X

بایگانی تیر 1, 1399

دفتر سینمایی

«شنای پروانه» و «خوب بد جلف۲» از چهارشنبه اکران می شوند! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: دو فیلم «شنای پروانه» و «خوب بد جلف۲» از چهارشنبه به روی پرده می روند.

به گزارش سینماپرس، مرتضی شایسته دبیر شورای صنفی نمایش بعد از جلسه شورا که لحظاتی پیش به پایان رسید در گفت وگو با  ایرنا با اعلام این خبر گفت: رسول صدعاملی، علی سرتیپی برای فیلم شنای پروانه و محسن چگینی و علی اسدزاده برای فیلم خوب بد جلف در شورا حاضر شدند که پس از بحث های مختلف پذیرفتند این دو فیلم روانه اکران شود.

وی ادامه داد: صاحبان این دو فیلم به خاطر سینمای ایران پذیرفتند در این شرایط سخت به عنوان خط شکنان اکران باشند که قدردان آنها هستیم و امیدواریم شاهد رونق دوباره سینمای کشورمان باشیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مخاطبان سینما باید با اکران فیلم‌های با کیفیت به بازگشت به سالن‌های سینما ترغیب شوند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیر پردیس سینمایی آستارا گفت: از نظر من سازمان سینمایی باید هرچه سریعتر وارد عمل شود و موانعی که برای اکران فیلم‌های مطرح به وجود آمده را از سر راه بردارد، زیرا تنها در این صورت می‌توان به بازگشایی سینماها امیدوار بود، در حال حاضر باید وعده‌های تبلیغاتی که به فیلم‌ها داده شده محقق شود.

به گزارش سینماپرس، جمال ساداتیان در گفت‌وگو با میزان، پیرامون انصراف دو فیلم اصلی چرخه اکران سینماها بعد از بازگشایی سینماها گفت: به نظر من بازگشایی سینماها را می‌توان انجام داد، اما اینکه بعد از این بازگشایی چه اتفاقی برای سینماها می‌افتد کاملا جای تردید و تفکر دارد.

وی با اشاره به انصراف «شنای پروانه» و «خوب بد جلف ۲» از چرخه اکران افزود: متاسفانه در حال حاضر با غیبت این دو فیلم ما شاهد اکران فیلم‌هایی هستیم که در شرایط عادی و خوب سینما هم نمی‌فروختند و هیچ قوه جاذبه‌ای برای مخاطبان سینما نداشتند. این فیلم‌ها در شرایط عادی وضع خوبی نداشتند پس در شرایط فعلی و شیوع بیماری کرونا به هیچ عنوان نمی‌توان به آن‌ها امید داشت.

بازگشایی سینماها در شرایط فعلی رفع تکلیف است/آغاز اکران فیلم‌ها هیچ کارکردی ندارد///////////////یکشنبه

بیشتر بخوانید:

برای مشاهده آخرین اخبار از سینمای ایران اینجا کلیک کنید

مدیر پردیس سینمایی آستارا درباره دلیل انصراف دو فیلم از چرخه اکران تاکید کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وعده‌هایی پیرامون تبلیغات محیطی و تلویزیونی را به سازندگان «شنای پروانه» و «خوب بد جلف ۲» داده بود، اما تا آنجا که می‌دانم این وعده‌ها عملی نشده و سازندگان هم ترجیح دادند این فیلم‌ها را از اکران بیرون بکشند.

وی در همین رابطه تصریح کرد: با شرایط فعلی با بازگشایی سینماها اتفاق خاصی برای این صنعت نخواهد افتاد، اینکه ما بگوییم سینماها بازگشایی می‌شوند، اما هیچ برنامه‌ای برای آن نداشته باشیم کاملا رفع تکلیف است. ما باید ببینیم این بازگشایی چه کارکردی در پی دارد، از نظر من بازگشایی سینماها با شرایط فعلی هیچ کارکردی ندارد.

تهیه کننده فیلم سینمایی «متری شیش و نیم» درباره ضرر سینماداران در بازگشایی سینماها افزود: در شرایط کنونی همه چیز مبهم است، گاها برخی تعطیلی‌ها زمان مشخصی دارد، در حال حاضر چهار ماه تعطیلی بدون برنامه داشته ایم، متاسفانه وضعیت سینما چشم اندازی ندارد و مشخص نیست که سینماها تا چه زمان به وضعیت عادی باز می‌گردد.

