سینماپرس: سیزدهمین قسمت از برنامه تلویزیونی «سوره» امشب ساعت ۲۲:۴۵ از شبکه چهار سیما پخش می شود.
به گزارش سینماپرس، در قسمت ۱۳ برنامه تلویزیونی «سوره»، یوسفعلی میرشکاک به قصهخوانی قرآنی از روی بخشی از کتاب «روض الجنان و روح الجنان» میپردازد و سید مرتضی خاتمی خوانساری پیرامون «رابطه انسان و خدا در قرآن» سخن خواهد گفت.
از دیگر بخشهای این قسمت از برنامه «سوره» بررسی کارنامه قرآنپژوهی ژول لابوم خاورشناسان و متفکر فرانسوی است.
ژول لابوم خاورشناس معاصر، عالم به علوم و احکام اسلامی و باخبر از دقایق و رموز قرآن که فهرستی مفید برای قرآن کریم ترتیب داده و آیات قرآنی را بر حسب موضوعات مختلف تقسیم کرده و آن را در ۱۸ فصل مبوب کرده است. وی این فهرست را به فرانسه نوشته و دانشمند معاصر مصری محمد فؤاد عبدالباقی آن را با اصل آیات از فرانسه به عربی گردانیده وتفصیل الاَّیات نام داده است.
در بخشی دیگری از برنامه امشب «سوره»، مسعود دیانی با مرتضی امیری اسفندقه و زهیر توکلی درخصوص «قرآن و شعر طاهره صفارزاده» به گفتگو خواهد نشست.
برنامه تلویزیونی «سوره» به تهیهکنندگی علی خواجه و مرتضی روحانی، در شبهای ماه مبارک رمضان هر شب ساعت ۲۲:۴۵ دقیقه از شبکه چهار سیما پخش میشود.
سینماپرس: ریال «پروانه» به کارگردانی عباس رافعی در شبکه نمایش خانگی تولید خواهد شد.
به گزارش سینماپرس، سریال «پروانه» به تهیه کنندگی و کارگردانی عباس رافعی یکی از تولیدات جدید برای شبکه نمایش خانگی است.
این روزها این سریال به قلم علیرضا بیاتی در حال نگارش است.
رافعی در این سالها کارگردانی آثار بسیاری را به عهده داشته است و یکی از اینها فیلمی با عنوان «پروانه ای در باد» بود. داستان این فیلم درباره آیدا است که پس از ده سال حبس، عفو میشود و به سراغ پدرش میرود تا تنها دخترش، سحر را که پیش اوست ببیند، اما پدرش میگوید که نادر، شوهر آیدا، سحرا را با خودش برده است. آیدا باری یافتن نشانی نادر، نزد امیر میرود؛ ولی …
این کارگردان پیش از این کارگردانی فیلم های فصل فراموشی فریبا، کیمیا و خاک، تولدی دیگر، آفتاب بر همه یکسان می تابد، راز مینا را به عهده داشته است. وی همچنین نویسندگی پروانه ای در باد، تولدی دیگر و … را نیز داشته و تهیه کنندگی چند فیلم سینمایی را نیز در کارنامه کاری خود داشته است.
سینماپرس: حمیدرضا نعیمی نویسنده و کارگردان تئاتر که قرار بود «فردریک» را فروردین امسال روی صحنه ببرد، تأکید دارد در تصمیمگیری برای بازگشایی مجدد سالنهای تئاتر اقتصاد و سلامت توأمان باید مدنظر باشد.
به گزارش سینماپرس، حمیدرضا نعیمی نویسنده و کارگردان تئاتر درباره فعالیتهایش در این روزها به مهر گفت: طی چند سال اخیر رویایی در سر داشتم مبنیبر اینکه اثری درباره نادرشاه افشار بنویسم اما این رویا آنقدر ترسناک، پیچیده و دشوار بود که انگار باید منتظر میماندم تا زمان مناسب آن فرا برسد. در طول ۴ سال گذشته درباره تاریخ صفویه و افشاریه مطالعات زیادی کردم و این دوران قرنطینه محبوب و منحوس، مجالی دست داد که بتوانم یکی از دشوارترین نمایشنامههای زندگیام را بهعنوان «نادرشاه» بنویسم و این روزها مراحل آخر نگارش را پشت سر میگذارم.
وی ادامه داد: نوشتن درباره نادرشاه کار بسیار سختی بود و نمیتوانستم سَرسَری و بیتامل از کنار آن بگذرم، علیرغم اینکه اعتقاد دارم که من فقط یک درام خلق کردهام نه یک کار تاریخی که بخواهم به همه وجوه آن بپردازم اما الان با خیال راحت میتوانم بگویم که از دست نادرشاه راحت شدم.
نعیمی که قرار بود نمایش «فردریک» را از هفتم فروردین ماه در سالن اصلی تئاترشهر به صحنه ببرد در این باره گفت: تا این لحظه هزینههای زیادی برای ساخت بخشهایی از دکور و خرید متریال برای تولید و دوخت و دوز لباسهای قرن هجدهمی نمایش صرف شده است. ما با کسب مجوز اجرا از یک ماه قبل از عید مشغول انجام فعالیتهای تبلیغاتی نمایش بودیم که با اتفاقاتی که پیش آمده منتظر هستیم تا شرایط عادی شود.
کارگردان «سقراط» متذکر شد: فعلا منتظر دستورات و تصمیمگیریهای مسئولان برای بازگشایی سالنها هستیم اما هیچ عجلهای برای اجرای نمایش نیست چون به هرحال ۲ مبحث سلامت و اقتصاد مباحث مهمی هستند که قبل از بازگشایی تماشاخانهها باید توأمان مورد توجه قرار گیرند. این مساله باید در نظر گرفته شود که چگونه و در چه شرایطی گروهها شروع به کار خواهند کرد. به عنوان نمونه سه ماه از آخرین تمرینهای گروه ما میگذرد و مشخص نیست در صورت باز شدن سالنها کدامیک از بازیگران میتوانند دوباره با گروه همکاری کنند چون امکان دارد در طول این دوران قراردادهای جدیدی بسته باشند یا متعهد به حضور در قراردادهای قبلی خود شوند که همین مساله به معنای انتخاب بازیگران تازه و تمرینهای دوباره با آنها است.
نعیمی ادامه داد: مساله دیگر شرایط حضور در تمرینها و رعایت فاصلهگذاری اجتماعی است که مساله پیچیدهای خواهد بود. در روزهای آتی فعالیت مراکز هنری و تماشاخانهها تعریف خاص خودش را دارد چون هنرمندان تئاتر برای تمرین نیاز به فضای گستردهای دارند و در دادن میزانسن موردنظر از دستورالعملهایی که قبلا ابلاغ شده و تاکید بر فاصله یک متری افراد از یکدیگر دارد، نمیتوانیم پیروی کنیم. در اتاقهای گریم به خصوص برای نمایشهای پرپرسوناژ مانند «فردریک» چند نفر به طور همزمان مشغول گریم هستند. شرایط اتاق فرمان و رختکنها و حضور عوامل در این مکانها باید بررسی شود. همچنین شرایط حضور تماشاگران در سالنها مساله مهم دیگری است چون حتی ایده کم کردن ظرفیت سالنها و با فاصله نشاندن تماشاگران ایده مناسبی نیست به این دلیل که هر نقطه از سالن قیمت مشخصی دارد و با این وضعیت در بلیت فروشی و جایگزین شدن مخاطبان با مشکل مواجه خواهیم شد و از همه مهمتر اینکه اجرایی شدن این طرح اصلا به صرفه نیست مخصوصا برای سالنهای کم ظرفیت.
این کارگردان تئاتر در پایان صحبت هایش بیان کرد: مساله سلامت هنرمندان و تماشاگران تئاتر در بازگشایی سالنهای تئاتری بسیار حائز اهمیت است و متاسفانه با این شرایط هیچ دورنما و چشمانداز نزدیک و دورِ درست و روشنی نه برای ما نه برای مسئولان وجود ندارد.
سینماپرس: لیلی رشیدی در برنامه «روی موج کودک» برای کودکان قصههای «زیزیگولو» را تعریف میکند.
به گزارش سینماپرس، «روی موج کودک» به عنوان تازهترین فعالیت این گروه، ویژه رده سنی کودکان تهیه میشود و مبینا موسوی از نوجوانان نابینا آن را اجرا میکند.
در قسمتهای آینده این برنامه لیلی رشیدی بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون برای کودکان قصههای «زیزیگولو» را تعریف میکند.
«زیزی گولو» شخصیتی خیالی است که از جایی ناشناخته آمده و میتواند با خواندن یک ورد کارهای خارقالعاده و عجیب انجام دهد.
«روی موج کودک» جمعهها ساعت ۱۸:۳۰ از رادیو سوینا پخش میشود و علاقمندان میتوانند آن را از پایگاه اینترنتی این گروه به نشانی www.sevinagroup.com/radio دریافت کنند.
سینماپرس: سازمان هنری رسانهای اوج در ادامه حمایت از سینمای مطالبهگر و کنشمند عرضه اینترنتی ۵ مستند مطالبهگر مهم سالهای اخیر را در دستور کار قرار داد.
به گزارش سینماپرس، پس از عرضه اینترنتی فیلم سینمایی مطالبهگر «خروج»، سازمان اوج با عرضه ۵ مستند مطالبهگر مهم سالهای اخیر تصمیم به تداوم اکران فیلمهای مطالبهگر در فضای پلتفرمهای اینترنتی عرضه فیلم گرفت.
بر این اساس، «شورش علیه سازندگی» به کارگردانی مصطفی شوقی، «نان گزیدهها» به کارگردانی محمدرضا حاج محمدحسینی، «خفه خون» به کارگردانی تورج کلانتری، «تلکه» به کارگردانی مسعود کارگر و «دریابست» به کارگردانی محمود شهبازی ۵ مستند مطالبهگر مهم سالهای اخیر هستند که هماکنون بصورت اینترنتی عرضه شدهاند.
«شورش علیه سازندگی»
مستند «شورش علیه سازندگی» در واقع به دورانی اشاره دارد که دولت سازندگی بر اساس نیاز زمانه، دست به جراحی بزرگ اقتصادی زد؛ مهم ترین مساله آن دوران، موضوع آزادسازی قیمت ها بود که در سال های اولیه، پیامدهای مثبتی برای اقتصاد ایران به همراه داشت اما رفته رفته مساله ای که دولت با عنوان «تعدیل اقتصادی» از آن نام می برد به لایه زیرین جامعه و حاشیه، فشار زیادی وارد کرد و باعث شد در شهرهای مشهد و اسلامشهر در دهه ۷۰ شمسی اعتراضات وسیعی شکل گیرد.
قصه پر غصه کارگران هپکو اراک در «نان گزیدهها»
مستند «نان گزیدهها» به کارگردانی محمدرضا حاج محمدحسینی اولین روایت تصویری از اعتراضات کارگری اراک است و روایتی از مشکلات کارگرانی که در پی خصوصی شدن کارخانه های بزرگ مثل هپکو از بین رفتند و بحران های اجتماعی و اقتصادی فراوانی به وجود آمد. به نظر می رسد که این اتفاقاتی که برای صنایع ما در حال رخ دادن است خیلی طبیعی نیست.
«خفه خون» و پردهبرداری از یک تخلف کوچک چند صد میلیاردی!
مستند «خفه خون» به کارگردانی تورج کلانتری روایتی است از پشت صحنه فساد در بعضی از بخش های کشور. در این مستند به بررسی ابعاد مختلف فساد انجام شده در واگذاری مجتمع آلومینیوم المهدی پرداخته شده و یکی از عوامل فساد در واگذاری آلومینیوم المهدی را قدرت خریدار در ایجاد لابی های سنگین معرفی می کند.
«تلکه» و بررسی فساد اداری در فعالیتهای عمرانی و ساختمان سازی
مستند «تلکه» با کارگردانی مسعود کارگر به مبحث جنجالی رشوه پرداخته و تمرکز اصلی خود را به بررسی فساد اداری در فعالیتهای عمرانی و ساختمان سازی قرار داده است.
نمایش فریاد صیادان ایرانی علیه چینیها در «دریابست»
مستند «دریابست» به کارگردانی محمود شهبازی، به ماجرای حضور کشتی های چینی در خلیج فارس و دریای عمان می پردازد که باعث ایجاد مشکلات و مسائل فراوانی برای صیادان بومی شده است. «دریابست» اصطلاحی است مختص دریا و اهالیاش. زمانی که گونههای کمیاب دریایی در خطر هستند، این دستور صادر میشود که صیادان در هر ماه تنها چند روز فرصت صید دارند. این کار بیشتر برای حفظ اکوسیستم دریا و به هم نخوردن طبیعت آن است. اما در همین هنگام شائبههایی مطرح میشود که کشتیهای چینی مشغول ماهیگیری بیرویه از دریا هستند؛ در حالی که بسیاری از موجودات آبی رو به انقراضاند، این کشتیها با اجازه اداره شیلات کف دریا را جارو میکنند.