X

بایگانی فینال

دفتر سینمایی

کاربرد معادل فارسی کلمات بین مردم به لغت بستگی دارد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کلمه «نوآفرین» معادل خوبی برای کلمه استارتاپ است و به کار بردن آن در رسانه باعث فراگیر شدن آن می شود.

به گزارش سینماپرس، ارسلان فصیحی مترجم در حوزه ادبیات، درباره معادلی که فرهنگستان زبان و ادب فارسی برای کلمه استارت آپ ساخته است، به خبرنگاران جوان گفت: کلمه «نوآفرین» معادل خوبی برای کلمه استارتاپ است. فرض کنید «پهباد» را برای کلمه «دِرُند» ساختند. آیا این کلمه همان معنایی را دارد که کلمه «دِرُند» دارد و همان معنا را به ذهن متبادر می‌کند؟ آیا هنگام خواندن کلمه «پهباد» همان چیزی به دهن می‌رسد که هنگام خواندن کلمه «دِرُند» به ذهن می‌رسد؟ این دو کلمه از نظر آهنگ، تعداد هجاها و کلمه هیچ ارتباطی با یکدیگر ندارند. اگر واژه‌ای درست و به جا معرفی شود، جای واژه خارجی را می‌گیرد.

رسانه‌های جمعی کلمه «نوآفرین» را به کار ببرند

او افزود:معنای کلمه «نوآفرین» بسیار خوب است. کلمه معنی و وجه تسمیه بسیار خوبی دارد. اگر این کلمه در مسیر درستی معرفی شود و به کار رود، رواج دادنش خوب است. کلمه خوبی است و می‌تواند در بین مردم جابیفتد. در این جا کار به عهده رسانه‌های جمعی است که کلمه «نوآفرین» را به کارببرند. «استارتاپ» کلمه‌ای است که در اخبار شنیده می‌شود و هنوز بین مردم جانیفتاده است. برای همین احتمال اینکه کلمه جایگزین در بین مردم جابیفتد وجود دارد.  

معادل‌های بسیار کمی قابلیت جایگزینی ندارد

این مترجم با اشاره به اینکه کسانی که در فرهنگستان زبان و ادب فارسی نشسته اند، اهل فن هستند، اظهار داشت:به ندرت در میان معادل‌هایی که فرهنگستان زبان و ادب فارسی می‌سازد، معادل‌هایی را می‌بینیم که بالقوه قابلیت جایگزینی را بین مردم نداشته باشند. معمولا درباره واژه‌ای که می‌سازند خوب فکرمی کنند و  روی آن کار شده است. امیدوارم این کلمه بین مردم جابیفتد. نوآفرین کلمه خوبی است که به موقع ساخته شد.

کاربرد معادل بین مردم به لغت بستگی دارد

فصیحی ادامه داد: کلمه «سوبسید» که به جای آن «یارانه» را ساختند و بین مردم جاافتاد و نسلی این واژه را هرگز نشنیدند، صدسالی بود که در زبان فارسی  به کار می‌رفت. حداقل ۵۰، ۶۰ سال از کاربرد آن در زبان فارسی می‌گذشت. ولی هنگامی که کلمه «یارانه» را ساختند، این معادل به خوبی جاافتاد. چون کاربردش وسیع است و رسانه‌های ارتباط جمعی هم این معادل را خوب به کار بردند. کلمه «هواپیما» را موقعی ساختندکه چهل سال از کاربرد کلمه «طیاره» در زبان فارسی می‌گذشت. الان کمتر کسی کلمه «طیاره» را به کار می‌برد. هیچ وقت نمی‌توان قضاوت کرد، معادل کلمه‌ای به موقع ساخته شده است یا نه. کاربرد آن به لغت بستگی دارد. موقعی که فرد کلمه را می‌خواند، معنای نزدیک به معنای کلمه در زبان مقصد به ذهنش برسد یا نه و اینکه  چطور وسایل ارتباط جمعی نقششان را ایفا می‌کنند. نقششان را درست و به موقع ایفا می‌کنند یا نه.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تغییر جدول پخش رادیو نمایش بر اساس موضوع – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیر رادیو نمایش گفت: قصد داریم در تولید نمایش‌های جدید در این شبکه از رمان‌های استخوان‌دار و قوی بهره ببریم.

