X

بایگانی آبان 11, 1398

دفتر سینمایی

ساخت فصل سوم «مرد مورچه‌ای» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فصل سوم از مجموعه «مرد مورچه‌ای» به کارگردانی پیتون رید ساخته می‌شود.

به گزارش سینماپرس به نقل از ورایتی، مارول قصد دارد قسمت سوم از مجموعه «مرد مورچه‌ای» را بار دیگر به کارگردانی پیتون رید بسازد. پل راد نیز در نقش ابرقهرمان این فیلم بازی می‌کند و اوانجلینا لیلی و مایکل داگلاس نیز نقش‌های قبلی خود را تکرار خواهند کرد.

این در حالی است که جزییات فیلمنامه این قسمت کاملا مخفی نگه داشته شده است، اما گقته می‌شود فیلم همچنان در قلمروی کوانتوم خواهد بود.

هنوز چیزی درباره زمان اکران این فیلم هم گفته نشده اما منابع می‌گویند این فیلم که کوین فیگی تولید آن را برعهده دارد در پایان ۲۰۲۰ فیلمبرداری می‌شود تا سال ۲۰۲۲ راهی سینماها شود.

این یکی از موارد نادری است که مارول کارگردان قسمت‌های پیشین را برای ساخت فیلم بعدی انتخاب کرده است. البته رایان کوگلر هم قرار است برای ساخت ادامه «پلنگ سیاه» برگردد.  مارول همواره از کارگردانی متفاوت برای قسمت‌های دیگر یک فیلم بهره گرفته است.

با این حال درباره رید، این استودیو معتقد است که او با جهان «مرد مورچه‌ای» ارتباط تنگاتنگ پیدا کرده و به همین دلیل می‌خواهد تا او را برای قسمت سوم این سه‌گانه بازگرداند.

درباره راد هم باید گفت که این پنجمین باری است که او در نقش یک قهرمان ظاهر می‌شود. او در دو فیلم قبلی «مرد مورچه‌ای» هم بازی کرده بود و در «کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی» و «انتقام‌جویان: پایان بازی» نیز جلوی دوربین رفته بود.

فیلم اصلی «مرد مورچه‌ای» در سال ۲۰۱۵ معادل   ۵۱۹.۳ میلیون دلار در سراسر جهان فروش کرد و قسمت دوم آن یعنی «مرد مورچه‌ای و زنبورک» نیز فروشی ۶۲۲.۷ میلیون دلاری را سال پیش ثبت کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«برج ماهی» در انتظار پروانه ساخت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بهمن کامیار قرار است فیلم سینمایی «برج ماهی» را کارگردانی کند که هم اکنون در انتظار دریافت پروانه ساخت آن است.

به گزارش سینماپرس، بهمن کامیار نویسنده، تهیه کننده و کارگردان سینما، درباره جدیدترین فعالیت هنری خود، به خبرنگاران جوان گفت: قرار است اثری سینمایی با نام «برج ماهی» را بسازم؛ این روزها منتظر دریافت پروانه ساخت این فیلم هستم.

او افزود: فیلم سینمایی «برج ماهی» به نویسندگی، تهیه‌کنندگی و کارگردانی خودم است و موضوعی اجتماعی دارد؛ همه لوکیشن‌های آن هم در تهران خواهد بود.

این کارگردان درباره برنامه‌ریزی برای نمایش این فیلم در جشنواره فجر امسال یا سال آینده گفت: این فیلم برای جشنواره فجر امسال آماده نمی شود و احتمالاً برای اکران سال آینده آن برنامه‌ریزی خواهیم کرد.

آخرین فیلمی که بهمن کامیار کارگردانی و نویسندگی آن را برعهده داشت، «در وجه حامل» بود. او در حوزه تهیه کنندگی نیز حضور فعالی دارد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

چرا «ستایش سه» دیده شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کنجکاوی اجتماعی مساله مهمی است که در سطوح گوناگون بر زندگی ایرانیان موثر بوده است.

