X

بایگانی اسفند 5, 1398

دفتر سینمایی

در روزهای ابتدایی برلیناله ۷۰ چه گذشت؟/ از حضور پررنگ فیلمسازان زن تا سالن های نیمه خالی!/ جانی دپ کمی تنور جشنواره را گرم کرد! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: برلیناله ۷۰ در روزهای ابتدایی برگزاری اش اتفاقاتی نو و حیرت آور را تجربه کرد؛ یکی از مهمترین مسائلی که این دوره از جشنواره برلین را تحت تأثیر مستقیم خود قرار داده شیوع ویروس مرگبار کرونا در سطح جهانی است که باعث شده تا بخش عمده ای از مهمانان این رویداد سینمایی به ویژه از کشورهای آسیایی عطای حضور در جشنواره را به لقایش ببخشند و همین اتفاق منجر به استقبال اندک و سالن های نیمه خالی جشنواره شده است.

سیدرضا منتظری: حضور کمرنگ چینی ها در برلیناله ۷۰ بسیار مشهود است چرا که همه ساله جمعیت عظیمی از این کشور پهناور برای حضور در بخش های مختلف این رویداد سینمایی به خصوص در بخش بازار حضور پیدا می کردند. این مسأله شاید برای ماریته ریسن بک و کارلو چاتریان که برای اولین سال تجربه اداره برلیناله را بر عهده دارند چندان خوشایند نباشد به ویژه آنکه طی همین روزهای ابتدایی برگزاری جشنواره انتقادات جدی نسبت به این زوج هنری و سیستم مدیریتی شان وارد شده است؛ از فعال نبودن اپلیکیشن های همیشگی جشنواره که باعث می شد تا مخاطبان به راحتی برنامه ها را پیدا کنند و کاغذی شدن مجدد فرآیند انتخاب آثار تا انتقاد نسبت به کیفیت پایین فیلم ها توسط منتقدان و اهالی رسانه این رویداد را با بحران روبرو ساخته است.

اما جانی دپ با حضورش در جشنواره فیلم برلین همراه دیگر بازیگران فیلم «میناماتا» در کنفرانس مطبوعاتی فیلم شرکت کرد و باعث شد تا تنور این جشنواره حداقل برای ساعاتی گرم شود! بسیاری از هواداران این بازیگر محبوب جهانی ساعت ها در خیابان های منتهی به محل اصلی برگزاری جشنواره در انتظار دیدار با وی و گرفتن عکس یادگاری بودند.

جانی دپ در این فیلم در نقش دبلیو اوژن اسمیت عکاس مشهور جنگی بازی کرده است. این فیلم بر مبنای رویدادهای واقعی ساخته شده و داستان آن با تمرکز بر اسمیت ساخته شده است که در برابر شرکت قدرتمندی می‌ایستد که مسئول مسموم کردن مردم شهر میناماتا در ژاپن با جیوه در سال ۱۹۷۱ است. دپ در کنفرانس مطبوعاتی فیلم گفت: «کشش عجیبی به اسمیت و عکاسی او داشت و وقتی کمی درباره زندگی وی و تجربیاتش مطالعه کرد و دریافت او چه چیزهایی را قربانی کرد تا بتواند آن لحظات را در عکس‌هایش جاودانه کند، این کشش خیلی بیشتر هم شد.»

نکته قابل تأمل اینکه این کنفرانس مطبوعاتی با حضور انبوهی از خبرنگاران و منتقدان سینما برگزار شد در صورتی که بسیاری از کنفرانس های مطبوعاتی دیگر چندان با استقبال از سوی اهالی رسانه روبرو نشدند.

از سوی دیگر یکی از نکاتی که طی روزهای ابتدایی برگزاری این رویداد سینمایی بسیار به چشم آمد اینکه فیلمسازان زن به ویژه کارگردانان زن ایتالیایی امسال حضور قابل توجهی در جشنواره فیلم برلین دارند.

«عدالت معمولی» اولین فیلم «چیارا بلوسی»، «سرنوشت» فیلمی مستند از «والنتین پدیچینی»، «زنان ساده» فیلم بلند چیارا مالتا، «ماگاری» به کارگردانی «جینِورا الکان»، «چشم‌های آبی» به کارگردانی «میشلا سسکان»، «چیارا فراگنی» فیلمی مستند محصول آمازون به کارگردانی «الیسا آموروسو» از جمله آثار این بانوان فیلمساز در برلیناله ۷۰ است.

لازم به توضیح است؛ در برلیناله امسال ۳۴۰ فیلم در بخش‌های مختلف به نمایش در می‌آید. سال پیش، بیش از ۴۰۰ فیلم به فستیوال دعوت شده بود. در بخش مسابقه، ۱۸ فیلم برای کسب خرس های طلایی و نقره ای جشنواره با یکدیگر رقابت می کنند. برندگان جوایز این بخش، روز اول مارس، در مراسم پایانی جشنواره اعلام می شوند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جشنواره‌های خصوصی هدفمند دلگرم‌کننده هستند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کارگردان تئاتر گفت: جشنواره‌های خصوصی که هدفمند برگزار می‎شوند اقدامی دلگرم‌کننده و مثبت هستند.

به گزارش سینماپرس، مسعود دلخواه در گفتوگو با خبرنگار ایرنا درباره برگزاری رویدادی مانند جشنواره تئاتر هامون اظهار داشت: وجود چنین رویدادی در کنار جشنواره سراسری رویداد خوبی محسوب میشود و می تواند به گروه های مختلف برای دیده شدن کمک کند.

وی با اشاره به صحبتهای هادی حجازیفر به عنوان دبیر و برگزارکننده جشنواره در خصوص آمار متقاضیان و شرکت کنندگان خاطرنشان کرد: تعداد کسانی که تقاضای شرکت در جشنواره را در بخش های مختلف داشتند عددی بزرگ و غیرقابلباور بود که نشان می دهد تقاضا وجود دارد و جوانان به دنبال فرصت هایی هستند که بتواند آثار و خلاقیت های هنری خود را به معرض تماشا بگذارند.

وی افزود: با این شرایط، برگزاری جشنواره تئاتر هامون با برگزار کردن این رویداد اقدامی مثبت و دلگرم کننده ای را به ثمر رساند تا مستقل از جشنواره های دولتی کاری برای هنرمندان انجام شود.

کارگردان نمایش شاه لیر تصریح کرد: به دلیل برگزاری همزمان این رویداد با دو جشنواره فجر که آنها نیز تداخل زمانی داشتند فرصت برای تماشای آثار نخستین جشنواره تئاتر هامون نداشتم اما در شب اختتامیه به عنوان میهمان شرکت کردم و از برگزاری چنین رویدادی حقیقتا خرسند شدم.

وی با بیان اینکه اختتامیه نخستین جشنواره تئاتر هامون بسیار خوب برگزار شد عنوان کرد: این آیین بسیارمنظم و بدون برنامه های اضافه و خسته کننده بود و دبیر جشنواره هم کوتاه صحبت کردند و میهمانان صاحب نام و برجسته نیز دعوت کرده بودند که به نظر من برگزار این رویداد تجربه خوبی بود.

این نمایشنامه نویس اظهار داشت: جشنواره های تئاتری مختلف از جمله ویژه بانوان، کودکان و نوجوان، آماتوری، حرفه ای، مونولوگ و چنین رویدادهایی که خصوصی یا دولتی برگزار می شوند به هنرهای نمایشی کمک شایانی می کند.

وی افزود: هر جشنواره که هدفمند باشد حال به صورت خصوصی یا دولتی برگزار شود فرصتی را ایجاد می کند که جوانان حرف و دغدغه خود را بیان کنند و هنر خود به نمایش بگذارند.

به گفته دلخواه، چنین رویدادهایی را هنرمندان باید اعتبار ببخشند تا برای موضوعات مختلفی که در جامعه به وقوع می پیوندند فرصت بروز و ظهور پیدا کنند و در میان عموم جامعه مطرح کنند این روندی مثبت در عرصه هنرهای نمایشی است.

نخستین جشنواره تئاتر هامون به دبیری هادی حجازی فر از ۱۵ تا ۲۵ بهمن‌ماه در دو بخش نمایشنامه نویسی و صحنه ای همزمان با سی و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر برگزار شد و با معرفی بهترین بازیگر زن، مرد، کارگردان، نمایشنامه نویس و نمایش شامگاه ۲۶ بهمن ماه به کار خود پایان داد.

این رویداد هنری آذرماه فراخوان خود را منتشر کرد و در پایان ۲۲ نمایش در دو نوبت ۱۸ و ۲۱ به صحنه رفتند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

علت ریزش مخاطب امسال چینش اشتباه فیلم‌ها بود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: برنامه‌ریزی برای قرعه‌کشی اکران فیلم‌های سینمایی سال آینده کشور می‌تواند منجر به بهبود شرایط اکران و قرعه کشی در سینماهای کشور شود.

به گزارش سینماپرس، باتوجه به کاهش مخاطبان سینما طبق اعلام رسمی سازمان سینمایی و همینطور داغ‌ شدن موضوع قرعه‌کشی فیلم‌ها برای اکران و توجه به تنوع فیلم‌های سینمایی در جشنواره فیلم فجر، به نظر می‌رسد که فضای اکران سال‌ آینده سینمای کشور مورد آزمایش جدی قرار خواهد گرفت.

در کنار این باید نسبت به چرایی کاهش مخاطبین سینما در سالی که رو به پایان است با نظر به وجود فیلم‌های متنوع کمدی، درام اجتماعی و… نیز تأمل کرد. اینکه چرا با وجود اینکه فیلم‌هایی مانند مطرب، زیرنظر، چشم و گوش بسته و دیگر فیلم‌های کمدی در کنار فیلم‌های اجتماعی مانند متری‌ شیش‌ونیم، سرخپوست، شبی که ماه کامل شد و همینطور فیلم‌های کودکانی که توانستند در گردونه اکران از موفقیت‌های خوبی برخوردار باشند مانند منطقه پرواز ممنوع و بنیامین، اکران شدند همچنان مخاطبین سینمای کشور زیر ده میلیون نفر است!؟

در این خصوص با برخی از تهیه‌کنندگان و کارگردانان سینمای کشور به گفت‌وگو پرداخته‌ایم که در ادامه گفت‌وگوی ما با حبیب اسماعیلی تهیه کننده سینمای کشور را می‌خوانید.

اسماعیلی در ابتدا علت اصلی ریزش مخاطب در سینمای کشور را عدم برنامه‌ریزی درست برای اکران فیلم‌های سینمایی توصیف کرد و گفت: در سالی که گذشت سینمای ما به علت برنامه‌ریزی اشتباهی که در حوزه اکران داشتیم دچار ریزش مخطب جدی شد. چینش اکران فیلم‌ها به گونه‌ای بود که منجر به این شد که فیلم‌هایی که از فروش خوبی برخوردار نبودند زمانی اکران شود که فیلم‌های پرفروش دیگر هم در حال اکران بودند و در نتیجه در آن بازه زمانی سینما از فروش بسیار پایینی برخوردار شد.

وی در ادامه گفت: ساخت‌وساز پردیس‌های سینمایی که امسال در شهرهای مخلف کشور رخ داد نیز می‌تواند فروش فیلم‌ها را بالا ببرد. اما در آن حالت نیز ما به مدیریت اکران قوی نیاز داریم و اگرنه تنها ساخت سینماها نمی‌تواند کمک بسیار شایانی به رونق سینماها کند بلکه مدیریت اکران لازم است.

در امسال واقعاً بسیاری از تهیه‌کنندگان، مدیران پخش و سینماداران از بی‌برنامه‌گی نالیدند. بنابراین من نیز با قرعه‌کشی موافقم زیرا باعث می‌شود در یک برنامه‌ریزی کامل و درست رونق اکران سینماها را در نظر داشته باشیم. برای همین از آقایان انتظامی و دیگر مسئولین و سینماگرانی که در این رخداد مهم فرهنگی و اجتماعی دست دارند تشکر می‌کنم.

فروش واقعی مُطرب چقدر است؟

این تهیه‌کننده سینما درباره اکران فیلم‌های خوب در کنار یکدیگر گفت: زمانی که فیلم‌های خوب با یکدیگر اکران شود، همدیگر را در اکران خنثی می‌کنند. بگذاریم مسأله فروش بسیار بالای مطرب را از این منظر نیز بررسی کنیم که اگر این فیلم به عنوان مثال در عید نوروز ۱۳۹۹ اکران می‌شد باز هم از این فروش بسیار بالا برخوردار بود؟ قطعاً خیر و بیشتر از ۲۵ میلیارد فروش نداشت، زیرا در نوروز فیلم‌های بسیار پرفروش دیگر نیز در حال اکران است و طبیعتاً این فیلم نیز سالن‌های کمتری را شامل می‌شد و در کنار آن نیز باید تأثیر فروش فیلم‌های دیگر را نیز در نظر گرفت. مطرب زمانی اکران شد که در کنار آن فیلم‌های پرفروش دیگر اکران نداشتند و در نتیجه این فیلم توانست در اکران از این فروش بالا برخوردار شود.

وی ادامه داد: واقعیتی که در اکران امسال رخ داد این بود که اواخر خرداد و بعد از اکران چند فیلم خوب یکباره سینماهای ما در مدت زمان مدیدی بدون فیلم خوب و بفروش بود و در نتیجه سینماهای ما دچار کسری مخاطب شد. بخش بزرگی از کمبود مخاطب امسال سینماهای ما مربوط به آن فصل‌ بود.

اگر قرعه‌کشی فیلم‌ها در سال آینده به خوبی و با دقت انجام شود و واقعاً تقسیم بندی عادلانه صورت بگیرد گلدان فیلم‌ها خالی نخواهد ماند و هر ماه فیلم‌های خوب و بفروش در سینماهای ما اکران خواهد شد. پس نکته مهم این است که در صورتی که قرعه‌کشی وجود داشته باشد باز ما نیاز به برنامه‌ریزی و مدیریت قوی و درست داریم.

فیلم‌هایی بوده است که به خاطر این مدیریت اشتباه در اکران له شد اما بعد از دو ماه در شرایط بهتری توانسته مخاطبین خود را پیدا کند و فروش خود را بالا ببرد. پس اگر همین فیلم از همان ابتدا می‌توانست در بازه زمانی و شرایط منصفانه‌تر و با مدیریت بهتر اکران شود در نتیجه مخاطبین خود را هم از همان ابتدا پیدا می‌کرد و فروش واقعی خود را بدست می‌آورد.

ما فیلم‌هایی را داشتیم که حتی هنرپیشه‌های خوبی داشتند اما به خاطر همین اشتباه مدیریت اکران و سرگروه سینمایی دچار ورشکستگی مالی شدند.

ژانرهای جذاب مخاطبین را به سینما خواهد آورد

وی در پاسخ به خبرنگار تسنیم درباره کمک تنوع گونه‌های سینمایی که در جشنواره فیلم فجر شاهد آن بودیم به رونق اقتصادی سال آینده سینمای ایران و آوردن مخاطبینی که کمتر به سینما می‌آیند گفت: قطعاً این موضوع می‌تواند به فروش بهتر و دعوت دیگر مخاطبینی که به سینما نیامدند کمک کند. البته به خاطر شرایط بد اقتصادی و البته نیاز به شادی و تفریح فیلم‌های کمدی بیشتر مورد استقبال قرار دارند. البته افرادی هم هستند که دوست دارند تا فیلم‌هایی را ببینند که آنان را به تفکر و تعمق باز دارد که تعداد آنها نیز کم نیست اما دیده شدن این فیلم‌ها مشروط به این است که آن‌ها نیز سالن‌های زیاد و در زمان‌ خوبی نمایش داده شوند.

وی با اشاره به موفقیت سینمای اجتماعی ما در سال‌های قبل گفت واقعیت این است که روزگاری حرف اول سینمای کشور ما را سینمای اجتماعی ما می‌زد اما متأسفانه این منافع شخصی سرگروه‌های سینمایی است که باعث شده است تا سینمای اجتماعی ما از رونق بیافتد. فردی که خود تهیه‌کننده است و دفتر پخش دارد و در عین حال سینمادار هم است، فیلم‌هایی را که منافع شخصی خود او است را اکران می‌کند و فیلمی که دفتر پخش دیگر دوستانمان دارد را به خاطر منافع شخصی اکران نمی‌کند!  این خودی و غیر خودی کردن در سینما باعث شده است تا رونق و اکران سینمای ما دچار چنین مشکلی شود.

اما در صورتی که سال آینده قوانین به صورت درست و با مدیریت و برنامه‌ریزی اجرا شود قطعاً شرایط بهتری را خواهیم داشت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دبیر جشنواره موسیقی فجر در شبکه چهار – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رضا مهدوی در برنامه «شب موسیقی» شبکه چهار میزبان دبیر سی و پنجمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر و رییس دانشکده موسیقی دانشگاه هنر می شود.

به گزارش سینماپرس، مجله موسیقیایی «شب موسیقی» امشب ۴ اسفند ماه به فراز و فرودهای جشنواره بین المللی موسیقی فجر اختصاص یافته است.

رضا مهدوی مجری-کارشناس این برنامه تلویزیونی میزبان دکتر شاهین فرهت دبیر سی و پنجمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر و دکتر حمید عسکری رییس دانشکده موسیقی دانشگاه هنر و رهبرگروه کر “اردیبهشت” در جشنواره فجر می شود و با آنها در این خصوص گفتگو می کند.
سرمقاله و بخش قسمت هایی از مراسم اختتامیه جشنواره بین المللی موسیقی فجر از دیگر بخش های این برنامه است.
مراسم اختتامیه سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر با تجلیل از چهار پیشکسوت عرصه موسیقی و با معرفی بزگزیدگان عرصه رسانه و ترانه یکم اسفند ۱۳۹۸ در تالار وحدت برگزار شد.
«شب موسیقی» یکی از برنامه های «شب های هنر» است که به تهیه کنندگی حبیب الله ذوالفقاری، پیرامون مسائل موسیقی، یک شنبه شب ها ساعت ۲۳ از شبکه ۴ سیما پخش می شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تکذیبِ تکذبیه‌ کرونایی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محمدرضا فرجی از اعضای شورای صنفی نمایش ضمن اشاره به مصوبه این شورا برای تعطیلی سینماها به مدت یک هفته، از سر گیری اکران پس از این مدت را منوط به اعلام نظر مراجع ذی‌صلاح اعلام کرد.

به گزارش سینماپرس، محمدرضا فرجی از اعضای شورای صنفی نمایش درباره خروجی جلسه امروز یکشنبه ۴ اسفند ماه این شورا به مهر گفت: بر اساس مصوبه امروز شورای صنفی نمایش و پیرو اطلاعیه روز گذشته وزارت ارشاد، تمامی سینماهای کشور از امروز تا پایان هفته جاری به دلیل جلوگیری از شیوع بیماری کرونا تعطیل خواهند بود.

فرجی تأکید کرد: پس از پایان این زمان هم ادامه فعالیت سینماها با اجازه از مراجع ذی صلاح اتفاق می‌افتد. چرا که سلامتی مردم برای ما در اولویت قرار دارد.

وی افزود: کسانی که برای امروز و فردا از طریق سایت سینما تیکت بلیت خریداری کرده بودند، امکان برگشت پول آن‌ها وجود دارد و این سامانه باید پول آنها را برگرداند.

فرجی در پایان گفت: شورای صنفی نمایش برای فیلم‌های در حال اکران و فیلم‌هایی که در نوبت اکران هستند و از این تعطیلات متضرر می‌شوند، حتماً هفته‌های جبرانی در نظر می‌گیرد و برای ضرر آنها تصمیمی اتخاذ می‌کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تعطیلی جشنواره فیلم تصویر به خاطر کرونا – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: جشنواره فیلم تصویر تا پایان هفته‌ جاری تعطیل است.

به گزارش سینماپرس، در پی شیوع بیماری کرونا ویروس و اطلاعیه پیشگیرانه‌ وزارت ارشاد مبنی بر تعطیلی تمامی اکران‌های سینمایی در سینماهای سراسر کشور، جشنواره فیلم تصویر تا پایان هفته جاری تعطیل است.

بدیهی‌ است با بهبود شرایط و از سرگیری برنامه‌های جشنواره فیلم تصویر، فیلم‌هایی که زمان پخش آن‌ها در جدول برنامه‌های تالار ناصری و شهناز در روزهای تعطیل جشنواره بودند، در ادامه‌ برنامه‌های جشنواره فیلم تصویر گنجانده و نمایش داده خواهند شد.

بخش نمایشگاهی تصویر سال تا اطلاع ثانوی از ساعت ۱۴ تا ۲۰ برقرار است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آخرین وضعیت جسمی شجریان از زبان دوست و فرزندش


آخرین وضعیت جسمی شجریان از زبان دوست و فرزندش

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«دوربین کوچک، فیلم بزرگ» روی میز تدوین – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلم مستند «دوربین کوچک، فیلم بزرگ» به کارگردانی علی سعادتمند وارد مرحله تدوین شد.

به گزارش سینماپرس، تصویربرداری مستند «دوربین کوچک، فیلم بزرگ» به کارگردانی علی سعادتمند به پایان رسید و وارد مرحله تدوین و پس‌تولید شد.

علی سعادتمند، عکاس و منتقد سینما در اولین فیلم مستند خود بخشی از زندگی و خاطرات کیومرث پوراحمد، کارگردان ایرانی را از ساخت مجموعه «قصه های مجید» که ۳۰ سال پیش در شهر اصفهان، برای صدا و سیمای جمهوری اسلامی ساخته شده روایت می کند.

این مستند به تهیه کنندگی شرکت آذران تصویر در بهمن ۹۸ تصویربرداری شده است.

از دیگر عوامل این مستند می توان به دستیار کارگردان و برنامه ریز: کیمیا پوراحمد، مدیر تصویربرداری: احسان رنجبر، دستیاران تصویربرداری: سام مقیمی و ساغر استادشریف، تدوین: طلا کرباسی و روابط عمومی: علی کشاورز اشاره کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع