X

بایگانی فینال

دفتر سینمایی

«لیبرالیسم فرهنگی» و «بی عدالتی اقتصادی» دوقلوهای جدانشدنی! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فاش شدن حمایت گروهی از سینماگران و سینمایی‌نویسان که همه آنها کم و بیش گرایش به لیبرالیسم فرهنگی دارند، از یک مفسد اقتصادی گرچه یک اتفاق سیاه محسوب می‌شود.

به گزارش سینماپرس، فاش شدن حمایت گروهی از سینماگران و سینمایی‌نویسان که همه آنها کم و بیش گرایش به لیبرالیسم فرهنگی دارند، از یک مفسد اقتصادی گرچه یک اتفاق سیاه محسوب می‌شود، اما همچون یک درد، ابتلای سینمای ایران به یک بیماری خطرناک را هشدار می‌دهد. این بیماری، سال‌هاست که به جان سینمای ما افتاده و هر روز جان آن را می‌کاهد. این بیماری، مثل یک ویروس از عرصه سیاست وارد فضای فرهنگی کشورمان شده است و اگر جلوی آن گرفته نشود، موجب سرایت آن از مجاری فرهنگی به افکار و مرام مردم خواهد شد.
اولین بار، پس از برگزاری دهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی و اوائل سال ٩۵ بود که اصطلاح «پول‌های مشکوک» وارد  ادبیات سیاسی ایران شد. در آن مقطع، فاش شد که برخی از افراد، عضویت در فهرست پیروز در انتخابات را خریده بودند! اما این فساد خیلی زود از عرصه سیاسی وارد فضای فرهنگ و هنر کشور هم شد. از همان ایام، یعنی از سال ٩۵ اصطلاح «پول مشکوک» برای‌ اشاره به دستمزد نجومی برخی بازیگران در پروژه‌های سینمایی، رواج یافت. البته از آنجا که منبع و واسطه این‌گونه پول‌ها خیلی زود آشکار شد و دیگر ابهام و شکاکیتی در کار نبود «سرمایه آلوده» و
«پول کثیف» جایگزین اصطلاح منابع مالی مشکوک شد.
افشای نامه و نام گروهی از سینماگران در حمایت از یک اختلاسگر محکوم به زندان، پرده جدیدی از مانور و قدرت‌نمایی صاحبان پول‌های آلوده در سینما محسوب می‌شود. این اتفاق-  امضای نامه‌ای برای همدلی و غمخواری جمعی از اهالی سینما با یک مفسد اقتصادی-  در نگاه اول، اتفاق تکان‌دهنده و دور از باوری به‌نظر می‌رسد. چرا که توقع عموم مردم از این قشر، فرهیختگی و دادخواهی است. در باور بسیاری از مردم نمی‌گنجد، فیلمسازهایی که آثارشان مملو از شعر و شعارهایی درباره آزادگی و حقوق انسانی است، یک‌باره خواستار آزادی یک مفسد اقتصادی شده‌اند که حق و حقوق گروهی از انسان‌ها را خورده است!
اما برای آن‌هایی که مسائل و مصائب سینمای این کشور را رصد می‌کنند و از زیر و بالای آن خبر دارند و پشت صحنه‌ها و جریانات را می‌شناسند، این اتفاق، چندان دور از انتظار نبوده و نیست.
متأسفانه چند سال است که افرادی چون محمد امامی ‌و مشابهان او، به ماجراجویی در سینما مشغول هستند و مناسبات تازه‌ای را در پشت پرده سینمای ایران افزوده‌اند. طی سال‌های اخیر همگام و همراه با گسترش  «ولنگاری فرهنگی» شاهد نوعی از ولنگاری اقتصادی هم در سینما هستیم، به این‌ترتیب که برخی از صاحبان سرمایه‌های کلان و بعضا ناسالم، بدون هیچ سابقه و رزومه‌ای در هنر هفتم، صرفا به واسطه قدرت مالی، به نقش‌آفرینان مهمی ‌در عرصه سینما تبدیل شده‌اند. برخی از سرمایه‌دارهای غیرسینمایی حتی در فروشگاه‌های عظیم خودشان، پردیس سینمایی هم راه انداخته‌اند و با اکران فله‌ای و گسترده فیلم‌های سخیف، باعث رشدونمو این نوع فیلم‌ها شده‌اند. کار به‌جایی رسید که حتی یک دلال در عرصه
بیت‌ کوین که سابقه فعالیت غیرقانونی در حوزه قمار و شرط‌بندی هم داشت، به‌عنوان تهیه‌کننده و سرمایه‌گذار وارد عرصه سینما شد! تعداد قابل توجهی از فیلم‌ها طی دو سه سال گذشته، با سرمایه‌گذاری او ساخته شدند.
با وجود همه انتقادات از خطر ویرانگر این جریان اقتصادی در عرصه فرهنگ، اما به‌خاطر خلأ قانون ممانعت از ورود سرمایه‌دارهای زالوصفت و عدم نظارت بر آن‌ها، پای اختلاسگرها هم به این عرصه باز شد و بعضی سینماگران به مصرف پول آنها معتاد شدند! به این‌ترتیب برخی از سریال‌های شبکه نمایش خانگی و آثار سینمایی با حمایت افرادی ساخته شدند که منبع آن‌ها، پول اختلاس شده از فلان صندوق ذخیره و فلان بانک بود!
در توجیه چنین جریانی، عده‌ای گفتند که کل بودجه تزریق شده از سوی این افراد به سینما، از چند برج در شمال تهران کمتر است! برخی نیز پا را فراتر نهادند و اختلاسگرهای سینما را خادمان فرهنگ و هنر نامیدند!!
غافل از اینکه، کار فرهنگی و هنری با سرمایه‌هایی که رسما حکم «پول حرام» را دارند، ولو به اندازه چند ریال ناقابل، تأثیری معکوس در پی دارد. حداقل نتیجه ورود پول‌های کثیف و اختلاس شده این است که در این سینما، کمترین واکنش به فساد اقتصادی نمی‌شود و درمقابل هر سال ده‌ها فیلم با مضامین ضدملی و ضددینی تولید می‌گردد. در سینمایی که فیلم‌هایش با پول آلوده ساخته شود و برخی بازیگرانش، برای چند دقیقه حضور دستمزد میلیاردی بگیرند، مطالبات مردم جایگاهی ندارد. در چنین فضایی، تعداد فیلم‌های ارزشی و انقلابی کمتر و کمتر می‌گردد و…
نامه حمایت از یک اختلاسگر که امضای تعداد زیادی از سینماگران – از کارگردان و تهیه‌کننده گرفته تا منتقد و روزنامه‌نگار سینمایی-  را برخود دارد، نشانه تشکیل یک شبکه گسترده در حمایت از لیبرالیسم فرهنگی است. این شبکه حتی منتقد و رسانه حامی‌ هم دارد. انتشار این نامه را می‌توان نوعی مانور قدرت‌نمایی صاحبان پول‌های آلوده در سینماست. این نامه نشان داد که حضور اختلاسگرها و صاحبان پول‌های آلوده در سینما نه تنها برای خدمت فرهنگی نبوده، بلکه هدفشان استثمار فرهنگ و هنر برای تطهیر خودشان بوده است. آنها درواقع، هنرمندان و چهره‌های مشهور را سپر قرار داده‌اند.
امضای نامه حمایت از یک اختلاسگر از سوی جمعی از چهره‌های سینمایی،تلخ و ناگوار به‌نظر می‌رسد، اما دردی است که یک بیماری خطرناک را برملا کرده است. مجلس، قوه قضائیه و همه دستگاه‌های نظارتی باید این ماجرا را یک فرصت و بهانه قرار بدهند و برای یافتن مجراهای فساد و رد و بدل شدن پول‌های آلوده، تمهیداتی بیندیشند و اتخاذ نمایند. حالا وقت آن است که با تعیین و تصویب و اجرای قوانین و مقررات، بساط پول‌های آلوده را از این عرصه جمع کرد؛ واقعیت را باید پذیرفت که نمی‌توان با «پول حرام» کار فرهنگی مفید و موثر انجام داد! این جریان، تنها به شکاف میان سینما و ارزش‌ها می‌انجامد و بی‌عدالتی را بین اهالی سینما افزایش داده است.

* کیهان (آرش فهیم)

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نماد تمام عیار ایوانجلیسم و فراماسونری در رسانه ملی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلم «ورود» (Arrival) ساخته دنیس ویلنوو ،در ژانر علمی‌تخیلی در سال ۲۰۱۶ اکران شد و نامزد جایزه بهترین فیلم و برنده جایزه بهترین تدوین صدا در اسکار نیز شد، ساعت ۲۳ دوشنبه ۲۵ فروردین از شبکه نمایش پخش شد.

به گزارش سینماپرس، فیلم «ورود» (Arrival) ساخته دنیس ویلنوو ، در ژانر علمی‌تخیلی در سال ۲۰۱۶ اکران شد و نامزد جایزه بهترین فیلم و برنده جایزه بهترین تدوین صدا در اسکار نیز شد، ساعت ۲۳ دوشنبه ۲۵ فروردین از شبکه نمایش پخش شد، فیلم ورود در برخی ‌ترجمه‌ها رسیدن نیز ‌ترجمه شده است، این فیلم داستان ۱۲ سفینه فضایی است که با ورود به زمین به علت عدم موفقیت انسان‌ها در برقراری ارتباط با این موجودات یک بحران گسترده زمین را  فرا می‌گیرد، چین و روسیه از پیمان اروپا خارج شده و آماده برخورد با این موجودات می‌شوند.
فیلم ورود را می‌توان ادای دین به استنلی کوبریک و فیلم اودیسه فضایی ۲۰۰۱ به‌ حساب آورد.
 دکتر لوئیس (امی‌آدامز) توانست با موجودات بیگانه ارتباط برقرار کند، در اثر این رابطه او زبان جهانی را فرا می‌گیرد و از آینده با خبر می‌شود. همچنین توانست به بعد دیگر زمان سفر کند؛ او دارای قدرت زبان‌شناسی و ارتباط با دنیاست. در یک سکانس می‌گوید انسان‌ها محکوم به نابودی هستند … مگر اینکه یاد بگیرند زبان را درک کنند.
در فیلم «ورود» سفینه مانند یک چشم و استوانه که نماد شیطان و فراماسونری است دیده می‌شود و به ‌عنوان نماد از آن استفاده شده است، فیلم سعی دارد چین و روسیه را عامل تمام جنگ‌های دنیا، و «موجوداتی هفت پا» را رهایی بخش دنیا معرفی کند و زبان واحد در دهکده جهانی را ابزار اصلی موفقیت می‌داند.
ارتباط با بیگانگان ظاهرا از دغدغه‌های‌ هالیوود بوده که از فیلم «ای تی» تا به حال سعی داشته‌اند انسان را با موجودات بیگانه و عجیب‌الخلقه آشتی دهند و آنها را دوست بشریت بنامند، اما در پس این دغدغه‌ها به رخ کشیدن آمریکا به‌ عنوان قدرت اول و ناجی جهان نهفته است.
لوئیس در ارتباط با ژنرال چینی با عبور از یک بعد به بعد دیگر در آینده بشریت را نجات می‌دهد، بیگانگان که نماد ‌ترس بشر از شیطان هستند باعث نجات بشر و صلح می‌شوند. دکتر لوئیس با کشف کلمات جدید به قدرت و بصیرت لازم و ادراک کامل می‌رسد.
حنانه دختر لوئیس در سن ۱۲ سالگی فوت می‌کند، نام حنانه مقدس است چون برعکس نیز حنانه خوانده می‌شود. تعداد سفینه‌های فضایی ۱۲ عدد هستند این عدد در فیلم چند بار تکرار می‌شود، مانند پیام دوازدهم ژنرال چینی، در بنی‌اسرائیل ۱۲ عدد مهمی ‌است که‌ اشاره به ۱۲ قوم و ۱۲ چشمه بنی اسرائیل و ۱۲ حواریون که تفکر ایوانجلیسم (صهیونیست‌های مسیحی) را در فیلم مشاهده می‌کنید. سفینه‌ها به منزله هدایت بشریت هستند تا صلح را در زمین جاری کنند. لوئیس از طریق زبان و نوشتار موجودات بیگانه (هپتادها) به بعد گذشته خود می‌رود و با درک و بصیرت به آینده می‌رود و دنیا را از جنگ حتمی‌ نجات می‌دهد، او تنها انسانی است که قادر به برقراری ارتباط کلامی ‌با موجودات بیگانه است.
پخش چنین فیلم‌هایی از صدا و سیما بدون نقد و تحلیل کارشناسی، می‌تواند با تأثیرات منفی بر مخاطب همراه باشد.

*کیهان

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آغاز ثبت اطلاعات فعالان سینمایی آسیب دیده از کرونا – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سامانه ثبت اطلاعات فعالان سینما که در اثر کرونا دچار آسیب شده اند آغاز به کار کرد.

به گزارش سینماپرس، سامانه ثبت اطلاعات فعالان سینما که در اثر کرونا دچار آسیب شده اند، پیرو مصوبه دولت درباره حمایت و جبران بخشی از خسارات ناشی از اشاعه ویروس کرونا با اولویت اعضای صنوف سینمایی آماده شده‌است.

متقاضیان می توانند تا چهارم اردیبهشت ماه با مراجعه به این سامانه به نشانی hemayat.samfaa.ir اطلاعات خود را ثبت کنند تا امکان بررسی درخواست آنان برای کارگروه مستقر در سازمان امور سینمایی و سمعی بصری فراهم ‌شود.

تعیین اولویت‌ها و میزان حمایت با توجه به اطلاعات دریافتی به تصویب کارگروه بررسی آسیب‌های کرونا در سینما خواهد رسید.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

احتمال بازگشایی «تئاتر شهر» از عید فطر + عکس – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: ضدعفونی گسترده سالن ها، فضاهای عبور و مرور و لابی های تئاتر شهر امروز انجام شد.

به گزارش سینماپرس، صبح امروز ضدعفونی گسترده تالارهای نمایشی، فضاهای داخلی، راهروها و محل های عبور و مرور و لابی سالن ها از سوی همکاران هلال احمر در مجموعه تئاتر شهر صورت گرفت.

پیش از این نیز چند مرتبه ضدعفونی در قالب های کوچکتری در تئاتر شهر صورت گرفته بود که بعد از آن هم سالن ها تعطیل و کارکنان نیز در مجموعه حضور نداشتند.

مجموعه تئاتر شهر نیز چون دیگر سالن های نمایشی تهران از سوم اسفند ماه فعالیتش به دلیل شیوع  کرونا لغو شد و تا امروز نیز هیچ نمایشی در سالن های آن اجرا نمی شود.

به گفته یکی از کارکنان تئاتر شهر از امروز قرار است فعالیت بخشی از کارمندان در مجموعه آغاز شود و این ضدعفونی گسترده به همین دلیل صورت گرفته تا با خیال راحت کارکنان فعالیت خود در سال جدید را آغاز کنند.

طبق پیش بینی ها سالن های نمایشی ممکن است پس از ماه مبارک رمضان و از عید فطر فعالیت خود را آغاز کنند اما هنوز هیچ یک از مسئولان این مسئله را تأیید نکرده و قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی نیز در این زمینه مطرح کرده که دستورالعمل باید از وزارت بهداشت و درمان برای بازگشایی سالن ها ابلاغ شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نوازنده دیوید بویی بر اثر کرونا جان باخت


نوازنده دیوید بویی بر اثر کرونا جان باخت

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تبریک «حجت الله ایوبی» به «عبدالحسین مختاباد» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: دبیر کمیسیون ملی یونسکو- ایران به عبدالحسین مختاباد برای کسب نشان طلای رقابت‌های ۲۰۲۰ جایزه جهانی موسیقی تبریک گفت.

به گزارش سینماپرس، حجت الله ایوبی که پس از برکناری از سازمان سینمایی به دبیر کمیسیون ملی یونسکو- ایران منصوب شده است؛ در پیامی ضمن تبریک به عبدالحسین مختاباد  برای کسب نشان طلای رقابت‌های ۲۰۲۰ جایزه جهانی موسیقی درخصوص کسب این افتخار جهانی نوشت:

عالم از ناله عشاق مبادا خالی

استاد ارجمند؛ هنرمند فرهیخته؛ جناب آقای عبدالحسین مختاباد

هنر اصیل و ماندگار، هنری است که سبب‌ساز سوق دادن آدمی به درنگ در عظمت خالق بی‌چون و جلوه‌های جاودان آفرینش گردد تا از این رهگذر روح و روان آدمی دمی رامش پذیرد.

بانگ و نوای هنرمند گرانمایه جناب استاد عبدالحسین مختاباد بی‌گمان در زمره الحان دلکش و دلاویز این مرز و بوم است.

به نمایندگی از سوی کمیسیون ملی یونسکو- ایران، موفقیت جنابعالی را در کسب نشان طلای جایزه جهانی موسیقی که افتخاری شایسته برای جامعه موسیقی ایران زمین است را صمیمانه تبریک می‌گویم.

سیدعبدالحسین مختاباد خواننده و آهنگساز ایرانی، نشان طلای رقابت های ۲۰۲۰ جایزه موزیک جهانی را برای اثر «از شرم در حجاب» بدست آورد. این نخستین بار است که یک ایرانی در این رقابت‌ها جایزه طلایی می‌گیرد.

جایزه جهانی موسیقی از سال ۲۰۱۱ تاسیس شده و هر ساله به نه نفر نشان طلا، به صد نفر نشان نقره و به ۵۰ نفر نشان برنز اعطا می‌کند و در طی همین مدت کوتاه توانست خود را به عنوان نهادی معتبر و بین‌المللی برای معرفی موزیسین‌های مستقل بشناساند.

سال گذشته «مسعود رضایی» جایزه نقره‌ای این رقابت‌ها را از آن خود کرده بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«نگاه» با صدای زنده یاد انور منتشر شد/ آهنگسازی امیر بهزاد


«نگاه» با صدای زنده یاد انور منتشر شد/ آهنگسازی امیر بهزاد

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

رضا داوود نژاد با «پشت کنکوری‌ها» به افغانستان می‌رود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سریال «پشت کنکوری ها» به‌زودی در جدول پخش کانال آی فیلم ۲ قرار خواهد گرفت.

به گزارش سینماپرس، سریال «پشت کنکوری ها» در فهرست سریال‌های آی‌فیلم ۲ در ماه رمضان قرار می‌گیرد.

با به پایان رسیدن فصل دوم سریال «بچه مهندس»، مجموعه کمدی «پشت کنکوری‌ها» به کارگردانی پریسا بخت‌آور برای مخاطبان آی‌فیلم در افغانستان و تاجیکستان پخش می‌شود.

رضا داوودنژاد، برزو ارجمند، رامین ناصرنصیر، علی صادقی، محمدرضا رضایی، سیروس گرجستانی، محسن قاضی‌مرادی، رضا بنفشه‌خواه و مریم امیرجلالی بازیگران اصلی این سریال هستند.

در خلاصه داستان این سریال آمده است: سیاوش عاشق و دل‌باخته دختری به نام مریم می‌شود و به خواستگاری او می‌رود؛ اما دختر برای ازدواج با او شرطی می‌گذارد و آن استخدام در یک اداره یا قبولی در کنکور است. سیاوش به مریم قول می‌دهد به هر طریق ممکن در کنکور  قبول شود و…

«پشت کنکوری ها» از یکشنبه ۷ اردیبهشت هر روز ساعت ۱۷ به وقت کابل و تهران و ۱۷:۳۰ به وقت دوشنبه تاجیکستان پخش می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

چهاردهمین جشنواره موسیقی جوان برگزار می‌شود؟


چهاردهمین جشنواره موسیقی جوان برگزار می‌شود؟

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

حضور معاون هنری و هنرمندان در کارگاه تولید ماسک


حضور معاون هنری و هنرمندان در کارگاه تولید ماسک

مشاهده خبر از سایت منبع