X

بایگانی اردیبهشت 28, 1399

دفتر سینمایی

جد حضرت نوح (ع) سوژه فیلم تازه «دنی بویل» می شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: دنی بویل کارگردان سرشناس انگلیسی فیلم بعدی‌اش «متوشالح» را با بازی مایکل بی‌جوردن کارگردانی خواهد کرد.

به گزارش سینماپرس به نقل از ورایتی، دنی بویل کارگردان برنده اسکار که پس از جدایی از فیلم جدید «جیمز باند» به سراغ فیلم «دیروز» رفت و فیلمی در دنیای موسیقی ساخت، حالا قرار است کارگردان فیلمی شود که مایکل بی. جوردن از بازیگران آن است.

فیلم جدید بویل با عنوان «متوشالح» برای استودیو برادران وارنر ساخته می‌شود. سایمون بوفوی که با بویل در «میلیونر زاغه‌نشین» و «۱۲۷ ساعت» همکاری کرده بود نیز انتظار می‌رود برای بازنویسی فیلمنامه انتخاب شود.

موضوع اصلی فیلم درباره شخصیتی مذهبی و جد اعلای حضرت نوح (ع) است که طبق روایت‌های انجیل ۹۶۹ سال زندگی کرد و با درگذشت او توفان نوح آغاز شد. اما گفته شده استودیو در حال تغییر روایت و ایده اصلی فیلم است.

کمپانی وارنر برادرز مدتی است این پروژه را تأیید کرده و ابتدا از تام کروز برای بازی در آن سخن گفته شده بود تا این ظرفیت وجود داشته باشد که فیلم دنباله‌هایی هم داشته باشد. کمپانی با موفقیت فیلم «کرید» و ادامه‌هایش، به مایکل بی جوردن توجه کرد و سال پیش خبر رسید که جوردن به این فیلم پیوسته است.

جوردن به عنوان تهیه‌کننده هم انتخاب شده و خود بویل هم از دیگر تهیه‌کنندگان فیلم خواهد بود.

تونی گیلروی اولین نسخه فیلمنامه را برمبنای داستانی از جیمز داتکینس نوشته است.

برای بویل «متوشالح» به‌عنوان بازگشتی به فیلم‌های دنباله‌دار و بزرگ خواهد بود که فراتر از ساخت فیلم‌های با بودجه متوسط است.

بویل برای تفاوت‌های دیدگاهی از کارگردانی «وقتی برای مردن نیست» جدیدترین فیلم جیمز باند کناره‌گیری کرد. جدیدترین فیلم وی «دیروز» بود که سال پیش در حالی که با بودجه ۲۶ میلیون دلاری ساخته شده بود ۱۵۳ میلیون دلار فروش کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کاری که صداوسیما دارد با شعر می‌کند واقعا جفا است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: اسماعیل امینی در ارزیابی شعر مذهبی و بازتاب «نهج‌البلاغه» در شعر، از شعرهای سطحی، سیاست‌زده و هیجانی و همچنین رویکرد صدا و سیما نسبت به شعر انتقاد کرد.

به گزارش سینماپرس، این شاعر و استاد دانشگاه در گفت‌وگو با ایسنا، درباره کیفیت شعر معاصر در موضوع سیره حضرت علی (ع) و شهادت ایشان اظهار کرد: در بررسی شعر باید به این توجه کنیم که تعدادی شاعر خوب و جدی داریم و تعداد زیادی شعرهای متوسط،  معمولی و حتی بد که این‌ها خیلی زیادتر هستند و حتی ممکن است در رسانه‌ها و فضای مجازی هم بیشتر منتشر شوند، اما در ارزیابی شعر باید توجه کنیم که این شعرها را جزء کارنامه شعری حساب نکنیم؛ گرچه مقدار این شعرها به لحاظ کمی زیاد است، اما نمی‌توانیم آن‌ها را جز معدل شعری حساب کنیم.

او افزود: در میان شعرهای خوب شاعران برجسته – این برجستگی لزوما مربوط به سن و سال یا سواد نیست، شاعرانی هستند که جوانند اما شعرهای خوبی دارند و شعر می‌آفرینند نه این‌که کار تقلیدی یا تکراری کنند – نسبت به گذشته تحول نگاه و خصوصا تحول زبانی و بلاغی ایجاد شده و به جرات می‌توان گفت که کارهای بسیار درخشانی در این دو، سه دهه اخیر درباره و در مدح علی (ع)،  شیوه زندگی ایشان و ماجرای شهادت‌شان هم به لحاظ نوع نگاه و اندیشه و هم به لحاظ زبان و هم به ویژه به لحاظ فنون بلاغی خلق شده است.

امینی با اشاره به جایگاه مضامین دینی در شعر نو گفت: وقتی شیوه‌های جدید شعری همانند شعر نیمایی و خصوصا شعر سپید و آزاد به وجود آمد، تصور این بود که این شیوه‌های جدید شعری دیگر  شاید خیلی به کار بیان مضامین دینی یا مضمامین اساطیری نیاید، ولی شاعران خلاق نشان دادند که می‌توان از این قابلیت‌ها در شیوه‌های جدید شعری استفاده کرد و با موضوع اندیشه دینی یا مثلا تاریخ زندگی ائمه (ع) و نگاه به رخدادهای مربوط به وقایع دینی کارهای برجسته آفرید که کارهای خیلی خوبی هم خلق شده است.

او سپس با بیان این‌که شعر تقلیدی،  سطحی و رسانه‌ای بسیار داریم در پاسخ به سوالی درباره وجود نگاه و موضوعات تکراری در بخشی از شعرهای دینی گفت: زمانی مجموعه‌ای از شعرها با «علی یعنی» ساخته می‌شد. این حرف‌های سطحی، رسانه‌ای و سیاست‌زده و هیجانی مثل تیتر روزنامه‌ها است و یکی، دو روز تازگی دارد و بعد از بین می‌رود و شعر محسوب نمی‌شود، البته ممکن است به درد تریبون‌های تبلیغاتی و بازی‌های نمایشی بخورد، ولی جزء کارنامه شعری حساب نمی‌شود.

نویسنده کتاب «جلسه شعر» در ادامه این شعر را خواند: «ای ازلی مرد برای ابد/ بی تو زمین سرد برای ابد/ نام قدیمت ز لب حادثه/ نعره برآورد برای ابد/ پلک تو شد باز به روی دلم/ پنجره گسترد برای ابد»، و بیان کرد: کارهای این‌چنینی هم چه از بزرگان‌مان و چه از شاعران جوان پرشمار داریم، نه مثل شعرهای رسانه‌ای که بگوییم خیلی زیاد است، ولی به نسبت کارنامه یک دوره پرشمار است.

این شاعر با بیان این‌که در گذشته در آغاز کتاب‌ها رایج بود که شاعران درباره اصول دین می‌نوشتند و به مدح رسول الله (ص) می‌پرداختند گفت: اما الان چنین تکلیفی برداشته شده ولی شاعران موضوعات جدیدی در سیره حضرت علی (ع) می‌بینند و کشف می‌کنند که گاهی هم نسبت‌های جدیدی با زندگی امروز ما پیدا می‌کند و چیزهایی می‌آفرینند که واقعا دل‌نشین است.

اسماعیل امینی همچنین به خواندن رباعی «این‌جا دست عقیل هم می‌سوزد/ ابراهیم خلیل هم می‌سوزد/ می‌گفت دگر نمی‌توانم آمد/ یعنی پر جبرئیل هم می‌سوزد» از بیژن ارژن پرداخت و گفت: نگاه بیژن ارژن در این رباعی خیلی با شعرهایی که با دو، سه نماد خیلی ساده مثل نخلستان، چاه و کوفه سروده شده، فرق می‌کند. کسی که خوب مطالعه کرده باشد و «نهج‌البلاغه» و تاریخ صدر اسلام را خوب خوانده باشد، خیلی چیزها برای بیان و کشف پیدا می‌کند. و دیگر به این‌که ببیند چه چیز سر زبان‌ها است که همان‌ها را تکرار کند، نگاه نمی‌کند.

او درباره توجه شاعران به «نهج‌البلاغه» در شعرهای‌شان اظهار کرد: بخش‌هایی از «نهج‌البلاغه» که در مورد معارف مثل بیان توحید و بیان معاد است شاید خیلی کمتر به شعر روزگار ما راه پیدا کرده باشد، گرچه در شعر بزرگ‌ترهای‌مان مثل استاد موسوی‌گرمارودی،  استاد معلم و استاد اوستا هست، اما در کار جوان‌ترها کم‌تر دیده می‌شود؛ ولی بخش‌های دیگر مثلا نامه‌های اجتماعی، عهدنامه مالک اشتر و وصیت حضرت علی (ع) خطاب به فرزندان‌شان یا برخی خطاب‌های ایشان که قبل جنگ‌ها ایراد کرده‌اند، نگاه اجتماعی‌تری دارد و در شعر امروز ما بازتاب داشته است.

امینی ادامه داد: شعر خصوصا شعر مذهبی، سالیانی است به ویژه بعد از ۱۵ خردادماه ۴۲ اجتماعی‌تر شده، این در حالی است که در گذشته بیشتر معارفی و کمتر اجتماعی بود و فکر می‌کنم علت این بازتاب هم این است. شعرهای خوبی هم هستند که ممکن است خیلی شناخته‌شده نباشند یا به درد نمایش‌های رسانه‌ای نخورند، ولی با کمی جست‌وجو می‌توان آن‌ها را پیدا کرد. معمولا اهل رسانه فکر می‌کنند آدم‌های معمولی از شعرهای خوب سر درنمی‌آورند و استقبال نمی‌کنند، در حالی که من برای آدم‌های معمولی و دانش‌آموزان این‌ها را خوانده‌ام و از این که چنین اشعاری داریم اما در دسترس قرار نمی‌گیرند، حیرت کرده‌اند. نمونه‌ای از این نوع شعرها، شعر استاد کیومرث عباسی قصری است: «همه تشنه کرم توایم،  به خدا قسم،  علی ای علی/ چو کبوتری‌ که شود مقیم،  به درِ حرم،  علی ای علی» است.

این استاد دانشگاه در پایان گفت: متاسفانه تلویزیون ما که رسانه مهمی است، بخش عمده‌ای از وقتش را در اختیار کسانی قرار می‌دهد که خلاقیتی ندارند و بیشتر اهل نمایش،  تظاهر،  شلوغ‌کاری و … هستند. در همین ایام ماه رمضان هم به شاعرانی که شاید پنج سال هم سابقه شعری تریبون اختصاصی ندارند، داده‌اند. هر شب یکی، دو ساعت می‌آیند و شعر می‌خوانند و درباره شعر اظهارنظر می‌کنند؛ برخی از آن‌ها می‌آیند تا حافظه خود را به رخ بکشند که چقدر شعر حفظ هستند. شعر در رسانه ملی برای کارهای نمایشی،  کارناوالی، مشاعره و نشان دادن حافظه شاعر نیست.  اگر در یک برنامه مثل «عصر جدید» کسی شیرین‌کاری می‌کند، آن برنامه اقتضایش همان است اما شعر اصلا برای سرگرمی،  نمایش و نشان دادن حافظه و متعجب کردن مخاطبان نیست، شعر خیلی جدی‌تر و هنر ملی ما است. کاری که صداوسیما دارد با شعر می‌کند واقعا جفا است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فیلم معلوم الحال «زیرنظر» به اکران آنلاین می رود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلم سینمایی «زیرنظر» نخستین ساخته سینمایی مجید صالحی اکران خود در سینماهای کشور را پس از پایان جشنواره فیلم فجر در دوره سی و ششم آغاز کرد اما بعد از شیوع کرونا اکرانش متوقف شد و حال به عنوان سومین گزینه قطعی اکران آنلاین به زودی رواهی سینماهای کشور خواهد شد.

به گزارش سینماپرس، در حالی که تمامی سینماهای جهان به دلیل شیوع ویروس کرونا در تعطیلی به سر می‌برند، بیشتر وقت مردم در خانه و به تماشای آثار تلویزیونی می‌گذرد، در این بین، اما شبکه‌های پخش اینترنتی آثار سینمایی و سریالی بهترین دوران خود را سپری می‌کنند.  پیش از این شبکه‌های پخش اینترنتی در کشور به پخش آثار روز سینمای جهان و همچنین سریال‌های داخلی و خارجی می‌پرداختند، از سویی بعد از چند ماه از پایان اکران آثار سینمایی این شبکه‌ها محلی برای باز پخش اثر برای جامعه بود، اما بعد از شیوع کرونا همه چیز در قبال شبکه‌های اینترنتی تغییر کرد.  

استقبال مردمی از طرح اکران آنلاین آثار سینمایی/فروش موفقیت آمیز «طلا» و «خروج» //////////////////یکشنبه

این تغییر بزرگ از زمانی آغاز شد که ابراهیم حاتمی‌کیا در تصمیمی جسورانه فیلم سینمایی خروج را پیش از اکران سراسری در سینماهای کشور آماده پخش اینترنتی یا به نام مرسوم «اکران آنلاین» کرد، این نوع از اکران با ترس از قاچاق فیلم در ابتدا مورد نقد برخی قرار گرفت، اما پس از استقبال بسیار خوب از سوی مخاطبان فیلمسازان دیگر نیز به دنبال اکران آنلاین آثارشان افتادند.  

پس از موفقیت فیلم سینمایی خروج در چرخه اکران آنلاین، نوبت به فیلم سینمایی «طلا» ساخته پرویز شهبازی رسید تا شانس خود در این عرصه را امتحان کند، این فیلم نیز با استقبال خوبی روبرو شد تا در نهایت اکران آنلاین به یکی از اتفاقات مثبت سینمای ایران مبدل شود.

فیلم سینمایی «زیرنظر» نخستین ساخته سینمایی مجید صالحی اکران خود در سینماهای کشور را پس از پایان جشنواره فیلم فجر در دوره سی و ششم آغاز کرد اما بعد از شیوع کرونا اکرانش متوقف شد و حال به عنوان سومین گزینه قطعی اکران آنلاین به زودی رواهی سینماهای کشور خواهد شد.  

نخستین تصویر از فیلم زیر نظر منتشر شد/پایان فیلمبرداری اولین فیلم مجید صالحی

فیلم سینمایی «زیر نظر» در نزدیک به یک هفته اکران خود در سینماهای کشور توانست به رقمی معادل ۸,۴۱۹,۵۹۳,۰۰۰ تومان دست پیدا کرد، فروشی که برای اثری کمدی شروعی ناامید کننده محسوب می‌شد، حال این فیلم میخواهد شانس خود را در اکران آنلاین بیازماید.  

رضا عطاران،  امیر جعفری، مهران احمدی، سروش جمشیدی، علی استادی، امیر نوری، سیاوش مفیدی، علی صالحی، سامیه لک، مصطفی راد، عباس جمشیدی و آزاده صمدی بازیگران «زیر نظر» هستند.

ترکیب بازیگران این فیلم سینمایی می‌تواند یکی از دلایل ریسک مجید صالحی برای اکران زیرنظر در زمستان امسال باشد، حال باید دید رضا عطاران، مهران احمدی و امیر جعفری که هر کدام جداگانه آثار پرفروشی را در سینما داشته‌اند در این فیلم می‌توانند رقم قابل توجهی را به ثبت برسانند یا نه.

مجید صالحی سینمای ایران را زیر نظر گرفت/اولین تجربه کارگردانی بازیگر کمدی در راه جشنواره فجر

از نکات عجیب فیلم اول مجید صالحی می‌توان به حضور رضا پرستش در مقام بازیگر اشاره کرد، وی که به دلیل شباهت خود به بازیکن مطرح فوتبال جهان به لیونل مسی ایرانی مشهور است حالا مثل بسیاری از چهره های مجازی وارد سینما و عرصه بازیگری شده است.  

صالحی در ابتدای راه با انرژی و انگیزه زیادی ساخت زیرنظر را آغاز کرد و در همان شروع همزمان با دریافت پروانه ساخت این اثر در صفحه مجازی خود نوشت: سلام، شروع کنم یا نه؟ بالاخره بعد از ٢۵ سال کار تو تاتر و تلویزیون و سینما و کارگردانی سریالهای (سه در چهار) و(موج و صخره) و … تله فیلمهای (نیش) و (میش) و … اولین کارگردانی سینمایی رو شروع کنم یا نه؟.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

امروزه ملاک اصلی مناجات‌خوانی تنها صدای خوش است + صوت


امروزه ملاک اصلی مناجات‌خوانی تنها صدای خوش است + صوت

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

گردش مالی سیصد میلیارد تومانی صنعت سینمای ایران در سال گذشته – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: میزان فروش سینمای ایران در سال ۹۸ معادل دویست و نود و نه میلیارد تومان بوده است.

به گزارش سینماپرس، معاونت توسعه فناوری و مطالعات سینمایی، آمار فروش فیلم و سینماهای ایران در سال ۹۸ را از دو منظر سالن سینما و فیلم های سینمایی مورد بررسی قرار داده است.

میزان کل فروش سینماهای کشور در سال ۹۸ معادل ۲،۹۹۳،۴۳۷،۴۶۷،۰۰۰ ریال با متوسط بلیت ۱۱۳،۷۷۴ ریال و ۲۶،۳۱۰،۳۸۴ نفر تماشاگر بوده است.

مطرب، متری شش و نیم، تگزاس ۲، رحمان ۱۴۰۰، شبی که ماه کامل شد، سرخپوست، چشم و گوش بسته، چهارانگشت، ما همه باهم هستیم و زیرنظر از جمله پرفروش ترین فیلم های اکران شده در سال ۹۸ بودند.

پرفروش ترین فیلم ایرانی در سال گذشته «مطرب» ساخته مصطفی کیایی بود که به فروشی معادل ۳۸۵،۴۵۸،۰۰۰،۰۰۰ ریال دست پیدا کرد. همچنین پردیس های کوروش، آزادی، ایران مال، باغ کتاب، هویزه مشهد، مگامال، اطلس، چارسو، هنر شهر آفتاب شیرازو ملت از جمله سینماهای پرفروش و استان های تهران، خراسان رضوی، اصفهان، فارس، البرز، مازندران، خوزستان، آذربایجان شرقی، گیلان و همدان نیز ۱۰ استان برتر از نظر جذب تماشاگر به سینما در سال گذشته بودند.

 

استان تهران با حدود ۱۳،۲۶۷،۶۳۷ نفر جمعیت دارای ۶۶ سینما با ۱۹۹ سالن و ظرفیت ۴۳،۲۳۲ صندلی در سال ۹۸ به فروش ۱،۷۲۰،۳۶۹،۷۵۰،۷۳۹ ریال دست پیدا کرد.

اطلاعات ارائه شده بر اساس سینماهای متصل به سیستم مکانیزه فروش سینماشهر است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

صوت / صندلی داغ ایسنا؛ گپی با شاهین فرهت


صوت / صندلی داغ ایسنا؛ گپی با شاهین فرهت

مشاهده خبر از سایت منبع