X

بایگانی فینال

دفتر سینمایی

واکنش جیمز گان و ناتالی پورتمن درباره مارول – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: در حالی که فرانسیس فورد کاپولا به تازگی از سخنان اسکورسیزی در رد سینمای مارول حمایت کرده است ناتالی پورتمن و جیمز گان سینماگران این آثار ابرقهرمانی نیز وارد این مناقشه شدند.

به گزارش سینماپرس به نقل از اسکرین رانت، جیمز گان نویسنده و کارگردان مطرح «محافظان کهکشان» در اینستاگرام نظراتش را مطرح کرده و با انتشار تصویری از گروت و راکت ۲ شخصیت از اولین فیلم «محافظان کهکشان» یادآوری کرد که نسل‌های پیش فیلم‌های گنگستری و وسترن را می‌دیدند و نسل امروز شیفته فیلم‌های ابرقهرمانی شده است.

وی حتی یادآوری کرده که زمانی همین حرف‌ها را با پدربزرگش درباره فیلم «جنگ ستارگان» و «اودیسه فضایی» زده است. وی گفته است همیشه سعی داشته تا پلی بین این ۲ تفکر بزند.

ناتالی پورتمن بازیگر فیلم «ثور» از دنیای مارول نیز به صحبت‌های اخیر کاپولا و اسکورسیزی پاسخ داد.

پورتمن با پاسخی محترمانه گفت فکر می‌کند برای همه انواع سینما به حد کافی جا وجود داشته باشد.

این بازیگرکه قرار است با ایفای مجدد نقش جین فاستر در فیلم «ثور: عشق و تندباد» حاضر شود افزود: تنها یک راه برای خلق هنر وجود ندارد.

وی که سال ۲۰۲۱ با این فیلم در سینماها دیده خواهد شد، گفت: فکر می‌کنم فیلم‌های مارول بسیار مردم پسند هستند زیرا واقعا سرگرم کننده اند و مردم به سرگرمی اشتیاق دارند و دوست دارند پس از صرف ساعت مشخصی برای کار و سختی‌های زندگی روزانه، سرگرم شوند.

حدود ۲ هفته پیش اسکورسیزی دیدگاهش درباره فیلم‌های مارول را بیان کرد و گفت که این فیلم‌ها سینما نیستند بلکه بیشتر شبیه شهربازی هستند.

روز پیش نیز فرانسیس فورد کاپولا کارگردان سرشناس سینما در جشنواره لومیر فرانسه صحبت‌های اسکورسیزی را تایید کرد و یک گام جلوتر رفت و گفت اسکورسیزی به فیلم‌های دنیای مارول لطف داشته که آنها را مانند شهربازی سرگرم کننده دیده است زیرا به نظر من این فیلم‌ها نفرت‌انگیز هستند.

اسکورسیزی سخنانش را در جشنواره فیلم لندن هم تکرار کرده بود و گفته بود: سینماها با فیلم‌های مارول به پارک‌های سرگرمی بدل شده‌اند. اینها همه خوب است، اما هیچ حسی برنمی‌انگیزاند.

کارن گیلیان، کوین سامکیت و جاس ودون از کارگردان‌هایی هستند که با نظرات اسکورسیزی مخالفت کرده‌اند. رابرت داونی جونیور نیز از کسانی بود که زودتر از بقیه به این ماجرا واکنش نشان داد اما جنیفر آنیستون معتقد بود دنیای مارول سینما را از بین برده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اکران فیلم توقیفی خانه پدری – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلم سینمایی توقیفی «خانه پدری» به کارگردانی کیانوش عیاری به‌زودی آماده اکران می‌شود.

به گزارش سینماپرس، توقیف فیلم‌های سینمایی عموماً به دلایل وجود محتوا و یا برخی از صحنه‌هایی است که شرایط اکران را ندارد و با اصلاحیه‌هایی رفع توقیف می‌شود. ولی این بار گویا یکی از فیلم‌های سینمایی توقیفی قرار است بدون اصلاحیه و با همان تم و صحنه‌های خشن و زننده اکران شود.

فیلم سینمایی «خانه پدری» ساخته «کیانوش عیاری» که در سی و دومین جشنواره فیلم فجر اکران و باحاشیه‌های فراوانی روبرو شد به دلیل صحنه‌های خشن و خلاف عرف توقیف شد و تا امروز هنوز برپرده‌های سینمای کشور نرفته است. اما امروز خبرنگار خبرگزاری تسنیم در صفحه سایت سینما تیکت پیش فروش این فیلم سینمایی توقیفی را مشاهده کرد و باخبر شد که این فیلم سینمایی گویا بدون اصلاحیه‌  از چهارشنبه اکران خواهد شد.

سینما، سینمای ایران، فیلم‌های سینمایی ایران، کیانوش عیاری، شهاب حسینی |سید شهاب حسینی|سید شهاب الدین حسینی،

سینما، سینمای ایران، فیلم‌های سینمایی ایران، کیانوش عیاری، شهاب حسینی |سید شهاب حسینی|سید شهاب الدین حسینی،

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

چگونه یک نمایش خلاق را روی صحنه ببریم؟


یک کارگردان تئاتر از روش‌های ایجاد خلاقیت در هنر تئاتر و ویژگی بازیگران این نوع آثار گفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اصحاب فرهنگ و هنری خالق آثار عاشورایی تجلیل شدند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: عصر امروز آیین «چله عشق» با هدف تجلیل از اصحاب فرهنگ و هنری که آثار مرتبط با قیام عاشورا خلق کرده‌اند، در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، آیین «چله عشق» عصر امروز ۲۹ مهر ماه در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار شد.

