X

بایگانی فینال

دفتر سینمایی

«مسخره باز» از اواسط مهر روی پرده اکران می رود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سعید خانی از جدیدترین فعالیت سینمایی خود در زمینه پخش گفت.

به گزارش سینماپرس، سعید خانی تهیه کننده و پخش کننده سینما، درباره جدیدترین فعالیت خود به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در حال آماده سازی موارد تبلیغاتی برای اکران فیلم سینمایی «مسخره باز»  هستیم و تقریبا در حال نهایی شدن است و دست پر سراغ نمایش عمومی آن خواهیم رفت.

او افزود: این فیلم احتمالا اواسط مهر ۹۸ اکران می‌شود و مخاطب با فیلمی خاص و موضوعی جذاب روبرو می‌شود.

«مسخره باز» به کارگردانی همایون غنی زاده و تهیه کنندگی علی مصفا در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر حضور داشت.

در خلاصه داستان این فیلم آمده: تو پرورشگاه صدام می‌کردند مسخره باز! اما من مشت محکمی حواله صورت یکیشون کردم تا داستان را شروع کنم.

بازیگرانی  چون علی نصیریان، هدیه تهرانی، رضا کیانیان، صابر ابر و بابک حمیدیان در این اثر نقش آفرینی می‌کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«آرینا» به جشنواره ای در آمریکا می رود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلم سینمایی «آرینا» در اولین حضور بین المللی خود در فصل ۲۰۲۰ دومین دوره جشنواره بین المللی Queen Palm در پالم اسپرینگز پذیرفته شد.

به گزارش سینماپرس، فیلم سینمایی  «آرینا»  به نویسندگی و کارگردانی احمد تجری و تهیه کنندگی بهنوش بختیاری در اولین حضور بین المللی خود در فصل ۲۰۲۰ دومین دوره جشنواره بین المللی Queen Palm در پالم اسپرینگز در ایالت کالیفورنیا آمریکا پذیرفته شد.

این پذیرش که موسوم به پذیرش تاج است به این معناست که این پروژه هنری نمرات بالایی برای عناصر خلاقانه و تکنیکی دریافت کرده و شایسته‌ پذیرش در جشنواره شده است.

ستاره حسینی،  علیرضا استادی،  بهنوش بختیاری، وحید شیخ زاده، فاطمه شکری، رمینا پاکدل، ملیحه فاطمی زاده، امیرعلی رمضانی و رها رنجبری از جمله بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

فیلم «آرینا» قصه دختری است که تلاش می‌کند بعد از جدایی پدر و مادرش اوضاع خانه را سر و سامان دهد اما در این مسیر درگیر ماجراهای پیچیده‌ای می‌شود و …

دیگر عوامل این فیلم عبارتند از مجری طرح: زهره پاتیمار، مدیر تولید: وحید شیخ زاده، مدیر فیلمبرداری: مجید طرقی، صدابردار: آرش نجفیان، طراح گریم: امیر ترابی، تدوین: محمد توکلی. طراح صحنه: منصور بستانی، طراح لباس: هدی منصور فلاح، برنامه ریز و دستیار کارگردان: حمید باب الحوائجی، موسیقی: رونی باباخانیانس، منشی صحنه: لیلا مربی، عکاس و مشاور رسانه‌ای: محسن بیده، مدیر تدارکات: سعید احمدی، صداگذاری: سید محمود موسوی نژاد، اصلاح رنگ و نور: بابک کاظم زاده، جلوه‌های ویژه: محمدرضا حیدری، طراح پوستر: علیرضا ستاری، جانشین تهیه: فرامرز تجری و پخش فیلم بین الملل: شمید فیلم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تحریم علیه سودان جنوبی را تشدید کنید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: جورج کلونی بازیگرمشهور و سرشناس هالیوود در گفتگویی با سی ان ان خواستار اقدام هر چه بیشتر دولت های ایالات متحده و اتحادیه اروپا علیه سودان شد. وی این موضوع را به مشکلاتی مثل فساد اقتصادی و پولشویی مرتبط دانست.

به گزارش سینماپرس، جورج کلونی بازیگرمشهور و سرشناس هالیوود در گفتگویی با سی ان ان خواستار اقدام هر چه بیشتر دولت های ایالات متحده و اتحادیه اروپا علیه سودان شد. وی این موضوع را به مشکلاتی مثل فساد اقتصادی و پولشویی مرتبط دانست.