وی در همین راستا اذعان کرد: از نظر من در شرایط فعلی شاید بازگشایی سینماها با ارائه تمهیداتی خاص به سود سینما باشد، اما نباید فراموش کنیم که صرفا بازگشایی سینماها هیچ فایده‌ای ندارد، ما باید برای این بازگشایی برنامه داشته باشیم، چون در غیر این صورت ضرر این چهار ماه تعطیلی چندین برابر می‌شود.

این فعال عرصه سینما با اشاره به کنترل بیشتر بیماری کرونا اظهار کرد: بسیاری از صنوف فعالیت خود را آغاز کرده اند، کرونا مثل قبل ناشناخته نیست و حداقل روش‌ها برای پیشگیری آن حاصل شده است، از نظر من می‌توان با رعایت این اصول بهداشتی به سمت بازگشایی سینماها رفت، اما بدون مقدمه چینی و آمادگی این بازگشایی قطعا شکست خواهد خورد.

https://cinemaoffice.ir/wp-content/uploads/2020/06/2625449_149.jpg

وی اکران آثار جذاب سینمایی را یکی از عوامل موفقیت در بازگشایی سینماها دانست و اظهار کرد: مهمترین عامل برای موفقیت در چرخه اکران این است که ما فیلم‌های خوب را که قوه محرک برای جذب مخاطب دارند را اکران کنیم، زیرا فیلم‌های فعلی با توجه به انصراف دو فیلم اصلی چنین قدرتی را ندارند، مخاطبان سینما باید با اکران فیلم‌های با کیفیت به بازگشت به سالن‌های سینما ترغیب شوند.

سادتیان افزود: از نظر من سازمان سینمایی باید هرچه سریعتر وارد عمل شود و موانعی که برای اکران فیلم‌های مطرح به وجود آمده را از سر راه بردارد، زیرا تنها در این صورت می‌توان به بازگشایی سینماها امیدوار بود، در حال حاضر باید وعده‌های تبلیغاتی که به فیلم‌ها داده شده محقق شود، زیرا بازگشایی سینماها چالش ملی کشور است و صرفا به اکران دو فیلم ختم نمی‌شود پس باید برای این اتفاق دورنما را در نظر بگیریم.

این تهیه کننده سینما درباره دورنمای سینمای ۹۹ خاطرنشان کرد: در حال حاضر فیلم‌های بسیار خوبی را در صف اکران داریم، این فیلم‌ها ظرفیت‌های خوبی برای اکران دارند، اما بخش عمده موفقیت این آثار نیازمند حمایت همه جانبه است، از نظر من همه باید کمک کنیم تا جنازه چرخه اکران که ماه‌ها روی زمین مانده را از روی زمین بلند کنیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آغاز بازار مجازی جشنواره فیلم کن ۲۰۲۰ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: اولین دوره بازار مجازی فیلم جشنواره بین‌المللی فیلم کن از فردا آغاز به کار می‌کند.

به گزارش سینماپرس، طبق اعلام روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، اولین دوره بازار مجازی فیلم جشنواره بین‌المللی فیلم کن (Marche du Film) از فردا ۲ تیر ۱۳۹۹ (۲۲ ژوئن ۲۰۲۰) آغاز می‌شود و به‌مدت پنج روز ادامه خواهد داشت.

این اولین دوره‌ای است که بازار فیلم کن به دلیل شیوع ویروس کرونا در جهان، به شکل مجازی و با حضور مجازی حدود بیش از ۵۰ کشور جهان برگزار می‌شود. بر اساس این خبر، سینمای ایران در این دوره حضور پررنگی را تجربه می‌کند و در «چتر سینمای ایران» در کنار بنیاد سینمایی فارابی، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و جشنواره جهانی فیلم فجر، هفت مؤسسه و شرکت پخش شامل هنر و تجربه، الی ایمیج، هنر هفتم، پرشیا فیلم، اِی آی فیلم پرو، خانه فیلم و ایری ایماژ در این دوره از بازار مجازی فیلم کن به فعالیت خواهند پرداخت.

هدف از حضور نهادها و شرکت‌های ایرانی عرضه و پخش بین‌المللی فیلم‌های ایرانی به منظور تجاری و فرهنگی، برقراری ارتباط با جشنواره‌های مهم فیلم جهت همکاری‌های مشترک، اقدام برای تعریف پروژه‌های تولید مشترک، گسترش همکاری‌های بین‌جشنواره‌ای و… است.

