X

بایگانی خرداد 10, 1399

دفتر سینمایی

واکنش شبکه سه به هنجارشکنی مای‌بی‌بی! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کوروش کمره ای مشاور مدیر شبکه سه گفت: «ویژه برنامه امشب این شرکت از شبکه ۳ پخش نخواهد شد.»

به گزارش سینماپرس، کوروش کمره ای مشاور مدیر شبکه سه در حساب توئیتری خود به روشنگری در زمینه هنجارشکنی شرکت تولیدی مای‌بی‌بی پرداخت و گفت: «ویژه برنامه امشب این شرکت از شبکه ۳ پخش نخواهد شد.»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

وقتی تهیه‌کنندگی تلویزیون به انحصار مدیران بازنشسته سازمان در می آید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تلویزیون این روزها با مشکلِ تهیه‌کنندگی مواجه است؛ جایی ضعفی در برنامه‌سازی یا سریال‌سازی می‌بینیم حتماً باید به دنبالش برویم که به چه کسی تهیه‌کنندگی واگذار کرده‌اند؟ البته برخی از قدیمی‌ها، این سؤال را دارند که چرا فقط به عده‌ای خاص کار می‌رسد؟

به گزارش سینماپرس، بسیاری از کارشناسان و منتقدین بر این باورند که در کنار فیلمنامه، طرح و ایده‌پردازی، تهیه‌کننده کارنابلد و حضور تکراری چند تهیه‌کننده خاص، مشکل اساسی سریال‌ها و برنامه‌های تلویزیونی است. تبعیضی که بسیاری از قدیمی‌ها را آزرده کرده و کماکان حضور پررنگ‌شان در برنامه‌سازی و سریال‌سازی تلویزیون به وضوح دیده می‌شود؛ انگار قدیمی‌های با تجربه کم‌کار و از جوانان جویای نامِ خوش‌ایده خبری نیست و تلویزیون در حصارِ چند تهیه‌کننده سریال و برنامه است.

امروز با نگاهی به برخی از سریال‌های بزرگ و یا برنامه‌های پربیننده ردّ پایی از تهیه‌کنندگانی را می‌بینیم که روزگاری جزو مدیران تلویزیون بودند و حالا یا بازنشسته شده‌اند و یا با ارتباط و روابط خاص کماکان نام‌شان در تیتراژ سریال‌ها و برنامه‌های تلویزیونی پرطرفدار و تحت سیطره سرمایه‌داران و اسپانسرها دیده می‌شود. حتماً قدیمی‌های با تجربه و جوانان خوش‌ذوقی وجود دارند که صداوسیما می‌تواند برنامه‌ها و سریال‌هایش را میان آنها تقسیم کند و کار فقط به عده‌ای خاص نرسد.

یکی از امتیازات این تقسیم عادلانه و تبعیض قائل نشدن، کیفیت کارها را نیز بالا می‌برد، خلاقیت و نوآوری را به تلویزیون برمی‌گرداند. دیگر شاهد طرح‌ها و سناریوهایی نیستیم که با رابطه به شوراهای خاص می‌رود و فارغ از فرآیندهای معمول اداری سازمان صداوسیما کارهایش به سریال‌ها و برنامه‌های نه چندان موفقی تبدیل می‌شود. چون آن شوراها با حضور برخی از تهیه‌کنندگان، کارگردانان و حتی نویسندگان خاص برگزار می‌شود.

باید این سد را شکست که فقط عده‌ای خاص همیشه باشند و به بقیه هم میدان داد. واقعاً مخاطب از این همه نگاه‌های یکسو و سلایقِ خاص و محدود خسته شده است و نیاز به باز شدن فضای سریال‌سازی و برنامه‌سازی هست. قابل تقدیر است که صداوسیما در همه شبکه‌ها سریال‌ و برنامه پخش می‌کند، در صورتی که زمانی مخاطب باید منتظر می‌ماند تا یک قسمت سریال را ببیند و حالا هر شب می‌تواند از شبکه‌های یک، دو و سه، سریال ببیند.

پخش هر شبی سریال تلویزیونی و تعدد برنامه‌های ترکیبی فارغ از متنوع بودن و توجه به مخاطب، یکسری معایب هم به‌دنبال دارد؛ از مهمترین آن می‌توان تعجیل در تولید، عدم توجه به محتوا، سوژه‌های تکراری و ناپختگی فیلمنامه و گاف‌های در ساخت و… اشاره کرد. نمونه بارز آن سریال‌هایی است که روی آنتن می‌رود و یا برنامه تلویزیون می‌شود. برنامه‌هایی که حتی برندند و فصل‌ها از حضورشان روی آنتن می‌گذرد اما تکرار پشت تکرار و نتوانسته‌اند آن تأثیرگذاری مطلوبی که باید روی مخاطب داشته باشند.

از طرفی برخی تهیه‌کنندگان جوان و جویای نام هم صاحب برنامه و یا سریال می‌شوند که به خاطر کارنابلدی و عدم اشراف روی آن ژانر و گونه نمایشی نتوانسته‌اند به توفیقی دست پیدا کنند. در حال حاضر برنامه‌هایی‌اند حتی با حضور مجری چهره و یا سلبریتی خاص هم نتوانسته‌اند راهی به جایی ببرند و فقط آنتن را معطلِ حضورشان کرده‌اند. اگر تهیه‌کننده‌ای برنامه‌ای درباره کتاب و کتابخوانی ساخته و مخاطبینی داشته، قرار نیست در هر ژانر و گونه دیگری بتواند برنامه‌سازی کند نباید انتظار تکرار موفقیت داشته باشیم. چون هر تهیه‌کننده‌ای برای هر نوع برنامه و سریالی ساخته نشده و اینجا نیاز است مدیران تلویزیون فقط با عده‌ای تهیه‌کننده خاص کار نکنند و در را به روی با تجربه‌های کم‌کار و جوانان‌ خوش‌ذوق و با استعداد باز کنند.

این مخاطب فقط به صداوسیما محتاج نیست و ابزارها و دریچه‌های مختلف رسانه‌ای به روی مخاطب باز است و خوراک‌های متنوع و کاربردی را بیش از همیشگی‌های تکراری می‌پسندد. اگر روند تولید خوراک‌های تکراری با اعمال نگاه‌های یکسویه ادامه پیدا کند نباید خیلی انتظارِ مخاطب پروپاقرصِ پای تلویزیون را داشته باشیم. مخاطب را باید با نگاه‌های متنوع و روشنگر نگه داشت؛ باز کردن فضا برای تهیه‌کنندگان متنوع، سازندگان و حتی نویسندگان جدید فرصت جدیدی را برای نمایش نگاه‌ها و دیدگاه‌های جدید در رسانه ملی فراهم می‌کند.

در این بلبشوی بیکاری، برخی از مدیران صداوسیما که دوران بازنشستگی را می‌گذرانند در جامه تهیه‌کننده، بهترین موقعیت‌های سریال‌سازی و برنامه‌سازی را بدست می‌آورند. به قولِ تهیه‌کننده‌ قدیمی که دوست نداشت نامی از او برده شود به این نکته اشاره کرد اتفاقاً تعداد این تهیه‌کنندگان کم و محدود نیست و همچون مافیا و جریانی روز به روز عرصه را بر تهیه‌کنندگان کاربلد و آزاد تنگ می‌کنند. این گروه از تهیه‌کنندگان به خاطر داشتن ارتباطات گسترده‌تر و به نوعی نفوذ بیشترشان در سازمان صداوسیما که شوراهای مربوطه در ساخت برنامه و سریال را به خوبی می‌شناسند و همه این‌ها دست به دست هم می‌دهد همیشه آنها باشند که بهترین‌ها را جلوی دوربین ببرند و سَرِ بقیه، بی‌کلاه می‌ماند.

در میانه رقابت‌های منفی و مخربِ شبکه‌ای، تهیه‌کننده‌ای که کاربلد هم نیست با استفاده از مجری صاحب‌نامی، این‌ شب‌ها برنامه روی آنتن می‌برد اما بدون خلاقیت و نوآوری خاصی، بر پایه جاافتادن آن مجری برای مخاطبین، شکست خورده‌اند؛ در واقع اتفاقی شده‌اند که هیچ سرمنزلی ندارد. چون شبکه‌ها به جز رقابت و کُرکُری‌های بچه‌گانه، دست به دامان هر نوع رفتار و اتفاقی روی آنتن می‌شوند و از کیفیت و محتوا فاصله می‌گیرند. مدیران ما باید بیاموزند پایشان را فراتر از دیده شدن در فضای مجازی و نظرسنجی سازمان صداوسیما قدم بردارند و به فکرِ “رضایت مخاطب” باشند.

باید ببینیم برای تلویزیون فرهنگ ملی و دینی و اعتلای اندیشه و رسانه اهمیت دارد یا جولان‌ بی‌فرهنگی‌ها و عرض اندام در فضای مجازی!؟ صداوسیمای جمهوری اسلامی که حکم دانشگاه را دارد و از سوی مردم بیش از هر رسانه‌ای مورد توجه است بیش از همه باید به مقوله فرهنگ اهمیت دهد. تلویزیون به جای توجه به عده‌ای خاص و اعمال نگاه‌های یکسویه، تسهیلات لازم برای ساخت برنامه‌ها و سریال‌هایی فراهم کند که با هدف حفظ و اشاعه فرهنگ دینی و ملی برای سریال‌سازان و تولیدکننده‌های برنامه را فراهم آورد.

زمانی توجه به ادبیات و هنر کهن در تلویزیون خیلی مورد توجه بود و برنامه‌های مختلفی درباره آنها ساخته شد که مورد توجه عموم نیز قرار گرفت. مصداق بارز آن مجموعه “مثل آباد” مرحوم رضا ژیان یکی از شاخص‌ترین مجموعه‌هایی بود که در حفظ ضرب‌المثل‌های ایرانی بسیار مؤثر بود. شاید اگر چنین مجموعه‌ای ساخته نمی‌شد، اکنون بسیاری از ضرب‌المثل‌ها از حافظه فرهنگی و ادبی مردم پاک نشده بود. شاید یکی از علت‌های فراموش شدن حفظ و اشاعه فرهنگ در تلویزیون ساخته نشدن برنامه‌ها و سریال‌های متناسب با این دغدغه‌ها، واگذاری تهیه‌کننده به عده خاص و پررنگ بودن حضور اسپانسرها و حامیان مالی در تلویزیون است. البته که برخی از مدیریت‌ها و سیاست‌های غلط هم مزید بر علت شده که ساخت آثار نمایشی که فرهنگ و آیین‌های ایرانی و اسلامی را نشان دهد، عقب بیفتد.

سیاستی که تلویزیون در کپی‌کاری از فرهنگ‌های غربی که نعل به نعل آن را روی آنتن می‌بینیم و هیچ بومی‌سازی اتفاق نیفتاده که اینها فرهنگ ایرانی و اسلامی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.   آسیب‌های زیادی به باورهای مردم زده و آنان را از ادبیات و فرهنگ کهن خویش دور کرده است. اسپانسرها نباید از اهرم مالی خود سوءاستفاده کرده و بر مدیران تلویزیون و خواسته‌هایشان فشار بیاورند تا فقط آنچه آنان اراده می‌کنند در تلویزیون تولید شود. کدام اسپانسری را در تلویزیون می‌شناسید که دنبال حفظ و اشاعه فرهنگ باشد؟ این تکه کلام بسیاری از مدیران دلسوز و تهیه‌کنندگان و هنرمندان دغدغه‌مند تلویزیون است که وقتی طرح‌شان را برای تصویب ارائه می‌دهند و به آنها می‌گویند اسپانسرتان کو؟ آنجاست که این جمله بالا را تکرار می‌کنند، کدام حامی مالی روی این طرح فرهنگی سرمایه‌گذاری می‌کند؟

یکی از این مجموعه‌هایی که سعی کرد در راستای فرهنگ دینی و ایرانی ساخته شود “حکایت‌های کمال” بود؛ گرچه این سریال با کاستی‌ها و ضعف‌هایی همراه بود. به بهانه معضل تهیه‌کنندگی و حضور عده‌ای خاص و انتقادات او به این اتفاقات و مشکلات فصل دوم “حکایت‌های کمال”، محسن شایانفر تهیه‌کننده پیشکسوت سینما و تلویزیون با خبرنگار تسنیم  گفت‌وگویی کرد.  

شایانفر با انتقاد از توجه تلویزیون به چند تهیه‌کننده خاص، تأکید کرد: متأسفانه امروز می‌بینم عده‌ای بیکارند که تجارب گرانبهایی دارند و جوانانی هم می‌توانند کارهای خوبی را برای تلویزیون تهیه‌کنند در کنارِ گودند و عده‌ای همیشه هستند و چند کار را با هم تهیه می‌کنند. این معضل باعث شده که تنوع سوژه و موضوع را کمتر ببینیم. من ۴۰ سال است در رسانه‌ملی و سینما فعالیت می‌کنم و شاهد فراز و فرودهایی در نوع مدیریت بوده‌ام. “خسته‌دلان” مصداق بارزی است که مخاطب را به یاد احادیث می‌اندازد.

وی با اشاره به سریال “ملکوت” ماه مبارک رمضان، تأکید کرد: وقتی در چند سال اخیر به سریال‌های رمضانی نگاه می‌کنم واقعاً جای موضوعات معنوی و مذهبی خالیست. ما “ملکوت” را تولید کردیم که به مرگ و قیامت می‌پرداخت. بازتاب‌های خوبی داشت و در کنار “زاینده‌رود” حسن فتحی و “جراحت” محمدمهدی عسکرپور یکی از بهترین‌های رمضان بودیم. من تهیه‌کننده “دزدان مادربزرگم” نباید تلویزیون با من اینگونه برخورد می‌کرد هنوز درگیر تسویه حسابِ تلاشگران “حکایت‌های کمال” باشم. سریالی که شهرکی به عنوان سرمایه برای تلویزیون به جا گذاشت. این تهیه‌کننده قدیمی خاطرنشان کرد: ریزش مخاطبِ تلویزیون دلیلش تعدد شبکه نیست بلکه یکی از آسیب‌های محرز، تهیه‌کنندگان همیشگی تلویزیون‌اند که در دامنه بسته‌ای قرار گرفته‌اند و کسی را راه نمی‌دهند. نیاز به تنوع ژانر، خلاقیت و نوآوری داریم و باید مخاطبین کارهای متنوعی را پای تلویزیون ببینند. کارها هم بین چند تهیه‌کننده می‌چرخد و بقیه کار نمی‌کنند یا به آنها کار نمی‌دهند. آنقدر کارهایی بوده که در شوراهایشان بدون تصویب مانده و مجوز ساخت نگرفته‌اند؛ دلیل آن ارتباط سالاری است.

وی با اشاره به اینکه تلویزیون بسیار خوش استقبال و بدبدرقه است، درباره پذیرفتن تهیه‌کنندگی سریال “حکایت‌های کمال” گفت: من اگر اسفندماه ۱۳۹۶ دوباره به تلویزیون آمدم بنابر خواست مدیریت فیلم کودک و نوجوان بود. آمدیم کار کردیم و چندین برابر هزینه کردیم تا کاری با کیفیت و لوکیشن جذاب و دیدنی در معرض دیدگان مخاطب قرار گیرد. فیلمنامه اپیزودیک ۳۰ دقیقه‌ای را به ۴۵ دقیقه سریالی تبدیل کردیم تا برای بیننده جذاب‌تر باشد. و کلی اتفاق دیگر که در برآوردهای سازمان صداوسیما دیده نشده بود و البته کاری که برای شهرک کمال کردم برای مجموعه‌ای ۱۵۰ قسمتی چند فصله بود اما الان هنوز تسویه حساب فصل اول “حکایت‌های کمال” باقی مانده و مسئولیت پرداخت را به شخصی دیگر واگذار کرده‌اند. این کار اصلاً حرفه‌ای نیست و حالا که شنیده‌ام قرار است فصل دوم این مجموعه را هم به تهیه‌کننده دیگری واگذار کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

معرفی مدیران نخستین جشنواره مجازی تئاتر عروسکی دانشجویان – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیران نخستین جشنواره بین‌المللی مجازی تئاتر عروسکی دانشجویان با رویکرد تئاتر عروسکی ایده محور معرفی شدند.

به گزارش سینماپرس، این جشنواره با رویکرد تئاتر عروسکی ایده محور و با همکاری و حمایت انجمن نمایشگران عروسکی خانه تئاتر، خانه عروسک، دانشکده هنرهای نمایشی و موسیقی پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران و موسسه فرهنگی هنری تماشاگان برگزار می‌شود.

پوپک عظیم پور، پژوهشگر و استاد دانشگاه به عنوان مسئول شورای سیاست‌گزاری، بهرام بهبهانی، کارگردان و استاد دانشگاه به عنوان استاد مشاور جشنواره و پیشنهاد دهنده جشنواره، سلما محسنی، اردهالی پژوهشگر و کارگردان تئاتر و استاد دانشگاه و مرجان پورغلامحسین کارگردان تئاتر به عنوان مسئولان امور بین الملل و امور کارگاه‌ها، زینب لک، کارگردان و پژوهشگر تئاتر و رسانه به عنوان مدیر رسانه و مهشید موسوی دانشجوی تئاتر عروسکی به عنوان دبیر جشنواره معرفی شدند.

از اعضای همراه کننده این جشنواره می‌توان به فریما رضاییان مدیر اجرایی، درنا رشیدزاده مدیر مالی، ملیحه جعفری مسئول روابط عمومی، کیانا شهروزی و حدیث تشنیزی به عنوان همکاران روابط عمومی و الیکا شفیعی به عنوان دستیار اجرایی می‌توان اشاره کرد.

گفتنی است، با توجه به استقبال از این جشنواره شورای سیاست گزاری بخش غیر دانشجویی (اساتید، پیشکسوتان و غیردانشجویان) را به این جشنواره اضافه کند و در این بخش از ۳ کارگردان بدون اولویت تقدیر خواهند شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ترور حاج عماد مغنیه در «کمین کفتار» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مستند «کمین کفتار» با موضوع روایت ترور حاج عماد مغنیه از زبان شخصیت‌های برجسته‌ای همچون سیدحسن نصرالله از شبکه یک پخش می‌شود.

به گزارش سینماپرس، در مستند «کمین کفتار» که توسط دفتر نمایندگی صداوسیما در لبنان تهیه شده است ضمن بررسی رابطه نظامی و عاطفی شهید سردار سلیمانی و شهید عماد مغنیه، تاثیر این ۲ فرمانده بزرگ  در اعتلای جبهه مقاومت و نقش رژیم صهیونیستی در ترور آنها  به نمایش گذاشته شده است.

در مستند سی دقیقه ای «کمین کفتار» که امروز ساعت ۲۰ : ۱۸ دقیقه پخش می شود، علاوه بر ماجرای ترور حاج عماد مغنیه به حوادثی چون جنگ داخلی لبنان، اشغال بخشی از این کشور توسط رژیم صهیونیستی، آزادسازی جنوب لبنان به دست مقاومت، جنگ ۳۳ روزه، ظهور تروریست های تکفیری در سوریه و عراق و ترور شهید سلیمانی اشاره شده است.

در این مستند علاوه بر پخش سخنان شخصیت های برجسته ای همچون «سیدحسن نصرالله» دبیرکل حزب الله لبنان، «سیدهاشم صفی الدین» رییس هیات اجرایی این حزب، و شیخ «مالک وهبی» از دوستان نزدیک حاج عماد مغنیه و سید حسن نصرالله، از اظهارات مسوولان بلند پایه آمریکایی و صهیونیستی  مانند ارتشبد «دیوید پترائوس»، ژنرال چهارستاره و بالاترین مقام نظامی ارتش تروریست آمریکا و رییس پیشین سازمان سیا، درباره تاثیر سپهبد قاسم سلیمانی در سرعت گرفتن و بالا رفتن توانمندی های مقاومت در لبنان، سوریه و عراق استفاده شده است.

حاج عماد مغنیه شامگاه ۲۳ بهمن ماه ۱۳۸۶ در دمشق و توسط یک خودروی بمب گذاری شده به شهادت رسید.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آغاز به کار خانه هنرمندان ایران از ۱۸ خردادماه


آغاز به کار خانه هنرمندان ایران از ۱۸ خردادماه

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آهنگساز «پدرسالار» برای «صفر بیست و یک» می نوازد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بهرام دهقانیارآهنگساز مجموعه تلویزیونی«صفر بیست و یک» به کارگردانی مشترک سیامک انصاری و جواد رضویان شد.

به گزارش سینماپرس، تصویر برداری مجموعه تلویزیونی «صفر بیست و یک» به کارگردانی مشترک سیامک انصاری و جواد رضویان و تهیه کنندگی مهدی فرجی در تهران ادامه دارد و بهرام دهقانیار، آهنگسازسینما و تلویزیون ایران ساخت موسیقی این مجموعه را بر عهده گرفته است.

بهرام دهقانیار پیش از این ساخت موسیقی  سریال‌هایی همچون «پدر سالار»، «خانه سبز»، «مرد هزار چهره»، «همسران»، «ویلای من»، «شبهای برره»، «کتاب فروشی هدهد» را در کارنامه خود دارد.

 مجموعه تلویزیونی «صفر بیست و یک» با فیلمنامه‌ای نوشته شبنم وثوقی و هدی ایزدی و با کارگردانی مشترک سیامک انصاری و جواد رضویان و تهیه کنندگی مهدی فرجی در چهارفصل برای پخش از شبکه سه سیما ساخته می‌شود 
 تاکنون حضور مهدی فخیم‌زاده، سروش جمشیدی، رویا میر علمی، نگار عابدی، آزیتا ترکاشوند، مریم شیرازی، افشین آقایی، پادینا کیانی، رحمت نوری، بازیگر کودک مهبدبیور به عنوان بازیگر قطعی شدت است.

 عوامل مجموعه تلویزیونی «صفر بیست و یک» عبارتند از شبنم وثوقی و هدی ایزدی(نویسندگان فیلمنامه)، سیامک انصاری، سید جواد رضویان(کارگردانان)، بهنام کریمی(مدیر تصویر برداری).

سیامک انصاری، سید جواد رضویان، مهدی فخیم‌زاده، سروش جمشیدی، رویا میرعلمی، نگار عابدی، آزیتا ترکاشوند، مریم شیرازی، افشین آقایی، پادینا کیانی، رحمت نوری از بازیگران این سریال هستند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

معرفی برگزیدگان شانزدهمین نمایشگاه حروف نگاری پوستر اسماءالحسنی


معرفی برگزیدگان شانزدهمین نمایشگاه حروف نگاری پوستر اسماءالحسنی

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

گزارش آقای مدیر از فعالیت های شبکه دو سیما – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محمدرضا جعفری جلوه از تغییرات در برنامه‌ها و بعضی از پست‌های مدیریتی شبکه دو گفت.

به گزارش سینماپرس، شبکه دوی سیما برای ماه رمضان سال ۹۹ کنداکتوری پر و پیمان تدارک دیده بود. برنامه‌های اجتماعی و گفت‌وگو محور در کنار برنامه ویژه کودکان که دغدغه‌های فرهنگی و محیط زیستی را دنبال می‌کند و در کنار اینها سریال «بچه مهندس» که توانست درصد رضایت بالایی را در مخاطبان به دست بیاورد. به همین بهانه با محمدرضا جعفری جلوه مدیر این شبکه گفت‌وگوی کوتاهی داشتیم تا از رویکرد این شبکه در ادامه سال ۹۹ باخبر باشیم. این گفت‌وگو را در ادامه بخوانید.  

امسال کرونا شرایط عادی تولید و پخش شبکه‌ها را دچار تحول کرد، با وجود این در ماه رمضان امسال کنداکتور رنگینی از شبکه دو دیدیم و گویا برنامه‌های جدید در شبکه دو در حال تولید است. درباره این برنامه‌ها و اتفاقات جدید در شبکه دو توضیح دهید.

به نام خدا. با آرزوی توفیق در طاعات و عبادات برای همه دلبستگان رمضان المبارک به ویژه شب‌های قدر که سپری شد و ان‌شاءالله که پربار و پرثمر بوده باشد و دریافت کافی و وافی از این ایام و لیالی برای مردمان خوب سرزمین‌مان حاصل شده باشد و نیز تبریک عید سعید فطر به همگان به ویژه در این شرایط سختی که با یک همه‌گیری در جهان روبه‌رو هستیم. این بیماری سخت و عجیب نوظهور که تجربه سهمگینی برای مبتلایان ایجاد می‌کند و عوارض متعدد و متکثر اجتماعی و اقتصادی و حتی فرهنگی در ابعاد مختلف مادی و معنوی در زندگی انسان داشته و دارد. به هر حال ایام پرکاری را در شبکه دو سپری کردیم در این دو سه ماه گذشته در زمستان ۹۸ و در بهار ۹۹. ما هم به عنوان شبکه دو و هم به عنوان جزء و عضو و بخشی از کلیت صدا و سیما و کلیت رسانه در تکاپو بودیم برای تولیدات بهتر و توفیقات قابل اعتنایی هم داشتیم، در زمستان ۹۸ درخشش سریال «از سرنوشت» که یکی از آثار خوب و ارزشمند سال‌های اخیر تلویزیون بود و اخیراً هم که در سال ۹۹ این تجربه تداوم پیدا کرده با «بچه مهندس ۳» که توانسته در اوج توفیق با مخاطب خودش پیوند بسیار خوبی برقرار کند و امیدواریم این توفیق همچنان مستمر باشد –البته دورنما هم این را به نحوی نشان می‌دهد – امسال بهار خاصی را گذراندیم. نوروز متفاوتی را سپری کردیم. در ابعاد مختلف کار رسانه سخت و پیچیده بود و هست. رسانه باید فشارهایی را که بر فضای ذهنی و عاطفی مردمی که گرفتار این همه‌گیری هستند و عوارض متعدد آن را لمس می‌کنند، جبران می‌کرد. کاری که بار آن بیش از همه دستگاه‌ها بر روش رسانه بوده است. الحمدلله در این زمینه با همه مضایقی که وجود داشت و سختی‌های کار، رسانه‌ هم تمام قد تلاش کرد و ما هم به سهم خودمان در شبکه دو توانستیم نوروز متنوعی را سپری کنیم. و در ادامه با دست خیلی پرتری وارد ماه مبارک رمضان شویم.

رمضان امسال شبکه دو بسیار متفاوت از سال‌های گذشته خودش بود. جدول پخش بسیار رنگین و متنوع و محترمی مشحون از برنامه‌های متناسب و ارزشمند از گروه‌های مختلف، داشت. یک جدول پخش وزین و متوازن و متنوع از آغازین ساعات سحر تا نیمه شب، گواه تلاش بسیار و گسترده و کیفی همکاران برنامه‌ساز ما در ارائه برنامه‌های تازه، متین و متفاوت با طعم‌های خاص خود که عناوین آن هم قابل ملاحظه  و ملموس بود. ما برنامه سحرگاهی خاص خودمان را داشتیم، «پگاه عاشقی»، این برنامه با فاصله ای پیوند می­‌خورد با برنامه موفق و صبحگاهی «در انتهای الوند» که امروز یکی از بهترین برنامه‌های صبحگاهی سیماست و اقبال مخاطب عام و خاص به ویژه  دست‌اندرکاران و مسئولان که خودخواسته به سمت این برنامه می‌آیند، گواه آن است. صبح‌گاهمان با چند برنامه دیگر تکمیل می‌شد تا نیمروز. باکس تکرار سریال شبانگاهی ما، همین سریال «بچه مهندس»، یکی از برنامه‌های خوب صبحگاهی بوده است. یکی دو سالی است توفیق داریم از طبس، از استان خراسان جنوبی، جزء­خوانی قرآن را از امامزاده حسین بن موسی الکاظم که بقعه ایشان آن خطه را مزین کرده پخش ­کنیم که یکی از بهترین جزءخوانی‌های قرآن از مراکز استان‌هاست. فرصت پخش بار دوم برنامه جذاب و مفرح «بچه محل» که نخستین پخش آن عصرگاه است، در نیمروز رخ می‌دهد. این کنداکتور در ایام ماه مبارک همینطور متنوع و متفاوت پیش  می‌آمد. تا سخنرانی استاد انصاریان که مثل همه سال‌ها جزو پرمخاطب‌ترین سخنرانی‌های مذهبی است. اولین برنامه عصرگاهی ما «آدم‌های خوب شهر» است. از گروه خانواده که یکی از برنامه‌هایی است که من ادای احترام ویژه‌ای به آن دارم، با اجرای خوب آقای احمدزاده عزیز که انصافاً ارتباط مؤثری را با مخاطبین گرفته‌اند و به لحاظ موضوعی و حیطه مفهومی، دربرگیرنده بهترین مفاهیم مورد نیاز مخاطب امروز در ماه خدا و در این ایام که مسئله تعامل و تعاضد و دستگیری و نوع‌دوستی به عنوان نیاز اول در جامعه موج می‌زند، این برنامه به شکل گزیده با برجسته‌ترین نیکوکاران به گفتگو نشست در قاب دلپذیری آنها را معرفی کرد. بلافاصله بعد از این برنامه مجموعه خوب نمایشی طنز و مفرح «بچه محل» را داریم که امسال در شرایط موجود با همه مضایقی که در تولید به دلیل شرایط کرونایی تحمیل شده بود، توانست در همه ابعاد موفق شود و خودش را به آنتن برساند. اولین پخش این برنامه در یک تایم ۴۵ تا ۵۰ دقیقه‌ای در این ساعت است. پس از این برنامه ما در آستانه  افطار برنامه مکث را داشتیم که تجربه جدیدی است. تجربه‌­ای فاخر و آبرومند. با ساختار خوب و تنوع در اجرا و با انتخاب‌های دلپذیر نسبت به سوژه‌های متناسبی که برای مخاطب می‌تواند روایت آنها، روایت دلپذیرترین ابعاد زندگی و در عین حال عبرت‌آموزترین‌­ها باشد. این برنامه‌ هم توانسته جایگاه خوبی را نزد مخاطبین داشته و اعتبار خودش را به سهم خویش به رخ بکشد.

بعد از خبر ۲۰:۳۰ می‌رسیم به آستانه ساعت ۲۱:۳۰ و سریال بسیار موفق «بچه مهندس» که به باور من یکی از غنی‌ترین سریال‌های سیما  در سال‌های اخیر به لحاظ مفهومی و مضمونی و بار اخلاقی و معنوی و قدرتمند در اجرا و توانمند در تولید بوده و واقعاً باید دست‌مریزاد گفت به تیمی که در تهیه و کارگردانی و فیلمنامه توانستند این مجموعه خوب را شکل دهند. این سریال کماً و کیفاً سریال موفقی است. هم آمار بسیار خوب و بالای مخاطبین از نظر  کمیت و هم کیفیت قضاوت‌ها و برداشت‌های عمومی و اظهارنظرهای خواص که در بارگذاری‌های مختلف  در فضای مجازی و در کانال‌های گوناگون و در خبرگزاری‌ها و در حیطه‌هایی که به نحو حرفه‌­ای به نقد آثار می‌پردازند. سریال «بچه مهندس» از بهترین‌هایی است که این روزها در سیما عرضه  می‌شود و گل برنامه‌های شبکه دو هم در ماه رمضان بود و هست. این سپری می‌شود تا آخر شب و برنامه «شبگرد» که در نوع خودش تجربه دومی است پس از برنامه «شبگشت» که در این ساعت با اجرای عزیزمان جناب آقای سلوکی ارائه شده. این برنامه هم با محوریت ایشان یک گپ و گفت متفاوت و در عین حال دلپذیر با طیفی از شخصیت‌های علمی، فرهنگی اجتماعی و سیاسی است حاوی شکل متفاوتی از یک گفتگوی جذاب و سیال در آخر شب. در ادامه می­‌رسیم به  مناجات خوانی که امسال همچنان توفیق داشتیم از مشهد مقدس آن را تقدیم مخاطبان کنیم. پس از آن هم بار دیگر برنامه پگاه عاشقی پخش می­‌شد و سحری دیگر و روز از نو  و روزی از نو.

و گویا پس از ماه مبارک رمضان علاوه بر حیطه برنامه‌­ای تغییراتی هم در شبکه دو در راه است؟

در چنین شرایطی برای کیفیت افزایی و تحول، جنس دیگری از حرکت در شبکه دو دنبال شده. هم در زمستان ۹۸ در آستانه سال جدید و هم در بهار ۹۹. در همین ایام به ضرورت ما آرایش جدیدی را در عرصه مدیران شبکه تجربه می‌کنیم. در راستای افزایش کارآمدی، قابلیت و اثربخشی در اصلی‌­ترین کاری که بر عهده ماست، یعنی برنامه­‌سازی، تحولات مدیریتی، بسط ساختاری، ایجاد متوازن و متناسب و به ضرورت گروه­‌های تازه که نخستین اقدامات در این عرصه در آغاز زمستان ۹۸ پس از شرایطی که به واسطه فوت ناگهانی مدیر پخش وقت شبکه دو جناب آقای محسن کلاهدوز پدید آمد. و مدیریت جدید پخش شبکه دو جناب آقای رحمان قهرمان­زاده مستقر شدند. نیروی جوان و پرتلاشی که تجارب خود را در عرصه پخش و نظارت پیش­تر سپری کرده بود.

در همین ایام و همزمان تغییر و تحولی در حیطه روابط عمومی شبکه دو داشتیم. جناب آقای سعید دیبایی که در این عرصه زحمت می‌­کشیدند، ادامه راه را با ما در کسوت مشاوره سپری می­‌کنند.

و سرکار خانم ندا عابد که از همکاران قدیم و پرتوان ما از گذشته  دور در این شبکه و دیگر شبکه‌ها بودند، مسئولیت مدیریت روابط عمومی شبکه را عهده‌دار شدند، ایشان البته همزمان مسئولیت پیام‌نمای شبکه را عهده‌­دار هستند. پیام‌­نمای شبکه دو یکی از منحصربه‌فرد ترین و قابل‌ترین پیام‌نماهای سیما است. و جالب است که بدانید در نظرسنجی‌هایی که از سوی روابط عمومی سازمان ارائه می‌شود، جزو معدود پیام‌نماهایی است که مخاطب نسبت به برنامه‌ها و بخش‌های ارائه شده در این پیام‌نما درخواست‌ها، تشکرها و مطالباتی دارد، به هر حال ایشان عهده‌دار روابط عمومی شبکه هم شدند و این مسئولیت را به خوبی دنبال می‌کنند. با این تحولات و تغییرات ما وارد سال ۹۹ شدیم، اما نیاز شبکه به تحول به همین جا ختم نمی‌شد. این تغییرات می‌بایست در بخش‌های دیگری هم تداوم پیدا می­‌کرد. تحول در مدیریت تولید و فنی شبکه که در این عرصه با هماهنگی جناب آقای مهندس عظیمی رئیس محترم مرکز تولید و فنی سیما، جناب آقای مهندس محفوظی وارد حیطه مدیریت تولید و فنی شبکه دو شدند. تولید فنی در شبکه دو یکی از تولید فنی‌های مهم سیماست. به لحاظ اینکه شبکه دو یکی از مراکز اصلی تولید در سیما بعد از جام جم، به سبب وجود استودیوهای متعدد و امکانات و تجهیزات است و کسی که در این حیطه قرار می‌گیرد جایگاه خاصی را احراز می‌کند. ایشان جایگزین جناب آقای یداللهی که پیش از این عهده‌دار این فعالیت بودند، شده­‌اند. ضمن تشکر از جناب آقای یداللهی، به ایشان خیرمقدم می‌گوییم. تغییر دیگری که باید از آن یاد کنم ایجاد دوباره گروه معارف در شبکه دو است. اما در گذشته دورتر این گروه در شبکه وجود داشت. اما در مقطعی احساس شد که برنامه‌های این گروه می‌تواند در گروه اجتماعی و فرهنگی تجمیع بشود. امروز نیازهای شبکه، اقتضای این تجدید حیات را دارد و لذا ما دوباره گروه معارف اسلامی را در میان گروه‌های شبکه دو خواهیم داشت. سرپرستی این گروه بر عهده جناب آقای محمد بی‌طرف از مشاوران مدیریت شبکه خواهد بود که سال‌هاست به نحوی نمایندگی شبکه در شورای معارف سیما را داشته‌­اند. بر این باید اضافه کنم تحولی را که در حال سپری کردن آن در گروه اجتماعی شبکه هستیم. امروز در شبکه یکی از پربارترین دوران‌های فعالیت در این گروه‌ را تجربه می‌کنیم. از جمله برنامه‌های متین و متنوعی که در این گروه شکل گرفته­‌اند، این درحالی است که در چند ماهه اخیر مدیریت گروه اجتماعی و فرهنگی شبکه به صورت سرپرستی توسط مدیریت طرح و برنامه صورت پذیرفته است.

براساس این تجربه موفق ما بر آن شدیم که ایشان را زین پس در گروه اجتماعی متمرکز کنیم یعنی جناب آقای دکتر میدانچی حالا دیگر به نحو مؤثرتر مدیریت گروه اجتماعی را بر عهده خواهند داشت و کارها و برنامه‌­های خوبی که من در بخش اول اشاره کردم دنبال خواهند کرد. برنامه صبحگاهی و شبانگاهی «در انتهای الوند» و برنامه‌­های «شبگرد»، «با هم برای هم» و «مکث» که برخی تجربه­‌های رمضانی این گروه هستند. و طیفی دیگر از برنامه­‌های جدید و متفاوت همچون «ایرانیش» و «محاکات» که در دستور کار این گروه است و ان‌شاءالله دنبال خواهد شد. طبیعتا در طرح و برنامه شبکه نیز ما عزیز دیگری را در صحنه خواهیم دید و این هم خود از تغییرات و تحولات پیشاروی است. تغییر و تحولی هم در گروه دانش و اقتصاد شبکه داشته‌­ایم. در این زمینه نیروی تازه واردی به صحنه مدیریت شبکه ورود خواهند کرد. جناب آقای رضا ابراهیمی که در کسوت تهیه کننده، مجری و برنامه­‌ساز، سالیان متمادی فعالیت­‌های خوبی در صدا و سیما داشته‌­اند و به لحاظ فنی و علمی هم تجربه­‌های خوبی را در حوزه فنی و نیز  کارشناسی مدیریت رسانه در دانشکده صدا و سیما سپری کرده‌­اند. و نشریه وزین علمی و فنی موج را سردبیری می­کنند. ایشان را ما در گروه دانش و اقتصاد خواهیم داشت. و همکارمان سرکار خانم محمدزاده هم در حیطه‌­های مکمل ما را همراهی خواهند کرد. و آخرالامر ایجاب می­‌کند که از انتصاب آقای ترابی یاد کنم که مدت­‌هاست به عنوان مشاور مدیریت شبکه مدیران و همکاران را همراهی می‌­کنند.

برنامه «شبگرد»، در مسیری که در این یک ماه طی کرد، طیف متفاوتی از مهمانان را دعوت کرد. از افراد سیاسی مثل اقای موسوی سخنگوی وزارت خارجه گرفته تا آقای محسن هاشمی رئیس شورای شهر و چهره‌­های اجتماعی و نیز سایر افرادی از این دست و گاهی هم بازیگران و ورزشکاران میهمان «شبگرد» بودند. اما در این دو سه برنامه­‌ای که افراد سیاسی یا دارای مناسب دولتی دعوت شدند.   «شبگرد» توانست طیف گسترده‌ای از توجه را هم در بین مخاطبین و هم در بین رسانه‌های مختلف جلب کند. و این یک قابلیت می‌سازد برای این برنامه که به همین ترتیب جریان سازی کند. آیا قرار است که «شبگرد» در شبکه دو باقی بماند و با توجه به ساعت پخشش که بعد از اخبار ۲۲:۳۰ است، بتواند سکان هدایت یک فضای جریان ساز را در شبکه به عهده بگیرد؟ و بیشتر از همین نوع مهمانان دعوت کند و یک فضای اجتماعی و سیاسی را ایجاد کند در گفتگوهایش، آیا «شبگرد» همین راه را با میهمانان متنوع ادامه می‌دهد؟

ما «شبگرد» را به عنوان یکی از برنامه‌های موفق آخر شبی در ساعات پایانی شب پس از آخرین بخش خبری به مخاطبان عزیزمان تقدیم ‌کردیم، این برنامه موفق بود ان‌شاالله در جدول پخش بعد از ماه مبارک رمضان هم «شبگرد» را خواهیم داشت. البته در این شب‌ها هر شب این برنامه تقدیم می‌شد اما پس از ماه مبارک یک تا دو شب در هفته پخش خواهد شد مثل برنامه «مکث» و این برنامه‌­ها تکمیل می‌شوند با چند برنامه جدید و متفاوت آخر شبی که در مرحله تولید و آماده‌سازی هستند و ان‌شاءالله به تدریج به جدول پخش افزوده خواهند شد. «شبگرد» تجربه قابل اعتنا و قابل احترامی است. و اینکه توانسته طیفی از چهره‌ها را به صحنه بیاورد و میزبانی کند. و با آنها به یک گفتگوی دلنشین و صمیمی بنشیند و در قالب این گفتگوهای متفاوت قدری از آن فضای سلبریتی زده فاصله بگیرد. چهره‌ها صرفاً چهره‌های هنری و یا ورزشی نباشند. (هرچند آنها هم چهره‌اند اما فقط آنها نیستند.) طبیعی است که ما چهره‌های اجتماعی و سیاسی بسیار متنوع و گسترده‌ای داریم که باید بلد باشیم برای آنها در ذهن و روح مخاطبمان جایگاه شایسته‌­ای فراهم سازیم. بنابراین برنامه در این زمینه ادامه راه خواهد داد. با همین سیاق و همین نگاه. طبیعی است که زین ­پس در شرایط عادی و بیرون از شرایط خاص ماه مبارک هستیم و این اقتضائات خاص خودش را خواهد داشت. اما طیف میهمانانی را که دعوت می‌کنند ان‌شاءالله با همین آهنگ دنبال خواهد کرد و خود این یک دستاورد است که ما بتوانیم همدلی بیشتری را در کشورمان و در سرزمین و جامعه‌مان بین اقشار مختلف فراهم کنیم. بین همه آنهایی که درک مشترک و درد مشترک و مقصد مشترک دارند و نسبت به سرنوشت کشور و جامعه و نظام و همچنین سرنوشت فرهنگ اصیل این سرزمین دارای دلبستگی جدی هستند و عزم‌های نزدیک به هم دارند که می‌بایست این رسانه بازتاب دهنده آنها باشد.

در حال حاضر همه در جهان در مورد دوران پس از کرونا و تغییر سبک و فضای زندگی در سطح دنیا صحبت می­‌کنند و متفکران در سراسر دنیا اظهارنظرهای متفاوتی در این مورد دارند. شما نقش رسانه را در این دوران خاص و پس از تغییرات ناگزیری که این بیماری در نحوه زیست انسان به وجود آورده چطور می‌بینید؟

بشر با یک درد «مشترک» به شدت اثرگذار در همه جهان روبروست. حادثه‌ای واقعی و بیماری که همه انسان‌ها را در شرق و غرب عالم در شمال و جنوب به صورت یکسان به چالش کشیده و آنها را به رفتارها و آیین‌واره‌های رفتاری مشابهی کشانده. بشر دارد به سمت دردهای مشترک، آسیب‌های مشترک و تو گویی راه‌حل‌های مشترک حرکت می‌کند. جهان دارد آرام آرام توانایی و ناتوانی خودش را به شکل بسیار برجسته و محسوسی به مشاهده می‌نشیند به ویژه ناتوانی خودش را. علی‌رغم همه داعیه‌هایی که داشته و همه سرمایه‌هایی که به زعم خودش اندوخته و همه قابلیت‌هایی که به عنوان پشتوانه گردآورده. اما همه اینها تو گویی رنگ باخته، اقتصاد به چالش کشیده شده، سرمایه‌­هایی که دیگر در جایگاه خودش نیست. قابلیت‌های مادی بی­‌فروغ. معنویات به انحاء مختلف میدان بروز و ظهور پیدا کرده،  طیفی از معنویات. کسانی به ناتوانی خود و به توانایی قادر متعال اعتراف کردند که قرن‌ها کوشیده بودند از او فاصله بگیرند و او را پایان یافته تلقی کنند! انسان دارد درد مشترک را تجربه می‌کند و به نحوی به راه حل مشترک فکر می‌کند و راه حلی که از او یک آداب جدید و زندگی جدید و متفاوتی را انتظار دارد و به تعبیری بر او استوار  یا تحمیل کرده. از دیگر رخدادهایی که حاصل این اتفاق است این که در عرصه رسانه‌ای یک آرایش جدید در حال شکل‌گیری است. دیر زمانی است که رسانه‌های دیجیتال و فن‌آوری‌های جدید ارتباطی و فضای مجازی وارد زندگی انسان‌ها شده بود اما در این مقطع در شکل بسیار وسیع و گسترده و عمیق­‌تری توانست ورود کند. لذا اگر رقابت فن‌آوری‌های جدید با رسانه‌های پیشین، یعنی رادیو و تلویزیون، یک دو دهه‌ای مطرح بود امروز این رقابت و این همزمانی در قالب چالشی بسیار سنگین‌تر و جدی‌تر مطرح است. از سوی دیگر وقتی فاصله‌گذاری اجتماعی و فیزیکی مطرح و به ضرورت تحمیل می‌شود جمعیت خود را از فضای حقیقی به فضای مجازی می‌برد. انسان‌ها در فضای مجازی به هم پیوند می‌خورند. یعنی ارتباط حقیقی جای خودش را به ارتباط مجازی می‌دهد. این یک حیات متفاوت فضای مجازی است، یک دوره جدید. قبلا فضای مجازی تشدیدکننده فردیت و عامل جدایی و تجزیه و تفرد بود حالا عامل تجمیع و ترکیب! و حتی تجمع مثل آنچه در روز قدس رخ داد! به نظرم این یکی از مهمترین چالش‌هایی است که رسانه با آن روبروست.

در کوتاه مدت برای رسانه و به  خصوص شبکه دوچه پیش‌بینی دارید؟

ما خیلی سریع‌تر از گذشته می‌بایست و می‌باید خلأ‌ها را پر کنیم و خودمان را در فهم، هم آوا شدن و راهبری توانمند کنیم. این رقیب اگر دیروز  به عنوان یک عامل مؤثر در تقویت فردیت و جداسازی جمعیت‌ها تعبیر می‌شد امروز اتفاقاً به یک فرصت برای تجمیع دوباره افراد بدل شده است. این تهدید در حال تبدیل شدن به یک فرصت است. از طرفی گفته می‌شود جهان پس از کرونا جهانی است که حرف اول را در آن فناوری‌های جدید ارتباطی و دولت‌های الکترونیک خواهند زد. در کشور خودمان  هم ما داریم مشاهده و ملاحظه می‌کنیم که این روند دارد طی می‌شود. همراهی و هم‌اوایی رسانه با این آهنگ از لوازم کار است و البته تجهیز شدن رسانه به بهترین شیوه‌های تولید و ارائه برنامه‌های متنوعی که باید بار طیف وسیعی از حیطه‌های آسیب دیده و در حاشیه افتاده دستگاه‌های سرگرمی ساز و پر کننده اوقات فراغت و ارائه­‌کننده همزمان آموزش‌های مختلف رسانه‌ای را به دوش بکشد، با تولید و پخش برنامه­‌های جذاب و متنوع برای مردمی خسته و از بیماری و عوارض گوناگون رسته همه اینها بالاخره اتفاقاتی است که در پیش است و ما هم در شبکه دو باید با آنها همسو و همسان شویم.

*خبرآنلاین

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فراخوان ترانه و تصنیف منتشر شد/ محدودیت موضوعی وجود ندارد


فراخوان ترانه و تصنیف منتشر شد/ محدودیت موضوعی وجود ندارد

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«مرجان شیرمحمدی» عروس «زمین گرم» می شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: با پایان ۴۰درصد از تصویربرداری سریال «زمین گرم» به کارگردانی سعید نعمت‌الله، اسامی بازیگران و اولین عکس رسمی این سریال رونمایی شد.

به گزارش سینماپرس، چهل درصد از تصویربرداری سریال «زمین گرم» به کارگردانی سعید نعمت‌الله و تهیه کنندگی محمدرضا شفیعی که مدتی به دلیل شیوع ویروس کرونا متوقف شده بود؛ با شروع مجدد تصویربرداری، به پایان رسید.

همچنین همزمان با اعلام این خبر، اسامی بازیگران و اولین عکس رسمی این سریال ۳۰ قسمتی رونمایی شد.  

سعید نعمت‌الله پیش از این در آثاری چون  «رستگاران»، «جراحت»، «شیدایی»، «مادرانه»، «عقیق»، «برادرجان» و…، به عنوان نویسنده با محمدرضا شفیعی همکاری داشته و «زمین گرم» اولین ساخته او در مقام کارگردانی با این کارگردان است.

بازیگران این سریال ۳۰ قسمتی عبارتند از مرجان شیرمحمدی، علیرضا خمسه، اصغر همت، نادر فلاح، کامران تفتی، دنیا مدنی، علیرضا آرا، مارال فرجاد، شیوا ابراهیمی، صادق برقعی، ندا عقیقی، مرتضی درویش‌زاده، مسعود شریف، علیرضا اولیایی و وحید فعال.

این سریال که برای پخش از شبکه سوم سیما آماده می‌شود، با لحنی متفاوت از «جراحت» و «برادرجان»، ادامه‌ای از سه گانه سعید نعمت‌الله در همان فضای برادرانه و خانواده است.

در خلاصه داستان «زمین گرم» که مضمونی اجتماعی- مذهبی دارد، آمده است: «بعد از سال‌ها بی‌خبری دو برادر از هم، برادر بزرگ‌تر که آخرین ساعات حیات خود را پشت سر می‌گذارد به سراغ برادر کوچک‌تر می‌رود تا وصیت کند؛ وصیتی که زندگی برادر کوچک را دستخوش چالشی بزرگ می‌کند…»

مشاهده خبر از سایت منبع