X

بایگانی دی 7, 1398

دفتر سینمایی

انتخاب اعضای گروه داوری بخش مسابقه مقالات جشنواره تئاتر اکبر رادی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: اعضای گروه داوری بخش مسابقه مقالات رادی‌شناسی جشنواره تئاتر اکبر رادی انتخاب شدند. بنیاد رادی به مناسبت سالگرد این نمایشنامه‌نویس پیامی صادر کرد.

به گزارش سینماپرس، بخش مسابقه  مقالات رادی شناسی جشنواره به‌صورت رقابتی برگزار می‌شود و در این دوره توجه خود را به موضوعات و عناوینی همچون توجه به ارزش‌های نهاد خانواده در آثار اکبر رادی، مفهوم شهر و شهرنشینی و حقوق شهروندی در آثار استاد اکبر رادی، روایت‌شناسی در آثار استاد اکبر رادی، بررسی آثار استاد اکبر رادی از دیدگاه نقد تکوینی، ره‌یافت‌ها و الگوها در دراماتورژی آثار استاد اکبر رادی، شیوه‌های کارگردانی نمایشنامه‌های اکبر رادی، گرته‌برداری، اقتباس و برداشت آزاد از آثار استاد اکبر رادی و بررسی تطبیقی نمایشنامه‌های استاد اکبر رادی با آثار ادبیات نمایشی جهان معطوف کرده است.

 شهرام زرگر، مدرس دانشگاه و عضو هیئت‌علمی دانشگاه هنر است و در زمینه‌هایی چون ترجمه، نویسندگی و کارگردانی تئاتر، تدریس، داوری جشنواره و … فعالیت دارد. دکتر بهرام جلالی‌پور، از اعضای هیئت‌علمی دانشکده سینماوتئاتر، نمایشنامه‌نویس، منتقد تئاتر و پژوهشگر است. همچنین آرش رادی، مؤلف کتاب‌های راهنمای فیلم‌نوآر  و  کمدی کلاسیک، عضو هیئت‌مدیره بنیاد رادی و داور بخش مقالات در نخستین دوره جشنواره استاد اکبر رادی بوده است.

پیام بنیاد اکبر رادی به مناسبت پنجم دی ماه، سال روز درگذشت استاد اکبر رادی

متن پیام به این شرح است:
«دوازده سال از نبودن آقای نمایشنامه‌نویس می‌گذرد؛ نمایشنامه‌نویسی که هم ادبیات نمایشی و تئاتر ایران را هویت‌مند ساخت و هم‌زبان پارسی را غنا بخشید. جایش را سبز می‌کنیم و یادش را در این روزگار ناشاد  گرامی می‌داریم.»

دومین جشنواره تئاتر اکبر رادی نیز از ۲۵ دی‌ماه سال جاری به مدت چهار روز با دبیری بهزاد صدیقی و همکاری اداره کل هنرهای نمایشی، شورای اسلامی شهر تهران، فرهنگسرای سرو و  اداره کل هنرهای نمایشی رادیو (رادیو نمایش) در تهران برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ابتکار برنامه «سمت خدا» در تکریم اسماء متبرکه – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نجم الدین شریعتی، مجری برنامه تلویزیونی «سمت خدا» از مخاطبان خود خواست تا قرآن و کتب ادعیه فرسوده خود را برای این برنامه بفرستند.

به گزارش سینماپرس، «نجم الدین شریعتی» مجری برنامه «سمت خدا» در این برنامه اعلام کرد که برای تکریم  اسماء متبرک الهی برنامه ریزی جدیدی انجام شده است.

بنا بر این گزارش، این ابتکار اختصاص یک صندوق پست دائمی برای دریافت اسامی متبرکه، قرآن ها و کتب ادعیه فرسوده در محل کار و منزل است که جمع آوری شده اند.

مخاطبان برنامه کافی است بعد از جمع آوری اسامی و یا کتب آنها را درون پاکتی قرار داده و به آدرس شهر مقدس قم، صندوق پستی ۱۵۵۵ ارسال کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سریال خانگی کرگدن

کرگدن

سریال کرگدن به کارگردانی کیانوش اسدی زاده

 

کرگدن  به کارگردانی کیارش اسدی زاده

و نویسندگی علی اصغری و مهرداد کوروش نیا چند قسمتی است که روایت خود را آغاز کرده است.

داستان مربوط به عده ای جوان با مهارت در زمینه های مختلف ورزشی است

که وارد چالشی به نام کرگدن شده

و در‍ پی آن ناخواسته وارد ماجراهای تازه ای میشوند.

روایتی غیر خطی با موضوعی بکر و خاص همچنین استفاده از بازیگران نام آشنای تئاتر

پوستر سریال کرگدن

همچون پانته آ پناهی ها، مهدی کوشکی، الهام کردا و…

به تنهایی میتواند باعث جذب مخاطبان بسیار و پیگیری آنان برای ادامه سریال شود.

اما فیلمنامه دچار مشکلاتی است که تمام ایده های جذاب را نه تنها در نطفه خفه کرده

بلکه درست همان است که فیلم را دچار سقوط میکند.

روایت غیر خطی که برای ایجاد هیجان و اثری ناب خلق شده کم کم تبدیل به سکانس هایی کسالت آور

و در نهایت باعث گیج شدن مخاطب میشود.

اینکه بازه های زمانی بسیاری از یک ماه قبل گرفته تا یکسال قبل را با فلاش بک های متعدد شاهدیم

تمهیدی است که علاوه بر اینکه به پرداخت شخصیتها کمکی نمیکند بلکه آنها را در تیپ نخستین خود رها کرده

و علی رغم استفاده از جلوه های ویژه تبدیل به شخصیت نشده که حتی به یک قدمی آن هم نمیرسند.

پوستر سریال کرگدن

اما سوال بزرگ اینجاست که گیسو و رها و نوید و دانیال و…

که هر کدام یک ورزش را به طور حرفه ای انجام میدهند

و جزو جدایی ناپذیر زندگی آنان است و برای ابراز آن وارد این چالش شده اند

آیا اگر هر کار دیگری هم میکردند فرقی به حال مخاطب داشت؟

چرا هیچ کدام به درستی معرفی نمیشوند و دلیلی برای شناخت آنها و ترغیب بیننده به آنها وجود ندارد.

نکته دیگر اینکه رابطه دانیال با اسبش (که به دست مادرش تیر خورده و می میمرد)

که ظاهرا رابطه ای ورای رابطه یک اسب سوار معمولی با اسبش است بیننده را چندان متاثر نمیکند.

برای روشن تر موضوع شدن ارجاع میدهیم به فیلم گاو ساخته داریوش مهرجویی

و رابطه مش حسن با گاوش که چگونه کارگردان بیننده را در فراق و غم مش حسن

در نبود گاوش شریک کرده تا جایی که خود تبدیل به همان گاو از دست رفته میشود.

اما در اینجا نه تنها رابطه ای ساخته نمیشود که غم و اندوهی بعد از مرگ او در میان نیست

و آنچه میبینیم ساختگی و غیر قابل باور است.

پوستر سریال کرگدن

اما در این میان شرکتی که آغازگر ماجرا و ایجاد کننده چالش کرگدن بوده و بنا به گفته خود رویکرد تبلیغاتی داشته

و به شرکت کنندگان وعده مبالغ بسیار هنگفتی داده است

دارای مافیای پشت پرده سطحی و غیر قابل باور است که تنها ادعای گسترده و خطرناک بودن را دارد

اما در حقیقت از جانب او خطری کسی را تهدید نمیکند.

ونوشه عظیمی از عوامل اصلی این مافیا هر چند به کمک بازی خوب پانته آ پناهی ها قابل درک و باور است

اما او از یکی از سران مافیا به یک عاشق ریاضت کش که تنها به وعده های معشوق(نوید) دلخوش کرده

و زاری و بهانه جویی میکند تقلیل میابد.

اینکه کارگردان با دیدن سریال های اکشن آمریکایی تصمیم به اجرایی در سبک و سیاق آن گرفته تصمیمی است که نیازمند تحقیق فراوان و استفاده از فیلمنامه مناسب دارد

و تنها بسنده کردن به جلوه های ویژه و حرکات دوربین تراولینگ و هلی کم کافی نبوده و دلیلی بر خلق هیجان و داستان پردازی مناسب نیست.

امیدواریم در ادامه راه شاهد برطرف شدن نواقص و رشد بهتر این سریال باشیم.

 

بازیگران سریال کرگدن

هدی زین العابدین

سارا بهرامی

مصطفی زمانی

 

منتقد : ندا رضایی

امتیاز دهی به این سریال 

لینک تماشای سریال

مجله الکترونیک “دفتر سینمایی”

تمام

 

دفتر سینمایی

هنرمندان هم مانند سایر مشاغل مشمول پرداخت مالیات شوند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مرکز پژوهش‌های مجلس با انتشار گزارشی ضمن تاکید بر غیرمنطقی بودن معافیت مالیاتی فعالیت های هنری در کشور، پیشنهاد داد: ضمن در نظر گرفتن یک حداقلی از درآمد و اعطای معافیت مالیاتی تا آن سقف، درآمد حاصل از فعالیت‌های هنری نیز همانند درآمد سایر مشاغل، مشمول پرداخت مالیات قرار گیرد.

به گزارش سینماپرس، مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی با انتشار گزارشی با عنوان «بررسی تجارب کشورها در زمینه‌ معافیت‌های مالیاتی ۲. درباره معافیت مالیات بر درآمد فعالیت‌های هنری» اعلام کرد:

در بخش «چکیده» گزارش بازوی کارشناسی مجلس آمده است: «کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی که یکی از راهبردهای ایجاد توسعه و رشد اقتصادی پایدار محسوب می‌شود، مستلزم انجام برخی اصلاحات در ساختار غیرکارآمد نظام مالیاتی کنونی است. وجود پایه‌های مالیاتی محدود و فهرست بلندبالای معافیت‌های مالیاتی  در کشور ضمن اینکه عدالت مالیاتی را خدشه‌دار می‌کند باعث شده است در عمل نظام مالیاتی کشور یکی از کارکردهای اصلی خود یعنی بازتوزیع درآمد را به درستی انجام ندهد.

در ایران معافیت‌های مالیاتی زیادی وجود دارد که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به درآمدهای فعالان اقتصادی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی، سود سپرده‌های بانکی، صادرات برخی از مواد خام، فعالیت‌های انتشاراتی و مطبوعاتی، مدارس غیرانتفاعی و فعالیت‌های فرهنگی و هنری اشاره کرد. وِیژگی مشترک قریب به اتفاق معافیت‌های اعطایی در قانون مالیات‌ها در ایران این است که عموما غیرهدفمند، غیرمشروط و دائمی هستند. در حالی‌که معافیت مالیاتی لازم است در چارچوب مبانی نظری و تجربی تصویب و اجرایی شود.

بررسی تجارب کشورهای مختلف در زمینه معافیت‌های مالیاتی که در بیشتر موارد بادقت و وسواس زیاد طراحی می‌شود، می‌تواند در اعمال معافیت‌های هدفمند و بالتبع پرهیز از معافیت‌های غیرهدفمند راهگشا باشد.

در این گزارش ضمن بیان چرایی اعمال معافیت‌ بر درآمد در نظام‌های مالیاتی، به بررسی تجربه سایر کشورها در اعطای معافیت به فعالیت‌های هنری پرداخته شده است. بررسی دلایل نظری وضع معافیت مالیاتی در سایر کشورها در کنار واکاوی تجربه سایر کشورها در حوزه اعطای معافیت به فعالیت‌های هنری نشان می‌دهد  معافیت‌های قانونی اعطا شده به فعالیت‌های هنری در کشور با منطق اعطای معافیت‌های مالیاتی سازگار نبوده و سه ویژگی هدفمند بودن، مشروط بودن و غیردائمی بودن را ندارد.   بر این اساس پیشنهاد می‌شود ضمن در نظر گرفتن یک حداقلی از درآمد و اعطای معافیت مالیاتی تا آن سقف (مانند سایر مشاغل و حقوق‌بگیران)، درآمد حاصل از فعالیت‌های هنری نیز همانند درآمد سایر مشاغل، مشمول پرداخت مالیات قرار گیرد. شایسته ذکر است براساس مبانی نظری و تجارب سایر کشورها، حمایت از فعالیت‌های گوناگون به‌ندرت از مسیر اعطای معافیت‌های مالیاتی آن‌ها  می‌گذرد بنابراین حمایت‌ از فعالیت‌های هنری نیز می‌تواند از مسیرهای دیگری غیر از معافیت مالیاتی انجام شود؛ به‌طورمثال می‌توان با افزایش منابع «صندوق اعتباری هنر» به حمایت (توسعه‌ای، معیشتی، بیمه‌ای و …) از فعالان عرصه هنر در کشور پرداخت».

*معافیت مالیاتی فعالیت های هنری از لحاظ عدالت اجتماعی قابل توجیه نیست

در بخش «جمع بندی و نتیجه گیری» گزارش این مرکز پژوهشی آمده است: «طی سالیان متمادی بیماری وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی موجب شده است که اقتصاد کشور و در نتیجه  آن رفاه عمومی جامعه از نوسانات درآمدهای نفتی که به تورم و  نوسانات شدید نرخ ارز منجر می‌شود، آسیب ببیند. اصلی‌ترین راه برای جلوگیری از این نوسانات و ایجاد رشد پایدار که به افزایش درآمد سرانه و رفاه عمومی منجر می‌شود، تأمین درآمد پایدار مالیاتی است. قطعاً یکی از راهکارهای افزایش درآمدهای مالیاتی مشارکت عمومی اقشار مختلف در کاهش معافیت‌های مالیاتی است که به نظر می‌رسد معافیت درآمد حاصل از فعالیت‌های هنری از این دسته باشد.

براساس مبانی نظری و تجارب سایر کشورها، حمایت از فعالیت‌های گوناگون به‌ندرت از مسیر اعطای معافیت مالیاتی آن فعالیت‌ها می‌گذرد و یکی از مهم‌ترین دلایل این مهم آن است که وجود چنین معافیت‌های غیرهدفمندی موجب کاهش شفافیت در هر نوع فعالیتی می‌شود، مساله‌ای که هم‌اکنون به‌دلیل دامنه گسترده معافیت‌ها در قانون مالیاتی ایران شاهد آن هستیم. با توجه به آسیب‌های فراوان معافیت‌های مالیاتی، کشورها تلاش کرده‌اند از مسیرهای دیگری به بخش‌هایی که لازم است از آن‌ها حمایت شود، اقدام نمایند. به‌طورمثال می‌توان با افزایش منابع «صندوق اعتباری هنر» به حمایت (توسعه‌ای، معیشتی، بیمه‌ای و …) از فعالان عرصه هنر در کشور پرداخت.  

اگرچه اعطای معافیت بدون هیچ قیدی به فعالیت‌های هنری از منظر عدالت اقتصادی چندان قابل توجیه به نظر نمی‌رسد، اما اگر به هر دلیل قرار است از برخی  فعالیت‌های هنری در کشور حمایت‌هایی از جنس حمایت‌های مالیاتی صورت پذیرد، با توجه به اصول مالیاتی این حمایت‌ها باید محدود، مشروط و موقتی باشد که معافیت‌های کنونی حوزه هنر هیچ‌کدام از این شرایط را دارا نمی‌باشد.

همان‌طور که بیان شد در بسیاری از کشورها، نه‌تنها فعالیت‌های هنری از پرداخت مالیات معاف نیستند بلکه با توجه به جایگاه و مقبولیت اجتماعی هنرمندان، از ظرفیت هنرمندان برای تشویق مردم برای پرداخت مالیات استفاده می‌شود. متأسفانه در ایران از این ظرفیت‌ هنرمندان به دلیل معافیت بی‌قید و شرط فعالیت‌های هنری استفاده بهینه انجام نگرفته است.

ابزار مالیاتی به عنوان یکی از ارکان ایجاد شفافیت اقتصادی در کشورهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد عدم‌شفافیت مالی در حوزه فعالیت‌های هنری که بخشی از آن نشات گرفته از  معافیت مالیاتی این حوزه است  مورد انتقاد اصحاب فرهنگ و هنر هم قرار گرفته است.  
بررسی تجربه‌ی سایر کشورها نشان می‌دهد هنرمندان در اغلب کشورها به عنوان عضوی از جامعه با پرداخت مالیات در تأمین هزینه‌های عمومی مشارکت می‌کنند و به خاطر نقش این قشر در الگوسازی و ایجاد فرهنگ عمومی، فعالیت‌های آن‌ها و مالیاتشان بیشتر زیر ذره‌بین قرار دارد.

همان‌طورکه هر ساله برای همه صاحبان درامد از جمله کارکنان دولت، معلمان، پزشکان و پرستاران و سایر صنوف یک معافیت پایه مالیاتی در نظر گرفته می‌شود برای هنرمندان نیز باید این معافیت لحاظ شود به‌طوری‌که صرفا صاحبان درآمد بیش از مقدار تعیین شده (سالانه) مشمول مالیات شوند».

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

حرمت امامزاده را متولی‌اش نگه می‌دارد! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: «محسن امیر یوسفی» کارگردان پر حاشیه و کم‌کار سینمای ایران در تازه‌ترین حاشیه‌سازی و خوشمزه‌بازی‌هایش که ید طولایی در آن دارد، خواستار حضور فیلم اکران شده «آشغال‌های دوست‌داشتنی» با عنوان «آشغال‌های دوست‌داشتنی اصل»! در جشنواره فیلم فجر شده‌است.

به گزارش سینماپرس، ضرب‌المثل معروفی است که می‌گوید: «حرمت امامزاده را متولی‌اش نگه می‌دارد». حال، عیان و بیان این ضرب‌المثل مصداقی‌شده بر رفتارهای یک فیلمساز که بر حسب اتفاق در اینجا هم متولی کانون کارگردانان خانه سینمای ایران است.

«محسن امیر یوسفی» کارگردان پر حاشیه و کم‌کار سینمای ایران در تازه‌ترین حاشیه‌سازی و خوشمزه‌بازی‌هایش که ید طولایی در آن دارد، خواستار حضور فیلم اکران شده «آشغال‌های دوست‌داشتی» با عنوان «آشغال‌های دوست‌داشتنی اصل»! در جشنواره فیلم فجر شده‌است.

فیلم «آشغال‌های دوست‌داشتنی» بعد از آنکه سال‌ها، به خاطر حواشی‌ای که پیرامونش داشت، پشت خط جشنواره و اکران مانده بود، بالاخره در سال گذشته اکران شد و با وجود سر و صدا و شلوغ بازی‌های که امیر یوسفی و دوستانش داشتند با فروش اندکی با سردر سینماها خداحافظی کرد.

امیر یوسفی تا جایی که امکان داشت در این مدت بهره‌برداری رسانه‌ای و غیررسانه‌ای‌اش را از این فیلم کرد و به قول معروف تا جایی که میشد رُس فیلم را کشید. ولی ظاهراً این پروسه به مذاقش خوش آمده و می‌خواهد این خوشمزه‌بازی‌اش را ادامه بدهد.

برای هر سینماگر و مخاطب سینمایی مشخص است که نمی‌شود فیلمی را که اکران شده و روی پرده را دیده در جشنواره فیلم فجر پذیرفت. حال اینکه خود امیر یوسفی بنا بر سمتش که بلانسبت رئیس کانون کارگردانان خانه سینماست از همه‌کس بر این قانون واقف‌تر و آگاه‌تر است.

این فیلمساز همه جا پر کرده‌است این نسخه یک بازیگر جدید دارد و آن کسی نیست جز «بهروز وثوقی». امیر یوسفی در نامه‌ای از اعضای هیات انتخاب سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر خواسته تا با نمایش «آشغال‌های دوست داشتنی اصل»، اجازه دهند بازی بهروز وثوقی، پس از ۴۱ سال بر پرده سینما دوباره دیده شود.

حرمت امامزاده را متولی‌اش نگه می‌دارد!
گفته می‌شود امیر یوسفی فیلمبرداری این سکانس‌ها را شخصاً در پاییز سال ۹۱ و پس از طی مراحل تولید در ایران، در سفری که به آمریکا داشته انجام است.

امیریوسفی درباره تفاوت نسخه جدید و نسخه اولیه گفت: «این نسخه دلخواه کارگردان است که دقیقاً مطابق فیلمنامه پروانه ساخت گرفته از سازمان سینمایی در سال ۹۱ است. نسخه جدید ۵۵ دقیقه با نسخه اکران شده تفاوت دارد که این پلان‌ها جداگانه در پاییز ۹۱ فیلمبرداری‌شده، ولی در نسخه اکران نبود. در این نسخه جدید که هفت سال آماده اکران بوده بازیگری جدید هم حضور دارد که از نقش‌های اصلی است و در نسخه اکران شده حضور نداشت.»

درباره این صحبت‌ها و گفته‌های امیر یوسفی چند نکته وجود دارد که باید به آن‌ها پرداخت.

اولین نکته این است که وقتی رئیس کانون کارگردانان خانه سینما از قانون و حد و حدود قانونی کار کردن در حوزه سینما مطلع است، چرا این همه اصرار بر خبر پراکنی درباره مثلاً نسخه اصلی این فیلم دارد؟

آیا صرف اینکه یک بازیگر جدید در این فیلم بازی کرده یا سکانسی به آن اضافه شده مجوزی است برای اکران دوباره یا حضور در جشنواره فجر؟

اگر این باشد که از فردا همه فیلم‌ها و صاحبانشان می‌توانند با یک تدوین مجدد و اضافه کردن چند سکانس که معمولاً  در دست و بالشان هم هست مدعی اکران نسخه جدید و حضور در جشنواره بشوند.

نکته دیگر اینکه مگر در فیلمنامه‌ای که آقای امیر یوسفی مدعی نسخه اصلی بودن آن است مشخص شده که قرار است این نقش را کدام بازیگر بازی کند که امروز دارند با اسم و رسم «بهروز وثوقی» اسکی‌بازی خبری می‌کنند؟

نکته دیگر اینکه مگر رئیس کانون کارگردان در این حد شناخت و آگاهی از قوانین سینمای ایران و جمهوری اسلامی ندارد که نمی‌داند «بهروز وثوقی» مجوز حضور در فیلم‌های سینمای ایران را ندارد؟

نکته آخر اینکه آیا مدیران وزارت ارشاد و مسوولین سینمایی نمی‌خواهند از آقای کارگردان سوال کنند که شما با چه مجوزی و با چه اختیاراتی رفته اید با پول بیت المال (سرمایه گذار فیلم بنیاد سینمایی فارابی) ریخت و پاش کرده اید و بدون اطلاع و گرفتن مجوز از ما یک بازیگر بدون مجوز را برای بازی در فیلم انتخاب کرده اید؟

به نظر می‌رسد این حرکت و بازی رسانه‌ای امیر یوسفی جز ریشخند و مسخره‌کردن مخاطبان سینمایی در وهله اول و مدیران سینمایی در وهله دوم و در سر آخر خود سینما چیز دیگری نباشد.

متأسفانه باید گفت وقتی رئیس کانون کارگردان سینما خودش باب مسخره‌بازی و لیچار بار کردن را در سینما را باز می‌کند، آن وقت چه انتظاری می‌توان مثلاً از آن فلان فیلمساز جوان داشت!؟

وقتی رئیس کانون کارگردان و فیلمسازان این مملکت نگاهشان و رفتارشان با سینما تا این حد بچگانه، دم‌دستی و چیپ است، چرا انتظار دارند متولیان فرهنگ، مدیران سینمایی و مخاطبان سینما آن‌ها و فیلم‌هایشان را جدی بگیرند!؟.

آقای امیر یوسفی! بله. «حرمت امامزاده را متولی‌اش نگه می‌دارد». سینما را شما بی‌حرمت، توسری‌خور و هر کی هرکی می‌کنید و فردا فحش و ناسزایش را به فلان مدیر و فلان رسانه و فلان نهاد می‌دهید که این‌ها جلوی فیلم من را گرفته‌اند!

جالب است بداندید که محسن امیر یوسفی با ساختن تنها سه فیلم رئیس کانون کارگردان سینمای ایران شده‌است، آن هم فیلم‌هایی که بیش از آنکه فیلم‌های تأثیرگذار و جریان‌ساز باشند، به واسطه حواشی و جنجال‌هایی که ظاهراً این کارگردان سرشته خوبی در آن دارد، دیده شده‌اند.

*جوان آنلاین

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نمایش‌های زمستانی که روی صحنه می روند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تماشاخانه‌های مختلف شهر این روزها میزبان نمایش‌هایی است که در سردترین فصل سال به اجرا می‌روند.

به گزارش سینماپرس، با آغاز فصل زمستان شاهد اجرای نمایش های مختلفی در سطح شهر هستیم که به اختصار به معرفی آن ها می پردازیم.

نمایش‌هایی که با آغاز فصل زمستان اجرا می‌شوند

تئاتر شهر

نمایش «چنور» به نویسندگی و کارگردانی قطب الدین صادقی و با بازی فرشید گویلی از تاریخ ۲۱ آذر تا ۷ بهمن هر شب ساعت ۲۰  در سالن چهارسو به اجرا می‌ رود.

در خلاصه نمایش آمده است: چنور داستان یک جستجوی عاشقانه است. مردی پس از دو دهه غیبت به خاک و دیار خود باز میگردد، اما می‌بیند همه چیز و همه کس تغییر کرده اند. او حتی کمترین نشانی هم از عشق از دست رفته اش نمی‌یابد.

نمایش «جنایات قلب» نوشته بت هنلی و کارگردانی دلارا نوشین از تاریخ  ۰۸ دی تا ۰۷ بهمن هر شب ساعت ۱۹:۳۰ در سالن سایه روی صحنه می‌رود. آزاده اسماعیل خانی، تینا بخشی، علیرضا مویدی، سارا توکلی، پگاه ارضی، تورج ثمینی پور بازیگران این نمایش هستند.

در خلاصه نمایش آمده است: این نمایش داستان سه خواهر را روایت می‌کند که هر کدام به نوعی درگیر چالش‌های احساسی عمیقی هستند که موانع بزرگی را در زندگی برایشان ایجاد کرده و هر کدام از شخصیت‌های نمایش درگیر درونیات متناقض و به نوعی سرکش و تمایلات عجیب و بعضا جنایتکارانه هستند.

نمایش «فرانکنشتاین» به نویسندگی و کارگردانی ایمان افشاریان از تاریخ ۰۶ آذر تا ۱۱ دی هر شب ساعت ۲۰  در سالن اصلی اجرا می‌شود. پژمان جمشیدی، بانیپال شومون، آناهیتا افشار، سوده شرحی، محمد پویا، سیاوش میری، حسین آیرمی، حامد ابریشمی، مبین تقوی، محمد حقیقی پور، امین رجائی، امید رضائی، مهدی روحانی، سعید زینلی، فرید کیامرثی، توحید لواسانی، مجتبی نصرت، پویا نجفی بازیگران این نمایش  هستند.

در خلاصه نمایش آمده است:نمایش فرانکنشتاین روایت دانشمند جاه‌طلبی است که با استفاده از کنار هم قرار دادن تکه‌های بدن مردگان و اعمال نیروی الکتریکی، جانوری زنده به شکل یک انسان و با ابعادی اندکی بزرگ‌تر از یک انسان معمولی می‌سازد. موجودی با صورتی مخوف و ترسناک که بر همه جای بدنش رد بخیه‌های ناشی از دوختن به چشم می‌خورد. این موجود تا بدان حد وحشتناک است که همه، حتی خالقش از دست شرارت‌های او فرار می‌کنند. هیولایی که خالقش نیز نمی‌تواند آن را کنترل کند و خود مقهور آن می‌شود.

نمایش‌هایی که با آغاز فصل زمستان اجرا می‌شوند

ایرانشهر

نمایش «باق وحش» نوشته فراز مهدیان دهکردی و کارگردانی امیربهاور اکبرپور دهکردی و با بازی سید مهدی حسام‌الذاکرین، آرزو عبدالهی، مائده رفیعی از تاریخ ۸ دی ماه هر شب ساعت ۱۹ در سالن  استاد ناظرزاده کرمانی روی صحنه می‌رود.

نمایش «بوقلمون» به نویسندگی و کارگردانی خیراله تقیانی پور و با بازی هدایت هاشمی، علی سلیمانی سرنسری، سیروس همتی، مه لقا باقری، جواد پورزند، وحید نفر، احمد لشینی، محسن زرآبادی، محمد هادی عطایی، حسین شفیعی، میلاد ابراهیمی، علی اکبر اعتماد مقدم، علی سلیمی، مرتضی موسوی، محسن صادق پور از تاریخ ۲۵ آذر تا ۲۵ دی هر شب ساعت ۱۹ در سالن استاد سمندریان روی صحنه می‌رود.

در خلاصه نمایش آمده است: زنی صورت خود را پوشانده و با پوشش غریبه‌ای وارد شهر شده و پشت تمامی حریفان را به خاک مالیده وکشتی گیری غریبه نقل محافل مردم شهر میشود، پهلوان اکبر پهلوان اول شهر احساس خطر میکند وبه دنبال توطئه ایست تا حریف (غریبه) را از میان بردارد.

نمایش «شیر خشک»   به نویسندگی و کارگردانی نوید معمار از تاریخ  ۸ دی تا ۴ بهمن هر شب ساعت ۲۱ در سالن استاد ناظرزاده کرمانی و  با بازی علی باقری، پریسا صبورنژاد، مهتاب ثروتی، بهار رضی زاده، آرمان خوزستانی، ماهنی مهرپور، نیوشا شهیدیان، نرگس هزار، سوزان عمران، فائزه ندایی، مهسا پوره، شیده غفاریان، نگین‌فیروز منش، دیبا فلاح، مائده جلالی، لیلا امانت، مهری کاظمی، برسام نوری به اجرا می‌رود.

نمایش «لانچر ۵» به نویسندگی و کارگردانی پویا سعیدی، مسعود صرامی و با بازی امیر نوروزی، میلاد چنگی، مجید یوسفی، محمد حق‌شناس، صادق برقعی، مرتضی سلطان محمدی، باسط رضایی، حامد محمودی، مجتبی یوسفی، عرفان امین، فرشید روشنی، امیرحسین احمدی، منصور نصیری، پویا عربگری، علی چایچی از تاریخ ۵ تا ۲۴ دی هر شب ساعت ۲۱:۱۵ در سالن استاد سمندریان اجرا می‌شود.

در خلاصه نمایش آمده است:در پادگانی نظامی سه تیرانداز به فاصله‌ زمانی یک ماه منجر به مرگ سه سرباز شده است. به دلیل اهمیت موضوع سروان شایگان افسر دایره بازرسی از طرف ستاد کل مامور حل و فصل پرونده می‌شود.

نمایش «پونز» به نویسندگی و کارگردانی صحرا فتحی و با بازی تینو صالحی، غزل شجاعی، هامون سیدی، صحرا فتحی، نجلا نظریان، سعید دشتی از تاریخ ۰۵ تا ۳۰ دی هر روز ساعت ۱۶:۳۰ در سالن استاد سمندریان به اجرا می‌رود.

در خلاصه نمایش آمده است:تمام اتفاقات این نمایش در روزی تعطیل در شرکت تولید و پخش پونز میگذرد، همراه با سوتفاهم و بدبیاری.

نمایش‌هایی که با آغاز فصل زمستان اجرا می‌شوند

سنگلج

نمایش کمدی «حیاط خانه حشمت خانم» به نویسندگی و کارگردانی عظیم موسوی ۲۱ آذر تا ۱۷ دی ماه ساعت: ۱۹:۴۵ در تماشاخانه سنگلج روی صحنه می‌رود. مژده ارجمند، سپیده دستینه، محمود راسخفر، حسین صادقیه، علی فتحعلی، سمیه کارگر، نگارمقدسی، مهدی نوری از بازیگران این نمایش هستند.

نمایش‌هایی که با آغاز فصل زمستان اجرا می‌شوند

خانه هنرمندان

نمایش «قلعه حیوانات» نوشته بهروز غریب پور و کارگردانی عارفه آزرمی، سعیده خوش نژاد از تاریخ  ۲۴ آذر تا ۱۳ دی هر شب ساعت ۱۸ در سالن استاد انتظامی به اجرا می‌پردازد. مهشاد حجتی، کوروش دستورانی، ستایش آزاد منش، مهتا هاشمی، تینا خلج، کیارش احمدزاده، محمدحسین ولیلو، مهیار کشاورز، عارفه آزرمی، ملیحه زینعلی، میلاد مرتضوی بازیگران این نمایش هستند.

در خلاصه نمایش آمده است: قلعه‌ حیوانات داستان دژی است بدون انسان، اما حیواناتش «زمانی که سر به راه می‌شوند، آدم می‌شوند!» قلعه‌ حیوانات، قصه‌ شعارها و شورهاست، شعارهایی که عاقبتشان پاک شدن با قلم نرم، اما کاریِ باد و باران و آفتاب است و شورهایی که پایانش … قلعه‌ حیوانات حکایتی است آزاد از هر زمان و مکان!

نمایش «سبکی» به نویسندگی و کارگردانی  داریوش علیزاده و با بازی محمدرضا محمدپور، کیوان احمدی، مرتضی مرادی، الناز فرجی، فاضل رفاهی از تاریخ ۲۴ آذر تا ۱۳ دی هر شب ساعت ۲۰:۳۰ در سالن استاد انتظامی اجرا می‌شود.

در خلاصه نمایش آمده است: از تولد تا مرگ چشم برهم زدنی از مقابل چشمانمان میگذرد، این نمایش با نگاهی کمدی به مرگ می‌نگرد، شاید نگاهی آرامتر و شیرین تر.

نمایش‌هایی که با آغاز فصل زمستان اجرا می‌شوند

تالار مولوی

نمایش «سرگذشت باور نکردنی دن کیشوت، ملانصرالدین، هدهد و دیگران در سرزمین عجایب» به نویسندگی و کارگردانی  آرمان طیران از تاریخ ۲۷ آذر تا ۱۸ دی هر شب ساعت ۱۸:۳۰ در سالن اصلی به اجرا می‌رود. علیرضا اخوان، کمال امید، وحید انجامی پناه، فاطمه بستامی، الهه تنهایی، محمدرضا جعفری، عرفان حیدری، سیما خزاعی، محمد ابراهیم خلیلیان، کیومرث دیلمقانی، سید محمد پارسا رضوی، ستایش زینلی، حامد سوری، سحر صفریان، مهرانا عیسی پور، حمیدرضا کاویانی، شیما کریمی، مینا محمدبیگی، اسفندیار میمند، حامد مبردی، الهه نورانی بازیگران این نمایش هستند.

نمایش‌هایی که با آغاز فصل زمستان اجرا می‌شوند

حوزه هنری

نمایش «پدر خط فاصله پسر» به نویسندگی و کارگردانی سینا دلشادی و با بازی علی آباقری، ندا حبیبی، میلاد حجازی، امیرعلی زارعی، فرحان فرحناک از تاریخ ۴ تا ۲۰ دی هر شب ساعت ۱۸:۳۰ در تماشاخانه ماه اجرا می‌رود.

در خلاصه نمایش آمده است: پیر نوجوان فرانسوی که پدر خود را در جنگ با آلمان از دست داده است به دنبال ادامه دادن راه پدر است که اتفاقاتی رخ می‌دهد …

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«مجبوریم» به جشنواره فیلم فجر رفت/ باید منتظر یک فیلم سیاه نمای دیگر از آقای کارگردان باشیم؟ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نسخه‌ فیلم سینمایی «مجبوریم» تازه ترین ساخته رضا درمیشیان در ساعات پایانی روز پنجشنبه (۵ دی ماه) به دفتر جشنواره فجر رسید.

به گزارش سینماپرس، این فیلم به دفتر جشنواره تحویل داده شده تا برای هیات انتخاب به نمایش دربیاید.

سینمایی "مجبوریم"

آخرین حضور درمیشیان در جشنواره فجر ۴ سال قبل با فیلم «لانتوری» است.

«مجبوریم» پنجمین فیلم رضا درمیشیان پس از فیلم های «بغض»، «عصبانی نیستم!»، «لانتوری» و فیلم به نمایش در نیامده «یواشکی» است که قرار است در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر رونمایی شود.

«مجبوریم» پربازیگرترین و پر لوکیشن ترین فیلم درمیشیان است که فیلمبرداری آن در سه ماه در صد لوکیشن در تهران انجام شده که از این میان بخش عمده ای از آن در جنوب شهر تهران فیلمبرداری شده است.
نکته جالب توجه این فیلم پر بازیگر حضور نسل های مختلف بازیگران زن در «مجبوریم» است. ژاله علو، فاطمه معتمدآریا، نگارجواهریان و پردیس احمدیه نسل های مختلف بازیگران زن این فیلم را تشکیل می دهند. «مجبوریم» به سرمایه گذاری و تهیه کنندگی رضا درمیشیان تولید شده است.
بازیگران: فاطمه معتمدآریا، نگار جواهریان، پارسا پیروزفر، بهمن فرمان آرا، پردیس احمدیه، مجتبی پیرزاده، بابک کریمی، همایون ارشادی، پریوش نظریه، رضا بهبودی، احمد حامد، مریم بوبانی، راموناه شاه، هوشنگ قوانلو، مسیح کاظمی، سپیده علی محمدی، غزل شجاعی، خورشید چراغی پور، مهدی نصرتی، رویا بختیاری، محمد رضا مالکی، محمد حیدری، نسیم جمشیدی، محسن خوئینی ها، حامد رحیمی نصر، حسین مسلمی، سیامک ادیب، یگانه ظرافتی، نازی خاتمی، شراره رنجبر، یاسمین پازوکی، حسام زارع مقدم، مهناز کرباس چیان، حیدر طلوعی نیا، سید داود مرتضوی، سهیل قناعتی، فرهاد ریش سفیدی، سعید اکبری، سپهر سهرابی، علی بلوردی و… با حضور: ژاله علو.

مشاهده خبر از سایت منبع