X

بایگانی فینال

دفتر سینمایی

سروش صحت در «کتاب‌باز» میزبان عبدالمالک ریگی می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سروش صحت امشب در برنامه «کتاب‌باز» میزبان آرمین رحیمیان بازیگر نقش عبدالمالک ریگی در فیلم «شبی که ماه کامل شد» می شود.

به گزارش سینماپرس، امشب سروش صحت در برنامه «کتاب‌باز» میزبان آرمین رحیمیان، بازیگر است.

آرمین رحیمیان متولد ۱۸ دی ۱۳۷۲ در مشهد است؛ او در سال ۱۳۹۰ وقتی ۱۸ ساله بود به تهران آمد و در آموزشگاه بازیگری «کارنامه» مشغول به یادگیری بازیگری شد.

رحیمیان در سال ۱۳۹۷ از طریق یکی از دوستانش که در تئاتری باهم هم‌بازی بودند از تست فیلم جدید نرگس آبیار مطلع شد، در آن شرکت کرد و در نهایت به‌عنوان بازیگر نقش عبدالمالک ریگی در این فیلم مورد پذیرش قرار گرفت.

او برای بازی در فیلم «شبی که ماه کامل شد» نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد از سی‌و هفتمین جشنواره فیلم فجر شد.

«کتاب‌باز» به تهیه‌کنندگی محمدرضا رضائیان و اجرای سروش صحت، شنبه تا چهارشنبه ساعت ۲۰ از شبکه نسیم پخش می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«سوگواره خورشید» در پنج صحن حرم رضوی اجرا می شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: همزمان با ایام شهادت ثامن‌الحجج حضرت علی بن موسی‌الرضا (علیه‌السلام)، «سوگواره خورشید» با پنج نمایش خیابانی میزبان زائران حرم رضوی خواهد شد.

به گزارش سینماپرس، همزمان با ایام شهادت ثامن‌الحجج حضرت علی بن موسی‌الرضا (علیه‌السلام) انجمن هنرهای نمایشی ایران با همکاری آستان قدس رضوی «سوگواره‌ خورشید» را برگزار می‌کند.

حمید نیلی مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران با بیان این مطلب گفت: این سوگواره برای اولین بار و با مشارکت پنج گروه از برترین‌های نمایش خیابانی اجرا می‌شود.

او افزود: نمایش «من جواد هیجده سال دارم» از استان ایلام، «نذر مادر» از استان لرستان، «قطار ساعت ۸» از استان تهران و نمایش‌های «عکاسباشی» و «دعبل» از مشهد آثاری هستند که در طول پنج شب، هر شب در سه نوبت ۱۸، ۱۹ و ۲۰ در پنج نقطه از صحن‌ حرم رضوی به اجرا درمی‌آیند.

«سوگواره خورشید» با مشارکت انجمن هنرهای نمایشی ایران، آستان قدس رضوی، اداره‌کل هنرهای نمایشی و اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی از پنجشنبه دوم تا دوشنبه ششم آبان‌ماه میزبان زائران حرم امام رضا (ع) خواهد بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نظر کارگردان «همخانه» در مورد گردش مالی سینما – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مهرداد فرید دلایل بالا نرفتن گردش مالی سینمای ایران در این سال‌ها را برشمرد.

به گزارش سینماپرس، مهرداد فرید تهیه‌کننده و کارگردان سینما، درباره چرایی بالا نرفتن گردش مالی سینمای ایران، به خبرنگاران جوان، گفت: بازار سینمای ایران به تعداد سالن ها و پرده‌های نمایش فیلم است؛ بیشتر شهرستان‌ها فاقد سالن هستند و طبیعتاً وقتی ظرف کوچک باشد، مظروف هم کوچک است.

او افزود: مردم ایران هم متاسفانه از هنرمندان و فرهنگشان چندان حمایت نمی‌کنند؛ اگر تیراژ کتاب صد هزار نسخه باشد (الان زیر هزار نسخه است)، شما می‌توانید سینما را زیر سوال ببرید که چرا از آن کم استقبال می‌شود. در کشوری که تیراژ کتاب به هزار رسیده، قاعدتاً مردم از محصولات فرهنگی دیگر هم حمایت نمی کنند. در مطبوعات هم همین موضوع وجود دارد؛ مطبوعات کاغذی الان تقریباً تیراژی ندارند، چون مردم دیگر روزنامه و مجله‌ نمی‌خرند. این آفتی است که به جان مردم ایران افتاده است.

فرید ادامه داد: دلیل دیگر بالا نرفتن گردش مالی سینمای ایران، هم به نوع تعاملی که سیاستمدارها با اهل فرهنگ دارند، باز می‌گردد. طی سال‌های گذشته تا به امروز کسانی فرهنگ را اداره کرده اند که به لحاظ ممیزی‌ و نوع اعمال سلیقه‌ میانه خوشی با اهالی فرهنگ نداشته‌اند. وقتی مردم مشکلات و مسائل خودشان را در محصولات فرهنگی نبینند، قاعدتاً استقبالی هم از آن نمی‌کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مهلت ارسال آثار جایزه پژوهش سال سینمای ایران تمدید شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: به دنبال درخواست پژوهشگران برای فراهم آمدن فرصت بیشتر برای ارسال آثارشان در جایزه پژوهش سینمایی، مدت ارسال آثار تا پانزدهم آبان ماه ۱۳۹۸ تمدید شد.

به گزارش سینماپرس، در سومین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران تا کنون با حجم خوبی از آثار مواجه شده ایم که از تنوع مناسب در مقالات، پایان‌نامه‌ها، طرح‌های پژوهشی و پژوهش های بصری برخوردار است.

لذا با توجه به درخواست پژوهشگران دیگر برای ایجاد فرصتی جهت ارسال آثار و همچنین با توجه به اینکه در هفته پیش رو تعداد تعطیلات زیاد است، با تصمیم دبیر سومین دوره جایزه پژوهش مهلت ارسال تا ۱۵ آبان درنظر گرفته شده تا هم پژوهشگران بیشتری فرصت ارسال داشته باشند و هم دبیرخانه جهت انجام امور اداری زمان لازم را در اختیار داشته باشد.

لازم به ذکر است؛ مطابق فراخوان اعلان شده مقالات، پایان‌نامه‌ها، طرح‌های پژوهشی و پژوهش های بصری تدوین شده درباره سینمای ایران که در فاصله زمانی اول مهر ماه ۱۳۹۷ تا پایان شهریور ۱۳۹۸ منتشر شده باشند، امکان شرکت در این رویداد علمی-سینمایی را دارند.

سومین جایزه پژوهش سال سینمای ایران به دبیری خانم دکتر اعظم راودراد نیمه دوم آذر ماه همزمان با هفته پژوهش برگزار می شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«عمار انقلاب» روایت زندگی آیت الله مهدوی‌کنی روی آنتن شبکه یک – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: همزمان با سالروز درگذشت آیت الله مهدوی کنی، مستند «عمار انقلاب» که به بررسی ابعاد مختلف زندگی ایشان از نگاهی نو می‌پردازد، امشب از شبکه یک سیما پخش می‌شود.

به گزارش سینماپرس، در مستند عمار انقلاب دیدگاه ها و نظریات آیت الله مهدوی کنی درخصوص مسائل سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و اخلاقی که تاکنون کمتر به آنها پرداخته، ارائه شده است. در این مستند تعداد زیادی از شاگردان و همراهان ایشان در طول سال های متمادی قبل و پس از انقلاب، به بیان خاطرات خود پرداخته‌اند.

مستند عمار انقلاب به کارگردانی «یاسر مرادی» و تهیه کنندگی «مهدی مطهر» امشب ۲۹ مهر ساعت ۱۹:۴۵ از شبکه یک سیما روی آنتن خواهد رفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فیلم/ تیزر فیلم سینمایی «هزارتو» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس : تیزر فیلم سینمایی «هزارتو» به کارگردانی امیرحسین ترابی و با بازی شهاب حسینی، ساره بیات، غزال نظر، فریبا جدی‌کار، مریم معصومی و پژمان جمشیدی منتشر شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«جوکر» در صدر گیشه جهانی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلم جدید کمپانی برادران وارنر به کارگردانی تاد فیلیپس، همچنان در پی جا به جا کردن رکوردهای گیشه است.

به گزارش سینماپرس به نقل از هالیوود ریپورتر، «جوکر» همچنان با لبخند خود رکوردهای گیشه را جابه‌جا می‌کند. فیلم جدید کمپانی برادران وارنر به کارگردانی تاد فیلیپس و با بازی واکین فینیکس در نقش تبهکار، راه زیادی تا تبدیل شدن به پرفروش‌ترین فیلم تاریخ که در رده سنی بزرگسال تولید شده، ندارد.

در گیشه روز یکشنبه فروش جهانی فیلم جوکر بعد از سه هفته به ۷۳۷ میلیون دلار رسید و فراتر از حد انتظار ظاهر شد. فروش این فیلم از ۱۸ تا ۲۰ اکتبر ۲۹ میلیون دلار بوده و گیشه داخلی آن به ۲۴۷ میلیون دلار رسید. «ددپول» رکورد فیلم های پرفروش رده سنی بزرگسال را فعلاً در دست خود نگه داشته است.

«جوکر» در گیشه‌های داخلی نیز ۷۷ میلیون دلار بلیت فروشی داشت تا در نهایت به فروش ۴۹۰ میلیون دلار برسد و به چهارمین فیلم پرفروش دی سی در گیشه‌های بین المللی تبدیل شود و پشت سر فیلم‌هایی مثل «آکوامن» با ۸۱۸ میلیون، «شوالیه تاریکی بر می‌خیزد» با ۶۳۶ میلیون دلار و «بتمن علیه سوپرمن» با ۵۳۷ میلیون دلار قرار بگیرد.

پیش بینی می‌شود «جوکر» بتواند خود را به فروش کلی ۹۰۰ میلیون دلار برساند. برخی منابع نیز اعلام کرده اند عبور از مرز یک میلیارد دلار را هم نباید برای این فیلم دور از دسترس دید. پیش از این «جوکر»، رکورد فروش افتتاحیه ماه اکتبر را که در دست «ونوم» بود، شکست. در سه هفته‌ای که این فیلم اکران شد، دو هفته صدرنشین بود و این هفته نیز در رتبه دوم قرار گرفت.

در میان دیگر پرفروش‌ ها می‌توان به «ماتریکس» با ۷۳۸ میلیون دلار، «آن» با ۶۹۷ میلیون دلار و «مصائب مسیح» با ۶۲۲ میلیون دلار اشاره کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جاده یک طرفه سود برای سامانه‌های ویدئویی – اخبار سینمای ایران و جهان

دفتر سینمایی

«طلاق» ابوالقاسم طالبی در رسانه ملی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سریال «طلاق» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی ابوالقاسم طالبی که پیش‌تر اعلام شده بود در شبکه نمایش خانگی عرضه خواهد شد، برای پخش از تلویزیون کلید خورد.

به گزارش سینماپرس، سریال «طلاق» به کارگردانی ابوالقاسم طالبی چندی است وارد تولید و تصویربرداری شده است. طالبی سال گذشته درباره این سریال گفته بود که از خردادماه سال ۹۵ مشغول تحقیق و نگارش فیلمنامه یک سریال با نام موقت «طلاق» بوده است که داستانی به‌روز دارد.

طالبی پیش از این در گفتگو با مهر تأکید کرده بود که این مجموعه را برای تلویزیون تولید نمی‌کند و برای ارائه در شبکه نمایش خانگی آن را کلید خواهد زد.

حالا قرارداد این سریال که مدتی است پروسه تولید آن آغاز شده به‌عنوان یک پروژه «الف فاخر» در سیمافیلم ثبت شده است و برای تلویزیون ساخته می‌شود.

این سریال در حدود ۳۵ قسمت ساخته می‌شود و خود طالبی تهیه‌کنندگی آن را بر عهده دارد.

ابوالقاسم طالبی در این سال‌ها بیشتر در سینما فعالیت داشته است اما دو سریال خاطره‌انگیز با نام‌های «به کجا چنین شتابان» و «بازگشت پرستوها» را داشته است که یکی در دهه ۷۰ و دیگری در دهه ۸۰ ساخته شده است و حالا این سومین سریال اوست که در دهه ۹۰ برای سیما ساخته می‌شود.

پیش تولید این سریال در سکوت خبری انجام شد و در سکوت هم کلید خورد و به دلیل سوژه حساس آن هنوز اطلاعاتی چندانی از آن در دست نیست.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دفاع آقای کارگردان از فحاشی در «کلوپ همسران» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مهدی صباغ‌زاده کارگردان «کلوپ همسران» که از معدود فیلم‌های کمدی اکران شده در هفته‌های اخیر در سینماها محسوب می‌شود، از شوخی‌ها و دیالوگ‌های فیلمش دفاع کرد.

به گزارش سینماپرس، «کلوپ همسران» تازه‌ترین ساخته سینمایی مهدی صباغ‌زاده کارگردان باسابقه سینمای ایران است که این روزها با رده‌بندی «۱۵+» در سینماها در حال اکران است. فیلمی که فضای حاکم بر شوخی‌ها و دیالوگ‌های آن از سوی برخی مخاطبان با انتقاداتی مواجه شده است.

مهدی صباغ‌زاده در گفتگو با مهر در پاسخ به این انتقادات، گفت: «کلوپ همسران» محتوای بسیار سالمی دارد و یک فیلم خانوادگی و مورد پسند مردم است، اگر این فیلم مشکلی داشت وزارت ارشاد اجازه اکران «کلوپ همسران» را نمی‌داد.

این‌ها فحش نیست، حرف عادی مردم است!

وی درباره اینکه چرا باید یک فحش به طور مکرر در «کلوپ همسران» تکرار و تبدیل به شوخی کلامی شود، اظهار کرد: به نظرم آن عبارت اصلا فحش نیست. فحش به چیزهای دیگری گفته می‌شود که از تربیت و عرف خارج هستند اما این عبارت به طور مکرر در میان مردم عادی هم استفاده می‌شود. چطور می‌شود که دوستان با کمدی‌هایی که به‌طور مستقیم به مسایل جنسی اشاره می‌کنند، کاری ندارند و اتفاقا از آن‌ها حمایت می‌کنند اما وقتی در فیلم ما یک کاراکتر لمپن و تریاکی از یک عبارت مصطلح استفاده می‌کند، نسبت به آن خشمگین می‌شوند؟

این کارگردان تأکید کرد:‌ چه ایرادی دارد چنین شخصیتی از این عبارت استفاده کند؟ ضمن اینکه استفاده از چنین عبارت‌هایی جزو شخصیت و عادت اوست. البته منظور این کاراکتر از این عبارت این است که به طرف مقابل بگوید حرف نزند.

صباغ‌زاده توضیح داد: شما در این شرایط نباید این موضوعات را بزرگ کنید. البته در برخی از سکانس‌ها این کلمه سانسور شده است و به جای آن از بوق استفاده می‌شود ولی سوال من این است که حتی با وجود این کلمه چه اشکالی دارد؟ تماشاگر بخندد آیا خندیدن مخاطب یک ظلم است؟

این کارگردان در پاسخ به این سوال که چرا باید با چنین مسایل مبتذلی از مخاطب خنده گرفت، گفت: اینطور نیست. باید براساس کلیت فیلم قضاوت کرد نه یک دیالوگ خاص. این در حالی است که مردم فیلم را دوست دارند به نظر من هم «کلوپ همسران» به نسبت فیلم‌های کمدی دیگر سالم تر است و اشکالی ندارد از یک عبارت ناسزایی که در میان مردم عادی هم رایج است در فیلممان استفاده کنیم.

چقدر مسائل اجتماعی را باید بر سر مخاطب بکوبیم؟

وی مطرح کرد: مسایل اجتماعی به طور مرتب در فیلم‌های ما تکرار می‌شود در حالی که مردم به اندازه کافی مشکلات و گرفتاری دارند و ممکن است وضعیت روحی مردم تلخ‌تر شود. چرا نسبت به آنها ایراد نمی‌گیرید و نسبت به فیلمی که خنده‌ای بر لب مخاطب می‌آورد ایراد می‌گیرید؟ ما چقدر باید مسایل اجتماعی را بر سر مردم بکوبیم؟ زندگی مردم دردآور است و گرفتاری‌های مالی زیادی دارند بنابراین به نظرم باید آنها را خنداند و این ایرادی ندارد.

صباغ‌زاده گفت: مردم در حال حاضر وضعیت خوبی ندارند و دوست دارند لحظاتی در سینما شاد باشند و با خانواده از فیلم لذت ببرند، اگر قرار باشد مدام مشکلات اجتماعی را برایشان یادآوری کنیم استقبالی از آثار نمی‌کنند. اصلا یکی از دلایلی که من این فیلم را ساختم این بود که مردم برای لحظه‌ای مشکلات خود را فراموش کنند بنابراین نیاز است که چنین فیلم‌هایی در سینمای ما ساخته شود.

کارگردان «کلوپ همسران» درباره شرایط نامناسب اکران و فروش پایین آن هم گفت: با همه تحریم‌هایی که علیه این فیلم صورت گرفته اما استقبال خوبی از آن شده است و مردم رضایت دارند. تلویزیون هیچ حمایتی از ما نکرده و هیچ تیزری در اختیار ما قرار نداده با این حال ما فروش خوبی داشته‌ایم.

تلویزیون ارث پدری کسی نیست

وی افزود: عده‌ای فکر می‌کنند تلویزیون ارث پدرشان است در حالی که این رسانه برای مردم است و از پول نفت در این سازمان استفاده می‌شود اما آنها در مقابل به مردم کمکی نمی‌کنند. در سازمان صدا و سیما سلیقه‌های مختلفی حاکم است از همین رو حتی یک زیرنویس هم در اختیار فیلم ما نگذاشته‌اند.

صباغ‌زاده بیان کرد: هرچند باید به همه فیلم‌ها تعدادی تیزر رایگان داده شود اما تلویزیون این تیزرها را در اختیار «کلوپ همسران» قرار نداد البته متوجه شده‌ام شورایی که در صدا و سیما به این منظور تعلق دارد پخش تیزرها و زیرنویس‌ها را بلامانع دانسته اما رییس صداوسیما با پخش آنها موافقت نکرده و گفته است به «کلوپ همسران» هیچ کمکی نکنید.

کارگردان «خانه کاغذی» در پایان درباره وضعیت اکران اظهار کرد: شورای صنفی نمایش در ابتدای سال بدون توجه به آینده سینما همه فیلم‌های خوب را به یکباره اکران کرد و به این صورت برای ادامه سال فیلمی باقی نماند به همین دلیل مردم خسته شدند و دیگر از فیلم‌ها استقبالی نکردند. اگر فیلمی باشد که آنها بتوانند با تماشایش بخندند وضعیت سینما بهبود پیدا می‌کند.

مشاهده خبر از سایت منبع