X

بایگانی فروردین 26, 1399

دفتر سینمایی

برزیده: اکران آنلاین با خطراتی همراه است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: عبدالحسن برزیده کارگردان سینما در خصوص اکران آنلاین آثار سینمایی اظهار داشت: اکران آنلاین با خطراتی همراه است؛ اکران اینترنتی باید با تدابیری همراه باشد تا سرمایه‌گذار و سازندگان آسیب و ضررمالی نبینند و باید جلوی قاچاق و دانلود غیرقانونی این فیلم‌ها گرفته شود.

کارگردان فیلم های سینمایی «دکل» و «مزارشریف» در گفتگو با سینماپرس افزود: سینما و تماشای فیلم به صورت دسته‌جمعی تجربه‌ای متفاوت است و با تماشای بهترین فیلم‌ها در خانه قابل قیاس نیست اما امکان اکران آنلاین سال‌هاست تجربه شده و تا حدی موفق بوده است و هرچند نمی‌تواند جایگزین اکران به شیوه سنتی باشد و جای اکران در سالن سینما را بگیرد اما شیوه‌ای نوین در اکران محسوب می‌شود.

وی در ادامه گفت: در شرایط فعلی ناچاریم اکران آنلاین را هم امتحان کنیم. این وضعیت جدید که در آن قرار داریم خیلی مسائل و رفتارها را تغییر داده و در آینده خواهد داد. یکی از همین تغییرات شیوه اکران اینترنتی است. در این شیوه مخاطب می‌تواند با امکاناتی که در منزل دارد فیلم‌های روز را تماشا کند. هرچند همانطور که پیش‌تر گفتم هیچ‌چیز جایگزین تماشای دسته‌جمعی فیلم در سالن‌های سینما را نمی‌گیرد.  

او افزود: اکران آنلاین در کشور ما هم تجربه جدیدی نیست. چراکه بسیاری از مخاطبان فیلم‌ها را پس از اکران در سینماها در شبکه‌های اجتماعی و اپلیکیشن‌های جدید به صورت آنلاین تماشا می‌کنند و حالا می‌توانند یک فیلم روز را به این شیوه تماشا کنند.

این سینماگر خاطرنشان کرد: امیدوارم شرایط فعلی و قرنطینه به زودی سپری شده و مخاطبان سینما باز هم فیلم‌ها را به صورت جمعی در سالن‌های سینما تماشا کنند. در حال حاضر مردم ناچارند در منزل بمانند و شاید اکران آنلاین در چنین روزهایی خوب باشد و از آن استقبال شود.  

برزیده در پایان گفت: باید پس از اکران آنلاین فیلم «خروج» و کسب تجربه در این زمینه و مشاهدات میدانی از میزان استقبال مردم درمورد چنین شیوه‌ای از اکران تصمیم‌گیری شود. طبعا هنرمندان دوست دارند در شرایطی اثرشان اکران شود که بتوانند بازخورد مخاطب را ببینند اما در این روزها و برای بازگرداندن سرمایه فیلم‌ها اکران آنلاین شاید گزینه مناسبی باشد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

یانی امشب کنسرت آنلاین دارد


یانی امشب کنسرت آنلاین دارد

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«جمال شورجه» در قرنطینه ۱۰۰% خانگی به سر می‌برد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تهیه کننده پیشکوست سینما و تلویزیون گفت: با توجه به حساسیت بالای بیماری کرونا برای افراد خاص و بیماران، جمال شورجه از همان روزهای ابتدایی شیوع کرونا در قرنطینه ۱۰۰ درصد خانگی به سر برده و به هیچ عنوان منزل را ترک نخواهد کرد.

به گزارش سینماپرس، احمد میرعلایی تهیه کننده سریال تلویزیونی «موسی (ع)» در گفت‌وگو با میزان، پیرامون آخرین وضعیت جمال شورجه کارگردان پیشکسوت سینما و تلویزیون ایران گفت: خوشبختانه وضعیت شورجه نسبت به گذشته بسیار بهتر شده و می‌توانم بگویم در مقایسه با روزهای ابتدایی بیماری پیشرفت بسیار زیادی داشته است.  

وی درباره آخرین روند درمانی کارگردان سریال «حضرت موسی (ع)» تاکید کرد: خوشبختانه مداوا و معاینه پزشکان همچنان و به بدون هیچ مشکلی همچنان به صورت خانگی صورت می‌گیرد، شورجه همچنان مشغول انجام عمل فیزیوتراپی بوده و وضعیت عمومی‌ نیز نسبت به قبل بهتر است.  

میرعلایی در همین رابطه ادامه داد: دور تازه‌ از معالجات فیزیکی زیر نظر متخصصان مغز و اعصاب روی جمال شورجه آغاز همچنان ادامه دارد، این معالجات نوع تازه و خاصی از فیزیوتراپی محسوب می‌شود که خدا را شکر تاکنون کاملاً نتیجه داده است.

تهیه کننده پیشکوست سینما و تلویزیون درباره وضعیت خانگی جمال شورجه در ایام شیوع کرونا اذعان کرد: با توجه به حساسیت بالای بیماری کرونا برای افراد خاص و بیماران، جمال شورجه از همان روزهای ابتدایی شیوع کرونا در قرنطینه ۱۰۰ درصد خانگی به سر برده و به هیچ عنوان منزل را ترک نخواهد کرد.

وی درباره آخرین مراحل از ساخت سریال تلویزیونی موسی خاطرنشان کرد: معین گردیده تا از ابتدای امسال تمامی اخبار و گفت‌وگوها پیرامون سرریال موسی مستقیماً از سوی مسئولین صدا و سیما صورت گیرد، لذا از این این لحظه به بعد بنده خبری درباره این سریال اعلام نخواهم کرد، اما خوشبختانه مشکلی در پیش تولید این اثر وجود نداشته و همه چیز به خوبی پیش می رود.  

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بازنمایش ۸۰ پرتره از پیشگامان هنر و ادبیات معاصر


بازنمایش ۸۰ پرتره از پیشگامان هنر و ادبیات معاصر

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

وقتی اکران آنلاین هم مافیای انحصاری خود را دارد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: طبق بند۲۰ ماده‌۱ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل‌۴۴ قانون اساسی هرگونه اختلال در رقابت که «انحصار» یکی از این موارد است، ممنوع تلقی شده.

به گزارش سینماپرس، با ادامه شرایط قرنطینه و تعطیلی سینما برای زمانی نامشخص، ابراهیم حاتمی‌کیا در راستای عمل به «مسوولیت اجتماعی» فیلم جدیدش «خروج» را که تنها دو ماه از اکران اولیه‌اش در جشنواره فیلم فجر گذشته بود را یکشنبه شب به‌صورت آنلاین اکران کرد. بنابر این تصمیم که با موافقت وزارت ارشاد و مراجع قانونی نمایش در کشور اتخاذ شده، مخاطبان می‌توانند با خرید قانونی با خانواده به تماشای این فیلم سینمایی در فیلیمو و نماوا بنشینند. این برای اولین‌بار است که یک فیلم سینمایی پخش آنلاین مجازی دارد و در نوع خود می‌تواند حرکت مثبتی در سینمای ایران محسوب شود. این درحالی است که جواد نوروزبیگی از رایزنی برای اکران اینترنتی فیلم‌های «خون شد» و «عنکبوت» به صورت اینترنتی و اکران قطعی فیلم‌های «مهمانخانه ماه نو» و «سراسر شب» خبر داد.

اما نکته‌ای که بعد از این موضوع باید بدان اشاره کرد ظرفیت و کلیت پلتفرم‌های اینترنتی است و باید دید آیا ظرفیت اکران آنلاین برای آن‌ها وجود دارد یا خیر! بی‌شک نرم‌افزارهای تلویزیون‌های تعاملی و رسانه‌های وی‌اودی در کشور با ظهور خود اتفاق کم نظیری را در عرصه ارتباط با مخاطبان در سینما و تلویزیون رقم زده‌اند. اتفاقی که 
اگر چه عمر آن در کشورهای پیشرفته به بیش از دو دهه قبل می‌رسد، اما ورود این فناوری در کشور و ایجاد بسترهایی برای ایجاد بهتر ارتباط با مخاطبان و در دسترس بودن محصولات سینمایی و تلویزیونی موجب شده است چنین نرم‌افزارهایی مورد توجه شمار زیادی از مخاطبان قرار بگیرد.

بیشتربخوانید:

چه کسی باید به سامانه فیلمو رسیدگی کند؟

آیو، لنز، تیوا، فام، شیما، فیلمگردی، فیلیمو و نماوا حتماً با یکی از این رسانه‌های اینترنتی سروکار داشته‌اید یا دست‌کم نام آن‌ها به گوش‌تان خورده است. این‌ها نام پلتفرم‌های گوناگون ایرانی است که هرکدام آرشیوی از بهترین فیلم‌های ایران و جهان شامل فیلم سینمایی، سریال، مستند و فیلم-تئاترهایی را در اختیار مخاطبان خود قرار داده‌اند. در میان این شبکه‌های اینترنتی هم رقابت فشرده‌ای وجود دارند. نرم‌افزارهایی که با اعطای مجوز از سوی صدا و سیما می‌توانند تمامی برنامه‌های شبکه‌های تلویزیونی را بر بستر آی‌پی‌ تی‌وی و اینترنت پر سرعت پخش کنند.

شاید در میان این شبکه‌ها دو پلتفرم فیلیمو و نماوا بیش از سایرین مورد استقبال و توجه مردم قرار گرفته باشد و فیلم «خروج» نیز تنها در همین دو به صورت آنلاین اکران شد. اما دلیل منطقی و درست برای عدم انتخاب سایر پلتفرم‌ها وجود ندارد. با نگاهی گذرا به این شبکه‌ها متوجه می‌شویم که تعدادی از آن‌ها زیرساخت‌های اکران آنلاین را ندارند یا اینکه به‌طور کل قصد اکران آنلاین را در پلتفرم خود ندارند، اما برخی از آن‌ها هم زیرساخت‌های لازم و کافی را داشته و هم به اکران آنلاین علاقه نشان داده‌اند.

به‌دنبال سایر فیلم‌ها برای اکران هستیم

مهرداد خوشبختی، مدیر شبکه تلویزیون اینترنتی فیلمگردی در گفت‌وگو با «صبح‌نو» بیان کرد: ما اواخر هفته گذشته در جریان اکران آنلاین فیلم «خروج» قرار گرفتیم، از همان زمان گفت‌وگوها را با سازمان اوج و صاحب آثار آغاز کردیم. ابراز تمایل کرده و حتی این موضوع را مطرح کردیم که امکان اکران آنلاین را همراه با سایر سامانه‌های اینترنتی فراهم خواهیم کرد، اما به دلایلی این اتفاق نیافتاد؛ شاید این اکران انحصاراً واگذار شده بود و یا شاید صاحبان فیلم این تمایل را نداشتند. این فضای ایجاد شده مانند این است که بگویند در هر شهر یک سینما فیلمی را اکران کند، که طبق بند۲۰ ماده‌۱ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل‌۴۴ قانون اساسی هرگونه اختلال در رقابت که «انحصار» یکی از این موارد است، ممنوع تلقی شده.

از هفته گذشته یک علامت سؤال برای من به‌عنوان عضوی فعال در پلتفرم‌های اینترنتی به‌وجود آمده که چرا زمانی که قرار است فیلمی به صورت آنلاین و اینترنتی اکران شود هیچ نهاد عالی‌رتبه‌ای مسوولیت مدیریت این فضا را به عهده نمی‌گیرد. این فضای ایجاد شده مانند این است که بگویند در هر شهر یک سینما فیلمی را اکران کند، که طبق بند۲۰ ماده‌۱ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل‌۴۴ قانون اساسی هرگونه اختلال در رقابت که «انحصار» یکی از این موارد است، ممنوع تلقی شده. این مسأله باعث شده فضایی گنگ و ابهام‌آمیز ایجاد شود و در نگاه من نهادهای بالادستی باید این فضا را مدیریت می‌کردند که متاسفانه این رخ نداد.

وی گفت: اما در پایان باید بگویم مجموعه «فیلمگردی» ساختارهای کامل برای اکران اینترنتی را داشته و همچنان پیگیر سایر اکران‌های اینترنتی است و حتی پیشنهادهای مالی گوناگونی در این باره نیز رد و بدل شده است. ما از این شیوه اکران استقبال می‌کنیم با تهیه‌کنندگان برخی از آثار نیز صحبت کرده‌ایم و شاید تا اتمام اکران «خروج» منتظر نمانیم و فیلم‌های دیگری را در پلتفرم خود به اکران دربیاوریم.

البته بازهم دراین باره سوالاتی مطرح می‌شود که چرا مبلغ بلیت فیلم ۱۲هزار تومان است و چه کسی یا کسانی این قیمت را مصوب می‌کند؟ و چرا زمان از ۲۴‌ساعت به ۶‌ساعت کاهش پیدا کرد؟ آیا هر پلتفرم می‌تواند طبق خواسته خود این موضوعات را مدیریت کند؟ به نظر می‌رسد هیچ برنامه‌ریزی اصولی دراین باره شکل نگرفته و این مسأله چندان جالب نیست.

ارشاد: اکران آنلاین ارتباطی با ما ندارد

این درحالی است که محمدمهدی طباطبایی‌نژاد، معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی و رییس شورای عالی اکران در مصاحبه با «صبح‌نو» عنوان کرد: «فیلم‌هایی که به صورت آنلاین اکران می‌شوند هیچ ارتباطی با ما و شورای اکران ندارند. تصمیم‌گیری دراین باره شامل حال ما نمی‌شود و تهیه‌کنندگان آثار و مدیران تلویزیون‌های اینترنتی باید با یکدیگر برسر این موضوع به توافق برسند. صاحبان فیلم‌ها پروانه نمایش را دریافت و بعد از آن می‌توانند فیلم خود را در سینما یا تلویزیون‌های اینترنتی اکران کنند. نحوه انتخاب، اولویت‌بندی و نوبت اکران هم به خود آن‌ها بازمی گردد و ارتباطی به ما پیدا نمی‌کند.»

از این رو باید بگوییم مانند سایر موضوعات که در ابتدا با شلختگی و ناهماهنگی مواجه می‌شوند این موضوع نیز مستثنی نیست. «وی‌اودی‌ها» زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت می‌کنند اما با شرایط پیش آمده برای سینما و فیلم‌ها باید مدیریتی اصولی و فراگیر هم برای صاحبان آثاری که متقاضی اکران فیلم‌شان به صورت آنلاین و هم تلویزیون‌های اینترنتی شکل بگیرد.

طبیعتاً باید قوانین و مقرراتی وضع شود که همه از آن پیروی کنند زیرا عدم مدیریت صحیح می‌تواند بسیار ضربه‌زننده باشد و سازندگان آثار و فیلم‌ها قربانی اصلی این ماجرا خواهند شد. در آخر باید اشاره کرد که اکران آنلاین به این صورت اولین‌بار است که رخ داده پس بسیار پیش از این نیاز به برنامه‌ریزی صحیح و اصولی بود تا هم سایر پلتفرم‌ها از این امکان استفاده کنند و هم فیلم‌ها در سلامت کامل اکران شوند.

در حال حاضر برخی از مدیران تلویزیون‌های اینترنتی از عدم اعتماد به رسانه‌شان شاکی و اولین اثری که به صورت آنلاین اکران شد به صورت غیرقانونی وارد بازار گردید. بعد از این باید منتظر پاسخ مدیران مربوطه باشیم و ببینیم دل‌شان به رحم و فکرشان به کار می‌آید یا خیر!

*صبح نو

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

شگفتی لی‌لی گلستان از نگاه کودکان زیر ۱۰ سال به کرونا


شگفتی لی‌لی گلستان از نگاه کودکان زیر ۱۰ سال به کرونا

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جشنواره موسیقی شیراز به تعویق افتاد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: ستاد برگزاری جشنواره بین المللی موسیقی شیراز با اعلام به تعویق افتادن این رویداد موسیقایی تازه ترین مصوبات جدید شورای سیاستگذاری جشنواره را اعلام کرد.

به گزارش سینماپرس، ستاد برگزاری دومین جشنواره بین المللی موسیقی شیراز با انتشار اطلاعیه ای ضمن اعلام به تعویق افتادن این رویداد موسیقایی تازه ترین مصوبات جدید شورای سیاستگذاری جشنواره را اعلام کرد.

در متن این اطلاعیه آمده است:

«به اطلاع متقاضیان گرامی برای شرکت در «دومین جشنواره بین المللی موسیقی شیراز» با عنوان: «اپوس۲ لودویگ ون بتهوون» می‌رسانیم، با توجه به شرایط بحران کرونا و عدم امکان گردهمایی گروه ها برای آمادگی و شرکت در جشنواره، طبق تصمیم گیری شورای سیاستگذاری، مصوبات جدید به شرح ذیل است:

– مهلت پذیرش آثار در بخش کنسرت با تمدید یک ماه، به تاریخ ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ موکول شد.

 – مهلت پذیرش طرح کارگاه با تمدید یک ماه، به تاریخ ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ موکول شد.

– مهلت پذیرش «فایل تکمیل شده مقاله» با تمدید یک ماه، به تاریخ ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ موکول شد.

-همچنین داوطلبانی که «چکیده مقاله» خود را تا تاریخ ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ ارسال نکرده اند نیز می توانند، «چکیده مقاله» به همراه «فایل تکمیل شده مقاله» را تا تاریخ ۱۰ خرداد  در وب سایت جشنواره بارگزاری کنند.

بدیهی است تاریخ های اعلام شده (بازبینی آثار، اعلام نتایج مرحله اول، مرحله نهایی جشنواره و …)، منوط به شرایط کشوری و تصمیمات نهادهای مربوطه، متغیر خواهد بود. لذا در صورت بروز هر گونه تغییر در برنامه جشنواره، طبق بیانیه از طریق سامانه اینترنتی جشنواره اطلاع رسانی خواهیم کرد.»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کنسرت آنلاین «آندره آ بوچلی» رکورد زد


کنسرت آنلاین «آندره آ بوچلی» رکورد زد

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تأملی بر حاشیه‌های تغییر مدیریتی در موسسه هنرمندان پیشکسوت


تأملی بر حاشیه‌های تغییر مدیریتی در موسسه هنرمندان پیشکسوت

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اهدای یادگاری های «محمدعلی کشاورز» به موزه سینما – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: یادگاری های محمدعلی کشاورز همزمان با سالروز تولد این هنرمند به موزه سینما اهدا شد.

به گزارش سینماپرس، همزمان با سالروز تولد محمدعلی کشاورز هنرمند پیشکسوت کشور جوایز و یادگاری های وی به موزه سینما اهدا شد.

از جمله اسناد و یادگاری های اهدا شده از سوی این بازیگر پیشکسوت به موزه سینما می توان کارنامه هنری، کارت تحصیلی هنرستان هنرپیشگی، نامه دستخط زنده یاد حمید سمندریان به وی، اعلامیه درگذشت شعبان استاد خانی (استخوانی) از آگهی های استفاده شده در سریال «هزاردستان»، کارت شناسایی دوران خدمت، گواهینامه هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، فیش حقوقی اداره کل فعالیت های هنری و همچنین قرارداد آثاری همچون «کمال الملک»، «کفش‌های میرزانوروز»، «دایی جان ناپلئون»، «صادق کرده»، «سربداران»، «صحرای تاتارها»، «جاده ابریشم» را نام برد.

همچنین انگشتر، خودنویس، خودکار، عینک، کلاه نیز از دیگر وسائل شخصی این هنرمند است که در اختیار موزه سینما قرار گرفته است.

در سال جاری تندیس تمام قد این هنرمند ماندگار سینمای ایران طراحی و ساخته خواهد شد و در تالار معاصران موزه سینما قرار داده می شود.

امروز ۲۶ فروردین سالروز تولد محمدعلی کشاورزهنرمند محبوب و پیشکوست سینما، تئاتر و تلویزیون است و موزه سینمای ایران زادروز ایشان را به جامعه هنری کشور تبریک می‌گوید.

مشاهده خبر از سایت منبع