده بهتری داشتند، جلو می رود و این نشان می دهد که مرکز صبا بیشتر از آثاری حمایت می کند که سرمایه گذاری محکمی پشت آن باشد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تغییر رئیس صداوسیما صحت ندارد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مهرداد بذرپاش گفت: برخی با طرح شایعاتی از قبیل رفتن رئیس سازمان صداوسیما می‌خواهند عزم رسانه ملی را برای برگزاری پرشور دو انتخابات مهم پیش رو سست کنند.

به گزارش سینماپرس، «مهرداد بذرپاش» در واکنش به برخی خبرسازی‌ها درباره حضور او در سمت ریاست سازمان صداوسیما به فارس گفت: بعضی رسانه‌های خاص اصرار عجیبی دارند که شایعه خروج دکتر علی عسکری را تبدیل به خبر کنند اما جهت اطلاع عرض می‌کنم رئیس سازمان صداوسیما همچنان در این سمت می‌ماند و با قدرت به کارخود ادامه می‌دهد.

نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال خبرگزاری فارس در این زمینه افزود: بحمدالله در این مدت سه سال و اندی که از مدیریت آقای دکترعلی عسکری در سازمان صداوسیما می‌گذرد، کارهای بسیار خوب و تاثیرگذاری صورت گرفته است و در ادامه نیز خبرهای خوبی از سازمان خواهید شنید.

معاون رئیس جمهور سابق، صداوسیما را یکی از بهترین نمونه‌های جوانگرایی در میان دستگاه‌های مختلف توصیف و تصریح کرد: آقای علی عسکری با شجاعت در این سه سال گذشته راه را برای حضور جوانان متعهد و متخصص در مدیریت‌های گوناگون باز کرده است و این جوان‌ها باید قدر این فرصت را بدانند و از آن برای خدمت به مردم و نظام استفاده کنند.

مهرداد بذرپاش هدف از چنین خبرسازی‌هایی را عملکرد موفق رسانه ملی بویژه در یکی دوسال گذشته دانست و افزود: دشمنان بیرونی و بعضی دنباله‌های داخلی آنها می‌خواهند با چنین خبرسازی‌هایی عزم رسانه ملی را برای برگزاری پرشور دو انتخابات مهم پیش رو سست کنند اما همه می‌دانند راهی که می‌روند راهی بیهوده و بی‌نتیجه است.

طی روزهای اخیر شایعاتی مبنی بر رفتن علی عسکری از سازمان صداوسیما در فضای مجازی عنوان شده و حتی برخی رسانه‌ها از مهرداد بذرپاش به عنوان جایگزینی وی نام برده‌اند.  

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پخش مستند پرتره «یکه‌سوار» در قاب سیما – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مستند پرتره «یکه‌سوار» درباره زندگی و شهادت حاج مهدی عراقی در چهار قسمت از روز شنبه پخش خود را آغاز کرد.

به گزارش سینماپرس، گروه فضای مجازی بسیج صدا و سیما به مناسبت ایام شهادت شهید حاج مهدی عراقی مستندی بلند را تهیه کرده است. این مستند ۴ قسمتی به بخش‌های مختلف زندگی و مبارزات این یار دیرین امام خمینی (ره) می‌پردازد.

پخش مستند پرتره «یکه‌سوار» از شبکه دو سیما

تهیه کننده و کارگردان یکه سوار عبدالرضا نعمت اللهی است که در ۴ قسمت چهل دقیقه‌ای با نام‌های: دیدار، ترور، تاوان و رهایی ساخته شده است.

علاقه‌مندان می‌توانند این اثر را ساعت ۱۹ در روزهای شنبه تا سه شنبه از شبکه دو سیما تماشا کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

طرح موضوع «عاشورا و افق گشایی در دانش اجتماعی» در شبکه چهار – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: برنامه «ضیافت عاشورایی» در دومین برنامه امشب ۱۰ شهریورماه، میزبان آیت الله احمد مبلغی خواهد بود.

به گزارش سینماپرس، مالک شجاعی در دومین برنامه از «ضیافت عاشورایی» میزبان حضور آیت الله احمد مبلغی، استاد حوزه و عضو مجلس خبرگان رهبری و رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی خواهد بود.