اولین دوره بازار مجازی فیلم جشنواره بین‌المللی فیلم کن، ۶ تیر ۱۳۹۹ (۲۶ ژوئن ۲۰۲۰) به پایان خواهد رسید.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تعیین حداقل نرخ دستمزد فیلمنامه‌نویسان – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کانون فیلمنامه‌نویسان سینمای ایران در بیانیه‌ای حداقل دستمزد فیلمنامه‌نویسان عضو این صنف سینمایی را برای فیلم سینمایی، سریال تلویزیونی، تله‌فیلم و سریال رسانه‌ خانگی اعلام کرد.

به گزارش سینماپرس، کانون فیلمنامه‌نویسان سینمای ایران برای دومین سال متوالی در بیانیه‌ای حداقل دستمزد فیلمنامه‌نویسان عضو این صنف سینمایی را برای فیلم سینمایی، سریال تلویزیونی، تله‌فیلم و سریال رسانه‌ خانگی اعلام کرد. در این بیانیه حداقل دستمزد فیلمنامه‌نویسان در سال ۹۹ برای نگارش یک فیلم سینمایی ۱۲۰ میلیون تومان تعیین و سفارش شده تا نویسندگان حرفه‌ای ۲ تا سه برابر این عدد را از سفارش‌دهنده مطالبه کنند.

متن کامل بیانیه کانون فیلمنامه‌نویسان سینمای ایران را در ادامه می‌خوانید:

«سال گذشته با اعلام کف دستمزد نگارش فیلمنامه، با مخالفت بعضی صنوف و استقبال بسیار همکاران فیلمنامه‌نویس مواجه شدیم. بعد از گذشت یک‌سال و با دیدن تأثیر مثبت این کار بر دستمزد فیلمنامه‌نویسان ایران، ایمان بیشتری داریم که نزدیک‌تر شدن دستمزدهای نگارش فیلمنامه به سطحی قابل‌قبول، به نفع کلیت سینمای ایران و همه صنوف سینمایی است. اجرایی‌شدن‌ این نرخ‌ها منوط به هم‌پیمانی صنفی نویسندگان فیلمنامه است که به ارقامی کمتر رضایت ندهند تا منافع دیگر همکاران‌شان پایمال نشود.

امسال ضمن اعلام تعرفه‌ها، به همکاران پیشنهاد می‌کنیم با توجه به رکود پیش آمده و بحران کرونا، در صورت ضرورت، حداکثر ده درصد تخفیف از این ارقام را مدنظر داشته باشند. باور داریم هنوز دستمزد نگارش فیلمنامه فاصله بسیاری تا واقعی‌شدن دارد. به همه همکاران پیشنهاد می‌کنیم علاوه بر دستمزد نگارش فیلمنامه، درصدی از مالکیت فیلم و فروش را سهیم شوند تا مالکیت معنوی خود بر اثر نهایی را از دست ندهند.

شورای مرکزی کانون فیلمنامه‌نویسان، با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی و افزایش نرخ تورم، نرخ پیشنهادی برای انواع نگارش فیلمنامه‌های داستانی در سال ۱۳۹۹ را به شرح زیر اعلام می‌کند:

الف- نگارش فیلمنامه سینمایی:
مبلغ ۱۲۰ میلیون تومان (به عنوان مبلغ کف قرارداد) پیشنهاد می‌شود. برای نگارش فیلمنامه در ژانرهای جذاب نزد تهیه‌کنندگان، حداقل پیشنهاد ما ۲ برابر مبلغ کف قرارداد است و در مواردی که نیاز به تحقیق یا زمان طولانی‌تر نگارش است، تا سه برابر این عدد هم قابل دریافت است.

ب- نگارش فیلمنامه سریال‌های تلویزیونی:
مبلغ ۲۰ میلیون تومان برای هر قسمت به‌عنوان رقم پایه اعلام می‌شود. برای نگارش تله‌فیلم پیشنهاد ما مبلغ پایه ۶۰ میلیون تومان است.

ج- نگارش فیلمنامه سریال‌های رسانه خانگی:
مبلغ ۴۰ میلیون تومان برای هر قسمت به‌عنوان حداقل رقم قرارداد پیشنهاد می‌شود.

