X

بایگانی خرداد 26, 1399

دفتر سینمایی

وزارت ارشاد با عملکرد ولنگارانه خود چگونه متولی اصلی سه سند هنری کشور شد! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: پنجمین جلسه ستاد هماهنگی اجرای نقشه مهندسی کشور در حالی برگزار شد که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان نهادی که نقش معیوب ان در سال های اخیر موجب گسترش فضای ولنگاری فرهنگی در جامعه شده است به عنوان متولی اصلی سه سند هنرهای تجسمی، سند موسیقی و سند مد و لباس برگزیده شد.

به گزارش سینماپرس، حجت الاسلام سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به برگزاری پنجمین جلسه ستاد هماهنگی اجرای نقشه مهندسی کشور که روز شنبه ۲۴ خرداد با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور برگزار شد، توضیح داد: در ابتدای این جلسه پیامدهای فرهنگی کرونا در ۹ محور اساسی مرور شد و مقرر شد که یک سند سیاستی درباره شرایط کرونا و به طور عام شرایط اضطرار در فضای طبیعی که منجر به انتقال بسیاری از ارتباطات و تعاملات کاری به فضای مجازی می‌شود، تدوین و در دستور کار ستاد هماهنگی نقشه مهندسی فرهنگی قرار گیرد.

عاملی در ادامه گفت: ما روزهایی در سال داریم که دی اکسید کربن در فضای زندگی مردم بالا می‌رود و هوا ناسالم است، یا از سوی دیگر زلزله به وقوع می‌پیوندد و یا ویروس‌های سرایت بخش مثل کرونا، آنفولانزا وارد زندگی عمومی و اجتماعی می‌شود. این شرایط موجب می‌شود که افراد با محدودیت‌هایی وارد فضای طبیعی شوند. بنابراین فضای جایگزین می‌تواند بخشی مهم از ارتباطات، تراکنش‌های مالی و اداری و حتی آموزش و پژوهش را جبران کند. به همین دلیل نیازمند سیاست‌گذاری فرهنگی هستیم که منتهی به آسایش و سلامت مردم شود و بحث تنهایی و خود انزوایی که تحت تأثیر کرونا اتفاق می‌افتد در این نگاه دیده شود و از ظرفیت‌هایی که فضای مجازی برای محیط سالم و پاک می‌تواند فراهم کند استفاده شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: هم اکنون که موضوعات کلانی مثل آموزش به فضای دوم منتقل شده و آموزش و پرورش و آموزش عالی کاملاً در این فضا شکل گرفته است، پس نیازمند یک سیاست‌گذاری فرهنگی با نگاه به فضای فیزیکی و فضای مجازی هستیم که مقرر شد بر مبنای ۹ محور بحث شده در جلسه بتوانیم شرایط سیاستی لازم را فراهم کنیم.

وی درباره دستور دوم جلسه نیز بیان کرد: دستور دوم جلسه مروری بر مصوبات سال گذشته ستاد هماهنگی نقشه مهندسی فرهنگی کشور بود که طی آن ۱۱ مصوبه مهم داشتیم که هر ۱۱ مصوبه تاکنون ابلاغ و در دستگاه‌های اجرایی تبدیل به یک فرآیند شده است. از سوی دیگر زیر ساخت به فعالیت افتادن برنامه‌های اقدام سند مهندسی فرهنگی نیز در این مصوبات دیده شده است. از جمله اینکه چارچوب تدوین اسناد ملی با پیوستی که جزئیات اسناد را مشخص کرده تعیین شده است.

عاملی به دستور سوم جلسه که به موضوع بحث ۲۱ سند ملی اختصاص داشت، اشاره کرد و گفت: دستور سوم جلسه بحث ۲۱ سند ملی است که در سند نقشه مهندسی فرهنگی کشور پیش‌بینی شده و نگاهمان در تدوین این اسناد این نبود که آنها را در دبیرخانه خودمان تدوین کنیم. بلکه گفتیم که در دستگاه‌های ذی‌ربط مثل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یا وزارت آموزش و پرورش و سایر دستگاه‌هایی که ذی‌نفع موضوع هستند و روزانه با این مسائل درگیر هستند در قالب لایحه به ستاد هماهنگی مهندسی فرهنگی پیشنهاد شود.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران افزود: در این جلسه متولی اصلی سه سند هنرهای تجسمی، سند موسیقی و سند مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان دستگاه محوری تعیین شد و این وزارتخانه، سایر دستگاه‌های همکار را طی فرآیندی که در سند مشخص شده پیشنهاد خواهد کرد و مقرر شد برای سایر اسناد با حضور دستگاه مربوطه تصمیم‌گیری شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تمدید تعطیلی سینماهای پکن – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سینماهای شهر پکن در کشور چین به دلیل بروز مواردی جدید از بیماری کووید ۱۹ بسته خواهند ماند.

به گزارش سینماپرس به نقل از ورایتی،  مقامات چین روز جمعه میخی دیگر بر تابوت سینمای چین زدند و به طور رسمی اعلام کردند که پس از کشف سه مورد جدید ویروس کرونا در پایتخت، سینما ها در پکن باید فعلا تعطیل بمانند.

پکن روز پنج‌شنبه اولین مورد ابتلا به بیماری کووید ۱۹ طی دو ماه گذشته را در یکی از ساکنین منطقه «ژیچنگ» که حداقل دوهفته است که از شهر خارج نشده، یافت. دو مورد جدید دیگر از دو منطقه متفاوت نیز روز جمعه در کنفرانس مطبوعاتی که توسط شهرداری پکن برگزار شده بود، اعلام شد.

مقامات پکن در نشست خواستار تقویت اقدامات پیشگیرانه شدند و ابراز داشتند که سینماها و دیگر مکانهای تفریحی سرپوشیده باید موقتاً بسته باشند.

سینماهای چین به دلیل بیماری کووید ۱۹ از اواخر ژانویه تعطیل شده‌ و از آن زمان هزاران نفر ورشکسته شده‌اند. شورای عالی اجرایی کشور در ۸ ماه می اعلام کرد که اماکن سرگرمی از جمله سینماها می‌توانند کار خود را از سر بگیرند، اما هیچ یک از دستورالعملهای محلی برای انجام این کار تاکنون صادر نشده و سینماها را در برزخ تعطیلی رها کرده‌اند.

اگرچه این بخشنامه جدید پکن فقط در مورد پایتخت صدق می‌کند، اما نشان می‌دهد که بادها در حال حاضر به نفع بازگشایی سینماها نمی‌وزند.  این امر احتمالاً باعث می‌شود که مناطق دیگر نیز نسبت به از سرگیری مجدد کسب و کار احتیاط کنند، حتی اگر در حال حاضر آنچنان در معرض خطر کروناویروس نباشند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

حمله به خبرنگار پرس تی وی در لندن – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: خبرنگار شبکه تلویزیونی پرس تی وی که در حال تهیه گزارش از اعتراضات خیابانی مردم لندن بود، مورد حمله افراد وابسته به گروه های راست افراطی قرار گرفت.

به گزارش سینماپرس، رابرت اینلاکش، خبرنگار شبکه انگلیسی زبان پرس تی وی، که روز گذشته در حال گزارش زنده از درگیری های میان معترضان به نژادپرستی و گروه های راست افراطی در لندن پایتخت انگلیس بود، مورد حمله تعداد ی از افراد وابسته به گروه های راست افراطی قرار گرفت.

در جریان این اتفاق مشاهده می کنیم که تنها چند دقیقه پس از شروع گزارش زنده توسط رابرت اینلاکش خبرنگار پرس تی وی، عده‌ای از افراطیون راستگرا با حمله به وی، میکروفون شبکه را از دست او می گیرند و اجازه تهیه گزارش از این درگیری ها را به وی نمی دهند. گفتنی است این حمله در مقابل نیروهای پلیس لندن اتفاق اتفاد و آن ها هیچ عکس العملی نسبت به این اتفاق نشان ندادند.

حمله به خبرنگاران شبکه پرس تی وی و ایجاد محدودیت ها برای آن ها در تهیه گزارش از وقایع و رویدادها، تازگی ندارد و  خبرنگاران این شبکه در طی سال های اخیر بارها شاهد این نوع رفتارهای خشونت آمیز و خلاف قانون از سوی گروه های مختلف بوده‌اند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

معرفی پنج نامزد نهایی چهره سال هنر انقلاب – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مجدالدین معلمی دبیر هفته هنر انقلاب از معرفی ۵ نامزد نهایی چهره سال ۹۸ خبر داد.

به گزارش سینماپرس، مجدالدین معلمی دبیر هفته هنر انقلاب درباره انتخاب نامزدهای نهایی چهره هنر انقلاب در سال ۹۸ گفت: امسال نیز با جمع‌آوری آرای جمعی از مدیران ارشد فرهنگی و پیشکسوتان عرصه فرهنگ و هنر، ابتدا ۱۴ نفر برای این عنوان نامزد شدند که از آن تعداد، ۵ نفر به مرحله نهایی راه یافتند.

مجدالدین معلمی تشریح کرد: «جواد افشار» برای کارگردانی سریال «گاندو» و واکنش هنری به‌هنگام به اتفاقات سیاسی روز، «صابر شیخ‌رضایی» برای طراحی و اجرای دیوارنگاره‌های ضداستکباری لانه جاسوسی و تولید پوستر برای شهادت سردار سلیمانی، «غلامرضا صنعتگر» برای خوانندگی تصنیف‌های «قاسم هنوز زنده است» و «آهای ایران»، «محسن کاظمی» برای نویسندگی کتاب «نقاشی قهوه‌خانه» که به عنوان اثر برگزیده جایزه جلال آل احمد برگزیده شد و «حسن روح‌الامین» برای خلق آثاری به مناسبت شهادت حاج قاسم سلیمانی و لشکر فاطمیون و برپایی نمایشگاه با مضامین دینی و تاریخی در پاریس، بروکسل و برلین، به عنوان ۵ نامزد نهایی چهره سال هنر انقلاب انتخاب شدند.

معلمی یادآور شد: از میان ۵ نامزد نهایی، با نظرسنجی از ۱۲۰ نفر از مدیران ارشد و هنرمندان پیشکسوت و برجسته کشور، یک نفر به عنوان چهره سال هنر انقلاب برگزیده و در مراسم اختتامیه معرفی خواهد شد.

معلمی ادامه داد: هنرمندانی مانند نرگس آبیار، سعید اسماعیلی، جواد افشار، وحید چاووش، امیر داسارگر، سید محمود رضوی، حسن روح‌الامین، وجیهه سامانی، مرتضی شعبانی، محمدصابر شیخ‌رضایی، غلامرضا صنعتگر، محسن عنایتی، محسن کاظمی و زهرا کاردانی، ۱۴ نامزد اولیه کسب این عنوان در سال گذشته بودند.

دبیر هفته هنر انقلاب در مورد ملاک و معیار انتخاب هنرمندان برای این رویداد بزرگ هنری، توضیح داد: دبیرخانه هفته هنر به صورت سالیانه تولیدات عرصه هنر انقلاب را رصد می‌کند و آن آثار و تولیداتی را که جذب مخاطب بیشتری داشته و از تأثیرگذاری و خلاقیت بالاتری برخوردار باشند، به عنوان نامزد انتخاب می‌کند.

وی افزود: در بررسی آثار، سالِ عرضه و نشر آثار، نه سال تولید آن‌ها، مدنظر قرار می‌گیرد، ضمن اینکه استقبال مخاطبان نیز برای برگزیده شدن تولیدات از اهمیت بالایی برخوردار است. چرا که ممکن است آثار خوبی در بازه زمانی مورد نظر ارائه و اکران شده باشند، ولی، چون مورد اقبال عمومی قرار نگرفته‌اند، از چرخه انتخاب خارج می‌شوند.

معلمی همچنین با اشاره به فراهم شدن امکان برای نظرسنجی مردمی در این اتفاق گفت: امسال علاوه بر آرای مدیران و هنرمندان، رأی‌گیری مردمی را نیز از طریق نرم‌افزار حوزه هنری اضافه کردیم و در یک تناسب درصدی، رأی مردم را هم در جمع‌بندی نهایی لحاظ خواهیم کرد.

وی با اشاره به این که هفته هنر انقلاب هر سال از ۲۰ تا ۲۶ فروردین‌ماه مصادف با سالروز شهادت سید مرتضی آوینی برگزار می‌شود، تأکید کرد: امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا و مختل شدن فعالیت‌های اجتماعی، برگزاری این رویداد به تعویق افتاد و در تلاش هستیم با بهبود اوضاع و تحت کنترل درآمدن این ویروس، مراسم اختتامیه را به صورت حضوری و در حوزه هنری برگزار کنیم.

معاون هنری حوزه هنری در پایان، هدف از برگزاری هفته هنر انقلاب را مرور و الگوسازی فعالیت‌های برجسته‌ این عرصه و معرفی کسانی دانست که در این حوزه کارهای عالی و شاخصی انجام داده‌اند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ادای دین سینماگران به جامعه پزشکی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: جشنواره بین‌المللی فیلم «مقاومت» بخشی ویژه برای پاسداشت مدافعان سلامت دارد و این بخش را به صورت بین‌المللی برگزار خواهد کرد.

به گزارش سینماپرس، شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم «مقاومت» بخشی ویژه برای پاسداشت مدافعان سلامت دارد. در این بخش که به صورت بین‌المللی برگزار خواهد شد، آثار داخلی و خارجی در قالب فیلم کوتاه داستانی، مستند، پویانمایی، نماهنگ و موشن گرافیک به رقابت می‌پردازند.

ثبت نام برای شرکت در این بخش  از ۲۰ خرداد ۹۹ آغاز شده و آخرین مهلت ارسال اثر ۳۰ مرداد سال جاری است و آثاری که به بخش رقابتی راه پیدا کردند ۱۲ شهریور معرفی می‌شوند.

هیات داوران در این بخش ۶ تندیس و دیپلم افتخار اهدا خواهد کرد. همچنین در حاشیه این بخش، مجموعه‌ای از عکس و پوسترهای مرتبط با این موضوع از میان آثار ارسالی هنرمندان عکاس و گرافیست انتخاب شده و به صاحبان آثار پذیرفته شده جوایزی اهدا می‌شود.

شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم «مقاومت» در ۲ زمان ۳۱ شهریور تا ۶ مهر مقارن با هفته دفاع مقدس در بخش‌های «مدافعان سلامت»، «جشنواره جشنواره‌ها» و انتخاب استانیِ بخش «فیلمسازان بسیجی» و یکم تا هفتم آذر همزمان با هفته بسیج در بخش‌های «سینمای ایران و جهان»، «سیدالشهدای مقاومت»، «روایت قلم»، «نقد و پژوهش تحلیل»، «جشنواره جشنواره‌ها» و انتخاب برگزیدگان ملی «فیلمسازان بسیجی» به دبیری مهدی عظیمی‌میرآبادی برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«فرشاد گل سفیدی» در حال تصویربرداری سریال «دادِستان» – اخبار سینمای ایران و جهان

فرشاد گل سفیدی به عنوان مدیر تصویربرداری سریال «دادِستان» انتخاب شد.

به گزارش سینماپرس، فرشاد گل سفیدی مدیر فیلمبرداری و کارگردان سینما درباره جدیدترین فعالیت‌ هنری خود به خبرنگاران جوان، گفت: در حال حاضر مدیر تصویربرداری سریال «دادِستان» به کارگردانی مسعود ده نمکی هستم. فضای این اثر به لحاظ تکنیکی و محتوایی، خاص و جدید است و نسبت به دیگر سریال‌های تلویزیون با جهش بالاتری مواجه خواهیم شد.

او با اشاره به آخرین وضعیت تولید فیلم سینمایی «هفت» بیان کرد: از آنجا که سن استاد علی نصیریان بالاست و در شرایط کرونایی قرار داریم، ترجیح دادیم کار تولید و فیلمبرداری را عقب بیندازیم تا به شرایط عادی برگردیم.

این کارگردان درباره دیگر کارهای سینمایی خود در قامت فیلمبردار عنوان کرد: با چند پروژه رایزنی‌ و صحبت‌ کردم که فعلاً به نتیجه نرسیده است. اصولاً کار خوب کم است و به شخصه تمایلی به انجام برخی کارها ندارم؛ چون علاقه و عشقی برای آنها در درونم شکل نمی‌گیرد و در چنین شرایطی خروجی خوب و دستاوردی نصیب من نخواهد شد. به عنوان مثال ترجیح می‌دهم سراغ کارهای کمدی سطح پایین نروم.

گل سفیدی در پایان گفت: البته یک زمان این کار را انجام دادم که دلیلش رفاقت و صمیمیت با کارگردان و یا مهم بودن جریان مالی برایم بود؛ اما الان دیگر دغدغه مالی اولویت من نیست. با این حال اگر دلیل قانع‌کننده‌ای باشد، شاید چنین فیلم‌هایی را هم فیلمبرداری کنم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

لغو جشن مستقل سینمای مستند به دلیل کرونا – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رییس و هیات رییسه جشن مستقل سینمای مستند ایران در بیانیه‌ای اعلام کردند که به دلیل شیوع کرونا امسال این جشن برگزار نمی‌شود.

به گزارش سینماپرس، رییس و هیات رییسه جشن مستقل سینمای مستند ایران در بیانیه‌ای اعلام کردند که به دلیل شیوع کرونا امسال این جشن برگزار نمی‌شود.

رییس و هیات رییسه جشن مستقل سینمای مستند ایران ساعاتی قبل در بیانیه‌ای اعلام کردند که به دلیل شیوع ویروس کرونا امکان برگزاری دور دوازدهم این جشن در سال جاری نیست.

در متن اطلاعیه  هیئت رئیسه جشن مستقل سینمای مستند ایران و شهرام درخشان رئیس دوازدهمین دوره جشن آمده است: «تاکنون یازده دوره از جشن سینمای مستند ایران را پشت سر گذاشته‌­ایم و امسال در آخرین سال این سده­ خورشیدی، در تدارک و فراهم ­آوری زمینه‌ها­ی برگزاری دوازدهمــــین دوره­ این جشن بودیم. وعده­ ما برای برگزاری دوازدهمین جشن، تابستان نود و نه بود. شبی که به مودّت، گردهمایی باشــــکوه خود را برگزار کنیم و بهترین‌ ها و برگزید­گان سینمای مستند را بشناسیم. امّا هم­چنان که می­‌بینید و می­ دانید، فراگیری ویروس کرونا، به ناگزیری جهان و همه­ ما را وادار به توقّف کرد.

اعضاء هیئت رئیسه­ جشن سینمای مستند، به اتّفاق دو هیات مدیره انجمن صنفی کارگردانان و تهیّه­‌کنند­گان و نیز رئیس جشن، در رایزنی­ و هم­ اندیشی با یکدیگر بر این متّفق شدند که تدارک و برگزاری دور دوازدهم، در منافات صریح با وضعیّت موجود قرار دارد. از دایر شدن دبیرخانه، تا شـب برگزاری اختتامیّه. بنابراین هرگونه تلاش برای برپا داشتن مراسمی هم­ چون دوره ‌های پیشین، امکان­ پذیر نخواهد بود. حتّی به فرض تغییر شرایط فعلی و رفع زودهنگام فراگیری این بیماری، شرایط اجتماعی و نیز روحی ما و جامــعه­­  ما نمی­‌تواند پذیرای برگزاری هیچ جشنی باشد.

ما مستندسازان، همواره هم­نفسان جامعه­ خود بوده ­ایم و هستیم. هم­دلان مردمانیم. جشن ما به روزی و روزگاری برگزار خواهد شد که هنگامه‌ جشن و شادمانی برای همـه­ باشد. به دوره‌­ای که امنیّت و آرامش، نصیب تمامی مردمان شود و موج درد­ها و رنج­ های این ­چنینی فروبنشیند.

امّا امید و آرزویمان این است که سال یکــــهزار و سیصد و نود و نه، سالی که با تعب و رنج آغاز شد، پایانی خوش بیابد و بتوانیم در آستانه سده نو خورشیدی، فراخوان دوازدهمــــــین جشن مستقل سینمای مستند ایران را منتشر کنیم.

حتماً تا آن زمان می­ کوشیم که به واسطه­ پایگاه اینترنتی جشن، و نیز در صفحه­ های فضای مجازی با شما در ارتباط بمانیم.

به امید دیدار در دوازدهمین دوره جشن مستقل سینمای مستند ایران، به سال یکـهزار و چـهارصـــد».

 رئیس دوارزدهمین دوره جشن مستقل سینمای مستند ایران شهرام درخشان است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

قوه قضائیه سری به دفاتر تهیه‌کنندگان بزند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس:«آل کاپون»‌ به عنوان یکی از چهره‌های اصلی پول‌شویی در دنیا باید از صاحبان سرمایه کثیف و پول‌شویان سینمای ما درس بگیرد و شاگردی آنان را بکند.

به گزارش سینماپرس، با نزدیک شدن دادگاه محمد امامی متهم فساد بانکی و پول‌شویی در کشور پرونده پول‌شویی در سینمای کشور و بررسی نقش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و قوه قضائیه مسأله مهمی است که باید بررسی شود.

سینما، سینمای ایران، وزارت فرهنگ و ارشاد، سازمان امور سینمایی و سمعی و بصری،

شاید دانستن اینکه چرا اصطلاح پول‌شویی را برای خرج کردن پول‌های کثیف به کار می‌برند جالب باشد. اینکه افرادی که پول‌های هنگفت نامشروع و آلوده دارند برای اینکه بتوانند از زیر بار مسئولیت سنگین نگه‌داری و فراری دادن آن از دست قانون و نظارت کاری کنند در تاریخ چه می‌کنند؟ ساز و کار پول‌شویانی که در زندان به سر می‌برند و برای رسانه‌ها جریان‌ساز شده‌اند چگونه است؟

از سوی دیگر برای مقابله با ورود پول‌های کثیف در سینما چه باید کرد؟   آیا سازمان سینمایی و وزارت ارشاد و یا قوه قضائیه برای مقابله با این جریان می‌توانند آستین بالا بزنند یا تنها با نظاره‌گری به اتفاقات رخ‌ داده باید نقش «نوشدارو بعد مرگ سهراب» باشند و با دادگاهی کردن متهمان و صدور بیانیه به کنش‌های دیرهنگام بپردازند؟

عباس رافعی کارگردان سینمای کشور که متأسفانه فیلم تازه او در اکران آنلاین نیز مورد سوءاستفاده بخش دیگری از مفسدان قرار گرفته و قاچاق شده است در پاسخ به سوالس درباره راه مبارزه با پول‌شویی در سینما ترجیح داد تا کمی درباره تاریخچه پول‌شویی در دنیا صحبت کند تا معلوم شود که چرا چنین اصطلاحی درباره این موضوع وجود دارد؟

پول‌شویان سینما آل کاپون‌های امروزند

رافعی بیان کرد که در این باره کمی باید عقب‌تر رفت و اول سؤال کرد چرا سرمایه‌های مشکوک به سمت سینما آمده است؟ یعنی دلیلش را بپرسیم که پول‌شویان چه نفعی از سینما می‌برند که به سینما می‌آیند و به تولید فیلم می‌پردازند؟

واقعا دلیل اینها چیست؟  ماجرا از این قرار است که در زمان سرکردگی آل‌کاپون، چون در تجارت مواد مخدر، فحشا و قمار و دیگر کارهای خلاف به سر می‌برد، مجبور بود که سرمایه‌اش را که از طریق این موارد در نیویورک به دست آورده بود را به نوعی معدوم کند. او چندین رختشورخانه در این شهر درست کرده بود و با استقرار ماشین‌های لباس‌شویی در چند محله در مکان‌هایی مانند زیرزمین، این پول‌هایی که از طریق نامشروع به دست آمده بود را در حساب این رختشور خانه‌ها می‌ریخت و صاحبان آن‌ها می‌گفتند که حاصل درآمد رختشورخانه در حسابشان واریز شده است. چون از اینجا پول به بانک می‌رفت می‌گفتند که پول شسته شده است. الان هم آل کاپون‌ها،  سینما را به مثابه رختشورخانه‌ها در نظر گرفته‌اند و پول‌های کثیف خود را در آنجا می‌شویند. جعل اصطلاح پول‌شویی  از اینجا آمده است.

سینما، سینمای ایران، وزارت فرهنگ و ارشاد، سازمان امور سینمایی و سمعی و بصری،

تصویر آل گاپون در زندان

فاکتورسازی راه فرار صاحبان سرمایه‌های کثیف 

رافعی در ادامه می‌گوید که صاحب سرمایه‌های مشکوک در سینما نیز به این شیوه عمل می‌کنند: به این دلیل که سود برای پول‌شویان در تولید فیلم است نگران اکران و پخش و دیگر مسائل جاری اکران فیلم نیستند. برای همین از همان ابتدای مراحل پیش تولید خبرسازی می‌شود که قرار است فلان فیلم و سریال تولید شود که با حضور فلان سوپر استار و کارگردان قرار است ساخته شود و در آن هزینه‌های هنگفتی صورت گرفته است. زمانی که ذهن ما درگیر این نکته است که حتما این سریال ۶۰ میلیارد هزینه ساخت دارد، بخشی از پول‌های نامشروع به حساب عوامل و بازیگران ریخته می‌شود تا هرچه زودتر فرایند شست‌شو صورت بگیرد. دیگر بخش‌های پول کثیف نیز در مراحل ساخت و بعد از تولید واریز خواهد شد و در حقیقت با نوعی فاکتورسازی این برنامه پایان می‌گیرد.

وی به این نکته نیز اشاره می‌کند که زمانی که تهیه‌کننده مثلاً ۱۰ میلیارد می‌برد به بانک واریز کند، بانک سؤال می‌پرسد که منشأ این پول کجا است و تهیه‌کننده نیز در جواب فروش نداشته فیلم و سریال خود را مطرح می‌کند. او در حقیقت پول را از حسابی به حساب دیگر واریز می‌کند و با این کار پول‌ها گم می‌شود. اجازه بدهید برای شفاف‌تر شدن این موضوع به این اشاره کنم که در همین سال‌های اخیر فیلمی ساخته شد که پر از بازیگر بود و اینطور که شنیده می‌شد هرکدام دستمزد میلیاردی گرفته‌اند. تعداد بازیگران و رقم‌هایی که گرفته بودند اعلام شده بود که ۸ میلیارد هزینه شده اما برای  ۳۰ میلیارد فاکتور صادر شده و با این کار ۲۲ میلیارد دیگر که حاصل قمار بوده است تمیز می‌شود.

سینما، سینمای ایران، وزارت فرهنگ و ارشاد، سازمان امور سینمایی و سمعی و بصری،

رضوی و امامی متهمین فساد بانکی

چه سودی بالاتر از این برای قماربازان و قاچاقچیان و … وجود دارد؟

بنابراین سینما تبدیل می‌شود به رختشورخانه آل کاپون که نتیجه‌ای جز سینمایی چرک و کثیف و بی‌محتوا از آن نمی‌توان داشت. چه انتظاری از چنین سینمایی داریم؟ قطعاً باید از این پولهای کثیف فلان سریال که قرار بوده است ۱۸ قسمتی باشد تبدیل به سریال ۴۰ قسمتی می‌شود. و اینچنین کیفیت فدای کمیت می‌شود.

با سود کارخانه و شرکت کار فرهنگی می‌کنند تا از مالیات فرار کنند

«نکته دیگر که در این روال آلوده کمک‌رسان بسیار خوبی است، بحث معافیت از مالیات کارهای فرهنگی است. آقای پول‌شو که اتفاقاً کارخانه دارد و از آن طریق سود هم به دست آورده است می‌گوید که به دلیل آنکه از سود حاصل کار کارخانه در امور فرهنگی هزینه کرده‌ایم آن چند میلیارد مالیاتی که اداره مالیات از ما برای کارخانه گرفته است، به دلیل قانون معافیت مالی کار فرهنگی باید پس بدهند. واقعاً آل کاپون در کنار این مفسدان حکم بچه‌ای بیشتر ندارند و باید پیش آنان درس پس بدهد.»

اما یکی دیگر از موضوعات مهم در زمینه سهل و آسان شدن پول‌شویی در زمینه سینمایی طبیعتاً به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بازمی‌گردد؛ چراکه این وزارتخانه و معاونت سینمایی آن که وظیفه مدیریت سینمای کشور را دارد، نتوانسته است با وضع قوانین سفت و متقن جلوی کار تهیه‌کننده‌ها و کارگردانانی را که در سال از پیش‌تولید تا مراحل فنی بعد از فیلمبرداری چندین پروژه را به دست دارند بگیرد. ارتباط قوی این سرمایه‌گذاران با چنین تهیه‌کنندگانی چندان سخت نیست. کافی است فهرست تهیه‌کنندگانی که در سال چندین کار را همزمان با هم روی دوش خود می‌گذارند را ببینیم.

سینما، سینمای ایران، وزارت فرهنگ و ارشاد، سازمان امور سینمایی و سمعی و بصری،

انتظامی رئیس سازمان سینمایی

رافعی که تجربه کارهای گزیده و معدودی را در سینما دارد در این زمینه نیز تحلیل جالبی دارد: «واقعیت این است که صاحبان سرمایه‌های مشکوک تنها با چند تهیه‌کننده معدود کار می‌کنند، طبق قانون وزارت ارشاد هر تهیه‌کننده همزمان نمی‌تواند دو فیلم تولید کند. اگر یک تهیه‌کننده پروانه ساخت برای تولید یک فیلم گرفته است، نمی‌تواند همزمان یک فیلم دیگری را کارگردانی کند مگر همان فیلم خودش را که پروانه ساخت آن را گرفته است با این حال یکی از تهیه‌کنندگان سال قبل ۵ فیلم تولید کرد، یک فیلم با یک کارگردان پیشکسوت، ۴ فیلم هم با فیلم اولی‌ها.»

اما مهم‌تر از تمام مباحث فوق حل موضوع پول‌شویی در سینما است. به راستی وزارت ارشاد و قوه قضائیه در این زمینه چه نقشی می‌توانند داشته باشند؟ آیا این نکته که بارها اشاره می‌شود که وزارت ارشاد نباید در این حوزه ورود کند حتی از طرف بخش حراست آن نیز قابل بررسی نیست؟ قوه قضائیه در این زمینه چه نقشی می‌تواند داشته باشد؟  

پاسخ کارگردان فیلم بهت که متأسفانه فیلمش در فضای مجازی خیلی سریع قاچاق شد نیز خواندنی است: به نظرم حراست سازمان سینمایی می‌تواند حداقل سری به دفتر تهیه‌کننده‌ها بزند و از آن‌ها جویای کاری که دارند می‌کنند بشود. سازمان بازرسی کل کشور نیز در این میان نقش بسیار مهمی می‌تواند داشته باشد. در مورد قوه قضائیه نیز باید بگویم هنوز در مورد  دو سرمایه‌گذار متهم یعنی محمد امامی و هدایتی که کاملاً جرمشان مشخص شد کار آنچنانی نکرده است. چه انتظاری داریم برای محاکمه جدی دانه درشت‌های دیگر؟

سینما، سینمای ایران، وزارت فرهنگ و ارشاد، سازمان امور سینمایی و سمعی و بصری،

پشت صحنه فیلم بهت

من از بازیگران و کاگردانان و دست اندرکاران سینما که بالاترین دستمزدها را می‌گیرند خواهش می‌کنم که حاضر به همکاری به این افراد نشوند چرا که دست همین تهیه‌کننده‌ها هم در دست آنان است. مگر کارگردانی که دستمزدش را با دلار می‌گیرد که همه او را می‌شناسند نمی‌داند که این پول‌ها از کجا آمده است؟ نیازی نیست که قوه قضائیه کار چندان خاصی بکند کافی است که با ورود به دفتر جامعه صنفی تهیه‌کنندگان سینمای ایران از آنان اسنادی را که دارند  بخواهد تا با کمک آن بسیاری از پروژه‌هایی را که در آنها پول‌شویی می‌شود بگیرد.

در پایان از این کارگردان سینمای کشور درباره قاچاق فیلم اخیرش سؤال کردیم که کدام یک از بخش‌های سازمان سینمایی، ساترا یا پلتفرم‌های دیجیتال را مقصر می‌داند؟ ‌ پاسخ رافعی این بود که به عنوان یک کارگردان و تهیه‌کننده هیچ‌کدام از این سه بخش را مقصر نمی‌داند بلکه قانون کشور را که کپی رایت را قبول ندارد مقصر اصلی این موضوع می‌داند. اگر ما قانون کپی‌رایت را قبول داشته باشیم نه تنها این اتفاق نمی‌افتد بلکه زمانی که ما فیلمی را که متعلق به شرکت‌های خارجی است پخش می‌کنیم از پول‌های بلوکه شده ما برداشت نمی‌کنند.

سینما، سینمای ایران، وزارت فرهنگ و ارشاد، سازمان امور سینمایی و سمعی و بصری،

آیا کپی رایت در کشور ما محقق خواهد شد؟

رافعی درباره اینکه تحریم‌ها احتمالاً نمی‌گذارند که ایران بتواند با این شرکت‌ها وارد تعامل شود و از آنان فیلم یا سریال را بخرد، بیان کرد: اتفاقاً آنان برای اینکه به پول برسند حاضرند که قوانین تحریمی خودشان را نیز دور بزنند. بسیاری از این شرکت‌ها در اطراف ما مانند دبی  و لبنان دفاتری دارند که از طریق آن دفاتر که در حقیقت نمایندگی آن شرکت‌هایند می‌شود فیلم‌ها و سریال‌های آنان را خرید اما ما راه غلط را انتخاب می‌کنیم. زمانی که این قانون در کشور ما وضع شود اتفاق خوبی که می‌افتد این است که زمانی که من فیلم یا سریالی را ساختم در صورتی که قاچاق شود تنها سایت مورد نظر بسته نمی‌شود بلکه با جریمه بسیار سنگین روبرو می‌شود که احتمال قاچاق را بسیار پایین می‌آورد. در این صورت نیز شبکه‌های ماهواره‌ای و کانال‌ها فیلم و سریال را پخش نمی‌کنند.

بنابراین ماجرای فساد مالی و اقتصادی در سینمای کشور ما از سویی ناشی از مشکلات قانونی و نظارتی قوه قضائیه و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. از سوی دیگر قوه قضائیه می‌تواند با اهتمام بیشتر و با ارتباط قوی و مستمر با تهیه‌کنندگان و دفاتر صنفی سینمایی آنان و برگزاری جلسات همفکری با تهیه‌کنندگان، راه‌های بستن پول‌شویان را فراهم کند و کار نشدنی نیست. پول‌های کثیف در سینمای ایران به دلیل آنکه ویترین بسیار خوبی برای فعالیت است و وجاهت برای صاحب سرمایه مشکوک فراهم می‌کند و از سوی دیگر قوانین فرهنگی ما بسیار سست است، باعث می‌شود که پول‌شویان بسیار راحت‌تر به پول‌شویی در چنین سینمای بی‌ در و پیکری بپردازد.

*تسنیم

مشاهده خبر از سایت منبع