به گزارش سینماپرس، «حمیدرضا افتخاری» مدیر شبکه رادیویی نمایش به فارس گفت: همان‌طور که می‌دانید من مدت کوتاهی است که از رادیو ایران به رادیو نمایش آمده‌ام و در حال حاضر مشغول ارزیابی برنامه‌هایی هستیم که در جدول پخش رادیو قرار دارد.  

وی ادامه داد: در گام نخست و در ارزیابی‌های اولیه توانستیم بخشی از جدول پخش را از مهرماه تغییر دهیم و در گام بعدی که فکر می‌کنم همین اوایل آبان ماه باشد، بخش دیگری از جدول پخش تغییر خواهد کرد که بدون نقص خواهد بود.  

افتخاری در پاسخ به این پرسش که جدول پخش بر اساس چه اولویت‌هایی تغییر کرده‌ است؟ پاسخ داد: برای تغییر جدول پخش از روش‌های مختلفی استفاده کردیم که یکی از آن موضوعی کردن جدول پخش بود.

وی درباره تغییر موضوع نمایش‌ها نیز عنوان داشت: در این باره جلسات هم‌اندیشی با تهیه‌کننده‌ها و کارگردان‌ها داشته و داریم که ایده‌های خود را عنوان می‌کنند و در نهایت این ایده‌ها تبدیل به نمایش می‌شوند. این ایده‌ها می‌توانند اقتباسی باشند و یا متعلق به نویسندگان خودمان باشند. به هر حال در جدول پخش ردیف پخش‌ها تعریف دارند و در دور جدید طبق آن رویه رفتار خواهیم کرد.  

مدیر رادیو نمایش در پاسخ به این پرسش که در تولید نمایش‌های رادیویی نگاهتان به رمان‌های داخلی است یا خارجی؟ گفت: در حقیقت تلاش و نگاه ما به ادبیات و رمان‌های استخوان‌دار است و در اولویت آنها را تبدیل به نمایش خواهیم کرد و با فاصله زمانی مناسب به روی آنتن خواهیم برد.  

وی ادامه داد: در این زمینه هم نمایش‌های اجتماعی و هم نمایش‌های طنز داریم. حتی دست به کار تولید نمایش‌های مذهبی با اولویت بیشتر شده‌ایم که امیدوارم مخاطبان به زودی ماحصل آن را بشنوند.  

افتخاری درباره بازگشت بخش رادیو تئاتر به جشنواره تئاتر فجر نیز گفت: داوری این بخش از جشنواره بر عهده اهالی رادیو نمایش است و همین دلیلی شد تا ما اصرار بیشتری برای بازگشت این بخش داشته باشیم.  

وی درباره برپایی دومین دوره جشنواره نوایش نیز تصریح کرد: دوره اول در مدت زمان بسیار کوتاهی برگزار شد و در همین مدت آثار بسیار خوبی به دست ما رسید که بناست از اول ربیع این آثار روی آنتن بروند و امیدوارم دور دوم با قوت بیشتری برپا شود.  

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

گلایه کارگردان مرد بدون سایه از بی‌برنامگی مدیران سینما – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کارگردان سینما یکنواختی فیلم ها، شخصیت‌ها و سوژه‌ها را از دلایل بالانرفتن گردش مالی سینمای ایران دانست.

به گزارش سینماپرس، علیرضا رئیسیان تهیه‌کننده و کارگردان سینما، درباره علت‌ بالا نرفتن گردش مالی سینمای ایران به خبرنگاران جوان، گفت: یکنواختی فیلم ها، تکراری بودن شخصیت‌ها و سوژه ها، دوقطبی شدن سینما به فیلم‌های کمدی و فیلم‌های خشن با هزینه بالا همه نشان از این داشت که دیری نمی‌گذرد، تماشاگری که عموماً به سینما می‌رفت، دیگر این هنر را پس می‌زند.

وی افزود: هم شرایط اقتصادی جامعه زیاد مناسب نیست و هم تقریباً با وجود انبوه فیلم‌ها و سریال‌های در دسترس، دیگر تماشای این نوع فیلم‌ها در سینما برای مخاطب جذابیت کمتری دارد. امسال کاملاً مشخص شد که ما ریزش مخاطب داشتیم و هیچ برنامه‌ای هم برای جبران آن نداریم. به نظرم مهمترین عامل این امر یکنواختی فیلم ها، شخصیت ها، داستان‌ها و تکراری بودن موضوعات است. سینمای اصیل و ریشه دار ایران بعد از انقلاب، این روزها به شدت کمرنگ شده است.

این کارگردان درباره زمینه سازی برای پررنگ‌تر کردن فضای اکران فیلم‌های کمدی با این استدلال که فضای جذب مخاطب را بیشتر کند، گفت: در چند سال اخیر همین گونه بوده است؛ یکی از نشانه‌های مهم آن هم یکنواختی فیلم هاست. امسال هم که ارشاد آرایش اکران و هفت گروه کردن و گروه‌هایی که برای سرگروهی مناسب نبودند را اعمال کرد و شورای صنفی هم به این برنامه ریزی تن داد. این برنامه ریزی از پایه غلط بود و امسال بیش از سال‌های پیش سینمای درام اجتماعی و خانوادگی لطمه خورد. البته درجه بندی ناقص و معلول هم به این مشکلات اضافه شد. هزینه فیلم‌ها هم بی دلیل زیاد است و بیشتر آن‌ها بازگشت سرمایه ندارند. هر عاقلی نگاه کند متوجه می‌شود که یک جای کار ایراد دارد و سعی می‌کند، آن را با برنامه ریزی از این حال خارج کند.

رئیسیان ادامه داد: متأسفانه هیچ برنامه‌ای وجود ندارد؛ همه می‌خواهند به محض اتمام ماه محرم و صفر، چهار فیلم کمدی را به نمایش بگذارند و ضرر پیش آمده را جبران کنند. سینما، فقط کمدی یا فیلم‌های دولتی خشن با پروداکشن پر خشونت نیست. سینما باید متنوع باشد؛ اما وقتی ملاک و ارزش فروش است، برعکس می‌شود. الان مدیرانی را می بینیم که هیچ برنامه ای برای سینما ندارند و نهادهای صنفی که واقعاً این روزها ناکارآمد هستند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جایزه ویژه هیات داوران جشنواره «نیواورلئان» به «اِکسُدوس» رسید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلم مستند «اِکسُدوس» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی بهمن کیارستمی، برنده جایزه ویژه هیات داوران سی‌اُمین دوره جشنواره فیلم «نیواورلئان» آمریکا شد.

به گزارش سینماپرس، سی‌اُمین دوره جشنواره فیلم‌ نیواورلئان از ۲۴ تا ۳۰ مهرماه ۱۳۹۸ در ایالت لوئیزیانای آمریکا برگزار ‌شد و مستند «اِکسُدوس» ساخته بهمن کیارستمی، ضمن نمایش در بخش مسابقه مستندهای بلند جشنواره، موفق به دریافت جایزه ویژه هیات داوران این رویداد شد.

جشنواره فیلم نیواورلئان که همه‌ساله پذیرای ۲۰۰ فیلم از سراسر دنیا می‌شود، از جشنواره‌های مورد تایید آکادمی اسکار است و فیلم‌های منتخب در صورت دریافت جایزه، شرایط حضور در جوایز آکادمی علوم و هنرهای سینمایی اسکار را پیدا می‌کنند.

هفته گذشته مستند «اِکسُدوس» جایزه‌ی موسوم به «جایزه تعالی» Award of Excellence بخش «جریان‌های نو آسیا» شانزدهمین دوره جشنواره «یاماگاتا» ژاپن را نیز دریافت کرده بود.

موضوع این فیلم درباره‌ی مرکز بازگشت مهاجران افغان است که توسط اداره اتباع خارجی وزارت کشور گردانده می‌شود. این مرکز مسئولیت ثبت‌نام و اعزام مهاجران افغان که بصورت غیرقانونی وارد ایران شده‌اند را برعهده دارد…

پخش بین‌المللی «اِکسُدوس» برعهده‌ی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی است.    

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«شبی که ماه کامل شد» به نسخه قاچاق رسید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: در ادامه قاچاق فیلم‌های سینمایی در فضای مجازی، این بار نوبت به «شبی که ماه کامل شد» آخرین اثر نرگس آبیار رسید.

به گزارش سینماپرس، قاچاق فیلم‌های سینمایی در فضای مجازی همچنان ادامه دارد و این بار نوبت به «شبی که ماه کامل شد» ساخته نرگس آبیار رسیده است.

محمد حسین قاسمی تهیه کننده فیلم «شبی که ماه کامل شد» ضمن تایید این خبر به خبرنگار ما گفت: این فیلم قابلیت دیدن ندارد اما شاید فقط قابلیت اخاذی داشته باشد.

ظاهراً نسخه بی کیفیت و پرده‌ای آن در فضای مجازی منتشر شده است. این در حالی است که هنوز خبرها و حاشیه‌های قاچاق فیلم‌های «متری شیش و نیم»، «رحمان ۱۴۰۰» و «رستاخیز» کمرنگ نشده و پیگیری‌های قانونی آن ادامه دارد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

صحنه مسئله دار «خانه پدری» اصلاح شده است! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: در شرایطی که کلیت فیلم «خانه پدری» دچار ایرادات محتوایی بوده و به شدت وجهه اسلامیت و ایرانیت را مخدوش می سازد، معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی در فرافکنی آشکار اعلام کرد: با اصلاح صحنه مورد مناقشه «خانه پدری» این فیلم هیچ مشکلی برای اکران عمومی ندارد.‌

به گزارش سینماپرس، محمدمهدی طباطبایی نژاد در گفتوگویی با خبرنگاران درباره آغاز اکران فیلم «خانه پدری» به کارگردانی کیانوش عیاری بیان کرد: خانه پدری یکی از آثار برجسته سینمای ایران و از بهترین فیلمهای آقای عیاری است که به دلیل صحنهای خشن از نمایش آن در فضای عمومی جلوگیری شده بود، البته برای اکران در گروه هنر و تجربه پروانه داشت اما خود آقای عیاری تمایلی به این کار نداشت.
او با تاکید براینکه فیلم «خانه پدری» در نقد تحجر است و نه سنت، افزود: بر اساس گفت‌وگوهایی که با آقای عیاری انجام شد با اصلاح صحنه مورد مناقشه و خشن به گونهای که به کلیت فیلم آسیب وارد نشود، آن را آماده اکران کردیم و الان صحنهای که مشکل بود اصلاح شده است.

شایان ذکر است که اکران فیلم خانه پدری از امروز اول آبان ماه آغاز شده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فیلم/ اولین تیزر کمدی «چشم و گوش بسته» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس : اولین تیزر فیلم سینمایی کمدی «چشم و گوش بسته» به کارگردانی فرزاد موتمن و با بازی امین حیایی، بهرام افشاری، مسعود کرامتی، لیندا کیانی، آناهیتا درگاهی، مانی حقیقی و پوریا پورسرخ منتشر شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

حسن معجونی به «آبادان یازده ۶۰» پیوست – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: حسن معجونی به عنوان اولین بازیگر فیلم سینمایی «آبادان یازده ۶۰» انتخاب شد.

به گزارش سینماپرس، حسن معجونی در مقام بازیگر به پروژه «آبادان یازده ۶۰» به کارگردانی مهرداد خوشبخت اضافه شد.

فیلم سینمایی «آبادان یازده ۶۰» به کارگردانی مهرداد خوشبخت و تهیه کنندگی حسن کلامی پس از طی مراحل پیش تولید به زودی جلوی دوربین خواهد رفت.

تازه‌ترین محصول مرکز فیلم و سریال سازمان اوج اثری متفاوت در حوزه دفاع مقدس است که به شروع جنگ ایران و عراق خواهد پرداخت.

در خلاصه داستان این فیلم سینمایی آمده است: مردم غیور آبادان … شهر در آستانه سقوط قرار گرفته است!

عوامل پشت صحنه این فیلم سینمایی عبارتند از نویسنده و کارگردان: مهرداد خوشبخت، تهیه کننده: حسن کلامی، مدیر فیلمبرداری: مهدی جعفری، مدیر هنری: عبدالحمید قدیریان، مدیرتولید: رحمت عبدالله زاده، مدیر صدابرداری: جهانگیر میرشکاری، چهره پرداز: محمود دهقانی، برنامه ریز و دستیار اول کارگردان: امیرشهاب اسماعیلی، طراح صحنه: جعفر محمد شاهی، طراح لباس: زهرا صمدی، تدوین: سهراب خسروی، جلوه‌های ویژه بصری: جواد مطوری، جلوه‌های ویژه میدانی: محسن روزبهانی، آهنگساز: بهزاد عبدی، منشی صحنه: ساناز فراهانی، عکاس: علی نیک رفتار، مشاور رسانه ای: مهرداد معظمی

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

قدردانی آیت الله علم الهدی از عملکرد رسانه ملی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیران شبکه قرآن و معارف سیما با آیت الله علم الهدی نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی دیدار کردند.

به گزارش سینماپرس، دقایقی پیش مدیران شبکه قرآن و معارف سیما با آیت الله علم الهدی نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی و امام جمعه مشهد دیدار کردند.

در این دیدار نماینده محترم ولی فقیه در خراسان رضوی، ضمن قدردانی از فعالیت‌های رسانه‌ای صدا و سیما در ایام اربعین حسینی علیه السلام، انعکاس مراسم پیاده روی اربعین در رسانه ملی را ارزشمند خواند و گفت: اینکه اخبار اربعین در رأس همه اخبار بود، کار خوب و پسندیده‌ای بود.

وی در ادامه با بیان اینکه ارتقای برنامه‌های معارفی در صدا و سیما مشهود است، نقش رسانه ملی در برگزاری هرچه باشکوه‌تر همایش عظیم پیاده روی اربعین را کلیدی توصیف کرد و عنوان داشت: نیمی از جمعیتی که امسال به این مراسم مشرف شدند بر اثر شورآفرینی‌ بود که صدا و سیما در این ایام ایجاد کرد.

در ابتدای این دیدار نیز، جواد شیخ اکبری مدیر شبکه قرآن و معارف و دبیر شورای معارف سیما گزارشی از فعالیت‌های قرآنی صورت گرفته در شبکه‌های سیما در ایام اربعین، پویش قرائت قرآن در مسیر پیاده روی و پویش مردمی ختم قرآن کریم مخاطبان تلویزیون ارائه داد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«ستایش» به فصل چهارم می‌رسد؟ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سعید سلطانی کارگردان سریال «ستایش» درباره امکان ساخت فصل چهارم گفت نگارش فصل جدید به ایده‌ و نظر سعید مطلبی نویسنده مجموعه بستگی دارد.

به گزارش سینماپرس، سعید سلطانی کارگردان سریال «ستایش» و فریبا نادری بازیگر سریال امروز صبح اول آبان در برنامه «سلام صبح بخیر» در شبکه سه سیما حضور یافتند و درباره بخش‌های مختلف این سریال گفتگو کردند.

سلطانی در ابتدا در پاسخ به اینکه فکر می‌کرده است که این سریال با این میزان از مخاطب و رضایت مواجه شود، بیان کرد: در وهله اول این را لطف خدا می‌دانم و در هر کاری که انجام می‌دهیم یک هدف داریم و آن هم این است که سریال دیده شود. اگر نگویم این میزان مخاطب پیش بینی پذیر بود چون به هر حال برای من هم باورش دشوار است ولی تا حدی هم این را حدس می‌زدیم که به دلیل روایت و قصه، کار مورد اقبال عمومی قرار می‌گیرد.

نادری نیز درباره بازخوردهای این سریال اظهار کرد: من زمانی که فصل اول «ستایش» پخش می‌شد خودم هم بیننده اش بودم ولی فکر نمی‌کردم با این شدت از بیننده روبرو شود.

در ادامه سلطانی درباره شروع پروژه که قرار بود ایرج قادری کارگردانی آن را برعهده داشته باشد، گفت: شروع و سنگ بنای این سریال زنده‌یاد ایرج قادری بود که خیلی دوست داشت این کار را بسازد و حتی ورود سعید مطلبی هم به دلیل ورود قادری بود.

وی اضافه کرد: او حدود ۲۰۰ دقیقه هم از کار را تولید کرده بود ولی به دلایلی نتوانست آن را ادامه دهد. شروع کاری که از ابتدا در آن حضور نداشته اید و بخش قابل توجه عوامل چیده شده‌اند، دشوار است ولی من متن را خواندم، قصه نو و داستان به روزی داشت که به خیلی از حوزه‌هایی که در تلویزیون به آن‌ها وارد نشده بودیم ورود کرده بود.

آنقدر هول شدم که اصلا نپرسیدم متن و نقش چیست

نادری درباره حضور در سریال به عنوان نقش منفی گفت: روزی که با من تماس گرفتند آنقدر هول شدم که اصلا نپرسیدم متن و نقش چیست و فقط آدرس دفتر کارشان را پرسیدم.

وی درباره اینکه این نقش آفرینی چه جایگاهی در کارنامه اش دارد، یادآور شد: شاخص ترین کار من «ستایش۳ » است وقتی اسم پری سیما می‌آید مردم می‌گویند «اوه اوه» و خوشحالم که این نقش درست انجام شده است.

سپس سلطانی درباره تقسیم‌بندی نقش‌های منفی و مثبت بیان کرد: این نقش‌ها از ضروریات داستان است اما مساله این است که انگیزه آدم‌ها در نقش‌های منفی و مثبت توضیح داده می‌شود اگرچه تایید و تکذیب نمی شود اما بیننده وضعیت آدم‌ها را می‌فهمد و به نوعی قضاوت می‌رسد.

وی درباره اینکه قطب منفی و مثبت مطلق در این سریال نداشته اند، گفت: کاراکتر پری سیما به نظرم کار بسیار دشواری بود و نقش‌هایی که بار منفی داشت سختی بیشتری داشتند.

نادری نیز در این باره اظهار کرد: نقش منفی خیلی سخت تر است چون معمولا فاصله زیادی با شخصیت واقعی خود بازیگر دارد و دانستنش از چند تکنیک بازیگری فراتر است و به کمک کارگردان و یا نویسندگی خوب نیاز دارد.

وی درباره نقش خود و اینکه آن را خاکستری می‌داند یا سیاه، توضیح داد: من به پری سیما حق نمی دهم اینقدر بد باشد. او حق دارد ناراحت باشد اما حق ندارد روی تمام روابط و خانواده پا بگذارد و به این ترتیب من وجهه روشنی در او ندیدم.

مطلبی اولین نویسنده‌ای است که با خیال راحت با او کار می‌کنم

سلطانی در ادامه درباره سطح تعامل خود با سعید مطلبی نویسنده سریال عنوان کرد: مطلبی نویسنده و شاید خالق اصلی متن و روایت هاست. من و همه عوامل کار ارتباطی دائمی با او داریم. او آنقدر با علاقه مندی کار می‌کند که من تعجب می‌کنم و گویی همیشه با خودش مسابقه دارد. او اولین نویسنده‌ای است که با خیال راحت با او کار می‌کنم.

نادری نیز درباره تعامل با نویسنده گفت: در بیشتر سکانس‌هایی که حضور داشتم آقای مطلبی در صحنه بودند و بدون او، کار برایم سخت بود.

وی درباره اینکه چه ویژگی ای از پری سیما برای مطلبی مهم بوده است، بیان کرد: با توجه به اینکه از ابتدای «ستایش۳» چهره پری سیما رو شده بود مطلبی دیگر نقاب پری سیما در «ستایش ۲» را از من نمی خواست و نیاز می‌دانست که این نقاب از چهره پری سیما کاملا بیفتد.

سلطانی درباره اینکه تکه کلام‌ها و دیگر ویژگی‌های حشمت فردوس چگونه شکل گرفته است، بیان کرد: قبل از حضور من بخشی از کار شکل گرفته بود و زمانی که کار ادامه می‌یابد و نوعی استحاله بین بازیگر و نقش رخ می‌دهد. داریوش ارجمند هم در بخش‌هایی این نزدیکی را پیدا کرده است و شاید اگر هر کسی جز ارجمند بود این نقش اینگونه شکل نمی گرفت. ارجمند یک دایی و دوستانی در میدان تره بار داشته است که خیلی از آنها وام گرفته است و زمانیکه کار می‌کردیم خیلی‌ها هم می‌آمدند و به او بازخورد می‌دادند.

ترس از حضور در مقابل داریوش ارجمند

نادری در ادامه درباره تعامل نقش خود با حشمت فردوس بیان کرد: اولین بار که روبروی ارجمند بازی داشتم سکانسی بود که تهدیدهایی را با زبان نرم بیان می‌کردم ولی از قبلش ترس داشتم و نگران این بودم که باید از موضع قدرت صحبت کنم و فکر می‌کردم در توانم نبود. این ترس از حشمت فردوس بود چون آقای ارجمند به شدت مرد دوست‌داشتنی‌ای هستند و من را که دیدند فهمیدند من ترسیده‌ام.

در ادامه سلطانی درباره اینکه چرا برخی از رسانه‌ها و منتقدان چندان موافق برای همراهی با سریال نیستند، اظهار کرد: به نظرم کم هوشی است که انتقادی را که اسباب بهتر شدن کار می‌شود، نپذیرید.

وی ادامه داد: نمی خواهم به عنوان مدرک بگویم که چرا کار در نقاطی دچار انتقاد شده است ولی منتقد وقتی درباره کار تلویزیونی حرف می‌زند باید این تفاوت در مقایسه مخاطب ۸۵ میلیونی با مخاطب چند میلیونی سینما را در نظر بگیرد. ضمن اینکه به نظر همه منتقدان احترام می‌گذارم و حتما همه آنها می‌پذیرم.

کارگردان «ستایش» درباره اینکه آیا این نکته را که سریال براساس مدل فیلمفارسی نوشته شده است، می‌پذیرد یا خیر توضیح داد: من عبارت فیلمفارسی را نمی‌فهمم که احتمالا باید به سریال‌فارسی تبدیل شود ولی این معنا را نمی‌فهمم که با یک انگ اثری را که علی‌رغم همه اتفاقات دیده شده است، در نظر نگیرند. اثر اگر دیده نشود کار خود را انجام نداده است.

وی درباره نظراتی که به شوخی یا جدی در فضای مجازی مطرح می‌شود، اظهار کرد: من از شوخ طبعی مردم خنده ام می‌گیرد. آنها درباره گریم ستایش نظر داده بودند و یا به روابطی که در داستان است، پرداخته بودند و هر شب که پخش می‌شود انگار روابطی را کشف می‌کنند.

نادری نیز درباره نظر مردم در فضای مجازی گفت: من آب می‌خورم مردم می‌گویند پول حشمت فردوس را خورده ام.

سلطانی در ادامه درباره فعالیت این روزهایش بیان کرد: مجموعه تازه‌ای را برای شبکه دو سیما به نام «بوم و بانو» به نویسندگی شعله شریعتی شروع کرده ایم که حدود دو ماه است جلوی دوربین رفته و امیدواریم سال بعد پخش شود.

وی در پایان درباره فصل چهارم «ستایش» نیز یادآور شد: خیلی‌ها از من درباره فصل چهارم «ستایش» سوال می‌کنند ولی وقتی فصل دوم را تمام کردیم، می‌دانستیم این متن ادامه خواهد داشت ولی خیلی به کشف و شهود آقای مطلبی ارتباط دارد. زمانی که متن فصل سوم به من رسید ۲۵ قسمت حدودا نوشته شده بود و الان هم باید از مطلبی بپرسم البته داستان در این فصل پایان خوبی دارد و اگر فصل بعدی داشته باشد باید اتفاق جدیدتری رخ دهد.

مشاهده خبر از سایت منبع