X

بایگانی شهریور 9, 1399

دفتر سینمایی

شمع هایی که در شام غریبان برای امام حسین (ع) می‌سوزند +فیلم و تصاویر


عاشقان حسینی امشب با رعایت شیوه نامه های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی برای اربابشان امام حسین (ع) عزاداری می کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

داغ «وداع» را جهانی روایت کردیم/ چالش ورود مداحان به عرصه موسیقی


داغ «وداع» را جهانی روایت کردیم/ چالش ورود مداحان به عرصه موسیقی

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«سید ظهیر» روضه من برای امام حسین(ع) است/ داستان طلبه آمریکایی – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

محمدهادی نعمت اللهی کارگردان مستند «سید ظهیر» که به صورت اینترنتی عرضه شده است، در گفتگو با خبرنگار مهر درباره این مستند گفت: این مستند برای امام حسین (ع) است. «سید ظهیر» قصه طلبه‌ای با نام سید ظهیر را روایت می‌کند که اهل پاکستان و ساکن کالیفرنیاست. ما با او در کربلا آشنا شدیم. سید ظهیر سال‌ها در ایران زندگی کرده و درس طلبگی را در همین‌جا خوانده اما پدرش جزو تجار ساکن آمریکا بود از همین رو سید ظهیر به آمریکا مهاجرت و در آنجا تلویزیون شیعی و مسجدی برای مسلمانان آنجا راه اندازی کرد. او کار بزرگی کرد که مستند دقیقاً روایت این کار است. قضیه از این قرار است که در آن سالی که من این مستند را ساختم حدود ۴ سال بود که او هر سال خودش را از کالیفرنیا به حرم امام حسین می‌رساند تا در آنجا در شبکه کربلا تی وی به زبان اردو برای هم‌وطنانش که نمی‌توانستند به کربلا بیایند، برنامه اجرا کند. در واقع سیر آمدنش به این صورت بود که از کالیفرنیا به دبی، بعد به ایران و بعد به عراق می‌رفت، ۵ روز آخر ماه قمری را برنامه اجرا می‌کرد و باز از کربلا به نجف، بعد ایران، بعد دبی و سپس به کالیفرنیا می‌رفت.

وی با اشاره به اینکه بخشی از تصاویر این فیلم در ایران و بخشی در کربلا فیلمبرداری شد، توضیح داد: آن موقعی که مستند ما ساخته شد اجرای برنامه سید ظهیر به مدت ۴ سال ترک نشده بود و او حالا در نهمین سالی است که این کار را انجام می‌دهد. درواقع او نیتی کرده است و هر ماه این مسیر را می‌آید، برنامه را اجرا می‌کند و می‌رود. درواقع او می‌خواهد عرض ارادتی خدمت امام حسین داشته باشد و برای اردو زبان‌هایی که احتمالاً سختشان است یا پولشان را ندارند، در کربلا نیستند و فرصت زیارت ندارند برنامه‌ای اجرا کند. این برنامه هر ماهه اوست یک برنامه پرمخاطب است. اردوزبانان هم از طریق ماهواره این برنامه را دریافت می‌کنند. در کنار این موضوع ما زندگی سید ظهیر را که کجا به دنیا آمده، چه کار کرده، در ایران در جامعه المصطفی درس می‌خوانده و … را در این مستند پرتره به تصویر کشیدیم. این را هم باید بگویم که ما با سید ظهیر در کربلا آشنا شدیم و سوژه مستند ما شد.

نعمت الهی بیان کرد: من معتقدم هرکسی از بچه‌های این حوزه بتواند کاری برای امام حسین کند، این کار روزی او بوده، از همین رو ساخت «سید ظهیر» روزی ما بوده که خدا ما را شامل حالش کرده است. «سید ظهیر» بیشتر از اینکه یک مستند باشد یک روضه و عرض ارادتی از سوی من برای امام حسین است. در این دستگاه یکی مداحی و یکی روضه خوانی می‌کند، یکی موکب دارد و… من هم این کار را بلدم و این مستند را ساختم و باعث افتخار من است. امیدوارم باز هم قسمتم شود.

این مستندساز اظهار کرد: همه امام حسین را دوست دارند و می‌خواهند قدمی برایش بردارند ولی نمی‌دانم چرا کمتر اثری در این حوزه ساخته می‌شود. این مستند هم قسمتم شده البته در این سال‌ها چند باری هم قسمتم شده که برنامه تلویزیونی داشته باشم. به طور کلی من در دم و دستگاه امام حسین سعی می‌کنم با احتیاط صحبت کنم.

وی در پایان درباره جدیدترین فعالیت‌های خود گفت: در حال حاضر مشغول ساخت یک مجموعه مستند با نام «۳۶۰ درجه» برای شبکه مستند هستم. البته یک مستند دیگر هم درباره سوریه ساخته‌ام که در نظر دارم به جشنواره «سینماحقیقت» ارایه بدهم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

یک مدرس هنر درگذشت


یک مدرس هنر درگذشت

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

واکنش روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی درباره انتشار غیرقانونی فیلم «خرس» در فضای مجازی


روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی نسبت به انتشار غیرقانونی فیلم سینمایی «خرس» در فضای مجازی، توضیحاتی ارائه داد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

عزاداری حسینی روز عاشورا در تهران /مداحی حجت الاسلام جعفر واضحی در محضر رهبر معظم انقلاب/چرا باید در زیارت عاشورا به اصحاب امام حسین (ع) سلام بگوییم؟


برترین اخبار سرویس فرهنگی مورخ نهم شهریور ۹۹ در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تصویری از حرم امام حسین (ع) در قرن ۱۹ میلادی


تصویری از حرم امام حسین (ع) که هنرمندش هیچ شناختی از اسلام و این امام همام نداشته است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

روز تاسوعا چه اتفاقی افتاد؟


عاشورا و تاسوعای حسینی از مهم‌ترین روزها در تاریخ اسلام برای شیعیان است که در آن حماسه کربلا و شهادت حضرت حسین(ع) اتفاق افتاده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«خرس» قاچاق شد


فیلم خسرو معصومی ۹ سال پس از توقیف، در یوتیوب منتشر شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«روز واقعه» چرا در سینمای ایران تکرار نشد؟/ روایت سکانس حذف‌شده – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

احمد طالبی‌نژاد منتقد، نویسنده و کارگردان در گفتگو با خبرنگار مهر درباره سینمای مذهبی و مشکلات تولید در این حوزه گفت: اینکه چرا فیلم‌های مذهبی با موضوعاتی همچون واقعه عاشورا در کشور ساخته نمی‌شود، دلایل مختلفی دارد. مهم‌تر از همه اینکه مدیران تمایلی به تولید این نوع از فیلم‌ها ندارند و از سویی دیگر سینماگران نیز به دلیل سخت بودن این نوع از پروژه‌ها، انگیزه‌ای برای به ساخت این آثار ندارند.

وی بیان کرد: البته این را هم باید گفت که متاسفانه در مواردی فقدان اعتقاد واقعی و ریاکاری است که باعث ساخته نشدن آثار تأثیرگذار در این زمینه می‌شود. در دهه ۶۰ بهرام بیضایی فیلمنامه «روز واقعه» را نوشت و از آن دوران تا امروز همچنان می‌توان این فیلم را کامل‌ترین، بهترین و گویاترین فیلمنامه و یا اثر هنری دانست که درباره عاشورا نوشته شده است.

این منتقد سینما توضیح داد: فیلمنامه این فیلم یک اثر بسیار متفاوت در سینمای ایران است، فضاسازی و شخصیت‌پردازی در این فیلمنامه به درستی انجام شده است و به خوبی شرایط را توضیح می‌دهد، این در حالی است که در سینما نمی‌توان شخصیت ائمه را به تصویر کشید، به همین دلیل این فیلمنامه به گونه‌ای نوشته شده است که داستان آن ساعاتی بعد از حضور امام حسین (ع) در مکان‌های مختلف تا کربلا را به تصویر می‌کشد.

وی با اشاره به خط داستانی «روز واقعه» تاکید کرد: شبلی جوانی نصرانی است که هر جا می‌رود عده‌ای می‌گویند که امام (ع) اینجا بوده و رفته است، به این ترتیب شبلی گام به گام می‌رود تا به صحرای کربلا می‌رسد و این نوع روایت در داستان‌پردازی تمهید بسیار خوبی برای پرهیز از حساسیت‌هایی است که برای ساخت چنین آثاری وجود دارد.

لحن فیلمساز نباید عقب‌تر از روضه‌خوان‌ها باشد

طالبی‌نژاد درباره فیلم سینمایی «رستاخیز» گفت: فیلم «رستاخیز» آقای محمدرضا درویش را ندیده‌ام اما می‌گفتند علی‌رغم این همه هزینه و امکانات عرضه شده از نظر تاثیرگذاری قدرت «روز واقعه» را ندارد، می‌خواهم این را بگویم وقتی فیلمسازی سراغ سوژه‌هایی از این دست می‌رود باید به گونه‌ای عمل کند که لحن و بیان آن از لحن و بیان روضه خوان‌ها عقب‌تر نباشد.

متاسفانه آن طور که به نظر می‌رسد، نمی‌توان راه‌حلی برای مشکل تولید فیلم‌های مذهبی پیدا کرد؛ باید ضرورت تولید این نوع از فیلم‌ها در ذهن مخاطب شکل بگیرد تا سینماگران سراغ آن بروند، اگر قرار بود فیلم‌هایی از این دست با پول ساخته شود، تا امروز فیلم‌های بسیاری تولید شده بود وی توضیح داد: روضه خوان‌ها با تکنیک‌هایی که بلد هستند مخاطب معمولی خود را به گریه می‌اندازند، فیلمساز نیز باید چنین قدرتی داشته باشد تا بتواند مخاطب خود را تحت‌تاثیر قرار دهد. فیلمنامه «روز واقعه» هم مخاطب را به درستی تحت‌تاثیر قرار می‌دهد، حتی من نیز به‌عنوان یک مخاطب زمانی که این فیلمنامه را می‌خواندم چشمانم پر از اشک می‌شد.

این منتقد سینما ادامه داد: ۲ صحنه از این فیلمنامه بود که آن زمان من را بسیار تحت‌تاثیر قرار داد اما بعدها در هنگام ساخت حذف شد. از جمله این صحنه‌ها می‌توان به سکانس ظهر عاشورا اشاره کرد. زمانی که شبلی شخصیت اصلی فیلم به صحرای کربلا می‌رسد، می‌بیند خیمه‌ها و نخلستان‌ها سوخته‌اند و یک زن فریادکشان از نخلستان سوخته بیرون می‌آید. شبلی به زن نزدیک می‌شود و می‌پرسد که تیر خورده‌ای و زن می‌گوید تیر نخورده‌ام، ۲ روز است که فرزندم اصغر را از من گرفته‌اند و شیر در سینه‌هایم ماسیده است. زمانی که این بخش از فیلمنامه را خواندم اشک از چشمانم جاری شد و فکر می‌کنم که هیچ روضه خوانی نمی‌تواند ماجرای حضرت علی اصغر (ع) را به این زیبایی و شیوایی بیان کند.

وی بیان کرد: متاسفانه آن طور که به نظر می‌رسد، نمی‌توان راه‌حلی برای مشکل تولید فیلم‌های مذهبی پیدا کرد و باید منتظر باشیم تا به شکل طبیعی این اتفاق بیفتد. باید ضرورت تولید این نوع از فیلم‌ها در ذهن مخاطب شکل بگیرد تا سینماگران سراغ آن بروند، اگر قرار بود فیلم‌هایی از این دست با پول ساخته شود، تا امروز فیلم‌های بسیاری در این زمینه تولید شده بود.

برای خلق فیلم مذهبی «اعتقاد و باور» لازم است

طالبی‌نژاد گفت: این را نباید فراموش کرد که برای ساخت فیلم‌های مذهبی باید به حرفی که می‌زنید اعتقاد و باور داشته باشید. هنوز هم تا زمانی که اثری هم سنگ «روز واقعه» خلق نشود ما چشم انتظار می‌مانیم. واقعیت این است که باید منتظر باشیم که یک اتفاق این گونه در سینمای ایران رخ دهد در غیر این صورت تنها با سرمایه گذاری و یا مشارکت اثر هنری به‌وجود نمی‌آید. اثر هنری از دل هنرمند می‌جوشد و بیرون می‌آید.

طالبی‌نژاد که پژوهش‌هایی در حوزه مستندهای عاشورایی داشته است، در ادامه بیان کرد: در حوزه مستندهای مذهبی نیز فیلم‌های بسیاری ساخته شده است، دو کتاب نوشته‌ام با نام‌های «تراژدی، تعزیه، سینما» و دیگری «واقعه در قاب» که به گونه‌ای فرهنگ فیلم‌های مستند، سینمایی و سریال‌هایی که درباره عاشورا ساخته شده در آن گردآوری شده است. این کتاب‌ها توسط مرکز گسترش سینمای مستند منتشر شده و در قالب آن فرهنگی از سینمای مستند ارائه داده‌ام.

وی توضیح داد: در این آثار، به این مساله اشاره می‌شود که از نظر کمی فیلم‌های زیادی در حوزه عاشورا ساخته شده، اما از نظر کیفی هنوز فیلم مستندی همتای «اربعین» ناصر تقوایی ندیده‌ام که بتواند آن اندازه تاثیرگذار و موفق باشد، این مستند درباره اربعین حسینی در شهر بوشهر است. البته این را باید بگویم که کم و بیش فیلم‌های موفقی در این زمینه طی نیم قرن گذشته ساخته شده‌اند، اما واقعیت این است که کمتر فیلمی را دیده‌ام که بتواند آن حس درونی واقعه کربلا را بیان کند.

این نویسند گفت: تاکیدی که در فیلم «اربعین» می‌شود مقوله تشنگی و عطش است و آن چیزی است که کمتر در آثار دیگر در حوزه مستند دیده‌ام. فیلم‌های مستند زیادی در حوزه عاشورا ساخته شده است اما اینکه چرا فیلم‌های ماندگار در این حوزه تولید نشده است، دلایل زیادی وجود دارد.

طالبی‌نژاد بیان کرد: کسانی که می‌خواهند در حوزه عاشورا فیلم بسازند مانند دیگر حوزه‌های فیلمسازی باید خلاق و هنرمند باشند و به جای اینکه با زور تکنیک کارهایی بکنند تا مخاطب را جذب کنند، باید بدانند چه کارهایی باید بکنند که اثرشان در ذهن و دل مخاطب تاثیرگذار باشد. معتقدم باید در این زمینه به دنبال زبان ویژه باشد.

وی توضیح داد: به عنوان مثال در مستند «اربعین» دیالوگ هم وجود ندارد و هرچه هست صدای زمینه است و همین مساله توانسته روی مخاطب تاثیرگذار باشد، البته این را باید بگویم که نسخه‌ای از این مستند وجود دارد که با نریشنی با صدای احمد شاملو ساخته شده اما گویا بعدها کارگردان تصمیم می‌گیرد که نریشن را بردارد چرا که احساس کرده است این نریشن اضافه است و خود فیلم به اندازه کافی گویا است.

طالبی‌نژاد در پایان گفت: اینکه برای ساخت یک اثر مذهبی به زبان ویژه برسید بسیار مهم است و متاسفانه در بخش عمده‌ای از فیلم‌هایی که با موضوع مذهبی ساخته شده اصالت و صراحت ندارد.

مشاهده خبر از سایت منبع