سینماپرس: مجتبی ایزدی مدیر رادیو قرآن از ساخت نمایشهای رادیویی کوتاه برای توجه جامعه به ترویج فرهنگ «عفاف و حجاب» خبر داد.
به گزارش سینماپرس، مجتبی ایزدی از دوازدهم خردادماه امسال با حکم حمید شاهآبادی معاون صدا به عنوان مدیر جدید رادیو قرآن منصوب شد. او چندی پیش در اولین نشست خبری خود بر اقدامهای ویژه رادیو قرآن که یکی از مهمترین آنها راهاندازی رادیو ترتیل بود تأکید کرد.
رادیو ترتیلی که روزانه ۲۱ جزء از موج ۹۵.۵ پخش میشود و به قولِ ایزدی، این راهاندازی در راستای تربیت ۱۰ میلیون حافظ است.
ایزدی به ساخت میانبرنامهها و توجه به قصههای قرآنی با روایت نمایشی، تأکید دارد و حتی به تسنیم به این نکته در جنبههای مختلف از جمله ترویج فرهنگ «عفاف و حجاب» هم اشاره کرد.
او در پاسخ به این سؤال که رادیو قرآن برای مقابله با بدحجابی در جامعه و معرفی بهتر جنبههای فرهنگساز «عفاف و حجاب» چه برنامهای دارد، افزود: دو دسته کارهای ترکیبی داریم که به واسطه زیرساختهای قرآن زندگی به سبک زندگی قرآنی اختصاص دارد؛ ما جامعه را به این سمت و سو میبریم که به حجاب توجه بیشتری شود و از ظرفیتهای ذاتی این فریضه بهره ببرند؛ اصطلاحاً قرآن در زندگی مردم است.
وی اضافه کرد: در گذشته هم نمایشهای رادیویی تولید کردیم که به مسئله حجاب اشاره میکرد و نمایشنامههای کوتاهی هم در دستور کار داریم که در راستای ترویج و فرهنگسازی هرچه بیشتر «عفاف و حجاب» تولید شوند. البته که این نمایشهای رادیویی کوتاهند، چون مردم حوصله شنیدن ۳۰ دقیقه و ۶۰ دقیقه نمایش را ندارند؛ بیشتر میانبرنامههای تکقسمتی مدنظر ما است.
ایزدی یکی دیگر از اقدامات رادیو قرآن را در این چند ماهه، طرح کرسی تلاوت ملی دانست که فرصت خوب و مناسبی برای دیده شدن استعدادهای قرآنی شهرستانها است. البته مدیر رادیو قرآن در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار خبرگزاری تسنیم درباره کار مشترک رادیو قرآن با تلویزیون توضیح داد: طرح ملی قرآنی نوشتهام اما هنوز امکانش برای به منصه ظهور رسیدن فراهم نیست.
رادیو قرآن این روزها برنامه زندهوالعصر را روی آنتن میبرد که شنونده رادیو میتواند عصرها شنونده، این برنامه زنده ۴۵ دقیقهای باشد. دیگر برنامهای که این روزها روی آنتن میرود برنامه «محله تلاوت» است.
در حال حاضر بیش از ۱۰ میان برنامه جدید طراحی شده و در مسیر تولید قرار گرفته است که از جمله آن میتوان به قرار تلاوت، تلاوتهای مجلسی همراه با ترجمه، نمایشهای کوتاه قرآنی، قرائتنامه و رحلنور اشاره کرد.
سینماپرس: عطا پناهی تهیهکننده «محرمانه» درباره جزئیات ساخت برنامه و تصمیم گیری برای فصل بعدی آن صحبت کرد.
به گزارش سینماپرس، عطا پناهی تهیهکننده، درباره مجموعه تلویزیونی «محرمانه» به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: فصل دوم مجموعه تلویزیونی «محرمانه» در ۲۶ قسمت به صورت اپیزودی ساخته شد و این هفته قسمتهای پایانی آن روی آنتن رفت.
وی با بیان اینکه به دلیل استقبال از فصل اول تصمیم گرفتیم فصل دوم آن هم تولید شود، ادامه داد: تصمیم قطعی برای فصل سوم گرفته نشده است، اما تیم پژوهش در حال ارزیابی نیاز نوجوانان هستند و عملکرد سریال را در سطح جامعه بررسی می کنند.
پناهی بیان کرد: در هر قسمت از سریال، یک موضوع از دغدغههای نوجوانان امروزی را در قالب طنز بیان کردیم به همین دلیل در سطح جامعه، بازیگران که حضور پیدا میکنند با همان کاراکتر سریال محرمانه برای مردم شناخته شده اند که این موضوع از دیده شدن سریال حکایت میکند.
گفتنی است حسین رفیعی، افشین سنگ چاپ، مهدی ابراهیمی، احمدرضا اسعدی، مسعود رهنما، ساناز سماواتی، فاطمه هاشمی، سوسن مقصودلو، جواد خواجوی، یزدان کاظمی، سحر شفیعی و … از جمله بازیگران این سریال هستند.
عوامل سریال «محرمانه» نیز عبارتند از عطا پناهی (تهیهکننده)، مسلم تهرانی (کارگردان)، مهرداد صالح (دستیار کارگردان و برنامهریز)، مونا زارع و فائزه یارمحمدی (نویسنده)، اکبر کاظمی (مدیرتولید)، سهراب خانزاده (عکاس)، امید سهرابی (مشاور رسانهای)، مهدی مجد (فضای مجازی)، میلاد حسینی و علی اکبر عطایی (تصویربردار)، میثم یاردیلو (صدابردار)، مهدی اکبریان (صداگذار)، مهدی ابراهیمی (بازیگردان)، کیخسرو کاووسی (تدوینگر)، بابک پناهی (طراح صحنه)، مژگان تمجیدی (منشی صحنه).
سینماپرس: یک کارشناس هنری گفت: حراج های هنری در دنیا قوانین خاص خود را دارند که متاسفانه در ایران رعایت نمی شود.
به گزارش سینماپرس، روز جمعه چهارمین حراج خوشنویسی و نقاشیخط باران در مرکز همایشهای بین المللی رایزن برگزار و رکورد فروش بیست و شش میلیاردی را از آن خود کرد.
یکی از نکات عجیب در این دوره، فروش تابلویی از ۵ برگ شاهنامه با قیمت نه میلیارد و صد میلیون تومان بود.
این اثر که متعلق به دوره تیموری بود طبق نظر کارشناسان با قیمت اولیه ۵۰۰ میلیون به مزایده گذاشته شد، اما در نهایت با قیمت گزافی به فروش رفت از این رو درباره عملکرد حراجیهای ایران نظر یکی از کارشناسان هنر را جویا شدیم.
علی میرآبادی کارشناس هنرهای معاصر درباره حراجهای هنری ایران، گفت: چند دوره است که در هیچ یک از حراجیها شرکت نمیکنم. در دوره اول حراج باران که دعوت شدم، خیلی خوش بینانه نزد آنها رفتم و قصدم این بود که همه توانمندی ام را برای برگزاری هرچه بهتر این رویداد به کار بگیرم. من ساعتها با متولیان حراجهای داخلی مانند باران و ملی صحبت کرده و به آنها پیشنهاد داده ام که باتوجه به دسترسی آسان به اینترنت و فضای مجازی، درباره نحوه برگزاری حراجها در کشورهای دیگر تحقیق و مسیر غلط را مجددا تکرار نکنند.
وی افزود: امروزه در همه جای دنیا بعد از برگزاری یک حراج، حتی حراجهایی که بیش از دو قرن سابقه دارند، پروتکل آنها از جمله روش برگزاری، فراخوان، قیمت گذاری و… منتشر میشود. حتی در صفحات اول کاتالوگ هایشان، تصاویر تیم کارشناسی همراه با نام، ایمیل و… نوشته شده است. اینها قواعد و اصول استاندارد یک اکشن است که در ایران رعایت نمیشود و این رویدادهای هنری را چندمین بار با همین روشهای غلط برگزار میکنند.
این هنرمند نقاش اظهار کرد: اهداف من با اهداف حراج گذاران همسو نیست. حراج باید قانونمند و اصولی برگزار شود، اما حراجیهای ایران از بطن شروع کار که گرفتن آثار است تا اعمال نظرهای شخصی و قیمت گذاریهایی که هیچ سنخیت و ارتباطی با بازار ندارد، با مشکل روبه رو هستند. از طرفی معلوم نیست چه کسانی آثار را تایید و قیمت گذاری میکنند. حتی بعضا حراج گذار علی رغم نظر کارشناسان، آثار را به سلیقه خود قیمت گذاری میکند.
وی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات این است که یک خریدار، اثری را در مراسم میخرد، اما چند روز بعد پشیمان میشود و میخواهد آن را برگرداند. در حال حاضر بازار هنر صفر است، من قبل از برگزاری حراج باران شکست آن را پیش بینی میکردم، اما در حال حاضر درگیر هیاهو هستیم و به مرور زمان حواشی رو میشود.
میرآبادی در پاسخ به اینکه آیا در شرایط فعلی اقتصاد کشور، برگزاری حراج را لازم میدانید یا خیر، گفت: برگزاری حراج در چنین شرایطی خودکشی است. در وضعیت کنونی اگر کسی بخواهد در هنر سرمایه گذاری کند، خنده دار است. مردم در صورتی در حراجیها شرکت میکنند که از نظر معیشتی، مسکن و… اشباع شده باشند. البته من نمیگویم که ما افراد متمول و پولدار نداریم، اما آنها هم به ندرت این ریسک را میپذیرند.
وی در خصوص ۵ برگ از شاهنامه که در این دوره از حراج باران به قیمت ۵۰۰ میلیون پایه گذاری شده بود، اما در نهایت به طرز شائبه برانگیز ۹ میلیارد و صدمیلیون فروش رفت اظهار کرد: چون هویت و ماهیت افراد شرکت کننده مشخص نیست این اتفاقها میافتاد. در کشور ما افراد فقط نکات منفی یک پدیده جدید را میآموزند. طبق قوانین حراجهای خارج از کشور، اگر گزارش شود که خود صاحب اثر کسی را آورده که اثر او را خریداری کند جرم است، البته نمیگوییم که از این تخلفها اصلا رخ نمیدهد، اما درصد آن بسیار پایین است و اگر حراج گذار متوجه شود با او برخورد میکند.
این کارشناس هنرهای سنتی ادامه داد: در ایران خود حراج گذار با این برنامه پیش میرود، بعضا افراد را دسته بندی میکنند و به آنها میگویند که مسئولیت خرید این تعداد آثار برعهده شماست؛ حتی گاهی اوقات بخشی از آثار حراج متعلق به حراج گذار است در صورتیکه موسساتی که در خارج از کشور حراج برگزار میکنند، حق ندارند آثار خودشان را شرکت دهند. اما اینجا حراج گذار آثار خود را وارد حراج میکند در نتیجه حساسیت او برای فروش آثار خودش بیشتر میشود و ممکن است بخشی از ذهنش متمرکز همین جریان باشد.
این هنرمند نگارگر تشریح کرد: از طرفی این موسسات هیچ وقت ادعا نمیکنند که حامی هنر هستند و فقط میگویند یک بنگاه تجاری هستیم، چون کارمان تجارت هنر است. حالا حراجیهای ایران چرا واژه حمایت را به کار میگیرند، نمیدانم؛ هنرمندی که در دوران زندگی اش از فقر رنج میبرده و پس از مرگش اثر او را به قیمت بالا میفروشند، چه سودی از این فروش میبرد؟ اینجا واژه حمایت واقعا چه مفهومی دارد؟
میرآبادی افزود: یک موضوع دیگر به کاراکترهایی مربوط میشود که مراسم حراج را اجرا میکنند؛ معمولا در همه جای دنیا اکشنرها افراد متخصص هستند، اما در ایران یک سلبریتی که هیچ اطلاعاتی در این زمینه ندارد مراسم را اجرا میکند. اگر اکشنر نداریم بهتر است تربیت کنیم.
وی ادامه داد: فرد مجری باید بتواند به صورت بداهه نکتههایی درباره آثار بیان و مخاطبان را به خرید تشویق کند. اما اکشنرهای ایران فقط بلد هستند که از روی توضیحات ثبت شده در کاتالوگ یک دور بخوانند. متاسفانه این مشکلات به صورت زنجیروار هر دوره در حراجهای ایرانی تکرار میشوند.
*خبرنگاران جوان
سینماپرس: سید سعید سیدزاده گفت: بی برنامگی و بلاتکلیفی مسئولان فرهنگی در حوزه سینما را به کلیت عرصه فرهنگ تعمیم میدهم، چون به بی بند و باری عجیبی رسیده ایم.
به گزارش سینماپرس، سید سعید سیدزاده تهیه کننده سینما درباره فرار از رونق مقطعی سینما و تولید فیلم های تکراری به خبرنگاران جوان، گفت: مشکل در این نیست که فیلمسازان ندانند چه کاری باید انجام دهند، بلکه مشکل اینجاست مسئولان فرهنگی تکلیفشان با خودشان مشخص نیست در نتیجه فیلمساز هم نمی داند و هر دفعه به سمتی حرکت میکند از این رو از رسالتش که همان هدایت فرهنگی صحیح است خارج شده و یا به جایی میرسد که فقط به فکر معیشت خود است و تبدیل به هجوساز میشود.
این تهیه کننده ادامه داد: بی برنامگی و بلاتکلیفی مسئولان فرهنگی در حوزه سینما را به کلیت عرصه فرهنگ تعمیم میدهم، چون به بی بند و باری عجیبی رسیده ایم.
او افزود :ما امروزه به یک از هم گسیختگی فرهنگی رسیده ایم که فیلمساز را سردرگم کرده است تا جایی که او منتظر میماند ببیند امروز بابت خنده مستانه پول میدهند یا هر موضوع و ژانر دیگری و پس از آن فیلمش را میسازد.
سیدزاده گفت: به نظرم اگر قرار است این شرایط درست شود باید یک مرد با عرضه فرهنگی، سکاندار این عرصه شود در غیر این صورت روز به روز بدتر میشویم.