در ابتدای این آیین که برای تجلیل از ۸ موسیقی‌دان به همراه ۱۰ سینماگر مطرح کشور که آثاری با موضوع قیام امام حسین(ع) خلق کرده‌ بودند، تدارک دیده شده بود، اشرف بروجردی رییس کتابخانه ملی پشت تریبون قرار گرفت و گفت: مقدمتان را در مراسم تکریم آثار ماندگار و خالقان این آثار گرامی می‌دارم، آمده‌اید تا به یکدیگر یادآور شویم که عاشورا نه یک حادثه که یک فرهنگ مبتنی بر معرفت و حسین ارایه دهنده این معرفت به بشریت است تا انسان‌ها بدانند ماموریت بشریت کسب آرامش و دوست داشتن دیگر انسان هاست.

وی افزود: بدین سان تجربه زیست بهشتی را در سرای این جهان حس کنند. اینک در جمع کسانی هستیم که با خلق آثارشان حسین را از غربت و تنهایی درآورند و حمیت، ایثار، وفاداری و… به عهد حسینی را در سایه عشق به نمایش گذاشتند تا ما بدانیم حسین رسالتش را در عشق به انسان‌ها برای نجات از گمراهی، کمال و دانایی و تا بدان جا رسانده که زمزمه‌شان چنین به گوش برسد.

سپس وی گفت: ما اینک برای امام زنده‌ای دور هم جمع شده‌ایم که فریادش را به گوش بشنویم. سلام بر یاری کنندگان عاشورا در آیین «چله عشق».

در ادامه مجید انتظامی به همراه گروهش به اجرای چند قطعه موسیقی پرداختند.

سپس در بخش تألیف و پژوهش اشرف بروجردی، پیروز حناچی شهردار تهران و… روی صحنه آمدند و از مرحوم سیدشهاب الدین مرعشی نجفی تجلیل کردند.

فرزند مرعشی نجفی در این بخش گفت: پدرم قبلا کتابی داشتند که شرحی بر کتاب قاضی روح‌الله بود. تحریر دومی از این کتاب کردیم که نامش کتاب موسوعه الامامه بود این کتاب در برگیرنده آرای اهل سنت و خوشبختانه ده جلد از این کتاب درباره امام حسین(ع) است. این کتاب تاکنون چندین جایزه از ایران و خارج از ایران گرفته است. این را هم باید بگویم پدرم تا حدودی منزوی بود ولی آثار زیادی را تألیف کرد.

در ادامه از عباس محدث قمی تجلیل شد.

یکی از بستگان او در این بخش گفت: ایشان مشهور به کتاب مفاتیح است اما او فقیهی ادیب و کتاب مشهور ایشان کتاب سفینه البهار است که ایشان بیشتر از ۲۰ سال برای آن زحمت کشیدند. تعبیر خودشان این است که سابقه چنین کاری برای کتابی وجود نداشته است.

در ادامه از سیدجعفر شهیدی نویسنده «پس از پنجاه سال» تجلیل شد.

در این بخش نوه وی گفت: این کتاب پژوهشی تازه بر قیام حسین و به چند زبان ترجمه شده است.

محمد ابراهیم آیتی نویسنده «بررسی تاریخ عاشورا» و رسول جعفریان نویسنده «تاملی در نهضت عاشورا» از دیگر تجلیل‌شوندگان بودند.

جعفریان در ادامه عنوان کرد: من تعجب کردم که کتاب این حقیر انتخاب شده است اولین بار این اثر را طی برنامه تلویزیونی در ۲۰ سال قبل ارایه کردم و از آن زمان تا حالا به طور مکرر چاپ شده است. اغلب یادداشت‌هایی درباره عاشورا می‌نویسم و آخرینش این بود که سعی کنیم عاشورا را مردمی نگه داریم، آن را دچار سیاست زدگی نکنیم و به عنوان ابزاری در کشمکش‌های خودمان استفاده نکنیم.

محمد اسفندیاری نویسنده «کتابشناسی تاریخی امام حسین» نیز در این مراسم مورد تجلیل قرار گرفت.

وی در این بخش گفت: تاکنون بیش از ۵ هزار کتاب به فارسی و عربی درباره امام حسین(ع) نوشته شده که چهار هزار عنوان آنها ویژه صد سال اخیر است. من از میان این پنج هزار کتاب صد کتاب را که مهمترین کتاب درباره امام حسین است، به ترتیب زمان بررسی کردم.

سپس از مرحوم دکتر علی شریعتی نویسنده «شهادت و حسین وارث آدم» تجلیل شد که احسان شریعتی فرزند او روی صحنه آمد و بیام کرد: این کتاب نیازی به معرفی ندارد. شریعتی و این متن تاریخی متعلق به همه نهضت‌های آگاهی، هر جبهه‌ای که مبارزه حق و باطل در آن وجود دارد، است. شریعتی و نهضت حسینی ادامه دارد.

در بخش موسیقی از محمدرضا شجریان خواننده «رندان تشنه لب»، حسین علیزاده آهنگساز آلبوم «نینوا»، لوریس چکناواریان آهنگساز سمفونی «شب قبل عاشورا» تجلیل شد که این افراد در این مراسم حضور نداشتند.

سپس از مجید انتظامی آهنگساز فیلم «روز واقعه» تجلیل شد.

در ادامه از صدیقه بهرانی شروه خوان لالایی «مختارنامه» قدردانی شد. وی در این بخش گفت: ما هر چه داریم از حسین و اولاد حسین است.

تورج زاهدی پژوهشگر موسیقی عاشورا از دیگر تجلیل‌شدگان بود که در این مراسم حضور نداشت.

فردین خلعتبری آهنگساز موسیقی «شب دهم» نیز در این مراسم تجلیل شد که در زمان تجلیل در این مراسم حضور نداشت.

حسام الدین سراج خواننده آلبوم «وداع» نیز مورد تجلیل قرار گرفت.

وی در این بخش اظهار کرد: از زمان هابیل تا امروز، ما همیشه شهید داشتیم و خواهیم داشت امام حسین یک سمبل و نشانه است تا به یاد شهدا باشیم و حق مظلومان در جامعه ضایع نشود.

در بخش هنرهای دراماتیک، محسن هاشمی رفسنجانی رییس شورای شهر تهران، احمد مسجد جامعی و حجت‌الاسلام دعایی روی صحنه آمدند و از علیرضا شجاع‌نوری بازیگر «روز واقعه» تجلیل کردند.

شجاع نوری عنوان کرد: من واقعا هیچ کاری نکردم و جای شهرام اسدی در اینجا خالی است. کار اصلی را استاد بیضایی کرد و ما به دنبال او رفتیم. حضور در این فیلم افتخار بزرگی برای من بود.

در ادامه از رضا کیانیان بازیگر «مختارنامه» تجلیل شد.

وی در این بخش به شوخی گفت: از خانم بروجردی ممنونم که علما و مطربان را کنار هم جمع کردید!  کیانیان عنوان کرد: جای آقای میرباقری خالی است.

سپس از فرامرز قریبیان بازیگر «سفیر» قدردانی شد اما وی در این مراسم حضور نداشت.

در ادامه از علیرضا رییسیان کارگردان مستند «حسینیه‌های تهران» تجلیل شد.

رییسیان اظهار کرد: در کشوری که فرهنگ غنی دارد، مولانا و حافظ از عاشورا گفتند، آنها جنگل بزرگی به پا کردند. اگر در ارشاد و رادیو تلویزیون قدردانی نمی شود چقدر خوب که در اینجا این اتفاق می‌افتد.

ناصر تقوایی کارگردان مستند «تمرین آخر»، داوود میرباقری کارگردان «مختارنامه»، بهرام بیضایی نویسنده «روز واقعه» و احمدرضا درویش کارگردان «رستاخیز» از دیگر تجلیل شدگان بودند که در این مراسم حضور نداشتند.

مهدی فخیم زاده بازیگر «مختارنامه» نیز در این مراسم مورد تجلیل قرار گرفت.

وی در این بخش گفت: به خاطر این مراسم تشکر می‌کنم.

سپس یاد مرحوم عباس کیارستمی کارگردان ویدیو آرت تعزیه گرامی داشته شد.

علی رفیعی کارگردان تئاتر «یادگار سال‌های شن»، بهروز غریب‌پور کارگردان اپرای عروسکی عاشورا و محمد رحمانیان کارگردان «اسب‌ها» مورد تجلیل قرار گرفتند که در این مراسم حضور نداشتند.

در بخش ادبیات از علی موسوی گرمارودی شاعر «خط خون» تجلیل شد.

موسوی گرمارودی در این بخش گفت: وا کارهای ناقابلی ارایه داده ایم. دعا کنیم آنها بپذیرند و آن سو آبرویی داشته باشیم، اهمیت این سویی کارهای ما در این است که برای اولین بار من و طاهر صفارزاده مفاهیم آیینی را در قالب شعر سپید گفتیم. من هم «خط خون» را اوایل انقلاب سرودم.

سیدمهدی شجاعی نویسنده «آفتاب در حجاب» نیز مورد تقدیر قرار گرفت.

از مرحوم قیصر امین‌پور شاعر «نی‌نامه» نیز در این مراسم تجلیل شد.

همسر قیصر امین‌پور در این بخش اظهار کرد: خوشحالم که در جمع این استادان هستم.

سپس ابوالقاسم حسین‌ جانی شاعر «کربلا منتظر ماست بیا تا برویم» مورد تجلیل قرار گرفت.

وی در این بخش عنوان کرد: این شعر بعد از قطعنامه صلح گفته شد یعنی یک فراخوان برای با هم شدن و به راه افتادن است. عاشورا یک ساختارشکنی است که از طریق آن می‌توان روح را در این جغرافیای جهانی دمید. وظیفه ما است که عاشورا را از جنس عاشورای حسینی و ایجاد حرکت در زمینه کربلا تصویر کنیم نه عاشورای یزیدی.

قادر طهماسبی شاعر «اگر زینب نبود» نیز مورد تجلیل قرار گرفت.

وی در این بخش شعری درباره عاشورا خواند.

مرحوم سیدحسن حسینی شاعر «راز رشید» نیز تجلیل شد.

در بخش هنرهای تجسمی از محمود فرشچیان نقاش «عصر عاشورا»، محمدباقر آقامیری نقاش تابلوی «ذوالجناح»، حسین قوللر آغاسی نقاش «پرده مصیبت کربلا»، غلامحسین امیرخانی خوشنویس ترجیع‌بند محتشم کاشانی تجلیل شد که در این مراسم حضور نداشتند.

در ادامه از جلیل رسولی خوشنویس لوگوی فیلم سینمایی «محمدرسول الله» تجلیل شد.

وی در این بخش عنوان کرد: افتخار می‌کنم که قلمم عطرآگین به نام امام حسین و اهل بیت است مدتی قبل دوستی به من می‌گفت تو چقدر حسن و حسین می‌نویسی که در پاسخ گفتم من اصلا آمده ام خوشنویسی یادگرفته ام که حسن و حسین بنویسم.