در نهایت نویسنده با تهیه‌کننده و یا سفارش‌دهنده باید به توافقی برسند که قابل اجرا باشد. شورای مرکزی کانون فیلمنامه‌نویسان‌ از همه اعضای صنف تقاضا می‌کند که در جهت حفظ حقوق خود و همکاران‌شان، قراردادی با ارقام کمتر از این دستمزدها نبندند.»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سرپرست جدید شبکه افق رسما معارفه شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: دکتر پورحسین در جلسه معارفه سرپرست شبکه افق گفت: از غفوری که شبکه مستند را در اوج تحویل داد انتظار می رود در جایگاه جدید برای انتقال گفتمان ناب انقلاب هنرمندانه و اثرگذارتر اقدام کند.

به گزارش سینماپرس، مشاور عالی معاون سیما افزود: شبکه افق، شبکه ای است که بر پایه گفتمان انقلاب، دفاع مقدس و سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی برنامه سازی می کند و انتظارات از این شبکه بالا ست.

وی با توجه به تغییرات جدید مدیریتی در شبکه افق خاطرنشان کرد: دکتر غفاری یک مدیر پژوهشگر و اهل فکر هستند که با شخصیت والایی که از ایشان سراغ داریم رسانه همچنان از مشاوره های فکری ایشان بهره خواهد برد.

پورحسین مشاور عالی معاون سیما با اشاره به بالندگی و موفقیت شبکه مستند در مدت حضور غفوری گفت: شبکه مستند، شبکه ای مطرح است و در ماه های اخیر از رشد قابل توجه مخاطبان برخوردار بوده است.

وی با اشاره به اینکه سلیم غفوری شبکه مستند را در دوران اوج تحویل داد افزود: در این مدت جهش مطلوب در شبکه مستند داشته ایم و این مسیر ارتقا به طور کامل مشهود بوده و برگزاری چندین دوره جشنواره مستند از دیگر این مصداق ها ست.

وی افزود: از سکان دار جدید شبکه افق انتظار می رود در ادامه تلاش های مدیران پیشین این شبکه، برای برنامه سازی های مبتنی بر گفتمان انقلاب، دفاع مقدس تاکید بیشتری داشته باشد و در طراز باقی بماند و پیام و محتوا را هنری تر ارائه کند.

پورحسین تاکید کرد: در راستای عمل به فرمایشات رهبر معظم انقلاب و پویایی بیشتر باید از حالت مستقیم گویی فاصله گرفت و بیش از پیش ابزار هنر را به خدمت گرفت.

سلیم غفوری در این جلسه ضمن قدردانی از زحمات جلال غفاری مدیر پیشین شبکه افق گفت: موفقیت این شبکه حاصل تلاش و دلسوزی های مدیران این مجموعه است و امیدوارم با اعتمادی که معاون محترم سیما به اینجانب داشته بتوانیم مفاهیم ناب گفتمان انقلاب اسلامی را اثرگذارتر به گوش مردم برسانیم.

وی ادامه داد: نگاهمان در شبکه افق محدود به مخاطب خاص نیست و برای اینکه بتوانیم رسالت رسانه ای خود را در حوزه گفتمان انقلاب و بیان آرمان های نظام و شعائر اسلامی بیان کنیم باید برای مخاطب عام هم برنامه سازی کنیم و از دیگر ساختارهای جذاب تلویزیونی بهره ببریم.

مدیر پیشین شبکه افق در این مراسم ضمن ارائه گزارشی از اقدام های انجام شده در شبکه در دوره تصدی خود گفت: دستاوردهای شبکه در گرو تلاش همکارانم بوده و اینجا لازم است ضمن طلب حلالیت از تلاش هایشان قدردانی کنم.

جلال غفاری رهبر معظم انقلاب را بزرگ‌ترین سلحشور رسانه‌ای در دوران کنونی برشمرد و افزود: ایشان بارها بر خط شکنی رسانه‌ای تاکید کرده‌اند و اصل مطلب را بیان کرده‌اند، بنابراین لازم نیست مدام به تفسیر و توضیح کلام ایشان بپردازیم زیرا به صراحت مطالباتی دارند که وظیفه ما، تلاش در راستای تحقق آنهاست.

وی ادامه داد: به فرموده رهبر معظم انقلاب، کار در تلویزیون نیازمند دو بال هنر و پژوهش است، در واقع بدون در نظر گرفتن این دو ابزار مهم، نمی‌توان به هدف دست یافت.

غفاری قدیر با اشاره به تاکید رئیس سازمان صدا و سیما مبنی بر کیفی‌سازی تولید در رسانه ملی عنوان کرد: واقعیت این است که اگر از قدرت تلویزیون به درستی استفاده کنیم، می‌توانید تاثیرگذاری بالایی هم بر جامعه داشته باشیم و مدیریت هنری و فرهنگی را به طرز صحیح انجام دهیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نمایندگان مجلس خواستار تخصیص اعتبار برای پرداخت حقوق کارکنان صداوسیما شدند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: ۶۰ نماینده مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای خطاب به رییس جمهور خواستار تامین و تخصیص اعتبار برای پرداخت حقوق و معوقات کارکنان صدا و سیما شدند.

به گزارش سینماپرس، در نامه ۶۰ نماینده خطاب به رییس جمهوری آمده است:

«جناب آقای دکتر روحانی

ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

با سلام

احتراما همانگونه که مستحضرید سازمان صدا و سیما از دستگاه‌های راهبردی نظام بوده و کارکنان رسانه ملی، به عنوان رزمندگان خط مقدم دفاع از انقلاب و نظام اسلامی در جنگ نابرابر رسانه‌ای دشمنان قسم خورده قرار دارند که لزوم پشتیبانی و توجه خاص مادی و معنوی و جلوگیری از تبعیضات ناروا در قبال این رزمندگان غیور و پرهمت جنگ نرم در شرایط کنونی وظیفه‌ای مهم و غیرقابل انکار به شمار می‌آید.

از آنجا که کار رسانه‌ای به ویژه در عرصه رادیو تلویزیونی از جمله مشاغل زیان‌آور و پرخطر و در عین حال حساس و عالی در جهان امروز محسوب می‌شود، نظر به گلایه‌مندی‌ها و نارضایتی‌های کارکنان زحمت‌کش رسانه ملی نسبت به شرایط حقوق و مزایا، ضروریست توجه جنابعالی را به درخواست‌های برحق کارکنان شاغل و بازنشسته این سازمان جلب کنیم که خواهان بهره‌مندی از مزایای فوق‌العاده ۵۰ درصدی از اسفندماه سال ۱۳۹۸ همانند دیگر کارکنان کشوری و لشگری، براساس مجوز و بخشنامه دولت محترم هستند. در این فرآیند به عنوان نمونه وزارت آموزش و پرورش که بیشترین کارمندان دولت را در میان دستگاه‌های کشوری دارد خوشبختانه موفق شده با اجرای مجوز فوق‌العاده ۵۰ درصدی و به علاوه؛ رتبه‌بندی اخیر معلمان، پایه حقوق کارکنان و معلمان خود را به طور متوسط ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش دهد.

در دیگر دستگاه‌های کشوری و لشگری هم خوشبختانه گزارش‌ها حاکیست به طور متوسط اجرای این فوق‌العاده، پایه حقوق کارکنان این دستگاه‌ها را از اسفندماه سال ۱۳۹۸ به طور متوسط ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش داده و ترمیم کرده است. مزید استحضار به علت تامین نشدن منابع و اعتبارات این مجوز دولت از محل منابع پیش‌بینی شده خاص و حتی اضطراری قانون بودجه و یا اعتبارات در اختیار سازمان برنامه و بودجه، همچنین ناممکن بودن رشد فزاینده آگهی‌های بازرگانی در شرایط کنونی و نبود اموال منقول و غیرمنقول کافی، مطمئن، پایدار رسانه ملی برای واگذاری و فروش و در نتیجه تامین نشدن اعتبار آن، کارکنان صداوسیما از این حقوق قانونی که قدر مسلم محق دریافتش می‌باشند مغفول و محروم مانده‌اند.

ذکر این مساله ضروریست که نظریه‌ها و پژوهش‌های کارشناسی نشان می‌دهد در صورتی که رسانه ملی برای رفع تنگناهای مالی خود نظیر تامین هزینه‌های ضروری حقوق و مزایا، بیش از این قصد جذب و پخش مشارکت یا آگهی‌های بازرگانی را داشته باشد، طبعا نتیجه‌ای جز آزردگی خاطر و ریزش مخاطب نخواهد داشت.

لذا به موجب بند ۹ اصل سوم قانون اساسی که بر رفع تبعیضات ناروا و ایجاد امکانات عادلانه برای همه از جمله کارکنان کشوری و لشگری تاکید دارد و با عنایت به سهم ارزنده مشارکت رسانه ملی در ایجاد همگرایی و امنیت پایدار و ضرورت توجه به تبصره ۳ ماده ۲۹ و ماده ۳۰ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه و مضافا بعضی از ظرفیت‌های هزینه‌ای و اضطراری قانون بودجه و بهره‌گیری از برخی منابع پایدار و قابل دسترس همچون جدول چهارم تغییرات اعتیارات هزینه‌ای موضوع جز الحاقی ۲ تبصره ۱۲ بودجه سال ۱۳۹۹ یا حتی برخی اعتبارات در اختیار، امید است دستور فرمایید حداقل تمام اعتبار یکساله این فوق‌العاده ۵۰ درصدی مختص کارکنان رسانه ملی که حدود ۱۲۰۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود، تامین و امر به ابلاغ شود.»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

علی سرتیپی سهامدار «ایران‌تیک» نیست! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: عضو هیأت مدیره یکی از سامانه‌های بلیت‌فروشی تحت «سمفا» بااشاره به استقبال اندک مخاطبان از روز اول فعالیت سینماها تأکید کرد سازوکار سمفا بد تعریف شده و در آینده مزایای این سامانه مشخص می‌شود.

به گزارش سینماپرس، محسن خباز عضو هیأت مدیره سامانه «ایران تیک» به‌عنوان یکی از چهار سامانه رسمی معرفی شده از سوی سازمان سینمایی برای بلیت‌فروشی تحت سامانه جامع «سمفا» در گفتگو با مهر درباره آغاز به کار این سامانه همزمان با نخستین روز فعالیت سالن‌های سینمایی پس از اتمام تعطیلی چهار ماهه گفت: امروز همزمان با بازگشایی سینماها، بلیت فروشی صورت گرفت اما متاسفانه به دلیل انصراف ۲ فیلم «شنای پروانه» ساخته محمد کارت و «خوب، بد، جلف؛ ارتش سری» ساخته پیمان قاسم‌خانی استقبالی که باید انجام می‌شد، نشد. امیدوارم سازمان سینمایی، صاحبان فیلم‌ها و پخش‌کنندگان به اجماعی برای ادامه کار سینماها همراه با شور و نشاط بالاتر برسند. با این وجود به نظرم فرآیند فروش و مناسبات بین سامانه‌های فروش و ارتباطاتشان در روز اول مطلوب بوده است.

خباز بیان کرد: به نظرم همه مجموعه‌ها و سامانه‌های فروش خودشان باید دست به اقدام بزنند، زیرساختی که توسط سازمان سینمایی تحت عنوان سمفا شکل گرفته است کارکرد خودش را دارد. همه فروشنده‌هایی که درباره‌شان در فضای رسمی کشور اطلاع رسانی شده در حال حاضر بارگذاری شده‌اند، عملیات فروش بلیت را انجام می‌دهند بنابراین بقیه کارها به سامانه‌های فروش برمی‌گردد. به اینکه چقدر می‌تواند در بخش تبلیغاتی کار، به فیلم‌ها و دیده شدن بیشتر آن‌ها کمک و بستر مناسب‌تری برای استفاده مخاطب ایجاد کنند.

سمفا از کار بیفتد، بلیت‌فروش متوقف می‌شود

این عضو هیأت مدیره سامانه «ایران‌تیک» درباره شایعه متوقف شدن کار سامانه سمفا اظهار کرد: چنین چیزی اتفاق نیفتاده است، اگر سمفا متوقف شود عملاً بلیت فروشی متوقف می‌شود. سمفا یک ترمینال مرکزی برای داده‌های سینمای ایران در بخش بلیت فروشی است. یعنی همه سینماهای کشور امکانات خودشان را در آن سامانه برای اکران بارگذاری می‌کنند، مشخص می‌شود که سالن‌ها چه کیفیت و چه قیمتی دارند و بعد به سامانه‌های فروش بلیت دسترسی می‌دهند. در نتیجه اگر سمفا از کار بیفتد سامانه‌های فروش بلیت هم نمی‌توانند کار کنند. از زمانی که سمفا شروع به کار کرده است، سامانه‌ها در مدار فروش قرار گرفته‌اند.

راه‌اندازی سمفا صرفاً به دلیل شکست انحصار نبوده است ساختار جدید اینترنت در کشور به نسبت ۱۰ سال پیش رشد داشته و حجم فروش آنلاین بلیت‌های سینما نسبت به سال‌های اولیه بالاتر رفته، بنابراین روند صعودی فروش روشن است فارغ از اینکه عبور از انحصار هم نعماتی دارد وی توضیح داد: به نظر می‌رسد کارکرد سامانه سمفا قدری بد تعریف شده یا اینکه روی تعریف درست آن کار ویژه‌ای انجام نشده است. راه‌اندازی سمفا صرفاً به دلیل شکست انحصار نبوده است ساختار جدید اینترنت در کشور به نسبت ۱۰ سال پیش رشد داشته و حجم فروش آنلاین بلیت‌های سینما نسبت به سال‌های اولیه بالاتر رفته، بنابراین روند صعودی فروش روشن است فارغ از اینکه عبور از انحصار هم نعماتی دارد، به گمانم آن چیزی که در سمفا در درازمدت و کوتاه مدت می‌تواند به کرانه مدیریت مکانیزه سینمای ایران کمک کند اتفاق مبارکی است.

خباز افزود: سمفا نباید یک ترمینال فروش بلیت صرف تلقی شود، چون به این موضوع کمک می‌کند که امکانات اکران به چه صورت بارگذاری شود. ضمن اینکه کار مجموعه‌های سینما، پخش‌کننده‌ها و مخاطبان را فرآوری بهتر می‌کند از این جهت در آینده دیگر نیاز نیست پخش‌کننده‌ها هارد فیلم را به شهرستان‌های مختلف بفرستند، هر کدام از پخش‌کنندگان حجم دیتا دارند که فیلمشان را روی آن بارگذاری می‌کنند و براساس ارتباطات اینترنتی که با سینماها برقرار می‌کنند، به سینماها این اجازه را می‌دهند که فیلم‌ها را دانلود و استفاده کنند. این کار در تمام دنیا انجام می‌شود. برای مثال ۵ هزار سینما همزمان یک فیلم را اکران می‌کنند. سمفا باید قدری بیشتر کار کند و در این حیات تازه و چشم اندازی که سازمان سینمایی برایش متصور شده، زیست بیشتری کند، آنگاه بازخوردها گرفته شود. طبیعتاً الان نمی‌شود به صورت مطلق گفت که یک سامانه تمام عیار است اما بر اساس نیازسنجی‌هایی که سازمان سینمایی انجام داده شکل گرفته است پس، بعد از اینکه حرکت کند می‌شود آن را به شکل یک سامانه کمال یافته درآورد.

خباز اظهار کرد: اینکه گفته می‌شود، سمفا امکان چینش سانس‌ها را از سینماداران می‌گیرد هم درست نیست، فکر می‌کنم سازمان سینمایی برای این موضوع تدبیر کرده و بخشی از آپشن های این سامانه را فعال نکرده است. همکاران ما در بخش مدیریت سینما در چینش سانس‌ها کار خودشان را بدون مشکل انجام داده‌اند. ضمن اینکه در حال حاضر که دوره اول و بهره برداری سمفاست، هنوز تقسیم پول اتفاق نیفتاده است. البته این جزو امکاناتی است که سمفا دارد و سازمان سینمایی به فراخور زمان می‌تواند این موضوع را اعمال کند. البته من تصور می‌کنم این قضیه به انضباط مالی سینمای کشور کمک می‌کند چون همواره مناسبات مالی پخش‌کنندگان و سینماداران جزو عارضه‌هایی بوده که نظم مالی را دچار اختلال می‌کرده است.

وی مطرح کرد: به نظرم ابتدا باید سمفا را به عنوان یک ترمینال ابتدایی تلقی کرد چون می‌شود از آن به عنوان هوش مصنوعی استفاده کرد تا سینمای ایران در سازمان پخش، فروش و اکران مدیریت شود. فکر می‌کنم باید کمی زمان بگذرد، این ساز و کار در سینمای ایران رسوب کند و بعد بر اساس آن تغییرات شکل بگیرد به هر حال هر تغییری در زمان خودش، با مقاومت‌هایی مواجه می‌شود.

اقتصاد سینمای ایران هیچ نسبتی با خودش ندارد!

وی ادامه داد: تصور می‌کنم با شیوه‌ای که ایجاد شده، مجموعه‌های مختلفی می‌توانند بلیت‌ها را بفروشند که این موضوع به تراکنش‌ها کمک می‌کند. به هر حال به تعداد سامانه‌هایی که سازمان‌های فروش تلقی می‌شوند، اتاق فکرها، تیم‌های مارکتینگ و برنامه‌ریزی وجود دارد و همه آنها اگر خوب مدیریت شوند یک هم افزایی در سینمای ایران ایجاد می‌کنند که باعث بزرگ شدن ظرف سینمای ما می‌شوند. همه کسانی که در حوزه سینما کار می‌کنند می‌دانند که اقتصاد سینمای ایران هیچ نسبتی با خودش ندارد. اگر سازه‌ها و ملک‌های سینمای ایران را ارزش گذاری کنید متوجه می‌شوید که نسبتی با فروش سینمای ایران ندارد. در نتیجه آمدن مجموعه‌های متعدد فروش بلیت کمک می‌کند این سبد فروش تراکنش بیشتری داشته باشد و مدام بزرگ‌تر و تولیدات بهتر شود.

علی سرتیپی سهامدار «ایران‌تیک» نیست

خباز درباره حرف و حدیث‌های مطرح شده درباره انتساب سامانه ایران‌تیک به علی سرتیپی و نقش پشت‌پرده او در راه‌اندازی سامانه سمفا در تعامل اقتصادی با سازمان سینمایی بیان کرد: سمفا اساساً سامانه‌ای است که در اختیار سازمان سینمایی است و هیچ مجموعه حقیقی و حقوقی نمی‌تواند مالکیت آن را داشته باشد. آقای سرتیپی از دوستان من است و در ایران‌تیک بیشتر نسبت معنوی دارد و در جمع سهامداران ایران تیک حضور ندارد. ایشان مالکیت مستقیم با این مجموعه ندارند.

وی درباره اینکه مالکیت غیرمستقیم علی سرتیپی در ایران تیک به چه نحو است هم توضیح داد: مجموعه شرکت‌هایی که در ایران‌تیک بارگذاری شده‌اند، روشن هستند. سرتیپی هم به صورت چند لایه آن طرف‌تر شرکت‌های وابسته‌ای دارد که در بخش توسعه، سرمایه‌گذاری کرده‌اند. بنابراین آقای سرتیپی به صورت مستقیم سهامدار ایران تیک نیست.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

داوری آثار «تصویر سال» در یک روز انجام شد


داوری آثار «تصویر سال» در یک روز انجام شد

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تمدید بیمه تکمیلی هنرمندان تا پایان شهریور


تمدید بیمه تکمیلی هنرمندان تا پایان شهریور

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«زن‌ها فرشته‌اند ۲» جایگزین فیلم‌های انصرافی می‌شود؟ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: شنیده‌ها حاکی از این است که فیلم سینمایی «زن‌ها فرشته‌اند ۲» به زودی اکران می‌شود.

به گزارش سینماپرس، طبق شنیده‌ها، قرار است فیلم‌ سینمایی «زن‌ها فرشته‌اند ۲» در کنار فیلم‌هایی که اکرانشان در اسفند ماه به دلیل شیوع کرونا و تعطیلی سینماها نیمه تمام ماند، به نمایش دربیاید.

این در حالی است که فیلم‌های «شنای پروانه» و «خوب، بد، جلف ۲؛ ارتش سری» در لحظات آخر از اکران یکم تیرماه کناره گیری کردند و حاشیه‌ها و مشکلاتی را در روند اکران به وجود آوردند.

 «زن‌ها فرشته اند ۲» و «لاله» به سینماها می‌آیند؟

فیلم سینمایی «زن‌ها فرشته اند ۲» به تهیه کنندگی و کارگردانی محمدحسین فرحبخش است.

این فیلم از گزینه‌های اکران نوروزی بود که به دلیل شیوع ویروس کرونا و تعطیلی سینماها مانند دیگر فیلم‌ها موفق نشد روی پرده برود.

مشاهده خبر از سایت منبع