X

بایگانی خرداد 26, 1399

دفتر سینمایی

ارایه بلیط های نیم بها در سه روز نخست بازگشایی سینماهای کشور – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: روزهای اول تا سوم تیرماه بلیت‌های سینماها به منظور تشویق مردم به تماشای فیلم های سینمایی، نیم بها می شود.

به گزارش سینماپرس، هفته گذشته حسن روحانی رئیس جمهور در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا سینماهای سراسر کشور اعلام کرد که سینماهای سراسر کشور به شرط حضور ۵۰ درصد ظرفیت سالن‌ها و رعایت کامل پروتکل‌ها می‌توانند از ابتدای تیرماه فعالیت خود را آغاز کنند.

پس از این اطلاعیه، سازمان سینمایی هم اعلام کرد برای اطمینان مردم به منظور حفظ سلامتشان مواد شوینده و ضدعفونی کننده برای همه سینماها در نظر گرفته شده است. همان زمان سید محمدمهدی طباطبایی نژاد معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی در گفتگو با مهر از احتمال در نظرگیری برخی مکانیزم‌های تشویقی برای استقبال مردم از بازگشایی سینماها خبر داد.

به تازگی نیز مطابق توافق پخش کنندگان و سینماداران، سینماها در روزهای اول، دوم و سوم تیر به ارائه بلیت‌های نیم‌ها می‌پردازند تا بابی برای آشتی دوباره مردم با سینماها شود.

با از سرگیری فعالیت سینماهای سراسر کشور، «شنای پروانه» ساخته محمد کارت و «خوب، بد، جلف؛ ارتش سری» ساخته پیمان قاسم خانی در کنار پنج فیلم اکران اسفند ۹۸ روی پرده می‌روند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

موزه صنایع‌دستی راه‌اندازی می‌شود؟


موزه صنایع‌دستی راه‌اندازی می‌شود؟

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اشخاص حقیقی سهمی در «سمفا» ندارند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیرکل نظارت بر عرضه و نمایش سازمان سینمایی، ضمن تکذیب هرگونه سهم افراد حقیقی در مالکیت «سمفا» تأکید کرد هر یک از چهار سامانه عضو که عملکرد اقتصادی موفقی نداشته باشد، از «سمفا» حذف خواهد شد.

به گزارش سینماپرس، در آستانه آغاز به کار رسمی «سامانه مدیریت فرآیند اکران» با نام اختصاری «سمفا» همزمان با از سرگیری فعالیت سینماها از ابتدای تیرماه، طرح شبهات درباره ماهیت حقیقی و حقوقی افراد ذی‌نفع و نیز طرح شایعه برخی توافقات مالی پشت‌پرده در فرآیند طراحی و راه‌اندازی این سامانه، میان فعالان بخش خصوصی و سازمان سینمایی، در محافل رسانه‌ای و به‌خصوص فضای مجازی شدت گرفته است.

پیرو طرح این شبهات و برای اطلاع از پاسخ رسمی و شفاف سازمان سینمایی، مطابق پروتکل رسانه‌ای اعلام شده از سوی سازمان سینمایی، اهم این ابهامات را در قالب ۴ سوال صریح و مشخص خطاب به حسین انتظامی ریاست سازمان سینمایی تدوین و جهت پاسخگویی به روابط عمومی سازمان سینمایی ارسال کردیم.

در پاسخ به سوالات خبرگزاری مهر از حسین انتظامی، محمدرضا فرجی مدیرکل نظارت بر عرضه و نمایش سازمان سینمایی، توضیحاتی ارائه کرده است.

در ادامه متن پرسش‌های مهر و توضیحات این مدیر سازمان سینمایی را می‌خوانید؛

متن سوالات ارسالی مهر خطاب به ریاست سازمان سینمایی؛

جناب آقای حسین انتظامی؛ ریاست محترم سازمان سینمایی

با سلام

در آستانه آغاز به‌کار رسمی سامانه «سمفا» همزمان با از سرگیری فعالیت سینماها و نظر به طرح شبهاتی درباره ماهیت حقیقی و حقوقی افراد ذی‌نفع و نیز برخی توافقات مالی در فرآیند طراحی و راه‌اندازی این سامانه میان فعالان بخش خصوصی و سازمان سینمایی، سوالات ذیل از سوی سرویس هنر خبرگزاری مهر با هدف شفاف‌سازی ارسال می‌شود. امید که پاسخ‌های صریح و عاری از کلی‌گویی جنابعالی موجبات تحقق «شفافیت» در آستانه این تحول مهم در فرآیند اکران سینمای ایران را فراهم آورد؛

۱) سامانه مدیریت فرآیند اکران (سمفا) بنابر اعلام، متشکل از چهار سامانه فروش اینترنتی بلیت سینما (سینماتیکت، آپ، ایران‌تیک و سینمابلیت) خواهد بود که در راستای «حذف انحصار» در فرآیندی رقابتی قرار است اقدام به فروش بلیت فیلم‌های روز سینمای ایران کنند؛ فرآیند انتخاب این چهار سامانه به چه صورت طی شده است و براساس کدام اولویت‌ها این چهار سامانه انتخاب شده‌اند؟ در صورت وجود تقاضا از سوی دیگر سامانه‌های مشابه دلایل رد درخواست‌های احتمالی در گذشته چه بوده و در آینده چه خواهد بود؟

۲) یکی از حواشی مهم درباره فعالیت سامانه «سینماتیکت» به‌عنوان تنها مرجع فروش بلیت سینماهای سراسر کشور تا پیش از این، که منجر به ایجاد اختلافاتی میان این سامانه و برخی فعالان سینمایی شد، محاسبات و معادلات مالی مرتبط با تبلیغ فیلم‌های سینمایی بر روی بسترهای فعالیت این سامانه بود. سازوکار تبلیغات فیلم‌های سینمایی در سامانه‌های چهارگانه ذیل «سمفا» چگونه خواهد بود؟ آیا مدیریت هماهنگ‌کننده «سمفا» سهمی از این گردش مالی خواهد داشت؟

۳) توزیع عادلانه رقم فروش فیلم‌ها در گیشه میان سینماداران و تهیه‌کنندگان به‌عنوان صاحبان آثار، از مهمترین مزیت‌های مورد تبلیغ سامانه «سمفا» محسوب می‌شود؛ مشخصاً بفرمائید سهم دو صنف «سینماداران» و «شورایعالی تهیه‌کنندگان» در فرآیند طراحی و اجرای طرح «سمفا» چه بوده است؟ آیا مشارکت نمایندگان این دو صنف در این فرآیند صورت حقوقی و رسمی داشته و یا تنها «برخی» از سینماداران و تهیه‌کنندگان به‌صورت «حقیقی» مورد مشورت و تعامل سازمان سینمایی بوده‌اند؟

۴) فارغ از نقش «حقوقی» جنابعالی در مقام رئیس سازمان سینمایی، نقش شما به‌عنوان یک فرد «حقیقی» در فرآیند طراحی، اجرا و به‌خصوص ادامه فعالیت «سمفا» در سینمای ایران تا به امروز چه بوده و در آینده چه خواهد بود؟ درباره شائبه نفع اقتصادی خود از این سامانه به‌ویژه پس از فراغت از مسئولیت فعلی در سازمان سینمایی، چه پاسخی دارید؟

توضیحات محمدرضا فرجی مدیرکل نظارت بر عرضه و نمایش سازمان سینمایی در پاسخ به سوالات مهر؛

۱) چهار سامانه فروش برخط، متقاضی بوده‌اند که صلاحیت فنی آنان توسط سازمان سینمایی تأیید شده است. ضمناً از آنان تعهد گرفته می‌شود که از نظامنامه اکران تخطی نکنند و چنانچه در مهلت مشخص نتوانند سهم حداقلی بازار را به دست آورند حذف می‌شوند. سایر متقاضیان پس از راه‌اندازی سینماها می‌توانند درخواست بدهند.

۲) یکی از اهداف ایجاد این سامانه، انحصارشکنی بوده است که در سایه آن، رقابت رخ می‌دهد و به تبع آن، تعرفه تبلیغات نیز رقابتی خواهد شد که به نفع صاحبان آثار است.

بخش دوم سوال: سمفا مخفف سامانه مدیریت فروش و اکران است و فقط یک ترمینال است که تبادلات مالی در آن انجام نمی‌شود بلکه در سامانه‌های فروش بر خط صورت می‌پذیرد.

۳) سمفا زبان اجرایی و ابزار نظامنامه اکران است. به عبارت بهتر الگوریتم‌های حاکم بر آن نظامنامه در سمفا به زبان کامپیوتر در آمده است. صنوف مرتبط در تدوین نظامنامه اکران مورد مشورت قرار گرفته‌اند. بنابراین مشارکت آنان در طراحی سمفا، مستقیم نبوده است زیرا همان طور که گفته شد سمفا در واقع ترجمه نظامنامه اکران به زبان کامپیوتر است.

۴) مالکیت و بهره‌برداری سمفا متعلق به سازمان سینمایی است و طبعاً اشخاص حقیقی نمی‌توانند در مالکیت آن سهیم باشند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

۲ عکاس زن برنده جایزه میفا ۲۰۲۰


۲ عکاس زن برنده جایزه میفا ۲۰۲۰

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

شمقدری: زنده یاد کشاورز میراث ماندگار فرهنگ و هنر کشور است/ تواضع، فروتنی و همراهی بی منت با مردم از جمله ویژگی های شخصیتی این هنرمند بزرگ بود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: جواد شمقدری رئیس پیشین سازمان سینمایی در پی درگذشت هنرمند فقید و پیشکسوت سینما، تلویزیون و تئاتر کشور زنده یاد محمدعلی کشاورز گفت: زنده یاد کشاورز میراث ماندگار فرهنگ و هنر کشور است که در نزدیک به یک سده عمر گرانبهای خود، در راستای اعتلا و رشد فرهنگ و هنر کوشید و هرگز از مسیر اخلاق مداری خارج نشد و همواره با مردم و همراه مردم بود.

به گزارش سینماپرس جواد شمقدری که در سریال «فرستاده» سابقه همکاری با زنده یاد محمدعلی کشاورز را دارد طی گفتگویی با خبرنگار ما از برخی خاطرات، ویژگی های شخصیتی، هنری و اخلاقی این هنرمند برایمان گفت که ماحصل این گفتگو در ذیل نقل شده است.

بنده زنده یاد محمدعلی کشاورز را برای اولین بار با فیلم «صحرای تاتارها» شناختم که کارگردان ایتالیایی والریو زورلینی آن را ساخته بود؛ عوامل این فیلم همگی خارجی بودند و تنها یکی دو نفر از عوامل آن ایرانی بودند. برای بنده اینکه یک هنرمند ایرانی را در فیلم های خارجی می بینم بسیار جذابیت داشت.

ما قبل از انقلاب به سینما نمی رفتیم و تلویزیون هم نداشتیم و خوب با این شرایط طبیعی است که بنده نتوانستم کارهای این هنرمند فقید و سایر هنرمندان را در آن دوران دنبال کنم و در هر حال «صحرای تاتارها» اولین اثری بود که مرا به شدت مجذوب بازی این هنرمند کرد.

زنده یاد کشاورز یکی از هنرمندانی است که در تاریخ سینمای ایران نقش های بسیار ماندگاری را بر عهده گرفت، نقش هایی که هرگز فراموش نخواهند شد. او عاشق کارش بود، عاشق سینما بود. بازیگری برای او چیزی فراتر از ظاهر بود به نحوی که در نقشی که بر عهده اش می گذاشتند فرو می رفت و به آن نقش رنگ و جلای جدیدی می داد.

این هنرمند ارزنده زندگی بسیار ساده و بی حاشیه ای داشت؛ این ویژگی مهمی برای یک هنرمند است که به عنوان یک الگوی رفتاری و اخلاقی در جامعه به دور از حواشی زندگی کند. بی شک یکی از دلایل ماندگار شدن ایشان هم همین زندگی ساده و بی آلایش و بی حاشیه شان است. تواضع، فروتنی و همراهی بی منت با مردم از جمله ویژگی های شخصیتی این هنرمند بزرگ بود؛ او همیشه و همه جا بی منت مردم را همراهی می کرد در صورتی که برخی هنرمندان امروزه اگر در جایی مردم را همراهی می کنند به نوعی منت سر مردم می گذارند.

بنده هرگز ندیدم و یا نشنیدم که این هنرمند ادعایی داشته باشد و یا از فردی و مسأله ای شکایت کند. زنده یاد کشاورز یکی از هنرمندانی بود که در مسیر رشد و پیشرفت خود بسیار سر به زیر و پرثمر بود و همواره تواضع و فروتنی در رفتار و کلامش دیده می شد.

بنده خوشبختانه این فرصت را داشتم تا در سریال «فرستاده» که سال ها قبل آن را کارگردانی کردم بتوانم طعم تجربه همکاری با زنده یاد کشاورز را بچشم. ایشان در آن زمان بیماری داشتند به نحوی که نمی توانستند راه بروند اما زمانی که بنده پیشنهاد همکاری به ایشان دادم با علاقه بسیار کار را پذیرفتند و به رغم بیماری به بهترین شکل ما را در این سریال همراهی کردند و من تجربه خوبی از همکاری با ایشان به خاطر دارم.

زنده یاد کشاورز یکی از اولین هنرمندانی بود که وقتی بنده رئیس سازمان سینمایی شدم به بنده پیام دلگرم کننده ای فرستادند و آرزوی توفیق برای بنده و سینمای ایران کردند و هرگز این رفتار ایشان را فراموش نخواهم کرد.

من امیدوارم زنده یاد کشاورز و امثال این هنرمندان مردمی، کاربلد، متعهد و متبحر، الگویی شوند برای هنرمندان جوانی که در عرصه سینما و تلویزیون و تئاتر فعالیت می کنند و آن ها یاد بگیرند وقتی مشهور شدند باید بیشتر احتیاط کنند و مراقب باشند؛ امثال زنده یاد کشاورز نشان دادند هنرمند وقتی معروف و مشهور می شود نباید هیچ رفتار ناهنجاری داشته باشد و باید همواره به فرهنگ اصیل و ملی خود پایبند باشد و الگوی رفتاری مناسبی برای جامعه و به ویژه نسل جوان محسوب شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دستورالعمل اجرای کنسرت‌ها اعلام شد


دستورالعمل اجرای کنسرت‌ها اعلام شد

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دستورالعمل اجرای کنسرت‌ها در روزهای کرونایی اعلام شد


دستورالعمل اجرای کنسرت‌ها در روزهای کرونایی اعلام شد

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اعلام دستورالعمل اجرای کنسرت‌ها در روزهای کرونایی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتشار اطلاعیه‌ای دستور العمل اجرای کنسرت در روزهای کرونایی را اعلام کرد.

به گزارش سینماپرس، دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با توجه به اعلام آغاز فعالیت‌های هنری از ابتدای تیرماه، دستورالعملی را به سالن‌ها و ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها اعلام کرد.

دفتر موسیقی با توجه به برگزاری دو جلسه با نمایندگان سالن‌های اجرای صحنه‌ای موسیقی و تشکل‌های حوزه موسیقی اعلام کرد صدور مجوز اجراهای صحنه‌ای موسیقی با رعایت موارد زیر از ابتدای تیرماه امکان پذیر است.

در متن دستورالعمل‌های اجرای موسیقی صحنه‌ای در سالن‌های برگزاری کنسرت آمده است:

۱) بلیت فروشی در سایت‌های بلیت فروشی حداکثر تا ۵۰ درصد ظرفیت سالن مورد نظر انجام شود.

۲) سایت‌های بلیت فروشی به گونه‌ای برنامه نویسی کنند که بر آن مبنا به ازای هر خرید (فردی یا گروهی) و رزرو صندلی، حداکثر دو صندلی قبل و بعد از آن امکان فروش بلیت نداشته باشد و مسئله فاصله‌گذاری مورد توجه قرار گیرد.

۳) سالن اجرای صحنه‌ای، یک بار در روز با دقت کامل ضدعفونی شود.

‌۴) با استفاده از دستگاه تب سنج در ورودی سالن‌ها، اندازه‌گیری دمای بدن مخاطبان انجام گیرد. در صورت امکان از دوربین‌های حرارتی برای سنجش دمای مخاطبان استفاده شود.

۵) استقرار اورژانس یا کارشناس بهداشت در سالن‌ها ضروری است.

‌۶) کارکنان و انتظامات سالن باید از ماسک و دستکش استفاده کنند.

۷) روی بلیت‌های خریداران، الزام همراه داشتن ماسک و دستکش حین ورود به سالن‌های اجراهای صحنه‌ای درج شود.

۸) الزام به رعایت فاصله زمانی دو ساعت بین هر اجرای صحنه‌ای برای سهولت در خروج مخاطبان سانس قبلی و ورود مخاطبان سانس بعدی.

۹) از ورود افراد متفرقه به پشت صحنه اکیداً جلوگیری شود.

‌۱۰) پذیرایی ویژه مهمانان حذف شود. صرفاً از نوازندگان، با مواد غذایی بسته بندی شده پذیرایی شود.

۱۱) گروه هنری (نوازندگان) در ساعاتی که قبل از شروع اجرای صحنه‌ای مشغول تمرین و تست صدا هستند باید از ماسک استفاده کنند.

۱۲) انجام خط گذاری در ورودی‌های سالن‌های اجرای صحنه‌ای برای رعایت فاصله‌ی اجتماعی.

۱۳) تنظیم صدا (ساند چک) حداقل دو ساعت قبل از شروع برنامه به پایان رسیده باشد تا به تراکم حضور مخاطبان در لابی سالن‌ها منجر نشود.

۱۴) بوفه‌های پذیرایی سالن‌های اجرای صحنه‌ای، موظف به تبعیت از دستورالعمل‌های بهداشتی مصوب وزارت بهداشت هستند.

‌۱۵) مسئول سالن اجراهای صحنه‌ای از طریق بلندگوهای سالن، لزوم رعایت موارد بهداشتی را به مردم یادآوری کند.

موارد فوق‌الذکر در فاصله زمانی تیر و مرداد ماه سال جاری و تا قبل از آغاز ماه محرم اجرا می‌شود. دفتر موسیقی نسبت به اجرای موارد فوق نظارت کامل می‌کند و به طور مستمر از سالن‌ها و شرکت‌ها گزارش دریافت می‌کند.

هرگونه تغییر شرایط بهداشتی و ابلاغیه‌های ستاد ملی کرونا در اسرع وقت به سالن‌ها و شرکت‌ها اعلام می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

انتقاد از طرح قبرهای سه‌طبقه در قطعه نام‌آوران!


انتقاد از طرح قبرهای سه‌طبقه در قطعه نام‌آوران!

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

رسانه‌ها از مسئولیت‌شان غافل نشوند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: روزنامه نگاران آنقدر غرق در کار خبر و رسانه هستند که یادشان می رود تا تجدیدنظری در مسئولیت ها و وظایف شان داشته باشند.

به گزارش سینماپرس، محمدحسین صفارهرندی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، در حاشیه مراسم رونمایی از کتاب روزنامه نگاری بدون درد و خونریزی، در گفت و گو با خبرنگار رسانه خبرگزاری فارس، با اشاره به غفلت رسانه ها از خودشان اظهار داشت: به نظر می رسد هنوز جا دارد که بخواهیم حرف های مؤثر درباره رسانه ها بزنیم، یعنی رسانه ها آنقدر مشغول به کار هستند که از خودشان غافل شده اند.

وی به ارائه داستانی در وصف غفلت رسانه ها از خودشان پرداخت و گفت: فردی به جنگل رفته بود تا جنگل را ببیند، پس از بازگشت پرسیدند که جنگل را دیدی، او گفت آنقدر درخت بود که نتوانستم جنگل را ببینم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: روزنامه نگاران آنقدر غرق در کار خبر و رسانه هستند که یادشان می رود تا تجدیدنظری در مسئولیت ها و وظایف شان داشته باشند.

وی ادامه داد: گروهی از روزنامه نگاران اعتقادات دینی دارند و گروهی دیگر پایبند به اخلاقیات هستند و گروهی هم به قوانین پایبندند. همچنین عده ای هم به منافع و مصالح مردم می اندیشند. هر کدام از این گروه ها نگاهی دارند و براساس نوع نگاه شان فعالیت می کنند.  

صفارهرندی اظهار داشت: گروهی هم به وادی دیگری افتاده اند و برای منافع گروهی خاص کار می کنند، فارغ از اینکه بدانند مردم به چه می اندیشند.

وی بیان کرد: گمان می کنم انتشار کتاب روزنامه نگاری بدون درد و خونریزی می تواند بهانه خوبی باشد تا بررسی هایی درباره رسانه و سوژه های مربوط به رسانه صورت بگیرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: البته در محیط آکادمیک و دانشگاه از این موارد بسیار گفته می شود، اما حلاوت زمانی بیشتر است که در محیط عمل اتفاق بیفتد و بررسی ها از حالت بررسی نظری به حوزه عمل برسد.

مشاهده خبر از سایت منبع