در پایان از علیرضا شیرازی خوشنویس ترکیب‌بند محتشم کاشانی تجلیل شد که در این مراسم حضور نداشت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مدیر عامل خانه تئاتر درباره دستورالعمل صدور پروانه نمایش پیام داد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: شهرام گیل آبادی مدیرعامل خانه تئاتر با اشاره به بخشنامه دستورالعمل صدور پروانه نمایش که به تازگی منتشر شده است، عنوان کرد هیچ کس حق ندارد در خلق اثری هنری انسان را محدود کند.

به گزارش سینماپرس، شهرام گیل آبادی مدیرعامل خانه تئاتر در یادداشتی نسبت به بخشنامه دستورالعمل صدور پروانه نمایش اجرا که به تازگی منتشر شده و با انتقادات زیادی نیز همراه بوده است، واکنش نشان داد.

در یادداشت گیل آبادی آمده است:

«هیچ کس حق ندارد در خلق اثری هنری انسان را محدود کند و این حق طبیعی هر انسان است که از آزادی‌های مقبول خود استفاده کند. سطح مواجهه و مطالبه اهالی تئاتر نباید پایین بیاید. اهالی تئاتر مشکلات عدیده ای دارند که هنر اصیل، کارآ و کارکردی تئاتر را می‌خواهند از محور اصلی خود که توجه به کجی‌ها، توسعه فکری جامعه و نگاه انتقادی است، دور کرده و از این هنر، هنری نازل و بدون پیشتوانه فرهنگی – اجتماعی بسازند. در این مورد به نظر بنده این‌گونه نگاه‌های از بالا به پایین و قیم‌مابانه به تئاتر در نهایت به فرهنگ کشور و توسعه اندیشگی لطمه جدی می‌زند.

اینکه صنوف هنری را به رسمیت نشناسیم جز نگاه دولتی زده دهه‌های آغازین قرن نوزده است که در تمام شئون به شکست رسیده و در دنیا برای برون رفت از مشکلات راه‌کارهای تازه ای وضع کرده‌است. بر اساس این تجربه، با بخشنامه نمی‌توان فرهنگ را محدود و تفکر را مسدود کرد. نگاه مصلحت اندیشانه به تئاتر برآمده از اندیشه‌های اقتدارگرا و دولت‌های خودکامه است. دیگر حتی دولت‌های سلطه‌جو هم اینگونه به هنر نگاه نمی‌کنند بلکه سعی می‌کنند از کارکردهای هنر استفاده کنند.

التقاط در این مکتوبه مربوط به نظام فکری کشور نیست مربوط به تشویش و پریشانی در نظام فکری نگارندگان است. این مکتوبه نگاهی اقتضائی و سطحی دارد که حتی مصوبات قانونی را که کیفی هستند با مصوبات کمی و باید و نبایدها اختلاط کرده و متاسفانه شان قانون را هم رعایت نمی‌کند.

مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی که کیفی و محتوایی هستند حکم قانون را دارند در صورتی که افزودن چند بند کمی به آنها خلاف عرف اداری و در نتیجه بی‌تجربگی نگارندگان است.

این دستورالعمل با احترام به تمامی کسانی که آن را تهیه کرده‌اند خالی از وجاهت بوده و آمدن چندین نفر از سازمان تبلیغات‌اسلامی و کارشناس آگاه به مسائل اجتماعی و سیاسی خارج از خانواده بزرگ تئاتر وهن مطلق است. مگر خود خانواده بزرگ تئاتر انسان‌هایی آشنا به علوم دینی و علوم اجتماعی و علوم سیاسی ندارد که کسانی باید از بیرون وارد این حوزه شده و به تصمیم در مورد اثر هنری یک هنرمند تئاتر بنشینند. این دستورالعمل سراسر وهن بوده و متاسفانه ظاهرا هیچ کار دقیق کارشناسی را به عنوان پشتوانه ندارد.»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اعضای شورای نظارت برآموزشگاه‌های موسیقی منصوب شدند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در احکامی اعضای شورای مرکزی نظارت بر آموزشگاه‌های آزاد موسیقی را منصوب کرد.

به گزارش سینماپرس، سید محمد مجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در احکامی اعضای شورای مرکزی  نظارت بر آموزشگاه‌های آزاد موسیقی را منصوب کرد.

در این احکام که روز یکشنبه ۲۹ مهر ماه از سوی معاون امور هنری اعطا شده، حسن ریاحی، داود گنجه‌ای، کامبیز روشن‌روان، سیمون آیوازیان، کیاوش صاحب نسق، احمد صدری، محمد اله یاری فومنی، مدیرکل دفترموسیقی و علی اکبر صفی پور مدیرکل دفتر برنامه ریزی  و آموزش های هنری به عنوان اعضای شورای مرکزی  نظارت بر آموزشگاه‌های آزاد موسیقی  منصوب شده اند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فیلم مهرجویی چرا وام ۴۰۰ میلیون تومانی را نگرفت؟ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: برخلاف آنچه که در خبرهایی از فیلم جدید «داریوش مهرجویی» با نام «لا مینور» منتشر می‌شود، این فیلم تقاضای دریافت وام دولتی داشته اما تهیه‌کننده‌اش برای دریافت آن اقدام نکرده است.

