X

بایگانی دی 7, 1398

دفتر سینمایی

انتخابات مجلس شورای اسلامی به روایت «رادیو انتخاب» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: «رادیو انتخاب» به بررسی نقش و اولویت‌های مجلس شورای اسلامی در حوزه‌های مختلف می‌پردازد.

به گزارش سینماپرس، ویژه برنامه انتخاباتی «رادیو انتخاب» کاری از گروه سیاسی شبکه چهار سیماست که در ۳۰ قسمت ۲۵ دقیقه‌ای تولید و هر هفته یکشنبه، دوشنبه و سه شنبه ساعت ۲۰:۳۰ از شبکه چهار سیما پخش می‌شود.

به گفته رضا محمدقاسمی تهیه کننده و کارگردان «رادیو انتخاب»، این ویژه برنامه به مناسبت یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در قالب رادیو تصویر تولید می‌شود.

محمدقاسمی گفت: در این برنامه ترکیبی که اجرای آن را شاهین احمدیان برعهده دارد، با ۷۰ کارشناس در حوزه‌های مختلف در خصوص نقش و اولویت‌های مجلس شورای اسلامی گفت و گو می‌شود.

وی افزود: این برنامه علاوه بر گفت‌وگو از بخش‌های مختلفی همچون «ادوار مجلس» که به تاریخچه مجلس شورای اسلامی در دوره‌های مختلف می‌پردازد و «قصه‌های ما» شامل داستانک‌هایی پیرامون انتخابات، تشکیل شده است.

گفتنی است یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، دوم اسفند ۹۸ در سراسر کشور برگزار می‌شود. «رادیو انتخاب» کاری از گروه سیاسی شبکه چهار سیما است که یکشنبه، دوشنبه و سه شنبه ساعت ۲۰:۳۰ پخش می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

رونمایی آلبوم «مقامات کهن تنبور» در فرهنگسرای سرو


رونمایی آلبوم «مقامات کهن تنبور» در فرهنگسرای سرو

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نمایشگاه تخصصی تنبک برگزار می‌شود


نمایشگاه تخصصی تنبک برگزار می‌شود

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

منتظری: شفاف سازی های سازمان سینمایی باید شکل واقعی تری پیدا کند/ سالمی: دغدغه اصلی اهالی سینما مباحث معیشتی و بیمه ای است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: در قسمت چهل و پنجم برنامه سینمایی «هفت» سیدرضا منتظری از سینماپرس همراه با احسان سالمی از روزنامه وطن امروز در خصوص برخی مسائل مهم روز سینمای کشور از جمله لغو دیدار یلدایی رئیس سازمان سینمایی با روسای صنوف خانه سینما، حذف زودهنگام فیلم معرفی شده سینمای ایران از اسکار ۲۰۲۰، هزینه کردهای گزاف بنیاد سینمایی فارابی، مسأله عدم اعلام آرای اهالی رسانه در خصوص انتخاب سینمای رسانه ها در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر گفتگو کردند. منتظری در بخشی از این گفتگو اظهار داشت: شفاف سازی های سازمان سینمایی باید شکل واقعی تری پیدا کند؛ چرا که ما در حالی آماده برگزاری جشنواره سی و هشتم فجر هستیم که هنوز تکلیف ارقامی که اسپانسرهای جشنواره سی و هفتم تقبل کرده اند روشن نشده است!

به گزارش سینماپرس اهم اظهارات شرکت کنندگان در میز رسانه چهل و پنجمین قسمت برنامه سینمایی «هفت» در ذیل این مطلب گردآوری شده است.

منتظری در ابتدای این برنامه در خصوص لغو غیرمترقبه دیدار یلدایی رئیس سازمان سینمایی با روسای صنوف خانه سینما گفت: بر اساس شنیده ها گویا تصمیم گیری برگزاری این جلسه بین آقایان انتظامی و شاهسواری بوده و گویا هیچ هماهنگی با هیأت مدیره در این خصوص صورت نگرفته بوده و به همین دلیل تعدادی از اعضای هیأت مدیره به همراه برخی روسای صنوف سینمایی این جلسه را تحریم کردند.