مدت ها است که جرج کلونی به موضوعات مختلف سیاسی و اجتماعی واکنش نشان می دهد و از حدود سه سال پیش نیز نسبت به بی ثباتی شدید مالی و خشونت در سودان جنوبی واکنش نشان داده است. اخیرا نیز در مصاحبه با سی ان ان به این موضوع پرداخته است.

این فعال و سخنگوی سیاسی به سی ان ان گفت: “همانطور که گرم شدن کره زمین بیابان ها را بزرگتر می کند، خشونت و فساد مالی نیز مردم را از یکدیگر دور می کند و فقر را بین میلیونها نفر اشاعه می دهد. ” کلونی اظهار امیدواری کرد که دولت ترامپ تحریم هایی را علیه سودان جنوبی در نظر بگیرد. وی گفت: “جمعیت سودان جنوبی در طول جنگ داخلی خود هزینه سنگینی پرداخت کرده اند. “

در جریان این درگیری شش ساله تقریباً ۴۰۰ هزار نفر جان خود را از دست دادند و میلیون ها نفر آواره شدند. این جنگ سال گذشته به پایان رسد اما اکنون، عدم اطمینان نسبت به روند صلح وجود دارد. گزارشهای جدید نشان می دهد اکنون برخی دولتمردان سودان جنوبی به واسطه افراد و شرکتهای مختلف از سراسر جهان به اشاعه ضعف قانون و فساد این کشور دامن می زنند. افزون بر این ها نگرانی هایی درباره وضعیت محیط زیست در این منطقه نیز وجود دارد. درواقع این مشکل با آلودگی هایی مثل آلودگی نفتی همراه است و باعث اعتراض نهادهای مختلف زیست محیطی شده است.

کلونی در پاسخ به این سؤال که چگونه فعالیتهای سیاسی او بر انتخاب هنری او تأثیر دارد گفت: “فکر نمی کنم زمان بدی برای صحبت درباره چگونگی جنگ پوچ وجود داشته باشد. بد نیست بدانیم چگونه پیرمردها تصمیم می گیرند و جوانان می میرند. “

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آیا این نشریه در جمهوری اسلامی منتشر شده است؟ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: چهل و هشتمین شماره یک نشریه که با مجوز ارشاد به تازگی منتشر شده، روی جلد خود را به تصویر هنجارشکنانه عروسی یک عنصر بهایی اختصاص داده است!

به گزارش سینماپرس، چهل و هشتمین شماره یک نشریه که با مجوز ارشاد به تازگی منتشر شده، روی جلد خود را به تصویر هنجارشکنانه عروسی یک عنصر بهایی اختصاص داده است!

واقعاً اگر مخاطب نداند که این نشریه، مجوز انتشار از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داشته و در ایران چاپ می‌شود، با این تصویر و نوع فونت و تیترها، براین تصور می‌شود که این مجله از خارج کشور و به‌خصوص از لس‌آنجلس آمده است. چرا که بسیاری از نشریات لس آنجلسی با همین سبک و سیاق و با چنین عکس‌ها و تصاویری منتشر می‌شوند!

ولی وقتی متوجه شویم، این نشریه در ایران چاپ و نشر یافته، آن وقت متعجب می‌شویم و دو سؤال بزرگ در برابرمان قرار می‌گیرد:
اول اینکه تبلیغ روی جلد رنگی برای یک فرد بهایی که با تنها رمان خود و البته به کمک پول‌ها و هزینه‌های فرقه ضاله بهاییت و رژیم شاه و سازمان‌های وابسته، تفکرات مالیخولیایی و ضد الهی به خورد چند نسل داده، چه مناسبتی با فرهنگ در نظام جمهوری اسلامی و در جامعه ایرانی دارد که وزارت عریض و طویلی به نام ارشاد اسلامی به آن مجوز می‌دهد؟
ثانیاً آیا تصویر هنجارشکنانه روی جلد این مجله فرهنگی از نظر این وزارتخانه ارشادی مجاز است؟
لازم به ذکر است دبیر بخش ادبیات این مجله که مطلب فوق را تهیه و روی جلد آورده است از مجرمان سابقه‌دار است که پیش از این مدتی به اتهام امنیتی بازداشت بود.