به گزارش سینماپرس، در خبرها و ویدئوهای منتشره از سوی روابط عمومی فیلم «لامینور» طی هفته‌های اخیر، بارها تاکید ‌شده: «لامینور» فیلمی است که کاملا بدون حمایت دولتی، بنیاد سینمایی فارابی و سازمان سینمایی تولید می‌شود. این در حالی است که تهیه‌کننده برای دریافت وام رغبتی نشان نداده است.

فیلم سینمایی «لامینور» توسط بنیاد سینمایی فارابی در تاریخ ۱۵ تیر ۹۸ به صندوق اعتباری هنر برای دریافت وام ۴۰۰ میلیون تومانی معرفی شده است، اما «رضا درمیشیان» تهیه کننده فیلم، اقدامی برای دریافت وام نکرده است.

مشخص نیست شیوه اطلاع‌رسانی گروه تولید این فیلم صرفاً نوعی جریان‌سازی و تبلیغ است یا شروع برای حاشیه‌آفرینی و فرار رو به جلو بر اساس قصه ملتهبی که فیلم آخر داریوش مهرجویی دنبال می‌کند.

آخرین ساخته پربازیگر مهرجویی همانطور که از نامش پیداست (لا مینور، به معنای اولین گام و آکوردی که هنرجویان گیتار فرا می‌گیرند) مانند «سنتوری» درباره یک نوازنده است، با این تفاوت که این نوازنده این بار یک دختر است!

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مایکل مور وارد کارزار انتخاباتی شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کارگردان سرشناس آمریکایی روز شنبه رسما حمایت خود را از برنی سندرز اعلام کرد و گفت این سناتور می‌تواند ترامپ را در انتخابات خرد کند.

به گزارش سینماپرس به نقل از ددلاین، مایکل مور فیلمساز برنده اسکار در راه‌پیمایی روز جمعه در نیویورک رسما از کاندیداتوری برنی ساندرز برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا حمایت کرد.

در حالی که این نخستین کمپین بزرگ سندرز پس از آن بود که او اوایل ماه با یک حمله قلبی روبرو شد، مایکل مور گفت سن و سلامت عوامل مهمی برای سندرز نیستند. وی در عین حال رسانه‌ها را برای اینکه بر سن ۷۸ ساله این سناتور تاکید دارند، سرزنش کرد.

وی خطاب به جمعیت انبوهی که در این کمپین حضور یافته بودند بر موثر بودن سن تاکید کرد و گفت اتفاقا برنی تجربیاتی دارد که از سن او ناشی می‌شود.

وی گفت: یک فرد ۷۸ ساله می‌داند حمایت از فاشیسم و برتری سفید به چه معناست.

مور خطاب به حضار بیان کرد: وقت این است که ترامپ را کنار بگذاریم. نه تنها لازم داریم ترامپ را در نظرسنجی‌ها خرد کنیم بلکه هدف ما باید این باشد که سیستم اقتصادی فاسدی را که ترامپ را روی کار آورد، نابود کنیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فراخوان جشنواره فیلم فجر۳۸ منتشر شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: روابط عمومی سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر فراخوان این دوره از جشنواره شامل شرایط پذیرش آثار در بخش‌های مختلف را منتشر کرد.

به گزارش سینماپرس، این فراخوان که امکان ثبت‌نام در سایت جشنواره از اول آبان ماه فراهم خواهد بود، به شرح ذیل منتشر شد:

با استعانت از خداوند متعال، سی و هشتمین جشنواره‌ی فیلم فجر با هدف معرفی و تقدیر از آثار برگزیده‌ی یک سال تلاش سینماگران ایرانی، اعتلای تولیدات ملی، صیانت از هویت ملی مبتنی بر آموزه‌های دینی و ایرانی، تقویت و حمایت از سینمای خلاق، تبیین نسبت سینما و توسعه‌ی پایدار و اهمیت اقتصاد سینما از تاریخ ۱۲ تا ۲۲ بهمن ماه ۱۳۹۸ در تهران برگزار می‌شود.

بخش‌های اصلی:

الف- مسابقه سینمای ایران

۱- سودای سیمرغ (فیلم‌ّهای سینمایی داستانی / پویانمایی)

۲- نگاه نو (فیلم اول کارگردان: داستانی / پویانمایی)

۳- مستند بلند

۴- کوتاه داستانی

ب- مسابقه تبلیغات سینمای ایران

ج- مسابقه تجلی اراده ملی

الف- ۱- سودای سیمرغ (مسابقه سینمای ایران)

فیلم‌های بلند داستانی که دارای پروانه ساخت یا نمایش از سازمان سینمایی باشند و تا قبل از بهمن ۱۳۹۸ اکران عمومی نشده و در هیچ یک از رویدادها و جشنواره‌ّهای سینمایی داخلی و خارجی به نمایش در نیامده باشند مجاز به حضور در این بخش خواهند بود.

تبصره ۱: جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان از این قاعده مستثنی است.

تبصره ۲: هیئت انتخاب از میان فیلم‌های متقاضی حداکثر ۲۲ فیلم که در دوره‌های قبلی، مورد بازبینی هیئت‌ّهای انتخاب قرار نگرفته باشند، برای بخش سودای سیمرغ انتخاب خواهند کرد.

الف- ۲- نگاه نو (ویژه فیلم اول کارگردانان)

فیلمساز یا کارگردان اول، به هنرمندی اطلاق می‌شود که برای ساخت یا نمایش فیلم سینمایی خود برای نخستین بار، مجوزهای لازم و قانونی را از سازمان سینمایی کسب کرده باشد و پیش از این اثری از وی به عنوان فیلم سینمایی اکران و یا در رویدادهای داخلی یا خارجی معرفی نشده باشد.

تبصره: هیئت انتخاب از میان فیلم‌های متقاضی، حداکثر ۱۰ فیلم را انتخاب می‌کنند.

الف- ۳- فیلم مستند بلند

هیئت انتخاب فیلم‌های مستند بلند از میان آثار متقاضی که تولید آن‌ها بعد از سال ۱۳۹۷ بوده و در دوره‌ّهای قبل متقاضی حضور در جشنواره فجر نبوده‌اند حداکثر ۱۰ فیلم را که مدت زمان آن حداقل ۷۰ دقیقه است، انتخاب می‌کنند.

الف- ۴- فیلم کوتاه داستانی

هیأت داوران از میان نامزدهای فیلم‌های کوتاه داستانی در بخش‌های مختلف جشنواره فیلم کوتاه تهران و جشن مستقل فیلم‌های کوتاه خانه سینما که به نمایش در نیامده و در دوره‌های قبل متقاضی نبوده‌اند (حداکثر ۱۰ فیلم که مدت زمان هر فیلم حداقل ۳ و حداکثر ۱۵ دقیقه باشد) یک فیلم را به عنوان فیلم برگزیده انتخاب خواهند کرد.

جوایز:

* اعضاء هیئت داوری جشنواره متشکل از سینماگران و صاحب‌نظران فرهنگی هنری، از میان آثار معرفی شده توسط هیئت انتخاب، جوایز را به شرح ذیل اهداء خواهند کرد.

سیمرغ زرین بهترین فیلم از نگاه ملی

سیمرغ بلورین بهترین فیلم

سیمرغ بلورین فیلم برگزیده تماشاگران

سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی

سیمرغ بلورین جایزه‌ ویژه‌ هیئت داوران

سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه

سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه اقتباسی

سیمرغ بلورین بهترین بازیگرِ نقش اصلی زن

سیمرغ بلورین بهترین بازیگرِ نقش اصلی مرد

سیمرغ بلورین بهترین بازیگرِ نقشِ مکملِ زن

سیمرغ بلورین بهترین بازیگرِ نقشِ مکملِ مرد

سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری

سیمرغ بلورین بهترین تدوین

سیمرغ بلورین بهترین موسیقیِ متن

سیمرغ بلورین بهترین صدا

سیمرغ بلورین بهترین طراحیِ صحنه و لباس

سیمرغ بلورین بهترین چهره‌پردازی

سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌هایِ ویژه میدانی

سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌هایِ بصری‌

سیمرغ بلورین بهترین فیلم اول

سیمرغ بلورین بهترین فیلم هنر و تجربه

سیمرغ بلورین ویژه‌ هیئت داوران به بهترین فیلم پویانمایی

سیمرغ بلورین بهترین فیلم مستند بلند سینمایی

سیمرغ بلورین بهترین فیلم کوتاه داستانی

تبصره ۱: سیمرغ زرین بهترین فیلم از نگاه ملی بنا به پیشنهاد هیئت داوران، با تایید دبیر اهدا خواهد شد.

تبصره ۲: سیمرغ بلورین فیلم برگزیده تماشاگران با مراجعه به آراء مردمی به تهیه‌کننده فیلم منتخب اهداء خواهد شد.

تبصره ۳: سیمرغ بهترین فیلم اول به کارگردان فیلم اهدا خواهد شد.

تبصره ۴: سیمرغ بلورین بهترین فیلم پویانمایی به تهیه‌کننده و کارگردان فیلم اهدا خواهد شد.

تبصره ۵: سیمرغ بلورین بهترین فیلم مستند بلند به تهیه‌کننده و کارگردان فیلم اهدا خواهد شد.

مقررات عمومی مسابقه سینمای ایران

آغاز ثبت‌نام؛ از اول تا ۳۰ آبان ماه ۱۳۹۸.

تهیه کنندگان حقیقی و حقوقی می‌توانند با مراجعه به سایت جشنواره مراحل ثبت نام خود را تکمیل و اطلاعات فیلم را به همراه عکس در سامانه جشنواره ثبت کنند. (ارائه پروانه ساخت یا نمایش سینمایی الزامی است).

تاریخ تولید فیلم‌های سینمایی بخش‌های مسابقه نباید قبل از سال ۱۳۹۶ باشد.

آن دسته از آثاری که در شبکه‌ّهای سیمای جمهوری اسلامی ایران، شبکه نمایش خانگی (DVD,VOD,IPTV) و بازارهای فیلم داخلی و خارجی به نمایش درآمده باشند مجاز به ثبت نام در این جشنواره نخواهند بود.

فیلم‌های سینمایی با مدت زمان کمتر از ۷۵ دقیقه و فیلم‌های مستند سینمایی کمتر از ۷۰ دقیقه و فیلم‌های کوتاه داستانی کمتر از ۳ دقیقه و بیش از ۱۵ دقیقه پذیرفته نمی‌شوند.

تهیه کنندگان باید حداکثر تا ۱۰ آذر ماه ۱۳۹۸ نسخه بازبینی هیئت انتخاب به صورت DCP یا DVD، عکس‌های‌ صحنه و عکس کارگردان بر روی CD و تیزر یا سه دقیقه از فیلم برای استفاده تبلیغاتی به دبیرخانه تحویل دهند. ‌این امر به منزله قبول کامل مقررات و سایر ضوابط تولید و نمایش فیلم در ‌ایران از سوی صاحبان قانونی فیلم ها است.

آخرین مهلت تحویل نسخه نهایی فیلم (انتخاب شده توسط هیئت انتخاب) با استاندارد فنی، (DCP) و پوستر مربوطه روی CD، ۲۵ دی ماه ۱۳۹۸ است. در صورت ارائه نکردن کپی نهایی فیلم تا تاریخ مقرر، دبیرخانه جشنواره به احترام مخاطبان، فیلم را از جشنواره (داوری و نمایش عمومی) خارج می‌کند.

تعیین تاریخ و زمان نمایش فیلم‌ها به عهده دبیرخانه جشنواره است.

پس از اعلام نظر هیئت انتخاب، امکان خارج کردن فیلم از جشنواره وجود ندارد.

هیئت داوران جشنواره، حداقل ۲۴ ساعت قبل از مراسم پایانی (پس از آخرین نمایش در سینمای رسانه‌ّها) نامزدهای دریافت جوایز را معرفی خواهند کرد.

هیچ جایزه‌ای در بخش رقابتی به طور هم‌ارزش میان دو یا چند اثر تقسیم نمی‌شود.

همه فیلم‌های پذیرفته شده در بخش‌های جشنواره، گواهی شرکت دریافت خواهند کرد.

دست اندرکاران اصلی تولید فیلم‌های بخش های رقابتی نمیتوانند عهده‌دار مسئولیت انتخاب و یا داوری فیلمهای آن بخش باشند.

نمایش فیلم‌ها در جشنواره، مطابق با ضوابط و مقررات سازمان سینمایی خواهد بود.

تفسیر و رفع ابهام از مقررات و اخذ تصمیم نهایی درباره موضوعات پیش‌بینی نشده به عهده دبیر جشنواره است.

ب- مسابقه تبلیغات سینمای ایران

این بخش با هدف تشویق، تقویت و بکارگیری روش‌های خلاقانه و مؤثر در عرصه بازاریابی و پخش آثار سینمایی و جذب حداکثری مخاطبین برگزار می‌شود.

مقررات مسابقه «تبلیغات سینمای ایران»

سی‌ و هشتمین جشنواره فیلم فجر در جهت اعتلای سینمای ایران و ارتقاء سطح کیفی تبلیغات و اطلاع‌رسانی و همچنین ترغیب و تشویق هنرمندان این عرصه، اقدام به برگزاری مسابقه در بخش‌های عکس، پوستر، آنونس و تیزر فیلم‌های سینمایی ایرانی می‌کند.

متقاضیان می‌توانند جهت شرکت در بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران تا ۱۰ دی ماه ۱۳۹۸ از طریق مراجعه به سایت رسمی جشنواره به آدرس fajrfilmfestival.com، نسبت به ثبت ‌نام و تکمیل فرم شرکت و بارگذاری نمونه‌های آثار خود مطابق بند شرایط اختصاصی مقررات اقدام کنند.

شرایط عمومی تبلیغات سینمای ایران

 متقاضیان می‌توانند با مراجعه به درگاه اینترنتی جشنواره، پس از عضویت در سایت جشنواره در قسمت ثبت‌نام فرم شرکت در مسابقه را تکمیل نمایند.

تمام فیلم‌های بلند سینمایی (داستانی، پویانمایی و مستند) که بعد از ۱۰ دی ماه سال ۱۳۹۷ تا ۱۰ دی ماه سال ۱۳۹۸ در داخل کشور به نمایش عمومی درآمده باشند، می‌توانند در مسابقه شرکت کنند.

محدودیتی در تعداد عناوین آثار ارسالی وجود ندارد.

آثار ارزیابی شده در دوره گذشته، در این دوره پذیرفته نمی‌شوند.

تفسیر مقررات، رفع ابهامات و اخذ تصمیم نهایی در خصوص موضوعات پیش‌بینی نشده به عهده‌ دبیر جشنواره است.

دبیرخانه مجاز به استفاده از آثار ارسالی در بخش‌های مختلف جشنواره (کتاب، کاتالوگ، تیزر، فضای مجازی و…) خواهد بود.

شرایط اختصاصی

بخش عکس:

۱- آثار آنالوگ ملزم به اسکن تصاویر و ارائه بر روی لوح فشرده در فرمت TIF یا JPG، با حداقل کیفیت DPI۳۰۰ و در اندازه حداقل ۵۰ *۷۰ سانتی‌متر است.

۲- آثار دیجیتال ملزم به ارائه فایل تصاویر بر روی لوح فشرده در فرمت TIF یا JPG، با حداقل کیفیت ۶ مگاپیکسل است.

۳- در صورت تعدد آثار، عکس‌های هر فیلم می‌بایست به صورت جداگانه در لوح فشرده ذخیره و ارائه گردد.

۴- تعداد آثار ارسالی از هر عنوان، ۵ عکس صحنه و ۳ عکس پشت صحنه است.

۵- هرگونه دخل و تصرف در عکس‌ها به شکلی که اصالت عکس را مخدوش کند، مجاز نیست.

بخش پوستر:

۱- ارائه پوستر بر روی CD یا DVD با فرمت TIF یا JPG، با کیفیت DPI۳۰۰ و در قطع ۷۰*۱۰۰ ضروری است.

۲- پوسترهای ارائه شده باید از میان آثار رسمی و استفاده شده در تبلیغات فیلم دارای مجوز سازمان سینمایی باشد.

۳- در این بخش تنها پوستر فارسی فیلم ها مورد ارزیابی قرار می گیرند.

بخش آنونس و تیزر:

۱- هریک از نسخه‌های موردنظر می‌بایست به‌صورت مجزا، روی یک لوح فشرده و با فرمت ۴MP به دبیرخانه ارسال شود.

۲- ارائه نامه رسمی تهیه کننده و یا موسسه پخش مبنی بر تایید استفاده از نسخه ارائه شده در تبلیغات برای هر عنوان الزامی است.

جوایز:

* سیمرغ بلورین به بهترین عکس

* سیمرغ بلورین به بهترین پوستر

* سیمرغ بلورین به بهترین آنونس و تیزر

شروع ثبت‌نام و ارسال آثار از تاریخ ۲۰ آذر و آخرین مهلت ارائه آثار ۱۰ دی ماه است. علاقه‌مندان می‌توانند آثار خود را از طریق سامانه جشنواره بارگذاری فرمایند.

ج- تجلی اراده ملی

۱- سازمان‌های دولتی و خصوصی می‌توانند ضمن بررسی آثاری که در بخش مسابقه سودای سیمرغ جشنواره پذیرفته شده‌اند، به فیلم‌های منتخب از نگاه خود با توجه به اولویت‌های موضوعی سازمان متبوع جوایزی اهدا کنند.

۲- هیئت داوران هر سازمان مشتمل بر سه نفر از کارشناسان فرهنگی و هنری است که حضور یک نفر از داوران از میان کارگردانان، بازیگران، تهیه کنندگان، مدرسان و منتقدان سینما و یا یکی از مشاغل اصلی فنی در سینما با صلاحیت علمی و هنری و دو نفر از کارشناسان سازمان مذکور خواهد بود.

۳- پس از درخواست تقاضا از سوی سازمان‌ها، چگونگی مشارکت از سوی جشنواره بررسی و حداکثر ۱۲ سازمان انتخاب و اعلام خواهد شد. همچنین پس از توافق فرم تکمیل شده به همراه معرفی نماینده تام‌الاختیار، یک نسخه لوح فشرده حاوی آرم سازمان و عکس و رزومه هیات داوران می‌بایست در اسرع وقت به مدیریت این بخش ارائه شود.

۴- سازمان‌های منتخب ضروری است نسبت به تکمیل فرم شرکت و مشخصات نماینده تام‌الاختیار و بارگذاری مشخصات سازمان ذیربط با آرم سازمان و رزومه هیئت داوران در سامانه جشنواره اقدام نمایند.

۵- در مراسم اهدای جوایز بخش تجلی اراده ملی که به صورت جداگانه و با حضور مقامات و روسای سازمان‌ها و نهادها برگزار خواهد شد، نماینده هیئت داوران یا بالاترین مقام سازمان برای اهدای جایزه در جایگاه حضور خواهند یافت و بیانیه‌های هیئت داوران، تنها از طریق روابط عمومی جشنواره در فضای رسانه‌ای منتشر خواهد شد.

۶- آخرین مهلت درخواست و تکمیل فرم تقاضا ۳۰ آذر ماه ۱۳۹۸ است و این تاریخ تمدید نخواهد شد.

بخش جنبی:

در این بخش برنامه‌ّهایی از قبیل: برگزاری آیین‌ها، بزرگداشت‌ها، نکوداشت‌ها، مرور بر آثار، نمایش‌های ویژه، رویدادهای مناسبتی و … به پیشنهاد دبیر و تایید شورای سیاستگذاری، اجرا خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«روشن تر از خاموشی» روی آنتن شبکه چهار می آید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مجموعه تلویزیونی «روشن‌تر از خاموشی» به کارگردانی حسن فتحی از شبکه چهار سیما پخش می‌شود.

به گزارش سینماپرس، مجموعه تلویزیونی «روشن‌تر از خاموشی» در ۳۵ قسمت به تهیه کنندگی حسن بشکوفه از اول آبان ماه روی آنتن شبکه چهار سیما می‌رود.

این مجموعه که از محتوای تاریخی، علمی بهره می‌برد، به زندگی فیلسوف نام آور اسلام، ملاصدرا می‌پردازد و ضمن بیان شرایط سیاسی و فرهنگی آن دوران، به دیدگاه‌های فلسفی وی پرداخته و در واقع به بهانه پرداختن به شخصیت ملاصدرا، نگاهی به دربار صفویه و روابط ایران با کشورهایی که قصد تهاجم به آن را داشتند، زده است.

این سریال ضمن روایت داستان زندگی ملاصدرا از زمان تولد در شیراز و علم آموزی در محضر میرداماد، تا زمان فوت او در راه برگشت از سفر حج در شهر بصره، به برخی از مهمترین وقایع دوره صفوی مانند روی کار آمدن شاه عباس، بخش‌های مختلف حکومت وی، حضور مستشاران خارجی در ایران، جنگ او با ازبک‌ها و عثمانی‌ها و… نیز می‌پردازد.

حسین یاری در نقش ملاصدرا، کتایون ریاحی در نقش همسر ملاصدرا، محمود پاک نیت در نقش شاه عباس، علی نصیریان در نقش میرداماد و بهاره رهنما، محمد علی کشاورز، فریماه فرجامی، جمشید مشایخی، فخری خوروش، ژاله علو، علی سلیمانی، محمود عزیزی، رسول نجفیان عنایت بخشی برخی از نقش‌های این سریال را ایفا می‌کنند.

گفتنی است هم اکنون سریال تاریخی «امیرکبیر» از شبکه چهار سیما در حال پخش است که آخرین قسمت از این مجموعه ۳۰ آبان ماه ساعت ۱۲ بامداد روی آنتن می‌رود و از اول آبان ماه هرشب سریال «روشن‌تر از خاموشی» از قاب شبکه دانایی و خردورزی پخش و روز بعد ساعت ۱۸ بازپخش می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع