سینماپرس: مستند «زمین میلرزد» درباره زندگی شهید ابراهیم خلیلی، شنبه این هفته از شبکه افق پخش میشود.
به گزارش سینماپرس، بعد از عقب نشینی داعش از منطقه شرقی حلب، لشکری ایرانی که وظیفه پشتیبانی خط را به عهده دارد، درگیر مساله کمک به مردم جنگ زده و پاک کردن زمین از مین های به جا مانده از دوران داعش میشود.
مستند «زمین میلرزد» روایتی است از این عملیات و نیز زندگی و شهادت تخریبچی و شهید مدافع حرم، ابراهیم خلیلی که بخشهای مختلف فعالیت او در سوریه را به تصویر کشیده است.
این مستند به کارگردانی عادل انیسی و محمد جواد رحیمی، شنبه ۳۰ فروردین ماه ساعت ۲۲ روی آنتن شبکه افق میرود.
سینماپرس: ناصر طهماسب دوبلور نام آشنای سینما وتلویزیون به عنوان راوی به پروژه تلویزیونی «#سرباز» به کارگردانی هادی مقدم دوست پیوست.
به گزارش سینماپرس، با ادامه مراحل فنی سریال «#سرباز» به کارگردانی هادی مقدم دوست و تهیه کنندگی محمدرضا شفیعی که قرار است شب های ماه مبارک رمضان از شبکه سه سیما روی آنتن برود، ناصر طهماسب دوبلور مطرح به عنوان راوی به این پروژه تلویزیونی پیوست.
ناصر طهماسب علاوه بر گویندگی نقشهای اول، در فیلمهای سینمایی و مجموعههای تلویزیونی زیادی به عنوان مدیر دوبلاژ و سرپرست نویسندگان فعالیت داشته و در پروژه «#سرباز» نیز به عنوان راویِ عاشقانه حماسیِ هادی مقدم دوست حضور دارد.
سریال «#سرباز» که در ۵۰ قسمت ساخته شده است، پس از اتمام شب های ماه مبارک رمضان نیز به پخش خود در شبکه سه سیما ادامه خواهد داد.
آرش مجیدی، الیکا عبدالرزاقی، پدرام شریفی، رویا تیموریان، کوروش تهامی، نیما شعبان نژاد، سیاوش خیرابی، علی عامل هاشمی، جمال اجلالی، اسماعیل محرابی، گلوریا هاردی، افسانه کمالی، جواد خواجوی، فرحناز منافی ظاهر، کاوه آهنگر، مهتاب ثروتی، محبوبه صادقی، مهدی مستبصری و دریا بخشنده … از بازیگران این مجموعه هستند …
«#سرباز» حکایت سرباز وظیفه ای به نام یحیی، همسرش یلدا و رفقای هم خدمتی اش است و در خلاصه داستان «سرباز» آمده است: در وفای عشق تو مشهور خوبانم چو شمع، شب نشین کوی سربازان و رندانم چو شمع …
سایر عوامل سریال «#سرباز» عبارتند از نویسنده: حمید نعمت الله، هادی مقدم دوست، دستیارکارگردان: سعید بیات، مدیر برنامه ریزی: وحید کاشی، مدیر تولید: حمیدرضا حاجی زاده، مدیرتصویربرداری: محسن فلاحی، تدوین: خشایار موحدیان- سعید سیاح، صدابردار: علی عدالت دوست، صداگذار:امین شریفی، طراح صحنه: بابک پناهی، طراحلباس: شادی رستگار طراح گریم: مرتضی کهزادی، مدیر تدارکات: محمد علی محمدی، عکاس:حسن هندی با همکاری سحر لطفی، فیلمبردار پشت صحنه: امیرمحمد ترکی، آرش یوسفیان، مشاور رسانه ای: زهرا دمزآبادی، محصول گروه: فیلم و سریال شبکه سه سیما و قرارگاه مهارت آموزی ستاد کل نیروهای مسلح، مجری طرح: موسسه فرهنگی هنری وصف صبا.
سینماپرس: کتاب «مسابقه دات کام» به نویسندگی حسین بکایی از سوی انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به چاپ سوم رسید.
به گزارش سینماپرس، این کتاب که برای اولین بار در سال ۱۳۹۳ در انتشارات کانون پرورش فکری به چاپ رسیده بود، برای سومین مرتبه بازنشر شد.
قصه کتاب «مسابقه دات کام» درباره دختری تهرانی بهنام «سحر» است که هدیه جشن تولد سیزده سالگیاش را از طریق یک سایت اینترنتی، از پدرش دریافت میکند. پدرش برای جالبتر شدن کار، هدیه را طی یک بازی که شکل مسابقه دارد، به دخترش میدهد. موضوع مسابقه داستان تعیین رنگ آینده سحر است. گره خوردگی زندگی و آینده مردم ایران به رنگ اتفاق تاریخی خاصی است که نمونههایی انگشتشمار در تاریخ ایران دارد و نویسنده خواسته تا این اتفاق را در زندگی نوجوان امروز ایران بررسی کند. رنگ آینده شخصیت اصلی داستان سفید است.
بکایی، نویسنده این کتاب درباره آن گفته است که؛ «مسابقه دات کام» را همزمان با رویدادهای سال ۱۳۸۸ و روزهایی که رنگ برای مردم ایران اهمیت ویژهای داشت نوشتم. گره خوردگی زندگی و آیندهی مردم ایران به رنگ، اتفاق تاریخی خاصی است که نمونههایی انگشت شمار در تاریخ ایران دارد و من خواستم این اتفاق را در زندگی نوجوان امروز ایران بررسی کنم.
حسین بکایی داستاننویس، مترجم، منتقد ادبیات داستانی و مدرس داستاننویسی است. از او مقالات متعددی نیز دربارهی فرهنگ ایران و ادبیات معاصر کودک منتشر شده است.
بر همین اساس، «خورشید کالسکهسوار» و «زنگها و راهها» (سرگذشت بازرگانی در ایران) هر دو از مجموعه «نیاکان ما»، «شاهها و تاجها» از مجموعه «روزها و یادها» و ترجمهی دو کتاب از مجموعه «چگونه روی میدهد؟» با عنوانهای «چگونه یک آتشفشان تبدیل به جزیره میشود؟» و «چگونه یک زمین لرزه تبدیل به سونامی میشود؟» برخی از کتابهای این نویسنده است که از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شده است.
کتاب «مسابقه دات کام» به زبان ترکی هم ترجمه و در کشور ترکیه منتشر شده است. این کتاب مناسب نوجوانان بالای ۱۵ سال است و پیش از این ۶هزار و ۵۰۰ نسخه از آن به چاپ رسیده بود.
اکنون این کتاب در چاپ سوم با شمارگان ۲هزار و ۵۰۰ نسخه و به قیمت ۱۲هزار تومان در فروشگاههای کانون پرورش فکری و مجموعه شهر کتاب در دسترس علاقهمندان است.
سینماپرس: متلکپرانیهای وقت و بیوقت “دورهمی” کار را به تخریب خود تلویزیون رساند؛ جایی که آقای مجری به جای حمایت از رسانهملی که سریالهایش را بازپخش میکند و برنامه پربینندهای را در اختیارش گذاشته، رقص نور را به تلویزیون ترجیح میدهد.
به گزارش سینماپرس، برنامه “دورهمی” در ایام نوروز با مشکیپوشی مهمانانش و گهگاهِ مجریاش، حاشیهساز شد؛ البته برخی از پلاتوهای مهران مدیری هم واکنشهایی را در پی داشت. شائبههای هم کماکان برای حضور تماشاگرانش وجود دارد؛ چرا که علاوه بر اعلام زیرنویس “این تصاویر آرشیوی است”، به یک باره میبینیم مهران مدیری- مجری برنامه- دو نفر از تماشاگران را انتخاب میکند که روی جایگاه (سن) حاضر شوند. قرار بود در فاصلهگذاری اجتماعی از هرگونه اجتماع خاصی جلوگیری شود اما گویا در “دورهمی” کماکان به سبک و سیاق دیگری این اتفاق دنبال میشود.
در حالیکه مهران مدیری چندی پیش اعلام کرد که این برنامه برای حفظ سلامت مردم بدون تماشاگر ضبط میشود و حتی روی تصاویر تماشاگران از عنوان آرشیوی استفاده میشود؛ این نوع رفتارها و اتفاقات هم قابل تأمل است! البته شواهد تصویری که روی آنتن دیده میشود گویای این موضوع است؛ اتفاقاً باید در این مورد شفافسازی کنند که این شائبهها کماکان از سوی افرادی در فضای مجازی نقل قول نشود! با این حال برخی از کامنتهایی هم توسط مهران مدیری در برنامه خوانده میشود که مخاطبی نوشته: “آنقدر تصاویر آرشیوی برخی اوقات تکراری است که بعضاً تماشاگران را به نام میشناسیم. “
حالا بعد از گفتوگوهای تکراری و بعضاً بدون محتوا با مهمانان برنامه، کار به جایی رسیده که مهران مدیری با سیاستهای تلویزیون هم تخریبی برخورد میکند. وقتی برخی به دنبال پایین آوردن و زیر سؤال بردن تلویزیون جمهوری اسلامیاند؛ چه در آن سوی مرزها و چه برخی که دستشان از آنتن کوتاه شده است؛ در این میان، رفتار برخی که تلویزیون مورد حمایتشان قرار میدهد تأسفبرانگیز است و جای سؤال دارد! با سلام و صلوات به تلویزیون برگردانده میشوند، پای کنایهها و طعنههایشان میایستند، حاشیهها و جنجالهای وقت و بیوقتشان را به جان میخرند، از طرفی توهین هم میشنوند.
شب گذشته مهران مدیری در جریان دیالوگهای استندآپ خودش به صداوسیما هم تاخت! تلویزیون فیلمهای سینمایی و سریالهای نوستالژیاش را براساس تقاضای مردمی پخش میکند و در این بین شاید بارها برخی از آثار تکرار شوند؛ مصداق بارز آن سریالهای “مختارنامه”، “یوسف پیامبر”؛ اما به این معنا نیست که اینطور رسانهملی مورد شماتت قرار بگیرد! بعد از برخی تاختنها، حالا نوبت به مهران مدیری میرسد که تلویزیون را سنگ روی یخ کند.
او در میانه کنایه و طعنههایش به تلویزیون و پخش سریالهایش گفت: “یک حلالیت باید از همه هموطنانم بطلبم که هرچی کانال تلویزیونی عوض میکنید دارد من را نشون میده. یکی از شبکهها زیرنویس رفت ادامه مدیری بعد از اذان مغرب! باور کنید حال خود من از این قضیه از همه بدتره. کم کم یکجوری شده که پدر خانواده به بچهاش میگه اون مدیری را روشن کن ببینم چی داره! باور کنید تقصیر من نیست. من خودم خیلی وقته تلویزیونم را دادم رقص نور گرفتم! بارها از مسئولین تلویزیون خواهش کردم اینقدر سریالهای من را پخش نکنید. نامه نوشتم، خواهش کردم، حضوری گفتم، با فریاد گفتم، هیچکس گوش نمیده! از این طریق میگویم شاید مؤثر باشد؛ کافیه! مردم دارد حالشون از من بهم میخورد، خودم هم همینطور…
رسانهملی راه شناساندن بسیاری از بازیگران و هنرمندان امروز بوده که سری از سرها درآوردند و انگار به رویهای تبدیل شده که همصدا با برخی تریبونهای دیگر، صداوسیما را زیر سؤال ببرند؛ مسئله فقط ترجیحِ رقص نور به جای تلویزیون نیست، خنده خنده تخریب کردن یکسری تلاشها، کار پسندیدهای نیست. تلویزیون سعی کرده با فراهم کردن بسترهای حضور شما و امثالهم، مردم را خوشحال کند و در این ایام به خصوص، پای مسئولیت رسانهایاش بایستد. ایرادات و اشتباهات کثیری هم دارد که به جای خودش نقد و بررسی شده اما شما به عنوان مجریان و راهبران اصلی که مخاطب شما را در آیینه اصلی تلویزیون میبیند، هم نقد کنید و هم حمایت از رسانهای که متعلق به ایران و ایرانی است. چرا طوری رفتار میکنید که نگاهِ مخاطب به سمت شبکههای ماهوارهای و با حمایت از فنپیجها سرگرمِ فضای مجازی شود! با حضورتان به کمک تقویت این رسانه بیایید و بلندگوی شبکههای معاند نشوید که دوست ندارند تلویزیونی در کار باشد!
همچنین در پیامهای اینستاگرامی “دورهمی” خواندم که تغییراتی در راه است؛ امیدوارم روی محتوای گفتوگوها، دعوت میهمانان و شکل و شمایل استندآپ کمدی آقای مجری تجدیدنظری شود! واقعاً “دورهمی” نه تنها در ایام نوروز که مدتی است جز ترغیبِ مخاطب برای دیدنِ خود “مدیری” چیزی ندارد. تلویزیون و تهیهکنندگانش باید برای حفظ برندهایشان فکر و اندیشه جدیدی را در دستور کارشان قرار دهند، به جای تقلید از دکورها و رفتارهای برنامهسازی خارجیها، یاد بگیرید که آنها چطور برندهایشان را حفظ میکنند و جذابیت و محتوا را توأمان جلو میبرند. بیاموزید که وقت مردم را با بداههگوییهای آقای مجری و چند متلک و انتقاد دلخوشکُنکِ “مهران مدیری” نگیرید! در واقع فکر و طرح جدیدی دراندازید.
*تسنیم