سینماپرس: تهیه کننده سریال «موسی (ع)» گفت: باید با تحقیقات و پژوهشهای فراوان درباره فرهنگ پساکرونایی پیش برویم، این موارد باید کارشناسی دقیق شوند، در حال حاضر شرایط به نحوی است که میتوانیم هرگونه عقب افتادگی را در عرصه فرهنگی جبران کنیم.
به گزارش سینماپرس، احمد میرعلایی تهیه کننده سینما و تلویزیون در گفتوگو با میزان پیرامون نحوه بازگشایی سینماها بعد از پشت سر گذاشتن بحران کرونا گفت: پرداختن به این موضوع بسیار مهم است، خوشبختانه طی سالهای گذشته مسئولین فرهنگی جمهوری اسلامی همواره در ابعاد فرهنگی و هنری با راهکارهای خوب و مختلفی روبروی مشکلات ایستادهاند، بدون شک میتوان با مطالعه و تحقیق درست، برنامه مدون و استانداری برای بازگشایی سینماها در نظر گرفت.
وی در همین راستا ادامه داد: مسئله مهمی که باید به آن پرداخته شود، مشکلات روحی به وجود آمده در پی شیوع کرونا است، خوشبختانه ما دارای فرهنگ بسیار غنی ایرانی اسلامی هستیم و میتوانیم با بهره گیری از همین فرهنگ مشکلاتی نظیر تبعات کرونا بر سینما را پشت سر بگذاریم، ما باید برای بازگشایی سینماها برنامه ریزی درست و هدفمند داشته باشیم.
تهیه کننده سریال «موسی (ع)» با اشاره به شکست حتمی بیماری کرونا اضافه کرد: بالاخره روزی بیماری کرونا از کشور رخت بر میبندد، از نظر من ما باید آمادگی روزهای بعد از کرونا و بازگشت عادی مردم به زندگی را داشته باشیم، این مسئله مهمی است که در حد خود کرونا، باید به آن توجه شود.
وی با اشاره به تغییرات فراوان در سبک زندگی جامعه در پی بیماری کرونا اذعان کرد: ما طی این ماهها و در حال مبارزه با بیماری کرونا تغییراتی را در زندگی تک تک افراد جامعه دیدهایم، این تغییر گاها میتواند مثبت باشد، این زمان به ما رویه تازهای را در رعایت بهداشت آموخت که میتوانیم در آینده از آن بهره برداری کنیم. این تغییر در ابعاد مختلفی رخ داد که با ریشه یابی درست میتوان از آن بهرهبرداری فرهنگی کرد.
این تهیه کننده سینما و تلویزیون با اشاره به فرصت بوجود آمده در پی تعطیلات و قرنطینه خانگی اذعان کرد: حال که سینماها و سالنهای تئاتر تعطیل شدهاند، تلویزیون میتواند بیشترین تاثیر را بر جامعه بگذارد، این روزها مردم بیشتر در خانه هستند و اکثریت زمانشان با تلویزیون میگذرد، پس ما میتوانیم با تولید آثار آموزنده در سبک زندگی آها تغییرات ایجاد کنیم، همواره هم نباید به دنبال ایجاد جذابیت در برنامهها باشیم، از نظر من این جذابیت باید با آموزندگی همراه باشد.
وی در همین رابطه تاکید کرد: ما باید تولیدات خود در سینما و تلویزیون را نیازسنجی کنیم، باید ببینیم که جامعه به چه محصولی نیاز دارد و کدام تولیدات می توانند جامعه را در مسیر بهتری قرار دهند، پرداختن صد در صدی به آثاری که صرفا جذابیت بصری داشته باشند از نظر من غلط است و باید در تولید یک محصول عوامل گوناگونی مورد بررسی قرار گیرد.
میرعلایی با اشاره به اهمیت فرهنگ «پساکرونایی» خاطرنشان کرد: ما باید با تحقیقات و پژوهشهای فراوان درباره فرهنگ پساکرونایی به پیش برویم، این موارد باید کارشناسی دقیق شوند، در حال حاضر شرایط به نحوی است که میتوانیم هرگونه عقب افتادگی را در عرصه فرهنگی جبران کنیم، موقعیت پساکرونا فرصت بسیار خوبی برای ارتقاء سطح فرهنگ است، البته اگر از آن بهره ببریم.
سینماپرس: فیلم سینمایی «مسیر عشق» روز شنبه ۳۰ فروردین روی پرتال اینترنتی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قابل دسترسی است.
به گزارش سینماپرس، فیلم سینمایی «مسیر عشق» به کارگردانی بیژن شکرریز در روز شنبه ۳۰ فروردین روی پرتال اینترنتی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قابل دسترسی است.
هر روز صبح یکی از تولیدات امور سینمایی یا تئاترهای کانون در پرتال اینترنتی این مجموعه منتشر میشود. به همین منظور فیلم سینمایی «مسیر عشق» (مسافر کربلا) به نویسندگی سیدمهدی شجاعی و کارگردانی بیژن شکرریز برای دومین بار در روز شنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۹ از ساعت ۹ صبح به نمایش در میآید.
فیلم «مسیر عشق» به مدت ۲۴ ساعت روی خروجی این پرتال اینترنتی بهصورت رایگان قابل دسترسی است.
سینماپرس: کارگردان مجموعه تلویزیونی «کامیون» گفت: اشتباهی سهوی مبنی بر نام خالق تابلوی رستم و سهراب صورت گرفت. اثری از استاد منصور وفایی که به اشتباه به نام زنده یاد حسین قوللر آقاسی ذکر شد که بابت آن عذرخواهی میکنیم.
به گزارش سینماپرس، سریال نوروزی «کامیون» در دو سکانس از قسمت نوزدهم اثر ارزشمند استاد منصور وفایی به اشتباه به زندهیاد استاد حسین قوللر آقاسی منتسب شده که مسعود اطیابی کارگردان سریال «کامیون» ضمن ارائه توضیحاتی بابت این اشتباه سهوی عذرخواهی کرد.
مسعود اطیابی؛ کارگردان سریال «کامیون» با تاکید بر اینکه یکی از تلاشهای ما ارج نهادن به سبک والای نقاشی قهوهخانهای بوده؛ اظهار داشت: اشتباهی سهوی مبنی بر نام خالق تابلوی رستم و سهراب صورت گرفت. اثری ارزشمند و به یاد ماندنی از استاد منصور وفایی، هنرمند پیشکسوت همروزگار که به اشتباه به نام زنده یاد حسین قوللر آقاسی، نقاش قهوهخانهای دوره قاجار ذکر شد که بابت آن عذرخواهی میکنیم.
وی ادامه داد: البته باید توجه داشت که در زمان ضبط این پلان یک گروه تصویری از طرف سازمان برای تهیه گزارش آمده بودند؛ گروهی که به ما گفتند از بیمارستان میآیند و بنابراین تدابیر بهداشتی و احتیاطهای بیشتری را از سوی ما میطلبید. این تداخل مصاحبه و ضبط این پلان و فکر سلامتی گروه در حین سرعتی که این شبها در تصویربرداری ایجاد شده همه دست به دست هم دادند تا متاسفانه این اشتباه رخ دهد. البته این کوتاهی از جانب من جای توجیه ندارد و تنها به شرایطی که این اتفاق در آن رخ داده اشاره میکنم.
کارگردان و تهیهکننده «خروس جنگی» ادامه داد: یکی از تلاشهای ما این بود که به یکی از سبکهای به نسبت فراموش شده نقاشی بپردازیم. سبک نقاشی قهوهخانهای که میتواند الگوی آموزشی مناسبی برای هنرمندان باشد. نقالی و این سبک نقاشی تاریخچهای پرافتخار و قدیمی دارد و نشان میدهد هنرِ بیانِ تصویری ما چقدر قوت داشته است.
اطیابی بیان داشت: بسیاری از مواقع فراموش میکنیم که در حوزههای فراوانی جلوتر از غرب بودهایم که یکی از این حوزهها بیان داستانهای تصویری است و یکی از مظاهر آن نقاشی قهوهخانهای است. این کوتاهی را بر خود نمیبخشم و عذرخواهی خود و گروهم را از استاد اعلام میکنم. از مدیرعامل محترم موسسه فردوسی نیز برای این یادآوری بجا و توجهشان به این مضمون تشکر میکنم.
کارگردان «کامیون» در ادامه افزود: اصلاحیه توسط دوبله مجدد در نسخهای که قرار است آرشیو شود بی شک اعمال خواهد شد و در صورت پخش خلاصه قسمتهای پیشین و یا بازپخش این قسمت حتما نام استاد وفایی منظور خواهد شد. هر چند در کنار این اعتراض بجا از سوی استاد وفایی، نوه استاد آقاسی در پیامی از ما به دلیل زنده کردن نام پدربزرگشان تشکر کردند.
اطیابی در پایان تصریح کرد: البته در این اشتباه بازبینهای محترم پخش شبکه نیز مقصر بودهاند، زیرا مرحله نظارتی سریالها و وظیفه بازبینی و گوشزد کردن ایرادات بر عهده این عزیزان است. پخشی که گاهی بخشهای بی دلیلی را از داستان ما حذف میکند جا داشت تا در این اشتباه تذکر بجایی به ما میداد که متاسفانه از چشم آنها هم دور ماند.
سینماپرس: آلن داویو فیلمبرداری که ۵ نامزدی اسکار در کارنامه داشت و در فیلمهای استیون اسپیلبرگ با وی کار کرده بود، بر اثر ابتلا به ویروس کرونا درگذشت.
به گزارش سینماپرس به نقل از ورایتی، آلن داویو فیلمبرداری که ۵ نامزدی اسکار از جمله برای فیلمهای «ایتی موجود فرازمینی» و «امپراتوری خورشید» اسپیلبرگ را در کارنامه داشت، در ۷۷ سالگی برای ابتلا به کرونا از دنیا رفت.
این فیلمبردار برای فیلمهای «رنگ بنفش» اسپیلبرگ و دو فیلم «آوالون» و «باگزی» بری لوینستون نیز نامزدی اسکار بهترین فیلمبرداری را کسب کرده بود.
وی کسی بود که فیلمبرداری بخش صحرای گوبی را در سکانس «تماس نزدیک از نوع سوم» برای اسپیلبرگ فیلمبرداری کرده بود.
اسپیلبرگ با انتشار بیانیهای نوشت: سال ۱۹۶۹ آلن و من همکاریمان را در کنار هم با فیلم کوتاه «آمبلین» شروع کردیم. آلن یک هنرمند فوقالعاده بود، اما گرمای وجود و انسانیتش حتی از توانایی لنز دوربینش هم قویتر بود. او یک استعداد یکتا و یک انسان زیبا بود.
داویو کارش را با فیلمبرداری برای موزیکویدیوهای دوره پیش از MTV برای گروههایی مثل «انیمالز» و «جیمی هندریکس اکسپرینس» شروع کرده بود و از سال ۱۹۶۸ با اسپیلبرگ در ساخت فیلم ۲۶ دقیقهای ۳۵ میلیمتری «آمبلین» همراه شده بود. این فیلم دیالوگی نداشت و فقط موسیقی و ساند افکت صدای آن را تشکیل میداد.
از دیگر کارهای داویو میتوان به «شاهین و آدمبرفی» جان شلزینگر، «دفاع از زندگی» آلبرت بروکس و «بیباک» پیتر وایر یاد کرد.
کیس ون اوستروم رییس انجمن فیلمبرداران آمریکا نیز با تایید درگذشت وی در بیانیهای نوشت: این یک تاسف و غم خیلی بزرگ است که بخواهم اعلام کنم شب پیش دوست و یکی از اعضای بزرگ جامعهمان را از دست دادیم.
سینماپرس: محمدعلی بهمنی در تولد ۷۸سالگی خود از اینکه اغلب ترانههای امروز ترانه نیستند و از دیواری که میان ترانههای خوب و مردم افتاده است، میگوید.
به گزارش سینماپرس، محمدعلی بهمنی نامآشنای شعر معاصر در گفتوگوی ایسنا با وی به مناسبت زادروزش میگوید: اینکه موسیقی بتواند درمانی برای وجود انسان باشد به این بستگی دارد که ما چه موسیقی و ترانهای را گوش میکنیم، این «ما» البته میتواند به معنای همه نباشد، چون ممکن است خیلی از ما ترانههایی سطحی را به دلیل شادی که دارد، گوش کنیم. حتی ممکن است شادابی که این ترانهها دارند، از نظر موسیقی اصلاً غلط باشد ولی از همان لذت میبرند. اگر ترانه این روزگار را با گذشته مقایسه کنیم، میبینیم که آنها چه انرژی به ما میبخشیدند. ترانههای امروز برای کسی که ترانه امروز را با گذشته مقایسه میکند ممکن است هیچ انرژی نداشته باشند و حتی خستهکننده هم باشند، چون این ترانهها، ترانه نیست، ولی میبینیم با اینکه ترانه نیست و انگار از ذات ترانه هیچ خبری ندارد، اما ادامه پیدا میکند و بیشتر میشود؛ ترانههایی بیانرژی و بیمفهوم. پس این به خودمان بستگی دارد که در چه شرایطی برای خودمان چه را دلخوشی و دارو بدانیم.
به گفته این شاعر پیشکسوت کشورمان، اکنون برای ساخت یک ترانه بسیار خوب خیلی زحمت کشیده میشود و نیز هزینه میشود که میتواند برای نسلهای بعد هم انرژیبخش باشد، اما در زمانه خودمان اصلاً کسی به آن اهمیت نمیدهد. متأسفانه دوستداران ترانه و موسیقی خیلی با شنگی خودشان را خوشحال میکنند و همان نوع موسیقی انگار برایشان یک درمان است. در حالی که در گذشته موسیقی خوب بدون اینکه آن شنگیها را هم داشته باشد، خود موسیقی و شعر بیماری را از انسان میگرفت که هیچ، حتی درمانی برای فکر و شخصیت او بود.
بهمنی در ادامه عنوان میکند: در روزگار فعلی نامهای بسیاری از شاعران خوب وجود دارد که هر کدام از کارهایشان خیلی دوستداشتنی است و جدا از انرژیبخشی به انسان، به درک او کمک میکند. فکر نکنید که شعر ما آسیب دیده است، بسیاری از فرزندان شعر ما هر کدام درمانی برای تمام شرایط هستند، البته اگر شعرشان را با درونمایهای که دارد برای خودمان بخوانیم. شعر روزگار ما دارد حرکت خود را میکند، منتها یک پرده یا دیواری انگار بین ترانههای خوب و مردم است. در گذشته هر مجله هفتگی که منتشر میشد، حداقل چند صفحه به شعر شاعران آن روزگار اختصاص داشت و در کنار آن شعر شاعران گذشته هم وجود داشت که وقتی مقایسه میکردیم، میدیدیم چه انرژی در شعر آن روزگار وجود دارد، در عین حال که شعر گذشته هم انرژیبخش است.
سینماپرس: کمیتهای که برای مشورت با متخصصان تشکیل شده تا روشن شود چه زمانی میتوان دوباره صنعت سینما را فعال کرد، استیون سودربرگ را به عنوان رییس خود برگزید.
به گزارش سینماپرس به نقل از ایندی وایر، استیون سودربرگ بهعنوان رئیس کمیته بررسی شرایط برای فعالیت مجدد هالیوود در دورانی انتخاب شده که جهان به بحران غیرقابل پیشبینی کرونا مواجه است.
سودربرگ که کارگردانی فیلم «شیوع» را برعهده داشت توسط انجمن کارگردانهای آمریکا انتخاب شد تا کمیتهای را هدایت کند که برای پیش بردن هالیوود و دوباره از سرگرفتن کارها با فروکش کردن بحران کرونا ویروس تشکیل شده است.
انجمن کارگردانهای آمریکا (DGA) اعلام کرد این کمیته به رهبری سودربرگ با متخصصان کارکشته مشاوره خواهد کرد و با دیگر انجمنهای تخصصی هالیوودی نیز همکاری میکند تا تعیین کند صنعت سرگرمی چه زمانی قادر خواهد بود با اطمینان سر کار خود برگردد.
توماس شلامی رییس انجمن کارگردانهای آمریکا در این زمینه گفت: ما جوابی نداریم که بگوییم کی باید تولید از سرگرفته شود، ما در حال انجام اقدامات برای بررسی این هستیم که ببنیم چگونه میتوان ایمنی را در زمان لازم تضمین کرد.
وی افزود: این کمیته ملی به رهبری سودربرگ متشکل از اعضایی از همه بخشهای تولید است تا بررسی کامل مسایل را انجام دهند و توصیههایی را ارایه کنند. این کمیته در حال مشورت با متخصصان شیوع بیماریها در این زمینه است و ما نتیجه را به انجمنهای دیگر هم اعلام می کنیم تا با خیال راحت سر کار برگردیم.
گفته شده یک کمیته هم تشکیل میشود که به چگونگی برگشت ایمن زنجیره سینمایی تمرکز میکند زیرا معیشت این گروه نیز به دلیل تعطیلی گسترده در معرض خطر است.
گسترش ویروس کرونا موجب توجه دوباره به فیلم «شیوع» شد و آن را به یکی از محبوبترین فیلمهای دوره همهگیری ویروس کرونا بدل کرد. شماری از اعضای این فیلم از جمله کیت وینسلت، مت دیمون و لارنس فیشبرن نیز به تازگی ویدیوهای آموزشی درباره فاصلهگیری اجتماعی و سایر توصیههای ایمنی به مردم ارایه کردند.
ایان لیپکین متخصص اپیدمولوژی سرشناس که در فیلم «شیوع» سمت مشاور را برعهده داشت به تازگی اعلام کرد که در اواخر مارس به کرونا مبتلا شده بود.
«شیوع» سال ۲۰۱۱ به کارگردانی سودربرگ ساخته شد. داستان این فیلم الهام گرفته از بیماریهای واگیردار در دهه اول سال ۲۰۰۰ همچون شیوع نوعی از کروناویروس به نام سارس در سال ۲۰۰۲ و آنفلوانزای خوکی در سال ۲۰۰۹ است.
مجله نیو ساینتیست بریتانیا در گزارشی، دقت علمی فیلم را برای تصویر کردن یک ویروس و علایم آن و نوع اپیدمی تحسین کرده بود.
سینماپرس: انیمیشن کوتاه «ملکوت» به کارگردانی فرنوش عابدی به جشنوارهای در دالاس آمریکا راه یافت.
به گزارش سینماپرس، انیمیشن کوتاه «ملکوت» به کارگردانی فرنوش عابدی به پنجاهمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم آمریکا «USA Film Festival» در شهر دالاس راه یافت.
این فیلم از تولیدات مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی است.
جشنواره بینالمللی فیلم آمریکا رویدادی ۵۰ روزه است و برنامههای جنبی آن همچون فستیوال فیلم کودکان، نمایشهای ویژه، بزرگداشتها و کارگاههای آموزشی در طول سال جریان دارد.
سینماپرس: برایان دِنِهی هنرپیشه فیلم های بیادماندنی «اولین خون» سیلوستر استالونه و «تامی کوچولو» درگذشت.
به گزارش سینماپرس به نقل از ورایتی، برایان دِنِهی دارنده دو جایزه «تونی» که به اسکار تئاتر شهرت دارد، در ۸۱ سالگی درگذشت.
او هنرپیشه فیلم های بیادماندنی «اولین خون» سیلوستر استالونه و «تامی کوچولو» و «پیله» بود. دِنِهی نقش هایی شاخص در تلویزیون نیز ایفا کرد و در مجموعه های «دودمان» و «مرگ فروشنده» خوش درخشید.
الیزابت دنهی هنرپیشه هالیوودی دختر برایان دنهی خبر درگذشت او را در صفحه توئیترش اعلام کرد و ضمن ابراز اندوه فراوان، عنوان کرد که علت مرگ پدر طبیعی بوده و ربطی به کرونا نداشته است.
وی در سال ۱۹۹۹ برای بازی در نمایش «مرگ فروشنده» اثر معروف آرتور میلر و در نقش «ویلی لومان» اولین جایزه تئاتر تونی خود را به دست آورد و دومین جایزه تونی را در سال ۲۰۰۳ برای بازی در نقش «جیمز تایرون» در نمایش «سفر طولانی روز به دلِ شب» اثر معروف «یوجین اونیل» نویسنده شهیر آمریکایی و پدر همسر چارلز چاپلین، کسب کرد.
برایان دِنِهی بیشترین شهرت و محبوبیتش را برای بازی در فیلم «اولین خون» سیلوستر استالونه به دست آورد. او در این فیلم در نقش شخصیت «تیزل» رئیس پلیس سادیسمی شهری کوچک در آمریکاست که شخصیت «رِمبو» با بازی معروف سیلوستر استالونه را به شدت مورد آزار و اذیت قرار می دهد و در نهایت رمبو طغیان می کند.