به گزارش سینماپرس، بررسی ابعاد سینمایی و هنری سریالفارسی ستایش سه نشان می دهد این مجموعه با این مختصات نباید دیده می شد اما برخلاف این انتظار، از سطح مخاطب قابل توجهی برخوردار بود.

بنابراین برای تحلیل این حجم از مخاطب باید به جای ابعاد سینمایی و هنری به سراغ ابعاد فراسینمایی و فراهنری و به شکل ویژه ابعاد اجتماعی برویم.

۱- در ابعاد اجتماعی، ساده پسندی و مواجهه مثبت با پیام های در سطح، مثل آنچه برای «عصر جدید» اتفاق افتاد، در دیده شدن سریال ستایش سه موثر بود. ستایش سه چه به لحاظ فرمی و چه به لحاظ منطق روایت و چه به لحاظ بازی بازیگران و چه به لحاظ کارگردانی و… یک پدیده در سطح و ساده بود و مخاطب برای فهم و درک پیام سریال نیاز به هیچ تامل و زحمت فکری نداشت و همه چیز به سادگی در دسترس بود.

این ساده خواهی، یکی از پیامدهای درگیری وسیع زندگی در دهه گذشته ایرانیان با فضای مجازی است که به طور شکلی و محتوایی، تحمل مخاطب را برای پیام های نیاز به تامل کاهش داده و مخاطب را سهل پسند کرده است. وقتی قرار باشد از طریق توئیتر و حداکثر ۲۸۰ حرف یا از طریق پست های تلگرامی و اینستاگرامی با محدودیت کلمه وارد دیالوگ شویم و از طرف دیگر این دیالوگ در بستر تلفن همراه و حین کار و حرکت و میهمانی و… انجام شود، چه مطالب ژرفی قابل گفت وگو و تامل است؟ تداوم این وضعیت و تکرار هرروزه این نوع ارتباطات به طور ناخودآگاه افراد را برای مواجهه مثبت با پیام های در سطح، ساده و عمدتا سرگرمی ساز مهیا می کند.

«۲- جامعه شناسی کنجکاوی» در ایرانیان می تواند ابعاد دیگری از علل پرمخاطب شدن سریال ستایش را توضیح دهد. کارهای زرد و در سطح، معمولا به شرطی مخاطب پسند می شوند که ابعاد کنجکاوی اجتماعی را درگیر خود کنند. اخبار زندگی خصوصی چهره های مشهور درباره ازدواج و طلاق و قهر و آشتی آنها با یکدیگر و نحوه پوشش و مدلینگ آنها و مکان آرایش و سالن زیبایی ای که استفاده می کنند و چیزهایی شبیه  به اینها چرا این همه مورد توجه قرار می گیرد؟ برای اینکه حس کنجکاوی اجتماعی ایرانیان را می تواند برانگیخته کند، درحالیکه دانستن و ندانستن این مطالب اهمیتی چه به لحاظ معرفتی و چه به لحاظ کارکردی ندارد اما در عوض تا دل تان بخواهد سرگرم کننده و پرکننده اوقات گفت وگو های دوستانه و فامیلی و و بگردی ها است. کنجکاوی به عنوان یک امر عمدتا روان شناختی برخلاف حقیقت جویی و واقع خواهی فاقد ارزش معرفتی و کارکردی است و بیشتر تامین کننده احساس نیاز به نشخوار ذهنی را برطرف می کند.

سریال ستایش سه به دلیل آنکه در پی دو فصل دیگر این مجموعه ساخته شد به طور طبیعی از این امتیاز برخوردار بود که حس کنجکاوی اجتماعی را برانگیخته کند و سوال «چه خواهد شد» را درباره این مجموعه در مخاطب خصوصا مخاطبی که دو فصل اول را دیده بود، فعال نگه دارد و همین مساله نقطه ارتباطی این سریالفارسی با مخاطب است. این کنجکاوی اجتماعی قابل ارتباط با یک مقوله سینمایی به نام تعلیق است.

تعلیق یکی از مفاهیم کلیدی سینمایی است که هیچکاک، پرآوازه ترین سینماگر کلاسیک از آن استفاده کرده است. تعلیق در سینما دو شکل دارد؛ وجه نخست ایجاد این کنجکاوی در مخاطب است که فرجام قصه فیلم چه خواهد شد و بر سر قهرمان و ضدقهرمان چه خواهد آمد؟ وجه دوم تعلیق در سینما به جای چیستی اتفاقات، بر چگونه رخ دادن حوادث و چگونگی فرجام یافتن فیلم تاکید دارد که تعلیق درصورت دوم ابعاد فنی تر و سینمایی تری دارد و بیشتر در فیلم های جدی تر است که به وجه امتیاز کار سینمایی تبدیل می شود. سریال ستایش سه چه متکی به تعلیق پدید آمده از دو فصل گذشته و چه تعلیق شکل گرفته در طرح حوادث و رخدادها و کاراکترها در خود ستایش سه، متکی به تعلیق از نوع اول و مربوط به کارهای در سطح است. این کنجکاوی آنقدر شدت دارد که مخاطب منطق تصادف روایت و همه آنچه فیلمفارسی را فیلمفارسی می کند و حتی ساده ترین کارها مانند مناسب بودن چهره ها با گریم از نظر سنی را نیز نادیده می گیرد و ستایش، قهرمان سریال می تواند در چهره ای حتی جوان تر از فصل دوم و عدم تناسب با سن و سال کاراکتر به ایفای نقش بپردازد. این کنجکاوی اجتماعی مساله مهمی است که در سطوح گوناگون بر زندگی ایرانیان موثر بوده است.

این کنجکاوی اجتماعی همان خصلتی در ایرانیان است که می تواند همه عرصه های مهم و اساسی را تحت تاثیر خود به حاشیه ببرد و حاشیه در فوتبال و سینما و سیاست و فرهنگ و اقتصاد بر متن چیره و غالب شود و به پاشنه آشیل حل مسائل ایرانیان به لحاظ تاریخی تبدیل شود.

*فرهیختگان آنلاین

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

وقتی شاه نشینان نمی دانند هر حکومتی نهاد ناظر بر صادرکنندگان مجوز دارد! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: در شرایطی که چندماه مانده به انتخابات مجلس شورای اسلامی خانه سینما در اقدامی عجولانه به بهانه حمایت از یک فیلم هتاک و تحت تاثیر القائات سیاسی شاهنشینان سینما، امروز اطلاعیه ای منتشر کرد که اصل و اساس آن زیر سوال است!

به گزارش سینماپرس، خانه سینما بدون توجه به آنکه در هر حکومتی نهاد ناظر بر صادرکنندگان مجوز وجود دارد، در اقدامی احساسی که جنبه های سیاسی آن نیز قابل کتمان نیست، اعلام کرد که بنا بر احساس وظیفه(!) نسبت به محدودیت های ایجاد شده اخیر از سوی نهادهای غیر مرتبط با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان تنها مرجع صدور پروانه نمایش آثار سینمایی، روز شنبه یازدهم آبانماه ۱۳۹۸ طی جلسه ای با حضور تعدادی از اعضای هیأت مدیره و مشاوران اصناف، به این نتیجه رسید که اقدامات زیر را مجدّانه پی گیری نماید:

۱- رایزنی با نهادهای متولی مقوله فرهنگ و سینما.

۲- تشکیل کارگروهی ثابت و مرتبط با مطالبات فرهنگی- صنفی در جهت صیانت از حُرمت و امنیّت شغلی اعضای خانه سینما.

خانه سینما از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متوقع است تا ضمن احساس مسئولیت نسبت به مجّوزهای ارائه شده توسط آن نهاد، پاسداری از فضای سالم اکران آثار دارای پروانه نمایش را به جدّ در دستور کار خود قرار دهد.

                                                                                               

بنابراین گزارش به نظر می رسد باید ساختارهای قانونی و وظایف نهادهای ناظر بر دولت طی دوره کوتاه آموزشی به مجموعه خانه سینما آموزش داده شود تا ایشان از صدور اطلاعیه های فراقانونی اجتناب ورزند! بدیهی است ورود قوه قضائیه به تخلف صورت گرفته از سوی سازمان سینمایی فرآیندی کاملا قانونی است و وظیفه قطعی و لازم الاجرای قوه قضاییه صیانت از حقوق فرهنگی مردم در مقابل تخلفات دولتی در صدور مجوز برای محصولات فرهنگی است!

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آیا سازمان سینمایی برای توجیه عملکرد اشتباه خود فرافکنی می‌کند؟! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: روابط عمومی سازمان سینمایی درباره روند صدور پروانه نمایش «خانه پدری» توضیح داد. توضیحی که به نظر می‌رسد بیشتر شبیه فرافکنی و سلب مسئولیت باشد تا پاسخگویی برای اغنای افکار عمومی.

به گزارش سینماپرس، روابط عمومی سازمان سینمایی در خبری اعلام کرد که در پی اظهارات غیر واقعی که در دو قسمت متوالی برنامه سینمایی «هفت» درباره فیلم «خانه پدری» صورت گرفته است و القای شبهه مبنی بر عدم رعایت رویه و ضوابط و مقررات در نمایش این فیلم، مدیرکل روابط عمومی سازمان سینمایی در نامه ای خطاب به مدیر شبکه سه سیما خواستار اعلام جوابیه این سازمان در برنامه آینده شد.

در این نامه آمده است:

۱ – با ساخت فیلم خانه پدری در جلسه مورخ ۲۷/۷/۸۸ به اتفاق آراء اعضای وقت شورای پروانه ساخت موافقت می شود و پروانه ساخت این فیلم با سرمایه گذاری ۵۰ درصدی موسسه ناجی هنر در تاریخ ۲۹/۷/۸۸ به امضای مدیر کل محترم وقت اداره نظارت و ارزشیابی صادر می گردد.

۲ – درخواست های نمایش فیلم از سال ۱۳۹۰ به جریان می افتد و در چند نوبت مطابق روال معمول برخی از فیلم ها، نسخه های مختلف فیلم در جلسات مختلف شورای پروانه نمایش به شرح زیر مطرح می گردد:

الف: نسخه ارائه شده اولیه فیلم در تاریخ ۲/۸/۹۰ در جلسه شورای پروانه نمایش مطرح و با نمایش آن مخالفت شده است.

ب: در جلسه مورخ ۷/۹/۹۰ صورتجلسه مجددی تنظیم می گردد که با تامین نظرات نماینده شورا، نمایش آن بلامانع اعلام می شود. این مصوبه به تایید ۶ نفر از ۷ نفر عضو حاضر شورا رسیده است.

ج: در سال ۱۳۹۲ صورتجلسه مجددی تنظیم می شود که به فیلم ۴ اصلاحیه وارد شده است که با انجام آن نمایش فیلم «با درجه کیفی الف» بلامانع اعلام می شود.

د: در تاریخ ۲۴/۹/۹۳ با درخواست موسسه هنر و تجربه برای نمایش فیلم در آن گروه، شورا با نمایش فیلم در گروه هنر و تجربه و شرط سنی موافقت می نماید.

ﻫ: پس از توقف نمایش فیلم و بلاتکلیف ماندن موضوع نمایش فیلم در سال ۱۳۹۶ مجددا بنا به درخواست تهیه کننده و پخش کننده فیلم و با توجه به دستور وزیر محترم وقت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر تعیین تکلیف فیلم هایی که در مرحله نمایش بلاتکلیف مانده اند اعضای شورای پروانه نمایش در تاریخ ۱۸/۵/۹۶ با نمایش فیلم در محافل و مراکز خاص به تشخیص سازمان سینمایی موافقت نموده اند در این جلسه ۸ نفر از اعضا حضور داشتند و به اتفاق آراء تایید شد.

این مصوبه در تاریخ ۲۳/۵/۹۶ نیز با شرط سنی مجدد مورد تایید قرار گرفت.

و: در طول این مدت جناب آقای عیاری همچنان درخواست بر صدور پروانه نمایش عمومی فیلم داشتند. فلذا طی ملاقاتی با معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی در تاریخ ۳۰ تیرماه ۱۳۹۸ مجددا صدور پروانه نمایش عمومی فیلم را درخواست می نمایند. که موضوع در تاریخ ۲۳/۵/۹۸ در جلسه شورای پروانه نمایش مطرح گردید و مصوب می گردد:

«با توجه به شرایط خاص این فیلم و پروانه نمایش صادر شده در سال ۱۳۹۳ جهت نمایش در هنر و تجربه، شورا پس از بحث و بررسی مجدد سوابق موجود، به این نتیجه رسید که نحوه اکران فیلم را با شرایط محدودیت سنی (۱۵+) به صلاحدید ریاست سازمان سینمایی واگذار نماید.»

متن فوق به اتفاق آرای اکثریت حاضر مصوب گردیده است و براساس همین مصوبه با وجود آن که تعدیل صحنه های خشونت، جزو مصوبه نبوده است اما با مذاکره معاون ارزشیابی و نظارت سازمان با تهیه کننده فیلم، با تعدیل صحنه خشونت و محدودیت سنی، فیلم با طی همه مراحل قانونی و رویه های معمول با محدودیت سالن و مدت اکران در گروه آزاد به نمایش درآمده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دو جایزه جشنواره فیلم آنتالیا به «قصر شیرین» رسید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: در جشنواره فیلم آنتالیا، جایزه بهترین کارگردانی به رضا میرکریمی و بهترین بازیگر مرد به حامد بهداد برای «قصر شیرین» رسید.

به گزارش سینماپرس، مراسم اختتامیه پنجاه و ششمین جشنواره بین المللی فیلم آنتالیا دقایقی قبل به پایان رسید و جایزه بهترین کارگردانی و بهترین بازیگر به رضا میرکریمی و حامدبهداد برای فیلم «قصر شیرین» نماینده سینمای ایران رسید.

فیلم «قصر شیرین» به کارگردانی رضا میرکریمی و پخش بین المللی شرکت ایریماژ، در مقام پر افتخار ترین فیلم سینمای ایران در مجامع بین المللی در سال جاری، در دوازدهمین حضور بین المللی اش دو جایزه دیگر دریافت کرد. به این ترتیب، فیلم «قصر شیرین» تاکنون در تمامی جشنواره های رقابتی که حضور یافته، موفق به کسب جایزه شده است.

داورانی که به قضاوت ده فیلم حاضر در بخش مسابقه بین المللی فیلم های بلند پرداختند عبارتند از: وولفگانگ بکر (کارگردان آلمانی فیلم «خداحافظ، لنین!» و تهیه کننده مشهور بین المللی – رییس هیات داوران)، جی جئون (تهیه کننده کره ای فیلم های چانگ دونگ لی و یکی از مدیران تاثیرگذار جشنواره بین المللی فیلم بوسان)، اوا پوشچینسکا (تهیه کننده لهستانی فیلم های «ایدا» و «جنگ سرد» ساخته پاول پاولیکوفسکی)، یوهانا تر استیگ (بازیگر بین المللی سینمای هلند) و رونار رونارسون (کارگردان جوان و خوش آتیه سینمای ایسلند)

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نمایش انیمیشن های وب سری در کانون فیلم خانه سینما – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مجموعه ای از انیمیشن های وب سری در کانون فیلم خانه سینما، به نمایش گذاشته می شود.

به گزارش سینماپرس، کانون فیلم خانه سینما، در تازه ترین برنامه خود، مجموعه ای از انیمیشن های وب سری را به نمایش خواهد گذاشت. این برنامه با مشارکت انجمن صنفی انیمیشن و انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران برگزار خواهد شد. بعد از تماشای فیلم ها هم محمدرضا مقدسیان و امیر سحرخیز، در نشستی درباره فیلم ها حضور خواهد داشت.

این برنامه در تاریخ یکشنبه، ۱۲ آبان، ساعت ۱۸، در سالن سیف الله داد، برگزار می شود و علاقه مندان می توانند به نشانی تهران، خیابان بهار جنوبی، خیابان سمنان، شماره ۲۹، خانه سینما، مراجعه کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«بی‌کرایه» با اجرای محمد نادری روی آنتن شبکه نسیم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بازیگر بخش‌های نمایشی «دورهمی» برنامه «بی‌کرایه» شبکه نسیم را اجرا می‌کند.

به گزارش سینماپرس، برنامه «بی‌کرایه» به تهیه‌کنندگی آرش گودرزی و اجرای محمد نادری از امشب (شنبه ۱۱ آبان‌ماه) ساعت ۲۱ روی آنتن این شبکه می‌رود.

«بی‌کرایه» یک مسابقه ۳۰  قسمتی با رانندگی و مجری‌گری محمد نادری است؛ این برنامه براساس اطلاعات عمومی و  بدون آزمون برگزار می‌شود و مسافر با پا گذاشتن به درون تاکسی وارد صحنه مسابقه می‌شود.

نادری ضمن توضیح اینکه مسافران می‌توانند در این تاکسی به مقصد برسند و سؤالاتی را جواب بدهند و بابت هر پاسخ یک جایزه هم بگیرند آنها را به مقصد خود می‌رساند و کسانی که علاقمند هستند در این مسابقه شرکت کنند باید منتظر شانس باشند تا بتوانند مسافر این تاکسی شوند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جلسه شورای سیاستگذاری «آسوریک» برگزار شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: جلسه شورای سیاستگذاری شصت و چهارمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان (آسوریک) در انجمن سینمای جوانان زاهدان برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، جلسه شورای سیاستگذاری جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان (آسوریک) با حضور اعضای این شورا برگزار شد و روند پیشرفت آن مورد بررسی قرار گرفت.

در این جلسه مازیار مشتاق گوهری رییس انجمن سینمای جوانان زاهدان، با تاکید بر لزوم برنامه‌ریزی و هماهنگی جهت برگزاری هر چه بهتر این جشنواره گفت: به منظور دستیابی به این هدف، کمیته‌های اجرایی جشنواره شامل دبیرخانه، تشریفات، آموزش، مستندسازی، انتشارات، پخش فیلم، روابط عمومی تشکیل و شرح وظایف هریک مشخص شده است.

شصت و چهارمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان «آسوریک» از تاریخ ۹ الی ۱۲ دی ماه سال ۱۳۹۸به مدت ۴ روز در استان سیستان و بلوچستان، شهر زاهدان با حضور استان‌های خراسان شمالی، سمنان، لرستان، ایلام، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، یزد، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، تهران و سیستان و بلوچستان توسط انجمن سینمای جوانان ایران دفتر زاهدان و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فراخوان حمایت از سینمای خلاق – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فراخوان حمایت از سینمای خلاق و کم‌بودجه توسط مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی منتشر شد.

به گزارش سینماپرس، به منظور تقویت خلاقیت‌های سینمایی، حمایت از تجربه‌گرایی به عنوان سنت دیرینه سینمای ایران و معرفی نیروهای تازه و خلاق به سینمای حرفه‌ای، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی طرح حمایت از تولید فیلم‌های سینمایی خلاق با بودجه کم را منتشر و به اجرا درخواهد آورد.

 شیوه‌نامه‌ حمایت از تولید فیلم‌های سینمایی خلاق با بودجه کم، به این شرح است:

۱) مرکز گسترش در نظر دارد در سال ۱۳۹۸ از تولید ۱۰ فیلم در قالب این طرح حمایت کند.

۲) سازمان امور سینمایی و مرکز در قبال حمایت انجام شده هیچ گونه ادعای مالکیتی بر محصولات ندارد.

۳) به تمامی متقاضیان که تحت حمایت این طرح قرار می‌گیرند، مبلغ ۳ میلیارد ریال به عنوان پیش خرید حقوق نمایش خانگی و VOD پرداخت می‌گردد که صاحب اثر می‌تواند با بازخرید این حقوق، حق نمایش خانگی را نیز در اختیار  بگیرد.

۴) تمامی فیلمسازان متقاضی باید فیلم‌شان را با مبلغ تعیین شده در این طرح به طور کامل آماده نمایش کنند.

۵) طرح‌ها و فیلم‌هایی که تحت حمایت  سایر موسسات دولتی و عمومی هستند، مشمول این طرح نخواهند شد.

۶) به منظور تصویب طرح‌های ارسالی، شورای ویژه‌ای در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تشکیل می‌شود.

۷) تهیه‌کنندگانی که با این طرح همکاری موثر داشته باشند، در اولویت حمایت قرار می‌گیرند.

شرایط عمومی و اختصاصی متقاضیان این طرح نیز به شرح ذیل است:

بهره‌مندی از حمایت‌های این طرح مستلزم وجود خلاقیت و نوآوری در تمامی بخش‌های ساختاری و تولیدی اثر به تشخیص شورا، براساس مواد مندرج در بخش‌های الف و ب خواهد بود.

الف: ارزیابی بخش ساختاری: تهیه‌کننده، کارگردان، فیلمنامه و فیلمنامه‌نویس به عنوان عناصر اصلی تولید برای ارزیابی شناخته می‌شوند و تایید فیلمنامه از لحاظ خلاقیت، نوآوری و سایر مولفه‌های مندرج در جدول، توانایی تهیه‌کننده اعم از تهیه‌کننده اول و یا حرفه‌ای و توانایی کارگردان در تولید خلاقه مطابق جدول ارزیابی ساختاری ذیل انجام می‌شود و در صورت کسب امتیاز لازم از این بخش، شورا توانایی تولیدی طرح را مطابق با جدول ارزیابی تولیدی بررسی می‌کند.

ردیف، عامل، عنوان و معیارهای مورد نظر به ترتیب به شرح ذیل است:

۱- تهیه‌کننده، طرح و برنامه اقتصادی در تولید و عرضه، ارائه طرح اقتصادی تولید/ نمونه کار به عنوان تهیه‌کننده فیلم مستند، تجربی و کوتاه/ نمونه کار به عنوان مجری طرح فیلم سینمایی بلند، تجربی و یا کم بودجه/ دارای توصیه‌نامه با ذکر ویژگی‌های حرفه‌ای از سوی یک یا چند تهیه‌کننده.

۲-کارگردان، خلاقیت، نوآوری و توانایی فنی و هنری در تولید، نمونه کار تجربی، کوتاه و مستند/ بهره‌گیری از خلاقیت‌های سینمایی در تولید فیلم بر اساس فیلمنامه/ توصیه‌نامه کارگردان حرفه‌ای با ذکر ویژگی‌های فردی و حرفه‌ای متقاضی/ کسب جایزه معتبر داخلی یا خارجی.

۳- فیلمنامه‌نویس: خلاق و توانا، توصیه‌نامه فیلمنامه‌نویس حرفه‌ای با ذکر ویژگی‌های فیلمنامه‌نویس یا فیلمنامه/ نمونه کار قابل ارائه ساخته شده یا نشده/ برنده جایزه فیلمنامه‌نویسی.

۴- فیلمنامه نوآوری در داستان و روایت، تطبیق با اولویت‌های اعلامی سالانه سازمان سینمایی/ ترکیب ژانرها/ ایده‌های نو در روایت/ نوآوری در خلق شخصیت و ماجرا/ ایجاد امکان تولید خلاق و کم بودجه در حوزه متن.

ب: ارزیابی بخش تولیدی: با جذب نیروهای خلاق و استعدادهای جدید در بخش‌های بازیگری، فیلمبرداری، طراحی صحنه، لباس و گریم، تدوین، موسیقی متن، جلوه‌های ویژه و همچنین محل فیلمبرداری (لوکیشن)، طرح پیشنهادی در اولویت حمایت قرار می‌گیرد.

مشاهده خبر از سایت منبع