سینماپرس: رئیس سازمان سینمایی در حکمی اعضاء شورای سیاست گذاری سی و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران را منصوب کرد.
به گزارش سینماپرس، مجید مجیدی، محمدرضا جوادی یگانه، جعفر صانعی مقدم، مهدی جعفری، علیرضا رضاداد، نیما عباسپور، مجید برزگر و سیدصادق موسوی با حکم حسین انتظامی به عنوان اعضای شورای سیاست گذاری سی وهفتمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران منصوب شدند.
دراولین جلسه این شورا کیفیت و نحوه برپایی سی و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری سید صادق موسوی با توجه به شرایط کرونا در کشور بررسی خواهد شد.
سینماپرس: نمیتوان از سریالهای پرخاطره تلویزیون یاد کرد و اسم محمدعلی کشاورز را بهخاطر نیاورد؛ از «داییجان ناپلئون» گرفته تا «سلطان و شبان»، «سربداران»، «هزاردستان»، «پدرسالار» و بسیاری دیگر از سریالهای ماندگاری که با بازی زندهیاد محمدعلی کشاورز روی صفحه جادویی تلویزیونهای قدیمی نقش بستند و تا سالها بعد تکرار و ماندگار شدند.
به گزارش سینماپرس، محمدعلی کشاورز در حالی در سن ۹۰ سالگی راهی سفر ابدی شد که نقشهای ماندگارش بر پرده سینما، صحنه اجرا و قاب تلویزیون مهمترین میراث ماندگارش محسوب میشود، هنرمندی که هم در سینما خوش درخشید و هم در تلویزیون و توانست آثار ماندگاری را از خود به جای بگذارد.
شاید برای همین بود که زندهیاد کشاورز نیز خودش را فردی «عاشق ملتش و گنجینهای از خاطرات دور و نزدیک»، روایت میکرد و البته در توصیف قوانین مهم زندگی، میگفت: «به دنبال عرفان بروید. البته عرفان را با صوفیگری اشتباه نگیرید. عرفان به شما میآموزد که چطور به خوشبختی برسید و عشق را پیدا کنید. همیشه فکرهای خوب در ذهنتان پرورش دهید و سعی کنید هر شب قبل از خواب خودتان را محاکمه کنید.»
او که در دهه ۳۰ و با بازی در تلهتئاترهای مختلف پا به قاب جادویی تلویزیون گذاشت، چندی بعد توانست پس از تجربه حضور در سریالهایی همچون «خانه قمر خانم»، ایفاگر یکی از نقشهای اصلی سریال «دایی جان ناپلئون» به کارگردانی ناصر تقوایی، شود.
افسانه «سلطان و شبان» از دیگر سریالهای خاطرهانگیزی است که زندهیاد کشاورز در آن ایفای نقش کرده بود. فیلمنامه این سریال را که از جمله مجموعههای ماندگار دهه ۶۰ تلویزیون در ژانر کمدی محسوب میشود، مهدی هاشمی و داریوش فرهنگ نوشتهاند. زندهیاد کشاورز در این مجموعه نقش خوابگزار اعظم را برعهده داشت.
ایده اولیه این سریال را مهدی هاشمی از داستانی از کتاب «تاریخ عالم آرای عباسی» اقتباس کرد و موضوع آن را با داریوش فرهنگ در میان گذاشت. داریوش فرهنگ که روزگاری را در صحنه تئاتر گذرانده بود به شدت از آن استقبال کرد. وضعیت بد اقتصادی و فضای نابسامان تئاتری آن زمان نیز بهانهای شد برای آزمودن تجربهای نو و بدیع که البته این بار در رسانه ای به نام تلویزیون رقم می خورد. نکته قابل ذکر این بود که برنامههای تولیدی آن زمان تلویزیون چنگی به دل نمی زد و پیشنهاد تولید چنین سریالی برای مدیران سیما نیز وسوسه کننده بود. داریوش فرهنگ به سرعت دست به کار شد و پس از نگارش فیلمنامه داستان به همراه مهدی هاشمی بازیگران خود را انتخاب کرد. (روزنامه نصف جهان/بهمن ۹۷)
پس از تجربه حضور در سریال «سربداران» در اوایل دهه ۶۰، کشاورز نقش ماندگار «شعبان بیمخ» را در سریال «هزاردستان» به کارگردانی علی حاتمی برعهده گرفت. او دربارهی علت قبول کردن چنین نقشی، جالب بودن نقش را دلیل اشتیاقش دانست؛ «به نظر میآمد از این نظر که او تنها زور داشت و عقلی در سر او نبود. برای همین بسیار وسوسهانگیز بود.»
او درباره سختیهای نقش «شعبان بیمخ» گفته بود: «چیزی نزدیک به یک ماه فقط در مورد این شخصیت مطالعه کردم، مسافرت رفتم، به برخی محلههای جنوب شهر میرفتم و با آدمهای آنجا صحبت میکردم، به نحوه بیانشان دقت میکردم و حرکاتشان را به ذهنم میسپردم. همه اینها بعدها در حین کار بسیار کمکم کردند و توانستم در قالب این نقش فرو بروم.»(روزنامه جام جم ۸۹)
کشاورز راز ماندگار شدن سریال «هزار دستان» را «عشق و صداقت» اینگونه توصیف میکرد و میگفت: «همه افراد اعم از کارگردان تا افراد پشت صحنه همگی با جان و دل سر این کار حاضر میشدند و کسی از کارش نمیزد؛ البته فیلم را فقط بازیگران نمیسازند، بلکه افراد پشت صحنه هم دخیل هستند. از سیمکشی گرفته تا خیاط و آبدارچی و به نظرم این صداقت پیدا نمیشود مگر اینکه افرادی که پشت صحنه هستند همه برگزیده باشند. الان تعدادی از بازیگران برای هم میزنند تا نقش یکدیگر را بگیرند در صورتی که معنای هنر این نیست.»
اما «اسدالله خان»، از دیگری نقشهای ماندگار زندهیاد کشاورز در سریال «پدرسالار» به کارگردانی مرحوم اکبر خواجویی محسوب میشود. شخصیتی که با وجود تمام سختیها و بداخلاقیهایش دوستداشتنی بود و توانست تصویر ماندگاری را در ذهن مخاطبان ایجاد کند.
کشاورز در یکی از گفتوگوهای خود با ایسنا، با مرور خاطرات ایفای نقش در سریال «پدرسالار»، گفته بود: «یادم است قرار بود در یک صحنه من توی گوش محمود پاکنیت بزنم، من هم خیلی طبیعی این کار را کردم (با خنده) و او خیلی دردش آمد و باورش نمیشد من در کارم آنقدر جدی باشم. آن روزها هر روز صبح زود همه سر صحنه میآمدیم، اما مرحومه نادره خیرآبادی نیمساعت دیرتر از بقیه میآمد. یک روز یواشکی از او پرسیدم چرا دیر میآیی؟ گفت هیچی، من سر راه یک کلهپزی پیدا کردم هر روز میروم آنجا صبحانه میخورم، بعد میآیم؛ امروز هم یک چشم با خودم آوردم که هرکس صبحانه نخورده بدهم بخورد! یادم است صحنهای داشتیم که در آن قرار بود همه بچههای من و نادره بعد از مدتها قهر و کدورت در منزل ما برای نهار جمع شوند، اما بعد از ساعتها انتظار هیچکدام نیامدند، من هم عصبانی شدم و همه بشقابها را شکستم و با پا روی خردههای شکسته شده آنها با عصبانیت راه رفتم؛ در این سکانس حتی یک بشقاب سالم هم باقی نگذاشتم. بعد از پایان این صحنه به من گفتند بشقابهایی که آنقدر طبیعی شکستی، همه مال آرشیو سازمان بود.»
بازیهای زندهیاد محمدعلی کشاورز در تلویزیون به همین چند مورد ختم نمیشود و حضور در این عرصه تا سالهای پایانی دهه ۸۰ نیز ادامه داشت. حضور به عنوان مهمان در سریال «پاتوق» و ایفای نقش در تلهتئاتر «آدم خوابش میگیره»، از آخرین فعالیتهای این هنرمند فقید در عرصه تلویزیون محسوب میشود.
محمد علی کشاورز همین فروردین ماه امسال ۹۰ ساله شد؛ او در آخرین پیامی که نوروز و در سالروز تولدش در اختیار ایسنا گذاشت، نوشت:
«سپاس بیپایان ایزد منان را که تاکنون فرصت زیست در نود رستاخیز زیبای طبیعت را سهم من از این روزگار کرده است. نود سال شکست و پیروزی، غم و شادی، سختی و آرامش.
و اما این روزها، روزهای سختی است. روزهای سخت برای مردمی که سالیان درازی است شادی آنها شادی من و غمشان غم من است؛ مردمی که نفسم به نفسشان بند است.
آنچه در این روزهای سخت امید و لبخند را زنده نگه میدارد، صحنههای ماندگاری است از انسانیت، محبت و همدلی. صحنههایی که در گوشه گوشهی این کشور رقم میخورد و روح انسان را به پرواز در میآورد. این همدلی، این همراهی، این محبت ما را از این گذرگاه سخت نیز عبور خواهد داد. فردا روزهای بهتری است. عزیزانم یادمان بماند که این بلای همهگیر چه به ما میآموزد؟ این شرایط سخت تلنگری است برای تمام انسانها. تمام انسانهای فراموشکار!
برای ما که عزیزترین و زیباترین لحظه های زندگی را در کنار خود داریم و قدر نمی دانیم.
روزهای زیبا میآید. ای کاش یادمان بماند از این پس با طبیعت مهربانتر باشیم، باهم مهربانتر باشیم.
قدر تک تک ثانیههای حضور عزیزان و دوستانمان را بدانیم. زندگی را پاس بداریم. در این واپسین دهه زندگیم برای همه هموطنانم صبر، سلامتی و آرامش آرزو میکنم.»
*ایسنا
سینماپرس: علیرضا سربخش جانباز روشندل و کارشناس فرهنگی گفت: اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی باید از دریچه سینما دیده شود و مدیران سینمایی باید شرایطی را فراهم کنند که هنرمندان متعهد به نظام و انقلاب اسلامی بتوانند با تکیه به ارزش های انقلابی آثار شاخص و درخشانی تولید کنند، بی تردید پرداختن به سوژه ها و موضوعات انقلابی به نوعی سرمایه گذاری برای آینده نظام و انقلاب اسلامی است.
این کارشناس ارشد حقوق بین الملل در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: متأسفانه طی سال های اخیر وقتی آثار سینمایی و برخی آثار به نمایش درآمده در سینما و به خصوص جشنواره فیلم فجر انقلاب اسلامی را مشاهده می کنیم متوجه می شویم که بسیاری از این آثار نه تنها با مفاهیم و ارزش ها و آرمان های انقلابی، دینی، ملی و انسانی و اسلامی هیچ قرابتی ندارند بلکه ارزش ها را زیر سوأل هم می برند.
وی این اتفاق را برای سینمای کشور بسیار خطرآفرین توصیف و با بیان اینکه ردپای دشمن در حوزه فرهنگ و هنر به شدت محسوس است تصریح کرد: برخی فیلم هایی که ما می بینیم مصداق بارز دشمنی با امت انقلابی ایران اسلامی است. این دشمنان سعی دارند اخلاق را از جامعه بگیرند، خانواده ها را از هم گسیخته کنند، ارزش ها را زیر سوأل ببرند، حرمت ها را بشکنند، بی حیایی را زیاد کنند، مردم را بی ایمان کنند؛ همه این ها مصداق های بارزی است که در فیلم های سینمایی و برخی فیلم های به نماش درآمده در ایام الله دهه فجر انقلاب اسلامی و در جشنواره های فیلم فجر سال های اخیر شاهد آن بوده ایم.
مدیرمسئول نشریه سینمارسانه تأکید کرد: جامعه ما به خصوص نسل جوان نیازمند آن هستند که با تماشای آثار ارزشمند سینمایی، با ارزش ها، آرمان ها و مفاهیم دینی و اسلامی و انقلابی آشنا شوند اما کم کاری های زیاد از حد مدیران و آثار اندک ساخته شده در خصوص انقلاب اسلامی هرگز نتوانسته جواب نیازهای جوانان و آحاد افراد جامعه را بدهند.
این کارشناس فرهنگی سپس توجه به مسأله نفوذ فرهنگی دشمنان اسلام و انقلاب اسلامی را بسیار مهم برشمرد و خاطرنشان کرد: مدیران باید بدانند با ارائه برخی راهکارهای پیش پا افتاده نمی توانند این فجایع فرهنگی را جبران نمایند؛ اگر امروز بخش اعظمی از مردم مومن و انقلابی ایران اسلامی به سینما نمی روند به دلیل این است که شوخی های جنسی در فیلم ها به شدت زیاد شده و هر بار شوخی ها بدتر و بیشتر از گذشته می شوند و حریم ها را بیشتر می شکنند؛ مسئولان باید فکری به حال محتوای شرم آور فیلم ها کرده و این آثار شنیع و ضد ارزشی را در نطفه خفه بکنند تا بیش از این هنرهفتم جایی برای نمایش فیلم های مهوع نباشد.
سربخش در خاتمه اظهاراتش متذکر شد: مقام معظم رهبری بارها در خصوص مسائلی نظیر ولنگاری فرهنگی هشدار داده اند اما گویا گوش شنوایی در میان مدیران و مسئولان عرصه فرهنگ و هنر بالاخص مدیران سینمایی وجود ندارد و به همین دلیل ما شاهد ولنگاری های گسترده تر در سینمای کشور هستیم. بنده بار دیگر تأکید می کنم این راهی که برخی آقایان می روند به ترکستان است نباید بیش از این در این مسیر حرکت کنند. ما موظفیم تمامی اقشار جامعه به خصوص جوانان کشور را با پدیده هایی نظیر جنگ نرم و نفوذ فرهنگی بیگانگان آشنا کنیم، آن ها را به سمت اخلاق مداری و انسانیت هدایت کنیم چرا که وظیفه اصلی هر اثر فرهنگی و هنری انسان سازی است!
سینماپرس: ضریب نفوذ اینترنت آنچنان در جامعه ما بالا رفته که دیگر نمیتوان همچون گذشته تلویزیون را گستردهترین رسانه جمعی دانست. حالا بسیاری از ما حتی برای دیدن برنامههای مورد علاقهمان به سراغ اینترنت میرویم و از طریق تلویزیونهای اینترنتی به مجلههای تصویری یا فیلمها و سریالهای مورد علاقهمان دسترسی پیدا میکنیم.
به گزارش سینماپرس،تلویزیونهای اینترنتی دیگر برای ما چندان ناشناخته نیستند. بسیاری از ما کلیپهای آموزشی، سرگرمی و گاهی محتواهای عجیب و حتی مستهجن را در برخی از این تلویزیونهای اینترنتی همچون آپارات، نماوا، فیلیمو و… بسیاری دیگر از تلویزیونهای اینترنتی دیدهایم. اما تاکنون برای این تلویزیونها افتتاحیهای برگزار نشده بود. ۸ خرداد ماه بود که طی مراسمی با حضور رئیسجمهور طرح وزارت ارتباطات با عنوان «انتخاب هر ایرانی، یک تلویزیون اینترنتی» افتتاح شد. این افتتاحیه چند ماهی بعد از بخشنامه رئیس قوه قضاییه به مراجع قضایی سراسر کشور مبنی بر فعالیت در حوزه صوت و تصویر فراگیر فضای مجازی تنها با مجوز صدا و سیما اتفاق افتاد. استدلال سیدابراهیم رئیسی برای ابلاغ این بخشنامه نظریه تفسیری شورای نگهبان در تاریخ ۱۰ مهر ماه سال ۱۳۷۹ و همچنین ابلاغیه مقام رهبری خطاب به رئیسجمهوری در ۲۲ شهریور سال ۱۳۹۴ مبنی بر اینکه «مسئولیت صدور مجوز و تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی و نظارت بر آن منحصراً بر عهده سازمان صدا و سیماست.» با وجود این در همان زمان هم ابلاغیه رئیس قوه قضاییه با واکنش رئیسجمهور همراه بود. حجتالاسلام حسن روحانی در پی نوشتی خطاب به رئیس قوه قضاییه نوشت: «اینگونه امور مرتبط به شورای عالی فضای مجازی است.»
این واکنش رئیسجمهور به عنوان رئیس شورای عالی فضای مجازی در حالی است که این شورا تاکنون در خصوص صدور مجوز و تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی خروجی خاصی نداشته است آنهم در شرایطی که هشت سالی از آغاز فعالیت شورای عالی فضای مجازی میگذرد. به عبارت دیگر اگر شورای عالی فضای مجازی بر فعالیت فعالان VOD و اشتراک ویدئو در فضای مجازی نظارت داشت چرا محتواهای مجرمانه در این شبکهها به نمایش در میآمد؟ ابوذر منتظرالقائم، کارشناس فضای مجازی پیش از این در گفتگو با «جوان» درباره کوچ آسیبها از شبکههای خارجی به شبکههای داخلی هشدار داده بود. به گفته وی، بیش از ۵۰ گروه موضوعی محتوای مجرمانه در این شبکه ویدیویی قابل رصد است، امری که نشان میدهد فعالان این عرصه به حال خود رها شده بودند.
از سوی دیگر وقتی طبق قانون و تأکید و دستور کتبی رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه صدور مجوز فعالیت تلویزیونهای اینترنتی در اختیار صدا و سیماست، ورود دولت و وزارت ارتباطات به این حوزه و افتتاح طرحی تحت عنوان «انتخاب هر ایرانی، یک تلویزیون اینترنتی» میتواند مصداقی از یک «کودتای رسانهای» باشد.
ساترا مسئول صدور مجوز تلویزیونهای اینترنتی
تا قبل از رسمی شدن دریافت مجوز فعالان VOD و اشتراک ویدئو در فضای مجازی از صدا و سیما، این فعالان مجوز خود را از وزارت ارشاد دریافت میکردند. سال ۱۳۹۴ بود که براساس ابلاغیهای مقام رهبری به ریاست جمهوری به عنوان رئیس مرکز ملی فضای مجازی بنا شد تا فعالیت در این زمینه با مجوز سازمان صدا و سیما باشد و به همین خاطر هم سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی یا ساترا تشکیل شد تا کار تنظیمگری بر فعالیت فعالان حوزه صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی را بر عهده بگیرد.
پیش از بخشنامه قوه قضاییه هم ابتدای دی ماه سالجاری رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات صورت و تصویر فراگیر در فضای مجازی، در جلسهای با رسانهها اعلام کرده بود که تمامی محتوای صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی شامل پلتفرمهای اشتراک فیلم و VODها باید از سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر فضای مجازی مجوز بگیرند. بعد از این خبر نیز اعلام شد که آپارات، فیلیمو، نماوا و سرویس ویدئویی کافه بازار با ساترا برای دریافت مجوز و ادامه فعالیت به توافق اولیه رسیدهاند. حالا به گفته معاون تدوین مقررات و امور حقوقی سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر تاکنون آنها به بیش از ۶۰ فعال در این حوزه مجوز دادهاند.
تلویزیون اینترنتی چیست؟
«تلویزیون پروتکل اینترنت» (Internetprotocol television) نسبتاً جدید و در حال تکامل است که مخاطبان میتوانند با خریداری و اتصال یک ستتاپ باکس به دستگاه تلویزیون خود وصل کرده و از خدماتی مانند: دسترسی به آرشیو فیلمها و سریالها، موسیقی، پخش زنده، خرید اینترنتی، بازی آنلین، بانک آنلین و … بهرهمند شوند.
در این سیستم با استفاده از پروتکل اینترنت برای ساخت یک شبکه، و خدمات تلویزیون دیجیتال ارائه میشود، که این خدمات میتواند توسط اتصال پهنای باند وسیع در اختیار کاربر قرار گیرد. در تلویزیونهای اینترنتی معمول در دنیا، مخاطبان تلویزیون از طریق اینترنت به بانک اطلاعاتی شبکه مورد نظر دست مییابند و هر کاربری خود تعیین میکند که چه چیزی را چگونه میخواهد ببیند. همچنین کاربر میتواند زمان پخش یک برنامه را تغییر داده یا برنامه دلخواه خود را رزرو کند و بعد با پیغامی که داده میشود از زمان پخش آن برنامه با خبر شود یا اینکه کاری کند که برنامه به طور خودکار برای او ذخیره شود. در واقع مهمترین ویژگیهای IPTV تولید محتوای اختصاصی و پخش آن از طریق اینترنت است. اما آنچه که روز هشت خرداد ماه تت عنوان افتتاحیه طرح بزرگ «هر ایرانی، یک تلویزیون اینترنتی» چیست و آیا اصولاً راهاندازی تلویزیون اینترنتی تحت اختیار دولت است یا خیر؟ این موضوعی است که در این پرونده میخواهیم به بررسی آن بپردازیم.
نظر مسئولان ۵ میلیون مشترک فعال تلویزیون اینترنتی
طبق آنچه که محمدجواد آذری جهرمی وزیر جوان کابینه دولت دوازدهم در افتتاحیه طرح بزرگ «هر ایرانی، یک تلویزیون اینترنتی» گفت: این طرح با کارفرمایی شرکتهای اینترنتی و شرکتهای ارائه کننده خدمات VOD و با سرمایه ۸۰ میلیارد تومانی بخش خصوصی و راهاندازی شده است بهمنظور ارتقای سهم محتوای داخلی در سبد مصرفی کاربران و افزایش ضریب نفوذ خدمات دسترسی ثابت به شبکه ملی اطلاعات، این طرح با همکاری سازمان فناوری اطلاعات ایران، مرکز ملی فضای مجازی، ارائهکنندگان خدمات ویدئوی خانگی و ارائهکنندگان خدمات دسترسی ثابت به شبکه ملی اطلاعات تهیه شده است. بنابه تأکید وی بدینترتیب با ایجاد همافزایی و با تأمین سامانههای موردنیاز، هموطنان میتوانند ضمن برخورداری از اشتراک دسترسی ثابت به شبکه ملی اطلاعات به خدمات تلویزیون اینترنتی نیز برخوردار شوند. هدفگذاری تعیینشده در این پروژه رسیدن به ۵ میلیون مشترک فعال تلویزیون اینترنتی تا پایان سال ۹۹ و ارتقای سهم محتوای داخلی بر بستر شبکه ملی اطلاعات است.
بازار ۶۴۸ میلیارد تلویزیون اینترنتی سینما را در جیب گذاشت!
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم درباره طرح «انتخاب هر ایرانی، یک تلویزیون اینترنتی» میگوید: «هماکنون حدود ۸/ ۱ میلیون نفر عضو شبکهها و سامانههای مختلف پخش ویدئو، موسیقی و تلویزیون اینترنتی هستند و حق عضویت پرداخت میکنند و همچنین حدود ۳ میلیون بیننده نیز بدون پرداخت حق عضویت، از محتواهای رایگان استفاده میکنند.»
به گفته ناظمی ۷۰ درصد ترافیک اینترنت در دنیا به پخش فیلم و ویدئو، موسیقی و صوت تعلق دارد و، اما این عدد در ایران حدود ۲۰ درصد است. این درحالی است که ظرفیت فعلی شبکه ما حدود ۱۴ برابر میزان مصرفی است که مردم از این محصولات فرهنگی استفاده میکنند.
رئیس سازمان فناوری اطلاعات با بیان اینکه ماهانه حدود ۷ میلیارد دقیقه توسط مردم از این محصولات فرهنگی استفاده میشود، گفت: در سال ۹۲ ارزش کل فروش سینماهای کشور حدود ۴۲میلیارد تومان بوده و امروز با تداوم روند فروش حق اشتراک تلویزیونهای اینترنتی اندازه این بازار به حدود ۶۴۸ میلیارد تومان رسیده است. همانطور که شبکه حملونقل اینترنتی از حملونقل سنتی بزرگتر شده، اندازه تلویزیونهای اینترنتی نیز از تمام فروش در سینماهای کل کشور، بزرگتر شده است.
ناظمی با اشاره به عضویت یک ماهه بابت حق عضویت تلویزیونهای اینترنتی میافزاید: «با اجرای این طرح، پیشبینی میکنیم بازار تلویزیونهای اینترنتی به دو برابر فعلی افزایش پیدا کند.»
تلویزیون اینترنتی دولتی خلاف قانون اساسی سیاستهای نظام و منطق حکمرانی است
طبق قانون اساسی انتشار صوت و تصویر فراگیر در انحصار صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران است. بنابراین اصل بحث افتتاح تلویزیون اینترنتی از سوی دولت محل اشکال است و از نظر قانونی باید موضوع حل شود. مشکل اصلی فعلی این است که اساساً تشکیل تلویزیونهای اینترنتی و صدور مجوز آنها خارج از سازمان صداوسیما کار غیر قانونی است. بعد از این مهم وارد این بحث میشویم که براساس تدبیر مقام معظم رهبری، امکانی فراهم هست تا تلویزیون اینترنتی با هماهنگی صدا و سیما و تحت نظارت مستقیم این سازمان وجود داشته باشد.
ما در این زمینه مصوباتی داریم که تکلیف موضوع را مشخص کرده است و لذا هرگونه راهاندازی تلویزیون اینترنتی توسط دولت از نظر قانونی ایراد دارد. از سوی دیگر این نگرانی وجود دارد که بودجههای دولتی بابت حمایت از فرهنگ و اطلاعرسانی در کشور به شکل تصدی گرایانه توسط خود دولت مستقیماً هزینه شود و از این جهت تلویزیونهای اینترنتی ایراد برنامهای و بودجه هم دارد و از نظر سیاستهای فرهنگی هم این کار دچار اشکال است. این کار کاملاً خلاف قانون اساسی است و وجاهت قانونی ندارد و برخلاف سیاستهای کلی نظام است و با منطق حکمرانی هم کاملاً در تضاد است. منطق حکمرانی اقتضا میکند دولت کمترین حجم تصدیگری را داشته باشد. اینکه دولت بخواهد خودش تلویزیون اینترنتی راهاندازی و اداره کند این کاملاً با منطقه حکمرانی در دنیای امروز ناسازگار است.
بنابراین آسیبزا بودن یا فرصت بودن تلویزیونهای اینترنتی موضوع دیگری است که ابتدا باید بحثهای قانونی آن حل شود و بعد از حل چالش غیر قانونی بودن ما وارد این موضوع میشویم که چه سیاستهای فرهنگی و سیاستهای محتوایی دولت میخواهد روی این تلویزیون اینترنتی اعمال کند و چگونه آن را اداره کند. در حال حاضر بحث ما این است که این کار فاقد وجاهت قانونی و در تعارض با سیاستهای کلی نظام است و مغایر با منطق حکمرانی است و یک نوع ورود تصدی گرایانه دولت به موضوعاتی است که کار مجموعههای مردمی یا نهادهای دیگر است. علاوه بر این برخی اپراتورها باید در این خصوص شفاف عمل کنند و وظیفه خودشان را به درستی انجام دهند و در پازل بازی سیاسی که دولت درست کرده است نیفتند. سرمایهگذاران برخی از اپراتورها مجموعههایی هستند که باید دغدغه مقابله با اقدامات غیرقانونی را داشته باشند و جایی که هرگونه خطر قرار است انقلاب اسلامی وارد شود اینها باید وارد عمل شوند و تاکنون هم در برهههای مختلف خوب ظاهر شدهاند ولی یکی از نگرانیها این است که دولت به شکل ناخواسته بخواهد اینها را در اقدام غیرقانونی خود شریک کند و کاری بکند که آنها مجبور شوند یا تمایل پیدا کنند که از این مسائل چشمپوشی بکنند که به مسئولان مربوطه هشدار میدهیم که در این خصوص فعال ظاهر شوند.
مهدی صرامی
رئیس مجمع فعالان فضای مجازی انقلاب اسلامی
نگاه لیبرالی دولت به تلویزیون اینترنتی!
بحث تلویزیون اینترنتی و استفاده از اینترنت وای پی برای بحث تصویر موضوع جدیدی نیست. ۱۷ اسفند ۱۳۹۰ حضرت آقا به صورت کتبی دستور راهاندازی تلویزیونهای اینترنتی را دادند. اما براساس قانون اساسی انحصار صوت و تصویر سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی است. از سوی دیگر شهریور سال ۱۳۹۴ حضرت آقا نامه خطاب به شخص رئیسجمهور زدند و در این نامه نوشتند که صدور مجوز و تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی منحصراً بر عهده سازمان صدا و سیماست در واقع به این ماجرا حاکمیتی نگاه شده نه دولتی.
از سوی دیگر براساس قانون اساسی در اصل ۱۱۰ که سیاستهای کلی کشور را بر عهده رهبر گذاشته است و علاوه بر قانون اساسی، طبق دستور رهبری، هر نوع صدور مجوز یا رگولاتوری و تنظیم مقررات برای صوت و تصویر در فضای مجازی از حوزه اختیارات دولت خارج شده است.
بنابراین کاری که دولت در این زمینه انجام میدهد یک کودتای رسانهای است. در واقع وزیر ارتباطات و رئیسجمهور در سال پایانی دولت میخواهند، رسانههای صوتی و تصویری را از تسلط حکومت خارج کنند.
شبکههای ایپیتیوی از طریق ستاپ باکس و تلویزیونهای هوشمند هم قابل دریافت هستند. هماکنون نیز در آپارات و امثال اینها شاهد پخش تصاویر مبتذل و مسائل غیر اخلاقی هستیم که بدون هیچ نظارتی پخش میشود. با این اتفاقی که هم اکنون افتاده است هر کسی میتواند یک شبکه تلویزیونی تأسیس کند بدون اینکه مجوزی داشته باشد و نظارتی بر آن بشود و هر آنچه بخواهد را به صورت رسمی و حتی از طریق زیرساختهای شبکه ملی اطلاعات پخش کند. براساس تأکید رهبری بر اینکه صدور مجوز و تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر به عهده سازمان صدا و سیماست این سازمان، سازمانی را تحت عنوان سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر ایجاد کرد. در واقع اینجا منظور رهبر این است که صدا و سیما انحصاری در تولید ندارد و در حوزه تولید صدا و سیما و برای بخش خصوصی مجوز صادر میکند تا هرگونه محتوایی در این شبکههای اینترنتی پخش نشود. هماکنون نیز سازمان صدا و سیما برای تلویزیونهای اینترنتی مجوز میدهد به طور مثال روبیکا یا برخی دیگر از شبکههای تلویزیون اینترنتی از صدا و سیما مجوزای پیتیوی دارد. در حال حاضر نیز سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی که زیر نظر وزارت ارتباطات است مدعی صدور مجوز برای تلویزیونهای اینترنتی شده، اما به صورت قانونی سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر برای تلویزیونهای اینترنتی مجوز صادر میکند. وزارت ارتباطات یک دستگاه دولتی است که از پس همین فضای مجازی کنونی هم بر نیامده و ما با فساد و فحشا گسترده در اینستاگرام و فضای مجازی مواجه هستیم در چنین شرایطی افرادی که نتوانستند فضای مجازی را کنترل کنند میخواهند صدا و تصویر را هم به عهده بگیرند در آینده تلویزیون به شکل برودکست از بین میرود و OTT و تعاملی خواهد شد. این موجب میشود تا صدا و سیمایی که به شکل کنونی وجود دارد منسوخ شود و عملاً تلویزیونهای اینترنتی جای آن را بگیرند. در چنین شرایطی صدا و سیما مجبور است با امکاناتی که در اختیار دارد با رسانههای اینترنتی دیگر مقابله بکند، اما به خاطر محدودیتهایش نمیتواند در این رقابت پیروز شود. به این خاطر که رسانه ملی ما نمیتواند هر محتوای را پخش کند، اما این تلویزیونهای اینترنتی آزادانه محتوایی را پخش میکند. به طور مثال من خودم شاهد این بودم که یکی از این تلویزیونهای اینترنتی محتوایی را به نمایش گذاشته بود که در آنواحد ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر آن محتوا را تماشا میکردند کدام یک از شبکههای تلویزیونی ما به طور همزمان ۵ میلیون مخاطب دارد. از سوی دیگر شاهد این هستیم که به شبکههای تلویزیونی اینترنتی اینترنت رایگان دادهاند و برای آن تبلیغات گستردهای صورت گرفته است. اما وقتی شبکه تلویزیونهای اینترنتی راه بیفتد چیزی شبیه اینستاگرام خواهد شد، اما در جغرافیای ایران. وقتی انحصار صوت و تصویر را از رسانه ملی بگیرند امنیت را هم از کشور گرفتهاند و مسائل دیگری که در اینستاگرام و امثال اینها اتفاق میافتد در تلویزیونهای اینترنتی هم رخ خواهد داد.
رئیس قوه قضاییه براساس وظیفهاش و به استناد نامه رهبری، دستور داد تا تمام دادستانهای کل کشور اگر تلویزیون اینترنتی دیدند که مجوز صدا و سیما را ندارد باید با آن برخورد شود. قوه قضاییه مسئول برخورد با موارد خلاف قانون است و این مسئله نیز خلاف قانون و تمام تلویزیونهای اینترنتی که از صدا و سیما مجوز ندارند باید از سوی قوه قضاییه بسته شوند. طبق اصل تفکیک قوا در قانون اساسی رئیسجمهور حق ندارد به رئیس قوه قضاییه دستور بدهد یا در کارش دخالت کند. دستور رئیس قوه قضاییه یک دستور قضایی محسوب میشود و مجازات لغو یا نقض این دستور مجازات پنج سال انفصال از خدمات دولتی است. بنابراین باید قوه قضاییه جلوی این کودتای رسانهای را بگیرد چراکه اگر جلوی این کار گرفته نشود پس از دولت دوازدهم، افکار عمومی ما دست رسانههای بیدر وپیکری میافتد که فضایی همچون فضای اینستاگرام دارند و هرچه کثیفتر باشند بیشتر دیده میشوند. شبکههای تلویزیون اینترنتی هر قدر بیشتر هنجار شکنی کنند، مخاطبان بیشتری پیدا میکنند و این مسئله کشور را استحاله میکند. ما با کلیات تلویزیون اینترنتی قطعاً مخالف نیستیم و صددرصد موافقیم و این را از صدا و سیما مطالبه میکنیم که چرا تلویزیون اینترنتی را راه نمیاندازد و تلویزیون اینترنتی نباید در انحصار صدا و سیما باشد. بلکه صدا و سیما باید بستر این شبکهها را فراهم کند تا هر کدام از ما حتی برای خانواده خودمان بتوانیم یک تلویزیون اینترنتی راهاندازی بکنیم، اما صدا و سیما باید مجوز این کار را صادر کند. در واقع از آنجا که وزارت ارتباطات و دولت بیشتر با نگاه لیبرالی وارد ماجرا شدهاند در بلندمدت به کشور مردم و منافع ملی آسیب میزند و انتظار میرود، قوه قضاییه، مجلس و دستگاههایی مثل سپاه پاسداران جلوی این کودتای رسانهای را بگیرند.
روح الله مؤمن نسب
کارشناس فضای مجازی
*جوان
سینماپرس: دبیر علمی اولین دوسالانه انتخاب آثار برتر پژوهشی دفاع مقدس و مقاومت گفت: جایزه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی بهدنبال رفع کمبودهای پژوهشی درحوزه دفاع مقدس است.
به گزارش سینماپرس، محسن پرویز با تأکید بر ضرورت راهاندازی و برگزاری این جایزه گفت: باید به این نکته توجه داشته باشیم در حوزههای مختلف علوم انسانی کمبود پژوهش و تحقیق را داریم مخصوصاًًً، پژوهشهایی که کاربردی و نتیجهبخش و در رشتههای مختلف باشد.
پیش از این مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، همزمان با چهلمین سالگرد بزرگداشت دفاع مقدس، با انتشار فراخوانی اعلام کرده بود اولین دوره دوسالانه انتخاب آثار برتر پژوهشی دفاع مقدس و مقاومت جایزه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی را برگزار خواهد کرد. آخرین فرصت برای ارسال آثار پژوهشی پایان مرداد ۱۳۹۹ و زمان اعلام نتایج داوری ۲۵ آذر ۱۳۹۹ همزمان با روز پژوهش اعلام شده است. دبیر علمی اولین دوسالانه انتخاب آثار برتر پژوهشی دفاع مقدس و مقاومت، با اشاره به برگزاری این دوسالانه گفت: جایزه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در ارتباط با پژوهشهایی است که در حوزههای نظامی، امنیتی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، حقوقی، بینالملل، تاریخی و اقتصادی مرتبط با مقاومت صورت میگیرد و صرفاً پژوهش را دربر میگیرد. هدف اصلی تصمیمگیرندگان برای تأسیس این دوسالانه توجه دادن محققان و جامعه دانشگاهی به این سمتوسو بود تا به این موضوعات توجه ویژهتری شود. وی با اشاره به دیدگاههای مختلفی که درباره برگزاری دوسالانه انتخاب آثار برتر پژوهشی دفاع مقدس و مقاومت میشود، اظهار کرد: اگر بخواهیم راجع به ضرورت کار در حوزههای مختلف صحبت کنیم، خیلی از امور را میتوانیم زیر سؤال ببریم و بگوییم کار مشابهی وجود دارد و چه ضرورتی دارد ما این کار را انجام دهیم ولی اگر نگاهمان برگزاری کارهایی نه با هزینههای خیلی بالا و هدف تقویت یک حوزه باشد، آنوقت احساس میکنیم هیچ کار اضافی در بعضی از حوزههای پراهمیت انجام نشده است.