X

بایگانی فینال

دفتر سینمایی

کارتون‌های کرونایی که در مقیاس جهانی دیده شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: علیرضا پاکدل معتقد است نگاه دقیق به مسائل مربوط به کرونا و توجه ویژه به نوع عملکرد در شرایط سخت کادر درمانی از جمله ویژگی‌های آثارش است که مورد توجه جهانی واقع شده است.

به گزارش سینماپرس، علیرضا پاکدل هنرمند طراح و کاریکاتوریست از ابتدای شیوع بیماری کرونا، اقدام به طراحی کارتون با موضوعاتی چون «مبارزه کادر درمانی با کرونا» و «در خانه بمانیم» کرده و آثار وی در نشریات و سایت‌های معتبر جهانی بازنشر شده است.

علیرضا پاکدل درباره تعدد کارتون‌ها و طرح‌هایی که طراحی کرده و ایده شکل‌گیری آن‌ها به خبرنگار مهر گفت: در این مدت پنجاه و چهار اثر خلق کرده‌ام. ایده اولیه این آثار با توجه به شرایط خاصی که در کل کشور نسبت به شیوع ویروس کرونا و همچنین اطلاعات و اخبار فداکاری‌های کادر درمان و از دست دادن جان برخی از این عزیزان، من را مجاب کرد که به عنوان یک هنرمند بتوانم کار مؤثری در حد توان انجام بدهم.

به گفته وی، کار روی آثارش را از قبل راه‌اندازی و اعلام فراخوان مسابقه بین‌المللی کارتون «ما کرونا را شکست می‌دهیم» آغاز کرده بود و البته با ۵ اثر در این مسابقه حضور خواهد داشت.

پاکدل درباره دیده شدن جهانی آثارش نیز بیان کرد: تا امروز همه آثارم در رسانه‌ها، نشریات، سایت‌ها و فضای مجازی بیشتر کشورها بازتاب داشته است.

وی در مورد ویژگی‌های طرح‌هایش که سبب دیده شدن آن‌ها در مقیاس وسیع جهانی شده است، به مهر گفت: نگاه دقیق به مسائل مربوط به این بیماری و توجه ویژه به نوع عملکرد در شرایط سخت کادر درمان و همه نیروهای درگیر اعم از آتش نشانی، پاکبان‌ها و نیروی هلال احمر و… و همچنین استفاده از نظرات مردم و مخاطبان کشور و سایر کشورهای جهان در قالب کارتون را می‌توانم به عنوان دلایل دیده شدن آثارم نزد مخاطب جهانی برشمرم.

این هنرمند کاریکاتوریست تاکید کرد: «کارتون» یکی از مؤثرترین شاخه‌های هنری است که با کمترین هزینه بیشترین تأثیرات را بر روی مخاطبان خود در فضای داخلی و بین المللی دارد که متأسفانه در کشور ما خیلی جدی گرفته نشده است.

وی درباره انتشار برخی کارتون‌هایش در سایت‌ها و فضای مجازی بدون ذکر نام هنرمند، نیز اظهار کرد: متأسفانه این اتفاق خیلی زیاد صورت گرفته است که خوشایند نیست و متأسفانه باعث سو استفاده برخی شده است که با تذکر و پیگیری حتی‌الامکان جلوی این کار گرفته شده اما مهم این است فرهنگ این نوع رفتار و احترام به صاحب اثر در کشور به وجود آید و قوانین در حمایت از صاحبان آثار هنری در مراکز قانونگذاری تصویب شود.

پاکدل در پایان با انتقاد از بی‌توجهی مدیران و عملکرد رسانه‌های داخلی در بازتاب کارتون‌های مرتبط با موضوع کرونا، گفت: این آثار از طرف افراد مشهور، کادر درمان و همین طور مردم کشورهای مختلف جهان و کادر درمانی آن‌ها مورد استقبال بسیار زیادی قرار گرفت اما از سوی رسانه‌ها، خبرگزاری‌ها و نشریات و روزنامه‌های داخلی و به ویژه رسانه ملی و مسئولان و مدیران و متولیان فرهنگی کشور مورد بی مهری و بی‌توجهی واقع شد. تنها از سازمان نظام پزشکی کشور با من تماس گرفتند و تشکر کردند. امیدوارم هنرمندانی که به ترویج هنر فاخر این مملکت در بعد جهانی کمک می‌کنند اینقدر تنها و رنجوده خاطر نباشند. در پایان برای همه مردم سرزمینم و برای کادر درمان و نیروهای داوطلب در این روزها آرزوی سلامتی دارم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کارتون‌های کرونایی که در مقیاس جهانی دیده شد/انتقاد از بی‌مهری‌ها


کارتون‌های کرونایی که در مقیاس جهانی دیده شد/انتقاد از بی‌مهری‌ها

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بعضی سلبریتی ها در همه چیز دخالت می‌کنند/ما سیاست‌مدار نیستیم که درباره همه چیز اظهارنظر کنیم! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: ژاله صامتی می‌گوید: اگر می‌خواهید مردمی باشید، اتوبوس و مترو سوار شوید. شما نمی‌توانید در برج فلان بنشینید و با ماشین آخرین مدل از پارکینگ بیرون بیایید و از مکان‌های خاص خرید کنید و هیچ ارتباطی با مردم هم نداشته باشید، بعد ادعادی مردمی بودن کنید

به گزارش سینماپرس، گرچه فضای مجازی،  رسانه‌ای رسمی به شمار نمی‌آید اما از زمانی که این رسانه به‌طور جدی جای دیگر رسانه‌ها را پرکرد، بسیاری از افراد با استعداد که پیشتر خبری از آنها نبود، بستری برای رساندن صدای خود به دنیای بیرون پیدا کردند. اگر افرادی که با هنجارشکنی به سلبریتی‌های این فضا تبدیل شدند را کنار بگذاریم، برخی از هنرمندانی که تاکنون رسانه‌ای برای عرضه هنر خود نداشتند نیز با استفاده از این فضا، استعداد خود را به نمایش گذاشته و به فضای حرفه‌ای هنر در ایران راه پیدا کرده‌اند.

واکنش سلبریتی‌ها در مسائل مختلف اجتماعی و سیاسی به عنوان یکی از عوامل تاثیرگذار در جامعه تنها مختص ایران نبوده و سلبریتی‌ها در مقیاس جهانی نیز از چنین ابزاری برخوردار هستند اما تفاوت از جایی آغاز می‌شود که هجمه‌ای شدید علیه سلبریتی‌ها به راه افتاد. درباره این موضوع با ژاله صامتی (بازیگر سینما، تئآتر و تلویزیون) گفتگو کردیم.  

بعضی هنرمندان در همه چیز دخالت می‌کنند

 فکر می‌کنید دلایل ایجاد هجمه‌ها علیه سلبریتی‌ها چیست؟

اگر یک جستجوی ساده در بین افرادی که در فضای مجازی درباره همه چیز نظر داده و در همه مسائل دخالت می‌کنند، داشته باشید، متوجه می‌شوید که این افراد اساسا بازیگرانی نیستند که دارای یک شمایل کلاسیک و مردمی باشند. به هر حال هر حرفه‌ای افراد الک‌شده و الک‌نشده دارد. یعنی یکسری از افراد درست آمده‌اند اما بخشی هم هستند که غلط در این حرفه وارد شده‌اند. در نهایت باید بگویم که این افراد از جنس خوبِ این حرفه به شمار نمی‌آیند. اگر به جامعه پزشکان هم نگاه کنید، همه آنها تحصیلات پزشکی دارند ولی قطعا همه متخصص فوق‌العاده نیستند. در هنر و خصوصا بازیگری هم ممکن است افرادی حتی از تحصیلات آکادمیک برخوردار و ۳۰ سال در آن حضور داشته باشند ولی کارنامه آنها می‌گوید که قدمی به جلو برنداشته‌اند. بنابراین من موافق دوستانی که در همه مسائل دخالت و اظهارنظر می‌کنند، ‌ نیستم و خودم هیچگاه این کار را انجام نمی‌دهم.

ما سیاست‌مدار نیستیم که درباره همه چیز اظهارنظر کنیم

اما برخی از سلبریتی‌ها معتقدند هنرمند باید زبان جامعه باشد و درد آنها را بیان کند. آنها می‌گویند براساس حق شهروندی، همچون همه مردم مجاز به اظهارنظر درباره مسائل مختلف هستند؟

ما سیاست‌مدار نیستیم و یکسری از موارد به ما ارتباطی ندارد. به نوعی همان‌قدر که معتقدم سیاست‌مدارهای ما کارشان را درست انجام نمی‌دهند، اما اگر به من بگویند خانم صامتی که می‌گویید فلان مدیر کار خود را درست انجام نمی‌دهد، شما بروید و کار آن را انجام دهید؛ من نمی‌توانم کار این افراد را انجام دهم؛ چراکه نه تخصصی در این زمینه دارم و نه هیچ چیز دیگری. من می‌گویم ما باید در زمینه‌ای ورود کنیم که تخصص آن را داشته باشیم.  

البته اعتراض به عنوان یک شهروند نسبت به حقوقی که به ما تعلق می‌گیرد ولی داده نمی‌شود، یک بخش بوده، ‌ ولی بخش دیگر این است که چون ما خیلی معلوم هستیم، اساسا نباید بسیاری از کارها را انجام دهیم.  مثلا نباید در هر زمینه‌ای اظهارنظر کنیم. مثلا وقتی می‌خواهم کار خیری انجام دهم، یواشکی هم می‌توان این کار را انجام داد. از نظر من اگر قرار است برای انجام کار خیری از مردمی حمایت کنید، بهتر است که این کار را یواشکی انجام دهید.

البته اینکه مردم را به این کار دعوت کنیم، موضوع دیگری است و خودم هم پست دوستانی که دعوت به کمک و همیاری کرده‌اند را گذاشته‌ام. این یک بخش کار انسان‌دوستانه است که هیچ بدی ندارد زیرا شاید کمک ما در انتشار این پست‌ها، سبب تاثیرگذاری بیشتر بشود ولی نباید برای هر اتفاق کوچک و بزرگی که برای ما رخ می‌دهد، پست بگذاریم و میتینگ برگزار کنیم. به‌طور کل این موارد را واقعا نمی‌فهمم. به هر حال همین صحبت‌ها سبب بازتاب‌هایی به این شکل علیه هنرمندان می‌شود که اکنون شاهد آن هستیم.

من عاشق تک تک مردم کشورم هستم ولی به دلیل فرهنگمان، باید بگویم ما با یک غوره سردی‌مان کرده و با یک مویز گرم‌مان می‌شود. باید تعادل را برقرار کنیم که با چنین مواردی برخورد نکنیم. به هر حال در چنین مواقعی است که یکسری آدم در مورد شما اظهارنظر می‌کنند. ‌

آیا هنرمند باید نسبت به اتفاقات جامعه خود واکنش نشان دهد یا نسبت به مسائلی خارج از حرفه‌اش رویکرد خنثی داشته باشد؟ از نظر شما رسالت یک هنرمند چه مواردی را شامل می‌شود؟

وقتی کار هنری انجام می‌دهید یک رسالتی دارید. مثلا اگر مسئله‌ای مرا آزار دهد و موجب ناراحتی‌ام شود، رسالتم به عنوان بازیگر و کارگردان تئاتر این بوده که نقدم را با یک کار هنری به سیاست‌مداران گوشزد کنم تا بازتاب آن را در جامعه ببینیم. همیشه حتی وقتی از من درباره نقشی که بازی کردم، پرسیده‌اند، گفته‌ام که من بازیگر هستم و نمی‌توانم درباره نقشم صحبت کنم. به نوعی هر آنچه که مربوط به آن نقش است را زندگی می‌کنم و شما بعد از دیدن آن می‌گویید که این کار را درست انجام داده‌ام یا خیر.

ما آدم‌های اجراییم، نه حرف زدن

مگر سیاست‌مداران نمی‌دانند کجای کارشان غلط است؟  

بنابراین شما مخالف حرف زدن در فضای مجازی هستید. آیا معتقدید که هنرمند باید این توانایی را داشته باشد که از طریق هنرش مشکلات جامعه خود را به نمایش بگذارد؟

دقیقا. ما اصلا آدم حرف زدن نیستیم، ما آدم اجرایی هستیم. اگر قرار بود که آدم حرف زدن باشیم، به پشت میزهایمان می‌رفتیم و در مورد مسائل مختلف حرف می‌زدیم. کار بازیگر کار اجرایی است و نیازی به حرف زدن ندارد. می‌توان یک خط داستان را برداشت، به صحنه رفت و دو ساعت قصه را تحویل تماشاگر داد.

مگر سیاست‌مدارها و مدیرهای ما خودشان نمی‌دانند که کجای کارشان غلط یا درست است؟ آقایانی که متخصص نیستند و در مشاغلی مشغول به کارند، مگر خودشان نمی‌دانند که آن کار تخصصشان نیست؟ هم آنها و هم مردم خیلی بهتر این را می‌دانند. گفتنِ من؛ کاری را جلو نمی‌برد. من اگر می‌توانم دستی بگیرم، باید آن دست را بگیرم. وگرنه کامنت گذاشتن، شلوغ بازی و حاشیه درست کردن، هیچ مشکلی را حل نمی‌کند.

این آدم‌هایی که اکنون در فضای مجازی، مدام درباره‌شان حرف می‌زنند، اصلا آدم‌هایی نیستند که در حال انجام کار باشند. خیلی از آنها حتی سال‌هاست که جلوی دوربین نرفته و شخصا اسم آنها را از همین طریق (فضای مجازی) می‌شناسم. به نوعی وقتی می‌گویند که همکار شما هستند، واقعا نمی‌دانم آن خانم یا شخص دیگر، بازیگر هستند یا به کار دیگری مشغولند. اما برخی دوستان آمده‌اند که مطرح باشند و می‌خواهند با حاشیه‌سازی آدم‌های بزرگی شوند. در صورتی که اگر شما بازیگران، نویسندگان و کارگردانانی که در حال کار هستند را رصد کنید، خواهید دید که یک خط اضافه هم در این فضا نمی‌نویسند و کار عجیب و غریب انجام نمی‌دهند.

کرونا به ما فهماند که همه به هم مرتبط هستیم

یعنی رویکرد برخی از بازیگرانی سبب شده تا این هجمه علیه هنرمندان شکل بگیرد. حالا چه باید کرد؟

همیشه به همین صورت بوده و خشک و تر با هم می‌سوزند. مثلا به من می‌گویند خانم صامتی منظورمان شما نیستین و شما اصلا مثل آنها نیستید. ولی همه هنرمندان اینجوری هستند. به آنها می‌گویم، والا به خدا همه اینجور نیستند. اگر بشمارید، این افراد به تعداد انگشتان دو دست هم نمی‌رسند. خیلی از آدم‌ها همچون خانم تهرانی، خانم کرامتی، خانم گودرزی، آقای پرستویی و بسیاری دیگر، در حال انجام کارهای خود هستند. همه این افراد در زمان‌های مختلف کمک‌هایی کرده و در تمام این سال‌ها خیریه‌هایی را گردانده‌اند. اما بی‌سر و صدا و بدون هیچ کار عجیب و غریبی این کمک‌ها را انجام می‌دهند. ولی خیلی‌های دیگر را می‌بینیم که یک قدم به جلو برنمی‌دارند و مدام در حال اظهارنظر درباره هر چیزی هستند.

این روزها مدام می‌گویم که یک‌سری آدم از صبح پا می‌شدند و می‌گفتند آخ امروز باید به سر کار برویم، آخ فلانی می‌خواهد به خانه ما بیاید، ‌ وای باید فلان جا برویم. همان آدم‌ها همین روزها می‌گویند که آخ کاشکی بریم سر کار، کاشکی فلانی به خانه ما بیاید. کاشکی بشود که بیرون برویم. این دوستان را هر کاری کنید، یک کاشکی دارند. اما من صبح که از خواب بیدار می‌شوم، پنجره را بازمی‌کنم و خدا را به خاطر نعمت‌هایش شکر می‌کنم. به نوعی یک چیزی برای شکرگزاری پیدا می‌کنم.

اکنون بیشتر از ۵۰ روز است که در خانه نشسته‌ام اما با کسی که قید سفرش را هم نزده و هرکاری خواسته در این مدت انجام داده، به یک چوب زده می‌شویم. همه ما به هم وصل هستیم. نمی‌دانم چه حکمتی در این ویروس است که می‌خواهد به آدم‌های این دنیا حالی کند که همه ما به هم مرتبطیم. از بولیوی و آمریکای لاتین تا همه کشورهای دیگر به هم وصل هستیم. این ویروس سبب شد تا متوجه این موضوع شویم. وقتی صلح جهانی باشد، حالِ همه خوب است. اینکه همه کشورها درگیر جنگ باشند، یعنی حال هیچکس خوب نیست. اکنون هم همین است. تا زمانی که یاد نگیریم در مورد هرچیزی اظهارنظر نکنیم و در مورد هر چیزی غر نزنیم، با مشکلات بسیاری مواجه هستیم.

 همه ما می‌دانیم که در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که عملکرد برخی از دولتمردانمان درست نیست. در بحرانی‌ترین زمان که باید کارهایشان را درست انجام می‌دادند هم انجام نمی‌دهند و این موضوع برهیچکس پوشیده نیست حتی خودشان هم این را می‌دانند. من می‌گویم اینها وجود دارد اما من که کاره‌ای نیستم که بروم و درستش کنم. به عنوان یک شهروند می‌توانم معترض باشم و خواهان این باشم که باید یک جریانی درست شود ولی نمی‌توانم مدام درباره یکسری از چیزهایی که به من ربطی ندارد، دخالت کنم.

از لایو اینستاگرام نمی‌توان مردمی شد؛  اتوبوس سوار شوید

برخی افراد از رستوران رفتن، سفر رفتن و موارد مختلف زندگی شخصی خود پست می‌گذارند. در مقابل من سالی به ۱۲ ماه هیچ پستی را نشر نمی‌دهم، مگر اینکه بخواهم از شغلی یا کسی حمایت کنم. فردی به من می‌گفت تو این همه از کارهای دانشجویان تئاتر تبلیغ می‌گذاری، ممکن است که سوءتفاهم شود و عده‌ای بگویند که احتمالا از آنها پول می‌گیرد، گفتم اگر با یک پست از یک گروه ناشناخته تئاتر کسی فکر می‌کند که من از آنها پول گرفته‌ام، بگذار هر فکری که دوست دارد بکند. من کار همه هنرجوها و دانشجویان را می‌بینم و از آنها حمایت می‌کنم. چون معتقدم نسل ما در حال رفتن است و نسل دیگری باید جای ما بیایند. پس بهتر اینکه آدم‌هایی بیایند که متخصص باشند.

به هیچ‌وجه از فلان خانم یا آقا که اکنون به واسطه رفتارشان درباره آنها حرف‌هایی زده می‌شود،  حمایت نمی‌کنم.  افرادی که به حاشیه علاقمندند، باید هم منتظر چنین چیزهایی باشند. به طور کل هرکس خودش اجازه می‌دهد که در موردش حرفی زده شود یا نه. وقتی من صبح که بیدار می‌شوم، از خانه‌ام فیلم می‌گیرم و در فضای مجازی می‌گذارم، پس حریم خصوصی‌ام را حفظ نکرده و آدم‌ها را در زندگی خصوصی خودم دخالت داده‌ام.   

چند وقت قبل تهیه‌کننده برنامه‌ای تلویزیونی با من تماس گرفت و پیشنهاد اجرا به من داد. به تهیه‌کننده برنامه گفتم خیلی متاسفم که این را می‌گویم ولی راه را غلط می‌روید. اجرای برنامه و به‌طور کل مجری‌گری یک تخصص بوده و بازیگری تخصصی دیگر است که با هم خیلی فرق می‌کنند. متاسفانه ایشان هم تقصیر نداشت و می‌گفت که این در جامعه ما جا نیفتاده و برای آن تعریفی وجود ندارد. گفتم تعریف نشده، چون برای آن تعریف نکرده‌اید که اکنون برخی متوجه این تفاوت نیستند. بازیگری و اجرا هیچ ارتباطی به هم ندارند. بله می‌شود که شما بازیگر باشید، مجری هم باشید. ولی این به آن معنا نیست که من هم بتوانم آن کار را انجام دهم. یعنی فکر کنم چون بازیگر هستم، مجری هم می‌توانم باشم. اگر همه چیز تفکیک شود و ما یاد بگیریم که هر کس کار خودش را درست انجام دهد و افراد در جایگاه خودشان باشند، اتفاق خیلی خوبی خواهد افتاد. کار بازیگر روی صحنه بوده و رسالت دیگری دارد.

یک زمان هست که من در حال تئاتر کار کردن هستم، برای تبلیغات و جذب مخاطب، از پشت صحنه تئاتر و یا تمرین‌های کار فیلم می‌گذارم، آن یک تعریف دیگر بوده که در راستای کار است. ولی وقتی از آبگوشت خوردن در خانه‌ام و خوش و بش کردن با خانواده‌ام فیلم بگیرم و برای مردم منتشر کنم، اسم آن مردمی نمی‌شود؛ این یعنی من حدود خانوادگی‌ام را رعایت نکردم. بعد جالب است که همین دوستان وقتی که در کامنت‌ها برایشان چیزهایی می‌نویسند، معترض می‌شوند. اگر می‌خواهید مردمی باشید، اتوبوس و مترو سوار شوید. شما نمی‌توانید در برج فلان بنشینید و با ماشین آخرین مدل از پارکینگ بیرون بیایید و از مکان‌های خاص خرید کنید و هیچ ارتباطی با مردم هم نداشته باشید، ولی نمی‌توان اینطور فکر کنید، چون هنگام شام خوردن در بالکن خانه از طریق فضای مجازی با مردم حرف زدید، مردمی شدید؛ نه اینطور نیست. هروقت با مردم اتوبوس و تاکسی سوار شدید و بین آنها چرخیدید و باهم به پارک و پاساژ و جاهای مختلف رفتید، می‌توانید بگویید که من مردمی هستم. همین دوستان با این سبک از زندگی در مورد همه چیز هم اظهارنظر می‌کنند. خب این رفتارها غلط است.

فضای مجازی سبب حذف بسیاری از سلبریتی‌ها شده

وقتی همه جا باشید، دیگر کسی پول نمی‌دهد تا شما را ببیند

 فضای مجازی که به سلبریتی‌ها چنین قدرتی را داده، چقدر می‌تواند علیه آنها عمل کند مثلا موجب سقوط یک بازیگر و حذف او شود؟

از شما می‌پرسم اکنون مگر چنین اتفاقی رخ نداده و افرادی حذف نشده‌اند؟ اتفاقا این موضوع برای خیلی‌ها رخ داده و اکنون نیز برای برخی دیگر در حال اتفاق افتادن است.  دلیل این مسئله همین فضای مجازی بوده که به ضررشان عمل کرده است. چراکه وقتی مردم این افراد را نمی‌دیدند و از آنها خبر نداشتند، مقداری دلشان برای آنها تنگ می‌شد. اما الان که آنها را مرتب از نزدیک می‌بینند، این موضوع کم‌کم دافعه ایجاد کرده و برایشان چندش‌آور می‌شود. به نوعی از یک جا به بعد دیگر برای تماشاگر جاذبه‌ای ندارد.

فضای مجازی قطعا به همان اندازه که فکر می‌کنند مفید بوده، می‌تواند مخرب باشد. از نظر من اتفاقا از شروعش مخرب است. اگر در فضای مجازی دوری بزنید، متوجه می‌شوید که چه کسانی در این فضا اینقدر فعال هستند و درباره همه چیز اظهارنظر می‌کنند. خیلی از این افراد کسانی هستند که یا کاری به آنها پیشنهاد نمی‌شود یا سال‌هاست که به صحنه نرفته‌اند. یعنی جزو افرادی بودند که خیلی فعال نبودند. این دوستان فکر می‌کنند حاشیه داشتن برای آنها خیلی بهتر است.

*ایلنا

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اعتراض مجازی بازیگر «نون خ» به سبک بازیگران «پایتخت ۶» – اخبار سینمای ایران و جهان

پاشا جمالی، بازیگر «نون خ» در اعتراض به سانسور سکانس‌هایی از این سریال، در پستی اینستاگرامی نوشت: «سانسور دیگر بس است، پدر سریال را درآوردید، اجازه دهید مردم بیشتر بخندند.»

به گزارش سینماپرس، پاشا جمالی، بازیگر مجموعه تلویزیونی «نون خ» به کارگردانی سعید آقاخانی که در حال پخش از شبکه یک سیما است، در پستی اینستاگرامی، به سانسور این سریال اعتراض کرد.

او نوشت:

«بسه دیگه سانسور، پدر سریال را درآوردید، اجازه دهید مردم بیشتر بخندند، مگر چه گفتیم که این همه سانسور می‌کنید؟ توجه کردید لب ما یه چی دیگه می‌گوید و صدا یه چی دیگه پخش می‌شود؟
این گروه در شرایط خیلی سخت کار کرده، هم سرمای منفی ۱۰ درجه کوهستان دیده هم در اوج کرونا کار کرده است.
حق همکارانم با این پخش ضایع می‌شود.
خستگی به تنم موند بخدا دم تک تک بچه های نون خ گرم»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اکران آنلاین محدود یک فیلم‌تئاتر – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: اکران محدود فیلم تئاتر نمایش «رویای یک شب نیمه تابستان» اثر ویلیام شکسپیر طی سه روز انجام می‌شود.

به گزارش سینماپرس، تئاتر «رویای یک شب نیمه تابستان» به نویسندگی ویلیام شکسپیر و کارگردانی مصطفی کوشکی که تاکنون بیشترین تعداد اجرا را با بیش از ۳۳۰ شب اجرا به خود اختصاص داده است تصمیم گرفته است تا متفاوت از دیگر تئاترهایی که در این ایام به صورت آنلاین از وی اوی دی‌ها پخش شده، وارد عرصه نمایش آنلاین شود.

این تئاتر در سه روز چهارشنبه، پنج شنبه و جمعه (سوم تا پنجم اردیبهشت) به صورت آنلاین، پخش خواهد شد و تنها فیلم‌تئاتری است که مانند نمایش آنلاین فیلم «خروج»، مخاطب برای تماشای آن با محدودیت زمانی سه روزه روبه‌رو است.

پیش‌خرید بلیت این اکران از  ۱۲ ظهر امروز دوشنبه یک اردیبهشت آغاز شده و بهای بلیت این اکران به صورت صعودی و به نسبت زمان خرید بلیت افزایش پیدا می‌کند.

تماشاگران پس از خرید بلیت از سایت‌ فروش بلیت تئاتر در سه روز چهارشنبه ۳ اردیبهشت تا آدینه ۵ اردیبهشت فرصت تماشای این فیلم‌تئاتر را دارند اما با آغاز تماشا  تنها ۶ساعت برای به پایان رساندنش فرصت خواهند داشت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تماشای سه مستند رایگان درباره کیارستمی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: امکان تماشای رایگان سه مستند «یک گفتگو با عباس کیارستمی»، «نرسیده به درخت» و «آن سوی درختان زیتون» از آثار حمیده شریف‌زاده در شبکه نمایش اینترنتی «هاشور» به مدت یک ماه فراهم شد.

به گزارش سینماپرس، حمیده شریف‌راد پیرامون فراهم شدن امکان تماشای سه مستندش روی وب‌سایت هاشور، اظهار کرد: «خانۀ دوست کجاست؟»، «زندگی و دیگر هیچ» و «زیر درختان زیتون» سه فیلم مهم سینمای عباس کیارستمی هستند و همواره دوست داشتم علاقمندان به این کارگردان، این امکان را داشته باشند که درباره این آثار اطلاعات بیشتری بدست آورند. این بود که این مستندها را روی وب‌سایت هاشور عرضه کردم. البته طی سه سال گذشته بسیاری از سایت‌ها و حتی تلویزیون قصد پخش مستندهای من را داشتند، اما با برخی حذفیات که مورد تایید من نبود.

وی افزود: با توجه به مخاطبان این مستندها که علاقمندان به سینمای عباس کیارستمی هستند و همزمان با شیوع بیماری کرونا که باعث خانه‌نشینی مردم شده، احساس کردم زمان مناسبی است که سه فیلم مستندم یک گفتگو با عباس کیارستمی، نرسیده به درخت و آن سوی درختان زیتون به صورت رایگان در اختیار علاقمندان قرار داده شوند و این امکان تا روز ۱۷ اردیبهشت‌ماه روی شبکه نمایش درخواستی هاشور فراهم شده است.

شریف‌راد در خصوص مستند یک گفتگو با عباس کیارستمی،  اظهار کرد: از سال ۸۱ که در کلاس‌های انجمن سینمای جوان شرکت داشتم و با آقای کیارستمی آشنا شده بودم، شروع به کار درباره‌ی ایشان کردم. با آقای کیارستمی مصاحبه‌ای درباره تمامی آثارشان انجام دادم و ایده‌ام این بود که بدون استفاده از تصویر، حرف‌هایشان روی تصاویر فیلم‌هایشان قرار گیرد.

وی با اشاره به ادامه مصاحبه‌هایش با عباس کیارستمی در سال ۸۶ عنوان کرد: هرجایی که وی برای ساخت فیلم می‌رفت، من هم با ایشان همراه شده یا تنها به لوکیشن می‌رفتم و در این مدت با حدود ۴۰۰ نفر از افرادی که در پروژه‌های ایشان حضور داشتند مصاحبه کردم. در همین راستا سفری به رودبار داشتم و در این سفر به دنبال تک‌درخت فیلم‌های کیارستمی بودم و همان جا ایده ساخت نرسیده به درخت به ذهنم رسید. فیلمی درباره عباس کیارستمی و تک درخت معروف فیلم‌های خانه دوست کجاست؟، زندگی و دیگر هیچ و زیردرختان زیتون که به سه‌گانه‌ی کوکر شهرت دارد.

مستندهای یک گفتگو با عباس کیارستمی، نرسیده به درخت و آن سوی درختان زیتون به کارگردانی حمیده شریف‌راد تا تاریخ ۱۷ اردیبهشت ۹۹ به صورت رایگان بر روی شبکه نمایش درخواستی هاشور به نشانی https://hashure.com در دسترس علاقمندان است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

معرفی چهره سال هنر انقلاب اسلامی در اواخر خردادماه – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: معاون هنری حوزه هنری و دبیر هفته هنر انقلاب اسلامی با اشاره به آنکه معرفی چهره سال هنر انقلاب اسلامی به دلیل شیوع ویوروس کرونا در کشور با تاخیر در اواخر خردادماه صورت خواهد گرفت، گفت: در این دوره علاوه بر آرای کارشناسان و اساتید دانشگاه از آرای مردمی نیز برای معرفی چهره هنر انقلاب بهره بردیم.

به گزارش سینماپرس، مجدالدین معلمی در گفت‌وگو با ایرنا با اشاره به آنکه حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی امسال ششمین سال از برگزاری معرفی چهره هنر انقلاب را پشت سر می‌گذارد یادآور شد: برگزاری هفته پاسداشت هنر انقلاب و معرفی چهره برتر هنر انقلاب اسلامی؛ گامی در راستای پاسداشت هنرمندان فعالان و دست‌اندرکاران عرصه تولیدات مبتنی بر آرمان‌ها و ارزش‌های نظام جمهوری اسلامی ایران و انقلاب شکوه‌مند اسلامی است.

وی با اشاره به آنکه کارنامه پنج ساله گذشته، بازتاب دهنده نگاه جامع بدنه دانشگاهیان، ‌ هنرمندان، کارشناسان و منتقدان نام‌آشنای چهره هنر انقلاب است، خاطرنشان کرد: آنچه که به‌عنوان کارنامه فعالیت‌های گفتمان فرهنگی هنر انقلاب طی بیش از چهار دهه که از انقلاب شکوه‌مند اسلامی‌مان می‌گذرد بازتابی از نقش‌آفرینی هنرمندانی است که تلاش کردند با زبانی توام با لطافت و نگاه زیبایی‌شناسانه وجوه مختلف و متفاوتی از گفتمان فرهنگی هنر انقلاب را که مبتنی بر ارزش‌ها و آرمان‌های نظام جمهوری اسلامی است در آثارشان بازتاب دهند.

تاخیر در برگزاری مراسم به سبب شیوع کرونا

وی با اشاره به این که در پنج سال گذشته هم‌زمان با روز بیستم فروردین‌ماه مصادف با سالروز شهادت سید شهیدان اهل قلم حاج سیدمرتضی آوینی و روز بزرگداشت هنر انقلاب، تا بیست‌وهفتم فروردین شاهد برگزاری مراسم هفته بزرگداشت هنر انقلاب بودیم گفت: در این ایام برنامه‌های مختلفی را اجرا و در روز آخر چهره سال هنر انقلاب را معرفی می‌کردیم.

معاون هنری حوزه هنری و دبیر هفته هنر انقلاب اسلامی افزود:‌ امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا در کشور انتخاب چهره هنر انقلاب با تاخیر و در اواخر خرداد ماه صورت خواهد گرفت.

افزوده شدن بخش آرای مردمی در معرفی چهره هنر انقلاب

معلمی تصریح کرد: طی سالیان گذشته رأی‌گیری از طریق بدنه آکادمیک، اساتید، فعالان عرصه هنر، کارشناسان نخبه و خبره این عرصه صورت می‌گرفت؛ اما در ششمین سال از برگزاری و معرفی چهره هنر انقلاب تلاش کردیم تا آرای مردمی را از مخاطبانی که آثار هنری به عنوان خوراک فرهنگی و معنوی جامعه توسط هنرمندان برای آن‌ها تولید می شود نیز در نظر بگیریم.
 

دبیر هفته هنر انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: تا امروز ۱۵ نامزد نهایی برای معرفی چهره هنر انقلاب انتخاب شدند و این روزها در حال برگزاری مراسم رای گیری از طریق فضای مجازی  هستیم.

رفتار عده معدود از هنرمندان را نباید پای تعهد جامعه هنری کشور نوشت

معاون هنری حوزه هنری با بیان انکه متأسفانه طی چند وقت اخیر بیشتر شاهد بازتاب اخبار تلخ و منفی در حوزه رسانه‌ای کشور به دلیل شیوع ویروس کرونا و جان باختن تعدادی از هم‌وطنانمان بودیم؛ ضمن تقدیر از فعالیت پزشکان و پرستاران در خط مقدم مبارزه با ویروس کرونا ابراز امیدواری کرد در آینده‌ای نزدیک با شکست این ویروس شاهد بازگشت شرایط عادی به جامعه و ازسرگیری رفتارهای عمومی در کشورمان باشیم.

وی یادآور شد: تردیدی وجود ندارد که هنرمندان به‌عنوان مهم‌ترین و تأثیرگذارترین الگوهای فرهنگی در جامعه شناخته می شوند و نباید فعالیت صادقانه و دغدغه‌مند آن‌ها را در مسیر توسعه فرهنگی به پای چند خبر و یا حاشیه رفتار عده‌ای معدود از جامعه هنری کشورمان گذاشت. از این نکته نیز نباید به سادگی گذشت که تجلی منشور گفتمان هنر انقلاب  را می‌توان در فعالیت هنرمندان متعهد، مخلص و دغدغه‌مند در عرصه توسعه فرهنگی کشورمان خاصه با پیش‌زمینه هنر انقلاب رصد کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آغاز فروش آنلاین فیلم ـ تئاترهای پُرمخاطب – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیر یک سامانه فروش بلیت تئاتر و موسیقی ، از برنامه ریزی برای فروش آنلاین فیلم ـ تئاترهای پُرمخاطب خبر داد.

به گزارش سینماپرس، محمد عمروآبادی مدیر سامانه فروش بلیت تیوال از برنامه ریزی برای فروش آنلاین نمایش های پر مخاطب خبر داد و ضمن بیان این مطلب، گفت: تا هفته آتی چند نمونه از این فیلم تئاترها در سامانه بارگذاری و بلیت فروشی آنها اطلاع رسانی خواهد شد.

وی در ادامه افزود: این فرآیند در راستای کمک به هنردوستان در ایام در خانه ماندن برای شیوع کرونا برنامه ریزی شده و امید می رود که در آینده نیز توسعه پیدا کند.

عمروآبادی اظهار داشت: از هفته آتی ۱۰  تا ۱۵ نمونه از کارهای پرمخاطب با رایزنی مناسب برای همه بارگذاری و مخاطبان می توانند با شرایط بلیت تماشای آنلاین کارها را تهیه کنند.

وی همچنین عنوان کرد: همچنین برنامه ریزی برای برگزاری آنلاین کارگاه های آموزشی هنری نیز به زودی صورت خواهد گرفت

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آغاز نگارش فصل دو «حکایت های کمال» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تهیه کننده سریال «حکایت های کمال» گفت: این روزها مراحل مقدماتی برای نگارش این سریال در فصل دو را شروع کردیم.

به گزارش سینماپرس، «محسن شایانفر» تهیه کننده سریال «حکایت‌های کمال» در گفت‌وگو با فارس، درباره ادامه این سریال در فصل دو گفت: برنامه ریزی هایمان را انجام دادیم و اگر همه چیز طبق روال پیش رود تا یک ماه دیگر درباره تولید تصمیم گیری می کنیم.

وی ادامه داد: این روزها مراحل مقدماتی نگارش فصل دو این سریال را شروع کردیم.  

این تهیه کننده با بیان اینکه احتمال دارد تا این سریال را با سر و شکلی دیگر در شبکه نمایش خانگی بسازیم، افزود: گزینه اولمان ساخت سریال برای سازمان صداوسیما است اما از سمت شبکه های رسانه های تصویری نیز پیشنهاد تولید این سریال را در شبکه خانگی هم داریم.

به گزارش فارس، تصویربرداری این فصل مثل فصل قبلی در شهرک سینمایی غزالی مقابل دوربین می‌رود و گروه تولید از نظر لباس و لوکیشن تامین هستند. همچنین بازیگران این فصل از بازیگران فصل‌های قبلی هستند و تغییری در ترکیب بازیگران اعمال نخواهد شد.

فصل نخست سریال «حکایت‌های کمال» در ۳۱ قسمت توسط سیما فیلم تهیه و از شبکه دو سیما پخش شد.

محمود پاک نیت، شهره لرستانی، حمید ابراهیمی، محمدرضا شیرخانلو، سولماز غنی، علی مسلمی، شهرام عبدلی، بیژن بنفشه خواه، یوسف صیادی، امیر نوری، فلورنظری، بیتا خردمند، سیروس میمنت، مهرداد ضیایی، مختار سائقی، اکبرسنگی، آرش نوذری، داریوش سلیمی، سعید پیردوست، عباس محبوب، بهشاد مختاری، حسین چنگی، فریده دریامج، تقی زنجانی، حمید صفایی و شهربانو موسوی، به همراه هنرمندان خردسال امیرحسین کافتری، همراز اکبری و محمدحسین بلوکات از بازیگران این سریال بودند.  

این سریال روایتی از دهه ۴۰ است و اقتباسی از رمانی به همین نام نوشته محمد میرکیانی محسوب می شود که قهرمان داستان یک نوجوان به نام کمال است. صلح میرزایی تاکنون سریال‌های «پنجره»، «رخصت» و «دختری به نام آهو» را برای تلویزیون ساخته است. سریال «هست و نیست» جدیدترین سریال محسن شایانفر در حوزه تهیه‌کنندگی هم زمستان گذشته به کارگردانی حسین سهیلی زاده از شبکه دو پخش شد.

سایر عوامل اصلی پروژه عبارتند از: نویسندگان: نسیم عرب امیری، آزاده محسنی، کریم خودسیانی، سید حسین امیرجهانی، دستیار تهیه:علی اصغررضایی، مدیر تصویربرداری:ناصرمحمودکلایه، تصویربردار:ناصربیک زاده، صدابردار:وحیدسلطانی، طراح هنری: غفار رضایی، طراح صحنه: فرهادعزیزی فرد، طراح لباس: مهناز نوروزی، طراح گریم:بابک شعاعی، آهنگساز: فردین خلعتبری، صداگذاری و میکس: محمود موسوی نژاد، جلوه های ویژه: حمیدرسولیان، طراح بدلکاری: علیرضافتحی، دستیار کارگردان: امیر سلیم خانی، مدیر تولید: سعیدکنگاورنظری، برنامه ریز: حامدصلح میرزایی، تدوین: شادی شایانفر، امورمالی: ابراهیم تفرشی، منشی صحنه: بیتا ارسطویی، مدیرتدارکات: مهدی آقامحمدی، عکاس و تصویربردار پشت صحنه: فرامرز بیات و مشاور رسانه‌ای: هادی داداشی.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

گزارش سینمای ۹۹ سانسور واقعیات و ارزش‌ها – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: دو سالی بود که «مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری» به‌عنوان نهاد بالادستی و یکی از مهم‌ترین ارگان‌های دولتی، تحلیل نسبتاً جامعی از فیلم‌های دوره‌های مربوطه جشنواره فیلم فجر در مورد وجود و میزان پارامترهای مهم فرهنگی و سبک زندگی ایرانی/ اسلامی در آن فیلم‌ها انتشار می‌داد.

به گزارش سینماپرس، سنتی معمول و رایج است که پس از هر دوره از جشنواره فیلم فجر از سوی منتقدین و کارشناسان سینمایی و فیلمسازان و مراکز تحقیقاتی و پژوهشی و برخی موسسات و ارگان‌های فرهنگی و هنری، نوعی جمع‌بندی و تحلیل کلی نسبت به پارامترهای مختلف اجتماعی، سیاسی، تاریخی، فرهنگی و اقتصادی از مجموعه فیلم‌های آن دوره جشنواره ارائه شود که به هرحال بخش مهم و تعیین‌کننده‌ای از برنامه اکران سال بعد محسوب می‌شوند. برهمین روال دو سالی بود که «مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری» به‌عنوان نهاد بالادستی و یکی از مهم‌ترین ارگان‌های دولتی، تحلیل نسبتاً جامعی از فیلم‌های دوره‌های مربوطه جشنواره فیلم فجر در مورد وجود و میزان پارامترهای مهم فرهنگی و سبک زندگی ایرانی/ اسلامی در آن فیلم‌ها انتشار می‌داد.
در دوره‌های ۳۶ و ۳۷ جشنواره فیلم فجر، گزارش‌های مبسوط «مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری» با نگاهی دقیق و موشکافانه و تیزبین، جزییات فرهنگی و سبک زندگی ایرانی/ اسلامی را در فیلم‌ها رصد کرده و با تحلیل و تبیین محتوایی و ساختاری به نقد آن فیلم‌ها پرداخته و کلیت هر دوره جشنواره فیلم فجر را زیر ذره‌بین نقد از نگاه جامعه شناختی و فرهنگ ایرانی اسلامی می‌برد.
همین موضوع، تعجب و حیرت اهل فن و ناظران فرهنگی را برانگیخته بود که چگونه یک نهاد عالی دولتی، این‌چنین بی‌محابا به نهادهای زیر دستی، انتقاد می‌کند و دستاورد آنها را خارج از خط مردم و انقلاب و منافع ملی می‌خواند اما آن نهادهای پایین‌تر، کک‌شان هم نمی‌گزد. در واقع این نهاد بالاتر می‌گفت این سینمایی که شما ادامه می‌دهید و هرسال برایش جشنواره برگزار می‌کنید و جایزه برایش درنظر می‌گیرید، سینمایی است که جامعه ایران و ایرانی را وارونه نمایانده و برخلاف واقعیت، تصویری مخدوش و سیاه و بحران‌زده از این جامعه ارائه می‌نماید اما آن نهاد پایین‌تر یعنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان سینمایی‌اش می‌گفتند خیر این‌گونه نیست که شما می‌فرمایید و سینمای ما بسیار سالم و درجه یک و سرشار از امید و نشاط است و سفیر بسیار خوبی برای جمهوری اسلامی در جشنواره‌ها و مجامع بین‌المللی به‌حساب می‌آید!!
اما امسال گویا آن تضاد آشتی‌ناپذیر مابین «مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری «و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان سینمایی، به نفع دومی‌حل شده و به قول معروف «کشتیبان را سیاستی دگر آمده است»!
امسال وقتی بعد از تعطیلات ایام عید نوروز، بالاخره گزارش «مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری» از سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر، انتشار یافت، مشاهده شد که گزارش یاد شده به طور کلی به لحاظ محتوا و ساختار و حتی لحن و بیان به کلی با دو گزارش قبلی متفاوت است. گویی اعتراضات و انتقادات به آن گزارش‌های گستاخانه کار خودش را کرده بود و در بخش سینمایی این مرکز (که اساساً نمی‌دانیم وجود داشته یا دارد و اعضای آن‌چه کسانی بودند) خانه تکانی اساسی اتفاق افتاده است و عذر آن تحلیل‌گران و استراتژیست‌های ناسازگار خواسته و یا به قول معروف دمشان چیده شده است!
برای اثبات این مدعا اشاره به برخی موارد محتوایی و ساختاری بی‌مناسبت نیست:
با دقت در دو گزارش قبلی «مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری» یعنی برای دوره‌های سی و ششم و سی و هفتم جشنواره فیلم فجر متوجه می‌شویم، هر دو گزارش از ساختار تحلیلی تقریبا مشابهی برخوردار هستند. به این معنی در هر دو گزارش، وجود و چگونگی حضور پارامترها و عناصر اصلی فرهنگ ایرانی اسلامی در فیلم‌های هر دوره به طور مجزا و تفکیک شده و با ذکر مثال مورد توجه قرار گرفته است. به طور مشخص عناصر یاد شده عبارتند از:
جامعه، خانواده، مرد ایرانی با تأکید بر وجه پدری، زن ایرانی با تأکید بر وجه مادری، انسان ایرانی، امید و پیشرفت، دین و اخلاق و … که وجود یا عدم وجود و چگونگی وجودشان در فیلم‌های دو دوره جشنواره در سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ مورد نقد و تحلیل گزارش «مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری» قرار گرفته است.
در این بررسی‌ها علاوه ‌بر بررسی حضور عناصر فوق و تبیین نگاه فیلم‌ها به این پارامترها، فاصله و دوری نگاه فیلمسازان و فیلم‌های مورد بحث درمورد عناصر یاد شده با آنچه در واقعیت جامعه و سرزمین ایران وجود دارد، به چالش کشیده شده و از این چالش نتایج جامعه شناختی و تاریخی و فرهنگی بیرون آورده شده است.
فی المثل در گزارش «مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری» از تصویر جامعه ایرانی در فیلم‌های جشنواره سی و ششم فیلم فجر آمده است:
«تصویر «جامعه ایران» در مجموع فیلم‌های جشنواره فجر ۹۶، تصویرِ جامعه‌ای «درهم»، «بی نظم»، «در آستانه اضمحلال» است و در آن «تضاد طبقاتی» به بیانی سطحی ارائه شده‌است؛ جامعه‌ای که هیچ نشانه‌ای از «گذشته افتخارآمیز» ندارد»
یا در گزارش یاد شده درباره تصویر «خانواده» در فیلم‌های جشنواره سی و ششم فیلم فجر و فاصله آن با واقعیت خانواده موجود در جامعه ایرانی چنین آمده است:
«… تصویر «خانواده» در فیلم‌های جشنواره
سی و ششم، تصویری «ناقص»، «در حال اضمحلال» و با صورتی «غیرطبیعی» است و این در حالی است که مطالعات تجربی در حوزه جامعه‌شناسی خانواده چنین تصویری از خانواده ایرانی به دست نمی‌دهد.»
همچنین نگاه اجتماعی فیلم‌های
سی و ششمین جشنواره فیلم فجر با این جملات تعریف شده بود:
«… در این فیلم‌ها اغلب شاهد آسیب‌ها و مسائل اجتماعی هستیم که در سبک و سیاقی عریان و در قالب نوعی «رئالیسم بسیار تلخ، کور و بی‌انتها» ارائه شده‌اند…»
گزارش جشنواره سال ۹۷ و اکران ۹۸
در گزارش پایان سال ۱۳۹۷ «مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری» درباره
سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر نیز تقریبا همان عناصر و پارامترهایی که در گزارش قبلی یعنی در سال ۱۳۹۶ و درباره جشنواره
سی و ششم فیلم فجر، پرداخته شده و تحلیل گردیده بود، مورد اشاره قرار گرفته و نقد و بررسی شده بود. همچنان نگاه گزارش با نگاه فیلم‌های جشنواره متفاوت بود و تصویری که فیلم‌های یاد شده از جامعه ایرانی و عناصر فرهنگی موجود درآن ارائه داده بودند را با واقعیات در تضاد و تفاوت شدید نشان می‌داد.
همچنان در گزارش دوم نیز وجود و حضور عناصری مانند: خانواده ایرانی، مرد و زن ایرانی با تکیه بر نقش پدری و مادری، دین و اخلاق، اسطوره‌ها، امید و پیشرفت و جامعه ایرانی مورد نقد و بررسی قرار گرفته و فاصله آنچه در قاب سینماگر جشنواره فیلم فجر به چشم می‌خورد با واقعیات جامعه دارای فاصله‌ای بعید دانسته می‌شد. به طوری که به طور خلاصه درباره رویکرد کلی آثار سینمایی جشنواره سی و هفتم فیلم فجر در آن گزارش آمده بود:
  «از امروز ایران تصویری یک سره سرد و سیاه دارند (و) از گذشته پیش از انقلاب خودشان و امروز غرب تصویری رمانتیک و روتوش شده دارند»!
در آن گزارش با ذکر مثال و با اشاره به جزییات فیلم‌های مختلف جشنواره سی و هفتم، در بخش‌های متعدد به مسائل مختلف جامعه ایرانی از نگاه این آثار پرداخته و اغلب آثار تولیدی این سینما را فاقد رویکردی مثبت و امیدوارانه و همچنین ملی و هویتمند ارزیابی کرده بود.
فی‌المثل گزارش یاد شده در بخش «ملت و دولت ایرانی» نوشته:
«… ایرانی که… (این فیلم‌ها) تصویر کرده‌اند، ایرانی است که شهروندانش زیر آوار مصایب و رگبار مشکلات نفس‌گیر عامل یا قربانی خشونت می‌شوند و از آلوده شدن به فساد و پول کثیف چاره‌ای ندارند…»
گزارش یاد شده تصویر «پدر و مادر ایرانی» در فیلم‌های جشنواره سی و هفتم و اکران ۹۸ را چنین شرح می‌دهد:
«… مردان و پدر ایرانی در سینمای جشنواره امسال، موجوداتی خشن، هوس‌باز، منحرف … که در بین فضولات انسانی دنبال کسب درآمد هستند… و (مادران) ناآگاه به دغدغه جوانان، غریبه با فرزندان، غیرعقلانی، خرافاتی، خائن در امانت، هوس‌باز و اغواگر، منفعل، غیرکنشگر، درگیر عاشقانه‌های دوران جوانی، بی‌توجه به وظائف مادری و … هستند…»
ضمن اینکه «خانواده ایرانی» به اذعان گزارش فوق در اکثر فیلم‌های جشنواره فجر ۳۷: «از هم گسسته، فاقد کارکردهای اجتماعی، نمودی از واپس ماندگی و دست و پاگیر…» معرفی شده بود.
گزارش جشنواره سی و هشتم
اما گزارش امسال «مرکز  بررسی‌های  استراتژیک ریاست‌جمهوری» از جشنواره فیلم فجر و دوره سی و هشتم آن، اساساً از جنس دیگری بود. دیگر خبری از آن پارامترها و عناصری که به ارزیابی حضور فرهنگ و ارزش‌های اسلامی/ ایرانی در فیلم‌های حاضر در جشنواره می‌پرداخت، نبود، دیگر اثری از سنجش میزان برخورد فیلم‌های جشنواره با مسائل اساسی فرهنگ ایرانی اسلامی و سبک زندگی ناشی از آن به چشم نمی‌خورد؛ مسائلی مانند نقش زن و مرد به عنوان مادر و پدر، ارزیابی خانواده، دین و اخلاق، جامعه ایرانی، امید و پیشرفت و … که در گزارش‌های قبلی نقش اصلی را داشتند و اساساً در قضاوت درباره یک پدیده فرهنگی به‌عنوان «مسئله ملی» تأثیر بسیار مهم و محوری می‌گذاشتند.
و به جای همه اینها گزارش «مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری» تحت عنوان «سینمای اعتراض» :
اولا فقط به یک موضوع «وضعیت کنونی کشور» (با احتساب چرایی و چگونگی تغییر آن) و تنها از نگاه فیلم‌ها و سینماگران پرداخته بود (گویی که سینمای این مملکت فقط و فقط وظیفه و تکلیف دارد که وضعیت کنونی کشور را از زاویه نگرش غالباً غیرتخصصی و غیرمسئولانه تعدادی سینماگر بازتاب داده و بس!) و کاری هم به صحت و سقم و واقعی بودن این نگاه‌ها و یا فاصله آنها با واقعیت جامعه نداشت.
در نتیجه همه سیاه‌نمایی و وارونگی و کژتابی و تحریف واقعیات جامعه که به طور معمول در فیلم‌های این سینما برجسته بوده و در گزارشات قبلی «مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری» درباره جشنواره فیلم فجر، به شدت مورد انتقاد قرار گرفته بود، این‌بار به‌عنوان حقایق موجود جامعه ایرانی مورد تأکید واقع شد.
دوم؛ در این بررسی یک بعدی فیلم‌ها درباره وضعیت کنونی کشور، برخلاف آن عناصر مشخص و معلوم و تعریف شده‌ای که در گزارشات قبلی وجود داشت، تعدادی پارامتر مطرح شد که سنخیت و تناسب چندانی هم با یکدیگر نداشتند مانند مذهب، تابوهای اجتماعی، فضای مجازی، سرمایه اجتماعی، فرآیند جهانی، هویت‌های محلی، محورهای غایب! و … و در ارزیابی حضور این عناصر در فیلم‌ها، تنها به فاصله جامعه با «حاکمیت» یا «حکمرانی» و یا آنچه «سیاست رسمی» خوانده شده بود، پرداخت!!
نکته قابل تأمل اینکه نویسندگان گزارش برای زیر علامت سؤال نرفتن دولت شان، به شکل
شیرفهم‌کننده‌ای در فرازهای مختلف گزارش یا بهتر بگوییم بیانیه حزبی خود، بر کلمه «حاکمیت و حکمرانی» تأکید کرده و حتی در جمله‌ای اصرار ورزیده که خطاب سینماگران جشنواره
سی و هشتم فیلم فجر از اعتراض به وضعیت موجود، به جز یک مورد، دولت نبوده و آنچه مورد اعتراض آنها قرار داشته، کل حاکمیت بوده است!
مثلا گزارش یاد شده درباره نگاه به سرمایه اجتماعی در فیلم‌های جشنواره سی و هشتم آورده است:
«… در فیلم‌های این جشنواره، جامعه «پرآسیب» به تصویر کشیده می‌شود. یعنی نه‌تنها «حکمرانی مرکزی» فاقد ابتکار، موجودیت و عاملیت لازم برای مداخله‌گری در وضعیت جامعه است، جامعه نیز با آسیب‌های متنوعی روبه‌رو است که از قضا مهم‌ترینان «کاهش اعتماد عمومی» و «امید به آینده» است …»
یا در یک نتیجه‌گیری شعاری و فرمایشی فیلم‌های جشنواره را با تمامی‌کاستی‌ها و نقایص نگرشی و دوری و فاصله‌ای که سینماگران و سینمای ما همواره با مردم داشته‌اند، «صدای فرهنگ عمومی» به‌شمار آورده و با جملاتی به شدت سیاسی و جناحی آن را با سیاست رسمی ‌در تضاد معرفی می‌کند. در این بخش آمده است:
«… اگر برآیند محتوایی و فرمی ‌فیلم‌های جشنواره در یک جمله، به ‌عنوان «صدای فرهنگ عمومی» قابل خلاصه کردن باشد و این جمله با تک جمله سیاست رسمی‌که یکی از مصداق‌های آن، برگزاری انتخابات مجلس یازدهم شورای اسلامی – که از قضا با برگزاری جشنواره تقریباً همزمان بود-  مقایسه شود، هم‌گرایی کمی‌دیده می‌شود… د.»!!
در بخشی دیگر از این نتیجه‌گیری گویی نویسندگان گزارش دیگر نتوانسته‌اند تأثیر خود را از القائات و تبلیغات شبکه‌های رسانه‌ای بیگانه پنهان کرده و تقریبا در اواخر گزارش به بلندگوی آن رسانه‌های خارجی بدل گردیده و به طور علنی شعار می‌دهند که:
«… فیلم‌های جشنواره، مخاطب را به نوعی عصیان از نرم‌های جامعه، میل ورزی بی‌انتها، خروج علیه وضعیت موجود و به چالش کشیدن پیش‌فرض‌های نهادهای مسلط فرامی‌خواند، حال آنکه سیاست رسمی ‌علاقه‌ای برای انعطاف از خود نشان نمی‌دهد و به حفظ ساختارها با رویه کنونی پافشاری می‌کند…»
در انتهای گزارش دیگر موضوع نقد و بررسی کاملاً به کنار رفته و فیلم‌های جشنواره به‌عنوان کلیت و همه واقعیت قلمداد شده و گویا کوچکترین خللی در آنها به چشم حضرات نیامده و در نهایت هم به‌صورت بیانیه و اعلامیه‌ای حزبی که ادبیات بسیار آشنای روزنامه‌های زنجیره‌ای داخلی و رسانه‌های زنجیره‌ای خارجی را دارد و گویی در یک میتینگ انتخاباتی خوانده می‌شود، هشدار به اغتشاش داده و می‌نویسند:
«… این یعنی با مصداق قرار دادن فیلم‌های جشنواره، بین «فرهنگ عمومی» و «سیاست رسمی»، تعارض‌ها و شکاف‌های بی‌حدوحصری قابل رصد است؛ شکاف‌هایی که نباید به‌سادگی از کنار آنها گذشت… در مجموع به ‌نظر می‌رسد جشنواره فجر در سه ساحت توصیف، تبیین و تجویز شرایط ایران، پیشنهادهای قابل توجه برای سیاستمداران و سیاستگذاران دارد، پیشنهادهایی که اگر شنیده نشوند می‌توانند الگوهای کنشگری جامعه را از آنچه … به تصویر کشیده شده است به سمت‌وسوی آنچه در فیلم‌هایی … بر پرده سینما آمد تغییر جهت دهند؛»
سند ۲۰۳۰
در گزارش از جشنواره فیلم فجر
اما به‌نظر می‌آید  القائات رسانه‌های بیگانه و تأثیر سیاست‌های ضد فرهنگی محافل معلوم‌الحال خارجی از جمله سند ۲۰۳۰ بر بیانیه‌نویسان گزارش فوق خیلی بیشتر از این مسائل بوده و حتی باعث برخی پرده‌دری‌ها و کنار نهادن تعارفات معمول شده است. از جمله در بخشی از این گزارش، مصرف ماریجوانا، همجنس‌گرایی، قمار و هیجان هدونیسم، ازدواج سفید و فحشاء، ارتداد و تغییر دین و همچنین روابط نامشروع به‌عنوان «پیشروی‌های آرام سینمای ایران در تصویر آزادی‌های اجتماعی و سبک زندگی‌های متکثر» تفسیر شده است!!
همچنین برخی از این آسیب‌های رفتاری و کنش‌های ضد اخلاقی و فساد و فحشاء مانند همجنس‌گرایی و ارتداد و قمار و … مثبت تلقی شده و نوعی «گذار از مرکز و تلاش برای گفت‌وگو با فرایندهای جهانی» یا تلاش برای ارتباط با جشنواره‌های بین‌المللی، به شمار آمده است!!
البته کم سوادی و بی‌تخصصی نویسندگان این گزارش بیانیه‌گونه، در جای جای آن به چشم می‌خورد و بعضا نشانگر آن است که حضرات از کمترین سواد سینمایی در نقد و تحلیل فیلم و سینما بی‌بهره بوده‌اند. فی‌المثل تلاش برای «گفت‌وگو با فرآیندهای جهانی» را به رابطه با خارج مربوط دانسته و تعابیر مضحک و مسخره‌ای در تعمیم این ویژگی به برخی فیلم‌ها به کار بسته‌اند که بیشتر به تفسیرهای فضایی برخی «عشق فیلم‌ها» ی تازه به دوران رسیده شبیه است که دو شماره یک مجله سینمایی را خوانده‌اند! یا بدون آنکه تعریف مشخص و روشن و علمی‌از «فمینیسم» داشته باشند
به طور کودکانه‌ای فیلم‌های جشنواره امسال را «فمینیستی‌تر» خوانده‌اند!!
و از همه بامزه‌تر ارتباط فیلم و به زعم نویسندگان گزارش اعتراض درون برخی فیلم‌ها با اغتشاشات مورد نظر آقایان مثل فتنه ۸۸ و دی ماه ۹۶ است! مثلا همه چشم و گوش و عقل خود را به ‌اشارات مستقیم و بسیار
«آی‌کیو» شکن فیلم «خروج» در اعتراض مستقیم و بی‌پروا به دولت یازدهم و دوازدهم و شخص رئیس آن، بسته و با به‌کارگرفتن حداکثر توان هوشی خود، عناصر تصویری آن فیلم را مرتبط با فتنه ۸۸ یا به قول خودشان مناقشات سال ۸۸ دانسته‌اند!
*کیهان

مشاهده خبر از سایت منبع