سینماپرس: طبق اعلام معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی با مخالفت ستاد ملی مقابله با کرونا، بازگشایی سینماها که پیشتر اعلام شده بود همزمان با عید فطر خواهد بود، منتفی شد.
به گزارش سینماپرس، محمدمهدی طباطبایینژاد معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی در گفتگو با مهر درباره آخرین تصمیمات درباره زمان بازگشایی سینماها گفت: سینماها در عید فطر بازگشایی نمیشوند ستاد کرونا هم هنوز به ما اجازه بازگشایی را نداده است و باید ببینیم موقعیت بعدی چه زمانی فراهم میشود.
وی ادامه داد: البته در میان شهرهایی که وضعیتشان از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا سفید اعلام شده است، آنهایی که سینما دارند یا امکان سینما سیار را دارند، میتوانند به این امر اقدام کنند ولی ما پیگیر بودیم بتوانیم در عید فطر بازگشایی کامل سینماها را با رعایت پروتکل داشته باشیم که این امر فعلا امکانپذیر نیست و سینماها همچنان بسته خواهند بود.
وی افزود: در حال حاضر ما با احتمالات مختلفی روبهرو هستیم و تلاشمان را میکنیم در این زمینه به جمعبندی برسیم. دکتر صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم پیشنهادات خود را که همان ضوابط ۱۵ گانه کارگروه آسیبهای سینما بود، به ستاد مقابله با کرونا دادند و آن دوستان هم بررسی کردند البته آنطور که من اطلاع دارم مجموعه ستاد مقابله با کرونا خودشان هم مطالعات بیشتری انجام دادهاند اما اینکه فعلا در عید فطر بازگشایی نخواهیم داشت، قطعی است. در مرحله بعد اولین احتمالات بازگشایی بعد از نیمه خرداد و یا پایان خرداد خواهد بود.
طباطبایینژاد بیان کرد: اگر نگاهی به بازگشایی سینماها در کشورهای دیگر هم بیندازیم متوجه میشویم که تقریبا همه شرایط ما را دارند. برای مثال در فرانسه ماه سپتامبر به این منظور اعلام شده یا استرالیا با شرایط محدودی بازگشایی را داشته است یعنی همه کشورها شرایط مشابهی دارند.
وی در پایان گفت: به تازگی ۲ تست تجمعی انجام شده که ستاد مقابله با کرونا باید جوابش را دریافت کند. در این صورت احتمال اینکه سینماها با قید رعایت پروتکل و محدودیت ظرفیت، بازگشایی شوند، برای نیمه خرداد به بعد وجود دارد. در حال حاضر هیچکدام از ما نمیتوانیم خبر قطعی درباره پایان تعطیلی سینماها بدهیم چون هیچ کس اطلاعی ندارد حتی خود ستاد هم به ما خبر قطعی نمیدهد. باید بازخوردهای بیرونی گرفته شود. برای مثال باید تعداد مبتلایان مشخص شود چون به تازگی تجمعات آزادتر شده و مساجد به طور محدود بازگشایی شدهاند بنابراین باید بازخورد این اتفاقات گرفته شود، اگر دیدند شرایط پرمخاطره نیست یک گام به جلو میروند و ممکن است در این مرحله سینما در اولویت قرار بگیرد.
فیلم های کوتاه «دیگری» ساخته سامان حسینپور و آکو زند کریمی و «تشدید» اثر شیرین صبور، جوایزی را از جشنواره بینافرهنگی ونیز دریافت کردند.
جشنواره بینافرهنگی ونیز Venice Intercultural، جایزه بهترین فیلم کوتاه بدون دیالوگ را به فیلم کوتاه «دیگری» بهکارگردانی سامان حسینپور و آکو زند کریمی و جایزه مستند با موضوع زن را به فیلم کوتاه «تشدید» ساخته شیرین صبور اهدا کرد.
جشنواره بینافرهنگی ونیز Venice Intercultural، بر این پایه که هر کشوری فرهنگ، هویت و جهانبینی خاص خود را دارد و این اختلاف گنجینهای باارزش در تجربیات زیستی نوع بشر به حساب میآید، اولین دوره خود را در ونیز برگزار کرد.
این جشنواره آثاری دارای جنبههای فرهنگی محلی و ملی را برای دستیابی به مفهوم بین فرهنگی و غنیسازی متقابل ارزشها، آداب و رسوم و سنتها، فراتر از همزیستی ساده، از سراسر جهان میپذیرد. فیلمهایی با موضوعاتی از قبیل روابط بین زنان و مردان، تحصیلات، نوجوانی، پیری، بیماری، همبستگی، خشونت، دوستی، رابطه با طبیعت یا سایر موضوعات گسترده مانند اینها که قطعا جنبههای مهمی از تعلق فرهنگی فیلمساز را در بر دارند، مورد توجه برگزارکنندگان این جشنواره است و برآن است تا با ایجاد بستری پرتحرک و پویا، افقهای تازهای را بازکرده و به راه خود ادامه دهد.
به دلیل همهگیری کروناویروس، فیلمهای برگزیده جشنواره در ونیز در یک سینمای روباز و با تدابیر بهداشتی در تاریخ ۲۹ می ۲۰۲۰ برابر با ۹ خردادماه برای عموم مردم نمایش داده خواهد شد. این اکران به صورت نمادین در یک قلعه متروکه تاریخی روی خواهد داد.
سینماپرس: در ابتدا پدیده اکران آنلاین آثار سینمایی به واسطه نبود قانون محکم کپی رایت و همچنین خطر قاچاق آثار ریسکی بزرگ محسوب میشد، اما خوشبختانه اکران آنلاین فیلم سینمایی خروج به عنوان نخستین فیلم اکران آنلاین در تاریخ سینمای ایران موفقیتآمیز بود.
با شیوع کرونا سینماهای سراسر کشور با تعطیلی طولانی مدت نزدیک به ۳ ماهه روبرو بوده است، تعطیلی که به اذعان بسیاری از اهالی سینما لطمات فراوانی را بر بدنه سینمای کشور به همراه خواهد داشت، نبود تولید در سینما طی ماههای گذشته بسیاری از سینماگران را با مشکلات فراوانی روبرو کرده است.
از سوی دیگر برخی از فیلمسازان معتقدند که فاصله طولانی مدت بین مخاطبان و سالنهای سینما فرصت خوبی برای تامل و تعمق بیشتر در ادامه راه این هنر خواهد بود، فرصتی که میتواند سینمای ایران را از جنبه گیشه زده خود دور کرده و به تولیدی آثاری دغدغه مندتر سوق دهد.
به گزارش سینماپرس، در این میان، اما برخی سینماگران از پای ننشسته و همچنان چراغ سینما را روشن نگه داشته اند، ابراهیم حاتمیکیا نخستین کسی بود که توانست با ایده اکران آنلاین فیلم سینمایی خروج راهی تازه به سوی آینده سینمای ایران باز کند.
در ابتدا پدیده اکران آنلاین آثار سینمایی به واسطه نبود قانون محکم کپی رایت و همچنین خطر قاچاق آثار ریسکی بزرگ محسوب میشد، اما خوشبختانه اکران آنلاین فیلم سینمایی خروج به عنوان نخستین فیلم اکران آنلاین در تاریخ سینمای ایران موفقیتآمیز بود، تا حدی که به سرعت صف طویلی از متقاضیان اکران آنلاین آثار سینمایی تشکیل شد.
فیلم سینمایی «طلا» ساخته پرویز شهبازی دیگر فیلمی بود که توانست راهی چرخه اکران آنلاین شود و این فیلم هم با موفقیت در پخش روبرو شد تا خیلی سریع نام فیلم سینمایی «زیر نظر» ساخته مجید صالحی به عنوان سومین فیلم چرخه اکران آنلاین معرفی شود. آثاری همچون پسرکشی، هایلایت و هفت و نیم دیگر آثاری هستند که به احتمال فراوان وارد این چرخه میشوند.
پدیده اکران آنلاین آثار سینمایی از جهات مختلفی قابل بررسی است، اما نکته مهم در قبال این نوع از اکران را باید به مناسبات مالی آن نسبت داد، هرچند به گفته بسیاری از اهالی سینما تماشای اثر در سالن سینما از حال و هوای دیگری برخوردار است، اما قرنطینه طولانی مدت نگرش بسیاری از افراد جامعه را نسبت به تماشای آثار سینمایی در سالن سینما عوض کرد.
پیش از این یک خانواده چهار نفره برای تماشای اثری سینمایی با نرخ بلیت متوسط ۱۵ هزار تومان میبایست تنها ۶۰ هزار تومان را برای تهیه بلیت اختصاص میداد، این مبلغ به انضمام هزینه رفت و برگشت و اغذیه بالاتر رفته و حدودا برای هر فرد ۳۵ تا ۴۰ هزار تومان به صورت حداقل در نظر گرفته میشود. حال اگر خانوادهای ۴ نفره قصد حضور در سالن سینما را داشت باید مبلغی معادل حداقل ۱۶۰ هزار تومان را در نظر میگرفت.
پس از استقبال از پدیده اکران آنلاین و همچنین رواج آن بین اقشار مختلف جامعه پس از نزدیک به ۳ ماه قرنطینه خانگی، این مدیوم در چرخه اکران بسیاری از هزینههای تماشای فیلم را پایین آورده به صورتی که یک خانوار میتواند تنها با تخصیص ۱۲ هزار تومان اثری سینمایی مورد علاقه خود را در خانه تماشا کند.
به همین منوال هر خانواده میتواند با کاهش نزدیک به ۱۴۰ هزار تومان از هزینهها اثر مورد نظر خود را تماش کند، از سویی دیگر پدیده اکران آنلاین میتواند به افزایش بی سابقه مخاطبان سینما کمک شایانی کند، شاید بسیاری از افراد یک خانواده اهل سینما رفتن نباشند، اما با تماشای آنلاین آن تمامی خانواده در کنار یکدیگر به عنوان مخاطب سینمای ایران محسوب میشوند.
براساس آخرین آمار ۸۴ هزار و ۴۰۰ بلیط در سه روز و ۲۱ ساعت به فروش رفته که درآمدی بیش از یک میلیارد تومان به همراه داشته است.
بنا بر این گزارش همچنان طبق معیارهای سنجش تعداد تماشاگر در شبکه نمایش خانگی یعنی درنظر گرفتن حداقل ۲/۵ تماشاگر به ازای یک بلیط، دسترسی ششساعته به محتوا و امکان تماشای خانوادگی، مجموع تعداد تماشاگران فیلم «خروج» را میتوان حداقل ۲۱۱ هزار نفر برآورد کرد.
نکته جالب توجه آنجاست که اگر ۲۱۱ هزار نفری که به تماشای خروج حاتمی کیا نشسته اند در سالن سینما این فیلم را میدیدند، این فیلم به فروشی معادل ۳.۱ میلیارد تومان دست یافته بود، هرچند شاید روی کاغذ این فیلم در سالن سینما به فروش بیشتری دست پیدا میکرد، اما بدون شک با شیوه اکران آنلاین تعداد مخاطب بیشتری را به خود جذب کرده است، اتفاقی که میتواند به آینده سینمای ایران کمک کند.
شاید حاتمی کیا هم با نگاه به این موفقیت با نوعی از آینده نگری ریسک اکران آنلاین خروج را به جان خریده تا حرکتش در سینما فراتر از یک اکران معمولی باشد، اقدامی که سالها بعد میتواند تاثیری فراگیر در چرخه اکران فیزیکی و آنلاین داشته باشد. زیرا شاید بسیاری از افرادی که تا به حال سینما نرفته باشند با تماشای فیلم در خانه به سینما علاقمند شده و بعدها از جمله مخاطبان سالنهایی کشور باشند.
*میزان
سینماپرس: مهلت ارسال تصویر آثار برای شرکت در نمایشگاه گروهی عروسک «لبخند زمین» که پیش از این ۳۱ اردیبهشت اعلام شده بود تا ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ تمدید شد.
به گزارش سینماپرس، نمایشگاه عروسک «لبخند زمین» در بردارنده عروسکهایی خواهد بود که از هر جنس و ابعادی به مفهوم «لبخندِ زمین» اشاره داشته باشد.
این نمایشگاه با حمایت شورای نظارت بر اسباببازی و مشارکت مرکز سرگرمیهای سازنده و بازیهای رایانهای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و استودیو عروسک نیلشید پس از پایان شیوع بیماری کرونا و عادی شدن شرایط جامعه برگزار خواهد شد.
بر اساس این خبر بر اساس فراخوان، عروسکهای این نمایشگاه باید خلاقانه، ابداعی و غیرکپی باشد و موادی که برای ساخت آنها استفاده میشود باید از پارچه، چوب، پاپیهماشه، انواع خمیر مجسمه، گل، گچ و ترکیبی از مواد در دسترس و بهویژه طبیعی و دوستدار طبیعت باشد.
در همین حال با توجه به تمدید مهلت علاقهمندان تا ۱۰خرداد ۱۳۹۹ فرصت دارند تا عکسِ عروسکهای خود را به شماره واتساپ ۰۹۹۱۲۴۷۸۷۶۷ ارسال کنند.
لازم به یادآوری است تاکنون ۵۰ اثر در بخش تخصصی ۴۵ اثر در بخش عمومی کودک و نوجوان و ۳۶ در بخش عمومی بزرگسال به دبیرخانه این رویداد رسیده است.
داوران بخش تخصصی فراخوان نمایشگاه «لبخند زمین» لیلا کفاشزاده، آزاده بیات، مژده دانشپژوه، ساغر لطفینژاد و نیلوفر جلیلوند هستند.
در عین حال قرار است آثار بخش تخصصی بعد از اتمام مهلت ارسال داوری و روز ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ اسامی پذیرفته شدگان اعلام شود که نشانی پستی و زمان برای ارسال اصل آثار متعاقبا اعلام خواهد شد.