*کیهان

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

هدیه اداره هنرهای نمایشی به متهم جاسوسی! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: آیا اعطای مجوز اجرای نمایش به یک متهم به جاسوسی، آن‌هم دقیقاًً بلافاصله پس از خروج از زندان، دهن‌کجی به قانون نیست؟

به گزارش سینماپرس، ماه رمضان گذشته بود که خبر برگزاری یک مهمانی با حضور یکی از رایزن‌های اقتصادی سفارت انگلیس و همراهی برخی از فعالان عرصه هنر جنجال‌برانگیز شد. این مهمانی در منزل «آ، د» کارگردان تئاتر برگزار شد و وی به اتهام جاسوسی، با لغو نمایش روبه‌رو شده و خودش نیز روانه زندان شد.
اما این روزها اخبار معرفی بازیگران نمایش این متهم به جاسوسی در سایت‌های مختلف منتشرشده است. نکته قابل‌تأمل این است که هنوز چند ماهی از دستگیری این کارگردان نگذشته که اداره کل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد مجوز نمایش را صادر کرده است. اتفاقی که نوعی دهن‌کجی به قانون و دستگاه امنیتی کشور محسوب می‌شود. چرا باید درحالی‌که بسیاری از هنرمندان متعهد و ارزشی در تئاتر، یا فرصت اجرای نمایش‌های خود را نمی‌یابند و اگر هم فرصت یابند باید مدت‌ها در نوبت انتظار برای خالی شدن تالارها بمانند، یک متهم، به این سرعت و بلافاصله پس از آزادی آن‌هم درحالی‌که همچنان پرونده مراودات وی با سفارت‌خانه‌های اروپایی باز و برخی اقدامات ضد فرهنگی علیه کشور به‌صورت سازمان‌یافته و البته پنهان وی همچنان روی میز است، مجال روی صحنه بردن نمایش خود را بیابد؟

*کیهان

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تبلیغ پردامنه یک تماشاخانه در شبکه‌ای وابسته! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: یکی از شبکه‌های معاند فارسی زبان که با کانال ۱۰ رژیم صهیونیستی قرارداد همکاری دارد، همواره برنامه‌های یک تماشاخانه در تهران را تبلیغ می‌کند!

به گزارش سینماپرس، جای پرسش است که این شبکه چرا باید برنامه‌های یک تماشاخانه در تهران را مصرانه و به ظاهر رایگان، تبلیغ کند!؟ آیا تماشاخانه‌ها و تالارهای دیگر در تهران و ایران، برنامه‌ای و نمایشی ندارند؟ این تماشاخانه خصوصی چه ویژگی‌ای دارد که به‌صورت پیوسته هدف تبلیغ این شبکه بدنام تلویزیونی قرار می‌گیرد؟
اما خبر دیگری از من و تو!
پریروز در متن جلسه دادگاه فساد خودروسازی سایپا، نماینده دادستانی- حسینی- از واریز شدن ۱۸ میلیارد تومان به‌حساب مجری شبکه «من و تو» توسط متهمان ردیف اول و دوم پرونده خبر داد.
آیه دریس که نامش در این پرونده فساد اقتصادی فاش شده یکی از مجریان و برنامه‌سازان شبکه وابسته و ضد فرهنگی من و توست. وی مدتی پیش با فرح دیبا، گفت‌وگوی تلویزیونی کرد تا جنایت‌های خاندان پهلوی را به سهم خود انکار یا توجیه کند.

*کیهان

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«امشب اینجا»؛ همراه با زنانی که با دوستِ شوهر خود رابطه دارند! +عکس – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: از «ایالات خودمختار خانه هنرمندان» نباید بیش از این انتظار داشت و به صورت مشخص پردیس ایرانشهر جغرافیایی جدا از حاکمیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

به گزارش سینماپرس، «امشب اینجا» به  نویسندگی و کارگردانی مژگان خالقی، که در شهریور و مهر ۱۳۹۸ در تالار ایرانشهر روی صحنه می‌رود هیچ شباهتی به تئاتر ندارد و هیچ نمایشنامه مدون و مشخصی ندارد. بیشتر شبیه یک اجرای چند نفره رادیویی است که به صورت جمعی، شبیه برنامه‌های رادیوهفت به تهیه‌کنندگی منصور ضابطیان اجرا می‌شود.

