X

بایگانی شهریور 24, 1398

دفتر سینمایی

رکورد «شهرزاد»توسط «هیولا» شکسته شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سریال «هیولا» رکورد تماشای آنلاین سریال در شبکه نمایش خانگی را شکست.

به گزارش سینماپرس، درحالی که یک قسمت تا پایان سریال هیولا باقی مانده است، فیلیمو با مقایسه میزان تماشای آنلاین سریال‌های مهم شبکه نمایش خانگی، هیولا را رکورددار اعلام کرد.

بنا بر این گزارش، در آستانه پخش آخرین قسمت هیولا، این سریال با مجموع ۳۰۶ میلیون دقیقه تماشا بالاتر از ممنوعه، نهنگ آبی و فصل سوم شهرزاد در رتبه بندی تماشای آنلاین قرار گرفت.

بعد از هیولا با میانگین ۱۷ میلیون دقیقه تماشا در هر قسمت، ممنوعه با میانگین ۹.۵ میلیون دقیقه تماشا در هر قسمت، فصل سوم شهرزاد با میانگین ۷.۸ میلیون دقیقه تماشا در هر قسمت و نهنگ آبی با میانگین ۶.۸ میلیون دقیقه تماشا در هر قسمت در رتبه‌های دوم تا چهارم پربازدیدترین سریال‌های شبکه نمایش خانگی قرار دارند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برندگان جشنواره دوویل ۲۰۱۹ معرفی شدند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: جشنواره‌ فرانسوی که برای تجلیل از فیلم‌های سینمای آمریکا برگزار می‌شود، شب پیش به برندگان این دوره خود جایزه داد.

به گزارش سینماپرس به نقل از هالیوود ریپورتر، جشنواره دوویل ۲۰۱۹ که امسال به ریاست کاترین دونو بازیگر سرشناس فرانسوی برگزار شد، شب پیش برندگانش را شناخت.

در این مراسم «گاو نر» ساخته آنی سیلوراستاین جایزه بزرگ جشنواره و نیز جایزه مکاشفه برای بهترین فیلم اول و جایزه منتقدان را دریافت کرد.

کاترین دونو ریس هیات داوران امسال گفت بخشی از داوران شامل والریا گالینو، گاسپار اولی و اورل‌سان دیدگاهی متفاوت داشتند و همین موجب شد تا در نهایت ۲ جایزه داوری و یک جایزه ویژه اهدا و در نهایت به جای دو برنده، در مجموع ۴ برنده معرفی شود.

در این میان کارگردان‌ها شامل آنتونین بودری، کلر برگر، ژان پییر دورت، گائل مورل و میکلاس سادا و بازیگر ویکی کریپس به عنوان بخش اصلی داوران به انتخاب برنده خود پرداختند و برنده جایزه مکاشفه و جایزه منتقدان از سوی گروه جدا شده انتخاب شد.

جایزه داوران به میکل آنجلو کاوینو برای «صعود» و رابرت ایگرز برای «فانوس دریایی» اهدا شد و جایزه ویژه به کارلو میرابلا-دیویس برای «چلچله» تعلق گرفت.

آنی سیلوراستاین که به دلیل کنسل شدن پروازش نتوانست به این مراسم برسد با پیامی ویدیویی از حمایت از سینمای مستقل تشکر کرد. «گاونر» فیلم وی اوایل امسال برای نخستین بار در بخش نوعی نگاه جشنواره فیلم کن به نمایش درآمده بود.

«صعود» هم امسال در بخش نوعی نگاه جشنواره کن حضور داشت و جایزه داوری آن بخش را دریافت کرده بود. کاوینو با تشکر از دریافت جایزه دوویل گفت این فیلم با الهام از سینمای فرانسه ساخته شده و دریافت این جایزه برای او و سازندگان فیلم یک افتخار بزرگ است.

فیلم «فانوس دریایی» نیز که با بازی ویلم دفو و رابرت پتینسون بازی ساخته شده در بخش دو هفته کارگردان‌های جشنواره فیلم کن برای نخستین بار دیده شد و جایزه فیپرشی آنجا را دریافت کرده بود.  

این جشنواره کارش را با نمایش فیلم «یک روز بارانی در نیویورک» ساخته وودی آلن شروع کرده بود و میزبان رومن پولانسکی و نیت پارکر در جشنواره بود.

جانی دپ نیز از جمله حاضران در این جشنواره بود که همزمان با نمایش جدیدترین فیلمش «در انتظار بربرها» راهی دوویل شد.

