X

بایگانی اردیبهشت 17, 1399

دفتر سینمایی

میرعلایی: دولتمردان باید با بینش و درایت به ژرفا و عمق شعار مهم «جهش تولید» پی ببرند/ آیا مسئولان فرهنگی از آثاری که در سینما تولید و اکران می شوند احساس خجالت نمی کنند؟ – اخبار سینمای ایران و جهان

این تهیه کننده سینما و تلویزیون با تأکید بر اینکه دستیابی به موضوع مهم «جهش تولید» نیاز به چندین پیش زمینه دارد
در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: یکی از مهمترین پیش زمینه ها این است که تولیدکنندگان در هر حوزه ای ضمن داشتن تخصص لازم و شناخت از مواد اولیه و نحوه به کارگیری آن برای حصول محصول و همچنین سایر مطالعات در خصوص گستره جغرافیایی ارائه محصول، شناخت رقبا و همچنین سلیقه و خواست به نیاز متقاضی باید به درستی بررسی کنند که چه چیزی مورد نیاز مخاطب یا متقاضی است و سپس به تولید بپردازند. بالاخص در حوزه فرهنگی و هنری مهم است کارشناسی لازم در زمینه نیازسنجی و سلیقه سنجی صورت گیرد و سپس اثری به مرحله تولید برسد.

این سینماگر خاطرنشان کرد: صرف اینکه ما اثری را تحت تأثیر شرایط بازار و تقلید کورکورانه تولید کرده و عنوان کنیم مردم این آثار را دوست دارند چندان کار شایسته و حرفه ای نیست؛ که البته در آشفته بازار حضور مدیران گاهاً نالایق و ورود برخی دست اندرکاران نااهل آمار رو به افزایش آن بعید نیست!

میرعلایی خاطرنشان کرد: در محصولات فرهنگی توجه به کمیت در سینما و تلویزیون البته در کنار اصل با اهمیت کیفیت ضروری است. ما نیازمند آثاری هستیم که از تمامی استانداردهای لازم در ساختار و خصوصاً محتوا برخوردار باشند و صرفاً توجه به آمار مخاطبان در سینما و تلویزیون با توسل به هر جذابیت و عدم توجه لازم به رسالت فرهنگی آثار سم مهلکی است که می تواند عرصه فرهنگ و هنر کشور را به سمت انحطاط و بداخلاقی بکشاند.

وی سپس با تأکید بر اینکه محصولات فرهنگی باید دارای جذابیت باشند گفت: بی تردید محصول فرهنگی عاری از جذابیت به علت عدم ارتباط لازم مخاطب با آن هم دارای استاندارد مورد نظر در عرصه تولید نمی باشد که جذابیت از شاخصه های بااهمیت یک تولید فرهنگی هنری استاندارد می باشد. به عنوان مثال اگر شعرای بزرگ تاریخ کشور ما از جمله حافظ، سعدی، مولانا و… اشعار خود را عاری از جذابیت لازم البته در شأن موضوع و مخاطب ارائه می کردند هرگز ماندگار نبود و اینقدر بازخورد نداشت اما حالا که با متون خود وجه ادبی و جذابیت استاندارد داده اند شاهدیم که همچنان نه تنها در میان ملت خود بلکه در تمام دنیا از اشعارشان بهره مند می شوند.

تهیه کننده فیلم سینمایی «شب واقعه» افزود: بعد از توجه به عنصر مهم جذابیت ما باید به سمت استانداردسازی پیش برویم؛ در واقع تولیدات سینمایی و تلویزیونی باید از استانداردهای جهانی برخوردار باشند تا بتوانند در عرصه بین الملل نیز خوش بدرخشند. متأسفانه لغت استاندارد در تولیدات سینما و تلویزیون می رود که فراموش شود چرا که برخی مدیران و سیاست گذاران و دست اندرکاران این گونه تولیدات از بد حادثه مسئولیتی را عهده دار شده اند و بدون شناخت لازم هرگونه تقلید کورکورانه را هنر می نامند و اصلاً با خلاقیت آشنایی ندارند چه رسد به اینکه به وجه استاندارد آن توجه کنند. همچنین باید توجه داشت برای ماندگاری و جهانی شدن که وظیفه همه دست اندرکاران ستاد و عوامل اجرایی است باید شایسته از این گذر عبور کنیم و الا شکست و فنای این مسیر را رقم می زنیم.

مدیرعامل موسسه سینمایی «ماهد فیلم» در همین راستا تصریح کرد: اینکه در سینما و تلویزیون ما شاهد این اتفاق هستیم که با یک سری اراجیف ضد اخلاقی و  مغایر با تربیت می خواهند توجه مخاطب را جلب کنند کار بسیار نازل و البته ساده ترین راه می باشد که به نظر بنده یکی از مظاهر فعل حرام است! کسی که کار فرهنگی می کند در وهله اول باید مطالعه کافی داشته باشد، باید دغدغه اعتلا و رشد فرهنگ و هنر را داشته باشد، باید با استانداردها آشنا باشد، باید تمام توان خود را به کار بندد تا بر اساس مفاهیم خوب و جذاب و اخلاقی دست به تولید آثار بزند.

میرعلایی تأکید کرد: ما باید با توجه به داشته های غنی فرهنگی مان که دنیا امروزه نیازمند آن است دست به تولید بزنیم. همچین بایستی رقیب را در مسائل فرهنگی به درستی آنالیز کنیم تا به بیراهه کشیده نشویم و از رقابت سالم عقب نمانیم و محصولی موفق برای عرضه جهانی تولید کنیم و ضمن جذب نظر جهان به فرهنگ فاخر ایرانی-اسلامی در جذب مخاطب و بازگشت سرمایه و سودآوری ارزی نزدیک شویم و شعار جهش تولید را بدینوسیله جامه عمل بپوشانیم.

وی یادآور شد: هرگونه تخریب، بسیار ساده و در کمترین زمان صورت می گیرد ولی باید توجه داشت که اصلاح و هرگونه تغییر به سمت بهبود به سرعت صورت نمی گیرد و صبر و استقامت می طلبد که در حال حاضر جز این راهی نداریم.

این کارشناس فرهنگی سپس با انتقاد از بی توجهی مسئولان و سیاست گذاران حوزه فرهنگ به مسأله مهم محتوای آثار سینمایی و تلویزیونی تصریح کرد:  سیاست گذاران و برنامه ریزان، فرهنگ و هنر را به حال خود رها کرده اند. شورای عالی انقلاب فرهنگی، کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی و سایر دستگاه ها و نهادها که وظیفه شان حمایت و تولید و نظارت در عرصه فرهنگ و هنر است باید یکایک آثار سینمایی و تلویزیونی را به درستی رصد کنند. البته با دانش و بینش لازم که ان شا الله محروم از آن نباشند. آن ها باید نقش خود را در جهش تولید محصولات فرهنگی به درستی ایفا کنند و نگذارند حوزه فرهنگ و هنر بیش از پیش دچار ولنگاری شود.

وی در ادامه این گفتگو یادآور شد: به عنوان مثال من بارها با برخی اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی دیدار و گفتگو داشته ام و شاهد بودم که جز برخی از این افراد مانند آقایان پژمانفر، سالک و… که با دغدغه مندی شایسته به این کمیسیون آمده بودند، افرادی خودشان نمی دانستند جایگاه این کمیسیون کجاست چه برسد به اینکه بدانند جایگاه خودشان در این کمیسیون چیست! از این رو بنده امیدوارم در مجلس پیش رو برای حضور افراد در کمیسیون فرهنگی دقت بسیار صورت گیرد و افراد فاقد دغدغه برای حضور در این کمیسیون راه پیدا نکنند و این کمیسیون زنگ تفریح مجلس نباشد و به عکس همان گونه که در بررسی تاریخ پرشکوه مذهبی و ملی و خصوصاً بزرگترین معجزه الهی یعنی قرآن کریم که باید مانیفست عملکرد ما در همه امور باشد و دیدگاه معمار بزرگ انقلاب اسلامی و همچنین رهبر عظیم الشأن انقلاب می بایست در رفیع ترین جایگاه نظارتی و حمایتی قرار گیرد که راه نجات همان است.

میرعلایی متذکر شد: تلویزیون به دلیل ارتباط مستقیم و انبوه با مردم و به دلیل آنکه در تمامی خانه ها است باید چشم و چراغ حوزه فرهنگ و هنر در عرصه تولید و عرضه باشد؛ پس از آن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، که هر ۲ بسیار مهم اند اما بعضی مواقع احساس می شود متأسفانه کاملاً به حال خود رها شده اند و مسئولان شان تنها در پی ارائه آمار تعداد مخاطب هستند و ای کاش در آن آمار اشاره کنند که در مقابل این صرف وقت از مردم و جذابیت ایجاد شده چه کالایی را به مخاطب ارائه کرده اند.

وی افزود:  ما باید کاری کنیم که اعتماد مردم نسبت به سینما و تلویزیون بیش از این سلب نشود. ما نباید به تولیدات سخیف و مبتذل سینمایی و تلویزیونی دامن بزنیم. برای بنده همیشه جای سوأل بوده که آیا مسئولان فرهنگی و دست اندرکاران تولید از برخی آثاری که برای مردم به نمایش در می آید احساس خجالت، شرم و گناه نمی کنند؟ خود را مسئول نمی دانند؟ حقوق و بازگشت سرمایه ای که دارند  مباح است؟ آیا آن ها ارزش جایی که اشغال کرده اند را می دانند؟

وی در پاسخ به این سوأل سینماپرس که به زعم شما آیا همه تولیدات سینمایی و تلویزیونی باید در زمره آثار دینی و مذهبی باشند اظهار داشت: خیر؛ تولیدات ارزشمند در همه سبک ها و ژانرها می توانند باشند. هر فیلمی که به شعور مخاطب توهین نکند و بنیان خانواده را به چالش نکشد و ترویج بی اخلاقی نکند و از حداقل بینش فنی برخوردار بوده و سطح توقع مخاطب را افزایش دهد می تواند ارزشمند باشد.

این سینماگر در پایان اظهاراتش افزود: ما با توجه به این زمینه ها و زیرساخت ها است که باید دنبال جهش تولید در سینما و تلویزیون برویم تا آثاری که تولید می کنیم موجبات ترویج اخلاق مداری باشند. البته اهل فن خیلی ظریف می دانند دقت در محتوا در تلویزیون و سینما تاحدودی متفاوت است و جای بسیار تأمل دارد.

وی در بخش دیگری از این گفتگو پیشنهاد تشکیل تشکلی تحت عنوان کنترل کیفیت و استاندارسازی خصوصاً در رئوس مراکز فرهنگی و وزارت ارشاد ارائه داد و گفت: مأمویت این مرکز آنگونه که مشخص است باید در ابتدا تبیین و آموزش استانداردسازی در محصولات و بعد مطالبه آن و پیشگری از پخش محصولات عاری از آن باشد.

میرعلایی در پایان افزود: جایگاه سینما و تلویزیون در جهان ملتهب امروزی، سطح منطقه و کشور بسیار تأثیرگذار است و عدم توجه به این جایگاه رفیع که هزینه های بالایی نظیر خون شهدا، انقلاب اسلامی و… را به خود اختصاص داده گناهی نابخشودنی است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

قنبری: شیوع ویروس کرونا می تواند تلنگری جدی بر مدیران و سینماگرانی باشد که همچنان به روش های منسوخ شده در تولید و عرضه آثار پایبند هستند/ سینماگران بیچاره شده اند! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رهبر قنبری کارگردان سینما در خصوص بحران کرونا، بیکاری گسترده سینماگران و انفعال مدیران سینمایی برای توجه به وضعیت بد معیشتی هنرمندان گفت: بحران کرونا ثابت کرد نگاه قدیمی و فناتیک به سینما چقدر می تواند باعث خسران به عرصه فرهنگ و هنر و زندگی سینماگران شود؛ شیوع ویروس کرونا می تواند تلنگری جدی بر مدیران و سینماگرانی باشد که همچنان به روش های منسوخ شده و قدیمی پایبند هستند، بنده معتقدم مدیران و سینماگران باید روش عرضه و تولید فیلم را تغییر دهند و وابستگی شان را از روش ها و مدل های قدیمی کم کنند تا ما بتوانیم از این بحران جدی که امکان دارد سال ها به طول بینجامد عبور کرده و سینمای مان را آنطور که شایسته عصر امروز است بروزرسانی کنیم.

کارگردان فیلم های سینمایی «فصل بلوغ» و «پرنده باز کوچک» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بنده مدت ها قبل از شیوع بیماری جهانی کرونا این پیش بینی را کرده بودم که ادامه حیات سینما به شکل قبلی کاری به شدت دشوار است و مدیران باید تدبیری جدی برای تغییر روش های برای اداره هنرهفتم باشند.

این سینماگر ادامه داد: بنده در این رابطه مقالات متعددی را نوشتم و چکیده این مطالب را برای برخی مدیران سینمایی مانند آقایان تابش، انتظامی و… ارسال کردم اما متأسفانه هیچ یک از آن ها پیش بینی های بنده را جدی نگرفتند و همین جدی نگرفتن شان باعث شد که امروزه سینما و سینماگران کشور با مشکلات پیچیده ای روبرو شوند.

قنبری در همین راستا با بیان اینکه مدیران سینمایی سوادشان اندازه معاش سیاست روز است و هیچ آینده نگری ندارند اظهار داشت: متأسفانه این معضل اساسی نه تنها در بین مدیران سینمایی که در بین سینماگران هم به شدت مشهود است؛ ما هیچ افقی را برای بهبود و رشد سینمای کشور در نظر نگرفته ایم و همواره به کهنه کلیشه های قدیمی وابسته ایم و همین باعث شده تا مسأله ای مانند کرونا ما را در یک بلاتکلیفی بگذارد.

وی متذکر شد: شکل تولید و عرضه فیلم با سرعت سرسام آور در دنیا در حال تغییر و عوض شدن است اما ما به همان مدل های قدیمی وابسته هستیم که به درد عصر امروز نمی خورند. ورود عناصر دیجیتال در پخش و تولید مهمترین اتفاق است و مدیران باید به این مسأله واقف باشند که پول حلال مشکلات سینما نخواهد بود و آن ها باید تدبیری اساسی برای بهبود کیفی آثار داشته باشند و اندیشه های خود را فاخر کنند.

این فیلمساز خطاب به مدیران سینمایی و فرهنگی کشور اظهار داشت: آقایان شما عقل را به اندازه معاش روزانه تان برندارید! مدیر سینمایی باید آینده نگر باشد و تلاش جدی برای دستیابی به اوضاع مطلوب در سینما کند.

کارگردان فیلم های سینمایی «عروسی حسین» و «روییدن در باد» در بخش دیگری از اظهارات خود توجه به VOD ها را بسیار مهم برشمرد و خاطرنشان کرد: دیگر دوران سالن های سینما به سرآمده، امروزه نگاه مدیران سینمایی در دنیا به سالن سازی و گسترش سالن های سینما نیست! امروزه ما باید خودمان را با تکنیک های روز جلو ببریم.

وی سپس با اشاره به اکران آنلاین برخی فیلم های سینمایی در VOD اشاره کرد و گفت: باعث تأسف است که برخی افراد با تکیه زدن بر عناصر سیاسی و قدرت می خواهند جلوی دیگران را سد کنند؛ این باعث تأسف است که در زمان بحران کرونا برخی جنجال ها سر این بود که اول فیلم «طلا» در VOD ها پخش شود یا فیلم «خروج»! این اتفاق در حالی است که می توان همزمان هزاران فیلم را در VOD ها عرضه کرد و مردم قطعاً از آثاری استقبال می کنند که کیفیت بالاتری داشته باشند.

قنبری در خاتمه اظهاراتش افزود: متأسفانه سینماگران امروز بیچاره تر از هر زمان دیگری شده اند و نیاز است که مدیران سینمایی تدبیری جدی برای رفع بحران از زندگی آن ها باشند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اخبار سینمای ایران و جهان – سینماپرس

سه‌شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ – ۱۳:۰۱

سینماپرس : عکس هایی از سریال تلویزیونی «زیرخاکی» به کارگردانی جلیل سامان و تهیه کنندگی رضا نصیری نیا و با بازی پژمان جمشیدی, ژاله صامتی, هادی حجازی فر, گوهر خیراندیش, نادر فلاح, امید روحانی, اصغر نقی زاده, منصور نصیری، ایرج سنجری, رایان سرلک, سیما تیرانداز منتشر شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

رویارویی با ناو آمریکایی در جستجوی کارگردان! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رشادت‌های فرمانده شهید نادر ‌مهدوی در خلیج فارس سوژه مینی سریالی به تهیه کنندگی مهدی شفیعی شد.

به گزارش سینماپرس، مرکز سیمافیلم در راستای پروژه هایی که اخیرا با عنوان مینی سریال برای تولید آثاری با موضوع های استراتژیک و مهم تعریف کرده است، رشادت های شهید نادر مهدوی را نیز در این قالب به تصویر می کشد.

مهدی شفیعی تهیه‌کننده این مینی سریال درباره نحوه به تصویر کشیدن رشادت های فرمانده شهید نادر مهدوی گفت: برای رسیدن به روایتی درست و بر پایه واقعیت از رشادت های شهید فرمانده نادر مهدوی، تلاش کردیم تا تحقیقاتی گسترده به صورت میدانی با استفاده از کتب به چاپ رسیده شهید و همچنین فیلم های مستندی که درباره وی ساخته شده است، صورت گیرد.

وی ادامه داد: در این مینی سریال قصد داریم رشادت های این شهید بزرگوار و همرزمانش را در سال ۶۶ و در جریان رویارویی با ناو آمریکایی و حفظ تمامیت ارضی این سرزمین به تصویر بکشیم.

شفیعی در پایان درباره انتخاب کارگردان برای ساخت سریال بیان کرد: همزمان با انجام پژوهش و تحقیق با چند تن از کارگردانان وارد مذاکره شدیم که هرچه سریع تر کار پیش برود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سازنده نماد میدان انقلاب به خانه ابدی بدرقه شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: پیکر فریدون صدیقی هنرمند مجسمه‌ساز و مرمت‌گر آثار هنری، امروز به خاک سپرده شد.

به گزارش سینماپرس، پیکر فریدون صدیقی ـ هنرمند مجسمه‌ساز و مرمت‌گر آثار هنری ـ که در سن ۸۴ سالگی بر اثر ایست قلبی درگذشت، به خاک سپرده شد.

صدیقی تحصیلات آکادمیک مجسمه‌سازی و مرمت مجسمه را در آکادمی هنر اتریش تکمیل کرد و سپس در کارگاه پدرش در رم، به عنوان دستیار او کار کرد. از آثار مهم فریدون صدیقی می‌توان به نماد میدان انقلاب اشاره کرد که در سال ۶۱ ساخته و نصب شد.

این هنرمند فقید مرمت برخی از مجسمه‌های مهم پدرش از جمله خیام، امیرکبیر و مجسمه مشهور فردوسی که در میدان فردوسی نصب شده است را هم بر عهده داشت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سیاست‌ دوگانه سیما در مواجهه با سلبریتی‌ها و محمود کریمی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نبود جسارت و شجاعت مدیران مشکل امروز سازمان صدا و سیما است. جایی که نمی‌توانند در مواجهه با رفتار خارج از عرفِ سلبریتی‌ روی آنتن، تحمیل‌های سیاست‌های غلطِ اسپانسرها، قد علم کنند و جایی هم اولین تصمیم‌شان حذف می‌شود.

به گزارش سینماپرس، حاشیه و چالش دست از سر تلویزیون برنمی‌دارد و مدت‌هاست تلویزیون نتوانسته در این باره تصمیم درستی بگیرد. برخی بر این باورند که نبود جسارت و مدیریت عالمانه در رسانه‌ملی باعث شده سلبریتی‌ها در برنامه‌های مختلف سیما هرچه دل تنگ‌شان می‌خواهد می‌گویند و هر جولانی می‌خواهند می‌دهند اما دریغ از یک  تصمیم قاطعانه و جسورانه! تنها رفتاری که از مسئولین سر زده و ما شاهدش بوده‌ایم چند توئیت و تذکر خشک و خالی و البته مدتی دیگر دوباره همان آش و همان کاسه.

یادمان نرفته که همین چندی پیش “امیرحسین رستمی” در برنامه زنده (فرمول یک) هرچه خواست گفت و همه را محکوم کرد یا “مهران مدیری” وقت و بی‌وقت هرچه می‌خواهد روی آنتن می‌گوید و هر نوع کنش و واکنشی را از مهمانان برنامه‌اش می‌بینیم، باز هم کسی دم نمی‌زند. حتی وقتی بارها او و برخی دیگر از همقطارانش به اصطلاح قهر می‌کنند، می‌روند نازشان را می‌کشند و می‌آورند؛ جالب است که دستمزدهایشان هم نسبت به قبل از قهرِ مصلحتی‌شان، بالاتر هم می‌رود.

بدون‌شک تلویزیونِ بدون برنامه و طرح و ایده، سلبریتی‌ها را به سکان‌داران اصلی جریان‌ساز خود تبدیل کرده و آنها هستند که همچون اسپانسرها، سیاست‌های اصلی برنامه‌سازی و سریال‌سازی را تعیین می‌کنند. به هر قیمتی مخاطب داشتن و یا از قافله رقابت شبکه‌ای عقب نماندن دغدغه اصلی مسئولین تلویزیون است تا اعتلای فرهنگ و اندیشه. آنقدر این دایره جسارت و شجاعت از تلویزیونی‌ها رخت بربسته که در مواقعِ حساس، کمتر توانسته‌اند آن تصمیم درست و اصولی را بگیرند.

مصداق بارز آن مواجهه تلویزیون با حکایت چند شب پیش برنامه مناجات خوانی محمود کریمی در حرم مطهر رضوی است که درباره تحول یک فرد قمارباز در هیئت صحبت کرد؛ اما حذف کردن این برنامه از کنداکتور، غیراصولی و غیرحرفه‌ای‌ترین تصمیمی بود که مسئولین تلویزیون گرفته‌اند. این در حالی است که “محمود کریمی” روز بعد در همان برنامه بابتِ حکایت مذکور توضیحاتی را صادقانه ارائه کرد اما براساس سیاست خاص تلویزیون وی باید کنار گذاشته شود. البته وی نیز از شب گذشته مناجات‌هایش را به امامزاده علی اکبر(ع) چیذر برده و از طریق فضای مجازی این ارتباط را با مخاطب ادامه داده است.

بنابر نظر بسیاری از کارشناسان نقل روایت “محمود کریمی” هم قابل دفاع نیست و باید مداحان و یا هرکسی که حرف از دین می‌زنند در روزهایی که همه منتظرند هجمه‌ای را علیه دین شروع کنند، هوشمندانه‌تر در این میدان قدم بردارند. روایات و حکایت‌هایی که مطرح می‌کنند مستند باشد و این مستند بودن راه را بر همه‌چیز می‌بندد. برخی در هر صورت هجمه می‌کنند اما وقتی همه‌چیز مستند باشد هرگونه هجمه ناروایی، باطل خواهد شد. قبلاً هم برخی مداحی‌های زنده، چالش‌هایی را به همراه داشته که ضبطی شدن شاید بهترین راه برای جلوگیری از هر حاشیه و چالشی است.

حال با این اوصاف، شب گذشته مناجات محمود کریمی روی آنتن نرفت و به جای آن برنامه‌ دیگری برای شبکه دو تدارک دیده شد. به راستی چرا  سیاست “حذف” تنها تصمیم مدیران تلویزیون بوده است؟ سیاستی که نه تنها به مخاطب علاقه‌مند و پیگیر این برنامه توجهی نشد بلکه سبب ذوق‌زدگی و خوشحالی جامعه اپوزیسیون و مهاجم علیه دین و مذهب شده است. مسئولان صدا و سیما بازتابِ این تصمیم را در رسانه‌های معاند بازخوانی کنند که کاملاً گویاست. شاید در مواجهه با اقدام محمود کریمی تنها یک تذکر به وی و ادامه پخش برنامه بهترین تصمیم بود.

اما نکته اساسی این است که وقتی تلویزیون اینطور با چنین مسئله‌ای برخوردی چکشی می‌کند و مناجات‌خوانی را به خاطر حکایت‌ِ غیرمستدل حذف می‌کند در حالی که این مداح اهل‌بیت آنقدر جرأت داشته که شب بعد نسبت به این اتفاق، واکنش نشان دهد و جلوی دوربین رسانه‌ملی، توضیحاتی را ارائه کند، ذهن مخاطبان را به این سئوال مشغول می‌کند که چرا همین مسئولان صدا و سیما به سلبریتی‌های هنجارشکن آنقدر فرصت جولان می‌دهند؟ وقتی “مهران مدیری” علاوه بر مسئولان، حتی تلویزیونی‌ها را زیر سؤال می‌برد یا همقطاران دیگرش هرچه می‌خواهند می‌گویند و در فضای مجازی هرگونه رفتاری دارند هیچ تصمیمی قاطعانه درباره آن‌ها اندیشیده نمی‌شود؟ بلکه  بهترین نقش‌ها و جایگاه‌ها را با تحمیل هزینه‌های سنگین بر بیت‌المال با پرداخت‌ دستمزدهای محیرالعقول برایشان قائل می‌شوند و کسی با آنها کاری ندارد.

از روز گذشته مسئولین مربوطه در تلویزیون حاضر نشدند درباره این اتفاق، پاسخ شفافی بدهند؛ جالب است که بعضاً می‌گفتند ما می‌خواستیم این مناجات‌ها را به سه دهه تبدیل کنیم و یا این تصمیمِ ما نبود و از ما خواستند که این توقف اتفاق بیفتد.

*تسنیم

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

زندگی آنلاین و دیجیتال قوت گرفته است/ فقط باید با التماس از مردم بخواهیم فیلم‌ها را کپی نکنند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رامبد جوان می‌گوید: اکران آنلاین تجربه‌ای تازه است که با وجود نگرانی‌ از کپی شدن فیلم‌ها به آن خوشبینم.

به گزارش سینماپرس، فیلم «طلا» به کارگردانی پرویز شهبازی و تهیه‌کنندگی رامبد جوان و محمد شایسته اگرچه محصول سال ۱۳۹۷ است و در جشنواره فجر همان سال هم رونمایی شد، اما مثل خیلی دیگر از فیلم‌ها در صف طولانی اکران و ترافیک سنگینش ماند تا رسید به حالا که صاحبانش دیگر قید اکران پرده‌ای آن را زدند و فیلم  را با وجود ریسکی که در کپی شدنش بود روانه اکران آنلاین کردند.

البته در همان روزهای ابتدایی نمایش آنلاین فیلم نسخه‌های کپی شده منتشر شد، ولی به هر حال چاره‌ای برای سازندگان این فیلم جز اکران آنلاین نبود.

رامبد جوان که با همراهی محمد شایسته تهیه‌کنندگی «طلا» را برعهده داشته، درباره این تصمیم و همین طور طولانی شدن پروسه اکران فیلم به ایسنا می‌گوید: واقعیت این است که قرار بود فیلم را ۲۳ بهمن سال گذشته یعنی بعد از جشنواره فجر اکران کنیم و این نوبتی بود که با توجه به تعداد زیاد فیلم‌ها به ما رسید. ما کارها را برای اکران در گروه آزاد و از همان تاریخی که گفتم انجام می‌دادیم که ناگهان حوادث دی‌ماه پیش آمد و سقوط  هواپیما و بعد هم اتفاقات جشنواره فجر که در نتیجه‌ی همه آن‌ها نوعی بی‌میلی نسبت به سینما رفتن احساس می‌شد. پس درخواست کردیم اکران ما را به عید نوروز یا زمانی دیگر تغییر دهند که اصلا تاریخ قبلی نباشد ولی برای تاریخ جدید هم فرصت برنامه‌ریزی نشد چون ماجراهای کرونا پیش آمد.

این بازیگر و کارگردان درباره اینکه آیا موفقیتی برای فیلم «طلا» در اکران آزاد پیش‌بینی می‌کردند بویژه آنکه اکران فیلمی از پرویز شهبازی بدون سرگروه هم در جای خود جالب توجه است تاکید می‌کند: فکر می‌کنم در شرایط نرمال با توجه به گره بازیگران، اسم پرویز شهبازی به عنوان کارگردان و برنامه‌هایی که برای تبلیغات داشتیم می‌توانستیم بخشی از سرمایه را برگردانیم نه اینکه به سود برسیم اما فکر می کردیم می‌توانیم اکران بهتری داشته باشیم ولی وضعیت فعلی و ناامیدی از اکران سال ۹۹ ما را به اکران آنلاین رساند، چون اصلا معلوم نیست سینماها کِی باز می‌شوند و اگر هم باز شوند مردم به سینما می‌روند یا نه؟ به غیر از این، نوع فیلم‌هایی که در نوبت اکران قرار می‌گیرند، دوباره عقب افتادن نوبت، ترافیک سنگین برای اکران فیلم‌ها و دعوا برسر همین بحث‌ها  ما را به این نتیجه رساند که بهتر است در نوبت نمانیم و با وجود نگرانی شدیدی که برای کپی شدن فیلم داشتیم، تصمیم گرفتیم این نوع اکران را تجربه کنیم.

او ادامه می‌دهد: ماجرا را به پرویز شهبازی گفتیم و با رضایت او این کار انجام شد. البته قبل از اینکه «خروج» اکران شود یعنی از همان زمانی که درباره اکران فیلم‌ها صحبت می‌شد ما هم به این موضوع فکر می‌کردیم و بعد که «خروج» اکران آنلاین شد جدی‌تر پیگیر شدیم و اعلام آمادگی کردیم که فیلم برای اکران آنلاین در اختیار vod قرار بگیرد.

دیگر مثل گذشته نمی‌توانم زندگی کنم

جوان می‌گوید: وقتی خبر کپی غیر مجاز فیلم «خروج» منتشر شد خیلی بیشتر نگران شدیم اما متاسفانه ما قانون کپی رایت نداریم و فقط باید با التماس و قربان صدقه رفتن از مردم بخواهیم فیلم‌ها را کپی نکنند، چون این کار واقعا دزدی است. با این حال چاره‌ای نیست و نمی‌شود در شرایط فعلی به دلیل اینکه ممکن است فیلم کپی شود از این فرصت و امکان گذشت.

او که دو سال قبل فیلم «قانون مورفی» را به تهیه‌کنندگی محمد شایسته ساخته بود، درباره اینکه آیا این فرصت پیش آمده می‌تواند در روند آینده اکران فیلم‌ها در سینمای ایران کارکرد و ادامه داشته باشد؟ می‌گوید: آنچه از وضعیت فعلی حدس می‌زنم این است که موضوع کرونا چیزی نیست که دیگر از زندگی همه به طور کامل بیرون برود و ما به دوران قبل از کرونا برگردیم. البته  عده‌ای هستند که دیگر توصیه‌ها را رعایت نمی‌کنند در حالی که این بیماری همچنان هست و قربانی می‌گیرد و نگرانی‌ها و اضطراب‌ها هم اضافه می‌شود و در بین همه کسانی که بی‌تفاوتی را در این وضعیت انتخاب می‌کنند من خودم آدمی هستم که قطعا دیگر مثل گذشته زندگی نخواهم کرد و می‌دانم آدم‌هایی مثل من هم کم نیستند که همینطور راحت و بی خیال به فضاهای جمعی بروند و بدون مراقبت در کنار بقیه زندگی کنند. پس به نظرم این تأثیر دیگر گذاشته شده و ما در همین فرصت، اتفاقی به اسم اکران آنلاین را تجربه کردیم.  

اکران آنلاین ماندگار شده است

اصولا به نظرم  زندگی آنلاین و دیجیتال قوت گرفته است. همه آدم‌ها متوجه شدند یکسری خریدها، کلاس‌ها، داد و ستد کردن‌ها و تجارت‌ها، سرگرمی‌ها، کتابخوانی‌ها و … در شکل دیجیتال و مجازی هم می‌تواند قوت بگیرد و گسترده شود. این یک روش جدید زندگی کردن است حالا اینکه چقدر آدم‌ها در این دایره باقی بمانند و چقدر به فضای فیزیکی گذشته و سنتی برمی‌گردند به مرور معلوم خواهد شد. بنابراین فکر می‌کنم اکران آنلاین هم از آن چیزهایی باشد که دیگر ماندگار شده است. البته جدا از ماندگار شدنش و ماجراهای مروبط به کرونا باید بدانیم که این نوع اکران بخشی از صنعت سینما و سرگرمی است که باید راه بیفتد. باید این ورود اتفاق می‌افتاد تا تجربه شود، ترس عده‌ای بریزد و خودمان هم ببینیم چه چیزی حاصل می‌شود چون اگر نتیجه مثبتی در این باره به دست آید شک نکنید بخشی از تولیدات سینمای ایران و تولیدات جدید حوزه سرگرمی و فرهنگی در این بخش متمرکز می‌شود مثل شبکه‌های آمازون نتفلیکس که مستقل برای خودشان تولید می‌کنند، مستقل اکران می‌کنند حتی ممکن است اثری را به سالن‌های سینمایی ندهند اما در عین حال در اسکار هم شرکت می کنند.

او درباره اینکه به هر حال فیلم‌های سینمایی برای پرده سینما ساخته می‌شوند وقتی مدیوم تماشا کوچک شود ممکن است تغییراتی را هم در پی داشته باشد، توضیح می‌دهد: قطعاً این ماجرا فراز و نشیب‌هایی خواهد داشت و قطعاً آثار کم ارزش هم تولید خواهد شد، اما با این حال به استفاده از امکان خوشبین هستم  و فکر می‌کنم در آینده یک جاده جدیدی در این عرصه به وجود می‌آید که می‌توانیم از آن بهره مند شویم.

برای این مسیر جدید باید قانونگذاری درستی شود

جوان در پاسخ به اینکه آیا این امکان جدید ملزوماتی نمی‌خواهد که دست‌کم از آثار هنرمندان صیانت شود؟ می‌گوید: به نظرم این هم جزو همان بخش از ماجراست که با راه افتادن مسیر اصلی شروع خواهد شد تا قانونگذاری آن‌ها شکل بگیرد، یعنی هرچه این جاده جلوتر رود نیازهایش بیشتر معلوم می‌شود مثل هر پدیده‌ دیگر. یک زمانی اینترنت وارد کشور شد در حالیکه خیلی دیرتر از کشورهای توسعه یافته به آن دست پیدا کردیم، اما موضوعِ روز شد و کم کم قوانین و فیلترهای آن متناسب با قوانین و فرهنگ ما گستره شد.  

رامبد جوان در بخش پایانی این گفت‌وگو از ساخت فیلم «طلا» و همکاری با شهبازی تعریف می‌کند که او و محمد شایسته بر مبنای قراری تصمیم می‌گیرند در طول یک سال چهار فیلم بسازند چون طبق قانون هر کسی فقط دو مجوز تهیه‌کنندگی در طول یک سال می‌تواند بگیرد. آن‌ها «قانون مورفی»، «طلا» و بعد هم «زیر نظر» را می‌سازند اما پولشان به فیلم چهارم که «جهان با من برقص» سروش صحت بود نمی‌رسد.

شهبازی باسلیقه و کاربلد است

او می‌گوید: محمد (شایسته) از زمان فیلم «خانه دختر» با پرویز شهبازی همکاری داشت و وقتی صحبت از «طلا» شد من هم استقبال کردم. پرویز شهبازی کارگردانی باتجربه، کاربلد و با سلیقه است و من  و محمد هم از آنجایی که عاشق سینما و فیلم ساختن هستیم تلاش‌مان را کردیم تا او بتواند فیلمی را که دوست دارد در شرایطی خوب و راحت بسازد. اگرچه خیلی‌ها هنوز پرویز شهبازی را با «نفس عمیق» می‌شناسند و قضاوت می‌کنند اما هر اثری از ذهن و دل سازنده‌اش با تمام اعتقادها، عواطف، باورها و جهان‌بینی آن آدم است که بیرون می آید. شهبازی خودش مولف است، قصه‌اش را طراحی می‌کند و جملاتش را جزء به جزء به تصویر می‌کشد پس خیلی بعید است ناگهان تغییر کند و آدمی غیر قابل پیش‌بینی باشد. ما هم  وقتی با پرویز شهبازی کار می‌کردیم می‌دانستیم چه سلیقه‌ای دارد، در چه حال و هوایی فیلم می‌سازد و همه ویژگی‌هایش برای ما قابل درک بود. «طلا» فیلمی از بچه های امروز جامعه و جوان‌هایی است که عاشقند و رفیق. به آینده فکر  می‌کنند و آروزهایشان که شاید دست نیافتنی باشد ولی به هر حال تلاش خود را می‌کنند چون برایشان مهم است روی پای خود بایستند. «طلا» قصه پرتلاش و عاشقانه‌ای است که شهبازی لحظات جذابی را در آن خلق کرده است.

مشاهده خبر از سایت منبع