سینماپرس: باران کوثری یکی از پرحاشیهترین بازیگران سینمای ایران که عادت دارد در همه زمینهها اظهار نظر کند، ۲۸ سال است که در عرصه سینما و تئاتر فعال است اما بعضا رفتارهای سیاسیاش بر فعالیتهای سینماییاش غالب میشود.
به گزارش سینماپرس، سلبریتی (celebrity) در لغت به معنای فردی مشهور است، اشخاصی پرطرفدار که شهرت خود را مدیون رسانهها هستند و از این شهرت به دست آمده برای خود موقعیت اجتماعی و ثروت قابل توجهی رقم میزنند.
سینما، تلویزیون، موسیقی، ورزش، سیاست و امروزه دنیای مجازی همگی ابزاری هستند که میتواند در به شهرت رسیدن فرد کمک کند؛ اما نکته قابل توجه در مورد سلبریتیها این است که هر فرد زمانی که شهرتی برای خود دست و پا کرد، باید جهت حفظ محبوبیت فقط در حوزه تخصص خود اظهار نظر کند. متأسفانه این مهم در ایران خیلی مورد توجه نیست و سلبریتیهای ایرانی در هر موضوعی به خود جرئت دخالت میدهند، فارغ از اینکه آن اظهار نظر چه خساراتی برای کشور به بار خواهد آورد یا نه!
گروه فرهنگ و هنر قصد دارد ضمن پرداختن به زندگی برخی سلبریتیها در ایران، حاشیههای ایجادشده از سوی آنها در خلال فعالیتهای حقیقی و مجازیشان را بازخوانی کند. دومین شماره این پرونده به باران کوثری اختصاص دارد، یکی از سلبریتیهای خانواده سینماست که سال ۹۶ در میتینگ تبلیغاتی روحانی به شدت برای رای آوردن دولت تدبیر و امید سنگ تمام گذاشت.
باران کوثری متولد ۲۵مهر ماه ۱۳۶۴ در تهران است. انصراف وی از رشته جامعه شناسی نشان دهنده این است که این بازیگر به داشتن مدرک دیپلم بسنده کرده است.
«بهترین بابای دنیا» ساخته داریوش فرهنگ نخستین تجربه بازیگری باران کوثری در عرصه فعالیتهای هنری اوست که در سال ۱۳۷۰ و تنها در سن ۷سالگی به بازی در این فیلم پرداخت و پس از این تا سالها در فیلمهای مادرش «رخشان بنیاعتماد» حضور داشت تا به شهرت برسد.
رخشان بنیاعتماد مادر باران کوثری نیز از جمله فعالین دنیای سینماست که این روزها به دلیل تحریک اغتشاشگران به بهانه سقوط هواپیمای اوکراینی حسابی مورد توجه قرار گرفته است.
باران کوثری به همراه پگاه آهنگرانی در دوره دوم ریاست جمهوری محمود احمدینژاد به دلیل فعالیتهای سیاسی و حمایت از اغتشاشات ۸۸ و تشکیل پرونده قضایی، از سوی رسانه ملی ممنوع التصویر شدند؛ پگاه آهنگرانی نیز در سال ۹۰ بازداشت و در سال ۹۲ در دادگاه بدوی به ۱۸ ماه حبس تعزیری محکوم شد.
این بازیگر به دعوت مصطفی تاجزاده و با حضور و سخنرانی در میتینگ انتخاباتی روحانی به حمایت تمام قد از دولت تدبیر و امید پرداخت که هماکنون تبعات حمایت چنین افرادی در وضعیت معیشتی مردم مثل روز روشن است، جالب توجه آنکه این افراد هیچگاه حاضر نشدند بخاطر مسیر اشتباهی که جلوی پای مردم قرار دادند از آنها عذرخواهی کنند.
همکاری با BBC فارسی
ضبط ویدئوی اختصاصی برای شبکه معاند و تفرقهافکن بی بی سی فارسی در توضیح ابعاد استقبال از حسن روحانی در فرودگاه مهرآباد از دیگر مواردیست که وی باید بابت همکاری با این شبکه پاسخگو باشد.
اما گویا قرار نیست حواشی این بازیگر تمام شود و دوست دارد در دنیایی به غیر از دنیای سینما بر سر زبانها باشد و این بار انتقاد عجیبش به فیلم «ماجرای نیمروز» که سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران کسب کرده بود و حمایت از منافقین جنجالهایی را به وجود آورد.
دفاع از منافقان
در یازدهمین جشن انجمن منتقدان و نویسندگان سال ۹۶ جعفر پناهی از فیلمسازان پرحاشیه ایران حاضر نشد برای اهدای جایزه به محمدحسین مهدویان کارگردان «ماجرای نیمروز» روی سن حاضر شود و مهدویان را فیلمساز دولتی خطاب کرد که این اقدام پناهی واکنشهای متفاوتی از سوی اهالی هنر در پی داشت.
این کار جعفر پناهی در حالی رخ داد که وی در سال ۸۸ به دلیل حمایت از اغتشاشات دوبار دستگیر و در نهایت بر اساس حکم دادگاه به اتهام «اجتماع و تبانی و تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی» به ۶ سال حبس تعزیری و ۲۰ سال محرومیت از فیلمسازی، ۲۰ سال محرومیت از فیلمنامهنویسی، ۲۰ سال محرومیت از سفر به خارج از ایران و ۲۰ سال ممنوعیت از هر نوع مصاحبه با رسانهها و مطبوعات داخلی و خارجی محکوم شد.
پناهی در تازهترین اقدامش علیه امنیت ملی همراه با سفیر انگلستان در آشوبهای دانشگاه امیرکبیر حاضر شد که پس از دستگیری سفیر انگلیس به داخل سفارت گریخت.
باران کوثری نیز به صراحت در حمایت از اقدام غیر ادبی جعفر پناهی در صفحه اینستاگرام منتسب به خود که هنوز در هالهای از ابهام است، نوشت:
«جناب مهدویان، شاید من و شما کمی جوان باشیم برای آنکه کاملاً درک کنیم نگاه ناقص و سطحی به وقایع سیاسی اجتماعی دهه ۶۰ چهطور آتش به دل نسل قبلترمان می زند! نسلی که در آن سالها به دلیل موج سیاسی موجود و نوجوانان و جوانانی که به درست یا غلط جذب گروههای مختلف می شدند، دوست و رفیق و خواهر و برادر از دست دادهاند. موضوع فراتر از «مشکلات آقای پناهی در سینما» است.
حتماً خودتان متوجه ابعاد موضعگیریتان فارغ از فیلمسازی هستید پس ابعاد دلخوری بزرگترها از خودتان را کوچک نکنید. آقای پناهی و امثال ایشان، طلب فیلمهای نساختهشان را از من و شما ندارند، امثال من که طرفدار ایشان و کسانی هستیم که قدرت مذبوحانه تصمیم به حذفشان دارد، طلبکاریم، طلبکار آثاری که در گنجه تفکر پناهیها ماندند، حتماً اگر در میانسالی من هم، جوانی فیلمی درباره وقایع دهه ٨٠ بسازد و همه واقعیت را تصویر نکند، برایش دست نمی زنم.»
وی به همین بسنده نمیکند و از برگزارکنندگان جشن منتقدان هم انتقاد میکند که چرا جایزه را آنطور که آنها دوست داشتند، اهدا نکردهاند: «از منتقدین محترم تعجب میکنم و اهداکنندگان جوایزی که برای هر بخش انتخاب کردند.»
اینستاگرام باران دست چه کسی است؟
به گفته جهانگیر کوثری پدر باران، او صفحهای در شبکه اجتماعی اینستاگرام ندارد و صفحهای که به نام باران کوثری فعال است توسط طرفداران وی راه اندازی شده است؛ اما انتشار عکسهای خصوصی باران در این صفحه و توانایی دسترسی به این عکسها و حتی گاها انتشار نظرات شخصی باران در این صفحه گویای چیزی غیر از ادعای جهانگیر کوثری است.
همزمان با افزایش قیمت عوارض خروج از کشور توسط دولت، تعدادی از سلبریتیها نسبت به این اقدام دولت اعتراض کردند که برخی رسانهها واکنش سلبریتیها را به حساب پشیمانی آنان در رای به دولت روحانی به شمار آوردند و در این بین باران کوثری در صفحه اینستاگرامیاش واکنش نشان داد. صفحهای که بنا به اظهارات پدرش و برخی اظهارات خودش، صفحه هوادارانش است.
از جنجالهای دیگر این عضو خانواده سینما عبور از خط قرمزهای فرهنگی کشور است. شرکت باران کوثری به همراه آزاده صمدی در یک تئاتر فرانسوی با منبع نامشخص مالی و رقصیدن بر روی سن تا حدی قبیح بود که حتی صدای دادستان تهران را درآورد و وزارت ارشاد را بابت صدور مجوز چنین نمایشهایی نقد کرد.
نظر غیرکارشناسی در مورد قصاص
کوثری همچنین با بازی در فیلم «لانتوری» و پس از اکران این فیلم در اظهارنظری گفت: «نباید جواب توحش را با توحش داد. باید نوک پیکان را به سمت قانون مملکت گرفت که راهی بهتر از قصاص پیش پای ما نمیگذارد.» این صحبت غیرکارشناسانه بارانِ همه فن حریف که دقیقا خلاف آموزههای دینی مسلمانان و خلاف نص صریح قرآن است باعث شد تا رسانهها و مردم وی را مورد انتقاد قرار دهند و با ذکر مثالهایی همچون اینکه با «قاتلین تجاوزهای جنسی به کودکان چه باید کرد؟» این سلبریتی را نکوهش کنند.
ماجرای مادر باران
اما تازهترین جنجال این خانواده هنری اینگونه رقم خورد که رخشان بنیاعتماد پس از سقوط هواپیمای بوئینگ اوکراینی در اینستاگرام خود از مردم خواسته بود تا جهت اعتراض، در میدان آزادی تجمع کنند که این فعال عرصه سینما به دلیل تحریک اغتشاشگران و برهم زدن نظم عمومی چند ساعتی در بازداشت نیروهای امنیتی بود و سپس آزاد گردید.
به دنبال این موضوع محمدصادق کوشکی استاد دانشگاه و از فعالان رسانه با انتقاد از رخشان بنی اعتماد نسبت به تحریک اغتشاشگران، امنیت کشور را یادآور شد و گفت: «اگر اون بچههای سپاه تو مرز نبودند خانمی که میای فراخوان میزنی…میدونی دست امثال عبدالمالک ریگی به تو و دخترت و کسوکارت میرسید… شاید هم خوشت میاومد، شاید دوست داشتی ولی مردم ایران دوست ندارن».
به دنبال این صحبت کوشکی، تعدادی از اهالی سینما در واکنشی تند و به حمایت از بنیاعتماد جشنواره فیلم فجر را تحریم کردند و از شرکت در آن انصراف دادند؛ نکته جالب توجه اینجاست که تعدادی از آنان نه در این جشنواره فیلم داشتند و نه دعوت بودند. سوال بسیاری از فعالان فرهنگی این است که این افراد دقیقا از کجای جشنواره انصراف دادند؟
اما نکته جالبتر اینکه باران کوثری یکی از چهرههاییاست که در جشنواره فیلم فجر حضور دارد و درباره صحبتهای کوشکی واکنشی نشان نداده است که این خود به نوعی حکایت از کاسه داغتر از آش این ده سلبریتی انصرافی دارد.
اما از هرچه بگذریم ویزای آمریکا خوشتر است
به تازگی تصویری از ویزای آمریکایی باران کوثری منتشر شده که اگر این تصویر صحت داشته باشد باید تمام صحبتهای وطن دوستانه باران کوثری را دور ریخت. اخذ ویزای آمریکا به راحتی نشان دهنده برنامه ریزی هدفمند این بازیگر است که چرا و با چه هدفی در این سالها از میرحسین موسوی تا روحانی بخشی از بازی سیاسی این بازیگر بودند و چرا همیشه مواضع ضد دینی و ضدفرهنگی داشته است.
طبق ادعای جلیل محبی دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر، یکی از مراحل دریافت ویزای آمریکا، قسم یاد کردن فرد است که پایبند و وفادار به آمریکا باشند و با دشمنان آمریکا دشمنی کند و در راه منافع آمریکا تفنگ در دست بگیرند. از آنجا که دشمن آمریکا، کشورمان جمهوری اسلامی است لذا افرادی که این قسم را یاد کنند به نوعی ایران را دشمن خودشان میدانند خواه فارسی زبان باشند خواه غیرفارسی.
حالا با مشخص شدن تابعیت آمریکایی کوثری و اینکه در میتینگ تبلیغاتی گفته بود «به همه خواستههایمان خواهیم رسید»، این سوال برای مردم به وجود میآید که براستی فردی با تابعیت آمریکایی چه خواستههایی میتواند از رئیس جمهور و دولت قانونی ایران داشته باشد!؟
جهانگیر کوثری پدر باران نیز در خصوص این موضوع چنین مدعی شده که «این مسئله شخصی است و دخترم در صفحه خود واکنش نشان خواهد داد.»
اینکه باران کوثری در طی این سالها با حمایت از اغتشاشات ۸۸، دفاع از پدر فتنه و همچنین همراهی با افرادی چون جعفر پناهی برای تخریب شخصیتهای ارزشی کشور پلی برای عبور به آمریکا برای خودش ساخته بر کسی پوشیده نیست اما مهمترین موضوع این است که آیا دریافت ویزای آمریکا با پشت کردن به مردم کشور و خیانت به آنان لذت بخش است؟
*آنا
سینماپرس: برنامه این هفته شب تئاتر(پنجم بهمن ماه) با عنوان «چالش های تبلیغات در تئاتر ایران» به بررسی وضعیت کنونی تبلیغات در تئاتر ایران و کاستی های آن می پردازد.
به گزارش سینماپرس، در این برنامه محمد عمروآبادی (مدیر سایت تیوال) و عباس غفاری (نویسنده و کارگردان) به اظهار نظر درباره این موضوع خواهد پرداخت.
آیتم های تحلیل رویدادهای هفته، معرفی نمایش های روی صحنه تهران و شهرستان ها و نیز معرفی کتاب از دیگر بخش های این برنامه هستند.
«شب تئاتر» از مجموعه «شبهای هنر» محصول گروه ادب و هنر شبکه چهار سیما است که شنبهها ساعت ۲۳ به صورت زنده روی آنتن میرود. تهیه کنندگی این برنامه را امین اشرفی برعهده دارد و سردبیری و اجرای آن را منوچهر اکبرلو عهده دار است.
سینماپرس: غلامرضا موسوی گفت: بر اساس توافق صورت گرفته از ۱۵ بهمن فیلمهای بخش سودای سیمرغ سی و هشتمین دوره جشن فیلم فجر در یک یا دو سینمای مراکز استانها به نمایش درمیآید. هر فیلم حداکثر سه سانس در یک یا دو سینمای مرکز استان به نمایش درخواهد آمد.
به گزارش سینماپرس، غلامرضا موسوی (دبیر شورای عالی تهیهکنندگان سینما)، درباره نحوه نمایش فیلمهای جشنواره فیلم فجر در استانها به ایلنا گفت: بر اساس توافق صورت گرفته از ۱۵ بهمن فیلمهای بخش سودای سیمرغ سی و هشتمین دوره جشن فیلم فجر در یک یا دو سینمای مراکز استانها به نمایش درمیآید. هر فیلم حداکثر سه سانس در یک یا دو سینمای مرکز استان به نمایش درخواهد آمد.
وی درباره حق پخش فیلمها به تهیهکنندگان گفت: بعد از مشکلاتی که در سی و دومین دوره جشنواره فیلم فجر به وجود آمد و وزارت کشور حق پخش فیلمهای سینمایی را پرداخت نکردند و همچنان نیز نیم میلیارد تومان به تهیهکنندگان بدهکار است، با وزارت ارشاد مذاکراتی انجام و قرار شد حق پخش فیلمها توسط وزارت ارشاد پرداخت شود. امسال نیز وزارت ارشاد از بودجههایی که در اختیار دارد حق پخش را پرداخت میکند. البته استانها نیز میتوانند با توجه به تصمیم خود برای نمایش فیلمها بلیتفروشی داشته باشند.
موسوی افزود: برای استانها بر اساس تصمیم شورای عالی ظرفیتی در نظر گرفته شده است و اگر استانی بیشتر از این ظرفیت بخواهد فیلم نمایش بدهد، میتواند با توجه به وضعیت پرداختی حق پخش خود تعداد فیلم بیشتری را درخواست کند و اگر هزینه پخش فیلمها را به موقع پرداخت کرده باشد این امکان برای آنها وجود دارد.
وی ادامه داد: البته ما به همه استانها به صورت مساوی فیلمها را اختصاص میدهیم اما برخی شهرها همچون مشهد، شیراز و اصفهان شاید تقاضا داشته باشند تا تعداد بیشتری فیلم نمایش دهند که باید هزینه آن را بپردازند و آن وقت میتوانند فیلمها را نمایش بدهند.
وی همچنین درباره سهم تهیهکنندگان از نمایش فیلمها در تهران گفت: میزان سهم تهیهکنندگان از درآمد فروش از فیلمها مانند سال گذشته است.
سینماپرس : تیزر فیلم سینمایی «دشمنان» به کارگردانی علی درخشنده و تهیه کنندگی مجید برزگر و با بازی رویا افشار، ندا جبرائیلی، سینوهه دانشمند و بردیا یادگاری منتشر شد.
این فیلم در بخش نگاه نو جشنواره امسال حضور دارد.
سینماپرس: «جیران» مستند پرترهای از سارا باباجانزاده پیشکسوت هنر حصیربافی در بابل است که شنبه ۵ بهمن ساعت ۲۱:۳۰ روی آنتن شبکه مستند میرود.
به گزارش سینماپرس، سید عبدالله موسوی تاکامی تهیهکننده و کارگردان «جیران» درباره این مستند گفت: مستند «جیران» پرترهای از سارا خاتون باباجانزاده است؛ هنرمندی با بیش از ۴۲ سال تجربه در حصیربافی که با پیگیری و حمایت میراث فرهنگی و ایجاد امکانات و بسترهای مناسب، حصیر را از پیشه اجدادی به حرفهای میراثی تبدیل و به عرصه نمایشگاهی و تجاری ورود پیدا کرده است.
وی افزود: حصیربافی به همت «جیران» حالا پا را از یک هنر موروثی فراتر گذاشته است و برای خانوادههای روستایی ایجاد اشتغال کرده است.
این تهیهکننده اظهار کرد: با توجه به تأکید مقام معظم رهبری بر توجه به رونق تولید داخلی تصمیم گرفتم مستندی با موضوع اقتصادی تولید کنم، سراغ این بانوی هنرمند کارآفرین رفتم تا به همین بهانه نمونهای بینظیر از تولید داخلی را به تماشا بگذارم، حصیربافی هنری است که مواد اولیهاش از اطراف شالیزارها و زمینهای شمال تأمین میشود، هزینهای ندارد و به خوبی به اقتصاد خانوادهها کمک میکند.
موسوی تاکامی گفت: حصیربافی ازجمله دست بافتههای زنان و مردان روستایی استانهای شمالی در قدیم بشمار میرفت که امروزه همانند بسیاری از صنایعدستی دستخوش تجددگرایی و مدرنیته شدن سبک زندگیها شده و اکنون به ندرت در برخی از روستاهای مازندران به ویژه در مرکز استان رایج یافت میشود.
وی تصریح کرد: در مازندران از نوعی حصیر به نام «کُوب» برای زیرانداز استفاده میشود و برای بافت «کوب» از گیاهان خودرو چون «گاله» و «واش» که در باتلاقها و آب بندانها میروید استفاده میکنند. بر اساس کاوشهای باستانشناسی در مازندران و ایران قدمت حصیربافی به بیش از هفت هزار سال میرسد.
«جیران» کاری از شبکه مستند سیماست که امشب ساعت ۲۱:۳۰ از شبکه مستند پخش و فردا ساعت ۹:۳۰ از این شبکه بازپخش میشود.
سینماپرس: کمتر از پنج روز تا شروع سی و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر باقی مانده و هنوز مدیرعامل جدید انجمن هنرهای نمایشی به عنوان مجری برگزاری جشنوارههای تئاتری اداره کل هنرهای نمایشی معرفی نشده است.
به گزارش سینماپرس، اوایل آذر ماه حمید نیلی در گفتوگویی با ایسنا از استعفای قریب الوقوع خود از انجمن هنرهای نمایشی کشور خبر داد و تقریبا نیمه آذر حکم انتصاب او برای مدیرعاملی انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس منتشر شد.
همان روز شهرام کرمی، مدیرکل هنرهای نمایشی اعلام کرد، «حمید نیلی فعلا مسئول موقت انجمن باقی میماند و به زودی در اولین جلسه هیات مدیره در این باره تصمیم گیری و مدیر جدید معرفی میشود»، اما حدود ۵۰ روز از آن زمان گذشته و مدیری منصوب نشده است.
این موضوع از آن جهت مهم جلوه میکند که انجمن هنرهای نمایشی نه تنها مجری برگزاری جشنوارههای اداره کل هنرهای نمایشی از جمله جشنواره تئاتر فجر است، بلکه گلوگاه مالی تئاتر نیز محسوب میشود و با توجه به تاکید نیلی بر بدهی مالی زیاد به اهالی تئاتر، نزدیکی زمان برگزاری جشنواره فجر بر حساسیت های این مسئله میافزاید.
نیلی زمانی که از استعفا صحبت کرد، یادآور شد که بدهی تئاتر رقمی بالا است و پیگیری ایسنا رقمی بالغ بر ۶ میلیارد تومان را تایید میکرد.
اگرچه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بارها بر ارائه گزارش مالی جشنوارهها در مدت زمانی نه چندان طولانی پس از برگزاری رویداد تاکید داشته، اما به نظر میرسد این دستور بیشتر در سازمان سینمایی به صورت مداوم اجرا میشود و در تئاتر، اداره کل هنرهای نمایشی پس از گذشت چند ماه هنوز گزارشی را از جشنوارههای نمایشهای آیینی و سنتی، کودک و مقاومت منتشر نکرده است.
ارائه این گزارشها نحوه هزینهکرد و مصرف بودجه محدود تئاتر را که امسال به دلیل مشکلات اقتصادی دولت کم هم شده، نشان خواهد داد؛ بویژه آنکه به اذعان خود کرمی در جشنوارهای مثل تئاتر مقاومت که مسئولان مربوط در استان خوزستان مسئولیت نپذیرفتند، ادارهکل مجبور به کمک دو سه برابری نسبت به سال قبل و پرداخت رقم قابل توجهی شده است.
البته همه اینها در زمانی رخ داده که حمید نیلی مدیر عامل انجمن هنرهای نمایشی بوده و او اگرچه با بدهی سنگینی این انجمن را ترک کرد، اما تاکید داشت که شرایط کنونی تئاتر به مدیریت بحران نیاز دارد.
حال در آستانه جشنواره تئاتر فجر که یکی از کم سابقهترین دورههای خود را به لحاظ بروز حاشیه پشت سر میگذارد، انجمن هنرهای نمایشی بدون مدیرعامل رسمی به فعالیت خود ادامه میدهد و این پرسش مطرح است که چه زمانی مدیر عامل انجمن معرفی خواهد شد؟ آیا این تاخیر با ادغام موسسهها و انجمنهای زیر مجموعه معاونت هنری ارتباطی دارد؟ آیا مدیرکل هنرهای نمایشی، درباره تمام امور انجمن در برپایی جشنواره فجر، خودش مسئول و پاسخگو خواهد بود؟
سینماپرس: «سید صادق موسوی» مدیر انجمن سینمای جوانان با فرافکنی مختص به خود از علت فقر سینمای جوان کشور از فیلمهای راهبردی و حامی منافع ملی گفت.
به گزارش سینماپرس، انجمن سینمای جوان به عنوان درگاه مهمی در سینمای کشور است که از طریق آن فیلمسازان جوان و مستعد کشور وارد جریان اصلی فیلمسازی در سینمای کشور میشوند. این انجمن در زمینه حمایت و تشویق سینماگران جوان جشنواره بین المللی فیلم کوتاه را نیز برگزار میکند. از سوی دیگر بخش نگاه نو در جشنواره فیلم فجر و فیلمهای کوتاه در این جشنواره از بخشهای دیگرند که مورد توجه کارگردانان جوانتر و تازهکار سینمای کشور است. بنابراین میتوان گفت که به نوعی ماحصل کار و خروجی انجمن سینمای جوان میتواند در نگاه نو و بخش فیلمکوتاه جشنواره فیلم فجر دیده شود.
سؤال و یا مسئله مهم و اصلی در این میان این است که آیا برنامهریزی و مدیریت لازم و کافی برای تربیت و هدایت نسل جوان سینمای کشور به سوی سینمای استراتژیک و حامی منافع ملی انجام شده است یا خیر؟ با نگاهی به بخش نگاه نو در جشنواره امسال متوجه شدیم که تنها یک فیلم توسط فیلمساز جوانی که قبل از آن فیلم سیاسی و کوتاه ساخته است، تولید شده است. البته فیلم «ساعت صفر» سعید ملکان نیز در گونه اکشن و شاید راهبردی باشد اما کارگردان این اثر به عنوان نسل جوان و تازه کار سینمای کشور نیست.
برای بررسی این مسئله به سراغ «سید صادق موسوی» مدیرعامل انجمن سینمای جوان و دبیر جشنواره فیلم کوتاه رفتیم تا از او به عنوان مدیر و مسئول فرهنگی مرتبط با سینمای جوانان ابعاد آن را تحلیل کنیم.
آقای موسوی، قبلتر نیز در حاشیه نشست خبری جشنواره فیلم کوتاه، درباره برنامهریزیهای لازم و صورت گرفته توسط انجمن سینمای جوان برای هدایت و تربیت نسل جوان سینمای کشور برای ساخت و تولید فیلم در زمینه منافع ملی سؤال شد که اشاره کردید این موضوعات در اولویتهای انجمن است. با نگاهی به فیلمهای تولید شده چه در جشنوراه فیلم کوتاه و چه در نگاه نوی جشنواره فیلم فجر به نظر میرسد که کماکان حجم قابل توجهی از سینمای جوان کشور صرف ساخت فیلمهای اجتماعی و انتقادی میشود که رویکردی نسبت به منافع ملی و دینی ندارند. نظر شما به عنوان مدیر فرهنگی که مسئولیت انجمن سینمای جوان کشور را به عنوان متولی کمک و تربیت نسل سینماگر جوان برای اعتلای سینمای ملی دارید چیست؟
سینما هنر فراگیر و مخاطبپسندی است و ظرفیت فراوانی برای موضوعات مختلف دارد. از آثار کمدی که صرفاً جنبه فراغتی میتوانند داشته باشند گرفته تا آثار استراتژیک که بیانگر مسائل کلان کشور یا متمرکز روی منافع ملیاند. حقیقتاً در حوزه فیلم کوتاه دوستانی که فیلم میسازند و نماینده آنند، عمده تعلق خاطرشان به داستانهای اجتماعی است تا مسائل راهبردی و استراتژیک یا حتی منافع ملی. این مسئله دلایل مختفی هم دارد که از مهمترین آن باید به ظرفیت دراماتیک مسائل اجتماعی و آسیبشناسی اشاره کرد. به این معنا که در حوزه اعتیاد، مواد مخدر، طلاق و… ما اتفاقات و چالشهای نمایشی را میبینیم که برای ساخت آنها برنامهریزی میشود و در نهایت جذابیتهایی هم هنگام نمایش و اکران دارد.
فیلمهای بخش نگاه نو جشنواره فیلم فجر ۳۸
به تعبیر دیگر این سبک از فیلمها بافتهای تصویری بهتری دارند اما پرداخت به موضوعات امروز کشور که تحت عنوان منافع ملی از آنها یاد میکنیم نیازمند سرمایهگذاری و هدایت دولت چه در بخش دولتی و چه بخش خصوصی است. البته بخش خصوصی کمتر در این زمینه سرمایهگذاری میکند زیرا بخش خصوصی هرچند به این زمینه هم علاقهمند باشد، طبیعتاً باید به این فکر کند که در نهایت انتفاع مالی و بازگشت سرمایه دارد یا خیر؟
حتی این موضوع در حوزه کتاب نیز وجود دارد. اگر دقت کنیم کمتر پیش میآید که بخش خصوصی وارد حوزه چاپ و نشر کتب دایرهالمعارف شود زیرا فروش عمومی زیادی ندارد و بنابراین بازگشت سرمایه را به خطر میاندازد. همین حالت در سینما نیز وجود دارد و بخش خصوصی زمانی حاضر است سرمایهگذاری کند که از برگشت سرمایه مطمئن باشد. در حوزه سینمای راهبردی و منافع ملی، بخش خصوصی باید از این حیث اطمینان داشته باشد. برای همین است که کمتر میبینیم که این بخش وارد کار و تولید فیلم شود.
اینجا دولت است که باید مشوقهای فراوانی بگذارد و در این میان فقط سازمان سینمایی نیست بلکه بخشهای دیگر فرهنگی چه دولتی و وابسته به حاکمیت نیز باید بسیج شوند.
این مسائل اولویتهای ما است؛ اگر فیلمسازی با این دسته مفاهیم سراغ ما بیاید حتماً در ساخت فیلمش کمک میکنیم. اما ذکر نکتهای نیز ضروری است و آن عبارت است از اینکه ما در ساخت اینگونه از فیلمها باید به سه موضوع مخاطب فراگیر، مفهوم متعالی و حضور در جشنوارههای داخلی و خارجی توجه کنیم که انصافاً جمع این سه با یکدیگر کار آسانی نیست. اما در هر حال ما به عنوان رکن دولتی وظیفه داریم که این کمکهای دولتی را در راستای ساخت فیلمهایی در زمینه منافع ملی بکنیم.
سؤال مهم دیگر من این است که آیا برای این نسل مستعد سینمایی کشور بعد از جشنواره فیلم کوتاه و ساخت فیلمهای بلند اندیشهای شده است یا خیر؟ زیرا این نسل در چند صباح دیگر نسل فیلمسازان بزرگ کشور میشوند. مانند بسیاری دیگر از کارگردانان بزرگ امروز ما که روزگاری کارگردان فیلمهای کوتاه بودند.
برای برنامهریزی در این زمینه سازمان سینمایی در ابتدای سال شورای عالی تولیدی را با ریاست آقای انتظامی که در آن اختیارات ایشان به آقای مهندس حیدری تفویض شده است تشکیل دادند و بعد از تشکیل جلسات مصوب شد که طبق آئیننامهای سلسلهای از موضوعات و مفاهیم مهم در حوزه منافع ملی و دینی کشور ساخته شوند.
این مصوبات به تمامی مؤسسات و نهادهای وابسته مانند فارابی، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و انجمن سینمای جوان ابلاغ شد تا تولیدات این مؤسسات در این زمینهها باشد.
آنچه که در اینجا مهم بود توجه به این مسئله است که حمایتهای مالی در نظر گرفته شده برای ساخت تولیدات در حقیقت هدفمندتر شد. زیرا از این به بعد اولویتهایی وجود دارد که باید سینمای جوان به آنها توجه ویژه کند.
به نظر میرسد که تنها مشوقهای مالی برای ساخت این آثار کافی نیست بلکه مشوقهای معنوی و فرهنگی دیگری لازم است تا سینماگران جوان ما راغب به ساخت فیلم با محوریت منافع ملی باشند.
بله واقعیت هم این است. ما هم متوجهیم که تنها مشوقهای مالی برای ساخت فیلمهایی در زمینه منافع ملی و راهبردی کافی نیست بلکه باید در طراحی و برنامهریزی جشنواره بخش و هدفی طراحی کنیم که فیلمساز به آن علاقهمند شود برای همین اولاً با توجه به اینکه هزینه ساخت فیلم حتی در فیلم کوتاه مانند گذشته نیست و بسیار بالاتر رفته است، مصوب شد که ۱۰۰ درصد هزینههای ساخت فیلمهایی که در این حوزه به طور کامل قرار دارند اعطا شود و هم اینکه سه جایزه در جشنواره فیلم کوتاه برای آن طراحی شود که امسال نیز در جشنواره فیلم کوتاه اهدا شد.
از نظر مالی باید گفت که بودجه و اعتبار ما به فیلمهایی که بلامانع باشد و تا حدودی در این زمینه باشد، ۳۰ درصد و به فیلمهای که ضمن بلامانع بودن در حوزه ساخت به این زمینه وفادار باشد، تا ۱۰۰ درصد هم تعلق بگیرد. بنابراین فرض بر این است که دو سوم اعتبار تولیدی ما به این حوزه تعلق بگیرد.
بنابراین کاملاً قبول دارم که برای ساخت این گونه از سینما تنها مشوقهای مالی کافی نیست و باید مشوقهای معنوی نیز مورد استفاده قرار بگیرد.
من به عنوان مسئول فرهنگی معتقدم که هر انسان ایرانی شریف، باورمند، وطندوست و غیر مغرضی اگر این مفاهیم و محورها را ببیند میتواند در چهارچوب این سبک از سینما کار و فیلم تولید کند و مورد حمایت و تشویق هم قرار بگیرد. بدون شک میتوان بدون هیچ جانبداری در این زمینهها کار کرد.
محورهایی مانند خود ایران به عنوان مفهومی ملی، ظلم ستیزی، نقد فساد و… اینها مفاهیمی نیستند که کسی آنها را رد کند.
در نهایت به نظر شما علت توجه کمتر جوانان فیلمساز کشور به ساخت این حوزه از سینما با وجود آنکه مشوقها و حمایتهای مالی نیز فراهم است چیست؟
در تبیین اینکه چرا این سبک آثار کمتر ساخته میشود باید گفت نه تنها فیلمهای راهبردی و حامی منافع ملی کمتر ساخته میشود که حتی فیلم کوتاه کمدی را هم ما به سختی در سینمای فیلم اولیها میبینیم. علت این موضوع از سویی به جذابیتهای سینمای اجتماعی با کشش و تعلیقهای خاصی که دارد و امروز در جامعه دیده میشود بستگی دارد. فیلمساز جوان ما با ورود به فضای مجازی مثل اینستاگرام یکباره مورد هجوم انواع و اقسام مشکلات فرهنگی و اجتماعی قرار میگیرد که ذهنش را به سمت ساخت فیلمهایی در این گونه و سبک جهت میدهد.
از سوی دیگر اینکه ساخت این فیلمها نسبت به ساخت سبکهای دیگر بسیار سهلالوصولتر و راحتتر است. سوژههای این سینما در کنار ما و در همین شهر است و نیازی به جستوجوی زیادی ندارد اما این خصوصیت در مورد سینمای راهبردی و حامی منافع ملی نیازمند تحقیقات فراوان و دقیق و جدی است.
سینماپرس: اسامی پوستر های راه یافته به بخش مسابقه نخستین جشنواره فرهنگی هنری «مهر مادر » اعلام شد.
به گزارش سینماپرس، پس از ارزیابی ۴۷۰ پوستر، تعداد ۹۱ اثر در بخش اصلی، و ۳۰ اثر در بخش ویژه به مرحله مسابقه پوستر این جشنواره راه پیدا کرد. بر این اساس آثار راه یافته به بخش مسابقه جشنواره بدین شرح است:
برگزیدگان بخش پوستر اصلی: مادران شهدا وایثارگران) منیره رحیمیان)، مهر مادر در تربیت فرزندان (محمد حسین محمدی)، مهر مادر (رامیار حسین زاده)، مهر مادر (زینب نقی پور)، زمین مادر است (سلمان رئیس عبداللهی)، دنیای من مادر (مهدی جهانبخش)، بهشت زیر پای تو (مهدی جهانبخش)، مادران چشم به راه (محمد رضا صوفی)، مادران شهدا و ایثارگران (پوریا تنها)، مهر مادر روز مادر مبارک (سید پوریا باباحیدری صحنه)، مادر: عشق (بهناز مسلم خانی)، مهر مادر (زهره سلیمانی)، مهر مادر (عفت پاپی)، مهرمادر (سکینه عزیزی)، مهرمادر (نرگس محبی)، مهر مادری (مرتضی اسلامی راد)، هر مادر، شیر مادر (مسعود همتی)، مهر مادری (مهران حیدری)، مهر مادر (رضا نجفلو)، حضرت فاطمه (س) الگوی مادران (رضا نجفلو)، هر مادر، شیر مادر (مسعود همتی)، مهر مادر (فرانک امیری)، مهر مادر (شقایق شریفی)، مادر بهشت (فرشته صباغ فرشی)، خیال مادربزرگ (سحر خسروگرجی)، پازل (سحر خسروگرجی)، کفش (سحر خسروگرجی)، ایثار و از خودگذشتگی مادر (سعیده اقبال)، مهر مادر در فرهنگ و اجتماع (سعیده اقبال)، مهرمادر (زهراعلی نیا)، مادر همیشه مادر است (فاطمه مرادیان هره دشت)، مادر، نماد عشق و ایثار (فاطمه مرادیان هره دشت)، فاطمه(س) الگوی تمام مادران (فاطمه مرادیان هره دشت)، پوستر روز مادر (یاسمن محمدی)، مادر دوستت دارم (سکینه حائری نیا)، گذر عمر مادر (سکینه حائری نیا)، کوه استوار (محمد مهدی بادبان)، فرشته زمین (وحید فنودی)، جان و جهان (وحید فنودی)، رمز مشکلات (وحید فنودی)، ایثاروازخودگذشتگی مادران ۱ (لاله پورعینی)، ایثاروازخودگذشتگی مادران ۲ (لاله پورعینی)، مهرمادر (الهه کاظمی)، تازه و تر (سمیه مدرس)، مادران شهدا حافظان ایران (لیلا نیرومند)، دامن مادر اولین مدرسه (لیلا نیرومند)، مادر با مهر آمد (فائزه کریمیان)، حق مادر (نعیمه السادات کاظمی)، مادر نشانه است (نعیمه السادات کاظمی)، بهشت زیر پای مادران (رضا حسنی)، خاک پا (مهدی جهانبخش)، مادران شهدا (حمید قالی جاری)، مهر مادری (منصوره رنحبردار)، مهرمادر (علیرضا معظمی گودرزی)، والاترین عشق ۱ (علیرضا معظمی گودرزی)، والاترین عشق۲ (علیرضا معظمی گودرزی)، آن (حیدر اعتباری)، هزارتو (حیدر اعتباری)، انسجام (حیدر اعتباری)، مادر، فرشته روی زمین (مرثا ارباب)، نبض زندگی (مرثا ارباب)، مادر (سید محمد میری)، مادر ۱ (سید محمد میری)، مادر ۲ (سید محمد میری)، مهر مادر (زینب لطیف)، مهر مادر (ریحانه عزتیان)، زمین مادرم (ریحانه عزتیان)، روزمادر (کیمیا اشکانی)، روزمادر (فرناز رضائی)، مهر مادر (فاطمه سادات عابدی)، آنجا که عشق معنی پیدا میکند (محسن احمدی چرخابی)، فاطمه زهرا (هاجر روزبهانی)، دست بوس مادر (زینب ربانی خواه)، عظمت مادری (زینب ربانی خواه)، مادر(نجمه سادات سیدی)، جای پای مادر (زینب ربانی خواه)، مادران شهدا (محمود بازدار)، هنر مادر (محمود بازدار)، مادر (محمود بازدار)، مهرمادری (الهام گنج بادآور)، مادر جانباز (مائده جعفری مطلق)، مهر مادر (سبا سلطانیان)، مادر شهید گمنام (مائده جعفری مطلق)، عشق مادر (فرهاد زمانی)، زیبایی مادران (فرهاد زمانی)، مهر مادر (فاطمه الیکاهی)، آغوش مادر آغوش سلامتی (هانیه عشقی)، مهرمادری (النازگنج باداور)، مهرمادری (مجتبی زند)، بهشت (ناهید یگانه)، مادران شهدا (مائده زارعی)
برگزیدگان بخش پوستر ویژه: مهر مادر، بیسکویت مادر (سید پوریا باباحیدری صحنه)، مادر (نغمه خانی)، عشق مادر (علیرضا سلوکی)، مهر مادر ۱ (عبداله بانپروری)، مهر مادر ۲ (عبداله بانپروری)، آرامش با بیسکویت مادر (علی محمد شریفی)، مهرمادر بیسکویت مادر (بتول توکلی کوهبنانی)، مادران ما در ریشه جامعه ما جا دارند (امیررضا صباحی فر)، مادر (فاطمه سادات هوشیار امامی)، بیسکوییت مادر (رعنا اسدی)، مادر (سمیه مدرس)، بیسکویت مادر (فاطمه صبا)، بیسکویت مادر (مبینا رضوانی نیا)، بیسکویت مادر (حمید قالی جاری)، به نام مادر به کام فرزند (علیرضا عزیزی بهروز)، مادر (علیرضا معظمی گودرزی)، بیسکوییت مادر (عاطفه رفیعی)، طبیعی و مقوی (مرثا ارباب)، بیسکویت مادر، یک انتخاب خوشمزه (مرثا ارباب)، بیسکویت مادر شیری (مرثا ارباب)، بیسکویت مادر_مهر مادر ۱ (نسترن عبدالرحیم پوراقدم)، بیسکویت مادر_مهر مادر ۲ (نسترن عبدالرحیم پوراقدم)، بیسکوییت مادر (فاطمه اشکور دلیلی)، مهرمادر (فائزه قاسمی یزد آبادی)، مادر یاقوت گرانبها (محمد حسین اکبری)، مادر (سیده محدثه سعیدی زتده)، مهر مادر (مریم مسافری)، بیسکویت مادر و سلامت (مائده زارعی)، مهر مادر (فرشاد عیسی پور)، نقش شیر مادر در تغذیه نوزادان (مائده زارعی)