X

بایگانی بهمن 19, 1398

دفتر سینمایی

اولین جشنواره فیلم و عکس اخلاق پزشکی برندگانش را شناخت


اولین جشنواره فیلم و عکس اخلاق پزشکی برندگانش را شناخت

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فاز نخست «گذر فرهنگی نیاوران» به بهره‌برداری رسید


فاز نخست «گذر فرهنگی نیاوران» به بهره‌برداری رسید

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

لشکر دولتی‌ها پشت خاکریز تخریب «خروج»! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: ظاهراً دولتی‌ها – چه سینمای دولتی و چه خود دولت – علیه فیلم «خروج» حاتمی‌کیا، خروج کرده‌اند! آن طور که فرامرز قریبیان بازیگر این فیلم می‌گوید: «روزهای اول از فیلم دفاع کردند، اما بعد نظرها عوض شد! با تجربه‌ای که دارم، می‌گویم منتقدان دولتی این فیلم را می‌زنند!»

به گزارش سینماپرس، خود ابراهیم حاتمی‌کیا نیز از اینکه «خروج» از بخش آرای مردمی خروج داده شد، تفسیر مشابهی با قریبیان دارد: «محال ممکن است! ای‌کاش، ای‌کاش ای‌کاش بعداً یک هیئتی تشکیل شود و این چندین سالی را که این روش (انتخاب مردمی) در اختیارشان است، یک بار دیگر تحقیق کنند. متأسفم که بگویم یک مهندسی به ظاهر ساده، اما در واقع پیچیده انجام شده است. متأسفم. فکر نمی‌کردم تحمل دوستان این قدر پایین باشد! اشکالی هم ندارد. من همه را به زمان ارجاع می‌دهم. زمان تعیین می‌کند که کدام فیلم می‌ماند و کدام نمی‌ماند. کدام فیلم در ذهن مردم می‌ماند و کدام فیلم اصولاً از ذهن مردم پاک می‌شود. این قانون همیشگی سینماست و من به آن اعتقاد دارم و لذت می‌برم از مشتی که دوستان زدند!»

ظاهراً هرجا در یک اثر سینمایی سخن از «رئیس‌جمهور» است حتی اگر بر اساس یک داستان واقعی باشد، لشکر دولتی‌ها باید پشت خاکریز تخریب آن اثر سینمایی حاضر شوند! «خروج» حاتمی‌کیا داستان کشاورزانی است که به اعتراض با تراکتورهای‌شان به سوی ملاقات با رئیس‌جمهور خروج می‌کنند، اما چرا نقد منتقدان و شیوه‌ای که حاتمی‌کیا آن را به «مهندسان دولتی» نسبت می‌دهد، باید سینمای ما را تا این حد سیاست زده و جو زده کند!؟

شاید این نقدناپذیری، خود نقدی باشد که به همه فیلمسازان ما وارد باشد. بی‌تردید ما همه در برابر نقد، عنان از کف می‌دهیم و باید به سمت و سویی برویم که هیچ نقد در چارچوبی – چه با انصاف و چه دور از انصاف – ما را عصبی نکند. اما ظاهراً حاتمی کیا از مسئله دیگری حرف می‌زند: «گویا هرچه سن ما بالاتر می‌رود فیلمسازی سخت‌تر می‌شود و توقع‌ها هم بالاتر می‌رود! در ۲۰ دقیقه ابتدایی فیلم می‌گفتیم که این کشاورزان چه می‌خواهند به رئیس‌جمهور بگویند حتی در آخر فیلم هم حرف آن‌ها از زبان کامبیز دیرباز گفته می‌شود. رفتن به سراغ فیلمی که در روستا باشد، برایم جذاب و مسئله بود. می‌خواستم از این مرکز دربیایم. بازی کردن با بازیگرانی که تجربه‌های زیادی دارند بسیار لذت‌بخش بود. سفر با تراکتورِ آن‌ها از خاطرم نمی‌رود الان هم که نگاه می‌کنم از این همراهی آن‌ها لذت می‌برم.»

کارگردان «خروج» درباره شوخی با عنوان «امامزاده پاستور» در فیلم بیان کرد: اینکه گفتیم امامزاده پاستور یک شوخی کلامی است و چیز عجیبی نیست.

آیا حاتمی‌کیا اگر این دولت نبود، فیلم «خروج» را می‌ساخت: «هر دولتی بیاید همین بحث مطرح است. البته خوب است بدانید ایده این فیلم از سال ۸۹ شروع شد که آنطور که می‌خواهم شکل نمی‌گرفت تا امروز.

من این را که فیلم من در بین آرای مردمی وجود ندارد، یک شوخی بزرگ می‌دانم و واقعیت این است اصلاً امکان ندارد و محال ممکن است این اتفاق رخ داده باشد. به نظر می‌آید امسال یک مهندسی به ظاهر ساده، اما پیچیده رخ داده است.»

حاتمی‌کیا می‌گوید از هجمه‌ها ناراحت نیست و از چیز دیگری عصبانی است: «گناه ما چیست که فیلم می‌سازیم!؟ چرا دادگاه تشکیل می‌شود!؟ چرا جنس نوشته‌ها و واکنش‌ها دادگاهی شده‌است!؟ این چه زبان بی‌حیایی برای من سرباز است!؟ چرا بی‌حیا می‌شویم!؟ به من می‌گویند دهه‌ات گذشته! جمله خودم را به خودم پس می‌دهید!؟ روزی که علی حاتمی رفت آیا جایش پر شد!؟ ما کنار برویم، لذت می‌برید از این رفتار!؟ از این ور و آن ور این واکنش‌ها وجود دارد. من از این فضا دلخورم. «خروج» بیستمین فیلم من است و من ۲۰ بار این بالا آمده‌ام. چرا سال به سال سخت‌تر می‌شود چرا فضا را این شکلی کردید که مثل فشار قبر است. انصاف کنید عمرم را بابت هر فیلم می‌گذارم برای هیچ فیلمی کم فروشی نکرده ام. به نظر ساده می‌آید تراکتور را میان خیابان بیندازید، ولی چرا اینگونه با بی‌حیایی حرف می‌زنید. چرا به من گیر می‌دهید؟ این اشکال بزرگ است، از کنار هم بودن افتخار کنید ما سربازان فرهنگی این نظام هستیم.»

و، اما قریبیان!
حاتمی‌کیا به این پرسش که با چه منطقی سراغ فیلم جاده‌ای رفته است، هم پاسخ داد: «من فیلم جاده‌ای خیلی دوست دارم که تا حالا فرصتش برایم فراهم نشده بود. این نوع فیلم کار بسیار سختی است و خدا را شکر با حضور دوستان ساخت فیلم رقم خورد. در عمر ۵۸ ساله‌ام بازیگری فرهیخته و روی اصول مثل آقای قریبیان ندیدم. کار کردن با تراکتور بسیار سخت است و من سر تعظیم بر استادی ایشان فرود می‌آورم که آنقدر در بازی‌شان ذوب شده بودند که باورش برای ما سخت بود.»

قریبیان، اما ناراحت از هجمه دولتی‌ها از بازیگری در سینمای ایران خداحافظی کرد: «من معتقدم این فیلم بهترین کار کارنامه من است. من وقتی این فیلمنامه را خواندم دوست داشتم. در این هفت سال پیشنهادهای زیادی شد، از هیچ‌کدام خوشم نیامد، دلم می‌خواست با کاری که دوست دارم حرفه‌ام را خاتمه دهم و وقتی این فیلمنامه را خواندم دیدیم این فرصت پیش آمده است.»‌

می‌دانستم فیلم زحمت زیادی دارد. یک ماه تمرین تراکتورسواری کردم! بنابراین این فیلم را دوست داشتم. همکاری به دلیل زیبایی فیلمنامه ایجاد شد و بلافاصله پیشنهاد بازی را پذیرفتم. حالا اعلام می‌کنم این آخرین فیلم من در سینما بود و دیگر خداحافظی می‌کنم، چون دیگر حوصله بچه‌بازی و غرض‌ورزی مسئولان سینمایی را ندارم.»

اعتراض چطوری!؟
از حاتمی‌کیا پرسیده شد آیا فیلم شما به این معناست که نظام اسلامی بعد از ۴۰ سال هنوز سازوکاری برای اعتراض مردمی ارائه نکرده است: «چراکه نه!؟ هنوز این مسیر را پیدا نکردیم. در فرانسه این اتفاق چند ماه است رخ می‌دهد. ما هنوز جایگاهی پیدا نکردیم که بر همین اساس کل نظام زیر سؤال نرود که به حق هم هست. وقتی می‌خواستم این فیلمنامه را شروع کنم، قضیه آبان ماه پیش نیامده بود. شدت تحولات به قدری بود که مثل اصحاب کهف شده بودیم! به نظرم این مطالبه‌گری باید اتفاق بیفتد. امیدوارم با آمدن سازوکارهای پارلمانی جدید راهکار پیدا شود؛ که باید پاسخگو باشند خوشحالم که سهمی در این مطالبه‌گری داشته‌ام. این فیلم می‌توانست تلخ باشد. من می‌توانستم فیلمی بسازم که از بودن‌مان پشیمان باشیم، ولی من کشورم را دوست دارم. همه کشورشان را دوست دارند و مطالبه دارند، ولی باید مسیر آن تعریف شود.»

درباره شهید سلیمانی
«آرزویم این است که فیلم شهید سلیمانی را بسازم، ولی نمی‌دانم چه پیش می‌آید. زمانی آرزویم این بود که درباره شهید چمران فیلم بسازم، اما علاقه‌مند هستم درباره زندگی سردار سلیمانی هم حتماً فیلمی بسازم.»

این توضیحی بود که حاتمی‌کیا درباره فیلم‌های بعدی‌اش داد. از او همچنین پرسیده شد فکر نمی‌کنید «خروج»، فیلم حاتمی‌کیا نیست: «حاتمی‌کیا اینجا نشسته است. اینکه تو می‌گویی حاتمی‌کیا اینطور شده است حاتمی‌کیای خودت است. من اگر پشت شما بیفتم معلوم نیست عاقبتم چه می‌شود. من دین و آخرتم را نمی‌فروشم که آنچه شما می‌خواهید باشم. من هرآنچه را که در دیده‌بان به کار بردم در این فیلم به کار برده‌ام. من یک فیلم سفارشی نساختم. بچه‌های اوج حتی یک نقطه روی فیلمنامه من نگذاشتند. من به بچه‌های اوج گفتم حتی شما ممکن است اذیت شوید، ولی گفتند این‌ها حرف ماست. آنچه که گفتم مال خودم است، ممکن است انتظاری از حاتمی‌کیا داشته باشید، چرا با حاتمی‌کیا حاتمی‌کیا را می‌زنید. همه فیلم‌هایم را بر اساس روز و حال و احوالم که در آن می‌زیسته‌ام ساخته‌ام، اینکه می‌گویید از من بعید بود چیست. من نمی‌گویم شرمنده از این سکانس هستم، همه را از ته دلم و خودم ساختم.»

به نظر می‌رسد نشست خبری حاتمی‌کیا و عوامل فیلم «خروج» دست‌کم دو چیز را به خوبی نشان داد؛ اول اینکه دولت و سینمای دولتی و کارگزاران دولتی و منتقدان دولتی حتی تحمل یک فیلم معمولی را ندارند و داستان نقدپذیری دولت‌ها در ایران بیشتر یک شوخی فصلی است که در فصل انتخابات و ماه‌های اول دولت بر زبان‌ها می‌آید. دیگر اینکه سینماگران ما هم شاید باید خیلی بیشتر از این که نشان می‌دهند و نفس هنر متعهد می‌طلبد، خویشتندار و نقدپذیر باشند، هرچند به قول حاتمی‌کیا نقدها با بی‌ادبی و بی‌انصافی و یا دروغ محض آمیخته باشد. تحمل مقابل بی‌ادبی، بزرگ‌ترین درس ادبی است که می‌توان داد.

*روزنامه جوان

مشاهده خبر از سایت منبع

گروه موسیقی بچه‌های کنگانی در تلویزیون + تصاویر


گروه موسیقی بچه‌های کنگانی در تلویزیون + تصاویر

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

گزارش عملکرد مالی بنیاد سینمایی فارابی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: در راستای سیاست شفاف‌سازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و در چارچوب قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، جزئیات گزارش عملکرد مالی بنیاد سینمایی فارابی از موسسات تابعه سازمان سینمایی در نه ماه سال۹۸ منتشر شد.

به گزارش سینماپرس، اطلاعات گزارش عملکرد مالی بنیاد سینمایی فارابی بر اساس حمایت از تحقیق، نگارش و تقویت متن فیلم نامه، حمایت از تولید فیلم سینمایی و سریال، حمایت از مشارکت در تولید فیلم سینمایی، حمایت از تولید آثار سینمایی فاخر، حمایت از ارتقای فرهنگی و هم اندیشی فیلم سازان با اندیشمندان حوزه و دانشگاه و بازدید آنها از مراکز و دستاوردهای مهم کشور، کمک به انجام ارزشیابی و نظارت بر تولید و نمایش آثار سینمایی، حمایت از برگزاری سی و هشتمین جشنواره ملی فیلم فجر و اجرای طرح سیمرغ ها و پروانه ها، حمایت از برگزاری سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، کمک به برگزاری سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان و برگزاری هم زمان در استان ها، حمایت از تولید مشترک فیلم سینمایی با دیگر کشورها، حمایت از آماده سازی و بازاریابی و عرضه فرهنگی و تجاری آثار و اعزام سینماگران به مجامع بین المللی و… و. تنظیم شده است.

گزارش عملکرد مالی بنیاد سینمایی فارابی در نه ماه سال ۹۸

مشاهده خبر از سایت منبع

تعطیلات آخر هفته در تهران چه خبر است؟


تعطیلات آخر هفته در تهران چه خبر است؟

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فیلم «آبادان یازده ۶۰ » در سینما مهر آبادان اکران می شود – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

مجید عیدان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: با رایزنی‌های انجام شده توانستیم فیلم «آبادان یازده ۶۰» را در روز پایانی جشنواره در لیست اکران قرار دهیم.

وی افزود: تا به امروز ۱۰ فیلم از سی و هشتمین جشنواره فجر در سینما مهر آبادان اکران شده است.

وی در خصوص استقبال مردمی از فیلم‌های جشنواره در آبادان عنوان کرد: پیگیری دقیق و سریع مردم باعث شده به شناخت دقیقی در خصوص فیلم‌ها برسند و به همین تناسب تعدادی از فیلم‌ها با استقبال خوبی برخوردار شده است.

عیدان در همین خصوص اضافه کرد: هفت فیلم برتر آرای مردمی تا به امروز معرفی شدند که در بین آنها سه فیلم روز بلوا، مغز استخوان و آبادان یازده ۶۰ در سینما مهر اکران می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

کدام هنرمندان در جشنواره موسیقی فجر تقدیر می‌شوند؟


کدام هنرمندان در جشنواره موسیقی فجر تقدیر می‌شوند؟

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«انگل» در راس فهرست منتقدان – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: ۱۲۸ منتقد سینمایی با رای خود نشان دادند که چه فیلم‌ها و افرادی از میان نامزدهای اسکار امسال، شایسته دریافت جوایز هستند.

به گزارش سینماپرس به نقل از ایندی وایر، در حالی که شمارش معکوس برای اهدای جوایز اسکار ۲۰۲۰ آغاز شده است ۱۲۸ منتقد با رای خود نشان دادند که شایسته‌ترین فیلم برای دریافت اسکار «پارازیت» یا «انگل» از کره جنوبی است.

هرچند تایید منتقدان همیشه تضمینی برای آکادمی اسکار نیست و به دلایل مختلف نامزدهای محبوب منتقدان گاه حتی شانسی هم به دست نمی‌آورند، اما در آخرین روزهای باقی مانده به اهدای جوایز دیدن نظرمنتقدان می‌تواند برای مقایسه با نظرات آکادمی جالب توجه باشد.

با همه اینها فیلمی که امسال که حمایت اصلی را نصیب خود کرده «انگل» یا «پارازیت» است که در چندین بخش از جمله بهترین فیلم، کارگردانی، فیلمنامه‌ی غیراقتباسی و بهترین فیلم بین‌المللی توجه‌ها را به خود جلب کرده است.

این نظرسنجی با رای ۱۲۸ منتقد انجام شده اما جای تعجب نخواهد داشت اگر در مراسم اسکار که یکشنبه شب (دوشنبه صبح به وقت ایران) برگزار می‌شود، فیلم دیگری این جایگاه را کسب کند. در فهرست بهترین فیلم‌ها «روزی روزگاری در هالیوود» در جایگاه دوم و «ایرلندی» ساخته مارتین اسکورسیزی در بخش بهترین کارگردانی رتبه دوم را پس از «انگل» به دست آورده‌اند.

شابد بتوان گفت در میان نامزدهای بازیگری تنها برد پیت است که در بخش بهترین بازیگر مرد نقش مکمل برای بازی تحسین شده‌اش در «روزی روزگاری در هالیوود» به صورت یکدست آرا را به خود اختصاص داده و پس از او جو پشی جای دارد. اما در بخش بهترین بازیگر مرد اصلی آنتونیو باندراس برای «درد و افتخار» در رتبه نخست ایستاده و خواکین فینیکس را پشت سر گذاشته است و در بخش بهترین بازیگر زن نقش مکمل نیز فلورنس پیو برای بازی در «زنان کوچک» آرای بیشتری به نسبت لورا درن برای «داستان ازدواج» کسب کرده است. اسکارلت جوهانسون بازیگر همین فیلم نیز از نظر منتقدان شایسته دریافت جایزه بهترین بازیگر زن نقش اصلی است در حالی که انتظار می‌رود رنه زلوگر برای «جودی» این جایزه را دریافت کند.

آرایی که ۱۲۸ منتقد سینمایی داده‌اند چنین بوده است:

بهترین فیلم

۱. «انگل» با ۶۴ رای

۲. «روزی روزگاری در هالیوود» با ۱۹ رای

۳. «ایرلندی» با ۱۵ رای

۴. «زنان کوچک» و «داستان زناشویی» هر یک با ۸ رای

۵. «۱۹۱۷» با ۷ رای

۶. «جوجو خرگوش» با ۶ رای

۷. «جوکر» با یک رای

۸. «فورد در برابر فراری» با هیچ رای

بهترین کارگردانی

۱. بونگ جون هو برای «انگل» با ۷۶ رای

۲. مارتین اسکورسیزی برای «ایرلندی» با ۱۹ رای

۳. کوئنتین تارانتینو برای «روزی روزگاری در هالیوود» با ۱۸ رای

۴. سم مندس برای «۱۹۱۷» با ۱۵ رای

۵. تاد فیلیپس برای «جوکر» با هیچ رای

بهترین بازیگر مرد نقش اول

۱. آنتونیو باندراس برای «درد و افتخار» با ۵۴ رای

۲. آدام درایور برای «داستان ازدواج» با ۳۵ رای

۳. خواکین فینیکس برای «جوکر» با ۲۶ رای

۴. لئوناردو دی‌کاپریو برای «روزی روگاری در هالیوود» با ۱۰ رای

۵. جاناتان پرایس برای «دو پاپ» با ۳ رای

بهترین بازیگر زن نقش اول

۱. اسکارلت جوهانسون برای «داستان ازدواج» با ۴۷ رای

۲. سیرشا رونان برای «زنان کوچک» با ۴۳ رای

۳. رنه زلوگر برای «جودی» با ۲۲ رای

۴. شارلیز ترون برای «بامب‌شل» با ۱۱ رای

۵. سینتیا اریوو برای «هریت» با ۵ رای

بهترین بازیگر مرد نقش مکمل

۱. برد پیت برای «روزی روزگاری در هالیوود» با ۷۱ رای

۲. جو پشی برای «ایرلندی» با ۲۹ رای

۳. تام هنکس برای «روزی زیبا در محله» با ۱۳ رای

۴. آل پاچینو برای «ایرلندی» با ۱۰ رای

۵. آنتونی هاپکینز برای «دو پاپ» با ۵ رای

بهترین بازیگر زن نقش مکمل

۱. فلورنس پیو برای «زنان کوچک» با ۵۸ رای

۲. لورا درن برای «داستان ازدواج» با ۴۹ رای

۳. اسکارلت جوهانسون برای «جوجو ربیت» با ۹ رای

۴. مارگو رابی برای «بامب شل» با ۶ رای

۵. کتی بیتس برای «ریچارد جول» با ۵ رای

بهترین فیلمنامه اوریجینال

۱. بونگ جون هو برای «انگل» با ۵۷ رای

۲. کوئنتین تارانتینو برای «روزی روزگاری در هالیوود» با ۲۶ رای

۳. نوآ بامبک برای «داستان ازدواج» با ۲۳ رای

۴. رایان جانسون باری «چاقوها بیرون» با ۲۲ رای

۵. سم مندس برای «۱۹۱۷» با هیچ رای

بهترین فیلمنامه اقتباسی

۱. گرتا گرویگ باری «زنان کوچک» با ۸۱ رای

۲. استیو زیلین برای «ایرلندی» با ۲۳ رای

۳. تایکا وایتیتی برای «جوجو خرگوش» با ۱۵ رای

۴. آنتونی مک‌کارتن برای «دو پاپ» با ۵ رای

۵. تاد فیلیپس و اسکات سیلور برای «جوکر» با یک رای

بهترین انیمیشن بلند

۱. «بدنم را گم کرده‌ام» با ۶۴ رای

۲. «داستان اسباب بازی ۴» با ۲۲ رای

۳. «حلقه گمشده» با ۱۲ رای

۴. «کلاوس» با ۱۰ رای

۵. «چگونه اژدهای خود را آموزش دهید: دنیای پنهان» با ۷ رای

بهترین فیلم بین‌المللی

۱. «انگل» با ۸۴ رای

۲. «درد و افتخار» با ۲۸ رای

۳. «سرزمین عسل» با ۶ رای

۴. «بینوایان» با ۵ رای

۵. «بدن مسیح» با ۲ رای

بهترین مستند

۱. «سرزمین عسل» با ۴۶ رای

۲. «کارخانه آمریکایی» با ۳۰ رای

۳. «برای سما» با ۲۷ رای

۴. «غار» با ۱۲ رای

۵. «مرز دموکراسی» با ۵ رای

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تلاش برای تشکیل نسل چهارم گروه موسیقی «نهفت»


تلاش برای تشکیل نسل چهارم گروه موسیقی «نهفت»

مشاهده خبر از سایت منبع