اما قبل از هر تحلیلی باید به این موضوع اشاره کرد، تئاتر عرصه بدون ممیزی و رها شده‌ای است که حتی یک نوجوان دبیرستانی با کمی روابط می‌تواند، یک نمایشنامه را روی صحنه ببرد و عده قلیل صدهزارنفری، طرفدار پاتوق‌های هنری می‌توانند از چنین آثاری حمایت کنند و موجب رونق این حوزه شوند. از سوی دیگر اجرا کنندگان  «امشب اینجا»  دچار عجب توهم هنری سرخوشانه‌ای هستند که از اجرای چنین نمایش ابتری، تلقی اجرای تئاتر دارند و تصور می‌کنندهر چقدر از دیالوگ و اجرای صحنه‌ای با ساختار کلاسیک، فاصله بگیرند اثرشان آونگاردتر خواهد شد. «امشب اینجا»،   از چنین وضعیتی تبعیت می‌کند و مولفانش تلقی آوانگارد بودن از چنین متنی و از چنین نمایشنامه‌ای دارد.

دراماتوژ این اثر «محمد چرمشیر» است و روی پوستر نمایش این عبارت نقش بسته است”بر اساس فکری از لیلا پرویزی”. نخستین سئوالی قابل طرح این است که چنین وهن نمایشی که شبیه اجراهای چند نفره و دورهمی رادیو است نیازی به دراماتوژ ندارد و نام محمد چرمشیر نوعی وام گرفتن اعتبار هنری  این نمایش‌نامه نویساست، برای آوانگاردنمایی. جالب اینجاست که روی بروشور نمایش درج شده  بر اساس فکری از لیلا پرویزی. با دیدن نمایش این سئوال به ذهن متبادر می‌شود، مگر فکری هم در این نمایش وجود دارد؟

اما روایت چیست؟ روایت «امشب اینجا» مبتلا به بیماری جنسی‌گرایی نمایشی رشته متونی تئاتری است که در کشورمان به وفور روی صحنه می‌رود. همان بیماری روشنفکرانه‌ای که ریشه‌های فرویدی دارد و سعی در احیای سی و شش وضعیت نمایشی ژرژپولتی دارد. در واقع اغلب تئاترهایی که در تهران روی صحنه می‌رود و مخاطبی برای خودش دست و پا می‌کند، مرکز ثقل اصلی نمایش روابط حاد جنسی  است.

هنوز از اجرای نمایشنامه «مادر»  فلوریان زلر در تئاتر مستقل تهران زمان چندانی نمی‌گذرد. تئاتری  که با موضوع نمایش تمایلات همخوابگی مادر با فرزند در چندین نوبت روی صحنه رفت. هنوز از انتقادات رسانه‌ای فراوان به گستردگی متون نمایشی فرانسوی روی صحنه تئاتر کشور زمانی نمی‌گذرد که در نمایشی بومی، مولفانی همان مفاهیم را در قالب نمایشنامه دیگری روی صحنه می‌آزمایند. در متن تبلیغاتی نمایشی آمده است:”شب قبل از اون اتفاق خواب دیدم، هر چهارتاشون اومدن پیشم، نیلو، بابک، رها و مامان ناهید. شلوار جین آبی و پیرهن سفید یقه‌باز پوشیده بودن، حتی مامان ناهید. ترانه داود بهبودی پخش می‌شد و منم داشتم براشون می‌رقصیدم. بارون قطع شده بود و لامپ مهتابی نزدیک در مثل همیشه پت پت می‌کرد. اون شب طولانی، شب قبل از مرگ من.

آنچه در متن تبلیغاتی نمایش آمده است، صدای ذهنی آذر (هانا کامکار) است که سالیان قبل (در دهه شصت و هفتاد) با بابک (جواد مولانیا) ازدواج کرده است و حاصل این ازدواج دختری به نام رهاست. آذر خواهری به نام نیلو (میترا حجار) دارد و قبل از ازدواج با او و مادرش ناهید زندگی می‌کرد.

آذر در برخوردهایی، شیفته رضا معشوقه خواهرش نیلو می‌شود. رضا به خارج از کشور می‌رود و پس از مدتی بازمی‌گردد و در یک مهمانی متوجه می‌شود معشوقه سابق خواهرش، دوست همسرش بابک است و پس از آن مهمانی رابطه نامشروع خود را با رضا آغاز می‌کند و در ادامه نمایش درخواهیم یافت تنها دختر آذر و بابک در واقع دختر رضاست. این روایت ملتهب در متن نمایش به صورت مونولوگ ارائه می‌شود.  