وی ادامه داد: نکته قابل تأمل این بوده که تا ظهر همان روز که قرار بوده این دیدار صورت گیرد پیامک های متعددی جهت ترغیب به حضور روسای صنوف در این دیدار برای آن ها ارسال می شده اما یکباره گویا به گوش مسئولان خانه سینما رسیده بوده که این جلسه توسط برخی اعضای هیأت مدیره و صنوف تحریم شده و آن را در دقایق پایانی کنسل کردند.

منتظری خاطرنشان کرد: قضیه خانه سینما همچنان پر از مناقشات مختلف هست. کارگری شدن خانه سینما مدت ها است مورد انتقاد و اعتراض صنوف سینمایی است. برخی اهالی سینما می گویند با تمام احترامی که به جامعه کارگری می گذاریم ما هنرمند هستیم و نباید ذیل وزارت کار باشیم و به عنوان کارگر شناخته شویم. بحث بیمه تکمیلی سینماگران هم مدت طولانی است که سر و صدا به پا کرده و این موارد مورد انتقاد اهالی صنوف هست و آن ها زمانی که می بینند مطالبات شان به سرانجام نمی رسد اعتراض می کنند.

سالمی نیز در این خصوص اظهار داشت: دغدغه اصلی اهالی سینما مباحث معیشتی و بیمه ای است و به خصوص مبحث مهم بیمه در چند ماه اخیر به کرات مورد توجه بوده است.

وی در بخش دیگری از این برنامه با انتقاد از حذف زودهنگام سینمای ایران از اسکار ۲۰۲۰ گفت: فرصتی که برای معرفی یک فیلم خوب به اسکار داشتیم از دست رفت. ما با یک اتفاق عجیب و غریب و با لجبازی این فرصت را از دست دادیم. نکته اینجا است که زمانی که «در جستجوی فریده» معرفی شد همه می دانستند شانسش بسیار کم است. «در جستجوی فریده» گزینه مناسبی نبود. اما نکته قابل تأمل آنجا است که برای این شوراها کلی هزینه می شود آیا کسی اعضای آن را بازخواست می کند که چرا این انتخاب صورت گرفت؟ هر آدم اهل فنی می توانست بفهمد این انتخاب اشتباه است.

سپس منتظری در نیمه دوم میز رسانه در خصوص جشنواره فیلم فجر به مسائلی اشاره کرد و اظهار داشت: به تازگی اسامی سینماهای مردمی جشنواره اعلام شد وما متوجه شدیم ۲ سینمای ملت و چارسو در لیست سینماهای مردمی نبود و شائبه های بسیاری به وجود آمد که گویا  اهالی رسانه در این مدت یک بازی خوردند و قرار است مجدد سینمای ملت سینمای اهالی رسانه شود. شاید دلیل اینکه روشن نشد چه تعداد از اهالی رسانه به برج میلاد و چه تعداد به ملت رای داده اند هم همین است. در هر صورت امید هست دوست خوب مان آقای مسعود نجفی به عنوان مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی و روابط عمومی جشنواره فیلم فجر در این مورد شفاف سازی داشته باشند و توضیح بدهند چرا که حرف و حدیث های زیادی در این خصوص شنیده می شود.

وی تأکید کرد: در راستای اشاره ای که به مبحث مهم شفاف سازی داشتم مایلم به این نکته اشاره کنم که شفاف سازی های سازمان سینمایی باید شکل واقعی تری پیدا کند. مثلاً ما اگر می آییم و راجع به هزینه کردهای نهادهای زیرمجموعه سازمان سینمایی آماری را ارائه می کنیم از آورده ها و درآمدهای آن ها هم بگوییم. تکلیف اسپانسرهای شان را هم روشن کنیم. چرا که ما در حالی آماده برگزاری جشنواره سی و هشتم فجر هستیم که هنوز تکلیف ارقامی که اسپانسرهای جشنواره سی و هفتم تقبل کرده اند روشن نشده که چه میزان بودجه داده و برای چه چیزی خرج شده؟

منتظری خاطرنشان کرد: این اواخر بنیاد سینمایی فارابی هم شفاف سازی کرد که در آن هم ارقام عجیبی به چشم می خورد. مثلاً ۸۰۰ میلیون تومان برای سفر چند سینماگر به خارج از کشور آن هم با عنوان «حضور در جشنواره» و ۴ میلیارد تومان هزینه برگزاری جشنواره فیلم کودک شده بود. این در حالی است که سینماگران کودک و نوجوان سال ها است گلایه جدی از اوضاع این سینما دارند. ای کاش به جای این هزینه ها برای زیرساخت سینمای کودک هزینه شود مثلاً یک سلن سینما مختص نمایش فیلم های کودک و نوجوان احداث گردد یا بخشی از این هزینه ها برای تولید چند فیل ارزشمند کودک صرف گردد. قطعاً هر کدام از این موارد بسیار بهتر از برگزاری جشنواره ای است که یک هفته در سال برگزار می گردد و عایدی مثبتی هم برای سینمای کودک ندارد.

سالمی نیز در بخش دیگری از این برنامه اظهار داشت: امروز قرار بود اسامی فیلم های بخش مسابقه و نگاه نو اعلام شود اما علیرغم وعده قبلی این اتفاق رخ نداد. از سوی دیگر ما هر سال مسأله ای در جشنواره داریم که تعارف کردن با اسامی بزرگ است و این در حالی است که دست اندرکاران جشنواره نباید تعارف داشته باشند و در عوض باید به کیفیت و شاخصه های محتوایی و فنی آثار توجه کنند. من امیدوارم در این دوره از جشنواره هم دست اندرکاران تعارف را کنار بگذارند و اسیر نام های بزرگ نشوند.

منتظری نیز در خاتمه این برنامه در خصوص حذف فیلم «در جستجوی فریده» از اسکار ۲۰۲۰ گفت: ای کاش مسئولان سازمان سینمایی گزارش بدهند که صرفاً به معرفی فیلم بسنده کردند یا رایزنی هایی هم برای حضور این فیلم در اسکار داشتند؟ کاش این موارد شفاف سازی شود!

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تاریخچه مصور «موزه مقدم» در نگارخانه شیخ هادی


تاریخچه مصور «موزه مقدم» در نگارخانه شیخ هادی

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

معرفی هیات انتخاب برگزیدگان جشنواره‌های تئاتر استان‌ها – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سعید اسدی، رفیق نصرتی و مهرداد کوروش نیا به عنوان اعضای هیات انتخاب برگزیدگان جشنواره‌های تئاتر استان‌های کشور معرفی شدند.

به گزارش سینماپرس، سعید اسدی، رفیق نصرتی و مهرداد کوروش نیا آثار گروه‌های نمایشی برگزیده جشنواره‌های تئاتر استان‌ها را برای حضور در بخش رقابتی جشنواره انتخاب می‌کنند.

هیات انتخاب برگزیدگان جشنواره‌های تئاتر استان‌ها معرفی شدند

سعید اسدی متولد سال ۱۳۵۲ در کرمانشاه است. او دارای مدرک دکترا در رشته تئاتر و سینما از دانشگاه تهران، مدرس دانشگاه، نمایشنامه نویس و پژوهشگر تئاتر است.

رفیق نصرتی متولد ۱۳۵۸ در سقز منتقد، نمایشنامه‌نویس و کارشناس ارشد ادبیات نمایشی از دانشگاه تهران و دانشکده هنرهای زیبا است.  

مهرداد کوروش نیا متولد آبان ۱۳۵۳ موسس گروه نمایشی «درنگ» و کارگردان تئاتر است. این هنرمند دارای مدرک کارشناسی تئاتر با گرایش ادبیات نمایشی از دانشگاه سوره و کارشناسی ارشد تئاتر با گرایش ادبیات نمایشی از دانشگاه هنر و معماری است.

چهارهمین همایش برگزیدگان جشنواره‌های تئاتر استان‌ها  تا ۱۰ دی ماه میزبان ۶۰ گروه نمایشی از سراسر کشور و در مجموعه تئاتر شهر و هتل باباطاهر در حال برگزاری است.

سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به دبیری نادر برهانی مرند ۱۰ تا ۲۰ بهمن ماه سال جاری در تهران برگزار می‌شود

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

یغمایی و قرایی منش کنسرت برگزار کردند/ خاطره بازی در تالار وحدت


یغمایی و قرایی منش کنسرت برگزار کردند/ خاطره بازی در تالار وحدت

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مستند «دلبند» برنده ۵ جایزه از جشنواره‌های بین‌المللی شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلم مستند «دلبند» به کارگردانی یاسر طالبی و تهیه‌کنندگی الهه نوبخت، در ادامه‌ی موفقیت‌های بین‌المللی خود طی یک ماه گذشته، برنده ۵ جایزه از جشنواره‌های فیلم کشورهای ایتالیا، اسپانیا، چین و فرانسه شد.

به گزارش سینماپرس، این ۵ جایزه بین‌المللی که سهم «دلبند» ایران از جشنواره‌های مختلف شده، به این شرح است:

– جایزه بهترین فیلم مستند جشنواره منت لوکا ویژیون (چشم‌انداز ذهنی از یک قلمرو) ایتالیا
– جایزه بهترین فیلم در زمینه‌ی فرهنگ کوهستان از سی و هفتمین جشنواره فیلم تورلو اسپانیا
– جایزه فیلم قابل توجه هفته فیلم سبز بین‌المللی چین
– جایزه بزرگ جشنواره بین‌المللی فیلم کوهستان اوترانز فرانسه (به مبلغ ۱۰۰۰ یورو) و جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران این جشنواره
«دلبند» از موفق‌ترین فیلم‌های مستند یکسال اخیر سینمای ایران است که در جشنواره‌های معتبری چون ایدفا، برلین، هات‌داکس و… به نمایش درآمده و در مراسم اهدای جوایز آسیا پاسیفیک هم حضور داشت.
این فیلم جایزه تماشاگران مستندهای نیمه‌بلند جشنواره «هات‌داکس» کانادا، جایزه بهترین فیلم مستند جشنواره «کازان» روسیه، تقدیر ویژه هیات داوران جشنواره «ترنتو» ایتالیا، دیپلم افتخار بهترین فیلمبرداری و جایزه بهترین فیلم از نگاه دانش‌آموزان جشنواره مستند «سیسیل» ایتالیا، جایزه ویژه جشنواره «کرانیسکا گورا» اسلوونی، جایزه بهترین فیلم مستند شبکه توسعه سینمای آسیا- اقیانوسیه Netpac جشنواره بین‌المللی اولجو Ulju کره‌جنوبی، جایزه ویژه هیات داوران جشنواره مذهب امروز ایتالیا، جایزه بهترین فیلمبرداری جشنواره فیلم Symi یونان، جایزه بهترین فیلم جشنواره فیلم کوهستان Nuovi Mondi تورینو ایتالیا، جایزه ویژه هیات داوران بخش بین‌الملل مستند جشنواره سلیمانیه عراق، جایزه بهترین فیلم مستند و بهترین فیلمبرداری هیات داوران مدرسه Treviso جشنواره مستند Solo Luna Doc ایتالیا را از آن خود کرده و نامزد بهترین فیلم مستند جشنواره فیلم‌های تلویزیونی شانگهای چین و جایزه تماشاگران جشنواره مردم‌شناسی «پارنو» استونی هم شده بود.
«دلبند» در بخش رسمی جشنواره استانبول ترکیه، جشنواره «ماموت‌لیکس» آمریکا و جشنواره مستند EBS کره‌جنوبی نیز به نمایش درآمده و در جشنواره «بیگ‌اسکای» آمریکا فینالیست بخش Feature Competition شده بود.
این فیلم تندیس شایستگی بهترین مستند کوتاه و نیمه‌بلند بیست و یکمین جشن بزرگ سینمای ایران را نیز بدست آورده است.
«دلبند»  قصه‌ی زندگی دشوار اما شیرین یک مادر تنهای هشتاد و سه ساله به نام «فیروزه» را روایت می‌کند که زندگی منحصر به فردی در دل رشته کوه‌های البرز دارد.
این فیلم محصول مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و شرکت تصویر گستر الهه پارسی (الی ایمیج) به مدیریت الهه نوبخت است که پخش بین‌المللی فیلم را نیز بعهده دارد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«راهبندان»در دفتر موسیقی شهرستان ادب به صدا درآمد


«راهبندان»در دفتر موسیقی شهرستان ادب به صدا درآمد

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

حضور اپراتور «شعا» در جشنواره فجر – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: اپراتور شبکه علمی ایران (شعا) با دو جایزه فناوری‌های نوین و جایزه جامعه دیجیتال در بخش تجلی اراده ملی جشنواره سی و هشتم فیلم فجر (بهمن ۹۸) حضور خواهد داشت.

به گزارش سینماپرس، مهندس مقدم‌فر مدیرعامل اپراتور شبکه علمی با بیان اینکه این اپراتور بر این باور است که سینمای ایران در سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی، چه از لحاظ فنی و چه محتوایی از رشد قابل ملاحظه‌ای برخوردار بوده است، گفت: از آنجا که پدیده سینما از ابتدای پیدایش و در مسیر توسعه خود همواره با موضوع فناوری پیوند داشته، لازم است برای توسعه پایدار این هنر ارزشمند که زبان جهانی است، این پیوند مورد توجه و اهتمام ساختارهای تولیدی صنعت سینما و فیلمسازان کشور قرار گیرد تا سینمای ایران ضمن اعتلا و توسعه، به بالندگی بیشتر در تولیدات سینمایی در کشور بزرگ ایران نائل آید.

او در ادامه اظهار داشت: اپراتور شبکه علمی ایران(شعا) که در سال ۲۰۱۹ موفق به دریافت جایزه جامعه جهانی اطلاعات  (WSIS)  شده ضمن توجه به توسعه زیست بوم اقتصاد علم و هنر کشور معتقد است که با وجود پیشرفت های سینمای ایران، این صنعت کماکان از گستره امکانات فناوری‌های نوین تصویری بهره کافی نمی‌برد و از طرف دیگر از نقش سازنده و مفید فناوری‌های ارتباطی در توسعه و تعالی جامعه بندرت تصویری مثبت و مؤثر ارائه می‌کند. بدون شک، استفاده از فناوری‌های نوین دیجیتال در حوزه تصویرپردازی، زبان و بیان سینمای این مرز و بوم را غنی‌تر، خلاقانه‌تر و گسترده‌تر خواهد ساخت و با وجود نیروی انسانی جوان و آزموده در این حوزه‌ها، می‌تواند نقشی تعیین‌کننده در تماشایی‌تر کردن و گسترده‌تر کردن مخاطبان سینمایی کشور داشته باشد. ‌

مهندس مقدم‌فر با بیان این که اپراتور شبکه علمی ایران (شعا) در سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر نیز حضور داشته، گفت: این اپراتور سال گذشته اعلام کرد در ساخت فیلم‌هایی که با رویکرد نهادینه‌سازی فناوری اطلاعات در جامعه پویای ایران ساخته شوند و یا در ساخت آن ها از ابزار و فناوری های دیجیتال استفاده شده باشد، مشارکت کرده و ازآن ها حمایت خواهد کرد و امیدوار است این موضوع در روند تولیدات سینمایی کشور نیز تداوم یافته و صنعت سینمای ایران مسیر توسعه در این زمینه‌ها را طی کند.
او در پایان گفت: امسال نیز مانند سال گذشته  با دو جایزه فناوری‌های نوین و جایزه جامعه دیجیتال در بخش تجلی اراده ملی جشنواره سی و هشتم فیلم فجر (بهمن ۹۸) حضور خواهیم داشت و از فیلم‌هایی که در ساخت آنها از فناوری‌های دیجیتال تصویر (جلوه های تصویری) در خدمت زبان و بیان سینما به صورت مؤثر استفاده شده و نقش بی بدیل این فناوری‌ها را در تماشایی‌تر کردن تولیدات سینمایی کشور به نمایش گذاشته باشد و همچنین فیلم‌هایی که با نگاه به توسعه جامعه دیجیتال در مسیر نهادینه کردن فناوری های اطلاعات (IT) در جامعه جریان سازی کرده و بر ارتقاء کیفیت زندگی به کمک این فناوری‌ها تاکید نماید؛ حمایت و جوایز ارزشمندی اهدا خواهیم کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع