سینماپرس: در قسمت پنجاه و هفتم برنامه سینمایی «هفت» سیدرضا منتظری از خبرگزاری سینماپرس همراه با محمدصالح حجت الاسلامی از خبرگزاری موج با اجرای پژمان کرمی در خصوص برخی حواشی روزهای میانی برگزاری جشنواره فیلم فجر گفتگو کردند. منتظری در بخشی از این گفتگو اظهار داشت: خانه سینما نهاد صنفی سینماگران است. مردم که عضو خانه سینما نیستند که خانه سینما بخواهد روی آرای آن ها نظارت کند، خانه سینما وظیفه اش آن است که به مشکلات معیشتی، رفاهی، بیکاری، بیمه ای و… اهالی سینما رسیدگی کند.
به گزارش سینماپرس اهم اظهارات شرکت کنندگان در میز رسانه پنجاه و هفتمین قسمت برنامه سینمایی «هفت» در ذیل این مطلب گردآوری شده است.
کریمی در ابتدای این برنامه با بیان اینکه پردیس سینمایی ملت رخدادهای زیادی را در روز ششم تجربه کرد اظهار داشت: یکی از این رخدادها مسابقه شهرآورد پایتخت بود. نظر شما درباره این مسابقه فوتبال در دل یک جشنواره بزرگ مثل فجر چیست آیا موضوعیت دارد؟
حجت الاسلامی در این راستا اظهار داشت: من فکر می کنم این یک بدعت عجیب و غریب است. درست است که ورزش فوتبال محبوب است اما من به یاد ندارم تا به حال یک مسابقه فوتبال به خاطر یک کار هنری تعطیل شده باشد. گلایه من از اهالی رسانه است که جوری عمل کردند که ستاد جشنواره فکر کند بهتر است یک سانس ویژه را به فوتبال اختصاص بدهد.
منتظری نیز با بیان اینکه بنده هم مخالف پخش فوتبال در سینمای رسانه ها بوده و هستم خاطرنشان کرد: با تمام این اختلاف نظرها نباید فراموش کنیم که پخش فوتبال یک شور و حال خاصی وجود آورد و خیلی ها می گفتند این یک اتفاق خوبی بود! به دلیل فیلم های به شدت سطحی و نازلی است که در جشنواره فجر ۳۸ ام وجود دارد و فضای تلخ و سیاه فیلم ها که منتقدان و اهالی رسانه به شدت نسبت به آن انتقاد داشتند، پخش فوتبال توانست کمی فضا را تلطیف کند.
وی ادامه داد: اما در هر صورت اصل چنین اتفاقی قطعا زیر سوأل هست و باید تجدیدنظر کرد که برای سال های آتی این اتفاق رخ ندهد هرچند که دوستان روابط عمومی و ستاد اجرایی جشنواره گویا به مقوله فوتبال علاقمند هستند و به همین دلیل هم طی سال های اخیر شاهد بودیم که به مجری های فوتبالی تلویزیون کارت حضور در سینمای رسانه ها را می دادند. این در حالی است که ما پیشکسوتانی را در سینما داریم که آن ها باید رونق بخش بزرگترین محفل سینمایی مان باشند.
کریمی نیز در این رابطه گفت: بنده هم مخالف نمایش شهرآورد در سینمای رسانه ها هستم. باید بعد تخصصی جشنواره جدی گرفته شود. شور و حلاوت باید با فیلم ها ایجاد شود نه مسائل حاشیه ای!
در بخش دیگری از این گفتگو در حجت الاسلامی در خصوص انتقاد یکی از فیلمسازان نسبت به حضور فیلم مجید مجیدی در بخش سودای سیمرغ اظهار داشت: آقای منتظری پیش از این تجربه حضور در جشنواره های جهانی از جمله جشنواره فیلم کن را داشتند و آگاه هستند که در همه جشنواره ها دبیر اختیار این را دارد که حتی برخلاف آیین نامه جشنواره و بنا به نظر و صلاحدید خودش عمل نماید.
منتظری نیز در این رابطه گفت: اساسا سوأل بنده این است که چرا نباید یک فیلمساز مطرح کشورمان که برای ما در سطح جهانی افتخارات بسیار کسب کرده در جشنواره فجر حضور داشته باشد؟ ما در تمام جشنواره های معتبر بین المللی شاهد هستیم که همواره تسهیلات ویژه ای برای برخی فیلمسازان و آثار خاص قائل می شوند. بی تردید حضور آقای مجید مجیدی و فیلم شان در جشنواره رونق بخش جشنواره فیلم فجر انقلاب اسلامی است.
وی متذکر شد: بنده معتقدم همانطور که در بسیاری حوزه ها ما با تنگ نظری های جدی روبرو هستیم در سینما هم این تنگ نظری ها بسیار وجود دارد. اگر فیلمسازان خود را در مقابل یکدیگر نبینند و تنها دغدغه شان رشد و اعتلای سینمای کشور باشد ما هرگز شاهد چنین اختلاف نظرهایی نخواهیم بود!
کریمی سپس به خارج شدن فیلم سینمایی «خروج» از میان فیلم های های برتر تماشاگران اشاره کرد و گفت: ظاهرا این فیلم از گردونه رقابت بهترین فیلم مردمی خارج شده است. ای کاش خود جشنواره بخش مهم آرای مردمی را در دست می گرفت. در حال حاضر که خانه سینما متولی این کار است این اتفاق در صورتی رخ داده که اختلافات جدی در میان صنوف خانه سینما وجود دارد و این مسأله در قالب نامه ها و بیانیه هایی متجلی شد؛ ای کاش بخش آرای مردمی به دست خانه سینما سپرده نمی شد.
حجت السلامی نیز در این رابطه گفت: بی تردید اگر خود مسئولان جشنواره هم اداره این بخش را بر عهده بگیرند باز هم شائبه های بسیار وجود خواهد داشت و آن ها محکوم خواهند شد که از فیلم هایی خاص حمایت کرده اند. بنده معتقدم باید فکری کرد که این شبهات به وجود نیاید. ما یک جشنواره بزرگ سینمایی داریم که به متأسفانه به دست خود سینماگران مدام بر چهره اش چنگ انداخته می شود؛ البته تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیزها!
منتظری هم در این رابطه گفت: جدا از اینکه چه نهادی قرار است آرای مردمی را شمارش کند مسأله اصلی این است که چرا اولویت فیلم ها از روز اول شفاف سازی نمی شود؟ بی تردید اگر اولویت بندی وجود داشته باشد شبهات کمتر می شود. من شخصا طی سال های اخیر شاهد انتقاد بسیاری از اهالی رسانه و سینماگران هستم که می گویند چرا خود دبیرخانه جشنواره فجر که همه چیز باید تحت نظر آن باشد این مسأله مهم را به خانه سینما سپرده است؟
وی تأکید کرد: خانه سینما نهاد صنفی سینماگران است. مردم که عضو خانه سینما نیستند که خانه سینما بخواهد روی آرای آن ها نظارت کند. خانه سینما نهاد صنفی اهالی سینما است و وظیفه اش آن است که به مشکلات معیشتی، رفاهی، بیکاری، بیمه ای و… اهالی سینما رسیدگی کند اما متأسفانه دوستان مشکلات را کنار گذاشته و به مسائلی ورود می کنند که با انتقاد جدی روبرو می شود.
کریمی نیز در این خصوص گفت: بله معنایی ندارد که ما جشنواره را برون سپاری کنیم.
منتظری در بخش نهایی این برنامه با بیان اینکه من امشب با یکی از فیلمسازان خوب کشورمان گپ و گفتی داشتم اظهار داشت: ایشان موردی را عنوان کردند که بنده خواستم آن را در برنامه بازگو کنم. ایشان گفتند با توجه به تمام سیاه نمایی ها، تلخی ها و روابط عجیبی که در فیلم های شاهدیم و مصرف بسیار مشروبات الکلی و مواد مخدر، اگر نشان دادن چنین مسائلی در سینمای کشور آزاد شده سازمان سینمایی رسما اعلام کند تا همه فیلمسازان آگاه باشند و بتوانند در فیلم های شان از این موارد بهره بگیرند! اما اگر همچنان این کارها غیرقانونی است چطور برخی فیلم ها مجوز می گیرند و تولید می شوند و حالا در جشنواره فجر انقلاب اسلامی هم حضور دارند!
کریمی در خاتمه افزود: متأسفانه این اوضاع اسفبار در تئاتر هم وجود دارد و حتی می توانم بگویم وضعیت در آنجا بسیار بدتر است.
سینماپرس: محمدرضا لطفی کارگردان فیلم «تعارض» در نشست خبری فیلم که با حضور عوامل و بازیگران فیلم در پردیس سینمایی ملت برگزار شد گفت: من اساسا معتقدم روشنفکری وجود ندارد. من اگر میخواستم فیلم سیاسی بسازم بلد بودم اما فیلم سیاسی نساختم بلکه درباره انسان فیلم ساختم.
به گزارش سینماپرس، نشست خبری فیلم «تعارض» به کارگردانی محمدرضا لطفی کارگردان، امیر سیدزاده (تهیهکننده)، رضا بهبودی و سودابه بیضایی (بازیگران)، بابک قائم (تدوین)، حمید یراقچیان (موسیقی)، حسین قورچیان (صداگذار)، علی گراکویی (صدابردار)، افسانه صرفهجو (طراح صحنه و لباس)، پدرام زرگر (طراح چهره پردازی) با حضور علی اعلایی (منتقد) با اجرای محمدرضا مقدسیان امروز روز شنبه نوزدهم بهمن ماه در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.
محمدرضا لطفی در ابتدای این جلسه گفت: من از سال ۷۸ کار نقدو روزنامهنگاری میکنم و مفتخرم از اینکه از جامعه روزنامهنگاری وارد عرصه سینما شدم. یکی از چیزهایی که در جشنواره دیده نمیشود زحمت شماست و از شما میخواهم که به پرسش گری خود ادامه دهید.
او در ادامه از عوامل فیلم خواست که به احترام اصحاب رسانه بایستند و دست بزنند.
لطفی درباره اینکه که چرا اثرش به عنوان فیلم اول در جشنواره سیوهشتم فیلم فجر حضور دارد، گفت: فیلم اول من «روایت ناپدید شدن مریم» بود که با پروانه ساخت ویدئویی ساخته شد و برای من فیلم عزیزی است. معضل ما در جشنواره و سینما صدور پروانه ساخت ویدئویی و سینمایی است و باید حل شود. زمانی که برای آن فیلم درخواست پروانه دادم، پروانه ساخت ویدئویی برای آن صادر شد. این موضوع را به این دلیل متذکر شدم که بگویم ما برای فیلم «تعارض» نه تنها رانت نداشتیم که معضل هم داشتیم.
اعلایی هم که به عنوان منتقد در نشست حضور داشت درباره «تعارض» توضیح داد: من در ساختار فیلم نوعی بازیگوشی میبینم که لذتبخش است به این دلیل که در راستای ساخته شدن جهان و فضای فیلم است. در ابتدا باید بدانیم در «تعارض» با یک فیلم سایکودرام مواجه هستیم که فوبیاها و آرزوهای کاراکتر مطرح میشود. در این فیلم با جهانهای موازی مواجه میشویم.
او ادامه داد: سینمایی که در بهترین حالت فرمی بتواند به اتفاقهای موسیقی خودش را نزدیک کند موفق خواهد شد. در سینما وقتی زمان میشکند شبیه نت چهارم در موسیقی است. این فیلم را نوعی روان درمانی اگزیستانسیالیستی میدانم.
لطفی در پاسخ به سوالی مبنی بر سیاسی بودن فیلم، گفت: وقتی شما درباره انسان معاصر کار میکنید، فیلم ناگزیر به جهان پیرامون متصل میشود و ممکن است تصویری از سیاست هم در آن بروز پیدا کند. من اساسا معتقدم روشنفکری وجود ندارد. من اگر میخواستم فیلم سیاسی بسازم بلد بودم اما فیلم سیاسی نساختم بلکه درباره انسان فیلم ساختم.
بهبودی درباره همکاری با محمدرضا لطفی و حضور در فیلم «تعارض» توضیح داد: انتخاب نقش طبعا بستگی به فیلمنامه، ایده، فکر و این که چقدر زبان سینما است بستگی دارد. برای من این که فیلم تا چه میزان مدیوم سینما را در نظر میگیرد اهمیت دارد و از سویی مساله فیلم برای من مهم است. من به دنبال آن نیستم که بدانم فیلمم در کجا نمایش داده میشود و دنبال دستمزدهای آن چنانی هم نیستم. افرادی که با دغدغه فیلم میسازند برای من مهمتر از کسانی هستند که وظیفه خودشان میدانند هر سال فیلم بسازند. من امیدوارم فقط کار درست را انجام بدهم.
او با تاکید بر اینکه کیفیت فیلم برای من اهمیت دارد، تصریح کرد: برای من سوال است که این پولها از کجا به سینما میآید و ترجیح من این است که نان و ماست خودم را بخورم اما در اثر کسی که نمیدانم پولش از کجا آمده است حاضر نشوم.
کارگردان «تعارض» در ادامه نشست با انتقاد به داوری نشدن فیلمهای اول در بخش اصلی جشنواره گفت: ما در بخش هنر وتجربه هم داوری نمیشویم. این یک اعتراض نیست بلکه انتقاد است. بر فرض من یک فیلم اول هستم عوامل من که فیلم اولشان نیست. این سیاست اجحاف به عوامل فیلم است. آیا بازی آقای بهبودی یا بخش موسیقی یا دیگر بخشهای فیلم شایسته داوری شدن نیستند؟ امیدوارم که سال آینده تمهیدی برای این مشکل صورت بگیرد.
در ادامه سودابه بیضایی درباره حضورش در این فیلم گفت: فکر می کنم این روزها سینمای فقیری داریم. سینما از دیدگاه من راهی است تا جهانبینی به ما اضافه کند. سعی من بر این است نقشی را بازی کنم که دغدغه داشته باشم.
لطفی در پاسخ به انتقادی مبنی بر طولانی بودن این اثر توضیح داد: من از شما میپرسم حواسمان هست اینستاگرام چه بلایی سر ما آورده است. چرا ریتم کند برای ما به مثابه فحش شده است. نیاز چنین فیلمهاییاست که که ریتم مشخص داشته باشند و ایدهآل من این است. خاصیت و جهان بینی فیلم من چنین ریتمی را میطلبد.
او درباره سیاه و سفید بودن و فضای فیلم توضیح داد: این مسئله به فرم فیلم بستگی دارد. به هر حال رنگ یکی از عناصری است که میتواند در اثر تاکید ایجاد کند. کاراکتر «تعارض» فریاد میزند که مرا ببینید و این دیده نشدن از سوی جامعه نمیتوانست رنگی باشد.
بابک قائم درباره چالش های تدوین اثر گفت: فیلم به خاطر نوع روایتش یک سری ابزارها را از تدوینگر میگیرد. ما از مسیرهای مختلف آمدیم تا به اینجا رسیدیم.
در ادامه نشست یراقچیان درباره انتخاب موسیقی برای «تعارض» گفت: در موسیقی فیلم سه عنصر موسیقی در سه زمان مختلف، یعنی موسیقی باروک، الکترونیک و رمنس استفاده کردم تا به این واسطه سه عنصر زمانی در بازی بازیگران نمود پیدا کند.
قورچیان نیز در ارتباط با صداگذاری این اثر سینمایی توضیح داد: بخشی از بار درام روایت بر دوش ما بود. محمدرضا لطفی وادارمان کرد کاری کنیم که کمتر در سینمای ما میافتد.
در ادامه گراکویی در ارتباط با صدابرداری «تعارض» توضیح داد: ما تلاش کردیم صدای فیلم خارج از غلو نمایی به گوش مخاطب برسد. شما صدای فیلم را خارج از دوربینهای مدار بسته به شکل درست میشنوید.
صرفهجو در ارتباط با طراحی صحنه و لباس فیلم توضیح داد: زمانی که برای فیلم به فرم سیاه و سفید رسیدیم کمی غافلگیر شدم. ثابت بودن نماها کار من را محدود میکرد و در لوکیشنها سعی کردم پریشانی ذهنی کاراکتر را نمایان کنم.
در ادامه نشست زرگر در خصوص چهرهپردازی این اثر تصریح کرد: کارگردان درباره عناصر مختلف فیلم صحبت کرده بود و من تلاش کردم تا طراحی من فراتر از نیاز فیلم نرود و غلو نشود.
لطفی در پاسخ به این سوال که مخاطب اثرش را چه کسانی میداند؟ گفت: ما دو نوع سینما داریم که یکی دنبال جذب ذائقه و دیگری ذائقهساز است. در اولی کارگردان دنبال مخاطب است و در دومی مخاطب باید دنبال کارگردان بیاید. فیلم من از جنس دوم است. من جهانبینی داشتم که آن ارائه دادم و امیدوارم موفق بوده باشم.
سینماپرس: غلامرضا فرجی سخنگوی شورای صنفی نمایش از نیمه تعطیل بودن سینماها در یوم الله ۲۲ بهمن خبر داد.
به گزارش سینماپرس، غلامرضا فرجی سخنگوی شورای صنفی نمایش، درباره مصوبات امروز این شورا به خبرنگاران جوان، گفت: فیلم های سینمایی «نرگس مست» در گروه فرهنگ، «بی وزنی» در گروه ایران، «یادم تو را فراموش» در گروه زندگی و «پالتوشتری» در گروه باغ کتاب، از چهارشنبه ۲۳ بهمن ماه اکران میشوند.
وی افزود: فیلمهای سینمایی «مطرب»، «هزارتو» و «چشم و گوش بسته» طبق آیین نامه سقف تعداد هفته نمایش خاتمه و تعویض میشوند، اما اکران آنها در پردیسهای پنج سالنه به بالا و سانس فوق العاده بلامانع است. اکران بقیه فیلمها همچنان ادامه دارد.
فرجی در پایان گفت: روز سه شنبه و به مناسبت یوم الله ۲۲ بهمن، سینماها تا ساعت ۱۴ تعطیل هستند و بلیت آنها نیم بها نخواهد بود.
سینماپرس: اسامی داوران ۱۳ نهاد، سازمان و تشکل حاضر در بخش تجلی اراده ملی سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر منتشر شد.
به گزارش سینماپرس، در روزهای برگزاری سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر، داوران نهادها و سازمانها به تماشای فیلمهای جشنواره مینشینند و بر اساس اهداف و رویکردهای خود، نسبت به انتخاب فیلمهای برگزیده اقدام خواهند کرد.
بر اساس این خبر، اسامی داوران نهادها و سازمانهای مختلف در بخش «تجلی اراده ملی» به شرح زیر است:
قوه قضاییه
سیدمحمدرضا خوشرو
مهدی افتخاری
علیرضا پاشایی
محمد شهریاری
امیر اکبرزاده
جواد طوسی
بنیاد شهید و امور ایثارگران
فرزاد مولازاده
سیدمرتضی حسینی
محمدتقی فهیم
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
هارون یشایایی
مجید کریمی
سیدجمال ساداتیان
کیانوش جهانپور
خسرو نقیبی
وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی
نازنین فراهانی
ابراهیم صادقی فر
فیاض زاهد
عباس رافعی
وزارت صنعت، معدن و تجارت
محمدرضا انواری
بهروز شهبازپور
سونیا پوریامین
وزارت ورزش و جوانان
اعظم کریمی
شاهین مظفری
مجید توکلی
معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
عباس صالح مدرسهای
اصغر امیرنیا
سید مصطفی زراوندیان
سازمان بهزیستی
مسعود آسیما
سعید بابایی
عباس حق شناس
پوران درخشنده
سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران
مجید محرابی
نرگس رجایی
سعید مرادی کیا
سید حسین حقگو
سازمان زندانها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور
احمد افروز
حسن ضیا آذری
فرهاد دورودگر
شرکت بهرهبرداری راه آهن شهری تهران و حومه
رضا میرزاخانی
میثم سلطانعلی
احسان سالمی
محمدرضا ریاحی
شرکت سهامی بیمه ایران
سید علیرضا سادات میر
منصور صالحی
حامد افشارزاده
انجمن ویرایش و درست نویسی
شراره خشکنابی
معین پایدار
احمد عبدالهزاده