X

بایگانی اسفند 12, 1398

دفتر سینمایی

سهم بیمه کارگری حوزه موسیقی پرداخت شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: انجمن صنفی هنرمندان موسیقی ایران، به ریاست محمد اطیابی، با انتشار نامه‌ای برای بهبود وضعیت معیشتی فعالان عرصه موسیقی در شرایط فعلی به رئیس‌جمهور پیشنهاداتی را ارائه کرد.

به گزارش سینماپرس، رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی هنرمندان موسیقی ایران با انتشار نامه‌ای سرگشاده به رئیس‌جمهور نسبت به وضعیت فعلی کشور در رابطه با شیوع بیماری کرونا و اتفاقات ناشی از آن واکنش نشان داد.

محمد اطیابی در بخشی از نامه به وضعیت نابسامان بیمه و اوضاع معیشتی اهالی موسیقی اشاره کرده و از دولت خواسته سهم بیمه کارگری این حوزه را برای مدتی که شرایط ویژه بر کشور حکمفرماست پرداخت کند، تا هنرمندان موسیقی بتوانند با تبعات و زیان کمتری این دوران دشوار را پشت سر بگذارند.

متن کامل نامه رییس هیئت مدیره انجمن صنفی هنرمندان موسیقی ایران به شرح ذیل است:

  «جناب آقای دکتر حسن روحانی

    رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران

     با درود و احترام

هجوم ویروس ناشناخته کرونا، تمامی ما ایرانیان را در وضعیتی ناگوار و شکننده قرار داده است.  

در تبعیت از دستورات پیشگیرانه بهداشتی، بسیاری از اماکن پرتردد چون، سینماها، تالارهای کنسرت موسیقی بسته شده‌اند، مدرسه‌ها و دانشگاه‌های دولتی و خصوصی تعطیل و آموزشگاه‌های آزاد نیز به ناچار و برای پیشگیری از آسیب‌های جدی دچار وقفه کاری شده‌اند.

صنف موسیقی نیز که ازجمله استفاده‌کنندگان اصلی از چنین اماکنی است، بنا بر تعهد خود نسبت به سلامت جامعه و در جهت گذر هرچه سریعتر از وضعیت تاسف‌بار کنونی فعالیت خود را متوقف کرده است.  

تدریس در آموزشگاه‌های موسیقی که امروزه مهم‌ترین مراکز درآمدی اعضای صنف موسیقی است، تعطیل شده و لاجرم آسیبی جدی بر کسب و کارشان وارد شده، وضعیتی که زمان تداوم آن برای همگان نامشخص است.

انجمن صنفی هنرمندان موسیقی نیز در تبعیت از چنین تصمیمی از اعضای خود خواسته که پذیرای چنین شرایطی باشند و توصیه‌های وزارت بهداشت و دستورات مرتبط را رعایت کنند.  

بسیاری از اعضای صنف اما وضعیت اقتصادی مناسبی ندارند و بیکاری و توقف فعالیت‌های آنها بویژه در آستانه سال نو، آسیب‌های جدی بر معیشت‌شان وارد ساخته و می‌سازد. هنرمندانی که اکثریت ایشان  در وضعیت‌های عادی نیز باتوجه به محدودیت‌ها و بی‌مهری‌های معمول دشواری‌های فراوان معیشتی دارند و گاه حتا از توان پرداخت سهم حق‌ بیمه خود نیز ناتوانند.

در چنین شرایطی بحرانی، انجمن صنفی هنرمندان موسیقی تقاضا دارد و پیشنهاد می‌کند، دولت محترم هرچه در توان دارد در تعدیل وضعیت موجود همه آحاد جامعه و بویژه اهالی محترم هنر و موسیقی به‌کار گیرد و به عنوان نمونه سهم بیمه کارگری این حوزه را برای مدتی که شرایط ویژه بر کشور حکمفرماست پرداخت کند تا هنرمندان موسیقی بتوانند با تبعات و زیان کمتری این دوران دشوار را پست سر بگذارند.

علاوه بر آن گزارش‌هایی نیز از گوشه و کنار به دست انجمن صنفی رسیده که برخی نهادهای نظارتی تدریس از طرق آنلاین را نیز برنتابیده و محدودیت‌ها و فشارهایی را بر مدرسان در صنوف گوناگون وارد کرده‌اند. مستدعی است در این زمینه نیز مساعدت‌ فرمایید تا از برخی سخت‌گیری‌ها نابجا جلوگیری شود.

انجمن صنفی هنرمندان موسیقی امیدوار است با همراهی هموطنان و نیز یاری دولت بتوان چنین شرایط دشواری را هرچه سریعتر پشت سر نهاد.

  محمد اطیابی

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی هنرمندان موسیقی ایران

رونوشت؛

جناب آقای دکتر محمدباقر نوبخت ریاست محترم سازمان برنامه و بودجه 

جناب آقای محمد شریعت مداری وزیر محترم وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی

جناب آقای سیدعباس صالحی وزیر محترم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

جناب آقای محمد سالاری مدیر عامل محترم سازمان تامین اجتماعی»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بازیگرانی که همیشه در فیلم‌ها می‌میرند! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مرگ همیشگی شخصیت‌هایی که شان بین، بازیگر سرشناس هالیوودی آنها را بازی می‌کند، یک شوخی متداول است؛ اما او تنها بازیگری نیست که از این وضعیت رنج می‌برد.

