سینماپرس: میرطاهر مظلومی بازیگر و گوینده توانمند، این روزها با نقش دایی شفیع در کنار اهالی “نون.خ”، لحظات شادی را برای مردم فراهم کردهاند. او اعتقاد دارد که “نون.خ” فقط یک سریال نیست بلکه فرصتی برای شناخت فرهنگی اصیل و ناب با مردمانی بینظیر است.
به گزارش سینماپرس، این روزها “نون. خ” فصل جدیدی را به آنتن شبکه ۱ رسانده که حرفهایی از فرهنگ اصیل ایرانی میزند. شبهای زیبایی که مخاطب را به درههای زیبا، بیستون و بسیاری از مناطق دیدنی کرمانشاه و کردستان میبرد. در کنار نوری، کیوان، ادریس و کاووس، و خانواده “نون. خ” و اهالی این دیار، دایی شفیع با ماجراهای جدید به این جمع پیوسته و برای هم محتوای طنز دارند و هم صحنههایی جذاب و دلانگیز که هر هموطنی را ترغیب میکند هرچه زودتر به آن مناطق برود و از نزدیک آن زیباییها را به نظاره بنشیند.
میرطاهر مظلومی بازیگر نقش “دایی شفیع” قصه سعید آقاخانی کارگردان سریال “نون. خ” است او از تجربه و کار در کنار این سریال تلویزیونی یادداشتی را اختصاصی برایخبرگزاری تسنیم قلمی کرده است.
مشروح این یادداشت در ادامه از نظرتان میگذرد:
به نام خالق انسانیّت
قلمم را برمیدارم و مینویسم به عشق مردمان دیار “نون. خ” که برای من یادگاری است از زندگی با شما اهالی سختکوش و غیور کرمانشاه. دوستتان دارم به اندازه ستارههای تابناک آسمان کوهستانهای پُرصلابت کردستان زیبا. دوست داشتنم اما نارگونه است سرخ و آتشین و شفاف.
نسیم روحنواز صبحگاهی کوهستانهای اورامانات چه معنادار با نقش و نگارهای رنگارنگ پیراهنها و لچکهایتان بازی میکند! قلبم به درد آمد آن هنگام که زمین لرزید و کودکانتان بغض کردند؛ امّا مبادا که خاطرتان پریشان باشد و احساس تنهایی کنید!
شما تا ابد در قلبم هستید. تواضعتان، فروتنیتان و بزرگ منشیتان را میستایم آن زمان که دیده نشدید اما دم نزدید …! مبادا ناراحت باشید هرچند شما به من یاد دادید که میتوان سختکوش بود اما سخت نگرفت. چشمه از شما زلالی را میآموزد و اندیشه از شما بلوغ را یاد میگیرد. به راستی که کوهها مقابل صلابتتان سر تعظیم فرود میآورند … الحق که شما خود عشقید. کلمه کم آوردهام؛ بگویم صفا یا سادگی؟ بنویسم عشق یا صداقت؟ همدلی یا غیرت؟ نه؛ هیچکدام کافی نیست باز هم باید گفت؛ اما زبانم قاصر است. اصلاً هزاران هزار واژه به رنگدوستی و محبّت تقدیم به قلبهای پاک و اناریتان … قصّهها و ترانههای گوشنواز سرزمین و دیار شما هزاران سال است که در قلب و سینهمان حک شده است. شما نشان دادید که نه تنها در شادیها که در سختیها و غم هایی همچون حادثه ی تلخ زلزله ی کرمانشاه نیز همراه و یاور یکدیگرید.
“نون. خ ” برای من فقط یک سریال نیست؛ بلکه فرصتی بود برای شناخت فرهنگی اصیل و ناب با مرمانی بینظیر. ” نون. خ ” به من یاد داد که میتوان در عین تواضع، محکم بود همچون بیستون.
و تو ای سعید خان آقاخانی؛ چه هنرمندانه خوش درخشیدی! میدانی تو فقط یک کارگردان نیستی که عاشق دیارت هم هستی، عاشق کارت و دلسوز طنز ایران. آقا سعید بزرگوار و خلّاق، تو دلی کار کردی که ” نون. خ ” به دل ایرانیان نشست. دست مریزاد به خودت و گروه حرفهایات که الحق و الانصاف خوب و درست دور هم جمع شدید تا ” نون. خ ” را به تصویر بکشید.
ستودنی است حمایتهای مهدی فرجی و نگاه دغدغهمندش برای تهیه و تولید فیلم؛ تحسین برانگیز است کوشش های بیدریغ مدیر تولید و پشتیبانیهای مدیر تدارکات؛ مصطفی تنابنده کاربلد و شریف، مدیر برنامهریز توانمند وگروهش تکتک بیوقفه تلاش کردند؛ طرّاحی لباسهایی رنگارنگ و جذّاب چقدر همسوست با چیدمانها و دکور هنرمندانه صحنه که البته هماهنگ است با دکوپاژهای کارگردان!
چه هارمونی بیبدیلی بود بین صحنه و صداهای بینظیر مدیر صدابرداری با صداگذاریها و طنینهای زیبایش؛ امّا از تصاویر جذّاب و حرفهای دوربین مدیر تصویربرداری نیز هم هرچه بگویم کم است؛ مدیر صدابرداری عاشق جانجانان و صداگذار نجیب و طنینهای زیبایش.
چه گریمهای زیبایی بر چهره بازیگران نشست با ذکاوت و هنر دست بابک اسکندری؛ الحق که یادآور هنرنماییهای ارزنده نیاکانت است؛ البته متن فاخر و قلم امیر وفایی نازنین که فیالواقع آنی و لحظهای کافی است تا تراوشات ذهن سیّال و بازش را روی کاغذ پیاده کند.
و امّا شما بازیگران باصفا، مهربان و دوست داشتنی کّرد زبان، خسته نباشید! خداقوّت به توانمندی شما و هزاران هزار آفرین و احسنت به تلاشهایتان …! .مبادا پریشان خاطر باشید! نکند ناراحت و دلگیر باشید از هجوم نقدهای تند و تیز به اصطلاح مجازی و واقعی! اّما حقیقت چیز دیگری است … فضای واقعی آن لبخندی است که هر شب بر لبهای خانوادههای ایرانی مینشانید که واقعاً در این اوضاع و احوال بیسامان و پُر از نگرانی الحق که دلخوشی بزرگ ماست. “نون. خ ” بدون حضور شما معنا و مفهومی نداشت.
یادتان باشد دوستتان دارم از آن دوست داشتنهایی از جنس انار. تمام احساس و قلبم در طبق اخلاص تقدیم به شما باد …!
(سربلند باشید و سرافراز؛ با احترام دوستدار شما میرطاهر مظلومی)
سینماپرس: یکی از نشانههای جریانهای به اصطلاح ادبی معارض با دین و انقلاب اسلامی، گستاخی آنها در اهانت به ارزشهای اسلامی و مردم ایران و به رخ کشیدن الحاد یا ارتداد خود است.
به گزارش سینماپرس، عناصر و تفالههای این جریانهای معاند داخلی همواره مترصد نفوذ به عرصههای مطبوعات، سینما و رسانه ملی و…هستند تا ضمن کسب شهرت؛ راهی برای ترویج آثار و افکار خود بیابند.
یکی از این عناصر، مدتهاست که در بستر فضای ولنگار و متعفن مجازی وقیحانه به ارزشهای دینی و ملی و هنرمندان متدین اهانت میکند و نظام دینی را- همسو با رسانههای معاند- به خصومت با بشریت متهم مینماید!
سالها پیش این فرد که به واسطه نام یکی از برادران شاعر خود راهی به صدای جمهوری اسلامی یافته بود، به نگارش متن و قطعات نمایشی پرداخت اما از آنجا که عناد وی با ارزشهای دینی رنگ علنی یافت از رسانه ملی اخراج شد و از این به بعد وی دیگر هیچگونه احتیاطی در فحاشی نسبت به ارزشها در نظر نگرفت.
او رسما از فتنه آمریکایی و اسرائیلی ۸۸ حمایت کرد و بعد از رخداد حوادث مهندسی شده توسط دستگاههای جاسوسی دشمنان خارجی در سال ۹۶ و ۹۸ مخاطبان را دعوت به شورش علیه انقلاب و جمهوری اسلامی نمود.
از آنجا که این فرد لغزیده به جانب ارتداد همچنان با سوءاستفاده از نام برادر خود آزادانه و گستاخانه با جعل نام شاعر و نویسنده به هتاکی و پردهدری مشغول است؛ جا دارد که هدف بررسی دستگاههای نظارتی قرار گیرد و دستهای پشت پرده حامیوی شناسایی شوند. اینگونه عناصر قطعا حامل نشانههایی از پدیده نفوذند!
سینماپرس: محسن علی اکبری تهیه کننده سینما در پی انتشار ماده ۱۰ پیشنویس نظامنامه تهیهکنندگی از سوی سازمان سینمایی که در آن زمزمه هایی مبنی بر حذف شورای پروانه ساخت وجود دارد گفت: بنده با طرح حذف پروانه ساخت آثار سینمایی به شدت مخالفم و با تمام احترامی که برای هنرمندان کشور قائل هستم و معتقدم بسیاری از آن ها دلسوزانه تر از مدیران برای رشد و اعتلای فرهنگ و هنر کشور تلاش می کنند معتقدم شورای پروانه ساخت مانند گذشته باید جایگاه نظارتی خود را حفظ کند تا هر فیلمی تولید نشود.
تهیه کننده فیلم های سینمایی «استرداد» و «آن مرد آمد» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بی تردید حذف پروانه ساخت بر اساس میزان تولیدات تهیه کنندگان انحصار به وجود می آورد و شرایط ذکر شده برای این مؤسسات در نظام نامه تهیهکنندگی از جمله توانایی تولید سالانه ۲۰ فیلم شامل ۵ فیلم سینمایی، سابقه تولید ۲۰ و مالکیت حداقل ۱۵ فیلم سینمایی و… به شدت اشتباه است.
وی یادآور شد: مسأله حذف پروانه ساخت مبحثی است که در سینمای ایران سال ها روی آن بحث شده و کارهای کارشناسی سنگین هم برای آن انجام شده؛ تا جایی که بنده به خاطر دارم در آخرین خروجی این مبحث قرار شد تهیه کنندگانی که تنها مبادرت به تولید فیلم های ارزشی و انقلابی کرده اند و آثارشان در جشنواره فیلم فجر سیمرغ گرفته بتوانند فقط یک فیلم سینمایی را بدون پروانه ساخت تولید کرده و آن را به شورای پروانه نمایش ارائه نمایند.
این سینماگر ادامه داد: قطعاً اگر تولید فیلم توسط این افراد یا سایر تهیه کنندگان بیش از این افزایش پیدا کند و بحث کمیتی مطرح شود کاری بسیار غلط است و مسیری که مدت ها برای آن برنامه ریزی و فکر شده را مغشوش خواهد کرد و در نهایت به سرانجام درستی نمی رسد.
علی اکبری در پایان این گفتگو متذکر شد: بنده معتقدم بر اساس آخرین خروجی باید برای تهیه کنندگانی که در کارنامه کاری شان تنها تولید فیلم های ارزشی، اخلاقی و انقلابی به چشم می خورد تنها برای یک بار پروانه ساخت حذف شود. باز هم تأکید می کنم که حذف مادام العمر پروانه ساخت می تواند سینمای ایران را بیش از پیش به سوی انحطاط و نابودی بکشاند و باید جلوی این اتفاق نامبارک گرفته شود؛ مسئولان باید آگاه باشند که حذف پروانه ساخت مانع از نظارت جدی دولت بر محصولات فرهنگی می شود.
سینماپرس: محسن فاضلی عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران با انتقاد شدید نسبت به عملکرد ضدصنفی مدیران خانه سینما و عدم اهدای عیدی میلیاردی وزارت ارشاد به یکایک اعضای این نهاد گفت: آقایان پاسخ بدهند! اگر صنوف خانه سینما کارگری شده اند چرا از هیچ یک از مزایای وزارت کار بهره مند نیستند؟ بحث ما فقط نحوه توزیع عیدی نیست! ما صنف کارگری هستیم و مدیران خانه سینما باید از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی حمایت از یکایک اعضای خانه سینما را مطالبه کنند.
این منتقد پیشکسوت در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: اگر ما صنف کارگری شده ایم چرا سبدکالا نداریم؟ چطور با اصرار مدیران خانه سینما بسیاری از صنوف در ذیل وزارت کار ثبت شده اند اما از مزایای آن بی بهره اند؟ چرا وزارت کار چیزی به ما نمی دهد؟ بی شک همانطور که سندیکاهای کارگری از مزایای متنوعی برخوردار هستند اعضای صنوف کارگری خانه سینما هم باید از سبد کالا، عیدی، بن خرید، سبد ماه رمضان و… برخوردار باشند، مگر اینکه ثبت آن ها تنها عملی صوری بوده باشد!
وی ادامه داد: امروزه وضع معیشتی اهالی سینما بدتر از هر زمان دیگری است؛ بسیاری از هنروها و قشر ضعیف سینما بیکار و درمانده و بیچاره شده اند. اغلب اهالی سینما در تأمین معاش روزانه شان عاجز هستند. آقایان باید تدبیری برای رفع این اوضاع اسفبار کنونی که در شأن هنرمندان نیست داشته باشند.
فاضلی با بیان اینکه امروزه جدا از آقایان شاهسواری و اسعدیان که باید پاسخگوی تصمیمات شان باشند، دیگر مدیران و مسئولان هم باید به وضعیت سینماگران توجه کنند اظهار داشت: تکلیف اهالی سینما باید در مباحث کلان تر روشن شود. آقای صالحی بعد از این همه توئیت چه کاری می خواهند برای اهالی سینما انجام دهند؟ واکنش آقای انتظامی به وضعیت بحرانی زندگی سینماگران چیست و چرا تاکنون اقدامی مناسب در خصوص رفع بحران انجام نداده اند؟
این عضو خانه سینما سپس به شنیده شدن اخباری مبنی بر اعطای سبدکالا از طرف شهرداری به برخی سینماگران خاص اشاره و تصریح کرد: متأسفانه این سبدکالا هم بد توزیع شده و به دست کسانی که باید نرسیده است. من بسیار متأسفم که مسئولان هنرمندانی را که خانه نشین شده اند نمی بینند و در عوض به کسانی که نیاز مالی ندارند چنین هدایایی را می دهند. آقای حناچی اگر خیر بودند می بایست لیست کامل اعضای خانه سینما را می گرفتند و به هر ۵ هزار عضو این نهاد صنفی سبدکالا و یا بن خرید از فروشگاه شهروند را اهدا می کردند.
وی در خاتمه این گفتگو متذکر شد: من امیدوارم مسئولان در فکر این نباشند که با هم جنگ زرگری راه بیندازند و در نهایت هم چیزی عاید سینما و سینماگران نشود! از همین حالا می توان با تدبیر و درایت تا پایان سال جاری تمام جشنواره های سینمایی را ملغی کرد و بودجه حدود ۵۰-۶۰ میلیارد تومانی آن ها را به یکایک سینماگران اختصاص داد. بی تردید اختصاص این بودجه به اهالی سینما بسیار عقلانی تر از برگزاری جشنواره های بودجه بربادده است!