بنا بر این گزارش، «ضیافت عاشورایی» امشب قصد دارد با توجه به دیدگاه‌های مختلفی که در باب سرآغاز دانش اجتماعی در بین اندیشمندان و جامعه شناسان وجود دارد، به طرح این پرسش جدی بپردازد که آیا نخبگان جهان اسلام در دو نهاد علمی حوزه و دانشگاه به امکان و شیوه طرح مباحث دانش اجتماعی با توجه به سرمایه‌های فرهنگی و ظرفیت‌های بی‌نظیر میراث دینی ما  همچون عاشورا و قیام حسینی اندیشیده‌اند

پرسش دیگر اینکه برای قدم نهادن در این راه دشوار معرفتی از کجا باید آغاز کرد و با چه روشی با مسائل مواجه شد؟ این قسمت از برنامه سهم خود را برداشتن گام کوچکی در این مسیر می‌داند.

برنامه «ضیافت عاشورایی» با اجرا و سردبیری دکتر مالک شجاعی و تهیه کنندگی علیرضا فالیزی کاری از گروه فرهنگ و اندیشه شبکه چهارسیما است که ویژه ایام محرم تولید و هرشب ساعت ۲۳ از این شبکه پخش می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مداح‌ها سلبریتی نیستند! / انتشار صدای مقاومت مأموریت ماست – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: میثم مطیعی گفت: هیچ رقابتی بین مداحان وجود ندارد. ما نه سلبریتی هستیم، نه فوتبالیست هستیم نه بازیگر و غیره. پشت سر ما یک حقیقت بزرگ به نام اهل بیت وجود دارد و همه مردم ما را با آن می‌شناسند.

به گزارش سینماپرس،  برنامه میدان انقلاب شب گذشته با موضوع شاخص های هیئت انقلابی روی آنتن شبکه سه سیما رفت. مهمان این قسمت از برنامه میثم مطیعی مداح اهل بیت بود.

او در ابتدای سخنان خود ضمن اشاره به مأموریت و وظیفه مداح و هیئت گفت: در مورد سابقه و تاریخچه هیئت‌ها واثرگذاری‌شان، صحبت زیاد است. من نگاهی دارم که خیلی از هیئت‌ها آن را به درستی تشخیص دادند و انجام می‌دهند و به نوعی منحصر به من نیست. پرچم‌دار این جریان نیز شخص مقام معظم رهبری و حضرت امام راحل است. سخنان امام درباره سیدالشهدا و هیئات و همچنین سخنان رهبری در دیداری که همه ساله با مداحان مطرح می‌کنند نقشه راهی است و ما خود را سرباز می دانیم.

وی ادامه داد: بنده رویکرد ماموریتی تربیتی به مداحی دارم که خیلی از هیئت‌ها نیز آن را داشته و سعی می‌کنیم در تمام کارهای خود این رویکرد را رعایت کنیم. البته ماموریتی که خودمان با مشاوره با بزرگترها تشخیص می‌دهیم نه ماموریتی که بهمان دیکته شود. ما هیچ وقت مأموریت دیکته شده را نپذیرفتیم و هیئات امام حسین نیز همیشه مستقل بودند. در این مسیر، تلاش کردیم در حوزه سبک زندگی، مسائل اعتقادی، موضوعات اجتماعی و همچنین مسائل روز داخلی یا بین‌المللی واکنش نشان بدهیم و محتوا تولید کنیم. علاوه بر این باید بگویم مداحی برای من یک وسیله و ابزار برای انتقال محتوا و تبلیغ است. به نظرم مداح باید به معنای واقعی مبلغ دین باشد، صدای خوب داشتن و خوب خواندن یک بخش ماجرا است.

وی ضمن اشاره به هیئت انقلابی و مداحی انقلابی گفت: همیشه با این که بخواهم در مداحی سیاسی و انقلابی محدود شوم، مقابله می‌کنم و در سوال اول شما سعی کردم این نگاه عام را تشریح کنم. دقت کنید من با مداحی انقلابی و هیئت انقلابی مخالفم. مگر بقیه هیئت‌ها ضد انقلابی هست؟ من می‌گویم مداحی مبتنی بر مبانی اسلام ناب محمدی درست است. در این مداحی واکنش نشان دادن به مسائل روز و بین‌المللی بخش مهمی از ماجرا است اما همه اش این نیست. بر همین اساس باید تصحیح کنم که ما را در آن فضا محصور نکنید. بر همین اساس به شما می‌گویم که نگاه‌مان مداحی مبتنی بر اسلام ناب است که رویکرد آن ماموریتی و تربیتی است و به مسائل خانوادگی، اجتماعی، اخلاقی و اقتصادی می‌پردازد. برای مثال راجع به رزق حلال، عفاف، نوجوانان، نگاه پاک و غیره کار کرده‌ایم و این‌ها از جمله مضامینی است که در شعر خود وارد نموده‌ایم.