به گزارش سینماپرس، مرگ و میر در فیلم‌ها معمولاً برای فیلم بسیار ضروری است؛ اما بعضی از بازیگران بیشتر از بقیه شاهد آن هستند که شخصیت‌هایشان در یک فیلم سینمایی با مردن دور انداخته می‌شود.

شان بین، بازیگر انگلیسی، شاید بیشتر از هر کسی مورد هدف توپ‌های هالیوود قرار گرفته باشد تا جایی که شوخی‌های زیادی با مرگ وی شده است. با این حال، شان بین تنها نیست. بازیگران دیگری هم هستند که شخصیت‌های آن‌ها به ندرت تا پایان فیلم دوام می‌آورد و اغلب کشته می‌شوند. در اینجا بازیگرانی که همیشه شخصیت‌هایشان پایان غم‌انگیزی دارند را مرور می‌کنیم:

گری بیوسی

8 بازیگری که همیشه در فیلم‌ها می‌میرند!

بیوسی در بیش از ۲۰ مورد از فیلم‌هایش مرده است که کمی زیاد به نظر می‌رسد. مرگ او به قدری عادی شده بود که بیلی کریستال مجری برنامه «پخش زنده شنبه شب» زمانی که او را به برنامه‌اش دعوت کرده بود با تعجب از او پرسید «گری! تو زنده‌ای!؟». او حتی در فیلم سینمایی «باد تگزاس وحشی» توسط یک موزیسین کشته شد. فیلم‌های دیگری که او در آن مرگ را تجربه می‌کند، شامل «اسلحه مرگبار» و «نقطه شکست» می‌شود.

لنس هنریکسن

8 بازیگری که همیشه در فیلم‌ها می‌میرند!

لنس بیش از ۳۰ مورد مرگ در رزومه کاری خود دارد. به یاد ماندنی‌ترین مرگ وی در فیلم سینمایی «هدف سخت» رقم خورد. او همچنین در فیلم سینمایی «ترمیناتور» و «بیگانه علیه غارتگر» با مرگ مواجه شده است. اگرچه او همیشه در فیلم‌ها کشته شده، اما به عنوان صداپیشه انیمیشن‌ها به نظر کمی در امنیت به سر می‌برد. او در انیمیشن‌های تارزان و سوپرمن کمپانی دیزنی حضور داشته است.

نیکلاس کیج

8 بازیگری که همیشه در فیلم‌ها می‌میرند!

به عنوان یکی از محبوب‌ترین بازیگران فیلم‌های اکشن در دهه ۹۰ میلادی، نیکلاس کیج علاوه بر اینکه بارها کشته شده، چندین بار نیز در فیلم‌ها خودکشی کرده است. او هرچه به نقش‌آفرینی و فیلمسازی ادامه می‌دهد، مرگ و میرش نیز بیشتر می‌شود.

جان هرت

8 بازیگری که همیشه در فیلم‌ها می‌میرند!

جان هرت، نامش به کلمه Hurt انگلیسی به معنای آسیب شباهت دارد. نویسندگان نیز همیشه بیشترین تلاش‌شان را انجام می‌دهند تا به هرت آسیب بزنند. او در مجموع در فیلم‌هایی که بازی کرده، ۴۳ بار مرده است! شاید وحشتناک‌ترین آن هم در فیلم سینمایی «بیگانه» رقم خورد که اولین قربانی در فیلم بود و توسط یک موجود بیگانه کشته شد.

مایکل بین

8 بازیگری که همیشه در فیلم‌ها می‌میرند!

همانند شان بین، زمانی که نام او را روی تیتراژ نخست فیلم سینمایی می‌بینیم، باید بدانیم که قطعا شخصیتی که او بازی می‌کند خواهد مُرد و دیگر، اما و اگر، چرا و چه زمانی وجود ندارد. او در فیلم «ترمیناتور» به نحو ظالمانه‌ای کشته شد و حتی مرگ  بدتر از آن در فیلم سینمایی «استیلتو» زمانی که یک دیلم در جمجمه او فرو می‌رود، رقم می‌خورد.

تامی فلاناگان

8 بازیگری که همیشه در فیلم‌ها می‌میرند!

به نظر می‌رسید بازیگر فیلم سینمایی «پسران آشوب» برای هر دقیقه بازی پول می‌گیرد. هر چه بیشتر بازی کند، پول بیشتری دریافت می‌کند. او بیش از ۲۰ بار در فیلم‌های سینمایی که بازی کرده مرده است. به نظر می‌رسد نویسندگان علاقه زیادی به کشتن وی با تیر و کمان دارند چرا که او بیش از هر وسیله دیگری با تیر و کمان کشته شده!

اسکار آیزاک

8 بازیگری که همیشه در فیلم‌ها می‌میرند!

خود آیزاک مطلع است که شخصیت‌های او چندین بار در فیلم «جنگ ستارگان» مرده‌اند. البته او در نقش‌های دیگر خود نیز به اندازه کافی خوش شانس نبوده و در مجموعه فیلم‌های «مردان ایکس» به نام «آپوکالیپس» نیز کشته شده است.

شان بین

8 بازیگری که همیشه در فیلم‌ها می‌میرند!

شان بین، تعداد دفعات زیادی در فیلم‌های سینمایی و برنامه‌های تلویزیونی مرده است. او به قدری در فیلم‌ها مرده یا کشته شده که اخیراً اعلام کرد، دیگر نقشی را که قرار باشد در آن کشته شود قبول نخواهد کرد. او همچنین گفت که کشته شدنش در فیلم سینمایی «ارباب حلقه‌ها» ‌ها را دوست داشته است.

* خبرنگاران جوان

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

حقیقت ترور جهانی «کرونا» در انیمیشنی ایرانی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مجموعه انیمیشن «جوکر ۲۰۲۰» قرار است در گرامیداشت سینما و واکنش به مسائل مهم روز باشد.

به گزارش سینماپرس، انیمیشن جوکر ۲۰۲۰ با بازسازی فضای فیلم جوکر و اشاره به مسئله بحرانی کرونا منتشر شد.

این انیمیشن با ترکیب فضای جوکر و موضوع کرونا توانسته است داستان کوتاه و جالبی را هوشمندانه برای مخاطبین خود بیان کند.

به دلیل جلوگیری لو رفتن ماجرای این کارتون از شرح ماجرای آن خودداری می‌کنیم و تنها به این نکته اشاره می‌کنیم که شخصیت جوکر که زندگی بی‌غدغه و ساده‌ای دارد در میان ماجرایی قرار می‌گیرد که به کشف عامل انتشار ویروس کرونا ختم می‌شود.

در ادامه تسنیم با کارگردان این انیمیشن آقای فریاد بیات به گفت‌وگو پرداخته است که در ادامه می‌خوانید.

سینما، سینمای ایران، انیمیشن، ویروس کرونا،

نمایی از جوکر ۲۰۲۰

بیات در ابتدا درباره این پروژه گفت که ما قرار است تا با استفاده از انیمیشن برخی از فیلم‌های مهم سینمایی ایران و جهان را بازآفرینی کنیم. کار ما در حقیقت به نوعی در گرامیداشت سینما است.

آنچه که در ساخت این کارتون‌ها برای ما مهم است این است که اولاً محتوای ما برای مخاطبین آن مطرح و مورد توجه باشد و دیگر اینکه بتواند با یکی از موضوعات ترند روز ارتباط برقرار کند و عکس‌العملی باشد به برخی از اتفاقاتی که با آن روبروییم.    

بنابراین انیمیشن ما از جنس رسانه روز است و به شکلی طراحی شده است که بر پایه اتفاقات روز رخ دهد و فعال باشد.

این انیمشن‌ساز کشور درباره انتخاب سوژه خود گفت: بنابراین جوکر را بر اساس فیلم آن و حادثه کرونا نوشتیم و سعی کردیم که در نوشتن فیلمنامه بر ساختار آن فیلم توجه بشود و وامدار فیلم و نسبت به آن وفادار باشیم. نکته مهم دیگر این است که کار ما از نظر چارجوب و روایت قصه مستقل باشد. انیمیشن جوکر ۲۰۲۰ قرار نیست تنها جنبه سینمایی صرف داشته باشد و قرار است که در قالب انیمیشن بتواند اتفاقات و جنبه‌های کارتونی مانند فانتزی و طنزهای خاص خود  را داشته باشد.

وی در ادامه ضمن اشاره به این نکته که سبک کاری ما همان‌طور که در عنوان‌بندی پایانی آن می‌بینیم وامدار انیمیشن «کوتلاس» است گفت: قصد آن نداریم تا با انیمیشن خود به نوعی موج‌سواری کرده باشیم و می‌خواهیم با ساخت انیمیشن هدفمند و بدون تاریخ انقضا کار رسانه‌ای کرده باشیم. امروز انیمیشن‌های زیادی با هزینه‌های هنگفت ساخته و در فضای مجازی منتشر می‌شوند که بی‌هدف است؛ اما ما خواستیم تا کار متفاوتی در این بین کرده باشیم. ما برای ساخت انیمیشن‌ها تیم مطالعه و تحقیق داریم و در کل کار ما دارای رویکرد است.

بیات درباره انتخاب سوژه کرونا گفت که این سوژه مسئله روز بود و تعهد هرکس که می‌تواند در رسانه حرف بزند حکم می‌کند که نسبت به این موضوع واکنش درستی داشته باشد. با توجه به اینکه کرونا خیلی زود در جهان و ایران مطرح شد باید با سرعت فیلمنامه این کار را می‌نوشتیم و تولید می‌کردیم. بنابراین با وجود اینکه کار به سرعت تولید شد اما از نظر کیفیت هیچ کم نگذاشتیم و امیدواریم که این اثر به خوبی دیده شود.

وی در پاسخ به خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم درباره چرایی انتخاب شخصیت ترامپ در این انیمیشن گفت: یکی از علت‌های این انتخاب به خود فیلم جوکر برمی‌گردد. در یکی از صحنه‌های فیلم جوکر، هنگامی که آرتور در سالن نمایش فیلم چارلی چاپلین حضور دارد و می‌خواهد که بروس وین را ببیند، نمایی از معترضین بیرون از تالار نمایش داده می‌شود که به حضور بروس وین معترضند و شعار می‌دهند. اگر به خوبی دقت کنیم در میان جمعیت عروسک ترامپ را مشاهده می‌کنیم که کاملاً با ویژگی‌های ظاهری او مطابق است. این حرکت تاد فیلیپس در این فیلم به خوبی نشان دهنده ماهیت معترضانه فیلم جوکر نسبت به خود ترامپ است. خصوصاً آنکه بروس وین با هویت سرمایه‌دارانه‌ای که دارد کاملاً می‌تواند با خود ترامپ تطابق داشته باشد. برای همین اولاً این انتخاب در خود این فیلم ریشه داشت و دلیلی نداشت که ما حرفمان را پنهان کنیم.

سینما، سینمای ایران، انیمیشن، ویروس کرونا،

نمایی از جوکر ۲۰۲۰

وی در ادامه اضافه کرد: واقعیت این است که نمی‌خواهم حکم قطعی بدهم اما سیاستمداران غالب دنیا که امروز دنیا را با بازی‌هایشان جابه‌جا می‌کنند قطعاً در چنین نتیجه‌ای مانند کرونا دست دارند. اگر تمام دنیا باهم وحدت داشت و تلاش‌های استثمارگرایانه سیاستمداران ظالم نبود، ما امروز کرونا نداشتیم.

بیات باتوجه به سخنرانی اخیر ترامپ مبنی بر کمک‌رسانی به ایران در خصوص حل بحران کرونا در صورتی که متقاضی باشد نیز گفت که به نظر می‌رسد آنچه که درباره ترامپ در این انیمیشن کوتاه پیش‌بینی شده  درست از آب درآمده  است و رئیس جمهور آمریکا در ساخت و شیوه درمان آن نقش دارد.

کارگردان انیمیشن جوکر ۲۰۲۰ درباره انتخاب واژه قمارباز که درباره ترامپ به کار رفته است گفت: تیمی که کار مطالعاتی کرد دارای ایده‌هایی بود که به طور مشخص واژه قمارباز را که برای اولین‌بار از زبان سردار سلیمانی در خصوص او به کار رفت انتخاب کرد اما پیشینه ترامپ نیز در این خصوص کمک‌رسان بود. این انیمیشن قطعاً پتانسیل اینکه برای تمام مردم نمایش داده شود را دارد. حتی شخصی به من گفت که چرا این انیمیشن را برای کارگردان جوکر یعنی تادفیلیپس ارسال نمی‌کنید؟  اما در هر حال دوبله خارجی آن جزو برنامه‌های ما است.

وی در پایان درباره انیمیشن‌های آتی گفت که در حال حاضر در حال ساخت اثری درباره یکی از فیلم‌های سینمایی ایرانیم که چند نسل از مردم ایران با آن خاطره دارند و به نوعی جزو فرهنگ ما شده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سمپوزیوم مجسمه سازی اصفهان


سمپوزیوم مجسمه سازی اصفهان

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

گسترش وحشت مردم از کرونا +تصاویر – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: روند التهاب آفرینی سلبریتی‌ها نشان می‌دهد در هر دوره زمانی و موضوعات روز کشور، یک نفر در فضای مجازی پرچم التهاب آفرینی را را در دست می‌گیرد و بقیه نیز پشت سر او حرکت می‌کنند.

به گزارش سینماپرس، با گسترش فضای مجازی یکی از پروژه‌های غیر مستقمی چهره‌های معروف و سلبریتی‌ها استفاده از سوژه‌های کوچک و بزرگ برای نفرت پراکنی علیه حاکمیت است. تقریبا با گسترش فضای مجازی در تلفن‌های همراه این پروژه با ممارست بیشتری صورت می‌گیرد و فضای مجازی فرصتی برای مخالف‌خوانی با هدف مختلف است.

با ورود ویروس کرونا به کشورمان، «شیوع» بیماری «ترس از کرونا» از خود بیماری فراگیرتر شد. اپیدمی «ترس از کرونا» برای نخستین بار توسط محمود شهریاری در صفحه اینستاگرامش فعال شد و به سایر صفحات کاربران منتقل  و به صورت عجیبی اخبار مربوط به ویروس کرنا را از صفحه وی گسترش داده شد. در نیمه بهمن ماه ۱۳۹۸ وزیر بهداشت و معاون در چندین نوبت خبر دادند که هیچ فرد مبتلا به کرونایی در کشور وجود ندارد.

اما شهریاری در ویدئویی عدم اطلاع رسانی درباره شیوع کرونا را به ملاحظات سیاسی وحضور مردم  در راه‌پیمایی ۲۲ بهمن ماه نسبت می‌دهد. شاید در نخستین تحلیل این شیوه مواجه وخبرسازی خوراک خوبی برای رسانه‌های خارج از کشور باشد، اما مسئولان بهداشتی و پزشکی کشور دو روز مانده به انتخابات مجلس یازدهم اخبار شیوع  که میزان مشارکت مردمی راتحت الشعاع قرار می‌دهد را منتشر کردند.

اما نکته‌ای که در مورد شیوع بیماری کرونا  کتمان ناپذیر است و حتی کارشناسان شبکه‌های فارسی زبان معاند همچون بی‌بی‌سی فارسی و من و تو روی آن صحه می‌گذارند این است که شیوع گسترده کرونا غیرقابل پیشگیری است و این بحران بهداشتی قابل مهار در سطح کلان دولتی نیست بلکه فقط با همراهی مردم و رعایت نکات بهداشتی می توان دامنه آن را کنترل و محدودتر کرد.

طبق اظهار نظر بسیاری از کارشناسان پدیده «شیوع» در مورد بیماری‌هایی نظیر کرونا در یک منطقه جغرافیایی متوقف می‌شود و از مناطق دیگری آغاز می‌شود. ضمن اینکه همزمان با کرونا دو نوع آنفولانزای دیگر در کشور رایج شده که علائم و روند بروز آن به این بیماری شباهت فراوانی دارد.

 مطالعه در مورد پدیده شیوع نشان می‌دهد متوقف کردن این بیماری بسیار دشوار است اما جلوگیری از ابتلا به آن بسیار ساده و آسان است. اما پدیده سلبریتی‌های نظیر شهریاری حتی این بحران بهداشتی – پزشکی را به دستمایه‌ای  برای هجمه به حاکمیت می‌کنند و در فضای مجازی روی این مسئله تاکید دارند که پدیده «شیوع» ریشه در ناکارآمدی حاکمیت (نه مسئولان دولتی) دارد. در این فرآیند سلبریتی هر گزارش و خبری که سبب آرامش افکار عمومی می‌شود را به ضد آن تبدیل می‌کند.

روند التهاب آفرینی سلبریتی‌ها نشان می‌دهد در هر دوره زمانی یک نفر در فضای مجازی رهبری التهاب آفرینی را بر عهده می‌گیرد. در دوره‌ای مهراب قاسم‌خانی، امیر مهدی ژوله، ترانه علیدوستی، حمید فرخ نژاد و مهناز افشار رهبری انتشار و گسترش موضوعات التهاب آفرین را بر عهده دارند و این بار درباره کرونا و پدیده شیوع «محمود شهریاری» قرعه به نام شهریاری افتاده است.

استوری‌های مکرر و جمع‌آوری ارجاعاتی که دامنه ترس اجتماعی را درباره پدیده «شیوع کرونا» گسترش می‌دهد را شهریاری به صورت مکرر در صفحه اینستاگرام خود بازنشر می‌دهد و در بخش استوری‌های این مجری سابق بیش از ۴۰ ارجاع درباره کرونا گردآوری شده که توسط کانال‌های تلگرامی گسترش داده می‌شود. در هر صورت پدیده شیوع غیرقابل پیشگیری است و در اخبار متعددی آمریکا و ایتالیا به مراکز گسترده‌تری برای شیوع این بیماری تبدیل شده‌اند اما نحوه مواجه چهره‌های سرشناس در این کشورها با این پدیده بسیار متفاوت است.

صفحه اینستاگرام محمود شهریاری

موضع‌گیری علیه روحانیت و مراجع تقلید در صفحه اینستاگرام محمود شهریاری

موضع‌گیری علیه روحانیت و مراجع تقلید در صفحه اینستاگرام محمود شهریاری

اما سناریوی کرونا در صفحه مجازی محمود شهریاری و اخبار دلهره‌آور برای افزایش دامنه وحشت چیدمان دقیق و قابل تاملی دارد. او در یک پست اینستاگرامی همزمان با شیوع در شهر قم، این پدیده را در آبادان گسترده تر نشان می‌دهد و خبر از قرنطیه شدن این شهر می‌دهد. این عملیات با چرخش گسترده در فضای مجازی می‌تواند عملیات روانی شهر به شهر توصیف شود که با پیگری خاص شهریاری دنبال می‌شود.

اخبار تایید نشده کرونا درباره آبادان/صفحه اینستاگرام محمود شهریاری

خبر تایید نشده قرنطیه آبادان در صفحه اینستاگرام محمود شهریاری

صفحه اینستاگرام محمود شهریاری

یکی از اتفاقات قابل تامل در مورد پدیده شیوع حضور میدانی «ایرج حریرچی» معاون بهداشتی در مراکز درمانی است. این مراقبه مدیریتی خردمندانه و مواجه میدانی معاون وزیر در حوزه مدیریت بسیار قابل تامل است و کاملا با مواجه میدانی دولت مستقر در مورد پدیده‌هایی مثل سیل و زلزله در اقصی نقاط کشور متفاوت است. اما حریرچی به دلیل حضور میدانی در مراکز درمانی و بهداشتی کشور مبتلا به کرونا می‌شود و محمود شهریاری از نخستین چهره‌های فعال در فضای مجازی است که سعی می‌کند آنرا به شوء و نمایش مسئولان بدل کند.

و در پست رسمی دیگری شهریاری اصرار دارد که ابتلای معاون وزیر را دروغ جلوه دهد. این بخشی از عملیات همیشگی و آشنای فعالان فضای مجازی و سلبریتی‌هاست که سعی در وارونه جلوه دادن اخبار رسمی کشور دارند و سایر مسئولان مبتلا را نیز به سخره می‌گیرد.

صفحه اینستاگرام محمود شهریاری

شاید در کشور چین و شهر ووهان بهترین روش برای مقابله با شیوع قرنطیه کردن این شهر باشد اما با توجه به پیش‌بینی کارشناسان جهانی حوزه بهداشت قرنطینه در سایر مراکز شیوع قطعا راه حل مناسبی نیست. اما شیوه و عملکرد سلبریتی‌هایی که پیش از این در عملیات‌های روانی مشارکت گسترده داشتند نشان می‌دهد اصرار به راه‌حل اشتباه را همچنان را توصیه می‌کنند. بنابراین سطح مواجهه دوم شهریاری در فضای مجازی اصرار به قرنطیه‌ شهرهای مختلف کشور است. به همین دلیل در مقابل تصمیم رئیس جمهور ایستادگی می‌کنند که نمونه‌های مشابه در کارنامه سلبریتی‌ها نشان می‌دهد نقشه راه شهریاری کاملا شبیه به نمونه‌های قبلی است.

صفحه اینستاگرام محمود شهریاری

در بخشی از این عملیات رسانه‌ای در فضای مجازی، «وحشت از کرونا» با انتشار پست‌هایی همراه است که عموما بر ضعف و ناتوانی مواجه با پدیده «شیوع» تاکید دارد و اینکه بیمارستان‌های و مراکز درمانی با حجم گسترده‌ای از مبتلایان و عدم خدمات رسانی مواجه هستند و از سوی دیگر تاکید شهریاری بر عدم ارائه خدمات بهداشتی به مردم است.

رسانه ملی با پخش آموزش روش‌های بهداشتی در شبکه های ملی، حتی در شبکه نمایش در حد گسترده‌ای اطلاع رسانی را بدون انتقال وحشت به صورت مکرر و در میان‌ برنامه‌هایش تبلیغ می‌کنند اما با انتخاب یک تصویر از یک برنامه معمولی و با فرافکنی رسانه‌ای مجموعه سلبریتی‌ها با لیدری شهریاری فضای وارونه‌ای را تبلیغ می‌کنند. ایا وظیفه رسانه‌ ملی تبلیغ مکرر با تاکید بر وحشت آفرینی به شیوه رسانه‌های فارسی زبان بیگانه باید عمل کند؟

شهریاری از انتشار هیچ خبر کذب و بی منبعی فروگذار نکرده است

اما در مورد پدیده شیوع کرونا تفاوت‌ چهره‌های مشهور داخلی (سلبریتی‌ها) با همتایان آنان در کشورهای درگیر با این پدیده کاملا مشخص می‌شود. «جکی چان» بازیگر رزمی‌کار شرق آسیا وعده داده است که به شخصی که واکسن ویروس کرونا را کشف کند، یک میلیون یوان معادل ۱۹۷ هزار دلار بپردازد! این بازیگر معتقد است که این جایزه می‌تواند عامل تسریع در کشف دارو باشد، او افزود برای تهیه لباس‌های محافظ و ماسک‌های پزشکی نیز کمک مالی کرده‌ است.

در این سو محمود شهریاری نیز عملکردی معکوس از خود نشان می‌دهد و در پروژه مقصرسازی با انتشار ویدئویی کارت طلایی شرکت هواپیمایی ماهان را از بین می‌برد و این شرکت را به عنوان مقصر پدیده شیوع معرفی می‌کند.

اما پشت پرده این حرکت شهریاری چیست؟ با اینکه هفته هاست مسافران خارجی در بدو ورود به کشور از نظر علائم کرونا، کنترل می شوند، سلبریتی‌ها و رسانه های همراه آنان، چین و شرکت هواپیمایی ماهان را هدف قرار گرفته‌اند؛ چین تنها کشوری است که در شرایط تحریم مطلق نفت ایران، همچنان خرید روزانه نفت را متوقف نکرده است. همچنین، پروازهای باری میان ایران و چین، یکی از درگاههای شکستن تحریم های ظالمانه علیه ملت ایران بوده است که حالا هدف حمله هماهنگ قرار گرفته است. این در حالی است که طبق برآورد کارشناسان وزارت بهداشت، ویروس کرونا از یکی از کشورهای همسایه به ایران منتقل شده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

زمان برگزاری اختتامیه بخش ویژه جشنواره شعر فجر مشخص نیست


دبیر اجرایی چهاردهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر گفت: نمی‌دانم اختتامیه بخش ویژه جشنواره بین‌المللی شعر فجر چه زمانی برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نامی متنفذ در سیستم بانک و بیمه کشور که حالا سر از گفتمان فرهنگی اپوزیسیون نظام در آورده است! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محمد رسول‌اف دیروز جایزه خرس‌طلایی را از جشنواره برلین به خاطر فیلم «شیطان وجود ندارد» برد. احسان رسول‌اف هم دو سال پیش جایزه ویژه هیات داوران را به خاطر تهیه‌کنندگی فیلم «بمب، یک عاشقانه» از جشنواره فیلم فجر دریافت کرد. جلال رسول‌اف، از سال ۷۶ در سمت رییس هیات مدیره یا مدیرعامل بانک‌های کشاورزی، اقتصادنوین، دی و آینده حضور داشته است. ترکیبی از اپوزیسیون برنده جوایز فستیوال‌های خارجی، فیلمساز مورد توجه مهم‌ترین رویداد سینمایی داخلی و یک مدیر باسابقه اقتصادی که همگی در یک خانواده جمع شده‌اند.

به گزارش سینماپرس، شاید نام «رسول‌اف» را بیش از آن که در عرصه اقتصاد شنیده باشید در عرصه هنر و خصوصا سینما شنیده‌اید. نامی که سال ۹۶ با دریافت جایزه ویژه هیات داوران سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر بیشتر شنیده شد اما حالا پس از دریافت خرس برلین برای فیلم «شیطان وجود ندارد»، بیش از پیش در عرصه جهانی شنیده خواهد شد.

خرس گرفتن با نه گفتن به استبداد
«نمی‌دانم در این فضای خاکستری موجود که تحت‌تاثیر بی‌اعتمادی فوق‌العاده مردم به حاکمیت، بسیار ناامیدکننده و غم‌انگیز است، چطور می‌توانم درباره خوشحالی از دریافت این جایزه حرف بزنم. با این حال فکر می‌کنم با توجه به موضوع فیلم که «نه گفتن» به یک قدرت استبدادی است، شاید بتوانم داستان فیلم را در این لحظه به یاد بیاورم که مستقیما می‌گوید این شرایط فقط به وسیله خود مردم می‌تواند تغییر کند و فکر می‌کنم آن چیزی که خیلی مهم است، حرکت عملی گروه سازنده این فیلم است. گروهی که با نه گفتن به سیستم سانسور، تلاش می‌کنند شرایط را به نفع اندیشه‌های مستقل تغییر دهند.» این جملات بخش اول گفت‌وگوی تلفنی محمد رسول‌اف با تلویزیون بی‌بی‌سی‌فارسی است. جملاتی که شاید از برادر یکی از پرسابقه‌ترین عناصر کلیدی سیستم بانکی کشور، بعید و عجیب به نظر برسد.
فیلم قبلی این کارگردان با نام «لِرد» سال ۹۵ هم مورد توجه جشنواره کن آن سال قرار گرفت و موفق به کسب جایزه بخش فرعی نوعی نگاه این فستیوال فرانسوی شد. حالا هشتمین فیلم این کارگردان که در داخل کشور نام و نشانی از او نیست و از سال ۸۰ و آغاز فیلمسازی‌اش، هیچ‌ فیلم مورد توجهی را در ایران اکران نکرده است، برنده خرس طلای برلین شده است. جشنواره‌ای که به تصریح مدیران جدیدش حتی تغییرات کادر مدیریتی پس از ۱۸ سال هم نمی‌تواند به وجهه سیاسی آن لطمه‌ای بزند و این قدیمی‌ترین فستیوال سینمایی اروپایی، با قوت به مشی سیاسی خود خصوصا در برخورد با فیلم‌های خارجی ادامه خواهد داد؛ موضوعی که در شماره ۸۹۵ روزنامه در هفته گذشته نیز به آن اشاره شد.

حیات هنری با کمک تنفس مصنوعی سیاسی
محمد رسول‌اف در واقع تنها کارگردانی است که همه حیات هنری خود را مرهون سروصدای سیاسی است. او به‌طور مرتب و مداوم پس از ۸۸ به بهانه دردسرسازی‌های سیاسی بازداشت شده و البته در همه موارد هم احکام صادره یا مورد تجدید نظر قرار گرفته یا کاهش داده شده‌اند. او یک‌بار پس از ۸۸، یک‌بار در سال ۹۰ و بار دیگر پس از ۹۵ با جرایم مختلفی تحت تعقیب قانونی قرار گرفته و بعضا احکام حبس ۶ ساله یا یک ساله برای او صادر شده است که البته هیچ‌یک عملا اجرا نشده‌اند. رسول‌اف هم‌اکنون نیز صرفا ممنوع‌الخروج است و به اذعان خود او، حکم صریح و شفافی هم مبنی بر ممنوعیت از کار 
برای او صادر نشده است. ساخت هفت فیلم طی همین مدت از اواخر دهه ۸۰ نیز نشان می‌دهد که او هیچ‌وقت مطلقا ممنوع از کار نبوده است. یک جست‌وجو در سایت‌ها و پایگاه‌های خبری فارسی‌زبان خارجی هم نشان می‌دهد برای این شبکه‌ها، بیش از وجوه هنری آثار این کارگردان، حواشی سیاسی او اهمیت داشته است. یکی از این اخبار را پایگاه رادیوفردا با ادعای بازجویی سپاه پاسداران از رسول‌اف کار کرده است. در واقع تقریبا در هیچ ‌سایت و پایگاهی نمی‌توانید نقد فیلمی از فیلم‌های رسول‌اف را بیابید.

پول فعالیت هنری رسول‌اف‌ها 
از کجا تامین می‌شود
مساله وقتی حادتر می‌شود که فیلم‌های او نه در داخل کشور و نه در خارج از آن اکران‌های گسترده‌ای که بتواند هزینه فیلم را بازگرداند، نداشته‌اند. این درحالی است که حداقل هزینه برای تولید یک فیلم بلند معمولی در ایران، یک میلیارد برآورد شده است. محمد رسول‌اف هزینه تولید فیلم‌هایش را از کجا تامین می‌کند؟
اما ورود مستقیم اعضای خانواده رسول‌اف به عرصه هنر، محدود به فیلمسازی برادر جلال رسول‌اف نیست. پسر این عضو پرسابقه سیستم بانک و بیمه کشور هم سال‌هاست که نه‌تنها مدیریت گالری محسن را برعهده دارد بلکه به تهیه‌کنندگی برخی فیلم‌ها نیز مشغول است. احسان رسول‌اف، گالری‌اش را به نام برادر فقیدش که عکاس فیلم بود و در یک سانحه هوایی جانش را از دست داد، مدیریت می‌کند. گالری‌ای که از دی سال ۸۸ بنیان‌گذاری شد و تاکنون یکی از مهم‌ترین و فعال‌ترین گالری‌های کشور در حوزه تجسمی شناخته می‌شود. با این حال نام او زمانی بیشتر شنیده شد که همراه پیمان معادی، کارگردان فیلم «بمب یک عاشقانه» روی سن جشنواره فجر آمد تا جایزه ویژه هیات داوران یعنی یکی از مهم‌ترین جوایز فستیوال ملی ایران را در مقام تهیه‌کننده دریافت کند. او همچنین انیمیشن «آخرین داستان» که سال گذشته در جشنواره فجر اکران شد و مستند «ناپدید» را هم تهیه‌کنندگی کرده است؛ اما همین فیلم برنده جایزه ویژه هم با فروش ۶میلیارد و ۸۰۰میلیونی خود از حضور در میان فهرست ۱۰ فیلم پرفروش سال ۹۷ بازماند و اختلاف آن با بالاترین فروش رقیب که رکورد آن را فیلم «هزارپا» با فروش ۳۸میلیاردی زد، نشان می‌دهد که باز هم رسول‌اف‌ها از جلب توجه ایرانی‌ها بازمانده‌اند.

پیوند دست‌های فرهنگی رسول‌اف‌ها 
با دست‌های اقتصادی چیست؟
بدین‌ترتیب احسان و حامد رسول‌اف، پسران جلال و محمد، برادر او در حوزه هنر و سینما فعالیت جدی و چشمگیری داشته‌اند که البته همگی بیش از آنکه معطوف به ابعاد هنری و وجوه سینمایی بوده و برای مردم ایران ساخته شده باشد، به خاطر وجوه پررنگ سیاسی‌شان دیده شده‌اند و البته بیش از آن که مردم ایران آن‌ها را بشناسند، در خارج از کشور اکران‌های محدود داشته‌اند. در واقع این دست آثار، بیشتر برای مخاطب خارجی تولید شده‌اند و بخش اندکی از بازگشت سرمایه‌شان را اکران‌های محدود خارجی تامین می‌کنند. این اتفاق البته رگ حیات این نوع فیلمسازی را هم به حاشیه‌سازی سیاسی و هم به جلب رضایت مخاطب خارجی پیوند می‌زند؛ اما هنوز هم سوالات دیگر به جای خود باقی است. سهم بیشتر تامین هزینه‌های ساخت این دست آثار از کجا می‌آید؟ آیا میان عضو اصلی این خانواده که یکی از کلیدی‌ترین چهره‌های سیستم بانک و بیمه کشور از آغاز انقلاب تاکنون بوده است، با سایر اعضا پیوندی هست؟

*صبح نو

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«پایتخت۶» در ۱۵ قسمت نوروز ۹۹ پخش می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سریال «پایتخت۶» در ۱۵ قسمت برای نوروز ۹۹ تولید می‌شود و برخلاف برخی شایعات منتشر شده در فضای مجازی، ویروس کرونا هیچ اختلالی در روند تولید آن ایجاد نکرده است.

به گزارش سینماپرس، علی زادمهر مدیر روابط عمومی فصل ششم سریال «پایتخت» در گفتگو با مهر، شایعات مطرح شده درباره توقف تصویربرداری این سریال به‌دلیل شیوع ویروس کرونا و احتمال نرسیدن این مجموعه به باکس پخش نوروز ۹۹ را تکذیب کرد و گفت: فصل ششم سریال پایتخت این روزها در حال فیلمبرداری است و عوامل مشغول کار هستند و چند روز پیش نیز ویدئویی از روند تولید کار منتشر شد که مهران احمدی در آن درباره پیشرفت کار و قطعیت ادامه تولید توضیحاتی ارائه کرد.

وی ادامه داد: فصل ششم مجموعه «پایتخت» طبق برنامه‌ریزی و اعلام قبلی در ۱۵ قسمت برای نوروز ۹۹ تولید و پخش خواهد شد.

زادمهر در پایان گفت: تاکنون حدود ۷۰ درصد از تصویربرداری سریال انجام شده است و تدوین نیز به صورت همزمان پیش می‌رود. شایعاتی که در فضای مجازی مطرح می‌شود صحت ندارد.

سریال «پایتخت ۶» به کارگردانی سیروس مقدم و تهیه‌کنندگی الهام غفوری در حال ساخت است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

هنرمند دوتار ساز خراسان جنوبی در فهرست گنجینه زنده بشری قرار گرفت


هنرمند دوتار ساز خراسان جنوبی در فهرست گنجینه زنده بشری قرار گرفت

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نام سازنده دوتار سنتی در لیست «گنجینه زنده بشری»


نام سازنده دوتار سنتی در لیست «گنجینه زنده بشری»

مشاهده خبر از سایت منبع