X

بایگانی فینال

دفتر سینمایی

داریوش ارجمند و لیلا زارع به «روز بلوا» پیوستند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلم جدید بهروز شعیبی بازیگران جدید خود را پیدا کرد.

به گزارش سینماپرس، داریوش ارجمند و لیلا زارع به عنوان بازیگران فیلم سینمایی «روز بلوا» به کارگردانی بهروز شعیبی و تهیه کنندگی محمدرضا تخت کشیان انتخاب شدند. 

این دو بازیگر اولین همکاری خود را با بهروز شعیبی در مقام کارگردان تجربه می کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دستمزد بازیگران ایرانی برای هر فیلم چقدر است؟ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: متاسفانه در نبود قانونی مدون در حوزه ورود و معرفی اسپانسر، رقم‌های نجومی به برخی بازیگران پرداخت شده که زمینه‌ساز فسادهای دیگری از جمله پولشویی در آن پروژه می‌شود.

وسوسه دنیای شیرین بازیگری برای تمام کسانی که دوست دارند روزی مقابل دوربین قرار بگیرند، تنها به دلیل شهرت و محبوبیت آن نیست. اخباری که مخصوصا طی سال‌های اخیر از میزان دستمزد بازیگران به گوش می‌رسد، خود به دلیلی تبدیل‌شده که شعف دوستداران هنرپیشگی را برای رسیدن به این رویای شیرین، دوچندان کرده است.

در این سال‌ها، بازیگران، فارغ از تمام امتیازهایی که سبب می‌شد مورد توجه عموم مردم باشند، حالا به‌واسطه دستمزدهایی که می‌گیرند، فاصله معناداری با طبقه متوسط جامعه پیدا کرده و به قشری مرفه تبدیل شده‌اند. این اصل نه اینکه تنها متعلق به سلبریتی‌ها و استارهای سینما باشد، بلکه بازیگران نقش‌های مکمل را نیز دربرمی‌گیرد. شدت رشد دستمزد بازیگران طی یکی، دو سال اخیر و اخبار گوشخراشی که در این باره شنیده می‌شود، حاکی از فاصله گرفتن دستمزد بازیگران به نسبت دیگر صنوف تولید یک فیلم سینمایی است.

اینکه برخی بازیگران می‌توانند در سهم فروش یک فیلم سهیم باشند اما دیگر صنوف نه، اینکه یک بازیگر می‌تواند تقاضای دریافت دستمزدش را به دلار  داشته باشد و دیگر صنوف نه، اینکه یک بازیگر می‌تواند هر روز غذای گرانقیمت دلخواهش را بخورد و دیگر صنوف نه و ده‌ها مورد تبعیض دیگر سبب‌شده تا بازیگران، به‌لحاظ رقم دریافتی و حتی جایگاهی که گروه برای آنها درنظر می‌گیرند، فاصله‌ای کیلومتری با اعضای دیگر شاخه‌های تولید یک فیلم داشته باشند.
با رشد افسارگسیخته تورم طی ماه‌های اخیر، هزینه تولید یک فیلم بالاتر رفته است. عمده این افزایش قیمت به‌دلیل بالا رفتن دستمزد بازیگران است تا جایی که در عمده موارد، نیمی از هزینه تولید یک فیلم، صرف دستمزد بازیگران آن کار می‌شود و نیمی دیگر نیز سهم دستمزد تمام عوامل فیلم به‌جز بازیگران و مراحل پست پروداکشن.

  ملاک دستمزد بازیگر چیست؟

آنچه از دستمزد بازیگران فهمیده می‌شود آن است که اعلام رقم برای حضور یک بازیگر در پروژه‌ای، ملاک و مشخصه خاص و ثابتی ندارد. بیشتر، رقمی است که از سوی بازیگر مطرح می‌شود و از سوی مدیر تولید یا تهیه‌کننده مورد چکش‌کاری قرار گرفته تا درنهایت به رقمی که روی آن توافق می‌کنند، برسند.

در دنیا، یک فرمول ثابت برای تعیین دستمزد وجود دارد و آن، عدم تعیین رقم دستمزد توسط بازیگران است. یکی از مزایای سیستم استودیویی هالیوود درکنار تمام نقدهایی که به آن وارد است، مکانیزه‌بودن سیستم دستمزدهاست. این‌طور نیست که یک بازیگر بخواهد یا بتواند ۲۰ درصد بیشتر از سال گذشته دستمزد بگیرد. تمام ملاک‌ها معطوف به میزان اثربخشی آن بازیگر در آخرین فیلم اکران‌ شده‌اش است. مثلا ستاره‌ای چون «کریستین بیل» در گفت‌وگو با رسانه‌ها اعلام می‌کند که «دوست ندارد در خیابان‌ها بخوابد.» اشاره او به این حقیقت است که دوست ندارد با حضور در یک فیلم نفروش، دیگر، استودیوها به‌سراغ او نیایند و درنتیجه بی‌پول شود.   در ایران اما ملاک دستمزدها را خود بازیگران تشخیص می‌دهند. چندان ربطی هم به سال و تاریخ ندارد که بگویند چون سال ۹۷ این میزان را می‌گرفتیم، الان در سال ۹۸، باید ۲۰ درصد به آن مبلغ اضافه کنیم. بیشتر یک رقم توافقی البته با رضایت بازیگر است. این رقم هم به عوامل متعددی ربط دارد. بیشترین میزان اصرار بازیگران روی دستمزدهای بالا درنتیجه دو علت به‌وقوع می‌پیوندد؛ یا فیلم آخر آنها فروش خوبی در گیشه داشته یا مطمئن هستند که کارگردان، اصرار ویژه‌ای دارد که تنها آن بازیگر در آن نقش بازی کند.

موارد زیادی در سینمای ایران به‌چشم می‌خورد که مدیر تولید با بازیگری بر سر دستمزد به توافق نرسیده، ولی چون کارگردان اصرار داشته که حتما آن بازیگر در فیلمش حضور داشته باشد، تهیه‌کننده بالاجبار تن به رقم مورد تقاضای بازیگر داده و با وی قرارداد بسته است.

این در حالی است که سینمای ایران سال‌هاست از شکل ستاره‌سازی خارج‌شده و مردم هم برای کمتر بازیگری اقدام به خرید بلیت می‌کنند. به‌عبارتی، عمده سلبریتی‌های سینمای ایران، کسانی هستند که سالن ولو کوچک فیلم خود را پر نمی‌کنند و درعوض دستمزدهای چند صدمیلیونی طلب‌کرده و آن را نیز به‌دست می‌آورند. اینکه سیستم سینمایی کشور تا حدود زیادی مقهور بازیگران است به‌طوری که درصورت عدم‌فروش، همچنان اقبال بالایی از سمت کارگردان، تهیه‌کننده و حتی مخاطب متوجه آنهاست، نیازمند یک آسیب‌شناسی عمیق و البته وضع قوانین کارآمد اجرایی است که اجازه سردمداری غیرمنصفانه را به بازیگران ندهد.

بارها شنیده شده که برخی بازیگران در علت بالا بردن دستمزدشان به نسبت آثار قبلی عنوان کرده‌اند که ما پارسال گوشت می‌خریدیم اینقدر، الان می‌خریم اینقدر، اجاره‌خانه می‌دادیم اینقدر، الان می‌دهیم اینقدر، دلار می‌خریدیم اینقدر، الان می‌خریم اینقدر و… و این درحالی است که چنین شرایطی برای تمامی عوامل فیلم وجود دارد، حال آنکه چطور بازیگران دست به شخصی‌سازی این اتفاق‌ها می‌زنند، موردی است که توجیه عقلانی خاصی را نمی‌طلبد.   نکته جالب ماجرا آن است که وقتی بازیگری رقم غیرمتعارفی تعیین می‌کند، طبیعتا باید استناد کند به فروش فیلم‌های قبلی‌اش ولی در اینجا می‌گویند که بازیگران همه‌جای دنیا رقم‌هایی بسیار بالاتر می‌گیرند مثلا اگر دستمزد فلان بازیگر هالیوودی را به قیمت دلار امروز حساب کنیم، چیزی معادل ۲۰ میلیارد تومان می‌شود بعد آن وقت آیا دستمزد ۷۰۰ میلیونی ما در قبال آن ۲۰ میلیارد تومان زیاد است؟ این درحالی است که اکثر بازیگران ما، در تمام فیلم‌ها، چنین فرمول‌هایی را پیاده می‌کنند. حال آنکه نگاه حرفه‌ای آن است که بازیگران برای فیلم هنری (که گیشه‌پسند نیستند) دستمزدهایی به‌مراتب پایین‌تری می‌گیرند، اما بارها دیده شده که بسیاری از بازیگران سینمای ایران برای فیلم‌های هنری، دستمزدی به اندازه فیلم تجاری می‌گیرند و نه به ژانر فیلم نگاه می‌کنند و نه به نگاه کارگردان و تهیه‌کننده.

  یک بازاریابی سوررئالیستی

خیلی جالب است بدانید بسیاری از بازیگران سینما برای رسیدن به دستمزدهایی بالاتر، دست به برخی بازاریابی‌ها نیز می‌زنند. اکنون می‌خواهیم عرفی‌ترین این روش‌ها را برای شما بیان کنیم.

رقمی که بازیگر طبق برگه قرارداد می‌گیرد با رقمی که به‌حساب وی واریز می‌شود، تفاوت بسیاری دارد. به‌عنوان مثال بازیگری ۵۰۰ میلیون دستمزد واقعی می‌گیرد، اما از تهیه‌کننده‌اش می‌خواهد که رقم دستمزد وی در قرارداد را ۷۰۰ میلیون تومان تنظیم کند. این اتفاق سبب می‌شود تا بازیگر برای فیلم بعدی خود، به رقم ۷۰۰ میلیونی قرارداد قبلی‌اش توجه داشته باشد و از تهیه‌کننده فیلم جدیدش بخواهد که مثلا ۲۰ درصد بیشتر از فیلم قبلی به او پرداخت کند که می‌شود ۸۵۰ میلیون. یا در بهترین شرایط این‌گونه است که آن بازیگر با مدیرتولید یا تهیه‌کننده رفیق است و به وی اعلام می‌کند بنابر همین دوستی، همان دستمزد فیلم قبلی را طلب می‌کند یعنی ۷۰۰ میلیون و از او می‌خواهد که دستمزد وی را در قرارداد، ۸۵۰ میلیون تومان بنویسد و…  حالا شاید این پرسش برای شما مطرح شود که با درج ارقام بالا در قرارداد، رقم مالیات بازیگران هم افزایش پیدا می‌کند مثلا بازیگری که ۵۰۰ میلیون گرفته اما مبلغ قراردادش ۷۰۰ میلیون تومان است باید براساس همان ۷۰۰ میلیون تومان مالیات بدهد و این کار، صرفه‌ای برای وی ندارد. اما جالب است بدانید که بازیگران سال‌هاست از پرداخت مالیات معاف هستند و فقط کافی است که طی یک زمان مقرر در سال، دریافتی‌ قانونی خود را در خانه سینما اعلام کنند تا از پرداخت مالیات معاف شوند.

همین اصل و البته نبود قانونی مدون برای تعیین دستمزد سبب‌شده تا ارقام کلان و نجومی در این صنف جابه‌جا شود و این بازاریابی، کار اکثر بازیگران چهره سینمای ما تبدیل شود.

  سنگ بزرگ علامت نزدن است و پول بزرگ نشانه ندادن!

تا اینجای کار، با دلایل و البته راهکارهای دریافت دستمزدهای نجومی آشنا شدیم، اما جالب است که برخی بازیگران، پا را از این حد نیز فراتر نهاده و تلاش می‌کنند تا دربرخی پروژه‌های مشکوک، دستمزدهایی به‌مراتب نجومی‌تر دریافت کنند. البته باید تا حدودی به این اصل ایمان آورد که مدیران‌ تولید دلسوز و تهیه‌کنندگان اصیل سینما، هیچ‌گاه زیربار دستمزدهای نامتعارف نمی‌روند. بنابراین وقتی در پروژه‌ای، دست و دلبازی ناشیانه‌ای صورت می‌گیرد، آخرش پرداخت نمی‌شود و بازیگران طلبکار می‌شوند چون کسی که می‌خواهد چنین مبالغی را پرداخت کند، معمولا این رقم‌ها را نمی‌دهد، بلکه کسی که نمی‌خواهد پول پرداخت کند چنین ارقام افسانه‌ای پیشنهاد می‌دهد. تعداد پروژه‌هایی از این دست ‌کم نیست و احتمالا اخبار رسانه‌ای‌شده برخی از آنها را هم شنیده‌اید. این را از وفور چک‌های برگشتی بازیگران هم می‌توان متوجه شد.   عمدتا این شکل پرداخت‌ها که با چراغ سبز بازیگران همراه می‌شود، درنتیجه آن است که آن تهیه‌کننده، سرمایه‌گذار یا مدیر تولید دوست دارد با آن بازیگر عکس یادگاری بگیرد یا در رزومه‌اش، همکاری با آن بازیگر به‌خصوص وجود داشته باشد.

نتیجه چنین جریان‌هایی این می‌شود که تهیه‌کننده واقعی حذف و سرمایه‌گذار واقعی محو می‌شود و به‌جای آنان، بنگاهداران و آنهایی که دنبال حاشیه هستند، در سینما ورود کنند؛ می‌ماند همان چیزی شبیه به جریانی که امروز در سینمای ما وجود دارد.   بحث پول‌های مشکوک که طی این سال‌ها در سینمای ایران به گوش می‌رسد، مورد بسیار مهمی است که از سوی بسیاری از بازیگران، جدی قلمداد نمی‌شود. اینکه بازیگری که تا سال گذشته ۳۰۰ میلیون دستمزد داشت و حالا برای پروژه‌ای با دستمزد ۷۰۰ میلیونی مواجه می‌شود، نباید از خود بپرسد که پول این دستمزد از چه مسیری تامین می‌شود؟ این مورد هیچ، آیا آن بازیگر نباید از خود بپرسد که آیا می‌تواند به اندازه همان دستمزد، آدم به سینما کشانده و صندلی‌ها را پر کند؟ متاسفانه این مطالبه به‌حق طی سال‌های اخیر نه‌تنها از جانب بسیاری از بازیگران مطرح نمی‌شود، بلکه کار به جایی رسیده است که مردم در صفحات مجازی برخی بازیگران پیام می‌گذارند و از آنها می‌خواهند که راجع‌به دستمزد فلان پروژه مشکوک توضیح دهند. مطالبه‌ای عمومی که متاسفانه با نگاه از بالا به پایین بازیگران مواجه‌شده و آنها ترجیح می‌دهند سکوت‌کرده و چراغ خاموش به همان مسیر وسوسه‌انگیز و پرپول خود ادامه داده و در پست‌های اجتماعی‌شان، از تبعیض اجتماعی و گره زندگی مردم شکوه کنند.

  بازیگرانی که می‌دانند معادلی ندارند

البته به دور از ‌انصاف است که این جریان را به تمام بازیگران سینمای ایران تعمیم دهیم. تعداد معدودی از بازیگران، از این قضایا مصون هستند. البته برخی‌های دیگر که رقم‌های نجومی می‌گیرند، روی کاغذ، حق دارند چون یگانه هستند و مشابه ندارند. طبیعتا وقتی بازیگری برای یک نقش، مشابه ندارد، دستمزد بالایی طلب می‌کند. درعوض، دیگر صنوف سینمایی تا دلتان بخواهد، مشابه دارند. به‌طوری که اگر تهیه‌کننده با فلان فیلمبردار به توافق نرسید، ده‌ها فیلمبردار دیگر وجود دارد؛ تدوینگر، آهنگساز، مدیر تولید و… به تعداد بسیار زیادی وجود دارند، اما بازیگر خاص، مشابه ندارد و تهیه‌کننده گاهی مجبور می‌شود طبق همین اصل، با رقم نجومی خانم یا آقای سوپراستار کنار بیاید.

این هم یک اصل است که کافی است دو فیلم یک بازیگر فروش کند، آن‌وقت برای فیلم سوم، همه به‌سراغش می‌آیند و همین ترافیک، دستمزد آن بازیگر خوش‌شانس را افزایش می‌دهد.

یا مورد دیگر آنکه بازیگر از برخی مجاری مطمئن می‌شود که کارگردان یا تهیه‌کننده، تنها او را برای آن نقش انتخاب کرده و پای بازیگر آلترناتیوی در میان نیست. در این شرایط هم دستمزدهای نجومی پیشنهاد می‌شود که هیچ ارتباطی با فروش فیلم‌های قبلی آن بازیگر یا تضمین پرکردن صندلی‌های آن فیلم به‌واسطه حضور آن بازیگر ندارد.

  اسپانسر: مسیری جدید و بدون ریسک برای افزایش دستمزد

این موردی است که طی یکی، دو سال اخیر حسابی گل کرده است. در سال‌های نه‌چندان دور، معاونت سینمایی، دخالت مستقیمی روی این مهم داشت که برخی از این دخالت‌ها، رسانه‌ای هم شد، اما این اتفاق طی یک، دو سال اخیر، شکل آشکارتری پیداکرده که هیچ مخالفتی هم با آن نمی‌شود.

بنابر این سیستم، بازیگر یک اسپانسر را به تهیه‌کننده معرفی می‌کند و پورسانت خود را همان اول برمی‌دارد. عرف بر آن است که ۲۰ درصد از کل بودجه‌ای که قرار است اسپانسر به پروژه‌ای تزریق کند، در همان ابتدای کار به‌حساب آن بازیگر واریز می‌شود. این درحالی است که این رقم، ارتباطی با دستمزد آن بازیگر نداشته و وی، دستمزد مرسوم خود را نیز دریافت می‌کند. مثلا اگر بازیگری یک میلیارد سرمایه برای فیلمی جذب کند، معادل ۲۰ درصد این مبلغ یعنی ۲۰۰ میلیون را به‌عنوان پورسانت دریافت کرده و مثلا ۶۰۰ میلیون دستمزد معمول خود را هم می‌گیرد که با حساب کلی، عایدی او از آن فیلم، ۸۰۰ میلیون تومان می‌شود.

طبق عرف، بازیگر، پورسانت خود را همان ابتدای عقد قرارداد دریافت می‌کند. درمورد دستمزد هم عرف بر این است که یک‌سوم به‌ هنگام عقد قرارداد، یک‌سوم در زمان شروع فیلمبرداری و مابقی، قبل از اینکه کار آن بازیگر جلوی دوربین تمام شود، تسویه می‌شود.

متاسفانه در نبود قانونی مدون در حوزه ورود و معرفی اسپانسر، رقم‌های نجومی به برخی بازیگران پرداخت شده که زمینه‌ساز فسادهای دیگری از جمله پولشویی در آن پروژه می‌شود.

  انتشار جدول دستمزدها، خوشحالی بازیگران را به‌همراه دارد یا ناراحتی آنان را؟

این هم یک اصل نانوشته است که بازیگران علاقه چندانی ندارند دستمزد آنها رسانه‌ای شود. طبیعتا حق هم دارند چون مشمول حریم شخصی و قرارداد هم یک تعامل دوطرفه میان بازیگر و تهیه‌کننده است. اما وقتی قاعده دستمزدها تا این اندازه افسارگسیخته می‌شود که بازیگری برای یک ماه حضور در اثری، به اندازه ۱۰ سال حقوق یک کارمند و شاید هم بیشتر، دستمزد دریافت می‌کند، قاعدتا دیگر این حریم خصوصی و پنهان‌کاری‌ها توجیه عقلانی و شرعی ندارد.

وقتی درصد بسیاری از مردم، از فلان بازیگر می‌خواهند به‌واسطه دریافت دستمزد از اثری که به پولشویی متهم است، توضیح داده و آن بازیگر زبان به فحاشی و توهین باز می‌کند، قطعا باید اقدامات عملی مناسب و درخوری برای مقابله با وی صورت بگیرد. این قضیه، آشکارا تبعیض بزرگی است که به‌نفع بازیگران و به ضرر بدنه سینما و دیگر صنوف زحمتکش آن در جریان است. وقتی یک متخصص مجبور می‌شود با ماهی پنج میلیون تومان در پروژه‌ای سینمایی حضور داشته باشد که بازیگرش ۷۰۰ میلیون دستمزد گرفته، آیا این جز تبعیض طبقاتی، می‌تواند معنای دیگری داشته باشد؟

قطعا انتشار جدول حدود دستمزد سلبریتی‌ها خوشایند آنها نخواهد بود. اما باید به این اتفاق مهم پشت‌پرده نیز اشاره کنیم که برخی از بازیگران، از انتشار چنین جدولی، ناراحت که نمی‌شوند هیچ، بلکه خوشحال هم می‌شوند چون برخی از این جداول، براساس اظهارات مدیران تولید بسته می‌شود و مثلا رقم کذایی قرارداد در آن جدول لحاظ می‌شود یعنی همان چیزی که بازیگر می‌خواهد و این سبب می‌شود تا بازیگر واقعا فکر کند که دستمزد او همین اندازه است. دیگر تهیه‌کنندگان هم تصور می‌کنند دستمزد جدید فلان بازیگر به همین اندازه بالا رفته است.   یکی از همین مدیران تولید که نخواست اسمش فاش شود، گفت انتشار این جدول باعث می‌شود که بازیگران با مشاهده جدول دستمزد، اقدام به افزایش دستمزد خود کنند، چون خود را از فلان بازیگر کمتر نمی‌بینند. این درحالی است که گاهی بازیگری که رقم قرارداد وی ۷۰۰ میلیون تومان بوده است و دستمزد واقعی‌اش ۵۰۰ میلیون، وقتی مقــــــــابل مدیرتولید یا تهیه‌کنـــــــنده‌ای نشسته که با وی دوستی دیرینه یا صمیمیتی دارد، به ۳۰۰ میلیون تومان هم رضایت می‌دهد.

*فرهیختگان

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

خانواده در برنامه‌های نمایشی، مبتی بر فرهنگ ایرانی و اسلامی نیست – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: یک بازیگر سینما و تلویزیون گفت: آن چیزی که به عنوان خانواده در فیلم ها یا سریال‌های سینما و تلویزیون می‌بینیم برگرفته از فرهنگ ایرانی اسلامی نیست.

به گزارش سینماپرس، جهانگیر الماسی، بازیگر سینما و تلویزیون، درباره جایگاه و اهمیت خانواده در رشد و شکوفایی جامعه به حوزه اظهار کرد: سینما محصول قرن بیستم و مدرنیته است. این رسانه را می‌توان به عنوان ابزاری برای ساخت زندگی و هم وسیله‌ای برای بیان اعتراض‌ها در نظر گرفت، زیرا امروزه بسیاری از روابط زندگی بر پایه تکنولوژی بنا شده است که بخشی از آن به سینما مربوط می‌شود. هنر هفتم قادر است جامعه را به هم نزدیک یا از هم دور کند، اما باید توجه داشت این صنعت به تنهایی نمی‌تواند در این زمینه فعالیت کند، بلکه این سیاست‌گذاران فرهنگی، هنرمندان و مردم هستند که قادرند مسیر آن را مشخص و معین کنند.

وی افزود: اینکه بگوییم تمام وجوه شخصیت انسان در خانواده شکل می‌گیرد، مسئله جدیدی نیست که بخواهیم روی آن صحه بگذاریم، زیرا اکثر کارشناسان بر این امر تأکید کرده‌اند. به همین جهت اکثر خانواده‌هایی که در آن قوام و انسجام کافی نیست و روابط بین افراد بر پایه دوستی و مهربانی بنا نشده است، نوعی ناهنجاری تمام خانواده را درگیر خود کرده است. در قرن بیستم کشورهایی وجود داشتند که تصور می‌کردند آموزش و پرورش می‌تواند با مبنای حکومتی انجام شود. برای همین نقش خانواده‌ها را کمرنگ کردند و در ادامه دولت‌ها موظف به تربیت کودکان شدند. این روش در بلندمدت به هیچ وجه قابل انجام نیست، چون امکانات آموزشی تنها بخشی از تربیت است، ولی قسمت اعظم‌ آن به خانواده مربوط می‌شود.

این بازیگر ادامه داد: «ماکارنکو» در کتاب ارزشمند «پداگوژیکی» این مطلب را تأیید کرده و می‌گوید که وقتی بهترین ابزار برای تربیت کودکان و نوجوانان خیابانی است که در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد، در موارد معدودی این کودکان تربیت مناسبی خواهند داشت، زیرا پایه‌های اولیه این افراد در نهاد خانواده شکل گرفته که اخلاق در آن جایی ندارد. برای همین این ویژگی‌ها به یک باره ظهور و بروز پیدا کرده است. در ضمن خانواده این امکان را به افراد می‌دهد تا در مواجهه با مشکلات کارآزموده‌تر شوند و بتوانند مشکلات را حل کنند و وقتی خانواده را از کودک می‌گیریم و به او تنها اصول تربیتی را آموزش می‌دهیم، این رویکرد به ندرت به نتیجه مطلوب منجر خواهد شد.

بازیگر فیلم «شبح گژدم» تأکید کرد: خانواده می‌تواند برخی مشکلات اجتماعی را کمرنگ کند زیرا وقتی افراد مشکلات خود را در خانواده مطرح می‌کنند، بخشی از آن را تلطیف کرده و راهکار پشت سر گذاشتن آن را فرامی‌گیرند. رسانه‌های غربی امروزه به اهمیت خانواده کاملاً واقف‌اند، اما در گذشته نه چندان دور نگاه آموزشی فارغ از توجه به نقش خانواده بر جوامع غربی حاکم بود. اکنون آن‌ها هم دریافته‌اند که سیر رشد انسان از خانواده آغاز می‌شود.

وی در پاسخ به این سؤال که چه شیوه‌ای باعث ایجاد سعادت و آرامش در خانواده می‌شود چنین توضیح داد: متفکران برجسته دنیا نظیر «رنه گنون»، که در موضوع روابط اجتماعی تحقیق می‌کردند، بر این موضوع تأکید دارند که سبک زندگی ایده‌آل برگرفته از هویت تاریخی و اجتماعی هر جامعه است و هرچه در ایران طی چندهزار سال گذشته در زندگی طبیعی انسان‌ها جریان داشته است می‌تواند به عنوان سبک زندگی مورد بحث و ارزیابی قرار گیرد.

این بازیگر تأکید کرد: در سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی ظواهر مورد توجه نیست، زیرا برخی مواقع سطحی‌ترین برداشت از این سبک زندگی بیان می‌شود، در صورتی‌که به نظرم این حوزه بسیار عمیق‌تر از آن چیزی است که برای ما تبیین شده و در این شکل زندگی می‌آموزیم چگونه شادی‌ها با غم‌ها پیوند می‌خورد، بدون اینکه به زندگی خدشه‌ای وارد شود. ایرانیان به خوبی به این امر توجه کرده‌اند، برای مثال ایام گوناگون دینی و ملی همانند نوروز و ماه محرم و صفر برای همه ایرانیان قابل احترام است.

الماسی متذکر شد: رنه گنون می‌گوید: «چشمه زلال سنت همیشه در حال جوشش است». یعنی پیروی از سنت به معنای عقب‌ماندگی نیست که برخی به اشتباه منادی آن‌اند. سنت همانند چشمه‌ای است که دائم در حال جوشیدن است و هیچ گاه کهنه نمی‌شود. ایرانیان یک تاریخ ۲۰۰۰ ساله نوشتاری دارند که به پیش از اسلام بازمی‌گردد و یک تاریخ ۱۴۰۰ ساله اسلامی نیز وجود دارد که می‌تواند الگوهای فراوانی در اختیار ما قرار دهد. زندگی ائمه و پیامبران یکی از شیوه‌هایی است که می‌توان الگوهای گوناگونی را از آن استخراج کرد.

وی در پایان تأکید کرد: پرداختن به تمامی ابعاد خانواده باید به عنوان یکی از اولویت‌های رسانه ملی مطرح شود و اگر این مهم در صداوسیما مورد توجه قرار گیرد، بسیاری از معضلات اجتماعی از میان خواهد رفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

در روزگار ممنوع‌الکاری‌؛ پرخیده و گلزار و مدیری می‌فروشند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: انتقاد درباره کنسرت منوچهر پرخیده بی‌شمار است. بیشتر، از این نظر که در روزگاری که بزرگانی چون شهرام ناظری، همایون شجریان، کیهان کلهر و خیلی از اساطیر موسیقی برای اجرای کنسرت با هفت‌خوان دست‌وپنجه نرم می‌کنند و خیلی از اجراها در لحظه اخر کنسل می‌شوند، پرخیده موفق به دریافت مجوز کنسرت می‌شود و بدتر این‌که سالن هم پر می‌شود» …

به گزارش سینماپرس، در چندوقت اخیر فضای رسانه‌ای مربوط به موسیقی تا حد زیادی تحت‌تأثیر اخبار ممنوع‌الکاری‌ها و لغو کنسرت‌ها بوده؛ و کمتر خبری از اجراهای خوب از چهره‌های درجه یک در این مدت به گوش رسیده است. در چنین فضایی، انتشار همزمان اخبار چند کنسرت عجیب و غریب جوی پر از کنایه و انتقاد و اعتراض را به وجود آورده. طعنه‌آمیز این‌که این انتقادها و اعتراض‌ها بیشتر رو به کسانی دارند که در حیطه کاری خود جزو بهترین‌ها هستند، اما رویه غیرحرفه‌ای «سرک‌کشیدن به هر کنجی برای کسب شهرت و درآمد بیشتر» آن‌ها را سیبل انتقادات تعداد بی‌شماری کرده است.

بله؛ صحبت از کنسرت‌های محمدرضا گلزار، مهران مدیری و البته منوچهر پرخیده است. البته اگر سری به سامانه‌های بلیت‌فروشی بزنید، با بی‌شمار کنسرت‌های موسیقی و خنده و استندآپ کمدی روبه‌رو می‌شوید که آدم یا تاکنون نامشان را نشنیده یا این‌که از شنیدن نام‌شان شاخ درمی‌آورد. اما فعلا این سه کنسرت پرسروصدای عجیب را مشتی نمونه خروار بگیرید که تقریبا همزمان با هم نبض اجراهای اواخر مردادماه را به تپش درآورده‌اند. کنسرت‌هایی که به‌خصوص در فضای مجازی غوغا به پا کرده‌اند و باعث شده‌اند حتی هواداران آقایان ستاره هم بابت این‌همه تنوع در کارهایشان بهشان بتوپند: «واقعا چرا باید محمدرضا گلزار کنسرت داشته باشه و کنسرت مهران مدیری تمدید بشه؟»، یا: «من که هنوز نفهمیدم عالیجنابان مهران مدیری و محمدرضا گلزار چه کاره هستند؟ بازیگر؟ خواننده؟ مجری تلویزیون؟ نویسنده؟ کارگردان؟ بسازوبفروش؟ فقط می‌دانم که در حقیقت جای خیلی از افراد را گرفته‌اند، به‌صرف آنکه سلبریتی هستند».

منوچهر پرخیده کیست؟

ماجرا از تبلیغات یک‌سری صفحات اینستاگرامی و کانال‌های تلگرامی شروع شد که خبر از کنسرت خنده منوچهر پرخیده می‌دادند. کنسرتی که قرار بود در ساری برگزار شود، با بلیت ١٠٠‌هزار تومان. موضوعی که با توجه به میانگین قیمتی کنسرت‌های شهرستان‌ها صدای خیلی‌ها را درآورده بود و منتقدان از این قضیه شاکی بودند که «پرخیده با چه سابقه و کارنامه‌ای مجوز بلیت‌فروشی با این قیمت‌ها را دریافت کرده است؟»

آن‌هایی که به اصطلاح خودمانی خوره اینستاگرام هستند، بی‌تردید ویدیوهای پرخیده را دیده‌اند؛ همان آقای شق‌ورق کت‌وشلواری که وسط چهچهه‌هایش ناگهان جیغ می‌کشد و دستانش را مانند سلاطین آواز تکان می‌دهد. پرخیده تا چندماه پیش نام آشنایی نبود، اما به برکت اینستاگرام و کلیپ‌های پر سر و صدا حالا به جایی رسیده که کنسرتش در ساری سولداوت شده است. او در اینستاگرام بیش از ۲۶‌هزار دنبال‌کننده دارد. فالوورهایی که برخی او را واقعا دنبال می‌کنند و البته برخی هم برای خنده و شوخی و مسخره‌کردن؛ چنانکه بخش اعظمی از واکنش‌های فالوورهایش ویدیوهایی است که او را استاد خطاب کرده و رو به دوربین ازش تعریف می‌کنند و می‌گویند که او با آوازش زندگی آن‌ها را دگرگون کرده و از آن پس مدیون هنر او شده‌اند.

اما منوچهر پرخیده با همین واکنش‌ها تعداد فالوورهایش را افزوده و حالا این روند را در کنسرت‌هایش هم پیش گرفته است. کنسرتی که در زمانه‌ای که بزرگان موسیقی ایران خانه‌نشین شده‌اند، با مهر قرمز سولداوت اجرا می‌شود!

انتقاد درباره کنسرت منوچهر پرخیده بی‌شمار است. بیشتر، از این نظر که در روزگاری که «ایرج و اکبر گلپایگانی اجازه خواندن ندارند، بزرگانی، چون شهرام ناظری، همایون شجریان، کیهان کلهر و خیلی از اساطیر موسیقی برای اجرای کنسرت با هفت‌خوان دست‌وپنجه نرم می‌کنند و خیلی از اجراها در لحظه اخر کنسل می‌شوند، پرخیده موفق به دریافت مجوز کنسرت می‌شود و بدتر این‌که سالن هم پر می‌شود» …

کنسرت‌های سریالی مهران مدیری

البته اعتبار و احترام و معروفیت مهران مدیری قابل قیاس با موردی مانند پرخیده و امثال او (مانند حسن ریوندی که درحال حاضر در ایران کنسرت سه اجرای سولداوت شده، در روزهای آتی دارد) نیست. مدیری بی‌تردید معتبرترین چهره در عرصه کمدی است. کارگردان شماری از بهترین سریال‌های کمدی تلویزیون، کاشف تقریبا تمام بازیگران کمدی یک نسل و هنرمندی که در هر عرصه‌ای که گام گذاشته، قرین با موفقیت بوده. اما در عرصه موسیقی؟ جواب ناامیدکننده است.

مدیری که چندسالی می‌شود خوانندگی را هم به فهرست فعالیت‌هایش اضافه کرده، چندوقتی است که کنسرت هم می‌گذارد و به‌رغم تمام انتقاداتی که درباره این وجه از کارنامه‌اش وجود دارد، حضور مستمری نیز در این عرصه دارد. او در روزهای ٢٨، ٢٩ و ٣٠ مردادماه هم سه‌شب پشت‌سر هم در هتل اسپیناس روی صحنه رفت. کنسرت‌هایی شلوغ، اما مثل همیشه پرانتقاد. انتقاداتی تند از جانب عالم و عامی، منتقدان و مردم. اما جالب این‌که منتقدان بعد از ردیف‌کردن انواع و اقسام انتقادات، با یک جمله که «لطفا اینا رو چاپ نکنین، من به‌عنوان یک گفت‌وگوی خصوصی این انتقادات را کردم» نشان می‌دهند که تحت‌تأثیر هیبت و بزرگی حضور سینمایی- تلویزیونی مدیری راضی نیستند نقشی در ایجاد خدشه به این جایگاه داشته باشند.

کنسرت‌های اخیر مدیری هم پر از انواع انتقادات بود؛ با این توضیح که حتی منتقدان هم معترف بودند به این‌که «با شنیدن صدای مدیری می‌توان فهمید که او به خوبی موسیقی ایران و سازها را می‌شناسد و به دستگاه‌های موسیقی ایرانی مسلط است». اما…

خیلی‌ها به دستگاه‌های موسیقی آشنا هستند، اما این‌که چرا بسیاری که در سطح و حتی بالاتر از مهران مدیری هستند و البته زندگی‌شان را هم درعرصه موسیقی گذاشته‌اند، نمی‌توانند کنسرتی برگزار کنند که بلیت‌هایش فروش برود، اما مدیری پشت‌سر هم روی استیج می‌رود و انتقادات را به جان می‌خرد، نشان از چیزی دارد که او دارد و دیگران ندارند و آن‌هم چیزی نیست جز شهرت.

همه کارهای گلزار همه‌کاره!

دو روز پیش خبر آمد که کنسرت محمدرضا گلزار که قرار بود ٢٨ مرداد در متل‌قو برگزار شود، لغو شده است. اتفاقی که خیلی‌ها دلیلش را نداشتن مجوز عنوان کردند- که نگاهی به کنسرت‌های گلزار در چندوقت اخیر این ادعا را بی‌اعتبار می‌کند؛ اما خود گلزار دلیل این لغو کنسرت را بیماری خود عنوان کرد و ضمن عذرخواهی از خریداران بلیت وعده داد که روز ۳۱ مرداد در سرعین به دیدار دوستدارانش خواهد رفت.

خوانندگی گلزار هم در تمام این سال‌ها (با این‌که او کار هنری را با نوازندگی و در واقع با موسیقی آغاز کرده) با انتقادات فراوانی روبه‌رو بوده. او که عنوان آقای همه‌کاره را لقب می‌کشد (نوازنده، بازیگر، خواننده، ورزشکار، مربی، مجری، تهیه‌کننده و…)، اما در سه روز اخیر به واسطه خبری دیگر هم روی بورس بوده و مجبور به تحمل نیش و کنایه‌های بسیاری شده است. این هم چیزی نبود مگر خبر ورود گلزار به دنیای خودرو…

چند روز پیش رسانه‌های خودرویی خبر از طراحی کابین یک خودرو توسط محمدرضا گلزار دادند و گفتند که او از این پس در زمینه خودروهای تشریفات، دفتر کار سیار، اتاق گریم، اتاق پرو و… فعالیت خواهد داشت. موضوعی که باعث شد همه‌کاره‌بودن او یک‌بار دیگر موضوع طعنه‌های زیادی قرار بگیرد. جالب‌تر از این، اما نام این خودرو است که گفته شده ریزا روور خواهد بود. ریزا یا همان رضا؛ تا نشان دهد گلزار تا کجاها که فکر نکرده است!

*شهروند

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

وقتی یک کارگردان تازه کار به بهانه توجه به مسایل زنان از دریافت جایزه انصراف می دهد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: زینب تبریزی مستندساز درباره دلایل امنتاع خود از دریافت دیپلم افتخار بهترین کارگردانی از جشن مستقل سینمای مستند که شب گذشته برگزار شد، توضیحاتی را ارایه کرد.

به گزارش سینماپرس، زینب تبریزی مستندساز که شب گذشته ۳۱ مرداد در مراسم اختتامیه جشن مستقل سینمای مستند از دریافت جایزه خود انصراف داد به صبا عنوان کرد: شب گذشته هیات داوران من را مورد لطف خود قرار دادند و برای مستند  «تمام چیزهایی که جایشان خالیست»  دیپلم افتخار بهترین کارگردانی فیلم بلند مستند را به من حقیر دادند، اما من تصمیم گرفتم در دفاع از فیلم خودم و مهم تر از آن در دفاع از عوامل خلاق این فیلم که هر کدامشان نقش مهمی در تولید این فیلم داشتند از گرفتن این جایزه انصراف بدهم.

وی افزود: دیشب در مراسم گفتم ممکن است افرادی از این حرکت من ناراحت شوند اما این کارم جنبه خودنمایی نداشت و بیشتر از روی دلخوری بود.

تبریزی یکی از دلایل دلخوری خود از این مراسم را اینگونه بیان کرد: یکی از دلایل ناراحتی من آن است که اگر به موضوع ها و فیلمنامه نویسان زن توجه بیشتری شود به نظر من این موضوع یک گام روبه جلو است و هیات داوران در این مراسم تشخیص دادند که صرفا به مقوله کارگردانی فیلم توجه کنند که به نظرم توجه کردن به خود فیلم به خاطر موضوع آن خیلی مهم تر بود.

او ادامه داد: به عنوان یک عضو کوچک در سینمای مستند از تمام زنان مستندساز درخواست عاجزانه دارم که حضور در هیات انتخاب و داوری تمام جشنواره هایی که در کشورمان اتفاق می افتد را در اولویت کاریشان مانند ساختن مستند قرار دهند، برای آنکه فکر می کنم وجود ما زنان خیلی می تواند تاثیر متفاوت تری در اینگونه جشنواره ها داشته باشد.

این مستندساز در پایان گفت: دیشب فراموش کردم روی سن از مازیار میری و محسن استادعلی بابت امتناع از گرفتن جایزه خود عذرخواهی کنم، در همین جا از این دو بزرگوار عذرخواهی می کنم و امیدوارم این دلخوری و ناراحتی من را درک کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بررسی معرفی فیلم به اسکار در «نقد سینما» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: در برنامه امشب «نقد سینما» روند انتخاب فیلم برای اسکار بررسی می‌شود.

به گزارش سینماپرس، ابوالحسن داوودی و سعید مستغاثی امشب اول شهریور ماه با حضور در برنامه‌ «نقد سینما» به بهانه‌ انتخاب فیلم مستند «در جستجوی فریده» به عنوان نماینده‌ سینمای ایران در اسکار، در کنار بهروز افخمی روند انتخاب فیلم برای این آکادمی را بررسی می‌کنند.

همچنین آرش خوشخو و امیررضا مافی فیلم سینمایی «در جستجوی فریده» را نقد خواهند کرد.  

سعید مستغاثی و امیر قادری نیز در بخش پرونده‌ هفته در ادامه‌ بررسی کمیک‌بوک‌های معروف درباره‌ فیلم سینمایی «مرد عنکبوتی: سفر به جهان عنکبوتی» به گفتگو می‌پردازند.

در بخشی دیگر از این برنامه‌ تلویزیونی، محمدصادق لواسانی اخبار سینمای ایران در هفته‌ گذشته را مرور خواهد کرد.

این برنامه جمعه‌ها ساعت ۲۲ به صورت زنده از شبکه‌ پنج سیما روی آنتن می‌رود.

تهیه‌کنندگی برنامه‌ «نقدسینما» برعهده‌ محمدتنکابنی است. محمدرضا رضاپور سردبیر و وحید رونقی مجری طرح برنامه‌ تلویزیونی «نقد سینما» ‌ هستند.

این برنامه محصول مرکز تلویزیون حوزه‌ هنری است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آخرین آمار فروش فیلم‌های سینمایی روی پرده – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: جدیدترین آمار فروش فیلم های سینمایی روی پرده تا ظهر امروز اعلام شد.

به گزارش سینماپرس، آمار فروش ۱۴ فیلم  سینمایی و اقبال مخاطبان از این فیلم ها تا ظهر امروز اعلام شد.

«تگزاس (۲)» در ۱۲۸ روز اکران؛ ۲۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون

«شبی که ماه کامل شد» در ۷۹ روز اکران؛ ۱۷میلیارد و ۷۰۰ میلیون

«سرخپوست» در ۷۹ روز اکران؛ ۱۳میلیارد و ۶۵۰ میلیون

«ما همه با هم هستیم» در ۷۹ روز اکران؛ ۱۰میلیارد و ۷۰۰ میلیون

«زهرمار» در ۶۵ روز اکران؛ ۶ میلیارد

«ایکس لارج» در ۵۸ روز اکران؛ ۵میلیارد و ۷۰۰ میلیون

«قصرشیرین» در ۳۰ روز اکران؛ ۲میلیارد و ۵۰۰ میلیون

«نیوکاسل» در ۳۷ روز اکران؛ ۱میلیارد و ۶۴۰ میلیون

«ایده اصلی» در ۱۶ روز اکران؛ ۱میلیارد و ۶۰۰ میلیون

«قسم» در ۲۳ روز اکران؛ ۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون

«تپلی و من» در ۳۰ روز اکران؛ ۱میلیارد و ۲۰۰ میلیون

«سرکوب» در ۳۰ روز اکران؛ ۱ میلیارد

«جانان» در ۱۶ روز اکران؛ ۲۱۰ میلیون

«روسی» در ۲ روز اکران؛ ۷۵ میلیون

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

عملکرد مالی ۴ ماهه اول امسال سازمان سینمایی و ‌مؤسسات تابعه منتشر می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: حسین انتظامی رییس سازمان امور سینمایی، در جدیدترین توئیت خود ضمن تاکید بر موضوع شفافیت؛ از انتشار عملکرد مالی چهار ماهه موسسات تابعه سازمان سینمای در طی روزهای آتی خبر داد.

به گزارش سینماپرس، حسین انتظامی، رییس سازمان امور سینمایی، در حساب توییتری خود نوشت:

«از همکارانم در سازمان سینمایی و ‌مؤسسات تابعه سپاسگزارم که عملکرد مالی ۴ماهه اول امسال را ظرف یکی دو روز آینده منتشر می‌کنند و این رویه را مستمراً ادامه می‌دهند. از اهل فن و منتقدان هم ممنون می‌شویم که رصدگرانه خطاها را گوشزد کنند تا سیاستها را اصلاح کنیم. ‌#شفافیت».

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

باشگاه مخاطبان جشنواره کودک تمام توان خود را برای جذب حداکثری مخاطبان حرفه ای به کار گرفته است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: حمید رسولی مدیر باشگاه مخاطبان سی و دومین جشنواره فیلم کودک گفت: باشگاه مخاطبان جشنواره کودک تمام توان خود را برای جذب حداکثری مخاطبان حرفه ای به کار گرفته است و ما در حال حاضر بیش از هزار عضو فعال در باشگاه داریم اما اگر در برخی سالن های سینمای در اختیار جشنواره شاهد مخاطبان اندکی هستیم شاید دلیلش این باشد که ما برای مخاطب محتوای خوب و مناسب در نظر نمی گیریم، مخاطب به دنبال فیلم خوب است، به عنوان مثال فیلم سینمایی «۲۳نفر» که فیلم خوبی است با استقبال مخاطبان روبرو شده و بیشترین سهم فروش در باشگاه مخاطبان را به خود اختصاص داده است.

وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: ما تمام تلاش مان را به کار بردیم که مخاطبان حرفه ای را به صورت الکترونیکی جذب باشگاه کنیم و برای آن ها کارت های خاص خودشان را صادر کردیم. این اعضا می توانند فیلم های جشنواره سی و دوم را به صورت نیم بها تماشا کنند و خوشبختانه تاکنون هم با استقبال خوبی مواجه بوده ایم به نحوی که ما فروش بیش از ۳۴۰۰ بلیت در ۳ روز ابتدایی جشنواره را شاهد بوده ایم که توسط اعضای باشگاه خریداری شده اند.

رسولی ادامه داد: جدا از این ما یک اکران ویژه برای کودکان توان خواه و کودکان کار در ساعت ۱۰ صبح در نظر گرفته ایم. هیأت انتخاب جشنواره بهترین فیلم ها را از نظر خودشان به ما معرفی کردند که ما آن فیلم ها را برای این افراد اکران می کنیم.

مدیر باشگاه مخاطبان سی و دومین جشنواره فیلم کودک در پاسخ به این سوأل که دلیل جداسازی کودکان کار و توان خواه از سایر مخاطبان جشنواره چیست اظهار داشت: این تصمیم مدیران تهرانی جشنواره فیلم کودک بود که این افراد از مابقی جدا باشند و ما هم به تصمیم آن ها احترام گذاشتیم.

وی در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه ما برای جذب مخاطب بیشتر در جشنواره باید محتوای خوبی در نظر بگیریم متذکر شد: این جشنواره متأسفانه برخلاف سال های گذشته فقط ۷ فیلم دارد؛ قطعاً هر مقدار تعداد فیلم های جشنواره و محتوای آن بیشتر باشد به میزان مخاطبان نیز افزوده خواهد شد.

رسولی در پاسخ به این سوأل که چه میزان از اعضای باشگاه مخاطبان کودکان و نوجوانان هستند اظهار داشت: تقریباً ۳۵ درصد اعضا را کودکان و نوجوانان تشکیل می دهند و حدود ۶۵ درصد باقی مانده نیز خانواده های آن ها هستند. این مخاطبان همگی مربوط به شهر اصفهان هستند و امیدوارم در سال های آتی با گسترش ابعاد جغرافیایی جشنواره کودک بتوانیم شاهد افزایش مخاطبان از استان باشیم.

وی در خاتمه این گفتگو افزود: باشگاه مخاطبان فیلم کودک در طول سال نیز فعال است و ما برنامه های ویژه ای برای اعضای این باشگاه داریم از تخفیف رستوران های مختلف گرفته تا تخفیف در تهیه لوازم التحریر برای کودکان بخشی از فعالیت های باشگاه ما در طول سال است. ما همچنان در حال عضوگیری این باشگاه هستیم و علاقمندان می توانند با مراجعه به وب سایت جشنواره فیلم کودک عضو این باشگاه شوند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

از نخستین حراج آثار هنری اصفهان به نفع کودکان کار تا استقبال کودکان از «تورنادو»/ آخر هفته تنور جشنواره بالاخره گرم شد! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سومین روز از برگزاری سی و دومین جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان با حواشی و اتفاقاتی همراه بود؛ از نخستین حراج آثار هنری اصفهان به نفع کودکان کار تا استقبال ویژه کودکان از «تورنادو» به کارگردانی سیدجواد هاشمی که همراه با حضور پررنگ تر هنرمندان و رسیدن آخر هفته بالاخره تنور جشنواره را گرم کردند. در این روز مریم سعادت و مهین جواهریان که قرار است در روز چهارم جشنواره مراسم بزرگداشت شان برگزار شود به اصفهان آمدند و شنیده می شود که کارگردان مراسم های بزرگداشت سورپرایز ویژه ای برای مخاطبان این بزرگداشت خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار سینماپرس تعداد قابل توجهی اثر هنری با ارزش، در حوزه تصویرسازی در معاونت اجتماعی سازمان فرهنگی تفریحی و ورزشی شهرداری اصفهان وجود دارد که این آثار در موزه هنرهای معاصر به حراج گذاشته شد.

مهدی تمیزی مدیر موزه هنرهای معاصر شهرداری اصفهان در این باره به ستاد خبری جشنواره فیلم کودک گفت:  ٨۵ تابلو به ارزش بیش از ٨۵ میلیون تومان به فروش رسید. فروش این تعداد اثر در یک شب بسیار جالب توجه است. امیدوارم بتوانیم در سنوات آینده نیز آثار خوبی را در سطح حرفه‌ای‌تر به فروش بگذاریم. ۴۰۰ اثر از سازمان فرهنگی، تفریحی و ورزشی شهرداری به دستمان رسید که از این تعداد ۱۲۶ اثر داوری شد و شایسته حضور در نمایشگاه شناخته شد. این حراج یک حراج خیریه بوده است. ۲۵ درصد از فروش این آثار به صاحب اثر و ۷۵ درصد در حمایت از کودکان به ویژه کودکان کار صرف می‌شود.

همچنین بنابر شنیده ها در این روز مراسم افتتاحیه سی‌ودومین جشنواره فیلم‌های کودک و نوجوان در استان قم همزمان با سالروز میلاد با سعادت حضرت امام موسی کاظم(ع)، با حضور سید موسی حسینی کاشانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم، حسن ندافی مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قم، محمد کاظم رضوانی رئیس اداره سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم، ابوالقاسم مقیمی مدیرعامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قم و جمع کثیری از کودکان و نوجوان استان در سینمای کانون قم برگزار شد.

در سومین روز از برگزاری جشنواره فیلم کودک تعداد دیگری از فعالان رسانه ای تهران به این رویداد پیوستند تا منعکس کننده اتفاقات جشنواره در روزهای میانی و پایانی این رویداد سینمایی باشند. در این روز همچنین بازار اکران فیلم ها رونق بیشتری گرفت به نحوی که در زمان اکران فیلم «تورنادو» اغلب ظرفیت سالن سینما پر بود و کودکان و نوجوانان این فیلم را به شدت مورد تشویق قرار دادند.

اما یکی از معضلات مهمی که همچنان از روزهای ابتدایی تاکنون ادامه دارد بی توجهی برخی مدیران سالن های سینما به نگه داشتن صندلی برای خبرنگاران تا نیم ساعت قبل از شروع هر سانس است به نحوی که این امر موجب انتقاد برخی اهالی رسانه شده که به واسطه رسیدگی به موقع محسن دلیلی مدیر روابط عمومی جشنواره این معضلات رفع شده است؛ اما سوأل اینجا است که آیا بهتر نبود اهالی رسانه بدون تهیه بلیت و صرفاً با همان کارت های شان می توانستند به راحتی در تمامی سالن های سینما به تماشای فیلم های جشنواره بنشینند؟

جدا از این مسائل عدم برگزاری جلسات شبانه بررسی معضلات و مشکلات سینمای کودک که ۲-۳ سالی است از برنامه های این رویداد سینمایی حذف شده در این ایام جای خالی اش به شدت احساس می شود به خصوص جای خالی فیلمسازان مطرح حوزه سینمای کودک و نوجوان در این رویداد بسیار مشهود است؛ ای کاش تدبیری اندیشه می شد تا اغلب فیلمسازان کودک مانند سال ها قبل می توانستند در این رویداد حاضر باشند تا تنور جشنواره بیشتر گرم شود!

در نهایت اینکه در این روز برخی برنامه های عروسکی در سطح شهر اصفهان برگزار شد که خانواده ها و کودکان را در خیابان ها سرگرم می کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع