X

بایگانی فینال

دفتر سینمایی

مدیران سینمایی و بخش خصوصی مقصر وضع نامطلوب سینما – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: یک کارگردان سینما گفت: عدم حمایت مسئولان سینمایی از فیلم‌های فاخر و هدایت اکران توسط بخش خصوصی به هر طریقی که مایل است، سبب وضع نامطلوب موجود در سینما شده است.

به گزارش سینماپرس، علی قوی‌تن، کارگردان سینما درباره نقش و جایگاه مدیران فرهنگی در به وجود آمدن شرایط فعلی سینما به حوزه اظهار کرد: من عملکرد مدیران سینمایی را به هیچ‌وجه مطلوب نمی‌دانم، چون آنها در اصلی‌ترین بخش که اکران آثار سینمایی است، هنرمندان را تنها گذاشته‌اند، چون حداقل‌ترین کاری که از دست آنها بر می‌آمد این بود که بتوانند شورای صنفی یا شورای اکران را هدایت کنند تا شرایط این‌گونه نباشد که هر کسی به هر نحوی که دوست دارد اکران را رقم زند.

وی افزود: در کشور که دارای ایدئولوژی است و برای خود آرمانی در هنر تصور کرده به نظرم به هیچ وجه چنین رویکردی پسندیده نیست که اجازه دهد، بخش خصوصی به هر طریقی که مایل است هدایت اکران را در دست بگیرد، زیرا اگر چنین باشد دیگر فیلم‌هایی که سعی دارند حرف‌های عمیق بزنند راه به اکران نخواهند داشت. با این توضیح اگر بخواهیم به مسئولان نمره دهیم مطمئنا آن امتیاز، مثبت نخواهد بود.

این کارگردان اضافه کرد: اگر شرایط همین‌گونه ادامه پیدا کند، مطمئن باشید وضعیت سینما از این هم بدتر خواهد شد، چون وقتی سینماگر می‌بیند فیلم هنری هیچ جایگاهی در اکران ندارد با چه امیدی سرمایه خود را در معرض خطر قرار دهد، برای همین ترجیح می‌دهد به جای نابودن کردن پول خود با جریان موجود همسو کرده تا حداقل بتواند نفع اقتصادی به دست آورد.

این کارگردان در ادامه این گفت‌وگو سوال بدین مضمون پرسید: من پرسشی دارم که مسئولان هنری و فرهنگی باید آن را پاسخ دهند، آنهم اینکه بودجه‌هایی که در نهادهای دولتی برای حمایت از تولیدات هنری تعیین شده، کجا خرج می‌شود که تا این اندازه آنها از مشارکت در تولیدات هنری دریغ دارند؟

قوی‌تن تاکید کرد: بخش خصوصی وقتی مورد حمایت نباشد طبیعتاً به سمت فیلم‌های گیشه‌پسند سوق پیدا می‌کند. در این شرایط حتی حاضر می‌شود هر کاری انجام دهد تا تنها فیلمش فروش رود، به همین دلیل نیز می‌بینیم در برخی از کارهای به اصطلاح گیشه‌پسند ما موضوعات ناشایست مطرح می‌شود!

وی در بخش پایانی سخنانش متذکر شد: البته این را هم به یاد داشته باشیم که بخش خصوصی هم نمی‌تواند خود را در به وجود آمدن فضای نامطلوب موجود در سینما بدون تقصیر بداند و بگوید چون خود خرج فیلم‌هایش را می‌دهد هیچگونه رسالتی ندارد، زیرا بخش خصوصی نیز به انحای مختلف از کمک‌های دولتی بهره می‌برد که یک بخش آن دریافت وام‌هاست.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ضبط اولین قسمت «دست فرمون» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: «دست فرمون» نخستین مسابقه بزرگ تلویزیونی در زمینه رانندگی است که به زودی از شبکه نسیم پخش می‌شود.

به گزارش سینماپرس، مسابقه بزرگ تلویزیونی «دست فرمون»، پاییز و زمستان امسال نمایانگر رقابت مهیج میان علاقه مندان به رانندگی خواهد بود. برای اولین بار طراحی پیست برای این مسابقه تلویزیونی در نظر گرفته شده تا شرکت کنندگان به صورت حرفه‌ای با یکدیگر به رقابت بپردازند.

این برنامه هیچ محدودیتی برای علاقه‌مندان به رانندگی ندارد و با هر خودرویی می‌توانند در این برنامه شرکت کنند؛ تنها شرط حضور در برنامه داشتن گواهینامه است.

«دست فرمون» با ۳۰ دوربین، در شب تصویربرداری خواهد شد و اجرای آن را «کامبیز دیرباز» بر عهده دارد. بهنام صفاریان کارشناس این مسابقه بزرگ تلویزیونی خواهد بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

گروه موسیقی «خجسته تبریز» روی صحنه تالار وحدت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: دهم آبان ماه گروه موسیقی محلی «خجسته تبریز» در تالار وحدت به اجرا می پردازد.

به گزارش سینماپرس، گروه «خجسته تبریز» به سرپرستی حسن خجسته و خوانندگی جعفر احمدی ۱۰ آبان ماه ساعت ۲۱ و ۳۰ دقیقه در تالار وحدت موسیقی محلی آذربایجانی اجرا می‌کند.

در این اجرا قطعات محلی و فولکلور آذربایجانی چون؛ گئتمه گئتمه، تز گل هارداسان، سنین عشقین ادیب دیر، گل مارالیم گل، نارگیله و … توسط هنرمندان گروه نواخته می‌شود.

در این کنسرت؛ حسن خجسته:سرپرست و نوازنده قارمون، کاوه خجسته:گیتار، فرخ ذوقی:درامز، نقی صاحبقرانی و بابک بهزادی:ناغارا، مهدی فهیمی:کیبورد، بابک دهقانی:پیانو، فرزین رازقی:تار، نوید رنجبر:کمانچه، رامیزاسمعیلی:عود، اردامختارزاده:گیتارباس هنرنمایی می‌کنند.

گروه حرکات فولکوریک گنجلیک به سرپرستی یعقوب قهرمانی نسب گروه موسیقی را در این اجرا همراهی می‌کند و هنرمندان گروه حرکت: عارف اسدی، علیرضاپافشار، حسین ندایی، امیرمساواتی، عباس تاروردی، امیرسلطانی، حسین تاریزاده، محمدتاریزاده، مرتضی ضیایی، وحیدمحمدقلیپور، هادی علی یاری، سعیدعبدی هستند.  

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

حضور فعال انجمن فرهنگی زنان ناشر درنمایشگاه کتاب فرانکفورت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: انجمن فرهنگی وهنری زنان ناشردرنمایشگاه کتاب فرانکفورت با ناشران خارجی دیدارو گفت وگو کرد و دراین نشست ها پیرامون گرنت حمایت از ترجمه وآثارایرانی درراستای عرضه درسطح بین المللی، کپی رایت، روش های مناسب چاپ کتاب های دو زبانه و تاثیرآن درترویج فرهنگ کشورها با ناشران خارجی وارد گفت وگو و تعامل شد.

به گزارش سینماپرس، مژگان اکبری یکی ازاعضای شورای سیاستگذاری انجمن فرهنگی هنری زنان ناشربه نقل از مریم جدلی رییس هیات مدیره ومریم السادات ظهوریان مدیرعامل انجمن زنان ناشرگفت: انجمن فرهنگی هنری زنان ناشر با ۱٣٠عنوان کتاب در حوزه ادبیات وعلوم انسانی درهفتاد و یکمین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب فرانکفورت شرکت کرده است.

اوافزود: یکی ازاهداف انجمن دراین عرصه بزرگ بین المللی فعالیت و تعاملات فرهنگی به ویژه درحوزه زنان وآشنایی با تشکل های خارجی و شناساندن چهره غنی فرهنگ ایرانی است. انجمن فرهنگی و هنری زنان ناشردرنخستین روز با چندین ناشرخارجی  دیداروگفت وگو کرد و گرنت و چاپ آثار دو زبانه از جمله محورهای گفت وگو دراین دیدارها بود.

اوافزود: شورای سیاستگذاری انجمن فرهنگی هنری زنان ناشر همچنین  دردومین روز از نمایشگاه با دو ناشرفرانسوی وچینی برای تبادل وخرید رایت آثارایرانی مذاکره کرد. انجمن ناشران خارجی متقاضی چاپ کتاب‌هایی با محوریت زن، غیر داستانی، اجتماعی، موضوعات روز و جنگ ایران و عراق هستند. درتبادل رایت آثار برترایرانی کتاب‌ها نیزبا استقبال از اجرای طرح گرنت ترجمه وانتشار کتاب ایرانی مورد حمایت قرار خواهد گرفت.

اوافزود: پیرومذاکرات انجام شده با ناشران خارجی برای خرید رایت کتاب‌ داستان های کهن فارسی، کتاب های کودک وموضوعات جامعه شناختی ابراز تمایل کرده و نسبت به همکاری‌های آینده ابراز تمایل کردند.

او افزود: درسومین روزنمایشگاه کتاب فرانکفورت، اعضای انجمن فرهنگی و هنری ناشران زن با چند ناشرخارجی ازجمله یک ناشرمالزیایی دیدار کردند و دراین دیدارقرارداد سه عنوان کتاب کودک که مذاکرات درباره آن درتهران صورت گرفته بود درنمایشگاه کتاب آلمان نهایی شد.

 اکبری درپایان گفت: مقرر شد پس از پایان هفتادویکمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت مذاکرات صورت گرفته ادامه پیدا کند تا براساس آن، فروش رایت کتاب ها نهایی شود. البته تا پیش از پایان نمایشگاه، مذاکرات ادامه خواهد داشت.

به گفته اکبری، این ملاقات‌ها با همتایان فرهنگی و ناشران خارجی درنمایشگاه کتاب فرانکفورت با هماهنگی هایی که توسط مسئول امور بین المللی انجمن درایام نمایشگاه بین المللی کتاب تهران انجام شده است، صورت گرفت.

نمایشگاه کتاب فرانکفورت یکی از بزرگ ‌ترین ومعتبرترین نمایشگاه‌های کتاب دنیا به شمار می رود.

هفتاد ویکمین نمایشگاه کتاب فرانکفورت ۲۰۱۹ تا ۲۸ مهر ۱۳۹۸ ادامه خواهد داشت

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پایان فیلمبرداری «درخت گردو» در کردستان – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: با پایان فیلمبرداری بخش کردستان «درخت گردو» به کارگردانی محمدحسین مهدویان بخش‌های مربوط به تهران فیلمبرداری می‌شود.

به گزارش سینماپرس، جدیدترین فیلم سینمایی محمدحسین مهدویان «درخت گردو» است که فیلمبرداری آن در کردستان و تهران خواهد بود.

طبق آخرین خبرهای رسیده، فیلمبرداری بخش کردستان به پایان رسیده و هم اکنون بخش‌های مربوط به تهران فیلمبرداری می‌شود.

«درخت گردو» که طبق خبرهای منتشر شده به بمباران شیمیایی سردشت می‌پردازد، پنجمین اثر سینمایی به کارگردانی محمدحسین مهدویان است که تهیه کنندگی آن را سید مصطفی احمدی انجام می‌دهد.

در این فیلم سینمایی بازیگرانی چون مهران مدیری، پیمان معادی، مینا ساداتی و … بازی می‌کنند و اولین حضورش در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تغییرات فراخوان سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: با نگاهی به فراخوان سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر به نسبت دوره قبل شاهد سه تغییر هستیم.

به گزارش سینماپرس، فراخوان سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر اعلام شد و اگر فیلمسازان قصد حضور در این رویداد فرهنگی هنری دارد باید طبق آن پیش بروند. البته در چند مورد نسبت به فراخوان سال گذشته تغییراتی داشته که به آن می‌پردازیم.

در مورد بخش فیلم کوتاه باید گفت که مدل آن نسبت به سال گذشته فرق کرده یعنی برگزیده از بین نامزدهای بهترین فیلم بود، اما الان از بین نامزدهای همه بخش‌ها است.

در حوزه مستند و در بخش جوایز سال گذشته قید شده بود یک سیمرغ به کارگردانش داده شود، اما امسال تهیه کننده و کارگردان سیمرغ می‌گیرند.

در بخش بهترین فیلمنامه اقتباسی که امسال به چشم می‌خورد تا کنون فیلمنامه‌ای که از روی اقتباس در حال تولید باشد، دیده نشده و یا حداقل رسانه‌ای نشده است و شاید زمان ارسال آثار و یا زمان برگزاری جشنواره از سوی سازندگان آن اعلام شود در غیر اینصورت این سیمرغ امسال به دست کسی نمی‌رسد.

*خبرنگاران جوان

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برخی فیلمسازها خودشان اعداد و ارقام فیلم را بالا می‌برند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مهدی کریمی به بیان علت‌های بالا نرفتن گردش مالی سینما و عواقب این جریان پرداخت.

به گزارش سینماپرس، مهدی کریمی تهیه‌کننده سینما، درباره علت‌ بالا نرفتن گردش مالی سینمای ایران به خبرنگاران جوان، گفت: از دو زاویه می‌توان به این موضوع نگاه کرد؛ یک مورد در حوزه محتوایی و تولید محتوا و مورد دیگر در حوزه عرضه و رغبت مخاطب است. اگر ما به هر بازار و تجربه تجاری دیگری نگاه کنیم، می بینیم که مسائل موجود در این دو وجه را حل کرده و در بخش رقابتی، شرایط رقابت سالم را ایجاد کرده اند.

او افزود: متأسفانه اگر به سمت توسعه فضاهای نمایشی شتاب برداشتیم، تنها به صورت متمرکز در تهران خوب بوده؛ اما در بخش کشوری به توفیقات و توسعه همه جانبه فکر نکردیم. حاضر شدیم مجتمع‌های سینمایی با چندین سالن را بسازیم، ولی از بخش پنهان مخاطب‌های بالقوه سینما در شهرستان و شهرهای بزرگ غافل شدیم و سالن‌ها و امکانات این چنینی را فراهم نکردیم.

این تهیه‌کننده گفت: تنوع سوژه و تولیدات جذاب با محدودیت‌هایی مواجه بوده و این محدودیت‌ها به خاطر نگاه‌های ممیزی و سلیقه ای است که همواره به آثار فرهنگی آسیب زده و نتوانسته در اعتماد سازی بین هنرمند و مخاطب موفق باشد. همچنین سوژه‌های جذاب به محصولات خنثی و بی معنی تبدیل شده اند.

کریمی ادامه داد: مخاطب اگر یک بار این رفتارها را ببیند رو برمی گرداند و دیگر سینما را دنبال نمی‌کند. از طرفی به خاطر دسترسی‌های متنوعی که وجود دارد، خواسته‌های خود را از راه‌های دیگر برآورده می‌کند. شاید این بی رغبتی مخاطب از بی مسئولیتی‌هایی است که بین هنرمند و متولیان فرهنگی دست به دست می‌شود. اگر شما به عنوان مخاطب بخواهید فیلم‌های سینمایی را پیگیری کنید و رفتار با ثباتی در این حوزه نبینید، طبیعی است که برای یک یا دوسال شاهد ریزش مخاطب باشیم. نباید خودمان را با آمارهای رقمی که منتشر می‌شود، گول بزنیم. با همه توسعه‌هایی که ادعا کرده ایم، در جذب مخاطب پسرفت داشتیم و با وجود رشد دوبرابری جمعیت هنوز نتوانستیم رکورد نمایش دهه شصت و هفتاد را بشکنیم. ما خودمان را با عدد گول می‌زنیم و این آفت بزرگی است برای منِ در بدنه سینما و مدیر فرهنگی که می‌خواهد درباره عملکردش شعار بدهد.

تهیه کننده «چ» افزود: پسرفت و ضرر ما این نیست که چرا ۸۰۰ میلیارد فروش نداریم؛ بلکه این است که با همه‌ تولیدات در چهار دهه همواره پسرفت کردیم و برای خودمان جشن می‌گیریم که امسال نسبت به سال قبل رشد درآمدی داشته ایم. اگر این رشد که برخی مدعی آن هستند، درست باشد؛ چرا الان شاهد بیکاری عوامل سینما هستیم. اگر رشد واقعی بود این همه افراد از بدنه سینما دچار بیکاری مفرط نمی‌شدند.

کریمی گفت: بخشی از سینماروها که در سنوات گذشته محصولات یک هنرمند یا شرکت را دنبال می‌کردند، ریزش شدیدی پیدا کرده اند. برخی فیلمسازها خودشان اعداد و ارقام فیلم را بالا می‌برند؛ اگر فیلم منِ تهیه کننده مورد اقبال واقع نشود و بروم با روش‌های پست و فرومایه در ذهن مردم ایجاد رونق و فروش بکنم، چند جانبه به سینما لطمه زده ام.

تهیه کننده «آژانس شیشه‌ای» ادامه داد: در سینما همیشه چند عنصر باید در کنار هم قرار بگیرد که یک فیلم و محصول هنری مانا و گیرا شود؛ اول نوگرا و همراه با حرف جدید باشد. دوم از تبلیغات مناسب بهره ببرد و سوم وقتی مخاطب فیلم را می‌بیند، مبلّغ کار شود. اگر این سه مورد توام با یکدیگر نباشد، مثل خیلی از فیلم ها که تبلیغات صد در صدی دارند، اما فروش صد در صدی ندارند؛ مخاطب ناراضی است و نمی‌گذارد بقیه این فیلم را تماشا کنند. فیلم با کیفیت روی زمین نمی‌ماند و مشتری خودش را سینه به سینه پیدا می‌کند.

کریمی در پایان گفت: وقتی از محتوای غنی فاصله گرفتیم و خودمان را به اقیانوسی ۲ یا ۳ سانتی قانع کردیم، از سطح فکری مخاطب عمومی پایین‌تر فیلمسازی می‌کنیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نمایش «بی وزنی» در جشنواره فیلم‌های ایرانی لندن – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلم سینمایی «بی‌وزنی» به کارگردانی مهدی فردقادری در دهمین دوره جشنواره فیلم‌های ایرانی لندن به نمایش در خواهد آمد.

به گزارش سینماپرس، فیلم سینمایی «بی‌وزنی» به کارگردانی مهدی فردقادری و تهیه‌کنندگی مرتضی شایسته در دهمین دوره جشنواره فیلم‌های ایرانی لندن که از ۲۵ تا ۳۰ اکتبر (دوم تا هفتم آبان) برگزار می‌شود، به نمایش در خواهد آمد.

همزمان با حضور «بی‌وزنی» در این جشنواره، اولین ویدیو از این اثر که مربوط به یکی از سکانس‌های اثرگذار فیلم است، منتشر می‌شود.

پخش بین‌المللی این فیلم را موسسه «پرشیا فیلم» به مدیریت علی قاسمی بر عهده دارد.

«بی‌وزنی» به‌عنوان یک فیلم اجتماعی با قصه‌ای زنانه، فیلمنامه‌ای متفاوت دارد که فرد قادری در راستای نگاه منحصر به فرد خود در این اثر نیز فضایی تجربه‌گرا و متفاوت و روایتی نو در سینمای اجتماعی را به تصویر کشیده است.

امیرعلی دانایی، بهاره کیان افشار، نسیم ادبی، یاسر جعفری، جلال فاطمی، سپیده مرادپور و تینا پاکروان بازیگران این فیلم هستند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

معرفی داوران بین‌الملل جشنواره فیلم کوتاه تهران – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: چهار داور خارجی و یک داور ایرانی آثار بخش مسابقه بین‌الملل سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران را قضاوت خواهند کرد.

به گزارش سینماپرس، «توری فیناچیارو» از کشور بلژیک، «شوبرا گوپتا» از کشور هند، «ژوآوو گارسیا بورخس» از کشور پرتغال، «جینا دلابارکا» از نیوزلند و «احمد الستی» از ایران، به‌عنوان اعضای هیأت داوران، آثار بخش بین‌الملل این دوره از جشنواره را داوری می‌کنند.

کمتر از ۲۰ روز دیگر این رویداد آغاز می­شود و ۵۰ اثر منتخب از ۲۵ کشور جهان در بخش بین‌الملل سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به رقابت با یکدیگر می­پردازند.

گفتنی است؛ امسال آثاری از فیلم‌سازان اسپانیا و فرانسه به ترتیب با ۱۱ و ۹ اثر بیشترین حضور را در جشنواره سی‌وششم خواهند داشت و پس از این دو کشور؛ آمریکا، آلمان، ایتالیا، بلژیک، پرتغال، ترکیه، کانادا و لوکزامبورگ هر کدام با ۲ اثر و کشورهای اتریش، اسلوانی، چین، روسیه، سوئیس، سنگاپور، صربستان، فنلاند، کرواسی، کوبا، مالتا، نپال و هلند هر کدام با یک اثر در جشنواره حضور دارند.

سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به‌دبیری سیدصادق موسوی، ۱۸ تا ۲۴ آبان‌ماه سال جاری در پردیس سینماگالری ملت برگزار می‌شود.  

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اولین راه‌یافته‌ها به بخش ملی جشنواره فیلم کوتاه – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: دو فیلم‌ تجربی «تا ابد سکوت» و «پیدایش» از برگزیدگان جشنواره منطقه‌ای شبدیز به صورت مستقیم به سی‌وششمین جشنواره بین‌الملی فیلم کوتاه تهران راه پیدا کردند.

به گزارش سینماپرس، فیلم‌های تجربی «تا ابد سکوت» به کارگردانی سامان آریان‌پور از کرمانشاه و «پیدایش» به کارگردانی آبتین مظفری از تهران که در «شصت‌ودومین جشنواره منطقه‌ای شبدیز کرمانشاه» به صورت مشترک برنده تندیس بهترین فیلم تجربی این جشنواره منطقه‌ای شدند، به صورت مستقیم وارد بخش مسابقه سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران شدند.

بر اساس آیین‌نامه سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، فیلم‌هایی که در جشنواره‌های منطقه‌ای سینمای جوان در سال ۹۷ موفق به اخذ جایزه بهترین فیلم یا بهترین کارگردانی در بخش‌های داستانی، مستند، تجربی و پویانمایی شده‌اند، مشروط به آن که تاکنون در جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به نمایش درنیامده باشند، مستقیما به بخش مسابقه سینمای ایران راه پیدا می‌کنند.

سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به‌دبیری سیدصادق موسوی، ۱۸ تا ۲۴ آبان‌ماه سال جاری در پردیس سینمایی ملت برگزار می‌شود.    

مشاهده خبر از سایت منبع