در این جشنواره ۱۰ روزه (از ۶ تا ۱۵ سپتامبر) در مجموع ۷۴ فیلم آمریکایی و مستند به نمایش درآمد که ۱۴ فیلم در بخش رقابتی جای داشتند.

پیرس برازنان، سینا میلر، جنا دیویس و کریستن استورات نیز از جمله چهره‌هایی بودند که در این جشنواره جایزه دریافت کردند.

جایزه کریستن استورات جمعه شب توسط اولیویه آسایاس که کارگردانی این بازیگر را در فیلم‌های «ابرهای سیلس ماریا» و «فروشنده شخصی» برعهده داشت به وی اهدا شد.

سوفی ترنر نیز که بازیگر «بازی تاج و تخت» و «سنگین» بود به عنوان بازیگر جوان هالیوود تجلیل شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

چهار فیلمی که طرز تفکر شما را تغییر می‌دهد + عکس – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: در این گزارش به معرفی فیلم‌هایی که هوش شما را به چالش می‌کشند، می‌پردازیم.

به گزارش سینماپرس، فیلم‌هایی هستند که به طور خاص میزان هوش شما را به چالش می‌کشند. گاهی فیلمسازان با تغییر زمان بندی فیلم‌ها این کار را انجام می‌دهند که این اتفاق باعث حمله به دانسته‌های قبلی شما می‌شود و طرز تفکر شما را تغییر می‌دهد.

فیلم‌ها سوالات متفاوتی مثل «چه کسی قاتل است؟»، «چه اتفاقی در پایان می‌افتد؟» و یا اینکه «همه آن‌ها یک رویا بود؟» را مطرح می‌کنند؛ اما وقتی فیلمی تجربیات قبلی شما را به چالش بکشد، شما مجبور می‌شوید که تحقیق کنید و قصد فیلمساز را بیابید و یا در مورد آن موضوع، کتاب بخوانید.

در این جا تعدادی از فیلم‌هایی که سوالاتی فراتر از یک ذهن متفکر را مطرح می‌کنند، معرفی می‌کنیم:

«تلقین» – کریستوفر نولان

در این فیلم، کریستوفر نولان به صورت کلامی و بصری، دنیای یک رویا درون یک رویای دیگر را جست و جو می‌کند. شخصیت‌هایی که او خلق کرده در نا خودآگاه دیگران شناور می‌شوند و دنیاها و مفاهیم جدیدی را خلق می‌کنند.

۴ فیلمی که هوش شما را به چالش می‌کشند

نولان در این فیلم ایده به اشتراک گذاشتن و ورود به رویای دیگران را مطرح می‌کند که باعث شده، سوالاتی مطرح شود که آیا این در دنیای واقعی امکان پذیر است؟ این فیلم در ژانر رازآلود اکشن و هیجان انگیز است که وقتی از چالش‌های عبور کنید، از خود می پرسید چقدر باهوش هستید.

باشگاه مشت زنی – دیوید فینچر

این فیلم از روی کتابی به همین نام و با نویسندگی چاک پالانیک اقتباس شده است. خود او اعلام کرد که این فیلم حتی از کتابش هم موفق‌تر ظاهرش شده است! این فیلم حمله به نظام سرمایه داری است و با سوالاتی که مطرح می‌کند، باعث می‌شود یک تحلیل روانشناختی از خود داشته باشیم.

۴ فیلمی که هوش شما را به چالش می‌کشند

فینچر از داستان پردازی و وسواس در جزئیات به دور نبود، اما با این حال فیلمی ساخت که سوالات زیاد را در ذهن بیننده به وجود آورد. فیلمی که در زمان اکران با جنجال‌ و واکنش‌های زیادی روبرو شده بود.

آغازگر- شین کاروث

شین کاروث کارگردانی، تهیه‌کنندگی، نویسندگی، تدوین و ساخت موسیقی این فیلم را انجام داده و خودش نیز در آن ایفای نقش کرده است. او با بودجه هفت هزار دلاری فیلمی درباره سفر زمان خلق کرد که بد نیست آن را چند بار ببینید.

۴ فیلمی که هوش شما را به چالش می‌کشند

رویکرد روایت داستان و پرش‌های متوالی در فیلم باعث می‌شود نفهمید که الان در زمان حال هستید یا گذشته و حتی به شما فرصت تحلیل نیز نمی‌دهد!

جاده مالهالند – دیوید لینچ

هنگامی که وارد فیلم‌های دیوید لینچ می‌شوید، باید منطق و توضیح و استدلال را پشت در بگذارید. دلیل اینکه فیلم‌های لینچ شما را به چالش می‌کشد این است که با وجود سبک و محتوایی که دارد، می‌تواند آگاهی درونی تان را درگیر کند.

۴ فیلمی که هوش شما را به چالش می‌کشند

در این فیلم روایت‌های جدا شده و شخصیت‌های ثانویه زیادی هستنند که ممکن است ما آن‌ها را متوجه نشویم، اما این دنیای لینچ است که باعث می‌شود به طور مداوم از خود سوال کنیم چه اتفاقی می‌افتد. داستان این فیلم اصلا پیوسته نیست و به همین خاطر گزینه مناسبی برای به چالش کشیدن هوش شماست.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تهیه‌کننده «ستایش» به گریم جنجالی بازیگر زن سریالش پاسخ داد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فصل سوم سریال «ستایش» به کارگردانی سعید سلطانی هر شب روی آنتن شبکه سه می‌رود.

به گزارش سینماپرس، آرمان زرین‌کوب تهیه‌کننده سریال «ستایش»، درباره برخی انتقادها به گریم شخصیت «ستایش» در فصل سوم آن، به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: به نظر من گریم «ستایش» هیچ ایرادی ندارد؛ مشکل این است که برخی مخاطبان ما که البته برایمان قابل احترام هستند، بیشتر وقت و توجهشان را صرف حواشی می کنند و به محتوای فیلم توجه ندارند. در فصل دوم «ستایش» هم از ما ایراد گرفتند که چرا «ستایش» پیر نشده است؛ من همان زمان در یک برنامه زنده تلویزیونی هم به این منتقدان گفتم که شما قصه را دنبال نکرده اید.

وی ادامه داد: ما در فصل اول «ستایش»، با دختری ۲۰ ساله مواجه بودیم؛ در فصل دوم بیست سال گذشته بود و روایتگر قصه یک زن ۴۰‌ ساله شدیم. طبیعتاً زن ۴۰ ساله پیر نمی‌شود.

این تهیه‌کننده عنوان کرد: برخی مخاطبان که ایراد می‌گیرند، با دقت این سریال را تماشا نمی‌کنند و بیشتر به دنبال حواشی هستند و این حواشی در فضای مجازی برای آن‌ها جلب توجه می‌کند. آنها با پخش فصل سوم می‌گویند چرا ستایش جوان شده است؟! توجه کنیم که در فصل دوم تمام فشار و اتفاقات زندگی روی دوش «ستایش» بود و او همزمان در رستوران کار می‌کرد؛ تا جایی که فرزندانش به او می‌گفتند ما خودمان کار می‌کنیم؛ اما او نگران بچه‌ها بود و همه این دلایل باعث شد چهره ‌اش افسرده باشد.

پاسخ تهیه کننده ستایش پیرامون گریم

زرین کوب اظهار کرد: فصل سوم ادامه فصل دوم را نشان می‌دهد که خانواده «ستایش» به تهران آمده اند و زندگی آن‌ها به آرامش رسیده است؛ چراکه دخترش ازدواج می‌کند و نگران هویت بچه‌ها نیست. در فصل سوم «ستایش» فعالیت اجتماعی و روحیه شادی دارد. الان زمانی است که او به آرامش رسیده؛ پس چرا نباید به زندگی خود برسد و حال خوب داشته باشد؟! ما نمی‌توانیم جزء به جزء نشان دهیم که او چه کارهایی انجام داده؛ مثلاً او به کلینیک زیبایی رفته و به زندگی خود می‌رسد.

تهیه کننده سریال «ستایش» پیرامون ساخت فصل چهارم این مجموعه خاطرنشان کرد: باید فصل سوم تمام شود و بازخوردهای مخاطبان را ببینیم. از طرفی نظر مدیران تلویزیون مهم است که تمایلی برای ساخت فصل چهارم دارند یا خیر. همچنین نویسنده سریال، باید میزان کشش قصه را برای ادامه تولید بسنجد؛ در غیر این صورت ساخت فصل بعدی منتفی است. البته ذهن نویسنده ما فعلاً درگیر فصل سوم است و در حال حاضر پاسخی برای ساخت فصل چهارم نداریم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

حمیدرضا ترکاشوند تیتراژ پایانی سریال «مرضیه» را خواند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تیتراژ پایانی مجموعه تلویزیونی «مرضیه» با صدای حمیدرضا ترکاشوند منتشر شد.

به گزارش سینماپرس، تیتراژ پایانی سریال «مرضیه» که پخش آن از دیشب ۲۳ شهریور از شبکه دو سیما آغاز شده است، با صدای حمیدرضا ترکاشوند خواننده موسیقی پاپ و آهنگساز منتشر شد.

این قطعه موسیقی با آهنگسازی امید کرامتی، تنظیم علی مهراسبی و ترانه ای از سعید بیابانکی تهیه و تولید شده است.

ترکاشوند پیش از این نیز برای مجموعه های تلویزیونی بسیاری مانند مجموعه پرمخاطب «پایتخت» تیتراژ خوانده و در برنامه تلویزیونی استعدادیابی «عصر جدید» هم به عنوان مربی بخش موسیقی فعالیت داشته است.

مجموعه تلویزیونی «مرضیه» به کارگردانی فلورا سام و تهیه کنندگی مجید اوجی ویژه ایام ماه محرم از شنبه ۲۳ شهریور ماه، شنبه تا چهارشنبه ساعت ۲۱:۳۰ از شبکه دو سیما پخش می شود.

سریال «مرضیه» ملودارمی خانوادگی است و  محور داستانی آن پیرامون مساله مهم انتخاب است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«کربلا جغرافیای یک تاریخ» روی میز نقد کانون فیلم سینماحقیقت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کانون فیلم «سینماحقیقت» روز دوشنبه ۲۵ شهریورماه به نمایش و نقد فیلم مستند داستانی «کربلا جغرافیای یک تاریخ» به کارگردانی داریوش یاری می پردازد.

به گزارش سینماپرس، کانون فیلم سینماحقیقت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در برنامه این هفته خود روز دوشنبه ۲۵ شهریورماه فیلم «کربلا جغرافیای یک تاریخ» به تهیه کنندگی بهروز مفید اختصاص یافته است که در سالن سینماحقیقت این مرکز به نمایش عمومی درآمده و سپس با حضور داریوش یاری نویسنده و کارگردان،  ناصر صفاریان مسئول نمایش و نشست فیلم‌ها و عزیزالله حاجی‌مشهدی منتقد میهمان مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

مستند «کربلا جغرافیای یک تاریخ» داستانی ترکیبی از تعزیه، نقالی و انیمیشن است و کارگردان کوشیده از تکنیک‌های مختلف بصری برای روایت حادثه عاشورا استفاده کند.

«کربلا جغرافیای یک تاریخ» در بخش نخست، مروری مستندگونه بر حرکت حماسی امام حسین(ع) از ابتدا تا شهادت در روز عاشورا دارد و در بخش بعدی، چگونگی عزاداری ماه‌ محرم در فرهنگ‌های مختلف را بررسی می‌کند.

شهاب حسینی راوی این مستند بوده و مجید انتظامی برای آن موسیقی متن ساخته است.

علاقمندان برای تماشای فیلم «کربلا جغرافیای یک تاریخ» و شرکت در جلسه نقد و بررسی می‌توانند از ساعت ۱۷:۳۰ عصر دوشنبه ۲۵ شهریور به کانون فیلم سینماحقیقت واقع در خیابان سهروردی شمالی، میدان شهید قندی، شماره ۱۵، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی مراجعه کنند.

شرکت در این برنامه برای عموم آزاد است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اطلاعیه خانه سینما درباره مالیات برارزش افزوده فیلم‌های سینمایی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: اطلاعیه خانه سینما درباره مالیات بر ارزش افزوده برای صنوف تهیه‌کنندگان، پخش‌کنندگان و سینماداران منتشر شد.

به گزارش سینماپرس، اطلاعیه مهم خانه سینما به سه صنف تهیه‌کنندگان، پخش کنندگان و سینماداران درباره مالیات بر ارزش افزوده منتشر شد.

در متن این اطلاعیه آمده است:

«نظر به مسائل، ابهامات، سوالات، در روند اجرای مالیات بر ارزش افزوده در حوزه سینما، نکات ذیل جهت اطلاع و رعایت به اصناف تهیه‌کنندگان، پخش‌کنندگان و سینماداران ابلاغ می‌شود.

بدیهی است با عنایت به قوانین، آیین نامه‌ها، دستور العمل‌ها و رعایت دقیق آن توسط اصناف فوق‌الذکر، از این پس شاهد کمترین اختلاف و سوء‌برداشت در ارتباط با مالیات بر ارزش افزوده خواهیم بود.

۱ – حسب نامه شماره ۳۴۷۲/۳۶۰/ ص مورخ ۱۳۹۶/۱۱/۱۴ معاونت محترم مالیات بر ارزش افزوده و با استناد به بند ۲ این نامه، هیچ‌گونه فراخوانی از تهیه‌کنندگان حقیقی سینما جهت ثبت‌نام مالیات بر ارزش افزوده به عمل نیامده است. لهذا سینماداران و پخش‌کنندگان تحت هیچ عنوان مجاز به کسر مالیات بر ارزش افزوده از تهیه‌کنندگان حقیقی نمی‌باشند.

۲ -تهیه‌کنندگان حقیقی و حقوقی مکلفند در ازاء خرید کالا و خدمات در جریان فعالیت تولیدی خود همچون سایر مودیان ارزش افزوده مندرج در فاکتورهای صادره را پرداخت نمایند.

۳ -تهیه‌کنندگان حقوقی مشمول ثبت نام و پرداخت مالیات بر ارزش افزوده هستند.

۴ -نظر به اینکه حسب قوانین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تهیه‌کننده فیلم شخص حقیقی است، لذا کلیه تهیه‌کنندگان دارای پروانه ساخت سینمایی حرفه ای مشمول مالیات بر ارزش افزوده نیستند.

۵ -سینماداران مکلفند با توجه به قوانین مطروحه فوق الذکر، صرفا ۹ درصد(۹٪) از حق السهم صاحبان سینما را به عنوان ارزش افزوده پرداخت کنند.

تبصره ۱: سینماداران با توجه به پروانه مالکیت فیلم، حق کسر مالیات بر ارزش افزوده را از مالکین حقیقی فیلم سینمایی ندارند.

تبصره ۲: سینماداران با توجه به پروانه مالکیت تهیه‌کنندگان حقوقی، مکلف به کسر ۹ درصد (۹٪) از حق السهم مالک فیلم (حقوقی) و واریز آن به سازمان مالیاتی هستند.

۶ – پخش کنندگان سینما به دلیل ماهیت حقوقی، لازم است در اجرای موارد ذیل با دقت اهتمام کنند.

۶-۱  دفاتر مالی موسسات پخش فیلم می‌بایست بر اساس شیوه دفاتر حق العمل کاری تنظیم شود. در این شیوه وجوه دریافتی از سینماها باید بعنوان درآمد مالکین فیلم ثبت و نگهداری شود.

۶-۲  فاکتور هزینه‌هایی که موسسات پخش، به نیابت از تهیه‌کنندگان و مالکان فیلم انجام می‌دهند، باید به نام تهیه‌کنندگان صادر و پخش کنندگان با همین ویژگی در دفاتر قانونی خود ثبت نمایند.

 ۶-۳  نظر به اینکه موسسات پخش فیلم، دارای شخصیت حقوقی هستند و می‌بایست، نسبت به ثبت نام ارزش افزوده اقدام نمایند. در صورت اجرای درست نگهداری دفاتر مالی، موسسات پخش بر اساس بندهای الف و ب  این اطلاعیه، مالیات ارزش افزوده تنها به  ۱۰ درصد (۱۰٪) دریافتی پورسانت (هزینه حق العمل کاری) تعلق می‌گیرد. بدین معنی که کمتر از یک درصد از پورسانت حق پخش، بعنوان مالیات بر ارزش افزوده باید بحساب سازمان مالیاتی واریز شود.

۶-۴  موسسات پخش بر این اساس حق کسر مالیات بر ارزش افزوده از تهیه‌کنندگان را  به هیچ عنوان نخواهند داشت.

۷-  بر اساس قانون مالیات بر ارزش افزوده به شماره ۳۱۷۵۳/۲۵۹/۲۱۳ و ماده ۵۲ آن کسر هرگونه وجوهی از سوی سینماداران – همچون عوارض شهرداری- در کلیه سینماهای تهران و شهرستان‌ها ممنوع است.

 منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سکان مدیریت بر فرهنگ و هنر ما نیازمند ناخداست نه کدخدا – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: حمید اندرزچمنی در یادداشتی که با موضوع مدیریت حاکم بر فرهنگ و هنر کشور نوشته، معتقد است وظیفه همه مدیران اینست که چراغ فرهنگ و هنر را برای اهالی آن امیدوارانه و روشن نگاه دارند.

به گزارش سینماپرس، حمید اندرزچمنی سرهنگ نیروی انتظامی، کارشناس سینما و تلویزیون و دبیر وقت شورای فیلم و سریال معاونت اجتماعی ناجا یادداشتی را با موضوع مدیریت حاکم بر فرهنگ و هنر در اختیار خبرگزاری صبا قرار داده است.

متن یادداشت حمید اندرزچمنی به شرح زیر است:

«اگر بپذیریم که چالش اساسی قرن بیست و یکم چالش و تهدید فرهنگی و هنری است و اینکه زیر ساخت توسعه و تحول هر نظام اجتماعی، فرهنگ و هنر آن جامعه می باشد و اگر دیدگاه دانشمندان علوم اجتماعی و مهندسی سیستم را در طراحی و معماری کلان هر نظام اجتماعی قبول کنیم، باید اذعان نماییم که مدیریت فرهنگی و هنری کشور با یک سری سوالات اساسی مواجه است که بایستی مدیران فرهنگی و هنری کشور، با توجه به رویکردهای نوین مدیریتی و طراحی الگوها و شاخص های مناسب پاسخ دهند و سکان مدیریتی خود را ناخدایی بدست بگیرند نه کدخدایی…..

به‌ دلایل مختلف ماهیت فعالیت‌های فرهنگی و هنری و مسایل خاص و مرتبط با آن، مدیریت، تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی در عرصه‌های فرهنگی و هنری از اقتضائات ویژه‌ای برخوردار است که عدم توجه به آنها منجر به شکست یا توقف اهداف در نظر گرفته شده خواهد شد. بنابراین تنها در پرتو توجه و امعان نظر جدی به این ویژگی‌ها است که امکان مدیریت، سیاست‌گذاری و راهبری نهادها و فعالیت‌های تخصصی در حوزه‌های مختلف فرهنگی و هنری میسور و امکان‌پذیر خواهد شد. با این همه، به نظر می‌رسد تاکنون توجه کافی به تدوین تجارب عملی و علمی به‌دست آمده و مشکلات موجود در حوزه مدیریت و برنامه‌ریزی فرهنگی و هنری صورت نگرفته است و سکان مدیریتی آن همچنان کدخدایی ادهره می شود نه ناخدایی.

علامت سوال بزرگ پیش روی ما اینست که اساسا چرا سازمان ها و نهادها مثلا فرهنگی وهنری در وضعیت موجود باید مسولیتی داشته باشند که به جای صدا وسیما سریال بسازند، به جای وزارت فرهنگ وارشاد فیلم بسازند. مراکز فرهنگی و هنر داری بکنند، جشنواره های سینمایی و فرهنگی برگزار کنند. اینها همه تکیه بر مدیریت کدخدایی دارند که ساختارهای اساسی مدیریت ناخدایی بر فرهنگ و هنر این مرز و بوم را دستخوش تغییرات جبران ناپذیر کرده است. وظیفه دولت و سیاستگزاران عرصه فرهنگ و هنر مدیریت، حمایت، هدایت و بسترسازی وزیر ساختی است تصویرسازی مثبت و قابل پیش بینی از آینده روشن و امیدوارانه پیش روی اهالی فرهنگ هنر قرار دادن که می تواند مهم‌ترین خروجی حوزه فرهنگ و هنر باشد. اگر مدیریت ها در حوزه فرهنگ و هنر بر مبنای مدیریت ناخدایی باشد وظیفه مدیران ما قبل از هرچیز حفظ فرهنگ و هنر و اهالی آن است. اگر در شرایطی باشیم که همه متغیرهای فرهنگی و هنری خوب باشد و ما هم امیدوار باشیم که هنر نیست. امیدواری زمانی معنا دارد و فضیلت است که شرایط دشوار، مبهم و ترس آور است.

وظیفه مدیریتی ما در حوزه فرهنگ و هنر تاکید میکنم وظیفه مدیریتی همه مدیران ما اینست که چراغ فرهنگ و هنر را برای اهالی آن امیدوارانه و روشن نگاه دارند. ته دل هنرمندان را خالی نکنند. اگر اعتراضی داشتند صبورانه بشنوند و دل ببندند بجای دل بستن به هنر، هنرمند را ببیند چرا که این هنر جذاب و اثر گذار زاییده ذهن و فکر خلاق هنرمند است و برای من سیاست های تعریف شده علمی، آموزشی و عملی حاکم بر انجمن سینمای جوانان کشور و مراکز آموزشی فرهنگی و هنری مناسب و متناسب بسیار حائز اهمیت است. امیدوارانه به آینده حوزه فرهنگ و هنر، که امیدوارم رویکرد ناخدایی در مدیریت را پیشروی خود داشته باشند و از بسیاری مصلحت اندیشی های کدخدایی پرهیز نمایند…

واقعا در شرایط کنونی جامعه نمی‌شود آرزو کرد که در حوزه حساس و پر از احساس، فرهنگ و هنر تهدیدات و تحریفات نباشند. این سنت صنعت است که چالش ها باشند. مهم آن است که ما چگونه هنرمندانه تهدیدات را تبدیل به فرصت ها یا حداقل به تهدیدات غیرموثر کنیم و بین سنت و صنعت میانگین بگیریم.

