X

بایگانی فروردین 30, 1399

دفتر سینمایی

یادی از هوشنگ ظریف در قرنطینه/ هنرمندان موسیقی از یار و استاد خود گفتند


یادی از هوشنگ ظریف در قرنطینه/ هنرمندان موسیقی از یار و استاد خود گفتند

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«#سرباز» هادی مقدم دوست با روایت «ناصر طهماسب» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: ناصر طهماسب دوبلور نام آشنای سینما وتلویزیون به عنوان راوی به پروژه تلویزیونی «#سرباز» به کارگردانی هادی مقدم دوست پیوست.

به گزارش سینماپرس، با ادامه مراحل فنی سریال «#سرباز» به کارگردانی هادی مقدم دوست و تهیه کنندگی محمدرضا شفیعی که قرار است شب های ماه مبارک رمضان از شبکه سه سیما روی آنتن برود، ناصر طهماسب دوبلور مطرح به عنوان راوی به این پروژه تلویزیونی پیوست.

ناصر طهماسب علاوه بر گویندگی نقش‌های اول، در فیلم‌های سینمایی و مجموعه‌های تلویزیونی زیادی به عنوان مدیر دوبلاژ و سرپرست نویسندگان فعالیت داشته و در پروژه «#سرباز» نیز به عنوان راویِ عاشقانه حماسیِ هادی مقدم دوست حضور دارد.

سریال «#سرباز» که در ۵۰  قسمت ساخته شده است، پس از اتمام شب های ماه مبارک رمضان نیز به پخش خود در شبکه سه سیما ادامه خواهد داد.

آرش مجیدی، الیکا عبدالرزاقی، پدرام شریفی، رویا تیموریان، کوروش تهامی، نیما شعبان نژاد، سیاوش خیرابی، علی عامل هاشمی، جمال اجلالی، اسماعیل محرابی، گلوریا هاردی، افسانه کمالی، جواد خواجوی، فرحناز منافی ظاهر، کاوه آهنگر، مهتاب ثروتی، محبوبه صادقی، مهدی مستبصری و دریا بخشنده … از بازیگران این مجموعه هستند …

«#سرباز» حکایت سرباز وظیفه ای به نام یحیی، همسرش یلدا و رفقای هم خدمتی اش است و در خلاصه داستان «سرباز» آمده است:‌ در وفای عشق تو مشهور خوبانم چو شمع، شب نشین کوی سربازان و رندانم چو شمع …

سایر عوامل سریال «#سرباز» ‌ عبارتند از نویسنده:‌ حمید نعمت الله، ‌ هادی مقدم دوست، دستیارکارگردان:‌ سعید بیات، مدیر برنامه ریزی: وحید کاشی، مدیر تولید: حمیدرضا حاجی زاده، مدیرتصویربرداری: محسن فلاحی، تدوین: خشایار موحدیان- سعید سیاح، صدابردار: علی عدالت دوست، صداگذار:امین شریفی، طراح صحنه: بابک پناهی، طراح‌لباس: شادی رستگار طراح گریم: مرتضی کهزادی، مدیر تدارکات: محمد علی محمدی، عکاس:حسن هندی با همکاری سحر لطفی، فیلمبردار پشت صحنه: امیرمحمد ترکی، آرش یوسفیان، مشاور رسانه ای: زهرا دمزآبادی، محصول گروه: فیلم و سریال شبکه سه سیما و قرارگاه مهارت آموزی ستاد کل نیروهای مسلح، مجری طرح: موسسه فرهنگی هنری وصف صبا.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

قدردانی ارکستر سازهای ملی از کادر درمانی


قدردانی ارکستر سازهای ملی از کادر درمانی

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

راهکار صندوق احیا برای برون رفت از بحران کرونا


راهکار صندوق احیا برای برون رفت از بحران کرونا

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«مسابقه دات کام» بازنشر شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کتاب «مسابقه دات کام» به نویسندگی حسین بکایی از سوی انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به چاپ سوم رسید.

به گزارش سینماپرس، این کتاب که برای اولین بار در سال ۱۳۹۳ در انتشارات کانون پرورش فکری به چاپ رسیده بود، برای سومین مرتبه بازنشر شد.
قصه کتاب «مسابقه دات کام» درباره دختری تهرانی به‌نام «سحر» است که هدیه جشن تولد سیزده ‌سالگی‌اش را از طریق یک سایت اینترنتی، از پدرش دریافت می‌کند. پدرش برای جالب‌تر شدن کار، هدیه را طی یک بازی که شکل مسابقه دارد، به دخترش می‌دهد. موضوع مسابقه داستان تعیین رنگ آینده سحر است. گره خوردگی زندگی و آینده مردم ایران به رنگ اتفاق تاریخی خاصی است که نمونه‌هایی انگشت‌شمار در تاریخ ایران دارد و نویسنده خواسته تا این اتفاق را در زندگی نوجوان امروز ایران بررسی کند. رنگ آینده شخصیت اصلی داستان سفید است.
بکایی، نویسنده این کتاب درباره آن گفته است که؛ «مسابقه دات کام» را همزمان با رویدادهای سال ۱۳۸۸ و روزهایی که رنگ برای مردم ایران اهمیت ویژه‌ای داشت نوشتم. گره خوردگی زندگی و آینده‌ی مردم ایران به رنگ، اتفاق تاریخی خاصی است که نمونه‌هایی انگشت شمار در تاریخ ایران دارد و من خواستم این اتفاق را در زندگی نوجوان امروز ایران بررسی کنم.
حسین بکایی داستان‌نویس، مترجم، منتقد ادبیات داستانی و مدرس داستان‌نویسی است. از او مقالات متعددی نیز درباره‌ی فرهنگ ایران و ادبیات معاصر کودک منتشر شده است.
بر همین اساس، «خورشید کالسکه‌سوار» و «زنگ‌ها و راه‌ها» (سرگذشت ‌بازرگانی در ایران) هر دو از مجموعه «نیاکان ما»، «شاه‌ها و تاج‌ها» از مجموعه «روزها و یادها» و ترجمه‌ی دو کتاب از مجموعه «چگونه روی می‌دهد؟» با عنوان‌های «چگونه یک آتشفشان تبدیل به جزیره می‌شود؟» و «چگونه یک زمین لرزه تبدیل به سونامی می‌شود؟» برخی از کتاب‌های این نویسنده است که از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شده است.
کتاب «مسابقه دات کام» به زبان ترکی هم ترجمه و در کشور ترکیه منتشر شده است. این کتاب مناسب نوجوانان بالای ۱۵ سال است و پیش از این ۶هزار و ۵۰۰ نسخه از آن به چاپ رسیده بود.
اکنون این کتاب در چاپ سوم با شمارگان ۲هزار و ۵۰۰ نسخه و به قیمت ۱۲هزار تومان در فروشگاه‌های کانون پرورش فکری و مجموعه شهر کتاب در دسترس علاقه‌مندان است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تهیه پرونده ورامین به عنوان شهر ملی شیشه


تهیه پرونده ورامین به عنوان شهر ملی شیشه

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

وقتی «مهران مدیری» رقص نور را به حضور در تلویزیون ترجیح می‌دهد! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: متلک‌پرانی‌های وقت و بی‌وقت “دورهمی” کار را به تخریب خود تلویزیون رساند؛ جایی که آقای مجری به جای حمایت از رسانه‌ملی که سریال‌هایش را بازپخش می‌کند و برنامه پربیننده‌ای را در اختیارش گذاشته، رقص نور را به تلویزیون ترجیح می‌دهد.

به گزارش سینماپرس، برنامه “دورهمی” در ایام نوروز با مشکی‌پوشی مهمانانش و گهگاهِ مجری‌اش، حاشیه‌ساز شد؛ البته برخی از پلاتوهای مهران مدیری هم واکنش‌هایی را در پی داشت. شائبه‌های هم کماکان برای حضور تماشاگرانش وجود دارد؛ چرا که علاوه بر اعلام زیرنویس “این تصاویر آرشیوی‌ است”، به یک باره می‌بینیم مهران مدیری- مجری برنامه- دو نفر از تماشاگران را انتخاب می‌کند که روی جایگاه (سن) حاضر شوند. قرار بود در فاصله‌گذاری اجتماعی از هرگونه اجتماع خاصی جلوگیری شود اما گویا در “دورهمی” کماکان به سبک و سیاق دیگری این اتفاق دنبال می‌شود.

در حالیکه مهران مدیری چندی پیش اعلام کرد که این برنامه برای حفظ سلامت مردم بدون تماشاگر ضبط می‌شود و حتی روی تصاویر تماشاگران از عنوان آرشیوی استفاده می‌شود؛ این نوع رفتارها و اتفاقات هم قابل تأمل است! البته شواهد تصویری که روی آنتن دیده می‌شود گویای این موضوع است؛ اتفاقاً باید در این مورد شفاف‌سازی کنند که این شائبه‌ها کماکان از سوی افرادی در فضای مجازی نقل قول نشود! با این حال برخی از کامنت‌هایی هم توسط مهران مدیری در برنامه خوانده می‌شود که مخاطبی نوشته: “آنقدر تصاویر آرشیوی برخی اوقات تکراری است که بعضاً تماشاگران را به نام می‌شناسیم. “

حالا بعد از گفت‌وگوهای تکراری و بعضاً بدون محتوا با مهمانان برنامه، کار به جایی رسیده که مهران مدیری با سیاست‌های تلویزیون هم تخریبی برخورد می‌کند. وقتی برخی به دنبال پایین آوردن و زیر سؤال بردن تلویزیون‌ جمهوری اسلامی‌اند؛ چه در آن سوی مرزها و چه برخی که دستشان از آنتن کوتاه شده است؛ در این میان، رفتار برخی که تلویزیون مورد حمایت‌شان قرار می‌دهد تأسف‌برانگیز است و جای سؤال دارد! با سلام و صلوات به تلویزیون برگردانده می‌شوند، پای کنایه‌ها و طعنه‌هایشان می‌ایستند، حاشیه‌ها و جنجال‌های وقت و بی‌وقت‌شان را به جان می‌خرند، از طرفی توهین هم می‌شنوند.

شب گذشته مهران مدیری در جریان دیالوگ‌های استندآپ خودش به صداوسیما هم تاخت! تلویزیون فیلم‌های سینمایی و سریال‌های نوستالژی‌اش را براساس تقاضای مردمی پخش می‌کند و در این بین شاید بارها برخی از آثار تکرار شوند؛ مصداق بارز آن سریال‌های “مختارنامه”، “یوسف پیامبر”؛ اما به این معنا نیست که اینطور رسانه‌ملی مورد شماتت قرار بگیرد! بعد از برخی تاختن‌ها، حالا نوبت به مهران مدیری می‌رسد که تلویزیون را سنگ روی یخ کند.

او در میانه کنایه‌ و طعنه‌هایش به تلویزیون و پخش سریال‌هایش گفت: “یک حلالیت باید از همه هموطنانم بطلبم که هرچی کانال تلویزیونی عوض می‌کنید دارد من را نشون میده. یکی از شبکه‌ها زیرنویس رفت ادامه مدیری بعد از اذان مغرب! باور کنید حال خود من از این قضیه از همه بدتره. کم کم یکجوری شده که پدر خانواده به بچه‌اش میگه اون مدیری را روشن کن ببینم چی داره! باور کنید تقصیر من نیست. من خودم خیلی وقته تلویزیونم را دادم رقص نور گرفتم! بارها از مسئولین تلویزیون خواهش کردم اینقدر سریال‌های من را پخش نکنید. نامه نوشتم، خواهش کردم، حضوری گفتم، با فریاد گفتم، هیچ‌کس گوش نمیده! از این طریق می‌گویم شاید مؤثر باشد؛ کافیه! مردم دارد حالشون از من بهم می‌خورد، خودم هم همینطور…

رسانه‌ملی راه شناساندن بسیاری از بازیگران و هنرمندان امروز بوده که سری از سرها درآوردند و انگار به رویه‌ای تبدیل شده که هم‌صدا با برخی تریبون‌های دیگر، صداوسیما را زیر سؤال ببرند؛ مسئله فقط ترجیحِ رقص نور به جای تلویزیون نیست، خنده خنده تخریب کردن یکسری تلاش‌ها، کار پسندیده‌ای نیست. تلویزیون سعی کرده با فراهم کردن بسترهای حضور شما و امثالهم، مردم را خوشحال کند و در این ایام به خصوص، پای مسئولیت رسانه‌ای‌اش بایستد. ایرادات و اشتباهات کثیری هم دارد که به جای خودش نقد و بررسی شده اما شما به عنوان مجریان و راهبران اصلی که مخاطب شما را در آیینه اصلی تلویزیون می‌بیند، هم نقد کنید و هم حمایت از رسانه‌ای که متعلق به ایران و ایرانی است. چرا طوری رفتار می‌کنید که نگاهِ مخاطب به سمت شبکه‌های ماهواره‌ای و با حمایت از فن‌پیج‌ها سرگرمِ فضای مجازی شود! با حضورتان به کمک تقویت این رسانه بیایید و بلندگوی شبکه‌های معاند نشوید که دوست ندارند تلویزیونی در کار باشد!

همچنین در پیام‌های اینستاگرامی “دورهمی” خواندم که تغییراتی در راه است؛ امیدوارم روی محتوای گفت‌وگوها، دعوت میهمانان و شکل و شمایل استندآپ کمدی آقای مجری تجدیدنظری شود! واقعاً “دورهمی” نه تنها در ایام نوروز که مدتی است جز ترغیبِ مخاطب برای دیدنِ خود “مدیری” چیزی ندارد. تلویزیون و تهیه‌کنندگانش باید برای حفظ برندهایشان فکر و اندیشه‌ جدیدی را در دستور کارشان قرار دهند، به جای تقلید از دکورها و رفتارهای برنامه‌سازی خارجی‌ها، یاد بگیرید که آنها چطور برندهایشان را حفظ می‌کنند و جذابیت و محتوا را توأمان جلو می‌برند. بیاموزید که وقت مردم را با بداهه‌گویی‌های آقای مجری و چند متلک و انتقاد دلخوش‌کُنکِ “مهران مدیری” نگیرید! در واقع فکر و طرح جدیدی دراندازید.

*تسنیم

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

گالری‌های چین نمایشگاه جدید برگزار می‌کنند


گالری‌های چین نمایشگاه جدید برگزار می‌کنند

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

احتمال ازسرگیری کنسرت‌ها از اوایل خرداد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محمد اله‌یاری مدیرکل دفتر موسیقی از اجرایی نشدنِ قانون کسر ۱۰ درصد از درآمد کنسرت‌ها به نفع دولت، در سال ۱۳۹۹ می‌گوید.

به گزارش سینماپرس، یکی از اتفاق‌های ناخوشایندی که در سال ۱۳۹۸ گریبان‌ موسیقی کشور را گرفت، قانونی بود که به پیشنهاد دولت در مجلس شورای اسلامی تصویب شد. براساس این قانون ۱۰ درصد از درآمد کنسرت‌های موسیقی باید به حساب خزانه دولت وریز می‌شد. این اتفاق به اقتصاد موسیقی ضربه وارد کرد و موجب نارضایتیِ بسیاری از اهالی موسیقی شد.

پس از اعتراض‌ها بود که مسئولان وزارت ارشاد در اندیشه‌ی این افتادند که برخی از ژانرهای موسیقی مانند موسیقی ایرانی، نواحی و کلاسیک را از این قانون مستثنا کنند. اما باز هم ناخوشنودیِ اهالی موسیقی ادامه داشت تا در نهایت اعلام کردند که قانون کسر ۱۰ درصد از درآمد کنسرت‌ها به نفع دولت، تنها مختصِ سال ۱۳۹۸ خواهد بود و در سال ۱۳۹۹ اجرایی نخواهد شد.

اکنون پرسش اصلی این است که آیا این قانون در سال ۱۳۹۹ هم در قانون بودجه گنجانده شده یا حذف شده است.

پرسش دیگری که در این میان ذهن من را درگیر کرده این است که در سال ۱۳۹۸ چه رقمی از راه این قانون به خزانه دولت واریز شده و چه سرنوشتی در انتشار این پول است؟

برای یافتن پاسخِ تمام این پرسش‌ها با محمد اله‌یاری فومنی مدیر کل دفتر موسیقی همکلام شدم تا از زبان او ماجرای قانون کسر ۱۰ درصد را جویا شوم.

در ادامه حاصل گفت‌وگو با مدیرکل دفتر موسیقی را می‌خوانید:

* آقای اله‌یاری می‌خواهم پرسش اصلی را در همین ابتدای گفت‌وگو مطرح کنم؛ آیا قانون کسر ۱۰ درصد از درآمد کنسرت‌ها در سال ۱۳۹۹ هم پابرجا خواهد بود و امسال هم اجرایی می‌شود یا در همان سال ۱۳۹۸ پرونده‌اش برای همیشه بسته شد.

تبصره بند میم قانون بودجه سال ۱۳۹۸، تبصره‌ای بود که جزء احکام سالانه بودجه بود و برای سال ۹۸ اجرایی شد. برای سال ۱۳۹۹ وزارت ارشاد مکاتباتی با سازمان برنامه و بودجه داشت و پیشنهاد شد که این تبصره با توجه به اینکه تبصره‌ای عامی بود به آن شکل در بودجه امسال نباشد. به طور شفاهی می دانیم که این تبصره در بودجه سال ۱۳۹۹ لحاظ نشده است.

ما جلسه‌های بسیاری با صنف‌های موسیقی برگزار کردیم و دیدگاه بسیاری از هنرمندان را هم جویا شدیم و با توجه به تمام این نظرات، به این نتیجه رسیدیم که این تبصره نباید در قانون بودجه سال ۱۳۹۹ لحاظ شود.

تاکید می‌کنم که من به صورت شفاهی می‌دانم که قانون کسر ۱۰ درصد از درآمد کنسرت‌ها به نفع دولت، در بودجه سال ۱۳۹۹ لحاظ نشده است؛ با این حال باید صبر کنیم تا کتاب قانون سال ۱۳۹۹ را ببینیم

تاکید می‌کنم که من به صورت شفاهی می‌دانم که قانون کسر ۱۰ درصد از درآمد کنسرت‌ها به نفع دولت، در بودجه سال ۱۳۹۹ لحاظ نشده است؛ با این حال باید صبر کنیم تا کتاب قانون سال ۱۳۹۹ را ببینیم و با اطمینان درباره‌اش صحبت کنیم؛ این کتاب هفته آینده منتشر می‌شود.

*یعنی عملی نشدن این قانون در سال ۱۳۹۹ هنوز قطعی نیست؟

من به صورت شفاهی می‌دانم که نیست، اما ترجیح می‌دهم که هفته آینده با دیدن کتاب قانون سال ۱۳۹۹، با قطعیت درباره‌اش صحبت کنم.

قانون مورد بحث ما در سال ۱۳۹۸ اجرایی شد و بسیاری از کنسرت‌های برگزار شده در تهران و برخی شهرستان‌ها مجبور شدند که ۱۰ درصد از درآمدشان را به حساب دولت واریز کنند. این مبلغ در مجموع چقدر بوده است و قرار است در چه زمینه‌هایی خرج شود.

قانون کسر ۱۰ درصد از درآمد کنسرت‌های موسیقی، در تهران و هشت کلان شهر دیگر اجرایی شد. در مجموع برای ۹ کلان شهری که جمعیتی بالای یک میلیون نفر دارند تصویب شد. در شهرهایِ دیگر، مبلغ ۱۰ درصد به طور مستقیم از کنسرت‌گذارها اخذ شده و به خزانه کل استان واریز شده است.

در تهران هم کنسرت‌هایی که بیشتر از ۱۲۰۰ نفر مخاطب داشته‌اند مشمول این قانون بودند. این تصمیم براساس گفت و گویی که با دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کل کشور داشتیم، اتخاذ شد.

قانون کسر ۱۰ درصد از درآمد کنسرت‌های موسیقی، در تهران و هشت کلان شهر دیگر اجرایی شد. در مجموع برای ۹ کلان شهری که جمعیتی بالای یک میلیون نفر دارند تصویب شد.

برای شش ماه اول مبالغی را شرکت‌ها پرداخت کردند که به حساب خزانه واریز شد. برای شش ماه دوم می‌بایست جلساتی در پایان سال برگزار می‌کردیم که متاسفانه به دلیل شیوع ویروس کرونا و مشکلاتی که گریبان‌گیر کشور شد، این اتفاق هنوز رخ نداده است. از سوی دیگر در اسفندماه هم کلیه کنسرت‌ها تعطیل شد.

به زودی جلسات مربوط به این موضوع برگزار می‌شود تا میزان مبالغ پرداختی شش ماه دوم سال ۱۳۹۸ مشخص و پرداخت شود. میزان مبالغی که از این طریق در استان‌ها به حساب خزانه واریز شده هم در اختیار مراکز استان است و ما میزان این مبالغ را نمی‌دانیم.

* یعنی در حال حاضر مشخص نیست درآمد دولت از راه قانون ۱۰ درصد، چقدر بوده است.

در حال حاضر تجمیعی از مبالغِ واریزی برمبنای قانون کسر ۱۰ درصد را در اختیار نداریم. مبالغی که در استان‌ها واریز شده در اختیار استان‌هاست. در تهران هم هنوز مبالغِ مربوط به ۶ ماه دوم واریز نشده است.

* مبالغی که هر کسرت می‌بایست به حساب خزانه واریز کند، چطور مشخص و پرداخت می‌شد.

میزان مبلغ را ما مشخص و به شرکت‌ها اعلام می‌کنیم. شرکت‌ها هم مبالغ را مستقیم به حساب خزانه واریز می‌کنند و فیش پرداختی را به ما تحولی می‌دهند.

* مبالغ پرداختی در ۶ ماه اول تهران هم مشخص نیست؟

در حال حاضر آمار تجمیعِ میزان واریزی‌ها را نداریم.

* درآمدهای حاصل از اجرای این قانون در عرصه موسیقی، قرار است کجاها خرج شوند؟

مبالغ واریزی براساس تبصره بند میم، طبق قانون می‌بایست در شهرستان‌های محروم خرج مصارف فرهنگی و هنری شود. طبیعی است که وزارتخانه به صورت کلان و در معاونت توسعه و مدیریت و در معاونت استان‌ها باید پیگیری کند و مبالغ واریزی را مشخص کند. خزانه هم این مبلغ را به حساب وزارتخانه واریز کند و وزات  ارشاد هم این مبالغ را در شهرهای محروم خرج مصارف فرهنگی و هنری کند.

مبالغ واریزی براساس تبصره بند میم، طبق قانون می‌بایست در شهرستان‌های محروم خرج مصارف فرهنگی و هنری شود.

وزارتخانه در تدارک است تا پس از پایانِ واریزی‌ها، مبالغ را مشخص و آن را به خزانه اعلام کند. به هر حال طبق قانون این مبالغ باید صرف امور فرهنگی و هنری در مناطقِ کمتربرخوردار شود.

*پس از شیوع ویروس کرونا در کشور، یکی از عرصه‌هایی که آسیب‌های بسیاری دید هنر موسیقی بود. اجراهای موسیقی از همان اوایل اسفند تعطیل شد و تا امروز هم تعطیل مانده است. پیش بینی شما درباره از سرگیریِ برگزاری کنسرت‌های موسیقی چیست و به نظرتان چه زمانی شاهد برگزاری کنسرت‌ها خواهیم بود.

از اول اسفند با هماهنگی ستاد ملی کرونا و براساس نگرانی که این ستاد داشت اجراهای هنری و موسیقی در کشور متوقف شد. این امر شامل تمام اجراها، یعنی اجراهای بزرگ، متوسط و کوچک شد. هنرمندان ما دو ماه فعالیت عمومی نداشته‌اند. این تعطیلیِ دو ماهه هنرمندان و آموزشگاه‌های موسیقی موسیقی را با ضرر و ضیان مواجه کرده است.

در اسفندماه جلسه‌های بسیاری برای تعیین میزان خسارت و البته راهکاری برای جبران این خسارت‌ها برگزار کردیم. در این بین هم با مجمع صنفی ناشران و شرکت‌های بزرگ برگزاری کنسرت‌های موسیقی هم گفت‌گو کردیم.

به صورت کلی تمام این دوستان اعلام کردند که تابع دستورهای ستاد ملی مبارزه با کرونا هستند. برای هنرمندان و فعالان حوزه موسیقی بیش از هر چیز رعایت مسائل بهداشتی و حفظ سلامت جامعه مهم بود. در نهایت هم در اسفند ۱۳۹۸ و فروردین ۱۳۹۹ کنسرت‌های موسیقی به طور کلی برگزار نشد.

در هفته گذشته هم جلسه‌های زیادی برگزار کردیم تا راهکارهایی برای از سرگیریِ فعالیت‌های حوزه موسیقی پیشنهاد کنیم. پیگیر هستیم تا پروتوکل‌هایی را برای از سرگیری برگزاری کنسرت‌ها تعیین و آنها را برای تصویب نهایی به ستاد ملی مبارزه با کرونا ارائه کنیم.

موسیقی،

* این پروتکل‌ها شامل چه چیزهایی خواهد بود؟

مواردی مانند اینکه چه فاصله‌ای میان مخاطبان باید رعایت شود. هنگام ورود و خروج چه موارد ضدعفونی باید در اختیار مخاطبان قرار گیرد. یا اینکه مخاطبان را مسلح به ماسک و دستکش کنیم. در نهایت با رعایت این موارد و اگر ستاد ملی مبارزه با کرونا اوضاع را مساعد تشخیص دهد، اجراها را از سرمی‌گیریم.

* ماه مبارک رمضان هم در پیش است و از اوایل اردیبهشت به استقبال ماه مبارک رمضان می‌رویم.

بله، ماه مبارک رمضان هم از اوایل اردیبهشت شروع می‌شود. پیش بینیِ خوشبینانه ما این است که پس از ماه مبارک رمضان و در اوایل خرداد بتوانیم اجراهای موسیقی را شروع کنیم. البته همه اینها بستگی به این دارد که ستاد ملی کرونا، اوضاع این بیماری را چگونه ارزیابی کند و چه تصمیمی برای تجمع‌ها می‌گیرد.

پیش بینیِ خوشبینانه ما این است که پس از ماه مبارک رمضان و در اوایل خرداد بتوانیم اجراهای موسیقی را شروع کنیم. البته همه اینها بستگی به این دارد که ستاد ملی کرونا، اوضاع این بیماری را چگونه ارزیابی کند و چه تصمیمی برای تجمع‌ها می‌گیرد.

روز گذشته دیدم که ستاد ملی مبارزه با کرونا، تجمع در پاساژها و محیط‌های سربسته را هنوز خطرناک می‌داند.

طبیعی است که وقتی تجمع در محیط‌های سربسته خطرناک تشخیص داده شود، این تجمع در سالن‌های سینما، تئاتر و موسیقی هم خطرناک طلقی شود.

به هر روی جامعه موسیقی تا کنون در راستای مبارزه با ویروس کرونا نهایت همکاری و همراهی را داشته است. اما این به معنیِ بی اهمیتی ما برای از سرگیریِ اجراهای موسیقی نیست. همه مایل هستیم که هر چه زودتر فعالیت‌های هنری از سرگرفته شود.

* موسیقی هم مانند دیگر هنرها براثر شیوع ویروس کرونا آسیب‌های بسیاری دید. دولت برای جبران این خسارت‌ها برنامه‌ای دارد؟

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در روزهای اخیر نامه‌ای را به چهار نفر از اعضای اقتصادی دولت نوشتند و میزان خسارت های وارد شده به هنر را اعلام کردند. در طول هفته گذشته جلسه‌هایی داشتیم تا رقم و میزان خسارت وارد شده به موسیقی را مشخص کنیم.

تعداد اجراهایی که در فروردین و اسفند برگزار نشد را معین کردیم. برآورد کردیم که این اجراها چه تعداد مخاطب داشته و میانگین قیمت بلیت‌ها چقدر بوده است. این برآورد شامل اجراهای موسیقی ایرانی و پاپ است و در نهایت به یک برآورد ریالی رسیدیم.

بیمه هنرمندان را هم پیگیری کردیم و با مساعدت صندوق اعتباری هنر و خانه موسیقی این مشکل هم رفع شد.

ما میزان خسارت موسیقی در دوران شیوع کرونا را مشخص کردیم. دیگر عزیزان در دیگر حوزه‌های وزارت ارشاد هم خسارت‌های وارده را تعیین کردند و در نهایت به عدد ۱۰۰۰ میلیارد تومان رسید که از طرف وزارتخانه به دولت اعلام شد و امیدواریم که از طرف دولت این خسارت‌ها جبران شود.

ما میزان خسارت موسیقی در دوران شیوع کرونا را مشخص کردیم. دیگر عزیزان در دیگر حوزه‌های وزارت ارشاد هم خسارت‌های وارده را تعیین کردند و در نهایت به عدد ۱۰۰۰ میلیارد تومان رسید که از طرف وزارتخانه به دولت اعلام شد و امیدواریم که از طرف دولت این خسارت‌ها جبران شود. گرچه ممکن است که این کمک‌ها در قالب بیمه و یا وام‌های پرداختی جبرانِ خسارت‌های وارده را نکند اما نشان می‌دهد که مجموعه وزارتخانه نسبت به این موضوع بی اهمیت نبوده و تلاش خودش را برای جبران بخشی از خسارت‌ها کرده است.

* به نظرتان این مبلغ ۱۰۰۰ میلیارد تومان از سوی دولت پرداخت شود؟

دولت هم باید به منابع مالیش نگاه کند و ببیند که تا چه حد توانِ جبران این خسارت‌ها را دارد. باید دید چه بخشی از این خسارت‌ها در قالب پرداخت وام و چه بخشی هم در قالب پرداخت حق بیمه‌ها قابل جبران است.

*تسنیم

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

معاون برنامه‌ریزی و توسعه فعالیت‌های هنری بنیاد رودکی منصوب شد


معاون برنامه‌ریزی و توسعه فعالیت‌های هنری بنیاد رودکی منصوب شد

مشاهده خبر از سایت منبع