در واقع از نظر جنبه‌های هنری بنا به هر دلیلی که بیشتر می‌تواند برای فرار از سانسور باشد، روایت به صورت مخدوش (پیچیده) و درهم ارائه می‌شود. آذر میان رابطه شوهرش و رابطه نامشروعش با رضا سردرگم است و در نهایت تن به خودکشی می‌دهد. اجرای این روایت در فضایی انتزاعی، چیزی شبیه خواب و رویاست، ترفندی نمایشی برای اینکه ساختار ملتهب از چشمان میزان دور بماند، اما دیالوگ‌های ملتهب است که موجب زرق و برق نمایش می‌شود. مثلا در میزانسی خاص، روی مکعبی که در وسط صحنه اجرا وجود دارد آذر با اطوار خاصی خوابیده و بابک به او می‌گوید: چرا من هر چقدر تورا می‌بوسم، سیر نمی‌شوم.  در واقع مولفان با چنین ترفندهایی سعی در جذب مخاطب دارند. عریانی جنسی در چنین نمایشی پیوست‌هایی دارد.

 فرانسوی‌ها در متونی که این روزها در کشورمان اجرا می‌شود، تاثیر متنی و فرامتنی پررنگی‌دارند. مثلا آثار زلر در تئاتر، پررنگ هستند و جالب اینجاست در همان تماشاخانه ایرانشهری که تحت سیطره فرانسوی‌هاست، «نمایش امروز، روز خوبیست برای مردن» (به تهیه‌کنندگی  یک فرانسوی) روی صحنه می‌رود. طبیعی است برای اینکه نمایشنامه‌هایی مثل «امشب اینجا» برای اینکه از غافله جا نمانند همان تم فرانسوی هم خوابگی خواهر با معشوقه خواهر را دنبال می‌کند.

جنبه‌های هنری این اثر هم از سویی نیز بسیار مخدوش است، بازی بازیگرانش فاقد زیباشنایی  است، چون متن مخدوش است و با فرهنگ عامه ایرانی نسبتی ندارد، بازیگران اغلب از نمایش و اجرای آن عاجزند. وقتی کالبد معصومانه هانا کامکار را می‌بینیم، با این حجم از معصومیتی که در چهره دارد، نمی‌تواند باور کنیم که او زنی اغواگر است که شوهرش را فریب داده و با دوست صمیمی او هم بستر شده است و از هم‌خوابگی نامشروع با او صاحب فرزندی شده است.  میترا حجار هم که اساس بازیگری نیست که روی صحنه تئاتر بتواند مخاطب را مفتون پرسوناژ نیلو کند.  همه بازیگران گوینده خبر هستند، ایستاده در مقابل تماشاگران در ستایش، خواهر خودکشی کرده مرثیه می‌سرایند، گویی که این زناکارمرده  یک قدیس است. برجسته سازی چنین زنا جفاکاری چه نسبتی با فرهنگی دارد که تنها کشوری در جهان است که از حیث حلال‌زادگی در رتبه نخست قرار دارد.

این نمایشنامه متناسب با فرهنگ کشورهایی نظیر فرانسه است که عشاق  «هم‌باشی یک‌شبه»  را از زیر برج ایفل آغاز می‌کنند. اینجا کشوری است که عشق را برای به ثمر رساندن  قانونی ثبت می‌کنند. البته از «ایالت خودمختار خانه هنرمندان» و «پردیس فدرالیزه شده ایرانشهر» تحت مدیریت مجید رجبی معمار نباید بیش از این انتظار داشت.  جمهوری خودمختار خانه هنرمندان و پردیس ایرانشهر جغرافیایی جدا از حاکمیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.   

مخاطب وقتی با چنین محتوایی مواجه می‌شویم، تصور خواهد کرد این بخش جغرافیایی از محدوده شهر، هیچ ارتباطی به جغرافیای مکانی و فرهنگی جمهوری اسلامی ندارد. حافظه پردیس ایرانشهر مثل حافظه تاریخی مدیران فرهنگی‌اش کوتاه مدت است و با فنون مختلف یادآوری، می‌توانیم نمایش عاشقانه‌های خیابان از «شهرام گیل‌آبادی» که دست کم یکماه قبل در همین تماشاخانه روی صحنه رفت را بازخوانی کنیم. «الهام پاوه‌نژاد» بازیگر عاشقانه‌های خیابان، در پردیس تئاتر ایرانشهر روی صحنه، در میان مردم فریاد می‌زد که تمام مشکلات ما از ایستگاه امام خمینی (ره) شروع شد.

گروهی برای تسخیر کامل مجموعه تئاتر ایرانشهر و خانه هنرمندان و انحلال انجمن‌های هنرهای نمایشی لحظه‌شماری می‌کنند. آیا دلیل این لحظه‌ شماری این است که نمایشنامه‌هایی از جنس «امشب اینجا» در گستره وسیع‌تری روی صحنه برود؟ فرصتی فراهم شود تا قهرمانان “حرام‌زاده” بیشتری با متون نمایشی ملتهب‌تر در معرض نمایش مخاطبان قرار گیرد؟

*مشرق

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فرار بازیگر پر حاشیه از پاسخگویی! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بازیگر پر حاشیه که با مطالب خود در نقش مروج دروغ و شایعه ظاهر شده بود، با انتشار مطلبی، از فضای مجازی خداحافظی کرد!

به گزارش سینماپرس، مهناز افشار در حالی در آخرین پست خود تأکید کرده «دیگر از درد جامعه نخواهم نوشت» که با دروغ‌ها و توهین‌های خود، مروج دروغ و شایعه بود!

بسیاری از کاربران فضای مجازی ضمن استقبال از خداحافظی افشار، تخلفات او و همسرش را یادآور شدند.

به‌نظر می‌رسد افشار که مدت‌هاست در آلمان اقامت کرده، برای فرار از پاسخگویی بابت عملکرد سیاه و تخلفات خود و همسرش، فضای مجازی را موقتا ترک کرده است.

کاربران فراوانی، او را به دلیل‌ترویج دروغ، مسئول شهادت یک روحانی در همدان می‌دانند. این بازیگر همچنین مدتها قبل در نقش مبلغ دارویی ظاهر شد که معتادان را به کام مرگ می‌کشد!

*کیهان

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ممنوعیت یک خواننده زیرزمینی لغو شد! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: در اقدامی عجیب ممنوعیت یک خواننده زیرزمینی ملغی شد.

به گزارش سینماپرس، ممنوعیت فعالیت این خواننده در حالی لغو شد که کارهای موسیقیایی این فرد دارای محتوای هنجارشکنانه است.
این فرد سابقه همکاری با عناصری مسئله‌دار را نیز در کارنامه دارد.
رفع ممنوعیت کاری این قبیل عناصر، به‌ترویج موسیقی زیرزمینی و محتوایی سخیف می‌انجامد که با فرهنگ جامعه دینی ایران همخوانی ندارد و به بنای هنر ناب ایرانی آسیب می‌زند.

*کیهان

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

هالیوود و«خودنمایی زنانه» در افشای «هوس‌بازی مردانه» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رفتار زنان هالیوودی همراه و مقوم فساد جنسی فراگیر مردان هالیوودی است، آنها برای کسب درآمد بیشتر، علاوه بر اینکه بازیگر صحنه‌های مبتذل فیلم‌ها می‌شوند، خودشان هم پابه‌پای مردان فیلم مبتذل می‌سازند و به‌روی جلد مجلات و فرش‌های قرمز خودنمایی می‌کنند.

به گزارش سینماپرس، مسئله فساد جنسی در هالیوود که با اخبار تعرض و آزار جنسی به برخی از بازیگران زن هالیوود منتشر شد، هنوز هم ادامه دارد. هر از گاهی، دوباره اخباری منتشر می‌شود که بازیگر زن دیگری درباره فساد جنسی تهیه‌کننده‌ای صحبت و از آزارهایی که به او رسیده است شکایت می‌کند.

این بار دو خبر مرتبط به هم در این حوزه منتشر شده  که هر دو دارای اهمیت است؛ یکی از زبان «براد پیت» بازیگر سرشناس هالیوودی و دیگری از زبان «مگان فکس» بازیگر زنی که چند سال قبل با تعدادی کار مشهور شد و یک‌باره خاموشی را انتخاب کرد. هر دوی این اخبار نشان می‌دهد هنوز اخبار مگوی فراوانی در سینه‌ها خفته است و اگر نیشتری به بازیگران و هنرمندانی از هالیوود بخورد، یک‌باره سر غده چرکینی دیگر باز می‌شود و حرف‌های جدیدی بیرون می‌ریزد.

«گوئنیت پالترو» بازیگر فیلم «شکسپیر عاشق» اخیراً از حمایت «برد پیت» در مقابل هاروی وانستین ستایش کرده و گفته که پیت از قدرت و شهرت خود استفاده کرد تا در ایامی که صاحب قدرت و شهرت نبودم از من محافظت کند. ماجرا از این قرار است که  «برد پیت» این هفته در مصاحبه با CNN هنگام معرفی فیلم «به‌سوی ستارگان» (Ad Astra) در مورد مواجهه با «هاروی واینستین» در سال ۱۹۹۵ صحبت کرده  و به آزار جنسی «گوئنت پالترو» توسط این تهیه‌کننده اشاره کرده است.  برنده اسکار «شکسپیر عاشق» گفته بود واینستین در ۲۲ سالگی به او آزار جنسی رسانده است.  پالترو در «شوی هاوارد استرن» در می سال ۲۰۱۸ فاش کرده بود که پیت در افتتاحیه‌ برادوی «هملت» به واینستین گفته بود «اگر یک بار دیگر او را آزار دهی، تو را می‌کشم.» «برد پیت» گفته که «می‌خواستم مطمئن شوم که این اتفاق دیگر تکرار نخواهد شد، زیرا پالترو قرار بود دو فیلم دیگر با واینستین بسازد».

«مگان فاکس» هم در مصاحبه‌ تازه‌ای با «اینترتینمنت تونایت» می‌گوید نگاه جنسیت‌زده‌ هالیوود رابطه‌ اضطراب‌آوری میان او، مطبوعات و مردم شکل داده است. او بعد از بازی در یک فیلم ترسناک در سال ۲۰۰۸ دیگر کمتر به‌سراغ بازیگری رفت.

فاکس می‌گوید که  «تنها آن فیلم نبود، هر روز زندگی من، تمامی لحظات، هر پروژه‌ای که انتخاب می‌کردم و هر تهیه‌کننده‌ای که با او همکاری می‌کردم [تحت تأثیر این نگاه بود] و تا بالاترین حد افزایش پیدا کرد؛ فکر می‌کنم یک فروپاشی روانی واقعی را تجربه کردم و به حالتی رسیده بودم که دیگر نمی‌خواستم هیچ کاری انجام دهم؛ نمی‌خواستم دیده شوم، نمی‌خواستم از من عکسی گرفته شود و با مجلات همکاری کنم و روی فرش قرمز قدم بگذارم، از ترس وجود این نگاه و به‌علت اطمینان از این مسئله که مسخره خواهم شد، یا آب دهان به‌سمت من پرتاب خواهد شد، یا کسی سرم فریاد خواهد کشید، یا سنگ به‌سمت من پرتاب خواهد کرد یا رفتار وحشیانه‌ای با من خواهد داشت، تنها به این خاطر که از خانه بیرون آمده‌ام، نمی‌خواستم در مکان‌های عمومی دیده شوم… بنابراین لحظات بسیار تلخی را از سر گذراندم».

اما در این میان چیزی که مهم است افشای تدریجی این حقایق  است؛ چرا تمام زنانی که در این مسئله خاطرات تلخ و یا شواهد مهمی داشتند در زمانی که این مسئله در صدر اخبار و به‌قول معروف داغ بود آنها را نگفتند و مانند قطره‌چکانی کم‌کم و هر از گاهی آن را بیان می‌کنند؟ سؤال دیگر اینکه؛ آیا واقعاً زنانی که افشاگری‌ می‌کنند، خودشان هیچ نقطه منفی و غیراخلاقی در فیلم‌ها و سریال‌ها ندارند و هرچه هست به‌زور و تهدید توسط تهیه‌کنندگان بدطینت رخ داده است؟