مطیعی بیان داشت: نکته بعدی که بسیار مهم است این است که راجع به بکاء بر امام حسین علیه السلام، روایات زیادی وجود دارد که به این کار تشویق می‌کند اما آیا فقط گریه است؟ حرف ما این جا است که آیا حرکت امام حسین سیاسی بود یا نبود؟ حرکت امام حسین علیه ظلم بود یا نبود؟ نقش ما در این میان چیست؟ ما امام حسینی را می‌شناسیم که برای امروز ما پیام دارد. اگر این پیام گفته نمی‌شود کم‌کاری امثال من است. امام حسینی که به ۱۴۰۰ سال پیش محصور شود و فقط برای او عزاداری کنیم و لا غیر چگونه است؟ بنابراین اگر ما به مضامین سیاسی روز در داخل و بین الملل ورود پیدا کردیم برای این است که بدان اعتقاد داریم.

وی ضمن اشاره به هیئت سکولار گفت: هیئت سکولار دقیقاً کبریت بی‌خطر است و هیچ کسی هم با آن مشکل ندارد و به نوعی محدود کردن امام حسین به ۱۴۰۰ سال پیش است که هیچ‌گونه جنبش و حرکت و انقلابی برای هیچ مسئله‌ای به همراه ندارد. ما را به اعماق قرن‌ها می‌برد و امام حسینی را نشان می‌دهد که هیچ ربطی به ما ندارد. این موضوع در حالی است که اگر هیئت سکولار نباشد، راجع به انقلاب اسلامی، زکزاکی مظلوم، انقلاب بحرین، فتنه ۸۸ و غیره موضع دارد. اگر جنبه حماسه‌ای عاشورا را از تشیع جدا کنید و به ۱۴۰۰ سال قبل برویم که هیچ ضربه‌ای به کسی نمی‌زند، هیچ کس هیچ مشکلی با آن ندارد. وقتی صداها زیاد می‌شود نشان می‌دهد که هیئت‌ها به بخشی از وظایف خود عمل می‌کنند. معتقدم اگر هیئت‌های مذهبی در این پیچ مهم تاریخی، وظیفه خود را بشناسند، آینده روشنی در پیش خواهیم داشت. ما به مضامین حسینی نیاز داریم و مسئولین ما به چنین مضامینی احتیاج دارند. دقت داشته باشید که مردم ما با امام حسین شوخی ندارند. عده‌ای شاید به مسجد نروند اما هیئت را می‌روند. به جامعه ما نگاه کنید که چگونه تحت تاثیر محرم قرار می‌گیرد. بنابراین باید از این ظرفیت استفاده شود. وقتی رهبری می‌گویند که نباید هیئت سکولار داشته باشیم یعنی تلاش‌هایی است که امام حسینی وجود داشته باشد که هیچ حرکتی برای آن قائل نباشیم و فقط برای او گریه کنیم.

وی در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر وجود خط‌کشی‌ها در بین مداحان گفت: در جواب سوال شما باید به چند موضوع اشاره کنم. اساسا با خط کشی مخالف هستم و هیچ موضعی از بنده پیدا نمی‌کنید که در جایی خط‌کشی کرده باشم. با اصطلاح مداحی انقلابی مخالف هستم و تاکنون آن را به کار نبردم و این حرف دیگران به کار برده‌اند. همه هیئت‌های ما انقلابی هستند چرا که اگر انقلابی نباشند خیلی راحت خودش را نشان می‌دهد. هیئت‌های ما در دل این نظام، اعتقادات و مسائل مرتبط با جامعه فعالیت می‌کند و هر روز با مردم سر و کار دارد. همانطور که می دانید بنده هیچ فعالیت حزبی و سیاسی ندارم و تا کنون در هیچ میتینگ انتخاباتی حضور نداشتم اما مداحی انقلابی را بخشی از کار خود می‌دانم.

میثم مطیعی تاکید کرد: هیئت ما تصویربرداری ندارد و این موضوع خود خواسته است. ما در هیئت، هیچ وقت چراغ روشن نمی‌کنیم و فیلمبرداری نمی‌کنیم. هیچ کس، هیچ فیلمی از هیئت ما ندیده است. مگر زمانی که در بیت بودم، مشهد بودم یا جایی بودم که زورم نرسیده است. بنابراین خیلی از کارهای ما دیده نشده است. مثلاً سرمایه گذاری کنونی ما بر روی خانواده است و به مرتبط کردن اشعار با موضوع خانواده فکر می‌کنیم. این‌ها فعالیت موثری است که در گام دوم انقلاب، همین‌ها وظیفه ما است. من خودم را مداحی انقلابی می‌دانم اما بقیه را هم مداحی انقلابی می‌دانم. همه ما در فرآیند فرهنگی انقلاب، به مانند قطعات یک پازل هستیم. وظیفه من این است که با قشر دانشگاهی سر و کار داشته باشم و البته دیگران نیز باید جایگاهی داشته باشند. مثلاً طلبه‌ها، بازاری‌ها، پاسدارها، جوانان و غیره شاید به هیئتی که بنده در آن به امام حسین عرض ادب می‌کنم نیایند اما به هیئت دیگر می‌روند. در مورد شعرهایی که خوانده می‌شود باید بگویم که این شعرها نتیجه ماه‌ها فکر، مطالعه، نشستن با شاعر و ملودی ساز و غیره است. مثلا وقتی من می‌خواهم راجع به بحرین عملیات فرهنگی کنم باید آنجا را بشناسم که اشتباه به خط نزنم یا وقتی که می‌خواهم راجع به داعش یا آل سعود حرف بزنم نیز چنین است. باید بگویم که فشارها خیلی زیاد بوده است اما به صراحت به همه می‌گویم که بنده هیچ وقت درگیر این فشارها و دیگر حواشی نشدم و واکنشی نشان ندادم و همیشه سعی کردم ادب را در مقابل همه رعایت کنم.

این مداح اهل بیت توضیحاتی در مورد ماجرای استفتا از رهبری پیرامون برهنه شدن در هیئت‌ها داد و گفت: راجع به برهنه شدن باید بگویم هر زمان که خدمت آقا می‌رسم، یک کاغذ و قلم دارم که ۹۹ درصد مطالبی که می‌پرسم به گوش جامعه نرسیده و دلیل هم داشته‌ام. همیشه از رهبری می‌پرسم که نظر شما راجع به فلان موضوع چیست؟ برایم مهم است که بدانم ولی من در چه مسیری ریل‌گذاری کرده و دنبال او بروم. البته برای بقیه هم همین است. یکی از سوالاتی که از ایشان پرسیدم این بود که گفتم اعضای هیئت ما هیچ وقت برهنه نمی‌شوند؛ می خواهم نظر صریح شما را راجع به آن بدانم. احساسم این است که شما قلبا نسبت به این موضوع مخالفت دارید. ایشان در جواب گفتند که نه تنها قلبا مشکل دارم بلکه لسانا و مکرراً به آقایان مداح گفته‌ام. از ایشان پرسیدم که آیا اجازه دارم این را نقل کنم؟ فرمودند بله. من مکرراً به آقایان مداح این موضوع را گفته‌ام. البته من این مساله را نقل نکردم و تنها در یک جلسه خصوصی بیانش کردم. خاطرم هست سفری به یکی از دانشگاه های اراک داشتم و پس از آن یک طوفان رسانه‌ای راجع به همین موضوع ایجاد شد. به رسانه ای که این مسئله را از زبان من نقل کرده بود زنگ زدم و پرسیدم آیا این حرف را از زبان من شنیده‌اید؟ در پاسخ گفت خیر. احساس تکلیف کردیم.

وی ادامه داد: توجه کنید، دلیل اینکه این ماجرا را بیان نکردم این بود که مقدمه چینی می‌خواست، کار فرهنگی و توجیه کردن می‌خواست و … بعد از این اتفاقات، خبر این هیاهو به رهبر انقلاب رسید. ایشان گفتند که اگر من اخلاص داشته باشم خداوند به حرفم برکت می‌دهد و اگر اخلاص نداشته باشم به عنوان یکی از سیئات عمل من محسوب می‌کند. حال اکنون وضعیت هیئت‌های ما در این زمینه چگونه است؟ هیئت ما تصویر ندارد اما وقتی تصاویر هیئت‌های دیگر را می‌بینم، لذت می‌برم.   همه با لباس متحدالشکل شکیلی عزاداری می‌کنند. من برای این کار دلیل هم دارم و آن این است که هنوز خود من حتی در برابر مدیر دبیرستانم نیز جرات نمی‌کنم با زیر پیراهنی باشم چه برسد به مجلس امام حسین. در ادامه این ماجرا باید بگویم بعد از یک سوال شخصی بنده، فشارها از ناحیه دوستان آغاز شد و هیچ کس حتی یک بار نگفت که بیا و داستان را برای ما تعریف کن. البته از این اتفاق ناراحت نیستم چیزی بود که باید اتفاق می‌افتاد و گله‌ای هم نیست. من دوست دارم که دایره حب و بغض من دایره حب و بغض ولی‌ام باشد وگرنه ایشان این موضوع را تکلیف نکردند. اما با این حال اگر اکنون نگاه کنید، چند درصد از هیئت‌ها برهنه نمی‌شوند؟ فشارها در حوزه‌های مختلف زیاد بوده اما مانع از حرکت نشده است.

میثم مطیعی در بخش دیگری از برنامه در پاسخ به سوال مجری مبنی بر رقابت بین مداحان برای آوردن سبک جدید گفت: چیزی که همیشه تاکید می‌کنیم این است که در هیئت‌ها حضور پیدا کنید. این بدین معنی نیست که فقط به هیئت دانشگاه امام صادق علیه‌السلام بیایید، بلکه حضور معنوی‌تان در یک جمع مومنانه با سیدالشهدا قطع نشود. خاطرم هست که آقا مجتبی می‌گفتند که من سه تا «ش» دارم؛ شعار، شعور و شرع. اگر شعار باشد و شرع و شعور در آن نباشد، واویلا است و معلوم نیست از کجا سر در می‌آورد. در پاسخ به سوال شما باید بگویم که هیچ رقابتی بین مداحان وجود ندارد. ما نه سلبریتی هستیم، نه فوتبالیست هستیم نه بازیگر و غیره. پشت سر ما یک حقیقت بزرگ به نام اهل بیت وجود دارد و همه مردم ما را با آن می‌شناسند. برای همین است که خطاها تحمل نمی‌شود. لذا فضای مداحی، فضای سلبریتی‌ها نیست و هیچ رقابتی بین مداحان وجود نداشته و فضا رفاقتی است. مثلا بنده به دلیل فضای دانشگاه کمتر فرصت پیدا می‌کنم که به هیئت‌های دیگر بروم. آیا این بدین معنا است که با دیگر مداحان مشکل دارم و رقابت داریم؟ اصلا اینگونه نیست. این که گفتم همه ما قطعات یک پازل هستیم، اعتقاد قلبی‌ام را بیان کردم البته نسبت به بعضی از مداحان که بدون مشورت کردن وارد فضاهایی می‌شوند نکته دارم. ما هم مقصریم که سکوت می‌کنیم. استفاده از ملودی‌های نامناسب، اشعار بی‌محتوا و سخیف بد است. البته این‌ها کم هستند اما واقعیت این است که دیده می‌شود.  برای مثال فرض کنید که می‌خواهم راجع به خانواده حرف بزنم؛ خب چگونه باید حرف بزنم؟ باید بروم مطالعه کنم و راجع به آن مستمع که این سخنان را می‌شود احساس مسئولیت داشته و مشورت بگیرم.

میثم مطیعی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره فعالیت هیئت میثاق با شهدا توضیح داد و گفت: هیئت میثاق با شهدا یادگار شهدای دانشگاه و اخلاص آقای مهدوی‌کنی است که در سال ۱۳۶۱ آغاز شده و یک سری از بچه های مخلص پای کار هیئت ایستادند و جالب است که تا کنون نیز هستند. بسیاری از آنان روزگاری دانشجو بودند و حالا دکتر هستند. سال ۸۶ درهای دانشگاه برای عموم مردم باز شد و از آنان دعوت شد که در هیئت دانشگاه شرکت کنند. یک نکته از همان روز اول مبنا بوده و تاکنون نیز است، این است که آن چیزی که برای آن چیزی که ولی ما را ریل‌گذاری می‌کند، تلاش کنیم. این روند تاکنون ادامه داشته و جلسات هیئت هفتگی است. علاوه بر این، در فاطمیه، ماه رمضان، محرم و … برنامه داشته و مانند خیلی از هیئت‌های دیگر اثرگذاری دارد.  باید بگویم که این هیئت اتاق فکر دارد و عزیزانی همیشه مشغول هستند. در اینجا باید از شاعران خوبی که در این هیئت فعال هستند تشکر کنم؛ دکتر مهدی سیار، میلاد عرفان پور، علی محمد مودب و… از جمله شاعرانی هستند که ما را بسیار یاری می‌کنند. ما نزدیک به ۳۰ شاعر فعال داریم و در کنار آن کارگروه‌های تخصصی سیره، ملودی، مقتل و غیره را داریم که وارد مسائل مختلفی نظیر خانواده، عفاف، دشمن‌شناسی و … شده است. نکته مهمی که راجع به جمعیت هیئت وجود دارد تعداد آن نیست بلکه باید بگویم جمعیت ما کیفی است و افرادی می‌آیند که بسیار تاثیرگذار هستند.

این مداح اهل بیت افزود: علاوه بر این موارد، فعالیت های اجتماعی نیز انجام شده که منجر به تاسیس خیریه شد. البته خیلی از هیئت‌ها چنین کارهایی می‌کنند و ما از آنان الگو می گیریم این فعالیت‌ها شامل اردوهای جهادی یک روزه در حاشیه تهران، خدمات پزشکی، کارآفرینی و اشتغال و غیره است. هم‌چنین در ماجرای زلزله همانند بسیاری از هیئت‌های دیگر وارد کار شدیم. من معتقدم که هیئت‌ها پای کار انقلاب ایستاده‌اند.

او در مورد فعالیت های هیئت میثاق با شهدا در حوزه جهان اسلام گفت: اول این است که چرا وارد این عرصه شده‌ایم؟ می‌خواهم خاطره ای را بیان کنم تا بگویم سابقه ورود ما به مداحی عربی از همان رویکرد ماموریتی مان است. این که می‌خواستیم گفتمان مقاومت به آن اضافه شود. البته در این مسیر سختی‌هایی هم وجود داشته است. برای مثال یک نفر پیش من آمد و گفت اگر آدم عربی بلد است نباید به رخ بکشد! من نمی‌خواهم عربی‌ام را به رخ بکشم بلکه می‌خواهم صدای مقاومت، صدایی در کنار خط‌های دیگر باشد. خاطرم هست که اوایل انقلاب بحرین به شدت احساس می‌کردم که باید کاری بکنم. در همان زمان به مشهد رفتم تا با بچه‌های فرهنگی که از لبنان آمده بودند، دیدار کنم. از آنان پرسیدم آیا شعر عربی مناسب دارید؟ گفتند نه. پرسیدم ملودی مورد پسند عرب زبان‌ها را دارید؟ گفتند نه. بنابراین با دست خالی و خودمان شروع کردیم و اثرگذار هم بود. باید بگویم که از آن پس، یک کار محتوای جدی بر روی این مسئله انجام شد؛ یعنی با کارشناسان مربوطه صحبت کردیم و تصمیم گرفتیم که یک شعر را بخوانیم یا خیر. علاوه بر این، وقتی این مسئله را شروع کردیم، واکنش‌های بسیار خوبی از لبنان و بحرین و … به دستمان رسید و شاعران جدیدی به ما اضافه شدند و در حوادث مختلف واکنش نشان دادیم. خاطرم هست که یک شاعر ایرانی که به ما لطف دارد به من زنگ زد و گفت اگر برای شیعیان نیجریه کاری نکنی از تو نمیگذرم و در قیامت جلویت را می‌گیرم. این گونه بود که چنین مأموریتی برایم تعریف شد. توجه داشته باشید که من نه عضو سازمانی هستم و نه از جایی پول می‌گیرم. من یک معلم دانشگاه هستم که وظیفه خود می‌دانم از توفیقی که خداوند به من داده است برای تبلیغ استفاده کنم. در ادامه مسیر به اربعین رسیدیم و دیدیم که اربعین چقدر جای کار دارد. در این مساله تصمیم گرفتیم که کار را به صورت موضوعی نگاه کنیم؛ مثلا زنان و اربعین، نوجوانان و اربعین و …

مطیعی در پایان برنامه گفت: رسانه وظیفه دارد کارهای خوب و جهت‌ده را انتخاب کند و به جامعه منتقل کند.

*فارس

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سیاه‌نمایی روشنفکری نیست – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: یکی از بازیگران قدیمی سینما و تلویزیون می‌گوید مفاهیم سینمای امروز چیزی جز تکرار و بازتکرار تلخی و بدبختی‌های زندگی ندارد و این در حالی است که نه تنها رسالت هنر بلکه تمامیت زندگی نیز هرگز مساوی با بدبختی و سیاهی مطلق نیست.

به گزارش سینماپرس، مهین ترابی در ابتدا ضمن ابراز نارضایتی از مضامین و روند تولید فیلم های ایرانی بیان داشت: زیاد به سینما نمی روم ولی یک سری از فیلم ها را دیده‌ام و تا جایی که دیده‌ام (و نه در باب همه فیلم ها) باید بگویم هر بار بیش از پیش ناامید شده ام؛ مخصوصا مضامینی که در نظر می گیرند به نظرم بسیار غم انگیز و صرفا جنبه های منفی زندگی آدم ها است که سوژۀ کارها می شوند. بر این اساس سوژه ها برایم بسیار مایوس کننده اند. از سوی دیگر کمدی ها دارای سطحی بسیار پایین هستند و مضامین آنها بسیار سبک و بی مفهوم و بی مزه هستند.

وی افزود: فیلم های جدی که به دنبال مطرح کردن مسائل مردم هستند در بسیاری از موارد آزار دهنده اند و انگار مردم را از زندگی سیر می کنند. در صورتی که زندگی مجموعه ای از همه چیز است. هیچکس نمی تواند بگوید زندگی یک تراژدی واقعی است. نفس زندگی همواره شادی و غم را همراه هم دارد اما در فیلم های ما به ناگاه چنان در تاریکی می تازند که آدم بعد از دیدن فیلم احساس ناامیدی زیادی دارد. این را دوست ندارم و متاسفانه اکثر فیلم هایی که دیده ام به همین ترتیب بوده اند. و الان که فکر می کنم کدام فیلم بوده که بعد از دیدن آن احساس خوب و امیدواری به زندگی داشته باشم، فیلمی نبوده است.

شاید این فضای یاس در فیلم های درام از طرفی و بی محتوایی در فیلم های طنز از سوی دیگر از نظر دست اندرکاران مشکل نیست اما از دید من این مشکل است چرا که مانند در نظر گرفتن صرفا یک روی زندگی و سیاهی و تاریکی آن است و این معنای زندگی نیست. زندگی آمیخته ای است از شادی و موفقیت و رنج و غم و زحمت و همه اینها را با هم دارد و اگر ما بخواهیم بخشی از زندگی را روی پرده سینما ببینیم، حتما باید مجموعه ای از اینها و برشی در هم از آن باشد؛ یعنی در عین حال که موضوع را از نقطه نظر و زاویه دید خودشان مطرح می کنند، باید این نگاه را داشته باشند که زندگی نمی تواند مطلق، تاریک و سیاه باشد.

مهین ترابی در پاسخ به این سوال که آیا نارضایتی اش از باب فیلم های ساخته شده مختص به دهه اخیر است، تصریح کرد: فکر می کنم شرایط در دهه قبل بهتر بود و سایه روشن هایی که در متن فیلم ها مطرح می شد، نسبت به امروز خیلی به جنس زندگی نزدیک تر بود. امروز از یک زاویه ای نگاه می کنند که هم همواره برای من شوک آور بوده است و هم این که خیلی بیشتر از قدیم تر ها سیاه است؛  یعنی فیلم هایی که می خواهند مسائل و موضوعات اجتماعی را مطرح کنند، نسبت به گذشته خیلی سیاه هستند و این کمبود آن اسانسِ خودِ زندگی است که آمیخته ای است از همه چیز و نه یک بعد. و نمی دانم این گونه دیدن، به مثابه حقیقتی است که من آن را نمی فهمم و یا این که یک نگاه خاص است؛ چنانچه برخی خود را مسوول این می دانند که بدبختی ها را باید مطرح کنند تا دیگران هم در جریان آن بدبختی ها قرار بگیرند. در صورتی که جنس زندگی به این صورت است که چیزی به اسم بدبختی یا خوشبختی وجود ندارد و لحظه به لحظه ما آمیخته ای از همه این چیزها را با هم تجربه می کنیم و کسی استاد است که بتواند با این نگاه به زندگی، مضامین آن را در فیلم ها نگاه کند.

وی دلیل این شیوه از فیمسازی را چنین عنوان کرد: دلیل این است که برخی شاید خود را کفیل نجات دیگران می دانند یا کفیل این می دانند که وعده های نجات بخشی به مردم بدهند یا این که اگر به فرض کسی سر گرسنه بر بالین می گذارد، این باید در یک فیلم مطرح شود که همه خبر داشته باشند. در حالی که به نظرم این آیینه قرار دادن در برابر آن مشکل و زیاد کردن این حس است، بدون این که راه چاره ای برای آن ملحوظ شده باشد. وظیفه هنر انعکاس بدبختی نیست. وظیفه هنر انعکاس خود زندگی است با تمام زیبایی ها و بدی هایش. البته زندگی بدی ندارد و بدی ها را خود ما به وجود آورده ایم. این سبک فیلم ها از جهت اجتماعی بودن یا مطرح کردن انتقاد سیاسی، به ریشه خود زندگی می زنند و این قشنگ نیست. هنر در عین حال که باید وظیفه خودش را انجام دهد، نباید فراموش کند که وظیفه اش زیبا کردن و ارتباط برقرار کردن با روح انسان ها است نه با این اتفاقاتی که هر روز رخ می دهند و پیش می روند و هر روز هم شکل خود را عوض می کنند. اگر بخواهیم این گونه پیش برویم باید تاآخر دنیا ناله کنیم.

به نظرم خیلی از مدافتاده و قدیمی شده است که برخی با مطرح کردن سیاهی های اجتماعی دنبال برچسب روشنفکری هستند؛ قدیم ها این گونه بود اما امروز باید آدم ها بفهمند که این دوران به سر آمده است و دیگر فعالیت سیاسی و اجتماعی و … با این گونه رفتاهاری قهرآمیز رخ نمی دهند و دوران گفت وگو ها و نزدیکی آدم ها به همدیگر است. دورانی است که باید سوتفاهم ها رفع شوند.

*ایرنا

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دیدار تعدادی از مدیران آموزشگاه‌های آزاد هنری با مدیرکل دفتر موسیقی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تعدادی از مدیران آموزشگاه‌های آزاد هنری با مدیرکل دفتر موسیقی و سرپرست دفتر آموزش و توسعه فعالیت‌های فرهنگی هنری وزارت ارشاد دیدار کردند.

به گزارش سینماپرس، جلسه نمایندگان مدیران آموزشگاه‌های آزاد هنری با حضور مرتضی نیک‌نژاد سرپرست این  دفتر و محمد اله یاری مدیرکل دفتر موسیقی در دفتر آموزش برگزار شد. در این جلسه راهکارهای اجرایی، برنامه ریزی و سیاستگذاری برای تشکیل انجمن آموزشگاه‌های آزاد هنری مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

مرتضی نیک نژاد سرپرست دفتر آموزش و توسعه فعالیت های فرهنگی هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اهمیت تشکل های صنفی گفت: وجود انجمن ها و تشکل ها در فضای آموزش هنر به منظور حمایت از هنرمندان حوزه آموزش هنر از ملزومات است و امیدوارم  با همت و یاری مدیران آموزشگاه ها به دستآورد های بزرگ و مناسبی در این زمینه برسیم.

محمد اله یاری مدیرکل دفتر موسیقی نیز ضمن تاکید بر اهمیت وجود انجمن های صنفی در همه حوزه های آموزشی گفت: برای رسیدن به نظام مندی و کیفیت بالای آموزش های  هنری در همه حوزه ها و بخش های آن به وجود این انجمن ها نیاز داریم.

در این نشست  اهداف انجمن های صنفی و  فرآیند تشکیل آن بررسی شد  و نمایندگان مدیران آموزشگاه های آزاد هنری از حوزه های موسیقی، تجسمی و نمایشی  به بررسی دیدگاه ها و مسائل  خود پرداختند.

مشاهده خبر از سایت منبع