X

بایگانی تیر 1, 1399

دفتر سینمایی

تکمیل جوایز آقای «طعم گیلاس» در موزه سینما – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: همزمان با سالروز تولد عباس کیارستمی در روز اول تیرماه بخش دیگری از جوایز، تقدیرنامه‌ها و لوح‌های زنده‌یاد عباس کیارستمی به گنجینه ارزشمند این هنرمند در موزه سینمای ایران اضافه شد.

به گزارش سینماپرس، این جوایز که بخش زیادی از آن مربوط به جشنواره‌های مطرح جهانی است با همکاری بنیاد کیارستمی به صورت امانت در اختیار موزه سینما گذاشته شد.

از میان جایزه ها، مدال ها و تقدیرنامه‌ ها که به ویترین عباس کیارستمی در موزه سینما اضافه شده می‌توان به جایزه یوزپلنگ طلایی جشنواره لوکارنو، جایزه بزرگ جشنواره سائوپائولو، مدال یادبود کشور فرانسه، جایزه روبرتو روسلینی، جایزه جشنواره بوئنوس آیرس و سانفرانسیسکو، مدال شهرنانت فرانسه، مدال انستیتو فیلم بریتانیا، مدال سنت ایرکس، مدال دانشگاه سوربون و … اشاره کرد.

همچنین نخل طلای جشنواره فیلم کن برای فیلم «طعم گیلاس»، جایزه یادبود بزرگداشت کارگردانان جشنواره سه قاره نانت، جایزه یوزپلنگ برنز جشنواره لوکارنو، ارگ چوبین سینما کولون جشنواره ماردل پلاتا، مدال جشنواره توکیو، جایزه ویژه هیات داوران هجدهمین جشنواره فیلم سایوپائولو برزیل و چند جایزه و مدال از جشنواره جیفونی از جمله جوایزی و یادگاری‌هایی است که پیش از این در ویترین ویژه «عباس کیارستمی» در موزه سینما به نمایش درآمده است.

زنده‌یاد عباس کیارستمی از اعضای هیئت موسسان موزه سینمای ایران در سال ۱۳۷۳ بود.  

عبّاس کیارستمی نویسنده، کارگردان، فیلمنامه‌نویس، عکاس، نقاش، گرافیست و چهره مطرح سینمای ایران در جهان چند روز بعد از تولدش در ۱۴ تیر ۱۳۹۵ بعد از چند عمل ناموفق مجبور به ترک ایران شد و چند روز بعد در بیمارستانی در فرانسه درگذشت.

او فیلم‌سازی تأثیرگذار در سینمای جهان به‌شمار می‌آید و آثار او با استقبال فراوان منتقدان، داوران، کارگردانان، فستیوال‌ها و بنیادهای فرهنگی و هنری جهان روبه‌رو شده‌است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

علی زندوکیلی برای «آقازاده» می خواند


علی زندوکیلی برای «آقازاده» می خواند

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تقلای مدیران نابلد سازمان سینمایی در دوران پسا بازگشایی سینماها – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: در روزی که می‌شد برای بازگشایی سینماها پس از چند ماه تعطیلی از تیترهایی شبیه «سلام سینما» استفاده کرد، سازمان سینمایی درگیر راضی کردن فیلم‌هایی بود که قرار است از امروز بر پرده سینماها ظاهر شوند. مالکان فیلم‌های «شنای پروانه» و «خوب، بد، جلف ۲»، نمی‌خواستند بدون گرفتن امتیازهای ویژه تن به اکران دهند و روز گذشته سازمان سینمایی تلاش کرد تا رضایت این دو فیلم را برای بازگشت به روند اکران به دست بیاورد و در مقابل گزینه‌های جایگزین را از آب‌نمک دربیاورد.

به گزارش سینماپرس، اصرار برای بازگشایی سینماها در شرایطی که کرونا بار دیگر در حال اوج‌گیری است، اگرچه از نظر عقلانی کار چندان درستی به نظر نمی‌رسد، ولی بیکاری چند ماهه سینماگران و هزینه‌های سنگین نگهداری سینماها و البته فشارهای رسانه‌ای برای بازگشایی سینماها به نتیجه رسید. قرار است از امروز اول تیرماه، سینماها با حفظ موارد ایمنی و استفاده از ۵۰ درصد ظرفیت فعالیت خود را آغاز کنند، با این وجود در فاصله کمتر از ۲۴ ساعت باقی مانده تا این بازگشایی به ظاهر پرشکوه، هیچ کس دقیقاً نمی‌دانست که قرار است چه اتفاقی برای امروز رخ دهد.

ریشه سردرگمی در تصمیم‌گیری‌ها به ساختمان سازمان سینمایی در بهارستان بازمی‌گردد. با وجود اینکه دولت از مدت‌ها پیش اول تیر را زمان بازگشایی سینماها اعلام کرده بود، حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی نتوانست از این فرصت به خوبی استفاده کند. مصاحبه انتقادی رسول صدرعاملی درباره محقق نشدن وعده‌های شهرداری و سازمان سینمایی برای حمایت از اکران «شنای پروانه» و متعاقب آن اعلام انصراف از اکران این فیلم و «خوب، بد، جلف ۲»، نشان داد که بی‌قاعدگی در برنامه‌ریزی برای بازگشایی سالن‌های سینما تا چه حد می‌تواند با آبروی یک سازمان بازی کند.

وعده‌های رنگی برای سوگلی‌های سینما

دو فیلم «شنای پروانه» و «خوب، بد، جلف ۲» دو گزینه بازگشایی سینماها، قرار بود در مقابل پذیرش ریسک حضور در بازگشایی سالن‌های سینما امتیازات شیرینی از سازمان سینمایی دریافت کنند. تهیه کننده «شنای پروانه» درباره این امتیازها، به سه هفته اکران اختصاصی و حمایت شهرداری از تبلیغات شهری این فیلم اشاره می‌کند و می‌گوید: قرار بود شهرداری تهران یک حمایت جدی در جهت اطلاع‌رسانی فیلم‌ها داشته باشد، مثلاً در میادین شهرها گیشه‌های نمادین نصب کند و از سوی دیگر هنرمندان هم با همکاری خانه سینما در جهت تبلیغات فیلم‌ها همکاری کنند تا بتوانیم طبق پروتکل‌های بهداشتی ظرفیت ۵۰ درصدی سالن‌ها را پر کنیم و همچنین انجمن سینماداران هم هزینه ۵۰ درصد تبلیغات فیلم‌ها را برعهده بگیرد و شهرداری تهران حمایت جدی در جهت اطلاع‌رسانی فیلم‌ها داشته باشد، چنین امتیازی تا پیش از این نصیب هیچ فیلمی در سینما نشده بود. گویا سازمان سینمایی امید بسیاری به موفقیت «شنای پروانه» با داستان ملتهب قتل ناموسی و فضای کمدی «خوب، بد، جلف ۲» بسته بود و حاضر بود برای اینکه دو فیلم مذکور چراغ سینما را روشن کنند آن‌ها را با انواع وعده‌ها همراه سازد.

وقتی برای ناز کردن سینمادارها

سینمادارها که بیشترین ضرر را از تعطیلی سینماها داشته‌اند، روز گذشته برای بازگشایی سینماها شرط و شروطی برای سازمان سینمایی گذاشتند، آن‌ها شرط بازگشایی دوباره سالن‌های سینمایی را اکران «شنای پروانه» و «خوب، بد، جلف ۲» عنوان کردند. این وضعیت باعث شد تا گره بازگشایی سینماها تنگ‌تر از قبل شود. محمدقاصد اشرفی، رئیس انجمن سینمادارها از آمادگی این صنف برای آغاز مجدد فعالیت‌ها خبر داده است، ولی اینکه چه فیلمی در سینماها اکران شود که با استقبال مردمی روبه‌رو شود، موضوعی است که برای سینمادارها از درجه اهمیت بالایی برخوردار است. آن‌ها نمی‌خواهند وقتی قرار است فقط ۵۰ درصد از صندلی‌ها بلیت‌فروشی شوند، مابقی صندلی‌ها هم به خاطر ضعیف بودن فیلم‌ها خالی بماند.

ماهیگیری از آب گل‌آلود سینما

سازمان سینمایی تصمیم گرفته است تا اکران فیلم‌هایی را که پیش از بسته شدن سینماها بر پرده بوده‌اند دوباره ادامه دهد. بازگشت این فیلم‌ها به چرخه اکران یکی از دلایلی بود که باعث دلخوری مالکان «شنای پروانه» و «خوب، بد، جلف ۲» شده است. ابهام در اینکه چه فیلم‌هایی اکران خواهند شد باعث شد تا برخی از فیلمسازان فضا را برای بازارگرمی مناسب ببینند. فیلم توقیفی «دینامیت» ساخته مسعود اطیابی که گفته شده به خاطر وهن مقام روحانیت در توقیف به سر می‌برد، یکی از آثاری است که تهیه‌کننده‌اش آن را می‌خواهد به اکران برساند! فیلمی که هنوز مشخص نیست از توقیف درآمده یا نه، صرفاً به خاطر اینکه دیگر فیلم‌ها در شرایط نامطمئنی قرار دارند خود را مدعی اکران کرده است.

حسین فرحبخش نیز از اعلام آمادگی برای اکران «زن‌ها فرشته‌اند ۲» خبر داده است. این فیلم کمدی می‌تواند یکی از گزینه‌هایی باشد که در روزهای آینده بیشتر درباره اکران آن حرف زده شود.

*جوان

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آلبوم علیرضا قربانی آماده انتشار است/ در انتظار عبور از کرونا


آلبوم علیرضا قربانی آماده انتشار است/ در انتظار عبور از کرونا

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ساخت انیمیشن‌های مشابه هالیوود چهار هزار میلیارد تومان هزینه دارد – اخبار سینمای ایران و جهان

کارگردان انیمیشن «ملکوت» گفت: در تدارک ساخت اولین اثر سینمایی بلند خود به نام «عمو نوروز» هستم که امیدوارم اثر خوب و قابل قبولی شود.

به گزارش سینماپرس، شب گذشته شصت و ششمین قسمت از برنامه سینمایی هفت با حضور نمایندگان صنوف سینمایی، خبرنگاران، فرنوش عابدی و بهرام عظیمی (کارشناس و کارگردان انیمیشن)، عوامل فیلم سینمایی تیغ و ترمه روی آنتن رفت و میز نقد برنامه هم با حضور منتقدان به نقد فیلم ریچارد جول پرداخت.

خانه سینما باید از صنوف حمایت کند، حق آنها را بدهد نه هدیه!

در میزگرد بررسی مشکلات صنوف سینمایی که با حضور دانش اقباشاوی، یوسف صمدزاده و پویان کفیلی برگزار شد در مورد مشکلات صنوف سینما مباحثی مطرح شد.

دانش اقباشاوی رئیس انجمن برنامه ریزان سینما گفت: ما هنوز برای شغل سینما در سازمان و وزارت کار و رفاه اجتماعی کد نداریم.

وی ادامه داد: باید از پایین به بالا به مشکلات نگاه کرد. وقتی بحث حمایت میشود که یکی از بندهای اساسی اساس نامه است انگار میخواهد به صنوف هدیه دهند در صورتی که این حق اعضای صنوف است. در همه جای دنیا تضاد منافع دولتی با مشاغل گوناگون این‌مشکلات را به وجود می آورد. باید به بخش های ضعیف تر سینما توجه کرد تا تولید با قدرت بیشتر به کار خود ادامه دهد.

وی با بیان اینکه خانه سینما ظرفیت و فرصت مناسبی است که کار ارزشمند انجام بدهیم. ما باید با بلند نظری و تلاش خواسته هایمان را شفاف و حداکثری بیان کنیم، اظهارداشت: من به گوش خودم شنیدم که گفتند مگر اینجا کمیته خیریه یا مرکز کاریابی است! ما فقط میگوییم طبق اساس نامه عمل کنید. ما اگر باور نداشته باشیم آن چیزی که قرار است به بچه ها تعلق بگیرد حق آن هاست نه هدیه کار درست میشود. سازمان سینمایی ابتدا یک سامانه ایجاد کرد با ۴ سوال بنیادی. صنوف مختلف تبلیغ و ثبت نام کردند. اما سامانه خانه سینما ۳۴ سوال خیلی خصوصی مطرح کرد وقتی حق بچه ها قرار است داده شود پس این سوال ها چیست؟

کارگردان ملکوت عمو نوروز را میسازد

در میز دوم برنامه هفت به بهانه موفقیت های بین المللی انیمیشن ملکوت ساخته فرنوش عابدی که با حضور کارگردان‌ اثر و بهرام عظیمی‌برگزار شد درمورد مشکلات حال حاضر انیمیشن صحبت هایی انجام شد. ‌

بهرام عظیمی در این باره گفت: یکی‌از مشکلات حال حاضر سینمای انیمیشن این است که افرادی که تخصص دارند مهاجرت کرده اند و ما نیروی متخصص زیادی نداریم، این افرادی که هستند هم حمایت نمیشوند. سال گذشته دو انیمیشن هم زمان اکران شد یکی خوب یکی بد، ولی اثر بد دیده شد!

وی اظهارداشت: در حال حاضر شرایط بهتر شده اما باید بدانی میخواهی چه بسازی. وقتی آدم میخواهد کار بین المللی بسازد باید به محتوای فرهنگ خود توجه کند. بزرگترین مشکل ایرانی ها در انیمیشن در بخش اکران و حمایت است. این جا ملاک این نیست که چه ساختی، این است که چه کسی هستی و به کجا وصلی! در انیمیشن خیلی این مساله سخت است که چند سال زحمت بکشی و در یک ماه خراب شود آن هم موقع اکران. بزرگترین مشکل انیمیشن ایران الان کمبود نیروهای انسانی متخصص است. چون همه رفتند. زیر چهار هزار میلیارد تومان هزینه ساخت انیمیشن هالیوودی نمیشود. هنوز در ذهن مدیر ما این است که رقابت کنند با انیمیشن جهان.

در ادامه فرنوش عابدی در مورد جدید ترین اثر خود ادامه داد: در تدارک ساخت اولین اثر سینمایی بلند خود به نام عمو نوروز هستم که امیدوارم اثر خوب و قابل قبولی شود.

میز سوم برنامه هفت میز رسانه بود که در مورد ورود پول های کثیف و توقف صدور مجوز نمایش خانگی مباحثی مطرح شد. محمد صالح حجت الاسلامی درباره ورود پول های کثیف گفت: وقتی منشا ورود پول ها مشخص نباشد میشود پول آلوده. برخی رسانه ها برای تطهیر افراد پولشو کار رسانه ای انجام‌میدهند. فرد با ۲۵ سال سن چگونه میتواند چندین میلیارد هزینه ساخت فیلمی کند که میداند همان روز با ورود قسمت اول قاچاق میشود؟

مرتضی رنجبران هم درباره توقف صدور مجوز نمایش خانگی گفت: مشکل اصلی این است که سیاست الان هنر ما ساخته شدن این نوع فیلم هست نه چیز دیگر باید مشکل از بنیاد حل شود یعنی فیلمنامه. درمکرد پول های کثیف هم باید یک سیاستی وجود داشته باشد تا اول سرمایه گذاران و منشاء سرمایه آن ها مشخص شود و بلد وارد چرخه تولید شوند آن هم از طریق نهاد های قضائی.

احترام کیومرث پوراحمد حفظ نشد

همچنین علی قائم مقامی تهیه کننده فیلم سینمایی تیغ و ترمه درباره انصراف از اکران در سال گذشته گفت: موقعی که قرار بود فیلم‌ اکران شود تعداد سانس ها و سالن ها ناعادلانه بود. حتی خود آقای پور احمد با یک سینمای دولتی تماس گرفت و گفت به ما سانس بدهید و آن ها فقط یک سانس آن هم آخر شب به ما دادند! ما هم تصمیم‌ گرفتیم‌ فیلم‌ اکران نشود. کیومرث پوراحمد جز پیشکسوتان هنر و سینماست احترام او راحفظ نکردند.

علیرضا زرین دست در ادامه گفت: در حال حاضر افراد بعد از هر سکانس میخواهد با دیدن مانیتور خود را نقد کنند. این‌کار اشتباهی است چون به فیلم و کارگردان اثر ضربه میزند. ذهن فیلمساز سیال است و ممکن است برای پلان های بعدی دچار مشکل شود.

این فیلمبردار پیشکسوت در انتها درباره کار با کارگردانان جوان گفت: فیلمساز های جوان روش. فیلمسازی متفاوتی دارند و دوست دارند با هم‌نسل خود و با روش های جدید فیلم بسازند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

رافعی: کمیسیون فرهنگی مجلس باید باعث گسترش فرهنگ ایرانی-اسلامی در سینما شود/ اعضای کمیسیون با سینماگران دیدار داشته باشند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: عباس رافعی کارگردان سینما در پی آغاز به کار مجلس یازدهم شورای اسلامی، در خصوص رویکرد کمیسیون فرهنگی جدید مجلس نسبت به سینما گفت: کمیسیون فرهنگی مجلس باید باعث گسترش فرهنگ ایرانی-اسلامی در سینما شود؛ این روزها سینمای ایران بسیار نحیف شده و از مشکلات عدیده ای رنج می برد، دولت از نظر اقتصادی کمک شایسته ای به سینما نمی کند و نظارت جدی هم بر سینما وجود ندارد.

کارگردان فیلم های سینمایی «فصل فراموشی فریبا» و «آوازهای سرزمین من» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: این وظیفه اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی است که با دلسوزی و دغدغه مندی نسبت به سینمای کشور بتوانند بخشی از مشکلات جاری در این حوزه را برطرف نمایند. برداشت بنده از آنچه که پیش از این در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی رخ داده این است که اعضای این کمیسیون خودشان به سمت سینماگران نمی آیند و با سینماگران احساس بیگانگی دارند؛ متأسفانه مقوله فرهنگ از نظر این افراد در جاهای دیگر به غیر از سینما است و سینما جزو علاقمندی های شان نیست.

وی ادامه داد: بی تردید ایجاد تعامل میان یکایک اهالی سینما، مسئولان سازمان سینمایی و اعضای محترم کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی می تواند برای سینمای کشور بسیار مثمرثمر باشد از این رو معتقدم دیدارهای منظم هفتگی اعضای کمیسیون با سینماگران باید در دستور کار قرار گیرد و اگر وقت چنین ملاقاتی با یکایک سینماگران وجود ندارد اعضای کمیسیون حداقل هفته ای یک بار نشستی جدی با رئیس سازمان سینمایی داشته باشند.

رافعی خاطرنشان کرد: اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی همگی سیاستمدار هستند و شناخت چندانی نسبت به حوزه فرهنگ و به ویژه سینما ندارند و بعضاً به دلیل اینکه کمیسیون های دیگر پر شده از سر اجبار به سمت کمیسیون فرهنگی می آیند. من امیدوارم در مجلس یازدهم دغدغه مندی جدی از سوی اعضای کمیسیون نسبت به حوزه فرهنگی و هنری و بالاخص سینما را شاهد باشیم.

این سینماگر با بیان اینکه برنامه ریزی منظم برای تماشای فیلم های سینمایی با حضور سینماگران و اعضای کمیسیون می تواند باعث ایجاد یک تعامل متقابل شده و مشکلات عدیده سینما بالاخص مشکلات زیرساختی، اقتصادی و محدودیت های سینما را برطرف کند اظهار داشت: مسئولان کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی باید به این باور برسند که اگر سینما تقویت شود امنیت ملی ما تقویت می شود. انتظار ما این است که مسئولان محترم این کمیسیون در زمان برنامه ریزی رئیس جمهور و وزرا برای بودجه نویسی نظارت داشته باشند و بتوانند باعث ایجاد افزایش بودجه سینما شوند.

کارگردان فیلم های سینمایی «کیمیا و خاک» و «آفتاب بر همه یکسان می تابد» تأکید کرد: اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی باید پشتیبان معنوی سینماگران باشند؛ کمیسیون فرهنگی نباید عملکردی انفعالی داشته باشد. آن ها باید مرتباً معضلات سینما را به مدیران سینمایی گوشزد کنند و از آن ها انتظار برطرف شدن این معضلات و مشکلات را داشته باشند.

رافعی در پایان این گفتگو متذکر شد: پیش از این همه دستورها روی کاغذ بوده و اغلب جنبه عملی و اجرایی به خود نگرفته است؛ بی شک اگر اهتمام و دغدغه مندی در بین اعضای کمیسیون وجود داشته باشد آن ها می توانند با برقراری یک ارتباط تنگاتنگ میان سینماگران و خود، موانع و مشکلات متعدد در سینما را برای همیشه برطرف کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«سلامت جامعه» خط قرمز فعالیت مراکز هنری/ارشاد تابع ستاد کرونا است


«سلامت جامعه» خط قرمز فعالیت مراکز هنری/ارشاد تابع ستاد کرونا است

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«کشاورز» یک هنرمند به تمام معنا و مردمی/ اهالی سینما از فراق این هنرمند پیشکسوت می گویند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تعدادی از هنرمندان مطرح سینمای کشور در پی درگذشت بازیگر فقید و مردمی سینما، تلویزیون و تئاتر کشور زنده یاد محمدعلی کشاورز وی را یک آرتیست به تمام معنا و مردمی نامیده و تأکید کردند: این هنرمند اصولاً عارف مسلک بود، هرگز خود را برتر از دیگران نمی دانست و همواره زندگی بی حاشیه ای را تجربه کرد که همه این مسائل از رازهای ماندگاری او در عرصه سینما است.

به گزارش سینماپرس محمدعلی کشاورز ۲۶ فروردین ۱۳۰۹ در محله سیچان اصفهان و در در خانواده‌ای ۴ نفره به دنیا آمد، پدر خانواده اهل شعر و موسیقی بود و در هر هفته جلسات مولاناخوانی در خانه آن ها برگزار می‌شد. وی در دوران دبیرستان تئاتر و موسیقی کار کرد و علاقه به هنر به‌قدری در او زیاد بود که با وجود اینکه در رشته پزشکی پذیرفته شد، آن را ادامه نداد چراکه به گفته خود وی با روحیاتش سازگار نبود، اینگونه بود که از این رشته انصراف داد و راه هنر را در پیش گرفت.

محمدعلی کشاورز فعالیت هنری خود را را از سال ۱۳۳۹ با حضور در نمایش «خودکشی» به کارگردانی علی نصیریان شروع و سپس به ایفای نقش در نمایش‌هایی همچون «آنتیگون»، «آندورا»، «ادیپوس شهریار»، «بازی استریندبرگ»، «دایی وانیا»، «عاشق مترسک»، «لبخند باشکوه آقای گیل» و برخی نمایش‌های دیگر پرداخت و تبدیل به بازیگری حرفه‌ای شد.

ورود کشاورز به تلویزیون به وسیله بازی در «شب قوزی» ساخته فرح غفاری در سال ۱۳۴۳ اتفاق افتاد. وی همچنین در سریال‌های تلویزیونی زیادی همچون «دایی جان ناپلئون»، «هزار دستان»، «سربداران»، «سلطان و شبان»، «گرگ‌ها خاکستری رنگ اند»، «پدرسالار» و… به نقش آفرینی پرداخته بود. به علاوه بازی در ۴۷ فیلم سینمایی را نیز در کارنامه هنری خود دارد. کشاورز هم نسل مشاهیری چون داوود رشیدی، عزت‌الله انتظامی، جمشید مشایخی و علی نصیریان است که به ۵ مرد ماندگار سینما، تلویزیون و تئاتر معروف شده اند.

سینماپرس در پی درگذشت این هنرمند مردمی و ارزنده با برخی از سینماگرانی که تجربه همکاری با این هنرمند را داشتند گفتگویی انجام داده که ماحصل آن برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

محمد متوسلانی بازیگر و کارگردان سینما به سینماپرس گفت: خوشبختانه من شانس این را داشتم که ۲ فیلم با ایشان کار کنم و از این همکاری ها خاطره بسیار خوبی دارم. زنده یاد کشاورز انسانی بسیار وارسته بود که بدون حاشیه و با صمیمیت بسیار کار می کرد و هیچ گاه به خاطر ندارم که خارج از حوزه کاری بحثی با دیگران داشته باشد و اگر احیاناً نظری می داد در جهت تحلیل شخصیت خود و تقویت بازی اش بود.

ایشان به معنای واقعی کلمه تمامی خصوصیات یک هنرپیشه حرفه ای را داشتند و کار کردن با او بسیار لذت بخش بود. من قرار بود اولین بار پیش از انقلاب در فیلم «سازش» با ایشان همکاری کنم که به دلایلی این امر میسر نشد اما بعد از انقلاب ۲ همکاری خوب با ابشان داشتم.

زنده یاد کشاورز فردی به شدت وارسته و افتاده بود و بی تکبر بود. آدمی بود که با همه افراد می جوشید. با همه ارتباط خوبی داشت هرگز خود را از دیگران جدا نمی کرد. همیشه همراه مردم بود، بی شک او انسانی عارف مسلک بود که زندگی خصوصی بی حاشیه ای داشت. نه منزوی بود نه شلوغ و اهل مهمانی های آنچنانی و… فقدان ایشان برای من بسیار تأسف برانگیز است چرا که سینمای کشور دیگر هرگز شاهد چنین گوهر کمیابی نخواهد بود.

فاطمه گودرزی دیگر بازیگر سینما نیز با عرض تسلیت به جامعه هنری کشور گفت: خوشبختانه من بازیگری هستم که این سعادت را داشتم با هنرمندان نامدار و بزرگی چون زنده یاد محمدعلی کشاورز همکاری داشته باشم؛ این سعادتی است که بسیاری از نسل های بعدی این سعادت را نخواهند داشت.

 وقتی آدم با بزرگان و پیشکسوتان واقعی سینما کار می کند همه چیز بسیار جدی تر و موشکافانه تر می شود. بی شک کسانی که این تجربه را نداشته باشند متوجه حرف بنده نخواهند شد. وقتی این بزرگان در یک پروژه حضور دارند بی شک باید همه کار خود را به درستی بلد باشند. من خوشحالم در دوره ای به سینمای ایران پیوستم که سابقه همکاری با این نسل پرافتخار و بزرگ را داشته باشم. نسلی که بی شک سال های سال نامشان بر تارک هنر ایران زمین خواهد درخشید، نسلی که مانا و ماندگار هستند و قطعاً تا نسل ها بعد از آن ها به نیکی یاد خواهد شد.

ایرج راد دیگر هنرمند پیشکسوت نیز به سینماپرس گفت: زنده یاد محمدعلی کشاورز یکی از چهره های نامدار و بسیار با ارزش هنرهای نمایشی ایران در عرصه سینما، تلویزیون و تئاتر بود. او در طول سال های متمادی کارهای با ارزش فراوانی کرد.

تکیه گاه این هنرمند صحنه تئاتر بود و زنده یاد کشاورز از آنجا تجربیات فراوانی آموخت و در کارهای تصویری اش به کار بست. این هنرمند بزرگ از هنرستان هنرپیشگی کارش را آغاز کرد و تحصیل را ادامه داد در زمانی که تلویزیون اولین بار به ایران آمد وی در اداره هنرهای دراماتیک در برنامه های زنده حضور داشت و بعد که تالار سنگلج افتتاح شد در آنجا نیز حضور داشت و خلاصه تمامی اوقات زندگی اش را به بازیگری و سینما و هنر و تئاتر اختصاص داده بود و هیچ کار دیگری نمی کرد.

من افتخار داشتم در گروه تئاتر مردم که سرپرست آن آقایان نصیریان و انتظامی بودند حضور داشته باشم و کارهای مختلفی را در کنار ایشان بودم. با روحیات ایشان دیسیپلین و وقت شناسی شان آشنا بودم. زنده یاد کشاورز حضور موثری داشت. صدا برای وی جایگاه ویژه ای داشت او در نقش های مختلف ظاهر می شد، در هر نقشی بهترین بود زنده یاد کشاورز یک آرتیست به تمام معنا بود که هرگز پشت سر کسی صحبت نمی کرد و بسیار روراست بود. همیشه به گروه احساس آرامش می داد. ک

این ها جزو خصوصیت های خاص این هنرمند بود؛ او برای کار هنر ارزش فوق العاده ای قائل بود. با هر کارگردانی کار نمی کرد و متن را انتخاب می کرد و برخلاف بسیاری افراد برایش مسأله ای نبود اگر نقش کوچک را بپذیرد چرا که با توانمندی بی نظیر خود آن نقش کوچک را به بهترین و بزرگترین شکل ممکن به سرانجام می رساند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مهدی چمران راوی «وداع» شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: آخرین دست نوشته پیش از شهادت شهید دکتر مصطفی چمران در سالروز شهادت این فرمانده ارزنده دوران دفاع مقدس به روایت مهدی چمران و موسیقی امیرحسین سمیعی در دسترس مخاطبان قرار گرفت.

به گزارش سینماپرس، در سالروز شهادت دکتر مصطفی چمران از فرماندهان شاخص دوران دفاع مقدس قطعه «وداع» در قالب روایت آخرین دست نوشته این شهید پیش از شهادت منتشر شد.

در این قطعه که توسط مدیریت موسیقی و سرود سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران منتشر شده مهدی چمران برادر شهید مصطفی چمران خوانش متن و امیرحسین سمیعی موسیقی اثر را به عهده داشته‌اند.

مدیریت موسیقی و سرود سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران که امیرحسین سمیعی به تازگی مدیریت آن را به عهده گرفته در سالروز شهادت مصطفی چمران نماهنگ «چ» را نیز منتشر کرده بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«آندری تارکوفسکی» سریال تلویزیونی می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: در حالی که سریال زندگی آندری تارکوفسکی به کارگردانی کیریل سربرنیکوف ساخته می‌شود، مستندی از زندگی سرجیو لئونه نیز در دست ساخت است.

به گزارش سینماپرس به نقل از ایندی وایر، زندگی آندری تارکوفسکی کارگردان نامدار و فقید روسی در قالب یک سریال ساخته می‌شود. این پروژه که قرار است به کارگردانی کیریل سربرنیکوف ساخته شود در بازار مجازی فیلم کن عرضه خواهد شد.

به تازگی اعلام شد زندگی آندری تارکوفسکی فیلمساز برجسته روس در قالب یک مینی‌سریال توسط یک کمپانی واقع در مسکو با عنوان «هایپ فیلم» ساخته خواهد شد.

کارنامه فیلمسازی تارکوفسکی که سال ۱۹۸۶ از دنیا رفت شامل هفت فیلم بلند است که از آنها به عنوان شاهکار یاد می‌شود و شامل «کودکی ایوان»، «آندری روبلوف»، «سولاریس»، «آینه»، «استاکر»، «نوستالژی» و «ایثار» می‌شود.

این در حالی است که مستندی از زندگی سرجیو لئونه کارگردان ایتالیایی سازنده فیلم‌های وسترن نیز در دست ساخت است. این فیلم به علاقه‌مندان تصویری از پشت پرده ساخت فیلم‌هایی چون «یک مشت دلار»، «به خاطر چند دلار بیشتر» و «خوب، بد و زشت» که از آنها به عنوان سه‌گانه دلاری یاد می‌شود و نیز فیلم چهار ساعته «روزی روزگاری در آمریکا» که آخرین فیلم لئونه پیش از مرگش در سال ۱۹۸۹ بود، ارایه می‌کند.

نویسنده و کارگردان این فیلم مستند فرانچسکو زیپِل خواهد بود که سازنده فیلم «آقای فلینی شگفت‌انگیز» هم بوده است. این فیلم در جشنواره فیلم ونیز نمایش داده شد و جایزه روبان نقره‌ای برای بهترین مستند سال را دریافت کرد.

به تازگی نمایشگاهی از آثار لئونه در پاریس و در رم برگزار شد که با موفقیت زیادی همراه بود.

سینه‌تکا که سازنده فیلم لئونه است گروه ویژه‌ای را برای یافتن عناصر مرتبط با سرجیو لئونه برای ارایه در فیلم به کار گمارده است.

مشاهده خبر از سایت منبع