X

بایگانی اردیبهشت 28, 1399

دفتر سینمایی

مهام: وضعیت سینما در دولت دهم به مراتب منظم تر، مشخص تر و مطلوب تر از این دوره بود!/ عادلانه رفتار کنید! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: علی مهام تهیه کننده سینما و تلویزیون در پی فرافکنی، حاشیه سازی و تخریب های پی در پی رئیس هیأت مدیره خانه سینما گفت: اینکه برخی افراد کم کاری های خود را به گردن مدیران در دولت های گذشته می اندازند کاری بسیار غلط است؛ بنده معتقدم وضعیت سینما در دولت دهم به مراتب منظم تر، مشخص تر و مطلوب تر از این دوره بود و آقای اسعدیان باید خودشان پاسخ بدهند که با چه استدلالی چنین مطالبی را بیان کرده اند!

تهیه کننده فیلم سینمایی «نیما یوشیج» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بنده معتقدم فقدان یک قانون مدون در تمامی بخش ها و حوزه های سینمایی به خصوص در امور صنفی مربوط به اهالی سینما باعث می شود تا افراد همواره مشکلات، نقصان ها و کم کاری های شان را به گردن دیگران بیندازند! این اتفاق خیلی ناراحت کننده است. قطعاً اگر فرد یا افرادی توانایی مدیریت درست را ندارند باید پست های خود را به افراد توانمند واگذار کنند و تنها دغدغه شان رفع مشکلات زیربنایی در سینما به خصوص در زمینه مسائل رفاهی سینماگران باشد.

این سینماگر خاطرنشان کرد: این قبیل اتفاقات، جوسازی ها و حاشیه سازی نشان می دهد که ما امروزه بیش از هر چیزی نیازمند یک قانون گذاری در سینما هستیم که همه دولت ها و مدیرانی که از این پس اداره امور سایر دستگاه ها و نهادهای مرتبط با سینما را بر عهده می گیرند مکلف به اجرای آن باشند و از آن قانون تبعیت و پیروی کنند و تغییر مسئولان در دولت ها منجر به تغییر قوانین نشود.

مهام با تأکید بر اینکه این روزها هرکس بر اساس سلایق شخصی اش پیش می رود و همین مسأله باعث ایجاد تبعیض میان سینماگران شده اظهار داشت: خطاب من به مدیران این است که عادلانه رفتار کنند؛ بی تردید اگر اندکی عدالت وجود داشته باشد باید دست تمامی سینماگران پر باشد و کسی در مشکل مالی و معیشتی به سر نبرد.

وی در خاتمه اظهاراتش افزود: امیدوارم یکایک مدیران سینمایی به جای فرافکنی در پی رفع بحران و مشکلات متعدد سینمایی به خصوص در زمینه مسائل معیشتی و رفاهی اهالی سینما باشد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پیش‌بینی آیدین آغداشلو برای آینده هنر


پیش‌بینی آیدین آغداشلو برای آینده هنر

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بازگشت بی‌سروصدای مسابقات «قمارگونه» به تلویزیون!؟ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: از اردیبهشت ماه سال ۹۸ تا پایان سال به علت تذکر صریح رهبری، هیچ خبری از برپایی مسابقات شبه‌برانگیز در تلویزیون نبود تا اینکه به تازگی در سکوت کامل خبری پای اینگونه مسابقات در رسانه ملی باز شده است.

به گزارش سینماپرس، اواخر سال ۹۷ بود که تقریبا تمامی شبکه های مختلف سیما برای جذب مخاطب و کسب درآمد با کمک اپلیکیشن روبیکا به برپایی مسابقات زنده این اپلیکیشن روی آوردند که همزمان هم مسابقه تلویوزیونی “برنده باش” با آن سبک و سیاق خاص خود روی آنتن شبکه سه میرفت.

بازگشت بی سروصدای مسابقات روبیکا به تلویزیون چه توجیهی دارد؟

اما به یکباره همه چیز عوض شد و  اوایل اردیبهشت ماه سال گذشته بود که پاسخ استفتای مخاطبی از آیت الله مکارم شیرازی درباره اینگونه مسابقات تلویزیونی خبرساز شد که این مرجع تقلید علنا این گونه مسابقات را “قمار” تلقی کردند و در ادامه هم رهبر معظم انقلاب به این ماجرا حساسیت نشان دادند و به حذف چنین شیوه‌هایی برای درآمدزایی تذکر دادند. رهبر انقلاب در همان ایام در جریان دیدار هزاران نفر از کارگران صنایع مختلف،   توانایی‌های ملت ایران و جوانان پرتلاش و خوش استعداد میهن را بسیار فراتر از وضع فعلی خواندند و در آن دیداد خاطرنشان کردند: باید فرهنگ کار و تولید و تلاش را ترویج دهیم و روحیه انتظار برای ثروت بادآورده را از بین ببریم و روشهایی شبیه بخت آزمایی را ترویج نکنیم که دستگاههای مختلف از جمله صدا و سیما باید متوجه این معنا باشند.

بازگشت بی سروصدای مسابقات روبیکا به تلویزیون چه توجیهی دارد؟

رهبر  معظم انقلاب همچمنین  ۱۱ آذر ۱۳۸۳ در همین زمینه تذکراتی به مدیران صداوسیما داده‌ بودند که در آن  تذکرات آمده بود: «یک روز من دیدم در یک برنامه‌ تلویزیونی پنج میلیون تومان به یک نفر جایزه دادند؛ برای این‌ که به چند سؤال جواب داد! این سرگرمیِ خیلی جالبی نیست. پنج میلیون تومان، تقریباً حقوق دو سه سال یک کارمند متوسط است ممکن است بگویند این ‌کار ترویج علم است. ترویج علم را از یک راهِ بهتر بکنید؛ این راه ضرر دارد. عده‌ ای که این گونه مسابقات را نگاه می کنند، بی منطقی به ذهنشان می آید. این کار منطقی ندارد که مثلاً بنده بدانم انجیل عربی است یا یونانی است یا لاتینی است بعد بگویند حالا که شما دانستید، این پانصد هزار تومان یا فلان مبلغ مال شما! این کار معنی ندارد. بنابراین، مقوله‌ سرگرمی و تفریح، لزومش یک مسئله است؛ با برنامه‌ریزی بودن آن یک مسئله است؛ بامحتوا بودنش یک مسئله است؛ پرهیز از جهات منفی هم در آن یک مسئله است …»

بازگشت بی سروصدای مسابقات روبیکا به تلویزیون چه توجیهی دارد؟

اما نتیجه تذکر جدی رهبر معظم انقلاب، دستور عبدالعلی علی‌عسکری رئیس سازمان صدا وسیما به اداره کل بازرگانی این سازمان بود که همان اردیبهشت ماه سال ۹۸  رئیس صدا و سیما در دستور خود نوشته است: «با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در مورد فرهنگ کار به مناسبت روز کارگر، نسبت به بروز و ظهور رسانه‌ای اسپانسرهایی که مانع این فضیلت هستند تجدید نظر کنید.»