در پاسخ به این سؤال، شواهد نشان می‌دهد علاوه بر فساد جنسی فراگیر میان مردان هالیوودی، رفتار زنان هالیوودی مقوم و همراه آن فساد مردانه است، چرا که اولاً بسیاری از این بازیگران زن حتی خود «پالترو» در فیلم‌های زیادی بازی کرده‌اند و می‌کنند که از وضعیت مناسبی از نظر اخلاقی برخوردار نیستند؛ حضور بازیگران نه در هیچ فیلمی و نه البته برای ایفای چنین سکانس‌هایی از سر اجبار نیست، بلکه به‌دلیل تأثیر روشنی که بر فروش می‌گذارد در دستمزد آنان تأثیرگذار است؛ حتی اگر این مطلب صحیح نباشد نمی‌توان حضور آنان در برخی از مجلات مبتذل را نادیده گرفت که برای آنکه عکسی از آنان روی مجله  باشد، پول زیادی را دریافت می‌کنند.

بازیگر زنی که جنبش METOO‌ را سرعت داد و از دیگر بازیگران خواست تا در توئیتر تجربیاتشان را درباره آزار جنسی همکاران سینمایی فاش کنند، کارنامه سیاهی در ابتذال سینمایی دارد. حتی قبول این مطلب که این بازیگران در ابتدای ورود خود به هالیوود مجبور به پذیرش بازی در چنین صحنه‌هایی به‌زور تهیه‌کننده بوده‌اند، ما را با این حقیقت مواجه می‌کند که به  این فساد، در موارد فراوانی توسط زنان تهیه‌کننده و کارگردان زیادی که در دنیای صنعت سرگرمی‌سازی و سینمای هالیوود هستند دامن زده می‌شود.

یکی از بازیگران زنی که سال قبل در جشنواره فیلم «کن» درباره تعرضات «هاروی وینستاین» به او در سنین جوانی گفته بود، با انتخاب و اختیار خود در یکی از ردکارپت‌ها در دهه ۹۰ با وضعیتی که حتی برای خود هنرمندان نامتعارف بود حاضر شد و به یکی از جنجالی‌ترین سوژه‌های عکاسی تبدیل شد.

همین روزهای فعلی نیز شاهد فیلم دیگری با هدف نقد سرمایه‌داری و عدم حقوق برابر زنان و مردان به‌کارگردانی یک زن هستیم که حتی برای این نقد، قواعد هالیوودی شهرت و ثروت را پذیرفته و با ترسیم صحنه‌های مبتذل، در همان میدان فساد، بازی می‌خورد؛ به‌نظر شما چاقو در مقابل دسته خود چه وضعی دارد؟

پس باید به این حقیقت اعتراف کرد که خود هنرمندان زن هالیوودی در دامن زدن به فساد جنسی و وضعیت آلوده فرهنگی این شبکه بزرگ فیلمسازی و سرگرمی سهیمند؛ به‌یاد بیاوریم فیلم «بولوار مالهلند» دیوید لینچ را که همین فساد هالیوودی را از زاویه پشت دوربین ترسیم کرده است و از حقیقت این فساد میان اهالی هالیوود خبر داده است.  

دوم اینکه به‌نظر می‌رسد برخی از این بازیگران زمانی احساس می‌کنند که باید یکی از این حقایق را فاش کنند که به رسانه‌ای شدن و بازآفرینی شهرت نیاز دارند؛ فراموش شدن بازیگر مرگ اوست و در صورت خانه‌نشین شدن آنان باید به‌زودی، منتظر نابودی او برای همیشه، خصوصاً در کشوری مثل آمریکا با این حجم بالای بازیگر و ستاره بود. حال داد زدن این موضوع برای تازه کردن آن که تقریباً دیگر سفره‌اش بعد از محاکمه و دادگاهی شدن سرکرده فساد این ماجرا یعنی هاروی وینستاین جمع شده است جای کمی شک دارد.

در هر حال اصل فساد و ریشه آن یعنی پول و شهرت بیشتر برای بازیگران زن هالیوودی که به‌واسطه این تبرّج و خودنمایی در فیلم‌ها و صنعت سرگرمی به دست می‌آید تا آخر ادامه دارد و زمانی رو به پایان می‌گذارد که نظام سرمایه‌داری فروبپاشد و سینمای آمریکا بخواهد مانند دوران طلایی‌ کلاسیک، نسبتاً سالم ‌و خانوادگی فیلم بسازد.

*تسنیم

مشاهده خبر از سایت منبع