X

بایگانی اردیبهشت 23, 1399

دفتر سینمایی

حکومت‌های چندپاره فدرالی تهیه‌کننده‌های سینمای ایران – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: یک تهیه‌کننده سینما درباره وضعیت نامناسب تهیه‌کننده‌ها در حوزه تصمیم‌گیری‌های سینمایی خبر داد.

به گزارش سینماپرس، با انتخاب نماینده تهیه‌کننده‌ها از طرف معاونت نظارت ارزشیابی برای جلسه شورای صنفی نمایش این سؤال ایجاد شد که چرا تهیه‌کننده‌های سینمایی کشور برای این جلسه بسیار مهم و سرنوشت‌ساز نماینده معرفی نکردند. در این خصوص معاونت نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی در گفتگوی خود با مهر پاسخ داد که به علت عدم جامعیت صنفی تهیه‌کننده‌های سینمایی کشور ما با ایشان نامه‌نگاری نکردیم و طبق نظام‌نامه اکران یک نفر را شخصاً انتخاب کردیم.

این موضوع بهانه‌ای شد تا از سیدجمال ساداتیان نایب رئیس جامعه صنفی تهیه‌کننده‌های سینمای ایران، این موضوع را جویا شویم. ساداتیان درباره چرایی وجود چند انجمن، شورا و جامعه تهیه‌کننده‌ها پاسخ داد: واقعیت این است که این یک کار اشتباه است که تهیه‌کننده‌ها آن را باب کردند و وزارت فرهنگ و خانه سینما هم آن را باور کردند. در حالی که از ابتدا این تصمیم اشتباه بود و نباید چنددستگی در حوزه تهیه‌کننده‌های سینمایی درست می‌شد. این حالت شبیه حکومت‌های فدرالی است که هر کدام برای خودشان تصمیم خاصی می‌گیرند.

وی ادامه داد: تا یک نفر موضوعی را مطرح می‌کند که به مذاق دیگری خوش نمی‌آید از او رویگردان می‌شوند و قهر می‌کنند. طبیعتاً در چنین حالتی که انشقاق و چنددستگی وجود دارد، سازمان سینمایی نمی‌تواند دست روی دست بگذارد و باید به وظایف خود عمل کند. جلسه دیروز نیز دقیقاً نمونه‌ای مشابه همین مورد است؛ به علت اینکه  تهیه‌کننده‌های سینما نظر واحدی نداشتند،  در نتیجه معاونت نظارت و ارزشیابی خود یک نفر را به عنوان تهیه‌کننده معرفی کرد.

این تهیه‌کننده سینما اظهار داشت: همین الان دو سال است که درباره یک موضوع اقتصادی و مالی مدام در حال دویدنم تا معلوم شود که باید به کدام قسمت به عنوان یک تهیه‌کننده رجوع کنم؟ این دست مشکلات و مسائل سینمایی فراوان است و معلوم نیست که واقعاً کدام نهاد و بخش فرهنگی کشور باید پاسخگوی آن باشد؟

وقتی انسجام وجود ندارد هرآدمی داخل صنف مسائل خودش را مطرح و حل می‌کند.  بدترین آفت این شیوه و عملکرد این است که یک تصمیم واحد و خروجی یکسان نمی‌توان از دل این چند شورا بدست آورد.

وی در پاسخ به خبرنگار تسنیم درباره «صنفی بودن» جامعه صنفی تهیه‌کننده‌ها گفت که این بخش ظاهراً یک نهاد صنفی است اما چون که چند شورا و انجمن دیگر در کنار خود دارد و انسجام لازم را پیدا نکرده است دیگر چگونه می‌تواند یک صنف باشد؟

زمانی این مشکل حل خواهد شد که تهیه‌کننده‌های سینمایی ما از اراده و تصمیم واحد برخوردار باشند و با اراده خودشان و نه با زور و فشار سازمان سینمایی بخواهند تغییر بکنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نحوه حذف «شورای عالی اکران» و قرعه‌کشی اکران – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: معاونت نظارت و ارزشیابی از تغییر برنامه‌ریزی اکران فیلم‌های سینمایی خبر داد.

به گزارش سینماپرس، در سال گذشته به دلیل نقدهای فراوانی که به موضوع اکران و نمایش در سینماهای کشور مبنی بر بی‌عدالتی و مافیای در اکران شده بود، تصمیم جدید و امیدآفرینی برای اکران سینماهای کشور گرفته شد؛  قرار بود که با شیوه قرعه‌کشی روال اکران فیلم‌های سینمایی تغییر کند.

اما شیوع کرونا باعث شد که اکران فیلم‌های سینمایی عملاً دچار تغییر شود. به گفته مرتضی شایسته دبیر جدید شورای صنفی نمایش، هفته بعد فیلم‌های سرگروه‌های سینمایی اعلام می‌شوند.

در این مورد طباطبایی‌نژاد معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی در گفت‌گو  با تسنیم بیان کرد: واقعیت این بود که تصمیم ما برای قرعه‌کشی راهی بود برای ایجاد عدالت نسبی در حوزه اکران. البته این روش بهترین روش نبود اما در ایجاد عدالت نسبی از شیوه سابق بهتر می‌توانست عمل کند.  

وی ادامه داد: در حال حاضر ما دو فصل اکران و نمایش سالانه را از دست داده‌ایم و در شرایط بسیار خاصی که معلول شیوع کرونا است قرار داریم. بنابراین شورای صنفی نمایش تصمیم گرفته است تا با اعمال تغییراتی در نظام‌نامه اکران در سال ۱۳۹۹ به جای قید قرعه از قید انتخابِ شورای صنفی نمایش استفاده شود تا فیلم‌ها برای سرگروه‌های سینمایی انتخاب شوند.

این مدیر سینمایی همینطور از دیگر اتفاقات و تحولات شورا خبر داد و گفت: شورای صنفی نمایش اختیارات بیشتری پیدا کرده است. به عنوان مثال شورای عالی اکران تا قبل از این به عنوان شورای بالادستی در حال کار بود که با کنار رفتن آن بخشی از اختیارات آن به این شورا محول خواهد شد.

وی در پایان در مدت زمان عملیاتی شدن شیوه سابق اکران فیلم‌های سینمایی توسط شورای صنفی نمایش را تا پایان سال اعلام کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

حمیدرضا شاه‌آبادی و کتاب‌خانه‌های سیار در فهرست ۲۰۲۱ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: حمیدرضا شاه‌آبادی و کتاب‌خانه‌های سیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنوان نامزد دریافت جایزه جهانی آسترید لیندگرن در سال ۲۰۲۱ معرفی شدند.

به گزارش سینماپرس، شاه‌آبادی به عنوان نویسنده کتاب‌های کودک و نوجوان و کتابخانه‌های سیار روستایی کانون نیز در بخش پروژه‌های ترویج کتاب‌خوانی به عنوان نامزد دریافت این جایزه در سال ۲۰۲۱ معرفی شدند.

جایزه جهانی آسترید لیندگرن، از بزرگترین جایزه‌های جهانی ادبیات کودک و نوجوان است که از سوی دولت سوئد به مناسبت گرامی‌داشت آسترید لیندگرن، نویسنده محبوب سوئدی و صاحب کتاب‌هایی چون «پی‌پی جوراب بلند» و «کارلوس روی پشت‌بام» اهدا می‌شود.

هدف از اهدای این جایزه تقویت سطح کیفی ادبیات کودک و نوجوان و ارتقای حقوق کودکان در جهان است و هر ساله بیش از ۶۰ کشور از سراسر دنیا در این مسابقه شرکت می‌کنند.

بر همین اساس، هیات‌های معرفی نامزدهای جایزه سال ٢٠٢١ را از ایران کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، شورای کتاب کودک، موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودک و انجمن نویسندگان کودک و نوجوان تشکیل می‌دهند.

کانون پرورش فکری در سال گذشته هوشنگ مرادی‌کرمانی را در حوزه نویسندگی و کتابخانه‌های سیار خود را در حوزه پروژه‌های ترویج کتاب‌خوانی به عنوان نامزد دریافت جایزه آسترید لیندگرن معرفی کرده بود.

در این میان فعالیت «پیک امید» کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز در زیرشاخه فعالیت‌های سیار کانون به دبیرخانه این جایزه معرفی خواهد شد.

پیک امید فعالیتی است که کانون بر اساس آن با استفاده از توان و تجربه مربیان خود و بهره‌گیری از خودروهای کتاب‌خانه‌های سیار در مناطق بحرانی مانند مناطق سیل‌زده یا زلزله‌زده و حوزه‌های کم‌برخوردار حاضر می‌شود و با اجرای برنامه‌های ادبی و هنری به بهبود وضعیت روحی و روانی مردم ساکن آن مناطق به‌ویژه کودکان و نوجوانان کمک می‌کند.

یادآوری می‌شود سال گذشته «هی‌نا بیک» تصویرگر کتاب‌های کودکان از کره‌ جنوبی، جایزه آسترید لیندگرن ۲۰۲۰ را دریافت کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

راه‌اندازی کارگروه عروسک‌ در شورای نظارت بر اسباب‌بازی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کارگروهی با عنوان عروسک در شورای نظارت بر اسباب‌بازی با هدف ایجاد زیر ساخت مناسب برای حمایت و نظارت اصولی‌تر و ساماندهی این حوزه تشکیل شده است.

به گزارش سینماپرس، رئیس دبیرخانه شورای نظارت بر اسباب‌بازی از عضویت چند متخصص این حوزه در کارگاه عروسک شورا خبر داد و گفت: عروسک به دلیل تاثیرگذاری بر تربیت کودکان و نوجوانان حساسیت ویژه‌ای دارد و با بقیه اسباب‌بازی‌ها تفاوت می‌کند و ما باید از تولید عروسک‌هایی حمایت کنیم که بتوانند جریان‌ساز باشند.

ویدا ملکی وضعیت فعلی جریان تولید عروسک در کشور را نابسامان دانست و با یادآوری ممنوعیت ورود عروسک به کشور توضیح داد: برخی از تولیدکنندگان، عروسک‌های بومی ارایه و برای احیای این عروسک‌ها تلاش می‌کنند، برخی دیگر این عروسک‌ها را از شکل اولیه خارج کرده و به روش‌های جدیدی رسیده‌اند و گروه‌های دیگری هم کارگاه‌های کوچکی ایجاد کرده و دست به کپی‌برداری و الگوبرداری از نمونه‌های خارجی می‌زنند در حالی که برای ارایه مجوز ثبت، این عروسک باید کاملا کار خود متقاضی باشد.

او گفت که شورای نظارت بر اسباب‌بازی تلاش می‌کند با ساماندهی این حوزه، فضا را برای ایجاد مشاغل و کارگاه‌های کوچک و بزرگ و هدایت سرمایه‌گذاران و منابع بانکی به سوی تولیدکنندگان عروسک فراهم کند تا این مشاغل مورد حمایت قرار بگیرد.

بر اساس این گزارش، کارگروه تخصص عروسک متشکل از آزاده بیات موسس موزه عروسک‌های ملل، بنفشه بدیعی سازنده عروسک‌های نمایشی، لیلا کفاش‌زاده مسئول بخش آموزش و پژوهش سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، نیلوفر جلیلوند مدیر کارگروه عروسک انجمن تولیدکنندگان اسباب‌بازی و ویدا ملکی رییس دبیرخانه شورای نظارت بر اسباب‌بازی است.

بر اساس این خبر این کارگروه قرار است با ساماندهی این حوزه، مسیر رشد کیفی و کمی عروسک را هموارتر سازد تا در مدت زمان نه چندان دور شاهد ارتقای کیفیت و تنوع متناسب با فرهنگ‌ها و ذائقه‌های مختلف عروسک‌های ایرانی باشیم که هر یک از آن‌ها می‌تواند مروج فرهنگی باشد.

دبیرخانه شورای نظارت بر ساخت، تولید و واردات اسباب‌بازی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فعالیت می‌کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

راهنمای مستندسازی حماسه به سبک آوینی – اخبار سینمای ایران و جهان

یکی از صحنه‌های پرکاربرد در مستند روایت فتح، این است که فیلمبردار بدون هیچ واسطه‌ای با بچه‌های جنگ صحبت می‌کند.

به گزارش سینماپرس، عمده تصویری که از مستندسازی شهید سیدمرتضی آوینی و روایت فتح منتشر شده همین تصویر مشهور او پشت دوربین فیلمبرداری است. تصویری از پشت‌صحنه «شهری در آسمان» که لحظه‌ای کوتاه پشت‌دوربین قرار گرفته بود. اما واقعیت امر این است که شهیدآوینی فیلمبردار صحنه‌های جنگ نبود و فقط دوبار در جبهه نبرد حضور داشت. اما چگونه شهیدآوینی به مغز متفکر مهم‌ترین جریان مستندسازی هشت‌سال دفاع مقدس تبدیل شد؟ مستند «روایت فتح» آوینی بیش از آنکه ثبت وقایع دفاع مقدس باشد به‌ الگویی از فضای فیلمسازی در سینمای بعد از انقلاب تبدیل شده است؛ الگویی که از آن تحت‌عنوان سینمای اشراقی هم یاد می‌شود.

سخنان چند روز پیش رهبر انقلاب در ارتباط تصویری با ستاد ملی مقابله با کرونا حاوی یک نکته مهم بود. رهبری به صراحت گفتند که ثبت و ضبط مجاهدت‌های بی‌نظیر ملت ایران در عرصه مقابله با ویروس کرونا نیاز به یک آوینی دارد. متن دقیق سخنان ایشان در این‌باره به این شرح است: «این یک مطالبه جدی و یک آرزو است، ان‌شاءالله این آرزو برآورده بشود. کاش کسانی بتوانند مثل شهیدآوینی روایت کنند این جهاد عظیم و عمومی را. همچنان‌که شهیدآوینی با آن بیانِ شیرین و زیبا و اثرگذارِ خودش توانست جزئیات جبهه را برای ما روایت بکند و آن را ماندگار بکند، کاش کسانی بتوانند این کار را بکنند، هم در گفتار و هم در نوشتار و هم در کارهای هنری و نمایشی‌ها و پدیده‌های هنری.»

بیشتر بخوانید:

وقت صبح، سریال شب های قدر شبکه یک

آنچه می‌خوانید شرح مختصری است از میزگرد چند سال پیش من با سه نفر از عوامل موثر در مستندسازی روایت فتح. مصطفی‌دالایی و میرکیوان خلیل‌پور، فیلمبرداران مجموعه مستند روایت فتح و پرویز رمضانی‌صدابردار مستند روایت فتح بودند. آنها درمورد ویژگی‌های فنی فیلمسازی شهیدآوینی صحبت کردند و پاسخ به این سوال که چه چیزی فیلم‌های روایت فتح را از سایر آثار مستند حوزه دفاع مقدس متمایز می‌کند؟

در انتهای این میزگرد، وقتی از مصطفی دالایی درمورد ادامه مسیر فیلمسازی روایت فتح سوال کردم، او گفت: «ما نباید این انتظار را از بچه‌های روایت فتح بعد از شهادت سیدمرتضی داشته باشیم که چرا روایت فتح ساخته نشد؟ هیچ‌وقت از بچه‌های روایت فتح سوال نشد که مجموعه مستند روایت فتح چطور ساخته شد. بعد از شهادت سیدمرتضی دنبال این بودند که از شهیدآوینی معجزه تعریف کنند. معجزه این بود که بچه‌ها لحظه به لحظه از شرایط جنگ درس گرفتند و تصاویرشان را هم به دست‌های مرتضی می‌دادند و مرتضی توانست روی این موضوع نظریه‌پردازی کند. مرتضی مقاله «یک تجربه ماندگار» را قبل از جنگ ننوشت، بعد از جنگ و ساخت روایت فتح این مقاله را نوشت و دراین مقاله می‌گوید که بچه‌های روایت فتح چطوری کار کردند و نمی‌آید بگوید که من چطور روایت فتح را ساختم.»

حذف واسطه‌ها از جلوی دوربین

یکی از صحنه‌های پرکاربرد در مستند روایت فتح، این است که فیلمبردار بدون هیچ واسطه‌ای با بچه‌های جنگ صحبت می‌کند. مصطفی دالایی یکی از فیلمبرداران این مجموعه مستند در این مورد گفته است: «در مستندی به نام «هفت قصه از بلوچستان» پیرمردی بود قوزکرده و با لنگی که به کمر بسته، سر زمینش کار می‌کرد و من برای اینکه با این سوژه ارتباط برقرار کنم، مجبور شدم آخر فیلمبرداری خودم به‌عنوان فیلمبردار با پیرمرد صحبت کنم و از اینجا بود که سعی کردیم همین کاری که در «هفت قصه…» کردیم را در روایت فتح انجام دهیم. یعنی اینکه خود فیلمبردارها با سوژه ارتباط برقرار کنند. در این حالت که سوژه به دوربین نگاه می‌کند، انگار مخاطب با سوژه بی‌واسطه است و رزمنده انگار با همه مردم ایران صحبت می‌کند. درحقیقت اگر بخواهیم ریشه این روش را که در اکثر کارهای روایت فتح وجود دارد پیدا کنیم به همان پیرمرد بلوچی در مستند «هفت‌قصه…» برمی‌گردد که این را به ما تحمیل کرد.»

البته دالایی تاکید می‌کند: «فیلمبردارهای روایت فتح هرکدام سبک خودشان را داشتند، مثلا یوسف‌زادگان سبک خاص خودش را داشت یا شهید فلاحت‌پور با خود نیروها دوست می‌شدند و تصویرهایی مثل دسته ایمان یا همان افق روایت فتح را می‌گرفتند. در سبک فیلمبرداری سهیل نصیری، دوربین سوم‌شخص است و ناظر بی‌طرف کنار ایستاده و سوژه صحبت می‌کند و تصاویر معروفی هم که از شهید جهان‌آرا باقی مانده از این جنس است. اما در دوره‌ ما دوربین دوم شخص است و ارتباط با مخاطب به کمک این روش بیشتر شد. قاسم بخشی و محمد صدری و پیرهادی هم این سبک را ادامه دادند. آقامرتضی تئوری روایت‌فتح را براساس همین تجربه‌ها تدوین کرد و نظم داد.»

پرویز رمضانی یکی از صدابرداران روایت فتح در این مورد گفته است: «شهیدآوینی تاکید داشت که عوامل فیلم جلوی دوربین قرار نگیرند و در آموزش‌ها هم به ما تاکید می‌کردند که میکروفون و صدابردار در تصویر دیده نشوند. یادم است در عملیات والفجر ۱۰ بود که با کلیج برای ضبط تصاویر رفته بودیم، در آنجا بود که دوربین خراب شد و کلیج از من خواست جلوتر بروم و مصاحبه را ضبط کنم، به‌خاطر همین در بخشی از آن من در تصویر دیده شدم. وقتی شهیدآوینی این تصاویر را دید به من گفت چرا در تصویر قرار گرفتید و یادم هست برای اینکه دیگر این کار را تکرار نکنم همه این تصاویر را جلوی چشم من توی سطل آشغال ریختند.»

شکار کدام لحظه؟

مصطفی دالایی، فیلمبردار مستند روایت فتح، درمورد اثرگذاری شهید مرتضی آوینی بر سبک فیلمبرداری این مجموعه مستند گفته است: «ماهایی که درجبهه فیلمبرداری می‌کردیم هرکدام حالات و خصوصیات روحی مختص خودمان را داشتیم ولی همه‌ ما زیر چتر روحی و روانی که مرتضی ایجاد کرده بود، قرار گرفته بودیم نه اینکه مرتضی به ما بگوید برو و این تصویر را بگیر، اصلا چنین چیزی نبود ولی این چتر و فضایی که در سال‌های ۶۲ تا ۶۷ در صحبت‌های امام و رزمنده‌ها بود در صحبت‌های شهیدآوینی دیده می‌شد و مرتضی به زبان خودش و زبان فیلم، صحبت‌های امام و رزمندگان را تکرار می‌کرد.»

این فیلمبردار درمورد گزینش شهیدآوینی از بین انبوه فیلم‌ها گفته است: «سیدمرتضی بر این امر واقف بود که بچه‌های جنگ لحظات و «آن» ‌هایی دارند که این لحظات عاشورایی است و این لحظات عاشورایی و انسانی را باید ضبط کنیم و معتقد بود بچه‌های جنگ در طرفداری از حق و انقلاب اسلامی مهم‌ترین لحظات شکوفایی خودشان را در جبهه‌ها نشان می‌دهند و زمانی که با سیدمرتضی صحبت می‌کردیم خیلی دنبال این نبودیم که در جبهه‌ها سوالاتی درمورد وضعیت جبهه بپرسیم و بیشتر سوالاتی که می‌پرسیدیم، این بود که مثلا برای چه به جبهه آمدی؟ البته هرچه به خطوط مقدم نزدیک می‌شدیم جواب‌ها شکفته‌تر بود و این کاملا به موقعیت خطوط جبهه بستگی داشت.»

هدایت از راه دور

میرکیوان خلیل‌پور دیگر فیلمبردار روایت فتح درمورد تجربه مشترکی که بین فیلمبرداران و شهیدآوینی شکل گرفته بود، گفته است: «فیلمبردارهایی که در روایت فتح حضور داشتند به یک تجربیات مشترکی با شهیدآوینی رسیده بودند و آن هم نحوه برخورد با موضوع و نحوه ارتباط با فضایی بود که در آن قرار داشتند. فیلمبردارها تجربه میدانی داشتند و شهیدآوینی تدوین فیلم‌ها را انجام می‌دادند. از همکاری مشترک شهیدآوینی و تیم میدانی طی چند سال یک‌سری تجربیاتی به وجود آمد که حاصل آن تبدیل شد به مجموعه مستند روایت فتح. نحوه برخورد با موضوع و همچنین نحوه‌ برخورد با موضوع در موقعیت، تبدیل به دستور زبانی شده بود که بچه‌های روایت فتح از طریق تجربه‌های میدانی روستاها و جبهه کسب کرده بودند. البته شهیدآوینی در تجربه میدانی نقش داشت و فیلمبردارها را هم راهنمایی می‌کرد، مثلا اینکه از حرکت زوم استفاده نکنید یا دوربین روی سه‌پایه فیلمبرداری نشود یا اینکه فیلمبردار هیچ تصویری را بدون صدا نگیرد و درحقیقت مغز متفکر روایت فتح شهیدآوینی بود و بچه‌های فیلمبردار تجربه میدانی داشتند و براساس تفکرات شهیدآوینی فیلمبرداری‌ها انجام می‌شد. چون فیلم‌هایی که فیلمبرداری می‌شد روی میز شهیدآوینی تدوین می‌شد.»

کادرسازی در روایت فتح

پرویز رمضانی، ‌صدابردار مستند روایت فتح با اشاره به کادرسازی که در مجموعه روایت فتح صورت گرفته بود به حضور سه نسل فیلمسازی روایت فتح اشاره کرده و گفت: «سه نسل در مجموعه روایت فتح حضور داشتند و شهیدآوینی در کنار این سه نسل حضور داشت. نسل اول افرادی هستند که در سال‌های ۵۹ و ۶۰ مجموعه‌ای ۱۱ قسمتی به نام حقیقت را ساختند و تنها پنج قسمت از آن باقی مانده است. افرادی ازجمله شهید علی طالبی، همایونفر، کیهانی، حمید منزوی و حسین هاشمی برای نسل اول روایت فتح هستند. در روایت فتح از همه طیف و سطح سواد رسانه‌ای بودند. کسانی بودند که رشته تحصیلی‌شان فیلمسازی بود و همین‌طور کسانی بودند که بچه بسیجی بودند و همان‌طور که شهیدآوینی گفتند «هرچه یاد گرفتیم را از انقلاب داریم» بودند. نسل دوم روایت فتح هم مربوط به سال‌های ۶۰ تا پایان جنگ است که مصطفی دالایی و دیگر عزیزان هستند. روایت فتح در سال ۶۵ بعد از عملیات کربلای پنج اطلاعیه‌ای برای آموزش فیلمسازی صادر کرد که درآن بچه‌های نسل دوم آموزش افرادی را برعهده گرفتند که بعدها خودشان نسل سوم روایت فتح شدند که من هم یکی از آن ۴۰ نفری بودم که در این کلاس‌ها تربیت شد. این را هم بگویم که نسل دوم روایت فتح در ماندگاری روایت جنگ بیشترین زحمت را کشیدند و شهیدآوینی نقش اصلی را در روایت فتح داشت.»

نظرات سه کارگردان سینمای ایران درمورد فیلمسازی آوینی

بهروز افخمی: مرتضی هم درحال کشف زبان سینمایی مختص انقلاب بود و هم این زبان تا حدی پیدا شده بود، البته توضیح آن قدری مشکل است. او نوعی اقتدار در بحثش داشت که برای همین، ما با هم چندان درحال بحث نبودیم و البته این مساله با مهربانی‌اش تفاوت نداشت. اما به‌هنگام سخن معلوم بود که می‌داند چه می‌گوید. همه‌چیزش با هم جور بود و می‌دانست که چه می‌گوید، می‌خواست بگوید «آن چیزی را که اتفاق می‌افتد ضبط کنید نه چیزی که دل‌تان می‌خواهد.» اوایل فکر می‌کردیم که می‌توان به او کلک زد اما بعدش فهمیدیم که دنبال زبان خاصی است که مناسب اتفاقی است که با درک شخصیت امام یعنی انقلاب رخ داده است.

آن چیزی که آوینی دنبال آن بود در سینمای جدی امروز در فیلم‌های زیادی مانند «ماجرای نیمروز» و «شبی که ماه کامل شد» معلوم است. ترکیب مستند با داستانی در سینما، که در این فیلم‌ها معلوم است چیزی است که نشان‌دهنده تاثیر آوینی است اما بحث‌های نظری او در سینما چندان تاثیر نداشته است. فیلمسازی اوست که خیلی ماندگار است و ترکیب شاعرانه‌ای را به‌وجود آورد.

محمدحسین مهدویان: یکی از مواردی که از شهیدآوینی تاثیر گرفتم از لحاظ سبک و ظاهر فیلمسازی است. فیلم‌های «روایت فتح» شکل و ظاهری دارد و من و هادی بهروز در فکر کردن به فیلمسازی به‌ویژه از فیلم «شب عاشورایی» تاثیر زیادی گرفته‌ایم. از شیوه فیلمبرداری دالایی آموخته‌ایم و برای ساخت «آخرین روزهای زمستان» با او مشورت کرده‌ام تا فیلمم شبیه فیلم‌های «روایت فتح» شود. انتخاب دوربین ۱۶ میلیمتری و دوربین روی دست و میزانسن شلوغ فیلم تحت‌تاثیر «روایت فتح» است. این یک میراث بصری است که از زمان جنگ باقی مانده و ما با آن خو گرفته‌ایم.

فرم بصری فیلم‌هایم متاثر از فضای بصری «روایت فتح» است. جنبه دوم تاثیرپذیری من از آوینی این است که در دوره دانشجویی آثار شهیدآوینی را مطالعه کرده‌ام. یعنی در دوره‌ای که آدم به‌عنوان دانشجو علاقه‌مند است تئوری‌های سینمایی را بخواند، «آیین جادو» را خواندم و اصالت یک تئوری سینمایی را در آن یافتم. آوینی در «آیین جادو» یک تئوری‌پردازی کاملا ایرانی از یک انسان مسلمان راجع به سینما ارائه می‌دهد که خیلی ناب است و ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارد که واقعا از نظر من در هیچ نظریه سینمایی دیگری پیدا نمی‌شود. برای من عجیب است که آن اندازه که باید، به این نظریات توجه نشده است. این نظریات در ساخته شدن من به‌عنوان یک فیلمساز خیلی موثر بود و به من شجاعت داد که جور دیگری فکر کنم. از او آموختم که به چیزی که دوست دارم و در ناخودآگاهم اثر می‌کند، توجه کنم و خودم و روحم را بسازم.

*فرهیختگان

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تقدیر شهردار تهران از عوامل مستند «جایی برای فرشته‌ها نیست» – اخبار سینمای ایران و جهان

در مراسمی که عصر دیروز (دوشنبه ۲۲ اردیبهشت‌ماه ۹۹) در سالن برج میلاد برگزار شد، دکتر پیروز حناچی شهردار تهران با اهدای تندیس و لوح افتخار، از عوامل فیلم مستند «جایی برای فرشته‌ها نیست» و اعضای تیم ملی اسکیت هاکی دختران ایران تقدیر کرد.

به گزارش سینماپرس، در این مراسم که دکتر پیروز حناچی شهردار محترم تهران و همسرشان سرکار خانم دکتر نوروزی، محمد حمیدی مقدم مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، دکتر کاظمی مشاور و رئیس دفتر شهردار، دکتر سعادتی شهردار منطقه ۱۲، مرتضی رزاق‌کریمی قائم‌مقام و معاون مستند مرکز گسترش، سام کلانتری کارگردان، حامد شکیبانیا و محسن شاه‌محمدمیراب تهیه‌کنندگان مستند «جایی برای فرشته‌ها نیست»، کاوه صدقی سرمربی و اعضای تیم ملی اسکیت هاکی دختران ایران حضور داشتند، ابتدا این فیلم مستند که برگزیده‌ی جشنواره فیلم فجر و سینماحقیقت است، به نمایش درآمد و سپس شهردار تهران با اهدای تندیس و لوح، به تقدیر از عوامل فیلم و ورزشکاران حاضر در این نشست پرداخت.

دکتر حناچی در سخنانی اظهار کرد: «جایی برای فرشته‌ها نیست» مستندی خوب و پرانرژی هست و بسیار مرا تحت‌تاثیر قرار داد. لذا شهرداری تهران هر حمایتی که بتواند، از دختران تیم ملی اسکیت هاکی ایران انجام خواهد داد؛ دخترانی که حرکت قدرتمندانه‌ای انجام دادند و با تمام توان در خدمت تیم ملی کشورشان بودند.
وی ادامه داد: برای من جذاب است که این فیلم مستند درباره‌ی توانمندی دختران ورزشکار ایرانی ساخته شده و قول می‌دهم سالنی در اختیار این دختران قرار بگیرد تا تمریناتشان را ادامه دهند و به موفقیت‌های بیشتری برسند.
شهردار تهران در پایان صحبت‌های خود خطاب به تهیه‌کنندگان «جایی برای فرشته‌ها نیست» نیز گفت که شهرداری از اکران عمومی این فیلم حمایت خواهد کرد.
گفتنی است: مستند «جایی برای فرشته‌ها نیست» تاکنون سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر و ۴ جایزه از بخش‌های ملی و بین‌المللی جشنواره سینماحقیقت کسب کرده است. این فیلم در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تهیه شده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اجرای خانگی ارکستر سمفونیک تهران آماده شد/ توضیحات بردیا کیارس


اجرای خانگی ارکستر سمفونیک تهران آماده شد/ توضیحات بردیا کیارس

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تولید «سلاخی» در روزهای قرنطینه‌ی خانگی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سپهر مومنی ایرد موسی این روزها مشغول ساخت انیمیشنی با موضوع دعوای زوجی میانسال بر سر برنامه تلویزیونی مورد علاقه‌شان است.

به گزارش سینماپرس، تولید انیمیشن «سلاخی» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی «سپهر مومنی» در روزهای قرنطینه‌ی خانگی همچنان ادامه دارد. این فیلم از تولیدات مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی است.
مومنی با اشاره به آغاز تولید این انیمیشن در بهار سال ۹۸ گفت: در حال حاضر طراحی انیمیت‌های «سلاخی» به پایان رسیده و امیدواریم تا شهریور ۹۹ این کار را آماده نمایش کنیم، هرچند که شیوع بیماری کرونا باعث شد ناچار به دورکاری شویم و نتوانیم کار جمعی و ارتباطی که در ابتدای تولید داشتیم را ادامه دهیم، اما در تلاش هستیم تولید کار به تعویق نیافتد.
وی با بیان این که در ابتدای شکل‌گیری ایده، علاقه به ساخت انیمیشنی اکشن داشته، تصریح کرد: به دنبال ساخت اثری اکشن بودم که درگیری دو نفر را نشان دهد و در عین حال جنگ ابرقدرت‌ها و در نظر گرفته نشدن مردم در این جنگ‌ها را به تصویر بکشد؛ اما چون میخواستم این مبارزه را در بستری طنز به تصویر بکشم، دعوای زن و شوهری را برای تعریف داستان انتخاب کردم.
به غیر از سپهر مومنی ایرد موسی که کارگردانی، تهیه‌کنندگی، نویسندگی و طراحی انیمیت این انیمیشن را برعهده دارد، زهره عباسی به عنوان بک‌گراند آرتیست و کامپوزیت در تولید این انیمیشن دو بعدی حضور دارد.
در خلاصه داستان انیمیشن ۵ دقیقه‌ای «سلاخی» آمده است: زوج میانسالی بر سر برنامه تلویزیونی مورد علاقه‌شان شروع به دعوا می‌کنند. درگیری کوچک آن‌ها تبدیل به جنگی تمام عیار می‌شود، این جنگ از خانه بیرون زده و تمام شهر را دربرمی‌گیرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ثبت ملی «سردیس فردوسی» در کتابخانه ملی ایران


ثبت ملی «سردیس فردوسی» در کتابخانه ملی ایران

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«شاه بیت شاعران» در شبکه چهار سیما – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مستند «شاه بیت شاعران» به مناسبت روز پاسداشت زبان فارسی و بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی ۲۴ اردیبهشت ماه از شبکه چهار سیما پخش می شود.

به گزارش سینماپرس، «شاه بیت شاعران» به تهیه کنندگی و کارگردانی داریوش یاری و به نویسندگی سمیرا ذوالقدری، مستندی است با نگاه پژوهشی و طرح این سوال که : چرا فردوسی حماسه سرایی را در زبان شعری خود انتخاب می کند در پاسخ به این سوال تلاش می شود تا مقطع تاریخی و تحولات دوران شاعر بررسی شود.  

تصویربرداری «شاه بیت شاعران» در فرهنگسرای ملل، دانشگاه تربیت مدرس، فرهنگستان هنر، سرای محله شکوفه و … صورت گرفته است و نقالی خوانی به همراه صحبت های کارشناسان از جمله بخش های این مستند است.

«شاه بیت شاعران» در گروه ادب و هنر شبکه چهار سیما تولید شده است و چهارشنبه ساعت ۲۱:۴۰ پخش و روز بعد ساعت ۱۵ بازپخش می شود

مشاهده خبر از سایت منبع