همین تذکر  به جا و درست رئیس رسانه ملی در همان زمان موجب تعطیلی مسابقه “برنده باش” و همچنین مسابقه های مشابه  اپلیکیشن روبیکا شد بطوری که از اردبیهشت ماه سال ۹۸ تا پایان سال هیچ خبری از برپایی اینچنین مسابقات در تلویزیون نبود تا اینکه به تازگی  در سکوت کامل خبری متاسفانه پای اینگونه مسابقات در رسانه ملی باز شده است و چند وقتی است شبکه های سه، پنج و نسیم در قالب برنامه های مختلف این مسابقات را روی انتن می برند که  مطرح ترین این برنامه ها، برنامه “اتفاق” با اجرای رضا رشیدپور محسوب میشود که به مناسبت ماه رمضان هر شب با اجرای مسابقه زنده روبیکایی روی آنتن میرود. بازگشت بی سروصدای مسابقات روبیکا به تلویزیون چه توجیهی دارد؟

اینکه درست یکسال پس از تذکر مقام معظم رهبری و برخی مراجع تقلید اینگونه مسابقات شبه برانگیز مجددا به آنتن رسانه ملی بازگشته اند از نکات عجیب و شبه برانگیز محسوب میشود که چطور علی رغم تذکرات صریح رهبری و مراجع تقلید، مسئولین صداوسیما مجوز برپایی این مسابقات را در تلویزیون داده اند و اینجاست که مدیران رسانه ملی باید سریعا در این خصوص برای مخاطبان شفاف سازی کنند تا خدای ناکرده به دهن کجی به تذکرات رهبر معظم انقلاب و مراجع تقلید متهم نشوند.

*دانشجو

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

محسن توسلی برای «قدس» می‌خواند/ انتشار تک‌آهنگ به زبان عربی


محسن توسلی برای «قدس» می‌خواند/ انتشار تک‌آهنگ به زبان عربی

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اندر احوال پویش‌های بی‌تحرک و بی خاصیت! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: جمهوری اسلامی ایران در سطح سیاسی، پروتکل‌های روشنی برای مبارزه با رژیم غاصب صهیونیستی و حمایت از آرمان فلسطین داشته و فعالیت‌های بسیاری را نیز در این راستا انجام داده؛ البته در سطح فرهنگی هم کارهایی شده است.

به گزارش سینماپرس، حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی امسال به مناسبت روز قدس اقدام به برگزاری پویش‌های ادبی و هنری کرده است. یکی از این پویش‌ها که به دعوت حوزه هنری از عموم مردم انجام شده، پویش سراسری «فلسطین آزاد» نام دارد. روابط عمومی سپهر سوره هنر، اعلام کرده است که پویش «فلسطین آزاد» به‌منظور پاسداشت سال‌ها مبارزه و شهادت مردم مظلوم فلسطین برای رهایی قدس شریف از چنگ اسرائیل غاصب به همت جمعی از شاعران و نویسندگان راه‌اندازی شده است.
 
هشتگ «فلسطین آزاد»
در این پویش از شاعران و نویسندگان دعوت شده که آثار خود را تا جمعه (دوم خرداد)، روز قدس، در قالب شعرها و متن‌های ادبی با درج هشتگ #فلسطین_آزاد در صفحه‌های اینستاگرام خود منتشر کرده و در این پویش شرکت کنند. این نهاد هنری وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی، هدف از تشکیل این پویش را ترمیم زخم‌ قلب‌های آزادگان جهان و تلاش برای رهایی قدس شریف از چنگ اسرائیل غاصب عنوان کرده است. این پویش که به تازگی از سوی هنرمندان مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری و موسسه سپهر سوره هنر راه‌اندازی شده، هنوز در اینستاگرام بازخورد قابل ذکری نداشته است و امید می‌رود که باتوجه به استفاده از عبارت «پویش بین‌المللی» در روزهای باقیمانده با استقبال شاعران و نویسندگان و کاربران عادی اینستاگرام همراه شود.
 
شعارنویسی در اپلیکیشن خصوصی
اما فعالیت‌ها محدود به حوزه شعر و ادبیات باقی نمانده است. روابط عمومی کل حوزه هنری نیز با راه‌اندازی پویش «سنگ‌نامه‌ها» به استقبال روز قدس رفته است. «سنگ‌نامه‌ها» یک پویش شعارنویسی با موضوع قدس شریف است که در اطلاعیه آن چنین آمده است: «با نزدیک‌شدن به روز جهانی قدس شریف و آخرین جمعه ماه مبارک رمضان، حوزه هنری انقلاب اسلامی در راستای حمایت و دفاع از مردم مظلوم فلسطین اشغالی، پویش شعارنویسی با موضوع قدس شریف را با عنوان سنگ‌نامه‌ها برگزار می‌کند. علاقه‌مندان برای شرکت در این پویش می‌توانند جملات کوتاه و شعارهای خود را با موضوعات نفی اشغالگری در جهان، صهیونیسم‌ستیزی، مقاومت، وحدت جهان اسلام و حقوق بشر به نرم‌افزارهای معرفی‌شده حوزه هنری ارسال کنند.» اما طبق اطلاع «صبح‌نو»، این پویش نه در بستر شبکه‌های اجتماعی بلکه در اپلیکیشن حوزه هنری برگزار می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند با ارسال عدد یک به شماره ۵۰۰۰۲۰۷۷، لینک دریافت و نصب این اپلیکیشن را دریافت کرده و در این پویش شرکت کنند. این اپلیکیشن که تاکنون نزدیک به ۲۵۰ نصب داشته، بستر برگزاری «سنگ‌نامه‌ها» است و حوزه هنری، نهایتا به سه اثر برتر ارسالی، هدایایی تقدیم کرده و آن‌ها را منتشر خواهد کرد.
 
نمایشگاه پوستر در موزه
موزه هنرهای فلسطین، یکی دیگر از نهادهایی است که به مناسبت روز قدس امسال اقداماتی داشته است. روابط عمومی موزه هنرهای معاصر فلسطین فرهنگستان هنر اعلام کرده است که نمایشگاه نقاشی و کاریکاتور «تجلی مقاومت» به مناسبت روز قدس و روز آزادسازی خرمشهر در موزه هنرهای معاصر فلسطین برپا خواهد شد. در این نمایشگاه، ۲۹ نقاشی از هنرمندان ایرانی و ۳۲ کاریکاتور از هنرمندان کشورهایی چون، ایران، برزیل، کوبا، ترکیه با موضوع آزادسازی خرمشهر و روز جهانی قدس در معرض دید علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت. آیین گشایش این نمایشگاه فردا، دوشنبه، ۲۹ اردیبهشت، از ساعت ۱۵ تا ۱۸ برگزار خواهد شد. نمایشگاه تجلی مقاومت به همت موزه هنرهای معاصر فلسطین و با مشارکت انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع مقدس و بنیاد فرهنگی روایت فتح برگزار می‌شود و علاقه‌مندان برای بازدید از نمایشگاه می‌توانند تا ۸ خرداد همه‌روزه از ساعت ۱۰ تا ۱۸ و پنجشنبه‌ها از ساعت ۱۰ تا ۱۵ به موزه هنرهای معاصر فلسطین مراجعه کنند. این نمایشگاه با رعایت پروتکل‌های پیشنهادی وزارت بهداشت برگزار می‌شود.
 
هشتگ برای «یوم‌النکبه»
شاید یکی دیگر از فعالیت‌های امسال در این زمینه را بتوان راه‌اندازی هشتگ «covid۱۹۴۸» در شبکه‌های اجتماعی نظیر توییتر و اینستاگرام دانست؛ هشتگی که ظاهرا با استقبال گسترده فرامرزی مواجه شده و به تاریخ تاسیس رژیم غاصب صهیونیستی در سرزمین فلسطین اشاره دارد. این هشتگ به مناسبت «روز نکبت» در شبکه‌های اجتماعی مورد استقبال قرار گرفته است. با این حال به نظر می‌رسد که شیوع کرونا و به هم ریختن مناسبات عادی فعالیت‌ها بر برگزاری فعالیت‌های فرهنگی و هنری تاثیر گذاشته باشد. اگرچه ابتکار حضرت 
امام خمینی؟ ره؟ در اختصاص دادن روز جمعه آخر ماه مبارک رمضان به راهپیمایی برای حمایت از آزادی قدس را باید مهم‌ترین ایده نرم و فرهنگی جمهوری اسلامی برای حمایت از آرمان فلسطین دانست که تاکنون تاثیر و استقبال نسبتا وسیع‌تری را هم در میان ملل مسلمان و کشورهای منطقه در مقایسه با چند دهه گذشته داشته اما به هر روی جای تاسف است که امسال سکوت و بی‌رمقی بیشتری را به نسبت سال‌های گذشته در برگزاری روز قدس شاهدیم.
 
اشکال کار کجاست؟
واقعیت آن است که اگر فعالیت‌های فرهنگی نهادها و دستگاه‌های فرهنگی کشور را با ماموریت‌ها و مسوولیت‌های روشنی که در رابطه با یکی از محوری‌ترین استراتژی‌های جمهوری اسلامی یعنی موضوع حمایت از فلسطین داشته‌اند، مقایسه کنیم، نه‌تنها رویداد دندان‌گیر و قابل ذکری که ابعاد بین‌الملل یا حتی ملی داشته باشد، نخواهیم یافت بلکه با کمال تعجب، سیر نزولی در همت و اراده و ‌انگیزه آنان هم مشاهده خواهیم کرد. این درحالی است که در سایر کشورها برخلاف کشور ما، موضوع فلسطین در سطح سیاسی با سازشکاری دولت‌ها مواجه شده اما در میان ملت‌ها در ضمن فعالیت‌های فرهنگی یا جنبش‌ها و پویش‌های مردمی که غالبا در بسترهای هنری بروز و ظهور پیدا می‌کنند، جریان دارد. آخرین نمونه از این دست را با سریال «النهایه» ساخت مصر مشاهده کردیم که باوجود سازشکاری دولت السیسی، روشنفکران این کشور با هنر خود در عرصه فیلمسازی موفق ‌شدند حتی وزارت خارجه دولت جعلی رژیم اسرائیل را به واکنش وادارند. به راستی اشکال برخورد نهادهای متولی فرهنگ و هنر خودمان را باید در کجا جست‌وجو کنیم؟  

*صبح نو

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تهیه کننده «گرگ وال استریت» به پولشویی متهم شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مالزی تهیه کننده «گرگ وال استریت» را به پولشویی متهم کرد.

به گزارش سینماپرس به نقل از اِی بی سی، بازپرس های مالزی، تهیه کننده فیلم سینمایی «گرگ وال استریت» و ناپسری «نجیب رزاق» نخست وزیر اسبق مالزی را به پولشویی و فساد مالی متهم کردند.

این اقدام در پی حرکت «دیدبان حقوق بشر» با عنوان «غلبه بر فساد و رانت مانع از مجازات» صورت گرفت.

«ماهاتیر محمد» نخست وزیر سابق مالزی گفت که نگران است که پیگیری سوابق اختلاس این گروه منجر به آزادی آن ها در ازای بازگشت پول دزدیده شده شود.

روز پنج شنبه «رضا عزیز» ناپسری نجیب رزاق نخست وزیر اسبق مالزی با دولت به توافق رسید و پیش از هرگونه تبرئه آزاد شد بدین فحوا که بازپرس ها می توانند اتهام را احیا کنند.

آژانس ضد اختلاس و پولشویی مالزی در بیانیه ای اعلام کرد که دولت ۱۰۷.۳ میلیون دلار از دارایی های خارجی درگیر در این پرونده را پس می گیرد – حدود ۴۳ درصد از ۲۴۸ میلیون دلاری که عزیز متهم به پولشویی از صندوق سرمایه گذاری دولت ۱MDB شده است – و رضا نیز موظف است جریمه نامشخصی پرداخت کند.

اتهام رضا در دولت نخست وزیر فعلی محی الدین یاسین صورت می گیرد که در ماه مارس در پی مانور سیاسی و استعفای ماهاتیر محمد به قدرت رسید.

بازپرس های مالزی سال گذشته گفتند که ۲۴۸ میلیون دلار با سوء استفاده از ۱MDB به حساب های بانکی شرکت رضا، با عنوان «Red Granite Pictures Inc»، که فیلم هایی از جمله فیلم «گرگ وال استریت» به کارگردانی «مارتین اسکورسیزی» و با بازی «لئوناردو دی کاپریو» ساخته شده بود، سرازیر شده است.



رضا عزیز، مارتین اسکورسیزی، جویی مک فارلن، لئوناردو دی کاپریو

جالب اینکه خود «رضا عزیز» یکی از تهیه کنندگان این فیلم و متهم به پولشویی است. مارتین اسکورسیزی، لئوناردو دی کاپریو و جویی مک فارلن، دیگر تهیه کنندگان «گرگ وال استریت» هستند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جشنواره‌های بی‌رونق را تعطیل کنید/این جشنواره‌ها مثل چاه ویل هستند که بودجه را می‌بلعند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: حمیدرضا نعیمی معتقد است در بحث جبران خسارت کرونا به هنرمندان تئاتر، باید سریع و ضربتی عمل کرد و مهمتر از همه هم فعالان تئاتر شهرستان هستند که غالبا مشکلاتشان نادیده گرفته می‌شود.

به گزارش سینماپرس، حمیدرضا نعیمی نویسنده، بازیگر و کارگردان تئاتر درباره وضعیت تئاتر کشور در روزهای پساکرونا به خبرنگار مهر گفت: برای دوران پساکرونا مبحث سلامت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است اما همچنان تعریفی برایش وجود ندارد. از طرف دیگر دولت سال‌هاست که چشمه حمایت از هرگونه تولید آثار هنری را بسته و به عبارتی فراموش کرده است که باید برای تئاتر هزینه کند. همه هزینه‌ها صرف کارهای زیربنایی و راه‌اندازی جشنواره‌های مختلفی چون جشنواره تئاتر فجر، تئاتر عروسکی، کودک و نوجوان، آیینی و سنتی و غیره می‌شود که این جشنواره‌ها مثل چاه ویل هستند که بودجه تئاتر را می‌بلعند و در نهایت هم هیچ تاثیری در روند تئاتر ما ندارند چون این جشنواره‌ها برگزار بشوند یا نشوند هیچ اتفاق بزرگی برای تئاتر ما رخ نمی‌دهد.

وی ادامه داد: با وجود اینکه من به شخصه جزو مخالفان تعطیلی جشنواره‌ها هستم، اما معتقدم باید جشنواره‌های پرقدرت و باشکوه برپا کنیم نه اینکه فقط صرفا جشنواره‌ای با یک سری آثار کم اهمیت و بدون تبلیغات و شکوه برگزار کنیم، چون در این صورت بهتر است که این رویدادها نباشند. جشنواره کم رونق و خالی از شور و عشق و هیجان و تعلیق و تبلیغات را به هیچ وجه نمی‌پسندم و فکر هم نمی‌کنم که شوقی در مردم ایجاد کند.

چرا تئاتر فجر، شور و حال فیلم فجر را ندارد؟

نعیمی ادامه داد: هنوز که هنوز است جشنواره فیلم فجر برای بسیاری از مردم جشنواره‌ای هیجان‌انگیز است و برای رسانه‌ها و مطبوعات نیز اتفاقی جذاب است که در موردش بحث و نقد می‌کنند. حتی صداوسیمایی هم که معمولا روی خوشی نسبت به سینما و تئاتر نشان نمی‌دهد در جریان برگزاری جشنواره فیلم فجر این رویداد را تحت پوشش خبری قرار می‌دهد اما در مورد جشنواره تئاتر فجر تنها چند شبکه رادیویی به این جشنواره می‌پردازند.

ما هنرمندان توقع زیادی از دولت نداریم بلکه تنها می‌خواهیم به مدت یکسال جور خسارتی را که در بحران کرونا به هنرمندان تئاتر کشور وارد شده، بکشد. البته تاکید من در رابطه با لزوم حمایت دولت تنها از هنرمندان تهرانی نیست بلکه معتقدم هنرمندان شهرستانی بسیار نیازمند حمایت‌های دولتی هستندکارگردان نمایش «ترور» با اشاره به روزهای سختی که مردم با آن روبرو هستند، بیان کرد: دولت در طول این سال‌ها هیچ توجهی به تئاتر نداشته و کار خاصی برای این هنر نکرده است.  حالا هم که تئاتر کشور با همت هنرمندان به این درجه رسیده است، ما همچنان توقع زیادی از دولت نداریم بلکه می‌خواهیم به مدت یکسال جور خسارتی را که در بحران کرونا به هنرمندان تئاتر کشور وارد شده، بکشد. البته تاکید من در رابطه با لزوم حمایت دولت تنها از هنرمندان تهرانی نیست بلکه معتقدم هنرمندان شهرستانی بسیار نیازمندتر به حمایت‌های دولتی هستند. مگر می‌شود تماشاگران و هنرمندان فهیم و باشعور گرگانی، رشتی، مشهدی، شیرازی، اصفهانی، کردستانی و نقاط دیگر کشور را فراموش کرد و در نظر نگرفت.

نعیمی یادآور شد: پس اگر از توجه دولت به تئاتر و پرداخت خسارت حرف می‌زنم منظورم کل شهرهای ایران است. مگر خون تئاتری‌های پایتخت رنگین تر از تئاتری‌های دیگر شهرها است. ۴۰ سال است که مظلومیت تئاترهای شهرستان صدها برابر تئاترهای تهران است چون هنرمندان تئاتر شهرستان‌ها رنج‌های فراوانی کشیده‌اند و بزرگانشان دیگر خسته و پیر و ناامید شده‌اند و حالا جوان‌هایی که قرار است راه آنها را ادامه دهند به این فکر می‌کنند که تلاششان بی‌فایده است و فکر می‌کنند به جای تئاتر کار کردن، باحضور در برنامه‌های سطح پایین و مبتذل صداوسیمای مراکز استانی می‌توانند حداقل اسم و رسم و بودجه ناچیزی برای خود بیابند. من متاسفم برای دولتمردانی که تئاتر را یک کالای لوکس می‌پندارند چون تئاتر یک کالای لوکس نیست بلکه کالایی ضروری است و باعث می‌شود مردم دوباره به زندگی دعوت شوند. یک تئاتر خوب می‌تواند تا ماه‌ها یا حتی سال‌ها بخشی از خاطره مردم باشد.

جبران خسارت تئاتر نیازمند اقدامات ضربتی است

این کارگردان تئاتر ادامه داد: ما سالهاست فریاد می‌زنیم که تئاتر برایمان جدی است پس چرا برای ما برنامه‌ای ندارید و بودجه درستی برای این هنر تعریف نمی‌کنید. در حال حاضر اداره کل هنرهای نمایشی برای تعیین خسارت‌های وارد شده به تئاتری‌ها جلساتی برگزار می‌کند و آقای اتابک نادری هم به عنوان مسئول بررسی میزان خسارت‌ها انتخاب شده است اما همه این کارها باید به صورت ضربتی و سریع صورت گیرد نه اینکه تازه ببینیم بعد از یکسال تامین اعتبار می‌شود تا به هنرمندانی که ممکن است در این فاصله دیگر در قید حیات نباشند، کمک کنیم.

وی متذکر شد: متاسفم که باید بگویم با تمام ایده‌های نابی که برای نگارش نمایشنامه‌های بزرگ دارم، آرام آرام در حال خسته شدن هستم و اگر کنار کشیدم مطمئن باشید که یکی از پرانرژی‌ترین آدمای روزگار بریده است. من روزی ۲۰ ساعت کار می‌کنم و لذت می‌برم و برایم مهم نیست که چقدر پول در می‌آورم اما چشم‌اندازی که می‌بینم چشم‌انداز امیدوارکننده‌ای نیست و ممکن است با این وضعیت تئاتر را کنار بگذارم و مثل خیلی دیگر از هنرمندان تئاتر به دنیای سینما و تلویزیون بروم چون حداقل استرس‌های امروزم را نخواهم داشت.

در کشور ما هیچ خدمات و سرویسی به هنرمندان داده نمی‌شود اما از آنها مالیات هم کسر می‌شود. در طول این سه ماه بیکاری چه تسهیلاتی به منِ هنرمند داده اید که حالا ۹ درصد مالیات هم از اجراهایی که معلوم نیست بعد از این بحران چه سرنوشتی پیدا کنند، کسر می‌کنیدنعیمی درباره کسر ۹ درصد مالیات برارزش افزوده از اجراهای تئاتری نیز بیان کرد: مساله این است که ما یک بز داریم و به او علف می‌دهیم و بعد از او شیر می‌گیریم اما نمی‌شود به این بز علف ندهیم اما انتظار داشته باشیم به ما شیر بدهد. مگر می‌شود برای یک هنرمند هیچ تسهیلات و امنیت شغلی، روحی، روانی، اقتصادی، شأنی قائل نشد اما از او مالیات بخواهیم. در کشور ما هیچ خدمات و سرویسی به هنرمندان داده نمی‌شود اما از آنها مالیات هم کسر می‌شود. در طول این سه ماه بیکاری چه تسهیلاتی به منِ هنرمند داده اید که حالا ۹ درصد مالیات هم از اجراهایی که معلوم نیست بعد از این بحران چه سرنوشتی پیدا کنند، کسر می‌کنید. آیا هنرمندان در این دوران بیمه بیکاری، ارزاق عمومی، اجاره بها و … دریافت کرده‌اند که باید مالیات هم بدهند. این کار به معنای واقعی یعنی راهزنی. ما صدها نمونه بازیگر داریم که در اوج آمادگی در طول یکسال ۱۰ میلیون هم درآمد نداشته اند پس چرا فقط چند بازیگر را که درآمد میلیونی دارند در نظر می‌گیرید و فکر می‌کنید وضعیت مالی همه هنرمندان خوب است. چرا بقیه هنرمندان باید چوب ۱۰-۱۵ تا هنرپیشه پولدار را بخورند.

وی در پایان صحبت‌هایش بیان کرد: متاسفانه ما در روزگاری هستیم که هر نهاد و وزراتخانه کار خودش را می‌کند. سازمان امور مالیاتی بدون مشورت و هماهنگی یک قانون صادر می‌کند، شهرداری و مجلس و وزارت ارشاد هم کار خودشان را می‌کنند و هیچ زنجیره متصلی وجود ندارد. هیچ کدام از ما نمی‌دانیم که باید به کجا مراجعه کنیم و تکلیفمان مشخص نیست. من مانده‌ام که دولت می‌خواهد با تبعات پس از کرونا چه کار کند؛ با این همه خشونت‌های خانگی و عصبیت‌ها و افسردگی‌هایی که در طول این سه ماه اتفاق افتاده است. بسیاری از مردم در این شرایط تحت فشار زیاد اقتصادی هستند و منتظر یک تلنگرند که فریاد بزنند و مثل یک بشکه باروت می‌مانند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دوست دارم فیلمم روی پرده سینما به نمایش دربیاید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: برزو نیک‌نژاد کارگردان فیلم سینمایی «دوزیست» ضمن تأکید بر این که دوست دارد این فیلم روی پرده سینما به نمایش دربیاید، از احتمال اجبار به ساخت فیلم برای اکران اینترنتی در آینده گفت.

به گزارش سینماپرس، برزو نیک‌نژاد کارگردان «دوزیست» که در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر حضور داشت، در گفتگو با مهر عنوان کرد: من اطلاع و آگاهی کامل درباره اکران آنلاین ندارم چون یک اتفاق نوپا و جدید است و باید زمان بگذرد تا متوجه شویم چه سرانجامی پیدا می‌کند.

این کارگردان ادامه داد: به طور کلی به نظرم سینما یک نوستالژی است و خودم دوست دارم فیلم را روی پرده سینما ببینم. من نود درصد فیلم‌هایی را که در ایران ساخته می‌شود روی پرده نقره‌ای می‌بینم چون دوست ندارم یک فیلم سینمایی را در قاب تلویزیون ببینم، چه رسد در قاب‌های کوچک‌تری مثل تبلت و موبایل! ترجیحم این است که همه فیلم‌های سینمایی را روی پرده سینما ببینم. بر همین اساس هم فیلم «خروج» ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا و «طلا» ساخته پرویز شهبازی را در جشنواره دیده بودم به همین دلیل دوست نداشتم آن‌ها را به این شکل ببینم و ندیدم چون ساختار و فرم یک فیلم، ما را معطوف به پرده سینما می‌کند. البته این عقیده من است و شاید من به روز نشده‌ام.

وی افزود: نمایش آنلاین به فراخور مشکلی به نام کرونا پیش آمد. در جهان هم هرچند چنین نمایش‌هایی وجود دارد اما همچنان فیلم‌ها برای سینما ساخته می‌شود. بنابراین امیدوارم این مشکل حل شود. ما هم متوجهیم که برقراری اجتماع در این شرایط برای سلامتی مردم خطر دارد، ولی ما از «لذت تماشای فیلم» صحبت می‌کنیم و به نظرم این موضوع با پرده سینما حاصل می‌شود. البته سینماگرانی که به خاطر شرایط اخیر حاضر به اکران فیلمشان به این صورت شده‌اند، تحسین می‌کنم اما نظر شخصی‌ام این است که اجتماع سینما، احوال خوش آن و این جمع شدن افراد دور هم برای تماشای یک فیلم، زیبایی خاص خود را دارد.

نیک‌نژاد بیان کرد: تئاترها و کنسرت‌ها را هم می‌شود به‌صورت آنلاین دید اما قطعاً لذت تماشای آن‌ها برای کسی که به صورت اینترنتی تماشا می‌کند با کسی که برای دیدن این آثار در سالن حضور دارد، متفاوت است. تماشای فیلم هم به همین صورت است چون می‌شود در سالن‌ها بازخوردهای مخاطبان و انرژی آن‌ها را گرفت.

این کارگردان توضیح داد: قطعاً علاقه‌مندی من این است که «دوزیست» روی پرده سینما دیده شود، چون بر اساس ابعاد سینما ساخته شده است، هرچند این فیلم نماهای بسته زیادی دارد اما محاسبات ما برای ساخت آن، بر اساس پرده سینما بوده است. خودم هم دوست دارم این اثر در سینما اکران شود.

وی افزود: فیلم «دوزیست» قصه‌ای دارد که بعید می‌دانم به این زودی‌ها رنگ کهنگی به خود بگیرد. من می‌دانم که معنی کهنه نشدن این است که یک فیلم می‌تواند حتی بیست سال بعد هم تماشایی باشد و تازگی خود را حفظ کند، در عین حال حتماً‌ بهتر است از زمان تماشای فیلم زیاد نگذرد. امیدوارم این اتفاق برای «دوزیست» رخ ندهد و زودتر و در دوران پساکرونا به نمایش دربیاید با این وجود هر تصمیمی که تهیه‌کننده فیلم بگیرد برای من قابل احترام و اجراست.

نیک‌نژاد در پایان با اشاره به دیگر فعالیت‌هایش توضیح داد: واقعیت این است که با این شرایط نمی‌دانم چه باید کرد. من ترجیح می‌دهم قبل از ساخت، تصمیمی برای نوع نمایش یک فیلم بگیرم برای مثال بدانم که شاید اصلاً بهتر است برای شرایط آنلاین فیلم بسازیم. شاید واقعاً قرار است که این‌چنین فیلم بسازیم. این موضوع مشکلی ندارد ولی به شرط اینکه بدانیم بر اساس شرایط جدید باید کار کنیم و فیلم بسازیم نه اینکه بر اساس ساختار سینما اثری را تولید کنیم و آن را به یکباره در بسترهای آنلاین به نمایش بگذاریم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نمایش فیلم در سینما برای اهدای جوایز سال ۲۰۲۰ ضروری نیست – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: جوایز انجمن بازیگران نیز مانند اسکار، شامل فیلم‌هایی که به صورت استریم نمایش داده شدند، خواهد شد.

به گزارش سینماپرس به نقل از ورایتی، قوانین رسمی امسال جوایز انجمن بازیگران آمریکا (SAG) تا ماه آینده اعلام نمی‌شود اما ایمیلی که سازمان‌دهندگان این انجمن به استودیوها فرستاده‌اند حکایت از این دارد که این انجمن هم برای اهدای جوایز از تغییرات اعمال شده در قوانین جوایز اسکار پیروی می‌کند.

در این ایمیل آمده است: ما هنوز مشغول تغییر دادن شروط اکران فیلم‌ها هستیم اما از تغییر قوانین آکادمی اسکار در راستای قبول کردن عناوینی که قصد اکران سینمایی دارند، حتی اگر اول استریم شده یا در فرمت وی‌اودی منتشر شده باشند، پیروی می‌کنیم.

آکادمی اسکار حدود دو هفته پیش اعلام کرد که هیات مدیره آن قبول کرده به صورت موقتی ضرورت اکران حداقل هفت روزه سینمایی در لس‌آنجلس برای قبول کردن فیلم‌ها در رقابت اسکار را لغو کند. به جای آن، فیلم‌ها اجازه دارند بدون پخش شدن در سینماها فقط اکران دیجیتال داشته باشند. با این حال، فیلم‌های استریم‌شده باید برنامه‌ای برای اکران سینمایی داشته باشند تا بتوانند در رقابت اسکار شرکت کنند. فیلم همچنین باید ظرف ۶۰ روز بعد از استریم یا اکران دیجیتال خود در سایت استریمینگ مخصوص اعضای اسکار قابل دسترس باشد.

در ایمیلی که سازمان‌دهندگان جوایز انجمن بازیگران برای استودیوها فرستاده‌اند، آمده که کمیته اهدای این جوایز تا اوایل جولای (تیر) قوانین خود را نهایی می‌کند.

در بخش دیگری از این ایمیل آمده است: تمام رخدادهای حضوری به خاطر پاندمی تا اعلام بعدی تعویق می‌شوند. در حالیکه داریم به سمت رخدادهای مجازی و نمایش‌های دیجیتال حرکت می‌کنیم، قوانین و ساختار کارمزدی جدیدی تعیین کرده‌ایم که اعلام خواهد شد.

در نهایت، در گذشته استودیوها برای شرکت دادن فیلم‌شان در جوایز انجمن بازیگران آمریکا مجبور بودند دی‌وی‌دی‌هایی از فیلم خود را برای اعضای کمیته ارسال کنند. اما در ایمیل عنوان شده  است که حالا فیلم‌های نمایش داده شده به صورت دیجیتال می‌توانند وارد مرحله رای‌گیری شوند. تمام پلتفرم‌های نمایش دیجیتال و وبسایت‌های استریمینگ باید تحت تایید جوایز انجمن بازیگران باشند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

میزهای مدیریتی همیشگی نیست! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: چند روزی است که جلسه شورای صنفی نمایش برگزار شده اما ترکش‌های مربوط به حاشیه‌های آن همچنان ادامه دارد و سینماگران در فضای مجازی و رسمی نسبت به مدیران سازمان سینمایی واکنش دارند از جمله کیومرث پوراحمد که تاکید می‌کند این میزهای مدیریتی همیشگی نیست.

به گزارش سینماپرس، صبح روز دوشنبه، ۲۲ اردیبهشت ماه جلسه‌ای در سازمان سینمایی با حضور اعضای شورای صنفی نمایش برگزار شد که از یک سو گفته می‌شود فقط برای تقدیر از اعضای پیشین بوده و از طرفی دیگر می‌گویند با هدف انتخاب اعضای جدید شورا هم بوده است. این جلسه با حضور و انتخاب محمد حسین فرح‌بخش از سوی سازمان سینمایی به عنوان نماینده تهیه‌کنندگان همراه بود، آن هم به این بهانه که باید در دو گروه تهیه‌کنندگان تجمیع اتفاق می‌افتاد و حال که چنین نشده، خود سازمان نماینده انتخاب می‌کند.

به جز این مسئله، در صحبت‌های مطرح شده، اینکه چه کسی نماینده کانون کارگردانان خانه سینما بوده هم محل اختلاف است، چون محسن امیریوسفی می‌گوید، در ابتدای جلسه به طور شفاهی گفته که نماینده کانون رضا درمیشیان است و طرف مقابل که گویی فقط معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی (محمد مهدی طباطبایی نژاد) و فرح‌بخش هستند، ماجرا را شکل دیگری روایت می‌کنند؛ به طوری که فرح‌بخش قاطعانه تاکید می‌کند، چون امیریوسفی این بار رییس نشده، الان معترض است. در واقع هر دو طرف همدیگر را به گفته‌های کذب متهم می‌کنند و سخن دیگری را خلاف واقع می‌دانند.  

اما اتفاق اصلی و مهمی که بعد از این جلسه رخ داد، تقابل علنی و متفاوت برخی سینماگران و نیز خانه سینما با سازمان سینمایی بود که شاید برای اولین بار در چند سال گذشته و پس از اتفاق‌های زمان دولت پیشین، رخ داد. خانه سینما تقریبا در تمام هفت سال گذشته یعنی پس از بازگشایی خانه سینما در دولت یازدهم، با نوعی محافظه کاری بویژه در برخورد با سازمان سینمایی عمل کرد و به همین دلیل بارها مورد انتقاد رسانه‌ها و حتی اعضای خود قرار گرفت. اما حالا در آخرین سال فعالیت این دولت، مواجهه‌ای جدی و همراه با هشدار از تکرار کشمکش‌های چند سال قبل به وجود آمده است.

پوراحمد: مدیران اندک زمانی پشت میزی هستند و بعد نیستند

جدیدترین واکنش یکی از سینماگران نسبت به اتفاق‌های هفته قبل به کیومرث پوراحمد مربوط می‌شود.

این کارگردان سینما در پی حاشیه‌های پیش آمده پس از جلسه شورای صنفی نمایش و اظهارات معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی در یادداشتی که در اختیار ایسنا قرار داده نوشته است: «حضور یک نفر نماینده کانون کارگردانان در رأس شورای صنفی یادگار زنده‌یاد سیف‌الله داد است. نظر آن آزادمرد این بود که همین یک نفر کافی‌ است تا مراقب اکران فیلم‌های فرهنگی باشد. منظور من و منظور سیف‌الله داد از فیلم‌ فرهنگی مطلقاً فیلمی نیست که تماشاگر را به چرت زدن وامی‌دارد. اگرچه هرنوع فیلمی برای سلیقه‌های گوناگون باید ساخته و اکران شود. اما حتی فیلم‌های ارزشمندی که ظرفیت فروش خوب هم داشته باشند، اگر به یکی از معدود محافل سرمایه‌ سالار وابسته نباشند سرنوشت‌شان این است که در اکران بسوزند و تهیه‌کننده‌ پشت دستش را داغ کند.

بزرگداشت گــرفتن برای نازنینی مثل سیف‌الله داد کار بسیار شایسته­ است، اما شایسته‌تر آن است که افکار و اهداف او را از یاد نبریم و راهش را ادامه دهیم.

بدون حضور کارگردان، تصمیم گیرنده چند سینمادار خواهند بود که پخش‌کننده و تهیه‌کننده هم هستند و تولید هر گونه فیلمی که با ذائقه سینمادار جور در نیاید باید در مرحله اکران بسوزد تا تهیه‌کننده‌اش اگر بخواهد به حیاتش در سینما  ادامه بدهد، برود دست‌بوس حضرات و پنبه ذوق و قریحه و سلیقه و زیباشناسی و تعهد را از گوشش در بیاورد و گوش و چشم بسپارد به آن‌چه سالاران سرمایه امر می‌فرمایند. و سینما دربست در اختیار ابتذال، کپی‌برداری و کلیشه قرار خواهد گرفت.»

پوراحمد ادامه داده است: «این مطلب (با تغییری اندک) در تاریخ بیست و پنجم اسفندماه سال ۱۳۸۸ در خبرگزاری  ایسنا منشر شده بود که می­بینی بعد از یازده سال، چقدر وصف‌الحال است. و حالا فقط می­‌خواهم دو نکته به این مطلب اضافه کنم؛ اولی خطاب به مدیرکل محترم اداره نظارت و ارزشیابی است:

سال هشتادوچهار، شخصی پشت همین میزی که شما نشسته‌اید نشسته بود که خیـلی اُلدُورم بُلدُورم می­‌کرد و به خیـال خـودش خیلی‌ش خیلی بود و خیال می­‌کرد بر همه کائنات آقایی می­‌کند. (خدای نکرده منظورم شما نیستید. آن آقا اینجوری بود). ایشان مدتی کوتاه بعد از حضورش پشت میز مدیرکلی رفت که رفت، اصلا محو شد. فکر نمی­‌کنم هیچ یک از اهالی سینما بداند او الان کجاست و به چه شغل و حرفه­ای مشغول است. همیشه هم همین جور بوده. مدیران اندک زمانی پشت میزی هستند و بعد نیستند.

اما فیلمسازانی که فیلم­های ماندگار ساخته‌اند تا همیشه زنده‌اند حتی اگر در قید حیات نباشند.

شما فکر کنید بیلی وایلدر، عباس کیارستمی، آیزنشتاین. هاوارد هاکز، علی حاتمی، اینگمار برگمن، سهراب شهید ثالث، هیچکاک، مرتضی آوینی و… هر یک سال‌هاست که میان ما نیستند، اما با آثارشان همچنان زنده‌اند.

شاعرترین شاعر ایران احمد شاملو که به اندازه سه تا آدم برای فرهنگ ایران زمین کار کرده است (سرودن شعر، ترجمه، کتاب کوچه، سردبیری نشریه­‌های فرهنگی و شعرخوانی) می­گوید: (نقل به مضمون) “ابداً مهم نیست که من چند تا شعر گفته‌ام و چه شعرهایی یا چه کارهای دیگری کرده‌­ام، مهم این است که چقدر آدم بوده ام …”

 بنابراین می­‌خواستم جسارتا به مدیر کل محترم نظارت و ارزشیابی عرض کنم که ماندن نام نیک قاعدتا مهمتر است  از اینکه الان چه می­‌کنید یا نمی­‌کنید.  

قضایای انتخابات شورای صنفی را از طریق دوستانِ سینمایی و سایت­های صنفی که اخبارش برایم ارسال می‌­شود آگاه شدم.

 نکته دوم که می­‌خواستم بگویم این است که بی‌کم و کاست و بدون تردید از مواضع کانون کارگردانان دفاع می­‌کنم. والسلام.»  

حمایت از کانون کارگردانان

همچنین کامران قدکچیان، رئیس اسبق شورای صنفی نمایش هم در یادداشتی به انتقاد از عملکرد سازمان سینمایی در خصوص شورای صنفی پرداخته و گفته است: متاسفانه همیشه مدیران تصور می‌کنند که به برکت وجود آن‌هاست که سینما وجود دارد. هیچکدام نمی‌دانند که از وجود این سینماگران است که آن‌ها مدیرند.

او افزوده: کانون کارگردانان سینمای ایران به درستی در مقابل عمل غیرصنفی آن‌ها موضع گرفته است و همچنان ‌باید به راهش ادامه دهد و مطمن باشد که اعضاء پشت او ایستاده‌اند.»

مهدی رحمانی هم طی یادداشتی به انتقاد از عملکرد سازمان سینمایی در خصوص شورای صنفی پرداخت و در این‌باره نوشت: «حذف اندیشه آزادِ موثر و جایگزینی آن با جریان اندیشه انتخابی (انتصابی)، تلاش تمامیت خواهانه‌ای است که سال‌هاست کمر به حذف ” کارگردان ” به مفهوم مولف و تبدیل آن به کارگزار تولیدکننده بسته است. ایجاد کمپانی‌های انحصاری فیلمسازی به بهانه‌های واهی آخرین حربه برای حذف تفکر در سینماست و تلاش برای جلوگیری از حضور کارگردانان سینمای ایران در شورای اکران، یکدست کردن چرخه تولید به مصرف اندیشه‌های مبتذل با شمایل متفاوت و گاه پوست شیر را تسهیل می‌کند. حرکت کانون کارگردانان سینمای ایران این روزها در جهت تلاش برای بقای سینمای با اصالت ایران، روزنه امیدی است در جدالی نابرابر.»

جدال رسانه‌ای بر سر شورای صنفی نمایش

البته پیش از این واکنش‌ها و در واقع یک روز پس از برگزاری جلسه، محسن امیریوسفی که رییس قبلی شورای صنفی نمایش بود در مصاحبه‌ای با ایسنا به شرح ماجرا پرداخت و گفت که آن جلسه با هدف حذف کانون کارگردانان، صنف تهیه‌کنندگان و خانه سینما برگزار شده بود و به همین دلیل انتخابات انجام‌ شده در آن روز را فاقد مشروعیت دانست.  

صحبت‌های او با پاسخ محمدحسین فرح‌بخش همراه بود که خود را مستقل‌ترین آدم این سینما دانست و در عین حال به اینکه نماینده سازمان سینمایی شده افتخار کرد.  

او به صراحت اعلام کرد که انتخاب او توسط طباطبایی نژاد و حسین انتظامی بوده تا با این کار اولا تهیه‌کنندگانی که زیر بار یکپارچه شدن نرفتند مجازات شوند و بعد هم جلوی تمامیت خواهان گرفته شود.

او همچنین به انتقاد از امیریوسفی پرداخت که این شورا را دولتی نامیده بود و گفت: در دوره شما هم نماینده تهیه‌کنندگان به همین شکل فعلی انتخاب شد و توسط معاون نظارت و ارزشیابی. آیا آن موقع دولتی نبود؟ پس معلوم است چون رییس نشده‌اید، مخالفت می کنید.

این جدل‌های رسانه‌ای که هر دو طرف نوع روایت متفاوتی از بخشی از ماجرا دارند، با اظهار نظرهای دیگری ادامه پیدا کرد.  

ابوالحسن داودی که سابقه ریاست شورای صنفی نمایش را دارد، در گفت‌وگویی با ایلنا با اشاره به اینکه معاون نظارت و ارزشیابی باید در چنین موردی با تدبیر بیشتری عمل می‌کرد و نیز با اشاره به استدلال طباطبایی نژاد که اعلام کرده بود انتخاب فرح‌بخش براساس بندی از نظام نامه اکران انجام شده، گفته است: ما شبیه این برخورد دولتی متکی بر اختیارات قانونی را در ابعاد گسترده‌تر و توان اجرایی بالاتر، در دوره مدیریت آقای شمقدری هم داشتیم که تمایل داشت با تکیه بر قانون، کار را به تعطیلی خانه سینما بکشاند ولی عملا دیدیم که نتیجه تاریخی این برداشت غلط از اختلافات ذاتی اهالی سینما به چه ضایعه‌ای برای خودشان تبدیل شد.

او با بیان اینکه در این ماجرا فقط یک شخص مورد نظرش نیست و کل مدیریت دولتی را در بخش فرهنگ خطاب قرار می‌دهد، تاکید کرده است: به شدت نگرانم که این داستان، همچون یک آوار سنگین بر سرشان فرود بیاید. شخصا بر اساس تجربه‌ای که از روانشناسی کلی جامعه سینما دارم، می‌دانم که حرکاتی مثل این، به ناگهان می‌تواند باعث قرار گرفتن اهل سینما پشت هم شود، آنهم برای مقابله‌ای که در شرایط کنونی، نباید شکل گیرد و برخوردی دوسر باخت است.

بعد از این اظهارات، فرح‌بخش باز هم در مقام پاسخگویی برآمد و در یادداشتی با انتقاد از اینکه داودی شورای جدید را دولتی خوانده، نوشت: «سابقه تاسیس شورای صنفی نمایش به سال ۷۶ بازمیگردد و پیشنهادی که از سوی اتحادیه تهیه‌کنندگان برای تشکیل شورا مطرح شد. در آن زمان مقرر شد شورا با حضور پنج سینمادار و پنج تهیه‌کننده که ارکان اصلی اکران بودند راه بیفتد. اتحادیه تهیه‌کنندگان پیشنهاد کرد سیف‌الله داد یک کارگردان را از کانون کارگردانان به شورا اضافه کند و این چنین شد که حسین زندباف از کانون وارد شورا شد. در آن زمان همواره رییس شورای صنفی نمایش از صنف تهیه‌کنندگان بود که رکن اساسی تولیدند و مالک اثر در پخش.

این روال ادامه داشت، تا زمان معاونت سینمایی محمدحسن پزشک، یعنی همان زمان که منوچهر محمدی مدیرعامل خانه سینما و ابوالحسن داوودی رییس هیات مدیره شد. در این زمان بود که علیرغم مخالفت اتحادیه، شورای صنفی نمایش را به خانه سینما بردند و در این انتقال، تیم سه‌نفره پزشک-محمدی-داوودی نقش اصلی را بازی کردند. آنجا بود که اتحادیه تهیه‌کنندگان، نماینده‌ای را برای شورا معرفی نکرد و این شد که خود ارشاد محمدرضا تخت‌کشیان را به‌عنوان تهیه‌کننده وارد شورای صنفی نمایش کرد. عجبا که آن زمان ابوالحسن داوودی کمترین انتقادی از ارشاد نکرد؟ آیا آن زمان نماینده تهیه‌کنندگان در شورا، انتصابی نبود!؟ آقای داوودی! شما با قدرت دولت، شورا را به خانه سینما بردید و ریاست کارگردانان در شورا را باب کردید که کاملا غیرحرفه‌ای و غلط بود.»

او ادامه داده است: در سال ۱۳۹۳ و در زمان ریاست ایوبی بر سینما، اصغر بانکی از کانون پخش‌کنندگان و بنده از طرف تهیه‌کنندگان برای حضور در شورای صنفی نمایش به ارشاد معرفی شدیم و ابوالحسن داوودی از جانب کارگردانان. با این حال ارشاد من و بانکی را قبول نکرد و خودش از مرتضی شایسته و محمد نیک‌بین دعوت کرد وارد شورا شوند و البته که داوودی رییس آن شورا شد و با روی باز از نمایندگان دولت استقبال کرد. چطور انتصابات دولتی در شورایی که داوودی، رییس‌اش بود موجب نگرانی ایشان نشد!؟ چگونه دو سال رییس شورایی بودید که حتی جلساتش هم در وزارت ارشاد تشکیل می‌شد؟»

هشدار خانه سینما به انتظامی

تمام این جنجال‌ها با بیانیه خانه سینما به مرحله‌ای جدی‌تر وارد شد. یک روز پس از جلسه اشاره شده در وزارت ارشاد، خانه سینما اطلاعیه‌ای را صادر کرد مبنی بر اینکه پس از بررسی تمام جوانب نسبت به اتفاق‌های جلسه شورای صنفی نمایش اعلام موضع می کند.

سرانجام در آخرین ساعات روز چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت، خانه سینما در نامه‌ای خطاب به حسین انتظامی، رییس سازمان سینمایی با بیان اینکه «شیوه غیر مرسوم و حتی غیرطبیعی معرفی شورای صنفی جدید به هیچ وجه مورد تایید خانه سینما، تهیه کنندگان و کارگردانان نیست» خواستار توقف فوری این روند شد و هشدار داد که در غیر اینصورت دور جدیدی از کشمکش‌ها آغاز می‌شود.

در بخشی از این نامه با اشاره به شرایط بحران اجتماعی- اقتصادی ناشی از کرونا و اینکه در چنین شرایطی کدام عقل سلیمی تشدید تقابل با نهاد صنفی را جایگزین تعامل سازنده برای فردای بهتر سینمای جمهوری اسلامی ایران کرده است؟ آمده بود: «مشی صواب آن است، دولت و سازمان سینمایی اگر توان رفع کل مضایق را ندارند، زخمی بر این پیکره گرفتار وارد نسازند.

روشن است که شورای صنفی نمایش در سال جاری و پس از بازگشایی نیازمند حداکثر عقلانیت، تدبیر و تمشیت امور است و این میسر نمی‌شود مگر آنکه هم از جهت ساز و کار اجرایی، این شورا واقعاً منتخب اصناف و اصناف نیز مقید به معرفی نمایندگانی باشند که برای معضلات پساکرونا طرح و برنامه داشته باشند.

لذا از جنابعالی تقاضا داریم عاجلاً این روند متوقف شود و نمایندگان مرسوم و ذی مدخل با نظارت عالیه خانه سینما معرفی شوند. در غیر این صورت، هشدار جدی، روشن و صریح خانه سینما این است که بیم آن می‌رود در شرایطی که حداکثر آرامش در این روزها و ماه‌های آتی نیاز مبرم جامعه سینمایی است دور جدیدی از کشمکش های بی حاصل شروع شود که متضرر اصلی آن سینمای کشور است. بدیهی است خانه سینما بنابر وظیفه ذاتی و قانونی خود ملزم به صیانت از اصناف ذینفع (انجمن سینماداران، انجمن صنفی پخش‌کنندگان، شورای عالی تهیه‌کنندگان و انجمن صنفی کارگردانان) خواهد بود و از هر اقدامی در تثبیت آرامش و دفاع از اصناف عضو خود دریغ نخواهدکرد.»

پاسخ انتظامی به خانه سینما و چند واکنش

ساعتی بعد حسین انتظامی در حساب توییتر خود به این نامه واکنش نشان داد و نوشت: «شورای صنفی نمایش قرار نیست در جایی غیر از خانه سینما تشکیل شود. با یک خبر نادرست به‌دنبال ایجاد نگرانی‌ صنفی و دوقطبی‌سازی‌اند. دولت متوجه اعتبار نهادهای مدنی هست. من هم که خاستگاه صنفی دارم، در پاسداری از این سیاست دولت جدّی‌ترم چرا که قدر و قدرت نهادهای مدنی را می‌دانم.»

اما همین پاسخ کوتاه واکنش منیژه حکمت را در پی داشت که نوشت: «آقای انتظامی! مشکل سینمای ایران مکان نیست، مشکل در اتاق‌های دربسته‌ی شما و جلساتتان با افراد خاص برای تصمیم‌گیری‌ می‌باشد. جلسه‌ی دو روز پیش در معاونت سینمایی و آن انتصابات ثابت کرده که شما هیچ اعتقادی به نهادهای مدنی ندارید.» 

ابراهیم ابراهیمیان هم در واکنش به توییت انتظامی نوشت: «آقای انتظامی، برادر عزیز، کارهای اخیرتان اصلا بوی حمایت از نهادهای مدنی و صنفی نمی‌دهد که هیچ، می‌ترسم همچون دولت‌های قبل به گِل گرفتن در خانه سینما ختم شود.»

و حالا بعد از مرور تمام این اتفاق‌ها سوال این است که آیا جلسه شورای صنفی نمایش که طبق پیگیری ایسنا به روال گذشته قرار است روز یکشنبه (۲۸ اردیبهشت‌ماه) برگزار شود، با همین اعضایی که هفته پیش معرفی شده‌اند برگزار خواهد شد؟ و اگر این اتفاق بیفتد با توجه به تاکید خانه سینما مبنی بر توقف این روند، باید شاهد نزاع جدی بین خانه سینما و سازمان سینمایی باشیم؟

*ایسنا

مشاهده خبر از سایت منبع