به اعتقاد نگارنده، اساسی ترین نقاط ضعف و نقصان در حوزه فعالیت های فرهنگی و هنری کشور تا زمانی که سکان مدیریتی آن کدخداییست در این حوزه های ابهام در ماموریت ها و وظایف محوله به سازمان ها و نهادهای فرهنگی و هنری، وجود موازی کاری و تداخل وظایف گسترده، کمبود امکانات و بودجه برای توسعه فعالیت ها، فقدان مکانیزم های نظارتی کارآمد، تعدد مراکز تصمیم گیری و سیاست گذاری، نبود روابط ارگانیک تعریف شده، تصمیم گیری بر اساس وضعیت موجود و نبود برنامه های جامع آینده نگر، تمایل به استفاده از شیوه ها و ابزارهای سنتی و کمبود توجه به نوگرایی، گسترش مدیریت سلیقه ای و موردی در حوزه تولیت فعالیت ها، جداسازی مدیریت فرهنگی و هنری از مدیریت کلان کشور ولاغیر می باشد.

از دیگر عواملی کـه می توان به عنوان چـالش از آن نام برد. حرکـت شتابان سازمان ها و نهادهایی است که به سمت تاسیس و راه اندازی مراکز مختلف فرهنگی و هنری رفته و درنتیجه حرکـت به سوی انجام فعالیت های موازی، این حرکت نه تنها بــا شــعار مــشارکت مردمــی و جلــب حــضور آنــان در فعالیت هـای فرهنگـی و هنری همخوانی دارد بلکـه سـازمان هـا و نهادهایی را علم کرده است که مکـرر وموازی اقدام به تولید آثاری خنثی می نمایند. بـه گونه ای که امروزه روز در کشور به غیر از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که بزرگترین دستگاه فرهنگی دولتـی محسوب میشود و شورای عالی انقلاب فرهنگـی کـه عالی ترین مرکـز سیاسـتگـذاری فرهنگـی حکـومتی است، سازمان ها و نهادهای متعدد دیگـری در بدنه دولت و حکومت ایجاد شده است که به طـور رسمی متولی رشد و توسـعه فرهنـگ و هنر در جامعه مـی باشـند و بـا بودجه های مناسب دولتی مشغول فعالیت هـستند کـه تـا کنون تاثیر چنـدانی بـر بهبـودی مولفـه هـای فرهنـگ و هنر اسلامی نداشته انـد. بـه عبـارت دیگـر، مردمـی سـازی فعالیـت هـای مربـوط بـه فرهنـگ و هنر جـای خـود را بـه سازمان سازی فرهنگی داده است.

در جامعه امـروز مـا آنچه مهم است تمرکز در عرصه فعالیت های فرهنگـی و یا دست کم نظارت متمرکز بر فعالیت های فرهنگـی است تا برای برخورداری از توسعه فرهنگی و هنری منجر به تصمیم گیری و برنامه ریزی سازمان ها و نهادهای جامعه مبتنی بر مکانیسم های علمی و دقیق بر اساس مدیریت ناخدایی گردد. اما آنچه در جامعه فرهنگ و هنر ما اتفاق افتاده، تصمیم گیری های غیر علمی و عملی تنها بر اساس رویکرد کدخدایی است.

من همچنان نگران و پریشان در این بازار آشفته مدیریت کدخدایی حوزه فرهنگ و هنر هستم تا یکی پیدا کند عناصر نظارت و حمایت و هدایت را، که  خود حکایت و قصه پر غصه دارد هفتاد من……»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

محوطه تئاتر شهر پاتوق دائمی نمایش‌های خیابانی می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیر کانون تئاتر خیابانی اداره کل هنرهای نمایشی از تشکیل کارگروهی برای ساماندهی و برنامه ریزی اجراهای خیابانی در محوطه تئاتر شهر خبر داد.

به گزارش سینماپرس، مرکز تئاتر خیابانی اداره کل هنرهای نمایشی هر از چند گاهی نمایش‌های خیابانی به مناسبت‌های مختلف از جمله برپایی جشنواره‌ها یا مناسبت‌های مذهبی و دینی و ملی را در محوطه تئاتر شهر برگزار می‌کرد اما این امر به صورت ثابت و دائمی وجود نداشت.

سامان خلیلیان، مدیر کانون تئاتر خیابانی اداره کل هنرهای نمایشی دراین باره به فارس گفت: در حال برگزاری جلساتی فی ما بین اداره کل هنرهای نمایشی و شهرداری منطقه یازده تهران هستیم و اقدامات اولیه برای ایجاد کارگروه برای اجراهای مداوم خیابانی در محوطه تئاتر شهر انجام شده است.

وی در ادامه افزود: این کارگروه بعد از جلساتی که شهرام  کرمی و مهندس آبادیان با هم داشتند، مصوب شد و برای ساماندهی و برنامه ریزی اجراهای خیابانی به صورت رسمی و مداوم برای جریان تئاتر خیابانی انجام شد. اولین جلسات کارگروه هم چند هفته قبل تشکیل شد، همین چند روز پیش هم باز جلسه داشتیم و جدول شکلی و فرمی اجراها را به تناسب تقویم تا ایام نوروز تدوین کردیم.

خلیلیان در بخش دیگری از صحبت‌هایشان درباره برنامه‌های تئاتر خیابانی در نیمه دوم سال اظهار داشت: ما یک برنامه‌ای را هم به صورت مشترک با اداره کل وزارت ارشاد خوزستان برای اربعین ترتیب دادیم که فراخوان آن هم چند روز پیش تدوین و منتشر شد. قرار است این ویژه برنامه‌ها در ایام اربعین در مرز چزابه انجام شود.

وی همچنین افزود: جشنواره چتر زندگی یزد نیز فراخوان خود را منتشر کرده و  سومین دوره تئاتر خیابانی به صورت سراسری در یزد برگزار می‌شود. یک جشنواره دیگر نیز با همکاری اداره کل ارشاد سیستان و بلوچستان برای تئاتر ترتیب داده شده که دستور نهایی آن هم فراخوان شده و احتمالا به زودی منتشر می‌شود. این جشنواره با محوریت مرز و پاسداری از حریم امنیت و مرزها خواهد بود.

خلیلیان درباره ویژه برنامه‌ای که از ابتدای محرم در پارک آب و آتش و در قالب نمایش‌های خیابانی در حال برگزاری است، گفت: این هم برنامه مشترک تئاتر خیابانی و تپه‌های عباس آباد بوده که حول و هوش یک ماه در حال برگزاری در سه نقطه از پارک آب و آت است. موضوع اجراها هم مباحث مذهبی و دینی و دفاع مقدسی است که تا هفته دفاع مقدس و پس از آن  هم ادامه خواهد داشت.

وی اظهار داشت: این برنامه‌هیا نمایشی هر چهارشنبه توسط سه گروه نمایشی تهرانی و شهرستانی با محوریت مباحث مذهبی، حوزه عاشورا و دفاع مقدس، تعزیه و … برپا می‌شود و فعلا نیز ادامه خواهد داشت. این نمایش ‌ها تنها برای گروه‌های تهرانی نیست بلکه گروه‌های استانی نیز در آن شرکت کرده‌اند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جدیدترین مصوبات شورای صنفی نمایش اعلام شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: غلامرضا فرجی جدیدترین مصوبات شورای صنفی نمایش را تشریح کرد.

به گزارش سینماپرس، غلامرضا فرجی سخنگوی شورای صنفی نمایش، درباره مصوبات جدید امروز این شورا به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: فیلم سینمایی «شاه کش» در گروه آستارا به جای «برمودا»، «مردی بدون سایه» در گروه فرهنگ به جای «صدای منو میشنوی؟»، «کلوپ همسران» در گروه ایران به جای «چاقی» و «کروکودیل» در گروه آزادی به جای «قصر شیرین» از چهارشنبه ۲۷ شهریور اکران و زیر گروه‌های فیلم‌های تعویض سرگروه ادامه دارند.

او افزود: قرارداد فیلم‌های «منطقه پرواز ممنوع» در گروه استقلال بعد از «سال دوم دانشکده من»، «معکوس» در گروه آستارا بعد از «مسخره باز» و «چشم و گوش بسته» در گروه باغ کتاب بعد از «درخونگاه» و «لابیرنت» در گروه زندگی بعداز «پیلوت» و «جاندار» در گروه آزادی بعد از «ماجرای نیمروز دو:رد خون»، ثبت شدند و بقیه فیلم‌ها ادامه نمایش دارند.

فرجی ادامه داد: سقف نمایش تعداد هفته فیلم «زهرمار» خاتمه یافته و فقط در پردیس‌های هفت سالن به بالا و سانس فوق العاده قابل نمایش است.

مشاهده خبر از سایت منبع