X

بایگانی فینال

دفتر سینمایی

بازیگر «سریع و خشن» وارد داستانی انتقام جویانه می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: ادریس آلبا بازیگر فیلم سینمایی «سریع و خشن» در فیلم سینمایی «هرچه سخت‌تر زمین می خورند» از کمپانی نتفلیکس نقش آفرینی می‌کند.

به گزارش سینماپرس به نقل از ورایتی، ادریس آلبا در کنار جاناتان میجرز در فیلم سینمایی «هرچه سخت‌تر زمین می‌خورند» از کمپانی نتفلیکس به تهیه کنندگی جِی زی ایفای نقش خواهد کرد.

این فیلم داستان یک مرد بی قانون به نام نت لاو (با بازی میجرز) را روایت می‌کند که متوجه می‌شود مردی که خانواده اش را دو دهه پیش به قتل رسانده است (با بازی ادریس آلبا) از زندان آزاد شده و برای گرفتن انتقام تصمیم می‌گیرد به یک گروه گانگستری بپیوندد.

جیمز ساموئل، موسیقیدان بریتانیایی کارگردان این فیلم است و اولین تجربه خود را در این عنوان رقم می‌زند. او در گذشته به همراه جی زی برای موسیقی متن فیلم سینمایی «گتسبی بزرگ» همکاری کرده است. منابع اعلام کردند که پیش بینی می‌شود در فیلم سینمایی «هرچه سخت‌تر زمین می‌خورند» رویکردی مشابه با فیلم «گتسبی بزرگ» در نظر گرفته است و موسیقی متن آن را خود ساموئل خلق کند.

البا اخیرا در اسپین آف، فیلم‌های سریع و خشن به نام «هابز و شاو» در کنار دواین جانسون و جیسون استاتهام نقش آفرینی کرده بود که ۷۵۰ میلیون دلار در گیشه بین المللی فروش کرد. او همچنین در فیلم سینمایی «گربه ها» به کارگردانی تام هوپر نقش آفرینی کرده بود که از کمپانی یونیورسال منتشر شد.

او همچنین در حال حاضر در کنار مارگو رابی مشغول بازی در فیلم سینمایی «جوخه انتحار» از شرکت برادران وارنر است و و علاوه بر آن در فیلم سینمایی «سه هزار سال و اشتیاق» به کارگردانی جرج میلر بازی خواهد کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

نخستین سالانه طراحی معاصر سمنان گشایش یافت


نخستین سالانه طراحی معاصر سمنان گشایش یافت

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تصویربرداری «ایل دا» به نیمه رسید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تهیه کننده سریال «ایل‌دا» از انجام ۴۵ درصدی تصویربرداری این سریال خبر داد.

به گزارش سینماپرس، سید علیرضا سبط احمدی تهیه کننده، به خبرنگاران جوان گفت: تصویربرداری پروژه «ایل‌دا» تاکنون ۴۵درصد پیشرفت داشته و وارد صحنه‌های سخت‌تر و درگیری با بعضی افراد خودفروخته داخلی شده است.

ی

وی ادامه داد:این روزها با بارش باران‌های شدید و متوالی و  سرد شدن هوا، کار برای گروه تولید سخت‌تر شده است. حمایت های سیما فیلم در این میان بسیار حائز اهمیت است.

با توجه به اینکه بیشتر لوکیشن‌های محل تصویربرداری خارجی و در مناطق طبیعی لرستان است، پیشرفت کار بستگی به آب و هوای روزهای آینده است.

در این مدت لوکیشن‌های خانه صالح خان، نصیرخان، ایرج، مدرسه و همچنین آبشار و چند منطقه طبیعی دیگر در استان لرستان در حال تصویربرداری و تا چندروز آینده تصویربرداری لوکیشن‌های دیگر مثل پاسگاه و درمانگاه نیز در شروع می‌شود. لوکیشن درمانگاه به علت کار زیاد به ویژه در زمان تصویربرداری قسمت‌های جنگ و همچنین در اختیار بودن این لوکیشن برای عملیات جلوه‌های ویژه میدانی و امکان آسیب و یا تخریب آن به طور کامل ساخته شد.

این سریال در گروه فیلم و سریال مرکز سیما فیلم و به تهیه کنندگی سید علیرضا سبط احمدی در حال تولید است.

ی

عوامل تولید پروژه عبارتند از محمدرضا نجفی مدیر تولید، مصطفی احمدیان مدیر تصویربرداری، محمدجواد رجب زاده مدیر برنامه ریزی، محمدرضا قومی طراح گریم، محمدحسین غفاری صدابردار، رضا حاجی درویش طراح صحنه، رضا خسروی آهنگساز، مهدی شفیعی ناظر کیفی، جناب سرهنگ شیخ زاده ناظر انتظامی، عظیم محمدی جلوه‌های ویژه میدانی‬، دلیله صوفیانی طراح لباس، سید محمدعلی سبط احمدی دستیار تهیه کننده، الهام افشاریان روابط عمومی، سعید یاسی پور تدوینگر، رضا شهریاری دستیار یک کارگردان، عباس آقاخانی دستیار دو کارگردان، علی بهره مند جانشین تولید، محمد عسگری تصویربردار دوم، مرتضی اسکندری مدیر تدارکات، سحر شهبانی نوری منشی صحنه، آرتا گوهری و علی شعبانی عکاس و فیلمبردار پشت صحنه، سید مهدی نجفی ساخت دکور، علی خیری مدیر صحنه. ‬‬‬‬‬

بازیگران:

مجید مظفری (صالح خان)، پوریا پورسرخ (ایرج)، فاطمه گودرزی (دا گل)، خسرو شهراز (نصیر خان)، علی دهکردی (دکتر هوشنگ)، جعفر دهقان (کاکاوند)، کاظم هژیر آزاد (شیر علی خان)، کوروش سلیمانی (شیرزاد)، امیرمحمد زند (فرهاد)، مینا نوروزی فرد (دا خاتون)، غلامرضا علی اکبری (شیخ رحیم)، سینا رازانی (کریم)، مهدی صبایی (منصور)، شهین تسلیمی (بی بی)، مسعود چوبین (مثقالی)، رضا نجفی (عمو برفی)، آوا دارویت (هاویر)، بهروز چاهل (دکتر هندی)، محمدصادق ملک (جابر و قادر)، سیامک ادیب (قباد)، معصومه بافنده (آساره)، رائد عبدالرضا (طارق)، علی بوریان (سرگرد راشد)، پویان گنجی (یاور)، دریا مرادی دشت (گندم)، زینب قادری (گلاره)، مسعود امین ناجی (بهادر)، طیبه دوست (زیور)، منصور نواصری (کامل)، امید محمد نژاد (کیومرث)، فاطمه آقا بابایی (ننه نازار)، ناهید عساکره (راحیل)، سید امیر سالار قوامی (سیاوش) و یاسین مسعودی (امید). همچنین بازیگران تئاتر و تلویزیون استان لرستان در سریال ایلدا ایفای نقش خواهند کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

سعی کردیم بچه‌ها را به زنده بودن موسیقی امیدوار نگه داریم


سعی کردیم بچه‌ها را به زنده بودن موسیقی امیدوار نگه داریم

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

زبان فارسی و هویت ملی ایران به روایت «پارسی‌گویان» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محمدجعفر محمدزاده مدیر رادیو ایران گفت: برنامه دیگر رادیو ایران «پارسی‌گویان» است که به زبان فارسی و هویت ملی ایران می‌پرازد و مخاطبان آن علاوه بر ایران، فارسی زبانان کشورهای دیگر هم مورد نظر هستند.

به گزارش سینماپرس، محمدجعفر محمدزاده مدیر رادیو ایران درباره اینکه چه برنامه‌های جدیدی را برای مخاطب در نظر گرفته‌اند با اشاره به پخش برنامه‌های سابق به مهر بیان کرد: پخش برنامه «صبح جمعه با شما» بعد از ماه صفر آغاز شده است همچنین برای پخش برنامه «کوی نشاط» نیز با قدرت برنامه‌ریزی شده است.

وی ادامه داد: برنامه «یک دو صدا» در فصل جدید به موسیقی و ترانه‌ها می‌پردازد و شرکت‌کنندگان در سه بخش ترانه سرایی، خوانندگی و آهنگسازی به رقابت می‌پردازند. همچنین محمدرضا چراغعلی، سعید بیابانکی و علیرضا افتخاری داوران این برنامه هستند.

محمدزاده با اشاره به رویکرد شبکه برای برنامه ریزی روی چند برنامه اصلی شبکه توضیح داد: ما چهار برنامه را به عنوان آثار شاخص انتخاب کرده ایم که می‌خواهیم سطح آن‌ها را از نظر کیفی افزایش دهیم. یکی از این برنامه‌ها «نمودار اقتصادی» است که با توجه به وضعیت اقتصادی کشور نیاز است جدی‌تر به برنامه‌های اقتصادی ورود کنیم. برنامه بعدی «کافه هنر» است که به رویدادهای فرهنگی و هنری سطح کشور می‌پردازد و مورد استقبال هم قرار می‌گیرد و ارزیابی‌ها نشان می‌دهد جزو برنامه‌هایی در سطح اول است که مخاطب آنها را پیگیری می‌کند.

مدیر رادیو ایران در ادامه اظهار کرد: برنامه دیگر رادیو ایران «پارسی‌گویان» است که به زبان فارسی و هویت ملی ایران می‌پرازد و مخاطبان آن علاوه بر ایران، فارسی زبانان کشورهای دیگر هم مورد نظر هستند.

وی در واکنش به این سوال که چرا علی رغم آمارها و نظرسنجی ها، شبکه‌های رادیویی با کاهش مخاطب و افت برنامه‌های جذاب مواجه شده اند، اظهار کرد: ما دو گونه ارزیابی داریم که یک مورد ارزیابی‌های رسمی مرکز تحقیقات صداوسیماست که طبق آن با کاهش مخاطب مواجه نیستیم. ممکن است در فصل‌های مختلف این مخاطب کمی کاهش و یا افزایش پیدا کند اما شاخص نمودار کلی این مخاطبان تغییر چندانی ندارد.

مدیر رادیو ایران در واکنش به افت کیفی برنامه‌های رادیویی نیز عنوان کرد: از آنجایی که عوامل برنامه‌ها و خود برنامه‌ها به مرور زمان دچار تغییر می‌شوند ممکن است برنامه‌ها هم در طول زمان با نوعی تغییرات همراه باشند و در یک فصل ضعیف تر یا مورد توجه تر باشند.

وی در پایان گفت: رادیو مخاطب ثابت و پایداری دارد و پایداری مخاطب رادیو از رسانه‌های دیگر بیشتر است چون امکان دسترسی به رادیو برای قشرهایی از جامعه تغییری ندارد. برای مخاطبی که در ماشین و اتوبوس و برخی از نهادها هستند رادیو بهترین رسانه است و حتی ظرف یک سال گذشته به مخاطبی که از رادیو نما استفاده می‌کند اضافه شده است و مخاطب پی برده است که می‌تواند از تلویزیون هم برای شنیدن رادیو استفاده کند.  

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نمایشگاه عکس خیام به مجلس رفت


نمایشگاه عکس خیام به مجلس رفت

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دوقلوهای «روبنس» به یکدیگر می‌پیوندند


دوقلوهای «روبنس» به یکدیگر می‌پیوندند

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ماجرای ابطال پروانه وکالت نواب‌صفوی چیست؟ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: حسام نواب صفوی وکیل خانواده‌های حادثه دانشگاه آزاد مدعی است که عده‌ای قصد ابطال پراونه وکالتش را دارند.

به گزارش خبرنگار  با اعلام حکم دادگاه حادثه دانشگاه آزاد، حسام نواب صفوی وکیل مدافع بازماندگان حادثه اتوبوس دانشگاه آزاد علوم تحقیقات با انجام مصاحبه‌ای مدعی شد که عده‌ای قصد دارند پروانه وکالت او را ابطال کنند تا نتواند پرونده این حادثه را پیگری کند.

نواب صفوی وکیل مدافع بازماندگان حادثه اتوبوس دانشگاه آزاد علوم تحقیقات به خبرنگاران جوان، گفت: گویی این موضوع نوعی دسیسه است و بنده علی رغم تمام مشکلات ایجاد شده با تمام وجود با خاطیان اتوبوس مرگ دانشگاه علوم تحقیقات می‌جنگم.

او ادامه داد: نمی‌دانم این دسیسه از کجا نشأت گرفته است، اما تا زمان مشخص شدن موضوع آن را به صورت قانونی پیگیری خواهم کرد.

نواب صفوی تصریح کرد: اقدامات من شامل ماده ۶۹۸ مبنی بر نشر اکاذیب نمی‌شود.

وکیل مدافع بازماندگان حادثه اتوبوس دانشگاه آزاد علوم تحقیقات درباره شکایت دانشگاه آزاد از او گفت: پس از اعلام حکم محکومیت دانشگاه آزاد در دادگاه بدوی، سازمان مرکزی دانشگاه آزاد از بنده و برخی از خبرگزاری‌های رسمی، به جرم افترا، نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی به دادسرای فرهنگ و رسانه شکایت کرد.

این ادعای نواب صفوی را از کانون وکلای دادگستری پیگری کردیم، کانون وکلا اعلام کرد که پروانه وکالت نواب صفوی از سوی این نهاد صادر نشده است و از جزئیات آن اطلاعی ندارند.

نواب صفوی پروانه وکالت خود را از مرکز وکلا، مشاوران رسمی و مشاوران خانواده دریافت کرده است.

بعد ادعای نواب صفوی مبنی بر ابطال پروانه وکالتش برای جلوگیری از پیگیری حادثه دانشگاه آزاد، خانواده‌های بازماندگان حادثه جلوی ساختمان مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه تجمع کردند و خواهان جلوگیری از ابطال پروانه وکالت نواب صفوی شدند.

طبق پیگیری‌های خبرنگاران جوان مشخص شد، علت احضار حسام نواب صفوی به دادسرا تخلفی است که در گذشته انجام داده و ارتباطی به پرونده حادثه دانشگاه آزاد ندارد.

براساس پیگیری‌های خبرنگاران جوان، این تخلف نواب صفوی منجر به ابطال پروانه وکالت او نمی‌شود و تنها منجر به درج تذکر در پرونده‌اش می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

گشتم نبود، نگرد نیست!


گشتم نبود، نگرد نیست!

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جوکر؛ آنارشیسم به نفع وضع موجود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: این تثبیت وضع بی‌دولتی توسط دولت مستقر -به‌نحوی که بود و نبود دولت یکی باشد- دست‌کمی از آنارشیسم ندارد. در چنین شرایطی است که جامعه نمی‌تواند وعده دولت را بپذیرد و به آن اعتماد کند.

به گزارش سینماپرس، اعلام بی‌مقدمه و یکباره افزایش قیمت بنزین، با اعتراضات خیابانی هم مواجه شد. اگر اعتراض را منحصر در هدف و غرض از اعتراض بدانیم و چشم‌هایمان بیش از این نبیند، این اعتراضات صرفا اعتراض به افزایش قیمت بنزین بودند، اما فرم و صورت اعتراض نیز دلالت‌هایی دارد و صرفا هدف و غرض از اعتراض نیست که معنا دارد. به عبارت دیگر میان هدف و وسیله، تناسبی برقرار است.

 دو روی یک سکه

بحث‌ها از جوکر به کارگردانی تاد فیلیپس و با بازی نسبتا قابل‌قبول خواکین فینیکس به‌عنوان نقش اول فیلم، با این نحوه اعتراض ارتباط دارد. جوکر – چنانکه از زبان جوکر و در «بتمن: شوالیه تاریکی» شنیده بودیم، روایت یک دور باطل است. جوکر در بتمن: شوالیه تاریکی، در پاسخ بتمن که می‌گفت تو قصد کشتن مرا کرده بودی، می‌خندد و برآن است که بتمن، روی دیگر سکه اوست و بدون بتمن، جوکری هم نخواهد بود. یعنی چه؟ یعنی اینکه روی دیگر سکه دولت، آنارشیسم به‌معنی هرج‌ومرج است و اگر «دولت اعتراض‌برانگیز» نباشد، «آنارشیسم» نخواهد بود و البته بالعکس، اگر آنارشیسم نباشد، دولت اعتراض‌برانگیز، امتدادی نخواهد داشت. بتمن نماینده دولت و نظم اعتراض‌برانگیز است گرچه به‌عنوان ناجی شهر معرفی شود. بتمن فرزند همان توماس وین پولدار و کاندیدای شهرداری است که مردم را به دو دسته تقسیم می‌کند: آنها که چیزی که می‌خواستند، شده‌اند و آنها که به چیزی که می‌خواستند بشوند، بدل نشده‌اند. این همان تئوری دولت است که می‌خواهد مردم را استاندارد و کنش‌پذیر کند و مقابل همین تئوری است که آنارشیسم، نه صرفا به‌عنوان اعتراض، بلکه به‌عنوان تئوری سیاسی سر برمی‌آورد و خواهان آزادی افراد و شهروندان می‌شود. به این ترتیب می‌توان گفت بتمن: شوالیه تاریکی(۲۰۰۸) روایت فرود آنارشیسم و جوکر(۲۰۱۹) راوی برآمدن آن آنارشیسم است.

 آیا دولت همه‌چیز را بسامان خواهد کرد؟

تا چه حد می‌توان از دولت متوقع بود؟ آیا شدنی است که از دولت بخواهیم و از او توقع داشته باشیم که همه‌چیز را منظم و مرتب کند؟ آیا خیال توماس وین، پدر بروس وین یا همان بتمن که به‌دنبال استاندارد کردن کل شهر و شهروندان بود، هرگز در جایی از عالم، صورت تحقق بسته است؟ حد دولت تا کجاست و توقع معقول از دولت تا چه حد است؟ می‌دانیم که دولت ابزاری جز سیاست و قدرت (که بخشی از این قدرت، حجیت و اعتبار عمومی دولت است) ندارد و این هرسه، اگر علمی باشند، می‌توان امید داشت کارها به‌سامان شده و نتایجی مطلوب به‌دست آید. اما آیا علم و کارشناسی، نتیجه‌ای مشخص و واحد دارند و به یک توصیه می‌رسند؟ خیر. بحث از پارادایم‌های علمی و تئوری‌ها نشان می‌دهد نظر واحد علمی در کار نیست و وقتی علم به توصیه واحد نمی‌رسد، چگونه می‌توان توقع داشت علم و به‌تبع آن دولت علمی، همه کارها را با علم، قدرت و سیاست، سازمان دهد؟ جوکر این تناقض را می‌بیند. کدام تناقض؟ تناقضی که در تراژدی هم هست؛ من و ما از پس تمام واقعیت برنمی‌آییم. نمی‌توانیم واقعیت را بالکل تسخیر و مطابق خواست خودمان تنظیمش کنیم. جوکر در فیلم اخیر، دیالوگی با این مضمون دارد که «پیش‌تر زندگی‌ام را تراژیک می‌دانستم، اما الان می‌فهمم که کمیک است.» گفتیم که تراژدی یعنی ما از پس تمام واقعیت برنمی‌آییم و نمی‌توانیم کل واقعیت را چنان دستکاری کنیم که مورد پسند همگان شود. حتی در زندگی و حیات فردی نیز نمی‌توانیم جامعه را چنان متحول کنیم که با من سازگار آید یا من را نمی‌توانیم چنان تغییر دهیم که در تمام وجوه با جامعه هماهنگ شود. این تناقض تراژیک واقعیت است. مادر جوکر اما بر آن بود که باید خود را با جامعه هماهنگ کرد و با توصیه به شاد بودن یا لذت‌بخش کردن یا سایر توصیه‌های صوری به آرتور، «هپی» یا همان جوکر، آن روند را پیش می‌برد و با این وضع متنسک‌مآب، تناقض موجود را برای جوکر، بیشتر و جدی‌تر می‌کرد. اما از میانه فیلم، جوکر این تناقض را دیگر نه تراژیک و غمبار، بلکه کمیک و خنده‌آور می‌داند و بنا دارد به این وضع بخندد، اما خندیدن صرفا بیرون دادن صدایی یا حرکت دادن اعضایی از بدن نیست. جوکر تناقض را ناگزیر می‌بیند، اما خنده او به این تناقض، منجر به «به‌حساب نیاوردن واقعیت» نیز می‌شود، چون این توصیف، یعنی توصیف وضع متناقض، توصیف تمام واقعیت نیست.

 از آنارشیسم چه می‌توان خواست؟ یا آنارشیسم ما را به کجا می‌برد؟

مشخص است که هر دولت و حاکمیتی، اعم از دولت اعتراض‌برانگیز یا دولت مطلوب و آرمانی (به‌فرض تحقق)، در برابر اعتراض خیابانی و آشوب، به‌حد توان خود مقاومت می‌کند تا این رویه، جایگزین رویه‌های جامعه دارای دولت نشود، وگرنه دولت بی‌وجه و بلامحل خواهد بود. اما مشکل آنارشیسم منحصر در نافهمیدن دولت و اقتضائات آن نیست. آنارشیسم نمی‌داند مردم به عافیت و عادات روزمره و زندگی هرروزی هم محتاجند و آنارشی آن را بالکل سلب می‌کند. این آشفتن حیات روزمره برای طولانی‌مدت ممکن نیست. به این ترتیب آنارشی دو مصیبت به بار می‌آورد (همچنانکه دولت‌ها نیز اعتراضات و مصائبی به بار می‌آورند)؛ اول آنکه نیروی اعتراض را مصادره و هدر می‌دهد، چراکه سامان دادن نیروی اعتراض دیگر آنارشی نخواهد بود و به جهت و ایده ایجابی محتاج است. دوم آنکه با مصرف کردن نیروی اعتراض و هدر کردن آن، به تثبیت وضع موجود و بازگشت همان وضع سابق منجر و منتهی می‌شود.

به این ترتیب می‌توان گفت از آنارشیسم چیزی نمی‌توان خواست و هیچ‌ایجابی از او نمی‌توان طلبید و آنارشیسم ما را به وضعی دشوارتر و به تثبیت همان شرایط ناراضی‌کننده بازمی‌گرداند و نیروهای اعتراض را در جهت تحکیم وضع اعتراض‌برانگیز مصرف می‌کند. دولت اعتراض‌برانگیز و آنارشیسم دو روی سکه نارضایتی دائم و افرادی که بین این دو حرکت می‌کنند، افتاده در دور باطل هستند.

 آیا راهی هست؟

توقع حداکثری از دولت و حکومت و علم و سیاست، به جایی نمی‌رسد، اما این به آن معنی نیست که توقع بجا و معقول از دولت نیز نمی‌توان داشت. راه همین است که حد دولت را بشناسیم و بشناسانیم. البته آنارشیست‌هایی مثل باکونین یا کازی برآنند که هر دولتی یعنی سیطره و سلطه و جنایت، چه دولت، مبتنی‌بر تلقی هگلی-مارکسی از دولت باشد (که باکونین منتقد آن است و دولت را سلطه طبقه‌ای علیه طبقه دیگر می‌داند)، یا آنکه تلقی لیبرتارین‌ها از دولت باشد (که کازی منتقد آن است و آن را ارگان جنایتکاری می‌داند که آزادی‌های فردی را قربانی می‌کند). به‌هرحال از نظر هردوی آنها این ماجرا منحصر و مختص به دولت‌های توتالیتر یا سرکوبگر نیست، اما این نکته در تاسیس دولت مدرن هم مورد بحث بوده و کشفی تازه نیست؛ دولت مدرن یعنی صرف‌نظر کردن از آزادی‌های حداکثری فردی در وضع طبیعی و بدون وجود حکومت یا دولت (که چون دست بالای دست بسیار است، درست مشخص نیست به کجا منتهی خواهد شد) به‌نفع آزادی‌هایی مشخص و در ازای آن ثبات و عافیتی نسبتا تضمین شده.

به‌این‌ترتیب آنارشیسم هرچه باشد، راه‌حل نیست و حتی مدعی ایجاد وضعی مطلوب هم نیست، پس اگر به‌دنبال مطلوبی می‌گردیم، آن را از آنارشیسم نمی‌توان توقع داشت. به‌عنوان راه میانه‌ای که می‌تواند اعتراضات را بدون مصرف شدن در جهتی به‌کار گیرد، می‌توان از سازوکارهای تعریف‌شده درون دولت یا حکومت یاد کرد. گفتیم که تن دادن دولت به اعتراض نابهنجار، گشوده شدن بابی است که دولت را بلاموضوع می‌کند و هیچ‌دولتی نمی‌تواند با آن کنار بیاید. علاوه‌بر آن هیچ جامعه‌ای هم نمی‌تواند تمام عافیت خود را (که شامل امنیت و معیشت و… است) برای کسب بخشی از عافیت (در اینجا مثلا کمتر بودن قیمت بنزین و سایر قیمت‌ها) فدا کند. مطالبه حداکثری کف خیابان اگر به مطالبه از نمایندگان مجلس بدل می‌شد، یا اگر سازمان‌های مردم‌نهاد موجود، واقعا مردم‌نهاد می‌بود و مطالبات را منتقل می‌کرد و در سازوکار دولت تاثیری می‌داشت، آری اگر چنین می‌شد و چنین بود، مطالبه‌ها علاوه‌بر آنکه مقاومتی حداکثری برنمی‌انگیخت، می‌توانست موجب تغییر شود.

 آنارشیسم، ادامه وضع بی‌دولتی و بالعکس!

دولت اگر نتواند حداقل‌هایی را تامین کند و اگر بنا باشد در عین استقرار، جامعه را به بی‌دولتی عادت دهد و ذهن و زبان مردم را با بی‌دولتی مأنوس کند، بودن و نبودنش چه فرقی خواهد داشت؟ گاهی پیش می‌آید که دولت در حین استقرار خود چنین می‌کند؛ یعنی وضع بی‌دولتی پیشه می‌کند و راه‌حل‌های شدنی و اهداف ممکن‌الحصول را به سیاست خارجی یا پرداخت هزینه‌های بیشتر در سیاست خارجی حواله می‌کند. یا آنکه مدعی می‌شود دست دولت بسته است و اختیار ندارد و دولت‌های سایه مخل کار دولتند یا در پاسخ به مطالبات می‌گوید خودت انجام بده یا از دولت توقع شغل داشتن، خطاست و شغل برای هرکس که طالبش باشد، هست. به این ترتیب، خود دولت وضعی آنارشیک در پیش می‌گیرد. این تثبیت وضع بی‌دولتی توسط دولت مستقر -به‌نحوی که بود و نبود دولت یکی باشد- دست‌کمی از آنارشیسم ندارد. در چنین شرایطی است که جامعه نمی‌تواند وعده دولت را بپذیرد و به آن اعتماد کند. پس آنارشیسم تنها یک صورت ندارد و می‌تواند در قالب دولتی که وضع بی‌دولتی را پیشه خود ساخته است نیز ظهور کند.

*فرهیختگان

مشاهده خبر از سایت منبع